فهرست مطالب

پژوهشهای سیاسی جهان اسلام - پیاپی 1 (زمستان 1390)

نشریه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام
پیاپی 1 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • دکترعنایت الله یزدانی، طالب ابراهیمی صفحه 5
    وقوع انقلاب اسلامی ایران به نظر بیشتر کارشناسان مسائل خاورمیانه بار دیگر آتش زیرخاکستر جنبش های سیاسی اجتماعی اسلامی را در جهان برافروخت، به گونه ای که جهان در بیشتر این کشورهای اسلامی در دهه 1980 و1990 بارها شاهد خیزش حرکت های اسلامی بوده است. از طرفی انقلاب اسلامی ایران، پدیده مهم قرن بیستم، دارای پیامدهای زیادی درسطح داخلی، منطقه ای و بین المللی بوده که از جمله آنها می توان تاثیرگذاری بر جنبش های اسلامی، احیای مجدد در روحیه اسلام گرایی و به عبارت غربی ها، بنیادگرایی اسلامی را نام برد. اگرچه رویکردهای انقلابی در اسلام معاصر عموما در قالبی بنیادگرایانه شکل گرفت اما قراردادن بنیادگرایی اسلامی در زیرمجموعه کلی بنیادگرایی کج فهمی است.
    بی شک اثبات اثرگذاری انقلاب اسلامی در کشورهای اسلامی و به تبع آن بر جنبش های اسلامی معاصر، امری است مشکل، هم به لحاظ کلامی متغیر و هم پیچیده شدن تحلیل و تئوری. به طورکلی دو طریق اثرگذاری انقلاب اسلامی قابل طرح است:1-اعترافات و اطلاعات مستقیم آشکار و بدیهی2-تحلیل، استدلال و اثبات غیرمستقیم.
    در اینجا این سوال مطرح است: که انقلاب اسلامی بر جنبش اخوان المسلمین سوریه چه تاثیری داشته است؟
    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، سوریه، اخوان المسلمین، اسلام، جنبش های اسلامی
  • آرمین امینی، زهرا محمودی صفحه 25
    اسلام به مثابه مکتبی جهان شمول، مسائل موجود در تعاملات بین المللی را از منظر متفاوت با سایر رویکردهای موجود در عرصه روابط بین الملل می نگرد. سیاست گذاری اسلامی، عرصه روابط بین الملل و تعاملات بین المللی را به مثابه مقدمه ای برای حفظ ثبات و امنیت بین المللی در راستای تکامل جامعه بین المللی می داند؛ مقوله ای که می توان آن را در تاکید اسلام بر وحدت جوامع اسلامی مشاهده نمود. آنچه از نقطه نظر اسلام اهمیت دارد نه حفظ وضع موجود بر مبنای سیاست های امنیتی راهبردی معمول و پذیرفته جهانی بلکه بر اساس رویکرد هنجاری و در مسیر تعالی نوع بشر است. این پژوهش در پی بررسی جایگاه و اهمیت رویکرد رهایی بخش(emancipator) اسلام به پدیده ها و مقوله های سیاسی، به جای نگاه سطحی و حل المسائلی (problem solving) به آنها در یک مقوله دیالکتیکی است. فرضیه مقاله حاضر این است که تفاوت اسلام با سایر رویکردهای موجود در نظام بین الملل، تفاوتی بنیادین و راهبردی و نه مقطعی و زودگذر می باشد که در نتیجه آن، رویکرد رهایی بخش در روابط بین الملل اهمیت بیش از پیش یافته و رویکرد حل المسائلی از حیض انتفاع خارج می گردد. نوع تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و روش تحقیق آن اسنادی می‎باشد.
