فهرست مطالب

ابن سینا - سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 41، پاییز 1390)

فصلنامه ابن سینا
سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 41، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات تحقیقی
  • مینو محرز، دکترعلی اکبر امیر زرگر، حسین جباری، حسن حیدرنیا، بنفشه مرادمند بدیع، مهرناز رسولی نژاد صفحه 4
    مقدمه
    HLA کلاس Iو IIنقش عمده ای در پاسخ ایمنی میزبان نسبت به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) دارد بطوری که به عنوان یک عامل مهم در پیشرفت به سمت بیماری ایدز شناخته می شود. هدف مطالعه بررسی ارتباط انواع آلل های HLAمستعد کننده و پیشگیری کننده با سیر بیماری در افراد HIV مثبت در مقایسه با افراد سالم می باشد.
    روش بررسی
    این بررسی بصورت مورد– شاهدی انجام شد، که HLA از 48 بیمار مراجعه کننده به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری بیمارستان امام خمینی در سال های 89-88 با HLA گروه کنترل (افراد سالم که در گروه ایمیونوژنتیک دانشگاه تهران تهیه شده بود)، مقایسه شد. جمع آوری اطلاعات توسط فرم اطلاعاتی پرونده بیمار برای هر مورد تکمیل شد. نمونه خون گرفته شده از بیماران به گروه ایمیونوژنتیک فرستاده شد و DNA بیماران استخراج و HLA-Typing بیماران توسط دستگاهPCR-SSP و کیت های استاندارد HLA انجام گردید.
    یافته ها
    در مجموع تعداد 48 نفر بیمار HIV مثبت از نظر شاخص ژنتیکی HLA بررسی شد و با 100 نفر از افراد سالم در گروه کنترل مقایسه شد که آلل های مستعد کننده در افراد HIV مثبت بصورت زیر بود:HLA- DRB1* 0301 (1.32< OR< 7.09، P= 0.0037)HLA- DQA1 * 0501(1.01< OR< 4.97، P= 0.03)HLA- DQB1 * 0201 (0.98< OR< 3.50، P= 0.04)و آلل پیشگیری کننده نیز در این افراد HLA-DRB1*1301 (0.01< OR< 0.98، P= 0.022) بود. همچنین آلل های HLA-B*5701 و HLA-B*2701 کمترین فراوانی را در افراد HIV مثبت داشته که از نظر آماری معنی دار نبود.
    بحث و نتیجه گیری
    در این بررسی با توجه به حجم کم بیماران نیاز به مطالعات بیشتر و تعداد نمونه بیشتر می باشد که با شناخت ساختار HLA بیماران و پیدا کردن آلل های مستعد کننده می توان در تصمیم گیری شروع زودتر درمان این بیماران استفاده نمود.
    کلیدواژگان: ویروس نقص ایمنی انسانی، آنتی ژن لکوسیت انسانی، پیشرفت بیماری
  • محمدرضا کاظمی، محمدرضا محمدی، شاهین آخوندزاده صفحه 10
    مقدمه
    هدف مطالعه حاضر بررسی بیشتر و تحت شرایط دو سوکور و کنترل شده ی، اثر بخشی آمانتادین در کودکان و نوجوانان با اختلال نقص توجه / اختلال بیش فعالی نسبت به متیل فنیدیت است.
    روش بررسی
    این مطالعه کارآزمایی بالینی در طی 6 هفته بوده است. چهل نفر (28 پسر و 12 دختر) با اختلال تشخیص داده شده با معیار DSM-IV-TR جمعیت مورد مطالعه ی، این تحقیق را تشکیل داده اند. تمام افراد مورد مطالعه به طور تصادفی تحت درمان با استفاده از کپسول آمانتادین با دوز 150-100 میلی گرم در روز بسته به وزن (100 میلی گرم در روز برای> 30 کیلوگرم و 150 میلی گرم در روز برای <30 کیلوگرم) و یا متیل فنیدیت با دوز 30-20 میلی گرم در روز برای 6 هفته تحت کارآزمایی بالینی قرار گرفتند. ابزار اصلی اندازه گیری پیامد، مقیاس اندازه گیری اختلال نقص توجه/ بیش فعالی والد و معلم (ورژن چهارم) بود.(ADHD-RS-IV).
