فهرست مطالب

علوم و فنون دریایی - سال یازدهم شماره 3 (پاییز 1391)

مجله علوم و فنون دریایی
سال یازدهم شماره 3 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/09/09
  • تعداد عناوین: 10
|
  • احمد ایمانی، مهرداد فرهنگی، غلامرضا رفیعی، راضیه یزدانپرست، ایزابل وزکز بانانته صفحه 4
    امروزه استفاده از پروتئین های گیاهی در جیره غذایی آبزیان و افزایش بهره وری از آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است. با این وجود این منابع سرشار از ترکیبات کربوهیدراتی هستند. در این مطالعه اثر تزریق غلظت و انواع مختلف فلاوونوئید روتین در تنظیم میزان قند خون ماهی سیم دریایی در سه آزمایش مختلف مورد بررسی قرار گرفت. ماهیان با جیره غذایی حاوی 25 درصد نشاسته ژلاتینه شده تغذیه گردیدند. تزریق 100 BW mg/kgاز هر دو شکل فلاوونوئید روتین (محلول و نامحلول در آب) سبب کاهش معنی دار قند خون (44/34±39/209 و 84/9±18/120 mg/dlبه ترتیب برای گروه شاهد و تیمار شده با روتین نامحلول در آب، 54/6±5/125 و 46/6±83/99 به ترتیب برای گروه شاهد و تیمار شده با روتین محلول در آب) و همچنین افزایش معنی دار میزان فعالیت آنزیم گلوکوکیناز (U/g protein 22/0±77/1 و 20/1±13/6 به ترتیب برای گروه شاهد و تیمار شده با روتین نامحلول در آب، 51/1±19/20 و 61/1±77/25 به ترتیب برای گروه شاهد و تیمار شده با روتین محلول در آب) گردید. با این وجود، مدت زمان لازم برای اثر گذاری روتین نامحلول در آب، کوتاه تر از نوع محلول در آب آن بود (6 و 9 ساعت، به ترتیب). می توان چنین نتیجه گیری نمود که فلاوونوئید روتین توانایی مداخله در متابولیسم گلوکز را در این آبزی دارا می باشد. همچنین به نظر می رسد که مسیرهای متابولیکی گلوکز حداقل در ماهی سیم دریایی نظیر مدل های دیگر آزمایشگاهی از قابلیت دستکاری، برای تنظیم میزان قند خون، برخوردار است.
    کلیدواژگان: فلاوونوئید روتین، هیپرگلیسیمی، گلوکوکیناز، سیم دریایی
  • فرخ پرافکنده حقیقی، فرهاد کیمرام صفحه 16
    کیلکا از ذخایر با ارزش اقتصادی دریای خزر محسوب می شود که نقش مهمی را در زنجیره غذایی آن ایفا می کند. پژوهش حاضر طی سال های 86-1385، باهدف تعیین میزان ذخیره کیلکای معمولی و تنظیم الگوی برداشت پایدار از آن، در جنوب دریای خزر به مرحله اجرا درآمد. نمونه برداری در سواحل جنوبی دریای خزر از مهر سال 1385 تا شهریور 1386 در دو بندر انزلی و بابلسر صورت گرفت. در طول دوره بررسی 1533 نمونه بیومتری شدند و 913 ماهی با استفاده از اتولیت های ساجیتا تعیین سن شدند. نتایج نشان داد که میانگین طول کیلکای معمولی 7/9±4/102 میلی متر و دامنه آن در طیف 56 تا 144 میلی متر قرار داشت. میانگین سن کیلکای معمولی 6/3 سال بود که بیش از 73 درصد از آنها را ماهیان 3 و 4 ساله تشکیل داده بود. ضریب رشد با استفاده از طرح فورد - والفورد 321/0=K در سال و ضریب مرگ و میر کل برابر 280/1=Z در سال برآورد شد. با استفاده از روش آنالیز کوهورت، میزان ذخیره کیلکای معمولی در بخش جنوبی دریای خزر حدود 75/58 هزار تن برآورد شد. برای تعیین میزان حداکثر محصول قابل برداشت (MSY) از معادله کادیما استفاده شد که در نهایت 25322 تن محاسبه شد. کیلکای معمولی دارای ذخیره نسبتا کوچکی است، لذا سیاست های حمایتی از آن باید در اولویت باشد.
