فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های اصولی
پیاپی 12 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقالات عربی
  • محمدحاج ابوالقاسمی صفحه 7

    من الایرادات الوارده علی نظریه الوجوب المشروط ان القول به یستلزم قبول التفکیک بین الإنشاء و المنشا و امتناعه یرجع إلی امتناع التفکیک بین الإیجاد و الوجود او السبب و المسبب او الاعتبار و المعتبر و قد تصدی الاعلام لحل هذه المشکله بوجوه نذکرها فی هذه الرساله مع ما یرد علیها من النقض و الإبرام، ففی المقام الاول ای تفکیک الایجاد و الوجود نواجه خمسه اجوبه من التفرقه بین البعث التقدیری و التحقیقی و هو خیره المحققان الخراسانی و الاصفهانی0، و من القول بفعلیه الإراده قبل تحقق الشرط کما هو مختار المحقق العراقی;، و من قبول التفکیک بین الإیجاد و الوجود فی الامور التشریعیه کما عن المحقق النایینی ;، و من نفی الباس عن تعلق الاعتبار بامر متاخر کما عن المحقق الخویی;، و من انکار تحقق شیء عند تحقق الشرط فی الخارج حتی یستلزم التفکیک بین الإنشاء و المنشا کما عن الشهید صدر 1، و سنری ان اصح الجواب ما عن المحقق الخراسانی1 و قد اوضحه المحقق الاصفهانی1 و فی المقام الثانی و الثالث سنری انه لایرجع الوجوب المشروط إلی التفکیک بین السبب و مسببه او الاعتبار عن المعتبر بوجه، فلا إشکال فی نظریه الوجوب المشروط من هذه الناحیه.

    کلیدواژگان: الواجب المشروط، تفکیک الإنشاء عن المنشا، الایجاد، الوجود، السبب، المسبب، الاعتبار، المعتبر
  • مصطفی پیوندی صفحه 27

    لا اشکال فی ان للعقل حکما عملیا بالنسبه إلی حالات الشک و الاحتمال لتکلیف المولی، وکان من المشتهر بینهم التسالم علی قاعده «قبح العقاب بلا بیان» اعنی حکم العقل بعدم استحقاق العقاب علی مخالفه التکلیف المشکوک، و لکنه قد خالفهم جمیعا السید الشهید الصدر1 فاختار استحقاق العقاب علی مخالفه‌ التکلیف المشکوک الذی لم یرد ترخیص فی إهماله، و سماه بمسلک «حق الطاعه» قبال المسلک السابق. و لکننا اذا حددنا مقصود السید الشهید نجد فیه نقاطا مخالفه للوجدان العقلی، و إن کان ذاک المسلک اقرب إلی الوجدان من مسلک قبح العقاب بلا بیان. و من هنا قد استهدفت هذه الرساله استیناف مسلک جدید فی القاعده العملیه العقلیه عند الشک فی التکلیف، و قد بحثنا حول المسلکین الآخرین و برهننا علی بطلانهما معا، ثم حاولنا اثبات المسلک الثالث وشیدنا ارکانه و دفعنا عنه الشبهات المرکوزه فی الاذهان، و قد سمیناه بمسلک «تنجز الواقع». و هذا المسلک الثالث الذی قد انتهینا الیه اخیرا کان یفارق مسلک السید الشهید باعتباره لا یری لنفس التکلیف المشکوک بما هو مشکوک اثرا، بل لواقع التکلیف المولوی فی ظرف الشک علی ما یتضح المقصود منه فی طی الکلمات و سنتعرض لفروقهما تفصیلا إن شاء الله تعالی.

    کلیدواژگان: الاصل العملی الاولی العقلی، مسلک قبح العقاب، مسلک حق الطاعه، مسلک تنجز الواقع
  • مقالات فارسی
  • محمدعلی عبداللهی صفحه 75

    واحد ارتباط زبانی، فعل است. معنای این گزاره آن است که ارتباط زبانی را نمی‌توان تنها با توجه به قراردادهای زبانی و قواعد و قوانین مربوط به یک زبان خاص تحلیل کرد. بنابر این مبنا هر نوع ارتباط زبانی از سنخ انشاء و فعل گفتاری است.از این رو، فیلسوف زبان و نیز عالم اصول در بحث‌های تحلیلی الفاظ نباید در سطح سمانتیکی زبان متوقف بماند، بلکه باید توجه خود را به تبیین و کشف قوانین و قواعد عام زبان به ویژه قواعد مربوط به استعمال معطوف کند؛ زیرا فعل گفتاری، معین معنا است و لذا در صورتی می‌توان ساختار دقیق یک قضیه را تعیین و معنای ایجاب و سلب قضیه را فهمید که آن را از سنخ فعل تلقی کرد. نگارنده در این مقاله تلاش کرده است با تحلیل دقیق نظریه ارتباط زبانی چون یک فعل، نشان دهد چگونه فهم حقیقت معنا و اجزاء دقیق قضیه و سلب و ایجاب، مبتنی بر این نظریه است.