    کلیدواژگان: اسلام، روابط بین الملل، دیدگاه رهایی بخش، دیدگاه حل المسائلی، تعالی انسانی، وحدت جامعه اسلامی
  • محمدرضا ثمری صفحه 41
    در این مقاله ساختار سیاسی مصر در دوران مبارک مورد تدقیق و بررسی قرار می گیرد و در ضمن آن به مهم ترین عواملی که موجب ایجاد بحران در ساختار سیاسی مذکور شده است پرداخته خواهد شد. البته نقطه اساسی و محوری این بحث توازن بین قوای سه گانه در رژیم مصر در دوران مبارک می باشد که از همین خاستگاه مهم ترین عواملی که موجب بر هم خوردن توازن بین قوای سه گانه شده است و اصل حیاتی تفکیک و استقلال قوا را تحت الشعاع قرار داده است مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بدیهی است خاستگاه اساسی بحران های ساختار سیاسی مصر در دوران مبارک هم از همین نقطه محوری و مهم می باشد مضافا بر اینکه به تدریج با جهت گیری شدید امنیتی، به تدریج تامین امنیت رژیم به صورت کلی جایگزین تامین امنیت اجتماع شد و نوعی بحران فراگیر تمامی عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و... مصر را فراگرفت و رژیم به شدت دچار بحران مشروعیت گردید و در نتیجه کارآیی خود را در حل مشکلات و معضلات و بحران های مختلف از دست داد که به خودی خود نتیجه سیاست های نادرستی بود که حکومت مبارک طی سه دهه حکومت در مصر اتخاذ کرده بود. بدین ترتیب نظام و حکومت مبارک هم در داخل و در جهت ایجاد توسعه، پیشرفت و برقراری دموکراسی و هم در سطح خارجی در جهت ارتقاء جایگاه مصر در منطقه و جهان با شکست روبرو شد. نتیجه عمده ای که از این نوشتار حاصل می شود این است که بحران زیربنایی که گریبان گیر ساختار سیاسی مصر در دوران مبارک شده بود نتیجه و حاصل علل و عوامل مختلف و متنوعی بوده است که در راس آنها بر هم خوردن توازن قوا و عدم استقلال قوای سه گانه بوده است که به روش های مختلف تحت سیطره رئیس جمهور (مبارک) قرار گرفته بود
    کلیدواژگان: ساختار سیاسی، توازن قوا، رژیم مبارک، بحران، دموکراسی
  • محمدرضا حاتمی، مصطفی اسماعیلی صفحه 65
    وقوع انقلاب اسلامی ایران تحولی نوین در عرصه گفتمان سیاسی اسلام در دوران معاصر ایجاد کرد. که در این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان «لاکلا و موفه» به بررسی و مقایسه گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی ایران و جنبش های بیداری اسلامی در کشورهای عربی شمال آفریقا و خاورمیانه پرداخته خواهد شد همچنین تلاش می شود با تبیین تعالی گفتمان انقلاب اسلامی در جریان جنبش های بیداری اسلامی و احیای شعارهای انقلاب اسلامی ایران، رویکرد این قیام ها مشخص و یا به تعبیری دیگر الگوی پیشروی این قیام ها در قالب گفتمان انقلاب اسلامی ایران نمایان گردد.
    کلیدواژگان: گفتمان، انقلاب اسلامی ایران، جنبش های بیداری اسلامی، اسلام ناب محمدی
  • مهدی اسدی، مهدی امینیان صفحه 85
    ارتباط جمعی در جوامع اولیه، در مراکز دینی یا میدان اصلی شهر و مانند آن انجام می شده است، اما امروزه ارتباط جمعی به معنای ارتباطی در سطح یک ملت یا حتی دهکده جهانی است. ارتباطات، پیچیده شده و در کنار سیاست و اقتصاد و...، به عنوان یکی از ارکان اصلی هر جامعه پیشرفته ای ظهور کرده است. این پیچیدگی موجب گستردگی و در عین حال ابهام نسبی اثرات و کارکردهای ابزار ارتباطی شده است و همین دو ویژگی، زمینه استفاده از آن در مسیر تغییر فرهنگ ها و جوامع را در قبال جنگ نرم فراهم ساخته است. پرسش اصلی نوشتار حاضر این است که مسجد به عنوان اثرگذارترین ساخت سنتی در کشورهای اسلامی، چه نسبتی با ساخت های جدید ارتباطی مانند رسانه ها دارد؟ نگارندگان ابتدا به شناخت رسانه و رسانه های جمعی به عنوان ساخت های جدید ارتباطی پرداخته و آن را با ساخت مسجد مقایسه می کنند و امکان اطلاق «رسانه» بر مسجد را رد می کنند. در ادامه، نظریات عمده در مورد کارکردها و اثرات رسانه های جمعی مطرح شده و امکان انجام آن و یا مقابله با آن توسط مسجد بررسی می شود. نتیجه بررسی ما این است که هر کدام از ساخت های ارتباطی سنتی و مدرن با وجود شباهت های کارکردی و امکان استفاده از هر دو در قالب جنگ نرم، دارای مزایا و محدودیت های خاص خود است، از این رو همکاری و امتزاج این دو ساخت را پیشنهاد می کنیم.
