فهرست مطالب

پژوهش نامه نظم و امنیت انتظامی - سال دوم شماره 3 (پیاپی 7، پاییز 1388)

پژوهش نامه نظم و امنیت انتظامی
سال دوم شماره 3 (پیاپی 7، پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • غلامحسین بیابانی صفحه 1
    هدف نگارنده در این مقاله این است که همکاری در سازمان های جنایی چگونه است، آنها اعضای خود را چگونه شناسایی می کنند، چه قوانینی بر آنها حاکم است،چه عواملی باعث رویکرد مجرمان به این جرائم می شود، علل عدم موفقیت پلیس در برخورد با سازمان های جنایی چیست؟ و قدرت های سازمان های تبهکاری ناشی از چیست و... پاسخ به این سوالات مستلزم شناخت از سازمان جنایی است. زیرا سازمان های جنایی جرم را به عنوان یک شیوه زندگی دنبال می کنند و گاهی مواقع خود را جدای از جامعه می پندارند و نسبت به هم و نسبت به گروه از صمیمیت خاصی برخوردارند. آنها بسیاری از اعمال مجرمانه خود را در ارتباط با کشورهای دیگر انجام می دهند و بدون همکاری موثر دیگرکشورها مبارزه با گروه های جنایی تقربیا غیرممکن خواهد بود. اما متاسفانه کشورهای مختلف از سیستم قضایی و قانونی متفاوتی در مبارزه با جرایم سازمان یافته برخوردارند. بنابراین، گروه های جرایم سازمان یافته از این گونه راه های گریز بهره می جویند تا از تحقیقات و بازجویی و یا دردسرهای قانونی هنگام ارتکاب جرایم فراملیتی فرار کنند.
    کلیدواژگان: جرائم سازمان یافته، همکاری های جنایی، سازمان های جنایی، موضوعات جنایی، دسته بندی جرائم
  • محمدباقر دانش آشتیانی صفحه 17
    در این مقاله که با استفاده از ترجمه چندین مقاله خارجی درباره دکترین نظامی تهیه و تالیف شده، پس از تبیین ماهیت و تعریف دکترین، با اشاره به اصول جنگ و رابطه آن با دکترین نظامی، یک روش پنج مرحله ای برای تدوین دکترین نظامی معرفی و توضیح داده شده است. مطالعات و بررسی های انجام شده نشان می دهد که دکترین ماهیتا از جنس اندیشه و تفکر است که اصالتا در تفکر، جهان بینی و قالب های ذهنی افراد ریشه دارد و معمولا به صورت نظریه اعلان می شود. به طور کلی دکترین را می توان به دو نوع فردی و سازمانی تقسیم بندی کرد. افراد اعم از رهبران، فرماندهان نظامی، مدیران یا کارکنان سازمان ها در هر سطحی معمولا برای تصمیم گیری، اجرای ماموریت و انجام امور، دارای دکترین خاص خود (دکترین فردی) می باشند. از طرفی هم در این مقاله نتیجه گرفته شده که دکترین سازمانی و ملی که از نظر نوع و فرایند شبیه هم هستند، هنگامی شکل می گیرند که در سازمان یا در سطح ملی برای اجرای یک وظیفه خاص یا یک ماموریت، دکترین فردی یک مدیر پذیرفته می شود یا در مورد دکترین های فردی مدیران سازمان اجماع حاصل می شود. در این مقاله همچنین توضیح داده شده است که دکترین نظامی یا دکترین سازمانی و رسمی نیروهای مسلح به سه نوع دکترین نیرویی، دکترین مشترک و دکترین مرکب تقسیم می شود و دارای سه سطح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی است.
    کلیدواژگان: دکترین، اصول جنگ، راهبرد، عملیات، تاکتیک
  • محسن کلانتری، سمیه قزلباش، کاظم جباری صفحه 73
    تحلیل جغرافیایی بزهکاری و سعی در علت شناسی عوامل فضایی بروز ناهنجاری های اجتماعی طی دو دهه اخیر بسیار اهمیت یافته است. به کارگیری مدل ها و آزمون های آماری گرافیک مبنا و سامانه های اطلاعات جغرافیایی GIS از جمله روش های مناسب تحلیل بزهکاری در محدوده شهرها است. در پژوهش حاضر براساس روش تحقیق تحلیلی و تطبیقی و با استفاده از آزمون های آماری گرافیک مبنا و روش تخمین تراکم کرنل اقدام به تحلیل فضایی جرایم شرارت، درگیری و نزاع در محدوده شهر زنجان شده است.