    کلیدواژگان: ارزیابی ذخایر، حداکثر محصول قابل برداشت (MSY)، دریای خزر، کیلکای معمولی
  • هومن پورخسرو، مازیار یحیوی، امیرهوشنگ بحری، حجت الله فروغی فرد، نسیم نجمی صفحه 25
    این مطالعه به منظور ارزیابی اثرات اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره (EPA و DHA) بر رشد و بازماندگی پست لاروهای میگوی پا سفید)1PL- تا 15(PL- در پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، واقع در شهرستان بندرعباس انجام گردید. آزمایش به صورت طرح کاملا تصادفی در قالب 5 تیمار با 3 تکرار در 15 مخزن آب 20 لیتری صورت پذیرفت. ناپلی های آرتمیا با استفاده از 0 تا 4 درصد روغن کبد کاد (تیمار های A تا E) غنی سازی شده و لاروها 6 بار در روز و با فاصله زمانی 4 ساعت از آن ها تغذیه گردیدند. پست لاروهای تیمار D که از ناپلی آرتمیای غنی شده با سطح 3% تغذیه شده بودند بیشترین میزان رشد را داشته و تفاوت معنی-دار با سایر تیمارها نشان دادند (05/0>P). بالاترین درصد بازماندگی مربوط به پست لاروهای تیمار E بود که از ناپلی آرتمیای غنی شده با سطح 4% تغذیه شده ولی، با تیمارهای D و C یعنی سطح 3% و2% تفاوت معنی-دار نشان ندادند (05/0
    کلیدواژگان: اسیدهای چرب غیراشباع، ناپلی آرتمیا، رشد، بازماندگی، Litopenaeus vannamei
  • کامران لاری، مجید ابره دری صفحه 34
    تحولات وتوسعه کشورها و نیاز به مبادلات علمی، فرهنگی و صنعتی در سطح جهان مستلزم دراختیار داشتن نقشه ها و اطلاعات مکانی از تمامی سطح زمین می باشد، دستیابی به چنین خواسته ای مستلزم یکسان سازی مبنای مسطحاتی و ارتفاعی کلیه کشورهای جهان است. امروزه با پیشرفت درعلوم وتکنولوژی و به دنبال آن افزایش دقت بحث سطوح مبنای ارتفاعی از مباحث به روز به شمار آمده وتلاش هایی درجهت یافتن سطوح مبنای ارتفاعی وارتباط بین آنها صورت گرفته است. یکی ازمشکلاتی که در استفاده از ارتفاعات مطلق وجود دارد، جدایی بین سطح متوسط آب های آزاد و ژئوئید می باشد. درحالت تئوریک سطح مبنای ارتفاعات مطلق، ژئوئید می باشد اما در عمل از سطح متوسط آب های آزاد بعنوان سطح مبنای ارتفاعات مطلق استفاده می شود، به جدایی بین این دو سطح، توپوگرافی سطح دریا (SST) گفته می شود. در این مقاله در ابتداء از مشاهدات ماموریت های ماهواره های ارتفاع سنجی T/P و Jason-1 به مدلسازی سطح متوسط دریا در خلیج فارس و دریای عمان پرداخته شد و در نهایت با توجه به اهمیتی که تعیین توپوگرافی سطح آب در یکسان سازی سطح مبنای ارتفاعی دارد به معرفی روشی نوین برای محاسبه توپوگرافی سطح آب در خلیج فارس و دریای عمان پرداخته شد، اینروش براساس تلفیق اطلاعات ارتفاع سنجی ماهواره ای و ژئوئید بدست آمده از مدل ژئوپتانسیل جهانیEGM08 در خلیج فارس و دریای عمان قابل ارائه می باشد. بر این اساس اختلاف سطح متوسط آب های آزاد حاصل از مدل ارتفاع سنجی ماهواره های T/P، Jason-1 و ژئوئید جهانی EGM08 در بازه9/0- متر و 1/1 متر ارزیابی گردید.