    کلیدواژگان: ارتباط، رسانه، رسانه جمعی، کارکرد، مسجد، جنگ نرم
  • سیدعبدالامیر نبوی صفحه 121
    وجود دیدگاه های مختلف میان متفکران و نویسندگان کشورهای اسلامی و تفاوت رویکرد و عملکرد آنان در برابر مسائل گوناگون سیاسی داخلی و خارجی، سبب می شود که فرضیه یک دستی جریان اسلام گرا به سرعت به کنار رود. در نتیجه، ارائه ملاک هایی معتبر برای تقسیم بندی این جریان و مفهوم سازی های جدید ضرورت پیدا می کند، به گونه ای که بتواند بیانگر تنوع و تفاوت های موجود را باشد و به ویژه نسبت آنها را با سکولاریزم توضیح دهد. این مقاله می کوشد با مبنا قرار دادن تلقی این متفکران و نویسندگان از کارکردهای دین و نیز نوع عملکرد، آنان را در سه گروه حداکثرگرایان (حداکثرگرا در اعتقاد و در رفتار)، حداقل گرایان سیاسی (حداکثرگرا در اعتقاد و عمل گرا در رفتار) و حداقل گرایان معرفتی جای دهد. اگرچه برخی تحلیل گران مسائل منطقه برآورد کرده اند که تحولات اخیر منطقه، به ویژه با توجه به تحول در جریان اسلام گرایی، رو به سکولاریزم دارد، استدلال نوشته حاضر آن است که چنین برآوردی شتابزده است، زیرا اغلب این متفکران و فعالان همچنان انتظار حداکثر از دین دارند. بنابراین گرایش مسالمت جویانه و عملکرد واقع گرایانه بسیاری از اسلام گرایان، به رغم اهمیت، به معنای دست برداشتن آنان از تلقی حداکثری از دین و نفی مقام داوری برای آن نیست.
    کلیدواژگان: اسلام گرایی، حداکثرگرایی، حداقل گرایی، سکولاریزم، شبه سکولاریزم
  • مهدی عوض پور صفحه 153
    سودان به عنوان سرزمین گسترده ای از تنوع فرهنگی و اجتماعی، تجلیات اسلامی غنی و گوناگونی از خود بروز داده است؛ مدعیان مهدویت، محافل صوفیانه، گرایش های سلفی گرایانه، پیروان اهل البیت(ع) و مهم تر از همه اسلام گرایان منتسب به اخوان المسلمین. جنبش اسلامی سودان توانست با تکیه بر جریان عمده اسلام گرایی سنی اخوان المسلمین، در سال 1989 میلادی اولین دولت اسلامی عرب قرن بیستم را تاسیس کند.
    نوشتار حاضر، جنبش اسلامی سودان را در کانون توجه قرار داده و در ابتدا می کوشد تا چارچوبی تحلیلی برای مطالعه جنبش های اسلامی ارائه نماید. نگارنده بنیان های فکری و اعتقادی و تفسیر متفاوت از اصول اسلامی را محور تفکیک و تمییز جنبش های اسلامی از یکدیگر می داند.
    در ادامه نگارنده به طور مشخص به تجربه جنبش اسلامی سودان در حکومت که انباشتی است از تجارب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و بین المللی می پردازد. اسلام گرایان سودان از زمانی که قدرت را به دست گرفتند، با چالش ها، مشکلات و ناکامی های مختلف داخلی و توطئه ها و فشارهای خارجی روبه رو شدند و در عین حال به دستاوردهای غیرقابل انکاری رسیدند که در توسعه و پیشرفت این کشور موثر بوده است.