    نتایج پژوهش نشان می دهد توزیع جغرافیایی جرایم مورد بررسی در سطح شهر زنجان از نظر آماری توزیعی کاملا متمرکز و خوشه ایدارد، به گونه ای که در محدوده های خاصی از شهر جرایم شرارت، درگیری و نزاع کاملا متمرکز و کانونی شده است و به عکس سایر مناطق شهر از این نظر پاک و سالم هستند. بخش مرکزی شهر و منطقه اسکان غیررسمی بی سیم (نجف آباد) از جمله مهمترین کانون های وقوع رفتارهای مجرمانه مورد بررسی است. این محدوده ها از جمله مناطق پرتراکم و پر مسئله شهر از نظر کالبدی است. نارسایی و عدم تناسب شبکه معابر و شبکه های ارتباطی، تعدد و تنوع جمعیت، فعالیت ها و کارکردها و اصطکاک بیشتر افراد و وجود زمینه مناسب خشونت و پرخاش و کمبود برخی امکانات و تجهیزات خدماتی از جمله مشکلات این مناطق از شهر زنجان در مقطع کنونی است.
    از جمله پیشنهادات برای کنترل جرایم در کانون های جرم خیز مورد مطالعه، تخصیص و ساماندهی سرانه های تاسیساتی، تجهیزاتی و خدماتی مورد نیاز ساکنین و برقراری تعادل و توازن در نوع و ترکیب کاربری اراضی در کنار اقدامات پیشگیرانه از منظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این بخش از شهر زنجان می باشد.
    کلیدواژگان: تحلیل مکانی بزهکاری، شرارت، درگیری، نزاع، کانون جرم خیز، شهر زنجان
  • علی محمد پورموذن صفحه 101
    کار پلیس با محوریت جامعه از جمله مدلهای نظری راهبرد پلیس می‎باشد که در سالهای اخیر به الگوی غالب و کارآمدی در فرآیند امور پلیسی تبدیل شده است. بازتاب فلسفه کار پلیسی با محوریت جامعه در نقش اجتماعی پلیس متجلی می‎گردد و از این رویکرد است که خدمات پلیس براساس توقعات و انتظارات مردم و نهادهای اجتماعی بازخوانی وتعریف می‎شود.
    «پژوهش» حاضر تحقیقی کاربردی است که نقش اجتماعی پلیس را در نظریه مدل جدید اداره امور پلیسی با محوریت جامعه و نقش آن در تعیین و تغییر کارکردهای پلیس و تاثیر بی‎شائبه آن براحساس امنیت نهاد خانواده ها را به محک آزمایش گذاشته است. اهتمام اصلی این پژوهش آن بوده که با حفظ مرجعیت و اقتدار دولتی پلیس، ضرورت وجود نقش اجتماعی آن را در پرتو و معطوف به تقویت و تحکیم رابطه با خانواده تبیین نماید.
    بدین ترتیب ابتدا شان دولتی پلیس تشریح و نقش اجتماعی آن مورد بحث قرار گرفته است. سپس ظرفیت امنیتی نهاد خانواده در حکم منبعی نیرومند و اساسی در راستای گسترش و تحکیم امنیت و ثبات اجتماعی مورد بحث واقع شده و نقش و اهمیت خانواده از این زاویه بررسی شده است.
    این پژوهش با شیوه پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری آن شامل مجموعه خانواده های ساکن درشمال تهران بوده که رابطه نقش اجتماعی پلیس و احساس امنیت خانواده ها در جامعه آماری با انتخاب نمونه و توزیع پرسشنامه بین سرپرستان خانواده ها، مورد سنجش واقع و پس از تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آماری نتایج حاصله براساس فرضیات تحقیق مشخص و پس از تشریح آن، پیشنهادات لازم در رابطه با موضوع تحقیق ارائه گردیده است.
    از یافته های این پژوهش می‎توان جهت شفاف سازی و تقویت نقش اجتماعی پلیس در برنامه های آموزشی و تعدیل کارکردهای پلیس بهره‎گیری کرد.
    کلیدواژگان: نقش اجتماعی، احساس امنیت، پلیس جامعه محور، خانواده
  • احمد برجعلی، ادیبه برشان، سمیه درتاج صفحه 127
    در این پژوهش به بررسی نقش ترتیب تولد و سبک دلبستگی در وابستگی به مواد مخدر در بین مراجعه کنندگان به کلینیک های ترک اعتیاد شهر کرمان پرداخته شده است. نمونه این پژوهش 100 نفر مصرف کننده مواد مخدر (60نفر مرد و 40 نفر زن) و 100 نفر(60نفر مرد و 40 نفر زن) افراد سالمی می باشند که در پرسشنامه سلامت روان (GHQ) نمره زیر 23 کسب نموده اند.