    کلیدواژگان: Topex، Poseidon، Jason، 1، توپوگرافی، ارتفاع سنجی ماهواره ای، خلیج فارس، دریای عمان
  • اسماعیل کاظمی، ناصر آق صفحه 45
    استرس های غیر حاد می توانند فعالیت های رفتاری و فیزیولوژیک آبزیان پرورشی را تحت تاثیر قرار دهند و به کاهش مقاومت در برابر بیماری، سرعت رشد و همچنین کاهش تولید منجر شوند. آرتمیای غنی شده با مواد مغذی ضروری خصوصا اسیدهای چرب بلند زنجیره جهت افزایش رشد و درصد بقا و مقاومت در برابر تنش های محیطی و بیماری های عفونی در گونه های مختلف آبزیان مورد استفاده قرار گرفته است. در این تحقیق تاثیر تغذیه لارو قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) با ناپلی Artemiaurmiana غنی شده با روغن های گیاهی بر مقاومت در برابر تنش های محیطی دما، شوری و کمبود اکسیژن مورد بررسی قرار گرفت. آزمایشات در قالب 6 تیمار مختلف و با سه تکرار در هر تیمار به مدت 10 روز انجام گرفت. لاروهای ماهی قزل آلا از مرحله شروع تغذیه خارجی در قالب 6 تیمار غذایی شامل (1) غذای کنسانتره تجاری، (2) ناپلی غنی شده با روغن ماهی، (3) ناپلی غنی شده با روغن آفتابگردان، (4) ناپلی غنی شده با روغن کلزا، (5) ناپلی غنی شده با روغن سویا و (6) ناپلی تازه تخم گشایی شده تغذیه شدند. نتایج تحقیق نشان داد تفاوت معنی داری در مقاومت لاروها در برابر استرس های حرارتی (20 و 25 درجه سانتی گراد)، استرس شوری (10، 15 و 20 میلی گرم درلیتر) و استرس کمبود اکسیژن (ppm 5)، بین تیمارها وجود دارد. بالاترین درصد بازماندگی لاروها تحت کلیه استرس های اعمال شده (جز در یک مورد) مربوط به تیماری بود که از ناپلی غنی شده با روغن کلزا تغذیه کرده بودند که بطور معنی داری نسبت به لاروهایی که غذای کنسانتره مصرف کرده بودند بالاتر بود ولی در اکثر موارد با لاروهایی که از آرتمیای غنی شده با روغن ماهی تغذیه کرده بودند اختلاف معنی دار نداشت.
    کلیدواژگان: قزل آلا، تغذیه آغازین، آرتمیا، غنی سازی، استرس های محیطی
  • عبدالعلی موحدی، زهرا یاراحمدی، سارا رستگار صفحه 55
    هدف از این مطالعه بررسی اثر نفتالین بر سیستم اندوکرین در ماهیان ماده در دو مرحله پیش زرده سازی و زرده سازی است. در آزمایش اول ماهیان ماده مید (Liza klunzingeri) به دو گروه شاهد و تیمار تقسیم شدند. به گروه تیمار محلول mg/kg50 نفتالین در g/lμ2 روغن گیاهی به ازای وزن بدن به صورت درون صفاقی تزریق شد. برای گروه شاهد از g/lμ2 به ازای وزن بدن روغن گیاهی استفاده شد. از هر دو گروه پس از 3 ساعت نمونه گیری صورت گرفت. طراحی آزمایش دوم مانند آزمایش اول شکل گرفت، و به منظور رهایش آرام نفتالین از ایمپلنت درون صفاقی g/lμ10 روغن نارگیل به تنهایی برای گروه شاهد و ایمپلنت mg/kg50 نفتالین محلول در g/lμ10 روغن نارگیل به ازای وزن بدن استفاده شد. 72 ساعت پس از ایمپلنت نمونه گیری انجام شد. داده های بدست آمده در هر دو حالت استرس حاد و مزمن افزایش معنی دار کورتیزول را نشان داد. در مقابل کاهش معنی دار سطوح پلاسمایی17 بتا استرادیول و تری یدوتیرونین در استرس مزمن مشاهده شد. به نظر می رسد افزایش کورتیزل به منظور تامین نیاز بیشتر به انرژی در شرایط استرس باشد. نفتالین با اثر مهاری بر آنزیم های استروئیدوژنز به صورت مستقیم و فعال کردن رسپتور های آریل هیدروکربن به صورت غیر مستقیم سبب کاهش 17 بتا استرادیول و تری یدوتیرونین می شود. بر اساس نتایج استرس PAH در ماهیان ماده می تواند منجر به آشفتگی اندوکرینی و اختلال در بلوغ و تولید مثل موفق شود.