    یافته ها
    تفاوت معنی داری بین دو گروه، در نمرات والدین و معلمین وجود نداشت (1df= و 02/0F= و 86/0P= و 1df= و 01/0F= و 89/0P=). عوارض کاهش اشتها و بی قراری در گروه متیل فنیدیت به میزان بیشتری مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که آمانتادین سبب بهبود قابل توجه علائم اختلال شده و به خوبی تحمل می شود و ممکن است در درمان کودکان مبتلا به اختلال مفید باشد. با این وجود، نتایج حاضر نمی تواند به عنوان اثبات کننده اثربخشی این دارو تلقی شود.
    کلیدواژگان: آمانتادین، متیل فنیدیت، اختلال نقص توجه، بیش فعالی
  • محمد درویشی، مهندس ویدا پسرکلو، کامیاب علیزاده، مهندس سید دانیال طاهری، سعید زارعی صفحه 17
    مقدمه
    آب به عنوان حیاتی ترین ترکیب طبیعی، 60% وزن بدن انسان را تشکیل می دهد. وجود مواد، باکتری ها، ویروس ها و دیگر عوامل بیماری زای بیش از حد مجاز تعیین شده، موجب افت کیفیت آب شده و بدنبال آن باعث ایجاد بیماری هایی برای انسان می شود. این تحقیق برای بررسی شاخص های کیفی میکروبیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی آب آشامیدنی یگان های نظامی انجام شد تا با مقایسه کیفیت آن با استانداردهای آب آشامیدنی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بتوان به نقاط ضعف و قوت در فرآیند تصفیه آب فعلی یگان ها پی برد و راه حلی برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی ارائه نمود.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی-توصیفی در سال 1389 بر روی تعدادی از یگان های نظامی که بصورت تصادفی انتخاب شده بودند انجام گردید. پس از نمونه برداری از آب، نمونه ها به آزمایشگاه ارسال و نتایج آزمایش های میکروبی و فیزیکی – شیمیایی در آزمایشگاه کنترل کیفیت آب آشامیدنی دانشکده بهداشت دانشگاه تهران بدست آمد و بر اساس استاندارد 1503 و 1011 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ارزیابی شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میزان سختی، منیزیم، سولفات، فسفات و کلی فرم ها بالاتر از حد استاندارد بود و بقیه ی پارامترها در حد استانداردهای ملی قرار داشتند. در یک یگان که از آب شیرین کن خورشیدی استفاده می گردید تمامی پارامترها بسیار پایین تر از حدمجاز بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اینکه آب برخی یگان ها از حد مطلوب برخوردار نبودند، بررسی علت و رفع نواقص احتمالی و بهبود کیفیت آب آشامیدنی این یگان ها ضروری است.
    کلیدواژگان: آلودگی آب، آلاینده، شاخص فیزیکی و شیمیایی، شاخص میکروبی
  • فرهاد جعفری، ملیحه امین زاده صفحه 23
    مقدمه
    این مطالعه با هدف بررسی شیوع و عوامل مرتبط با استعمال سیگار در بین دانشجویان دانشگاه هنر تهران انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این پژوهش مطالعه ای توصیفی- مقطعی بوده که بین 400 نفر از دانشجویان دانشگاه هنر تهران در فاصله زمانی اردیبهشت تا مرداد 1390 صورت گرفته است.