    فرضیات پژوهش با استفاده از پرسشنامه سبک دلبستگی سیمپسون و روش پس رویدادی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون های یومان ویتنی و خی دونشان داد که 71درصد مصرف کنندگان فرزند وسط خانواده بوده و مصرف کنندگان دارای سبک های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا درصد بیشتری از افراد نمونه را نسبت به مصرف کنندگان دارای سبک دلبستگی ایمن به خود اختصاص داده اند.
    جنسیت تاثیری در تفاوت سبک های دلبستگی افراد سالم و مصرف کننده مواد مخدر نداشته، ضمنا بین سبک های دلبستگی مصرف کنندگان مواد مخدر و افراد سالم تفاوت معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: ترتیب تولد، سبک دلبستگی، پرسشنامه سیمپسون، مصرف کنندگان مواد مخدر
  • محمد قاسمی صفحه 149
    رسانه های جمعی، نقشی دوگانه در خصوص جوامع دارند؛ از طرفی با دستکاری و تحریک به تغییر و تهدید بافت اجتماعی یک جامعه مبادرت می ورزند و نابسامانی های اجتماعی را دامن می زنند و از طرفی دیگر می توانند با مدیریت صحیح از ایجاد شکاف های اجتماعی جلوگیری کنند. استان آ.غربی به علت داشتن مرز مشترک با سه کشور جمهوری نخجوان، ترکیه و عراق آماج بیشترین تاثیرات رسانه ای است. این جاست که نیاز به رسانه های داخلی در جهت بالا بردن امنیت مرزها، کنترل و مدیریت محیط، جامعه پذیری سیاسی و اجتماعی، ایجاد همبستگی بین اجزای گوناگون جامعه، همگرایی ملی، حمایت از هنجارهای اجتماعی و... احساس می شود.
    رسانه های جمعی در فرآیند تداخل ضروریات اجتماعی و فرهنگی که از شتابزدگی تاریخ در عصر ما نشات می گیرد، می توانند نقش سازنده داشته باشند. آنها می توانند از طریق تحکیم و تعمیق پیوندهای مذهبی، ملی، فرهنگی و تاریخی به تشدید توسعه و همبستگی های اجتماعی بپردازند. روشن است که در یک نظام هماهنگ رسانه ای، انسجام و پایداری توسعه و در نتیجه ایجاد همگرایی ملی و امنیت پایدار و تقویت امنیت اجتماعی مدنظر است.
    این مقاله با هدف بررسی نقش رسانه ها در ایجاد همگرایی ملی و امنیت پایدار (با تاکید بر نقش رسانه های استانی آ.غربی در ایجاد همگرایی در بین مرزنشینان این استان) ارائه گردیده است. میزان این تاثیر را از دیدگاه خبرگان مرزنشین جویا شده ایم.
    نتایج تحقیق حاکی از آن است که تلویزیون در ایجاد همگرایی (4 عامل «جامعه پذیری»، «تقویت همبستگی و جلوگیری از واگرایی»، «تقویت ارزش های ملی» و «تقویت ارزش های اسلامی»)، رادیو فقط بر 2 عامل «تقویت ارزش های ملی» و «تقویت ارزش های اسلامی» اثر معنی داری دارند و مطبوعات بر هیچ یک از این عوامل اثر معنی داری ندارند.بیشترین تاثیررسانه ها در این زمینه، بر مرزنشینان شهر سلماس و کمترین تاثیر بر مرزنشینان شهر پیرانشهر بوده است.
    از بین برنامه های مختلف رسانه ای «تهیه و پخش فیلم ها و سریال های پلیسی» و «پخش گزارش های خبری از قبیل حوادث مرزی و...» بیشترین تاثیر را داشته اند.
    کلیدواژگان: همگرایی ملی، امنیت پایدار، امنیت مرز، مرزنشینان، آذربایجان غربی، تلویزیون، رادیو، مطبوعات
  • امیر عبدالمحمدی صفحه 179
    یکی ازمشکلات جوامع کنونی،توسعه ناموزون بخشهای اقتصادی، مناطق جغرافیایی، شهری و روستایی و سایر ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این جوامع و در نتیجه عدم تامین نیازها و خواستهای بخش عمده ای از جامعه می باشدکه این وضعیت مسایل و مشکلات گوناگونی را با خود به همراه دارد.
    مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی در این زمینه است و به تاثیرتوسعه ناموزون اقتصادی- اجتماعی بر قاچاق کالا در ایران می پردازد. ابتدا در بخش نظری با استفاده از برخی نظریه های مرتبط تعدادی فرضیه تدوین و سپس در قسمت تجربی محقق با ساختن پرسش نامه ای پایا با آلفای کرونباخ (23/92) و جمع آوری اطلاعات از جمعیت نمونه از قاچاقچیان با حجم 100 نفر، پیمایشی را به انجام رسانیده است.
    نتایج پژوهش بیانگر تاثیر توسعه ناموزون اقتصادی – اجتماعی بر متغیرهای اجتماعی مانند وابستگی اجتماعی و نگرش منفی قاچاقچیان از یک سو و تاثیر متغیرهای اجتماعی (افزایش نگرشهای منفی، کاهش وابستگی اجتماعی، کاهش تعهد اجتماعی و افزایش تعارض ارزشی) بر تکرار اقدام به قاچاق کالا و در نهایت تایید فرضیه اصلی مبنی بر تاثیر توسعه ناموزون اقتصادی – اجتماعی بر تکرار اقدام به قاچاق کالا توسط قاچاقچیان می باشد.
    اقداماتی از قبیل:توزیع عادلانه امکانات و فرصتها میان اقشار و مناطق مختلف کشور، اعمال یکسان مقررات برای همه، تاکید رهبران مذهبی بر حرمت شرعی قاچاق کالا، افزودن بر ابعاد حیثیتی واجتماعی مجازاتها، تقویت پیوند میان ملت و دولت، برخی از پیشنهادهای پژوهشگر برای کاهش قاچاق کالا در ایران می باشد.
    کلیدواژگان: قاچاق کالا، توسعه ناموزون اقتصادی- اجتماعی، وابستگی اجتماعی، تعهد اجتماعی، تعارض ارزشی، نگرشهای منفی
|
  • Gh. Biabani Page 1
    The purpose of author in this article was to know how cooperation in criminal organization is, how they identify their members, what rules they have got, what factors cause criminal to do these crimes, why police are unsuccessful to deal with criminal organization, and what is the reason that criminal organizations are powerful. To answer these questions, we should know about criminal organization, because criminal organization follow crime as a way of living and sometimes they assume that they are apart from society and behave with each other and with group member friendly. They do most of their criminal activities in relate to other countries and without cooperation of other countries battle against criminal organization is impossible. But, unfortunately different countries have got different legislation system against criminal organization. So, criminal organization can use these gallops to escape from investigations and law in the case of commitment to crime.
    Keywords: organized crime, criminal cooperation, criminal organization, forensic issues, crime classifying
  • M. B. Danesh Ashtiani Page 17
    In this paper which has been developed based on several related foreign articles, the nature and definition of doctrine are presented.Previous studies indicate that doctrine has its origin in individual's thoughts and worldview conceptualizing in the form of theory. However, doctrine could be classified into two types, that is, personal and organizational. The article gives a clear description of these two doctrines. It has also been explained that military doctrine might be divided into three categories, namely force, joint and combined doctrines with three levels of strategic, operational and tactical. In conclusion, our discussion leads to a five-step method for developing an effective military doctrine.
    Keywords: military doctrine, Principle of war, military Strategy
  • M. Kalantari , S. Ghezelbash (M.A.), K. Jabbari (M.A.) Page 73
    During recent decades, spatial analysis of crime and identifying the spatial factors of crime occurrence has been emphasized. Using statistical and graphic models and tests and also Geographical Information Systems (GIS) are the appropriate methods of crime analysis in urban areas. This study is based on analytic-comparative method and the essential data has been collected through documentary and survey methods. All the violence, fight and brawl crimes which are occurred in Zanjan city during a year have been examined in this study. The spatial patterns of crime distribution in Zanjan city have been identified by using some statistical methods including: Mean Center, Standard Deviation Ellipse, Tests for Clustering, Nearest Neighborhood Index (NNI) and Quartic Kernel Density Estimation. The results of this study showed that spatial distributions of these crimes in Zanjan city are significantly clustered suggesting the existence of hot spots and cool spots in the city area. In order to improv security and reducing crime in these areas, these suggestions should be considered as a priority for people in charge of urban management as listed: Allocating some essential urban services in Bisim area and making balance in the type and composition of urban land use, locating and building police station in the Bisim area in order to increase formal surveillance and at least focusing on economical, social and cultural preventive efforts in this part of city.