    کلیدواژگان: زرده سازی، 17، بتا استرادیول، کورتیزول، تری یدوتیرونین، هیدروکربن های حلقوی آروماتیک
  • سعاد یعش بچاری، حسین ذوالقرنین، مهدی محمدی، محمد علی سالاری علی آبادی، سید احمد قاسمی صفحه 64
    به منظور مطالعه ژنتیکی جمعیت های گل خورک ماهی Periophthalmus waltoni در مناطق خور زنگی، هندیجان و دلوار با استفاده از روش مولکولی RAPD، تعداد 69 نمونه گل خورک ماهی جمع آوری شد. DNA ژنومی نمونه ها از بافت نرم باله ماهی به روش فنل- کلروفرم استخراج و سپس کمیت و کیفیت DNA استخراج شده با استفاده از روش اسپکتروفتومتری و الکتروفورز ژل آگارز 1 درصد تعیین شد. واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) با استفاده از 6 پرایمر RAPD ده نوکلئوتیدی صورت گرفت. مقادیر مربوط به فراوانی آللی، تعداد آللهای واقعی و موثر، هتروزیگوسیتی مشاهده شده و مورد انتظار، شاخص شانون، میزان شباهت و فاصله ژنتیکی، مقادیر Gst و جریان ژنی بر اساس آزمون AMOVA با استفاده از نرم افزار ژنتیکی Gene Alex و Pop Gene محاسبه گردید. بر اساس داده های فراوانی آللی، مجموعا 9 آلل اختصاصی یافت شد که 5 عدد از آنها مربوط به نمونه های منطقه هندیجان و 3 عدد از آنها مربوط به نمونه های منطقه دلوار و 1 عدد در منطقه خورزنگی مشاهده شد. میانگین میزان تنوع ژنتیکی در جمعیت هندیجان 2509/0 در حالیکه مقدار آن در منطقه خور زنگی 1815/0 و در منطقه دلوار 2267/0 می باشد. در سطح معنی داری 01/0 میزان شباهت ژنتیکی بین دو جمعیت هندیجان و خورزنگی 833/0 در حالیکه میزان شباهت بین هندیجان و دلوار 901/0 و میزان شباهت بین دلوار و خورزنگی 924/0 می باشد. نتایج این بررسی نشان داد که سه جمعیت مورد بررسی در واقع سه جمعیت مجزا بوده و متعلق به دو کلاستر می باشند.
    کلیدواژگان: ماهی گل خورک، Periophthalmus waltoni، RAPD، PCR، خلیج فارس، شباهت و فاصله ژنتیکی
  • عبدالسعیدعباسی، منصور کیانی مقدم، سید ناصر سعیدی، امیر سعید نورامین صفحه 72
    همه روزه هزاران کانتینراعم از پر و خالی به پایانه های مدرن کانتینری وارد و یا از آنها خارج می شوند. به دلیل افزایش روز به روز استفاده از کانتینر در امر تجارت و حمل و نقل بین المللی بنادر پیشگام و موفق عموما در تلاش برای استفاده هر چه بهتر از امکانات، زیر ساخت ها، نقاط قوت و فرصت های خود به منظور افزایش بهره وری می باشند. آنچه برای پایانه های کانتینری دارای اهمیت است، انجام فعالیت ها به نحوی است که اهداف اقتصادی، اجتماعی مورد نظر را تامین کرده و بندر را در بهترین شرایط سوددهی قرار دهد.با توجه به اینکه عوامل متعددی می توانند بر روی عملیات کانتینری در بنادر تاثیرگذار بوده و این عملیات را به سمت بهینه شدن سوق دهند، لذا اساس این تحقیق رتبه بندی عوامل موثر و انتخاب مهم-ترین آنها در عملیات کانتینری بندر بوشهر با استفاده از روش تصمیم گیری برناردو (چند شاخصه گروهی با مقیاس رتبه ای)می باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد عوامل از جمله تجهیزات، احداث پایانه کانتینری در جزیره نگین، محوطه کانتینری، نیروی انسانی متخصص و قوانین و مقررات به ترتیب دارای بیشترین تاثیر در عملیات بهینه کانتینری بندر بوشهر می باشند
    کلیدواژگان: پایانه کانتینری، عملیات بهینه کانتینری، مدل برناردو، رتبه بندی، تصمیم گیری
  • متین خالقی، علیرضاصفاهیه، احمد سواری، بابک دوست شناس، فریدون عوفی صفحه 82