    یافته ها
    شیوع سیگار در جمعیت مطالعه 3/30% بود که 7/44% آقایان و 9/15% خانمها را شامل می شد (001/0p<). میانگین مدت زمان استعمال سیگار در آنها 41/393/4 سال بود. در بررسی اثر متقابل متغیر ها ارتباط معنی دار بین استعمال سیگار و جنسیت، وضعیت درآمد، طول زمان تحصیل، وجود فرد سیگاری در خانواده و فقدان یکی از والدین یافت شد.
    بحث و نتیجه گیری
    در مقایسه با آمار منتشر شده از سایر کشور های جهان، شیوع سیگار در بین دانشجویان دانشگاه هنر بالا به نظر می رسد. به کار بردن روش های ارتقا آگاهی می توانند در جهت کاهش شیوع سیگار در بین دانشجویان موثر واقع شوند.
    کلیدواژگان: سیگار، دانشگاه، دانشجویان، تهران
  • مرتضی رمضانی، نیلوفر نکوزاد صفحه 29
    مقدمه
    استئوآرتریت یا آرتروز زانو از شایعترین بیماری های مفصلی در انسان است و تظاهرات بالینی آن بصورت درد، تورم و کاهش فانکشن مفصل می باشد. روش های درمانی جایگزین و مکمل، سابقه طولانی در درمان این بیماری داشته و حتی در شرایط خاصی به عنوان درمان انتخابی بکار می روند. هدف از این مطالعه بررسی اثرات گلوکزامین، زینتوما و پلاسبو در بهبود کلینیکی بیماران استئوآرتریت زانو بود.
    روش بررسی
    تعداد 225 بیمار استئوآرتریت اولیه زانو در 3 گروه 75 نفری در طول 12 هفته تحت مطالعه قرار گرفتند. هر یک از داروهای فوق روزانه 3 بار توسط بیماران مصرف شده و متغیرهای درد (بر اساس VAS-100mm) و فانکشن (بر اساس پرسشنامه WOMAQ) در فواصل 0، 6، 12 هفته اندازه گیری شد.
    یافته ها
    35 بیمار بدلیل ایجاد عوارض دارویی (مخصوصا عوارض گوارشی) از مطالعه خارج شدند و 190 بیمار (63 نفر در گروه زینتوما، 59 نفر در گروه گلوکزآمین و 68 نفر در گروه پلاسبو) تا انتهای مطالعه پیگیری شدند. شدت درد در زمان استراحت در هفته 6 و 12 در تمامی گروه ها کاهش چشمگیر و معنی دار داشت (001/0p=). اما در گروه پلاسبو کاهش شدت درد در هفته 12 مشاهده نگردید (4/0p=). میزان کاهش درد در دو گروه گلوکوزآمین و زینتوما در مقایسه با پلاسبو، چشمگیر و قابل توجه بوده است. (02/0p=) ولی تفاوت قابل توجهی بین میزان تاثیرگذاری گلوکوزآمین و زینتوما در کاهش درد بیماران در حالت استراحت در این مطالعه مشاهده نگرید. (6/0p=). درد حین فعالیت نیز در هر 3 گروه درمان در هفته های 6 و 12 کاهش قابل یافت. (001/0p=).