    کلیدواژگان: ارتباط زبانی، معنای لغوی، معنای مقصود گوینده، بار نهفته در سخن، محتوای قضیه ای، فعل حکایت و حمل
  • سید حسین منافی صفحه 95
    این نوشتار به بررسی تفصیلی حقیقت نقل، ارتجال و اشتراک و عوامل ایجادکننده‌ی آنها و نیز تقسیم بندی‌های منقول به اعتبارات مختلف می پردازد. افزون بر بحث نقل الفاظ، نقل فرهنگ‌ها و شرایط نیز مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین بعد از ذکر عوامل نقل، به بررسی تطبیقی آن به معنای مشخص کردن وجود نقل و محدوده‌ی زمانی نقل به واسطه‌ی این عوامل پرداخته شده است. در نهایت، اصل عدم نقل با تقریرهای چهارگانه‌اش در مواردی که اصل نقل، مشکوک و نیز در  مواردی که تاریخ آن مشکوک است، مورد بررسی قرار گرفته است.
     
    کلیدواژگان: اصل عدم نقل، منقول، استصحاب، قرائن، عصر صدور
  • احیا تراث
  • صفحه 115
  • اطلاع رسانی
  • مهدی جعفری صفحه 149
|
  • Mohammad Hajj Abolghasemi Page 7

    One of the objections about theory of conditioned obligatory is that: this theory is required separation between creative proposition (Ensha) and content of what is created (Monsha). Impossibility of separation between creative proposition (Ensha) and content of what is created (Monsha) is referring to Impossibility of separation between creation and existence, or between cause and effect, or between credit to and what is credited. Many of researchers reply to this objection. This article came under scrutiny replies of researchers Khorasani, Esfahani, Eraqi, Naeini and Khouie and criticizes them. In the first era (the objection of separation between creation and existence) it is argued that the reply of the researcher Khorasani that explain by the researcher Esfahani is accepted true. According to this view it is difference between real actuate (ba’th) and virtual actuate. It seems the theory of conditioned obligatory does not require separation between cause and effect or between credit to and what is credited.

    Keywords: conditioned obligatory, creative proposition (Ensha), content of what is created (Monsha), creation, existence, cause, effect, credit to, what is credited
  • Mustafa Peyvandi Page 27

    The famous idea between usulians is that when we are uncertainty to the laws of the shari’ah and these laws are probable and doubtful for us, the reason judgment is the principle of indecency of punishment without declaration. The researcher martyr Sadr rejected this idea and argued to the theory of Obedience right for share’. According to this theory, Repugnance for probable and doubtful laws of the shari’ah warrants punishment. This article argues that although theory of Obedience right is reasonable to the principle of indecency of punishment without declaration, but it seems that it isn’t true too. This essay introduces a new theory that may call “Theory of the binding testimony (tanajoz) of the reality”. According to this new theory, repugnance for probable and doubtful laws of the shari’ah doesn’t warrant punishment, but this is for real laws of the shari’ah.

    Keywords: Principle of indecency of punishment without declaration, Theory of Obedience right, Theory of the binding testimony (tanajoz) of the reality
  • Mohammad Ali Abdollahi Page 75

    Action is unit of Linguistic communication. It means that Linguistic communication could not be analyzed only by Linguistic contractions and rules of a special language. Thus every type of Linguistic communication is a type of creation and speech act. Hereupon, a Linguistic philosopher or a usuli must not content with semantic level of language for verbal analyzing, But he must discover and explicate general rules of language specially rules of application. Since meaning is specified by speech act. Therefore structure of a proposition can be specified and the meaning of affirmation and negation of a proposition can be understood only if it is regarded as a type of speech act. This article addition to explanation theory of Linguistic communication as action, try to present how understanding of reality of meaning, elements of proposition and affirmation or negation of it, is based on this theory.

    Keywords: Linguistic communication, verbal meaning, Speaker meaning, word meaning, illocutionary force, Propositional content, referring act, predicating act
  • Seyyed Hossein Manaafi Page 95

    This article discusses about reality of semantic change (Naql), improvisation (irtejal), polysemy, factors that produce them, and types of classification of semantic change. Also discussion about verbal change, cultural and circumstances change is confirm in this essay. In addition, after presenting factors of semantic change (Naql), this article turns to comparative studying about these factors, namely to specify existence of semantic change (Naql) and temporal era of taking place it by these factors. Finally, principle of “Non- semantic change” and four types of it, in cases that existence of semantic change is doubtful and also in cases that history of change is doubtful is studied in this essay.

    Keywords: semantic change (Naql), principle of “Non, semantic change”, semantic changed verb, indications