    این تحقیق با هدف بررسی روند نوسانات زمانی و مکانی جوامع ستاره دریایی Astropecten hemprichi و توتیای دریایی Diadema setosum در سواحل خلیج چابهار طی یک دوره زمانی از آبان ماه 1387 لغایت شهریورماه 1388 انجام گرفت. منطقه مورد مطالعه در منتهی الیه جنوب شرقی ایران و سواحل دریای عمان- استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. نمونه برداری هر دو ماه یک بار به هنگام جزر کامل از 5 ایستگاه انتخابی به صورت تصادفی و به وسیله پرتاب کوادرات m1*m1 صورت گرفت. در مجموع 1885 خارپوست متعلق به 13 گونه جمع آوری و بررسی شدند که 32 نمونه (6/1 درصد) مربوط به گونه A.hemprichi و 28 نمونه (4/1درصد) مربوط به گونه D.setosum بوده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که گونه A.hemprichi بیشترین فراوانی را در شهریورماه (ind.m-276/0± 92/1) و گونه D.setosum بیشترین فراوانی را درآبان ماه 88 (ind.m-2 3) داشته است. نتایج حاصل از شاخص پراکندگی و پایداری می تواند بیانگر آن باشد که پراکنش این دو خارپوست بیشتر از نوع تصادفی است و می توان آن ها را جزو گونه های نادر بشمار آورد.
    کلیدواژگان: نوسانات زمانی و مکانی، خلیج چابهار
  • هاله رحمانی، نادر شعبانی پور، سیدعلی روضاتی صفحه 91
    اپتوموتوری یکی از روش هایی است که طی آن رفتار بینایی ماهی نسبت به اشیاء متحرک ارزیابی می گردد. تحقیق حاضر بر روی عکس العمل ماهی گورخری نسبت به اشیاء متحرک می باشد. در این آزمایش، از ماهی های گورخری تازه بالغ شده از هر دو جنس استفاده گردید. به منظور بررسی و مطالعه قدرت بینایی ماهی در این پژوهش از دستگاهی دست ساز استفاده شد. آزمایش با پهناهای مختلف (نوارهای کاغذی) سیاه و سفید (1، 2 و 7 سانتی متری) و همچنین با پهنای 1سانتی متری با نوارهایی به رنگ قرمز– خاکستری و سبز- خاکستری در سرعت های مختلف 2، 3، 4، 7، 10 و 15 دور در دقیقه انجام گرفت. نتایج حاصل از ANOVA دو طرفه اختلاف معنی داری را در بین سرعت ها و پهناهای مختلف نشان داد (05/0>P). ارزیابی نتایج نشان داد که در پهناهای مختلف، ماهیان بیشترین پاسخ اپتوموتوری را در سرعت 10 دور در دقیقه (13/0±65/0) و کمترین پاسخ را در سرعت 2 دور در دقیقه (22/0± 07/0-) نشان دادند. همچنین بهترین قابلیت دید ماهی ها در پهنای 1 سانتی متری (13/0±70/0)(05/0>P) مشاهده گردید. در آزمایش دیدرنگی نیز، مشاهده شد، بین سرعت ها و نوارهای رنگی مختلف، تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0
    کلیدواژگان: ماهی گورخری، اپتوموتوری، رفتار، دید، سرعت، پهنا
|
  • Ahmad Imani, Mehrdad Farhangi, Gholamreza Rafiee, Razieh Yazdanparast, Isabel Vasquez Baanante Page 4
    Nowadays, plant protein alternatives and increasing aquafeed efficiency are accentuated. In the present study the effects of injecting different dosages and chemical types of favonoid rutin on modulation of gilthead sea bream glycemia is studied in three consecutively distinct experiments. Fish were fed at 3% of their respective body weight twice a day with a diet containing 25% pre-gelatinized starch. Water temperature and photoperiod were adjusted near to 18ºC and 12L: 12D, respectively. Glycemia and hepatic glucose metabolism enzymes were measured. Results showed that 100 mg/kg BW of both chemical types of rutin significantly decreased glycemia (209.30±34.44 mg/dl and 120.18±9.84 for control and rutin treated groups in non-water soluble rutin, respectively, 125.50±6.54 and 99.83±6.46 for control and rutin treated groups in water soluble product, respectively) concomitant with increasing hepatic glucokinase activity (1.77±0.22 U/g protein and 6.13±1.20 for control and rutin treated groups in non-water soluble rutin, respectively, 20.19±1.51 and 25.77±1.61 for control and rutin treated groups in water soluble product, respectively). However, the time required for rutin to show its hypoglycemic effect is shorter for non-water soluble product (6 hrs after rutin injection) than water soluble one (9 hrs after rutin injection). Results implied that it is possible to manipulate the carbohydrate metabolic machinery of gilthead sea bream using hypoglycemic phytogenics (rutin) similar to laboratory rodent hyperglaycemia models.