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این مطالعه مصرف پودر زنجبیل در مقایسه با گلوکزآمین به طور معنی داری با کاهش درد مفاصل زانو مرتبط است. در نهایت باید به این نکته توجه کرد که مطالعات بیشتر در زمینه بررسی اثر پودر زنجبیل در جوامع مختلف و با درنظر گرفتن تمامی متغیرهای موثر احتمالی مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: استئوآرتریت زانو، گلوکزآمین، پودر زنجبیل
  • فریبا بلورچی فرد، رضا نگارنده، ناهید دهقان نیری صفحه 35
    مقدمه
    یکی از ارکان اساسی در مطالعات بالینی کسب رضایت آگاهانه است، و منظور مجموعه فعالیت هایی است که در سهیم شدن در اطلاعات، توانایی تصمیم گیری و توانایی داوطلب شدن بیمار در تشخیص، درمان و مراقبت از وی اعمال می گردد. از آن جایی که اکثر بیماران دچار سرطان اطلاعاتی را در زمینه نیازهای فردی و وضعیت خود می خواهند، لذا پژوهش با هدف تعیین میزان اطلاعات درک شده در بیماران مبتلا به سرطان از فرم رضایت آگاهانه مطالعات بالینی انجام گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی-همبستگی است.50 نفر از بیماران مبتلا به سرطان که جهت شرکت در مطالعه بالینی در بیمارستان بستری گردیدند، به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه (مشخصات فردی – اجتماعی) وچک لیست (حقوق بیمار، اطلاعات بیمار سرطانی قبل و بعد ازاخذ فرم رضایت آگاهانه مطالعات بالینی) است. جهت تعیین اعتبار از روش اعتبار محتوایی و اعتبار صوری استفاده شد. داده ها در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی) و به وسیله ی نرم افزار16 spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها بیانگر آن بودند که بین اطلاعات بیماران مبتلا به سرطان قبل و بعد از فرم رضایت آگاهانه مطالعات بالینی همبستگی مثبت وجود دارد که میزان آن برابر 402/0 که از نظر آماری معنی دار بود. (004/0P=)
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش در مجموع میزان درک اطلاعات اکثر بیماران مبتلا به سرطان قبل از تکمیل فرم رضایت آگاهانه مطالعات بالینی ضعیف بوده، اما این میزان درک اطلاعات بیماران مبتلا به سرطان بعد از تکمیل فرم رضایت آگاهانه مطالعات بالینی، بازهم ضعیف است. بنابراین انجام مطالعات مشابه و وسیع تر برای شناخت عوامل سهیم در درک اطلاعات و نحوه ارتقاء کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در سایر بیمارستان های کشور، پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: اطلاعات درک شده، رضایت آگاهانه، سرطان
  • محمود جباروند، هادی مخترع، ریحانه شریفی، میلاد شفیعی، زهرا نگهبان صفحه 41
    مقدمه
    بیمارستان ها مصرف کنندگان بزرگی از انرژی هستند. در عین حال بیمارستان ها پتانسیل بالایی نیز در صرفه جویی انرژی دارند. از آنجایی که در بیمارستان ها قابل مدیریت-ترین هزینه، هزینه انرژی است، بنابراین می توان دراین حوزه مداخله هوشمندانه انجام داد. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ای مصرف انرژی و مدیریت آن در بیمارستان فارابی می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که اطلاعات مربوط به مصرف انرژی و روند آن در یک دوره 3 ساله (89-87) با در نظر گرفتن اقدامات اصلاحی در راستای کاهش مصرف انرژی در قالب مدیریت انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. عمل مقایسه نیز با دو رویکرد مقایسه داخلی (Internal Benchmarking) و مقایسه خارجی(External Benchmarking) انجام شده است.
    یافته ها
    به دلیل اتخاذ روش های مدیریت مصرف انرژی در بیمارستان فارابی، نتایج حاکی از وجود یک روند نزولی (براساس تخت روز فعال و اشغالی) در مصرف آب و گاز می-باشد، به طوری که مصرف آب به میزان 31% و مصرف گاز به میزان 28% در سال 89 نسبت به سال پایه 87 کاهش یافته است. در رابطه با مصرف برق نیز با در نظر گرفتن شاخص های مربوط به تخت، هر چند این روند نزولی در سال 88 نسبت به سال 87 به میزان 5/10% ادامه یافته، اما در سال 89 به دلیل اتخاذ استراتژی های رشد و توسعه نسبت به سال 87، 5% افزایش داشته است. البته لحاظ نمودن شاخص تعداد بیماران، کاهش مصرف برق را در سال89 نسبت به سال 87 به میزان 7% نشان می دهد. همچنین در بیمارستان فارابی به طور متوسط در سه سال مورد مطالعه، مصرف آب 63/1 برابر استاندارد و مصرف برق نیز 2/13 برابر مقدار استاندارد به ازای تخت روز فعال و 44/1 برابر استاندارد به ازای هر متر مربع زیر بنا بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    اقدامات مربوط به مدیریت مصرف انرژی در کاهش میزان مصرف در بیمارستان فارابی نتایج مثبتی در پی داشته است. با توجه به پتانسل بالایی که بیمارستان-ها در کاهش مصرف انرژی دارند، می توان با انجام اقدامات تکمیلی در راستای کاهش مصرف انرژی و با گذشت زمان شاهد بهینه سازی مصرف انرژی و رسیدن به بالاترین حد پتانسل صرفه جویی بود.