    کلیدواژگان: اسلام گرایی، سودان، جنبش اسلامی، حکومت
|
  • Dr.Enayatallah Yazdani, Taleb Ebrahemei Page 5
    Causing numerous social and political movements in 1990s and 1980s, Islamic Revolution played important role. in one hand, It caused a several impact in both domestic and regional, such as impact on Islamic movements, revitalizing of Islamism or what has been termed as fundamentalism. Although, the main image of Islamism, was a fundamental one, however one is in all wet, regards them alike.No doubt, verifying the influcence of Islamic revolution on contemproray Islamic movements is a hard task. General ways of its influence are:1. Acknowledgements and direct information.2. Argument and indirect one.So the question is what’s Iranian Islamic Relvoution impacton Syrian Ikhwan al muslimeen?
    Keywords: Islamic Revolution, Syria, Ikhwan al muslimeen, Islam, Islamic movements
  • Dr. Armin Amini, Zahra Mahmoudi Page 25
    Islam view point to international relations is different with other schools.Islam position towards politics and strategic affairs is not status-quo, its non status-quo and tries to be in the way of evolving humans.So, Islam profound look to IR is about emancipation of mankind’s not only problem -solving trend.
  • Mohammad Reza Samari Page 41
    Considering Egypt political structure in Mubarak's term of office Balance between triple powers is a corner stone of crisis in Mubarak’s government so in this regard imbalanceness will be studied. in addition it leads to tight attitute to security, which gradually security of regime replaced with public security. in this way crisis – ridden state faced legitimacy crisis. Mubarak administration failed to develop and provide democracy in both internal and external affairs.The conclusion is Mubarak administration involved with torrent of problems which the main is imbalanceness and dependent triple powers.
    Keywords: Political Structure, Balance of power Mubarak regime, Democracy
  • Dr. Mohammad Reza Hatami, Mustafa Esmaeili Page 65
    Islamic Revolution caused a new change in Islamic political discourse. Applying Laclau and Mouffe's discourse analysis on, this article compares political discourse of Islamic relvolution with Islamic Awakening in North Africa and Middle East.Explaining transcendence of Islamic revolution discourse and revitalizing of Its goals in Islamic Awakening, This Article will recognize the approach of the Movements and Clarify It’s progress pattern in Islamic revolution framework.
    Keywords: discourse, Iranian Islamic Revolution, Islamic Awakening, True Islam
  • Mahdi Asadi, Mahdi Aminyan Page 85
    Comparing mass communication of modern life in a today national or global village, in the early communities, it was being done just in religious center or squares. Alongside to policy & economic, complexed communications is one the elements of development, which has caused the relative ambiguous functions & impacts of communictional devices. Given the two, mass communication is used to chang cultures and communitis. The biggest concern of the paper is, what is relationship between mosque as most effective traditional construction in Islamic countries with moderns ones. Recognizing modern mass media, the paper comperes it with mosque as traditional one; in this regard grand theories of mass media effect and its relationship with mosque will be clarified. In conclusion, author presents some similarities between the two as well as procs and coneses, and in the late, bilateral cooperation is recommended.
    Keywords: communication, media, mass media, function, mosque, soft war
  • Seyed Abdol Amir Nabavi Page 121
    There is no room for homogeneity of Islamist trends while diversity of Ideas has come to scene. Given that, it is necessary to present valid measures to divide islamist trends. Explaining their opinions about religious functions and performance, this Article categorized thinkers in political Maximalist and minimalist and theorical minimalist. Unlike some ideas about secularization of the movements in Middle East, this paper calling them prejudice, believes that maximalist trend is in icing cake. Given that appeasement of realist Approaches does not signify shift to secularization.
    Keywords: Islamism, maximalism, minimalism, secularism, sub secularism
  • Mahdi Avazpour Page 153
    Possessing one the most diverse culture and socity, sudan is a hot bed for messianic claims, fundamentalist trends and shia and the most important one Ikhwan al muslimeen. With this main trend, Sudanese Islamic movement established the first Islamic Arab state in 1989; the author believes that different thinking – base, and different impressions of Islamic principles, distinguishes the Islamic movements. The paper will assess the political, social, economic, military and international experiences. Upping Against numerous ups downs, the state, achieved certain progress of development.
    Keywords: Islamists, Sudan, Islamic movement