    Keywords: Flavonoid rutin, hyperglycemia, glucokinase, gilthead seabream (Sparusaurata)
  • Farokh Parafkandeh Haghighi, Farhad Kaymaram Page 16
    Kilka as an economic fish, has an important role in the food chain of the Caspian Sea. This study carried out during 2006-07 for estimation of maximum sustainable yield in the southern Caspian Sea. Sampling on the southern coast of the Caspian Sea was carried out from October 2006 to September 2007 in Bandar Anzali and Babolsar. During the review period, 1533 fish were measured and weighed, aging was done by using sagitta otoliths.The results showed that the mean length of common kilka was 102.4±9.7 mm ranged from 56 to 144 mm. Mean age was 3.6 years and over 73 percent of the samples were composed of third and fourth year classes. Growth coefficient (K) using the Ford – Walford plot and total mortality coefficient (Z) were estimated 0.321 and 1.280 per year, respectively. In the present study, the common kilka stock in the South of Caspian Sea was estimated about 58.75 thousand tons by using cohort analysis. The maximum Sustainable yield (MSY) was finally obtained 25,322 tons by Cadima equation. The first priority as a management measure of common kilka stock is supportive policies.
    Keywords: Stock assessment, maximum sustainable yield (MSY), Caspian Sea, Clupeonella cultriventris caspia
  • Hooman Pourkhosrow, Mazyaryahyavi, Amir Hoshang Bahri, Hojatollah Forooghifard, Nasim Najmi Page 25
    This study was carried out to determine the influence of highly unsaturated fatty acid (EPA, DHA) enriched Artemianauplii on growth and survival of postlarvae of Litopeneausvannamei(PL-1 to PL-15) in Persian Gulf and Oman sea ecology research center of Bandar Abbas. A complete randomized design with 5 treatments and 3 replicates using15 tanks containing 20 liters water each was chosen. The Artemianaupliiwere enriched with (0 to 4%) cod liver oil (treatments A to E) and the larvae were fed 6 times per day at 4 hours intervals. The postlarvae of treatment D which fed with Artemianauplii, 3% of enrichment significantly increased compared to other treatments (p<0.05).The highest survival rate regarding treatment E postlarvae which fed with Artemianauplii, 4% enrichment However with treatment D (3%) and C (2%) no significant difference (p>0.05) was found. The postlarvae of treatment control (A) which was fed with Artemianauplii that it was not enriched, had the lowest growth and survival rate.The present study demonstrated that the highly unsaturated fatty acid enriched Artemianaupliihas positive effect on enhancement of growth performance and survival rate of white leg shrimp postlarvae.
    Keywords: Unsaturated fatty acid, Artemia nauplii, Growth, Survival, White leg shrimp, Litopenaeus vannamei
  • Kamran Lari, Majid Abrehdary Page 34
    Changes and Countries development and need to Scientific, Cultural and Industrial commutation at Global level requires accessibility to maps and spatial information from the entire world. Achieving to this aim requires equalization of horizontal and vertical datum of all countries. Nowadays with developments in technology and after that increasing in precision of vertical datums is one of the basic arguments and there have been efforts to find vertical datum and relations between them. One of the problems that exist in using absolute heights is difference between M.S.L and Geoid.The theoretical basis the absolute heights is Geoid but in practice M.S.L is used as absolute vertical datums. Therefore difference between M.S.L and Geoid is called sea surface topography. In this research one of the all, we have carried out modeling mean sea level using T/P and Jason-1 satellites altimetry data on Persian Gulf and Oman sea, Accordingly Due to the significance of sea level topography in oceanographic studies a new model proposed using the combined satellites altimetry data and the EGM08 global Geoid model in order to determine and equalize the current height datum for Persian Gulf and Oman sea. Therefore, difference between M.S.L derived from T/P and Jason-1 Satellites altimetry data and EGM08 global Geoid model was assessed -0.9 and 1.1 meter respectively.