    کلیدواژگان: انرژی، مدیریت مصرف انرژی، صرفه جویی، استاندارد مصرف
  • مقالات مروری
  • محمدحسین شهبازی، کامیاب علیزاده صفحه 49
    مقدمه
    اختلالات نورولوژی در بررسی های اولیه گروه پروازی از اهمیت بالایی برخوردارند. در این مقاله سعی بر آن شده است تا مرور کلی بر اختلالات نورولوژی در وضعیت پرواز با استفاده از دستورالعمل های موجود برای خلبانان صورت گیرد.
    روش بررسی
    این مطالعه با استفاده از جستجو در بانک های اطلاعاتی Scopus، Medline و Embaseو کتب مرجع طب پرواز به روز رسانی شده است.
    یافته ها
    در این مطالعه دستورالعمل های اختلالاتی مثل سردرد، تشنج، و سایر بیماری های اعصاب محیطی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نقش تست های روتین نوروفیزیولوژی نیز بررسی شد.
    بحث و نتیجه گیری
    از آنجا که اختلالات نورولوژیک شایع ترین دلیل عدم صلاحیت گروه پروازی می باشد تحقیقات بیشتر برای درک اثرات تغییر فشار بر روی عملکرد نورولوژی مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: نورولوژی، پرواز، دستورالعمل
|
  • Mohraz M., Amirzargar A. A, Jabbari H., Heydarnia H., Moradmand B., Rasolinajad M Page 4
    Background
    Human leukocyte antigen (HLA) class I and class II is believed to play a major role in the immune response to HIV, and are known to be associated with rates of progression to AIDS. This study measured the rates of variation within well-defined epitopes to determine associations with the HLA-linked exposure of disease progression. The aim of this study was to evaluate the association between HLA and disease progression among Iranian HIV/AIDS patients in comparison with general population.
    Materials And Methods
    In this case- control study, the role of HLA class I (A, B) and class II (DRB1, DQA1 and DQB1) alleles were investigated in 48 HIV infected Iranian patients compared with 100 healthy individuals. HLA typing was carried out by PCR amplification using sequence specific primers (PCR-SSP). The primer was supplied by the standard kit. The disease progression was determined based on changes in stage of disease.
    Results
    Among 48 HIV infected patients and the control group a>positive association was observed with HLA- DRB1* 0301 (1.32< OR< 7.09, P= 0.0037), HLA- DQA1 * 0501(1.01< OR< 4.97, P=0.03), HLA- DQB1 * 0201 (0.98< OR< 3.50 P= 0.04) as well as a negative association with HLA- DRB1 * 1301 (0.01< OR< 0.98, P= 0.022) in HIV progression. In this study, no significant association was found with the analyzed HLA-B*2701 and HLA-B* 5701 alleles in the case of HIV progression.
    Conclusion
    In our study among HIV infected patients the HLA- DRB1 * 0301, HLA- DQA1 * 0501 and HLA- DQB1 * 0201 were the most important predictors for the HIV progression, whereas, HLA- DRB1 *1301 detected as strong protectors. As the results of the limitations in present study such as being small sample size, studies among a larger population would be necessary to in HIV infected patients with predisposing HLA alleles for early therapy.