    Keywords: Spatial Analysis of Crime, Violence, Fight, Brawl, Hot Spot, Zanjan
  • A. M. Pourmoazen (M.A.) Page 101
    Police operations with society pivoted is one of the theoretical models of police strategy which in recent years is shifting to the efficiency and effective model in policing process. The reflection of policing philosophy with society pivoted is appeared and police services are defined in according to the people expectations and social organizations. This research is an applied research that has tested the social role of police in policing new models theory with society pivoted and its role in changing and presenting of police functions and its influence to the family security fleeing and the main effort of this research is presenting the social role of police in strengthening of relation between police and families with keeping of police governmental authority and police sourcing. Statistical society comprised all the families living in north of Tehran. The collected data were analyzed and it was found that there is a meaningful relationship between the social role of police and families security. This will be discussed in more detail in this paper.
    Keywords: Social role, security feeling, police, family
  • A. Borjali , A. Barshan (M.A.), S. Dortaj (M.A.) Page 127
    The aim of this study was to examine the role of birth order and attachment style in dependence of drug between people who referred treatment drug abuse centers in Kerman city. A sample of 100 addicted persons (60 men, 40 women) and 100 none addicted persons (60 men, 40 women) that gained the score bellow 23 in GHQ (General Health Questionnaire) were included in this study. The research theories were studied using Simpson attachment style Questionnaire and Ex Post facto method. Analysis of the data by Chi-square and Mann-Whitney U tests revealed that 71% OF people who used drug were middle child of family and people who had avoidant and ambivalent attachment style were more than who had secure attachment style. The gender had no effect on deference between attachment styles in people who used drug and people who didnt use it. In addition, there was a significant difference between the attachment style of people who used drug and didn’t use it.
    Keywords: birth order, attachment style, Simpson Questionnaire, drug abuser
  • M. Ghasemi (M.A.) Page 149
    Mass media have double role in societies. On the one hand they change and threat social textures of society by arousal also add social disorders, on the other hand they can avoid from making of social gaps by correct management. Western Azarbayjan province has the most effect media because it has joint border with three republic countries such as Nakhjavan, Turkey & Iraq. Here, we need internal media for increasing security of borders, control and environment management, social and political socialization, correlation among various components of society, national convergency, support of social norms and so on. Mass media can have important role in the process of social and cultural necessities (which originate from precipitance of history in our age). They can intensify social development and correlation by religious, national, cultural and historical links. It is obvious that in a coordinated system of media has been considered solidarity and stability of development, making of national convergency and stable security and strengthening of social security. The goal of this article was to study of mass media role in making national convergency and stable security (by emphasis on the role of province media in western Azarbayjan in making convergency among borderers of this province). The rate of this effectiveness has answered by expertists of borderer. The results indicate that (a) there is a relationship between TV and convergency of four factors such as socialization, strengthening of convergency and avoidance of divergence, strengthening of national and Islamic values, (b) there is a relationship between Radio and two factors such as strengthening of national and Islamic values, (c) there is not any relationship between Newspapers and Magazines and four abovementioned factors, (d) the mass media have the most effect on Salma’s people and the least effect on Piranshahr’s people, (e) the preparing and broadcasting of Police films and serials and reports of border events has the most effect among various programmes of mass media of western Azarbayjan.
    Keywords: mass media, national convergency, stable security
  • A. Abdolmohammadi Page 179
    One of the problems of the present societies is the uneven development of economic sectors, geographical, urban and rural regions and other cultural, social and political structures of the society and accordingly failure to meet the requirements and requests of the main part of a society; and such a situation bring about different problems and issues. This study is an excerpt of a research on this issue and deals with the social elements affecting goods contrabanding in Iran. First, the theoretical section of the study makes use of some the relevant theories to compile some hypotheses; and then in the experimental section, the researcher makes a durable questionnaire with Kronbach Alfa (92/23) and collects information from sample population with the size of 100 persons. The results of the research imply the effect of uneven socio-economic development on social variables such as social dependency and negative attitude of the smugglers on the one hand and the effect of social variables (increased negative attitudes, decreased social dependency, decreased social commitment and increased value confliction) on the repetition of goods contrabanding and finally, confirmation of the main hypothesis based on the effect of uneven socio-economic development on iteration of goods conterbanding by smugglers. Actions such as just distribution of facilities and opportunities among different sectors and areas in the country, equal exercise of regulations for all, the religious leader's emphasis on illegitimacy of contrabanded goods, increased social and prestige aspects of punishments, improved ties between people and government constitute part of comments of the researcher on decreased goods contrabanding in Iran.
    Keywords: Goods contrabanding, Social, economical uneven development, Social clientship, Social Commitment, Values confliction, Negative attributes