    Keywords: Topex, Poseidon, Jason, 1, sea surface topography, Geoid, satellite altimetry, Persian Gulf, Oman Sea, EGM08
  • Esmaeil Kazemi, Naser Agh Page 45
    Chronic stresses can influence the behavioral and physiological activities of animals and can lead to reduction of resistance against disease and decrease in growth rate and production.Artemianauplii enriched with essential nutrients particularly fatty acids have been used to promote growth, survival and resistance of different species of aquatic animals to various environmental stresses as well as infectious diseases. In this study we investigated the resistance to environmental stress (temperature, salinity and hypoxi) in larvae of rainbow trout fed Artemianauplii enriched with vegetable oils. The experiment was carried out in 6 triplicate treatments for a period of 10 days. The feeding treatments included: 1) commercial starter feed for trout (Control) 2) Artemianauplii enriched with fish oil, 3) Artemianauplii enriched with sunflower oil, 4) Artemianauplii enriched with canola oil, 5) Artemianauplii enriched with soybean oil and 6) newly hatched nauplli of Artemia. The results showed significant differences in tolerance of fish larvae to high temperature (20 and 25°C), hypoxia stress (5 ppm) and salinity stress (10, 15 and 20 mg.l-1) among different groups. Highest survival to all experimental stresses (except in one case) was observed in larvae fed Artemianauplii enriched with canola oil compared to those fed control diet (p<0.05), but in most cases not significant with larvae fed Artemianauplii enriched with fish oil.
    Keywords: Rainbow trout, starter feeding, Environmental stresses, Artemia, Enrichment
  • Khaleghi. Matin٭, Safahie. Alireza, Savari Ahmad, Doustshenas Babak, Owfi Farhad Page 82
    This research aimed to study the process of Spatial and Temporalchanges of sea star(Astropecten hemprichi) and sea urchin(Diadema setosum) in the coasts of Chabahar Gulf in the Oman Sea, IR. during November 2008 to September 2009. The area of study was at the farthest end of south east of Iran in province of Sistan and Balouchestan. Sampling was done bimonthly during low tide from 5 stations, using 1m×1m quadrating randomly. 1885 samples of Echinodermata were collected and studied. Results showed that 32 of them(1.6%) belong to A.hemprichi species and 28(1.4%) samples belong to D. setosum species. The samples then were counted and identified. Then the samples’ abundance, distribution and stability were investigated. The results show that the maximum abundance of A. hemprichi was occurred in September 2009 (1/92±0/76ind.m-2) and The maximum value for D. setosum was shown in November 2008 (3ind.m-2). Investigation of distribution and stability indicators may reveal that A. hemprichi and D. setosum were dispersed more randomly and they may be considered as the rare species.
    Keywords: Astropecten hemprichi, Diadema setosum, Spatial, Temporal changes, Chabahar Gulf
  • Haleh Rahmani*, Nader Shabanipoor, Seyed Ali Rozati Page 91
    The optomotor response is one of the methods used for measuring zebrafish behavior towards moving objects. The present research has been carried out on zebrafish reaction to moving objects. In the experiment, newly fish matured of both sexes were used. To study the optical power of zebrafish an appropriate apparatus was designed. Experiments were performed with different widths of stripes in black, white (1, 2, 7 cm), with width stripes of 1 cm in red - gray, green - gray at different velocities of 2, 3, 4, 7, 10, 15 rpm.Results of 2-way ANOVA showed significant differences between the various widths, velocities (P<0.05). Evaluation of results showed that at different widths, fish showed the most optomotor response at a velocity of 10 rpm (0.65±0.13), the lowest response to velocity was shown at 2 rpm (-0.07±0.22). Furthermore, the best visibility was observed with 1 cm width (0.70±0.13) (P<0.05).Experiment on color vision also showed that at different velocities, various colored strips, there is no significant difference (P>0.05). Nevertheless, the fish demonstrated the most optomotor response to green - gray color (0.10±0.13), a velocity of 10 rpm (0.41±0.13).
    Keywords: Zebrafish, Optomotor, Behavior, Vision, Velocity, Width