    Keywords: HIV, HLA, Progression
  • Kazemi Mr, Mohammadi Mr, Akhondzadeh Sh Page 10
    Background
    The aim of the present study was to further evaluate, under double blind and controlled conditions, the efficacy of amantadine for attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents as compared to methylphenidate.
    Materials And Methods
    this was a 6-week randomized clinical trial. Forty patients (28 boys and 12 girls) with a DSM-IV-TR diagnosis of ADHD were the study population of this trial. All study subjects were randomly assigned to receive the treatment using capsule of amantadine at a dose of 100– 150 mg/day depending on weight (100 mg/day for <30 kg and 150 mg/day for >30 kg) or methylphenidate at a dose of 20–30 mg/day for a 6- week double blind, randomized clinical trial. The principal measure of outcome was the Teacher and Parent Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Rating Scale-IV.
    Results
    No significant differences were observed between the two groups on the Parent and Teacher Rating Scale scores (df=1; F=0.02; p=0.86 and df=1; F=0.01; p=0.89, respectively). Side effects of decreased appetite and restlessness were observed more frequently in the methylphenidate group.
    Conclusion
    The results of this study indicate that amantadine significantly improved symptoms of ADHD and was well tolerated and it may be beneficial in the treatment of children with ADHD. Nevertheless, the present results do not constitute proof of efficacy
    Keywords: Amantadine, Methylphenidate, Attention, Deficit, Hyperactivity Disorder
  • Darvishi M., Pesaraklou V., Alizadeh K., Taheri D., Zareiy Page 17
    Background
    About 60% of body weight contains water. This study aimed to evaluate the quality of drinking water in military units.
    Materials And Methods
    This is a descriptive cross-sectional study on water specimen of military units. The specimen was sent to the quality for microbial and physio-chemical control lab related to Tehran University of Medical Sciences. The result was compared with the ISIRI number 1503 and 1014.
    Results
    Our findings indicated that total hardness, Mg, So4 and Po4 of some military units were over the standard. Only in one unit a solar desalination was used and all parameters were under the standards.
    Conclusion
    It is needed to improve the quality of drinking water in some units.
    Keywords: Water Pollution, Army, Microbial Index, Physio, Chemical index
  • Bolourchifard F., Salsali M Page 35
    A theory is a belief that explains phenomena and provides a certain course of action. It provides a set of statements or principles devised to explain a group of facts or phenomena. A hypothesis or explanation of a phenomenon based on available data Statistics. A general statement predicting, explaining, or describing the relationships among a number of constructs. To work at a profession is practice. There is strong interrelationships among theory, research and practice. Praxis is the process by which a theory, lesson, or skill is enacted.Nursing is both science and art. The science is nursing's abstract body of knowledge lived through the art in service to people. Nursing theory is an organized framework of concepts and purposes designed to guide the practice of nursing. Nursing practice is the actual provision of nursing care. In providing nursing care, the nurse uses both nursing theory and best practice derived from nursing research.Over the past 20 years, the nursing profession has recognized four levels of Nursing Theory: Practice Theory, Middle Range Theory, Grand Theory and Meta theory. Practice Theory traces the outline for nursing practice. Middle Range Theory has a stronger relationship to research and practice. Grand Theory focuses on the global viewpoint and concepts that is the framework that defines broad perspective for nursing practice. Meta theory is the highest level of theory, which is abstract and not easily testable. It provides the meanings and structures interconnecting events and situations observed by nurses around the world.
    Keywords: Nursing, Theory, Practice
  • Shahbazi Mh, Alizadeh K Page 49
    In this article we aimed to prepare an overview of neurology in aviation using current standard guidelines. These guidelines cover a range of neurological conditions such as: headache, seizures degeneration diseases, and peripheral neuropathy. Also, the role of routine neurophysiologic testing is discussed.
    Keywords: Neurology, Aviation, guideline