فهرست مطالب

مجله علوم و فنون دریایی
سال دهم شماره 3 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شهمیر اقتصادی، رفیعه زاهدی صفحه 4
    دریای خزر به عنوان بزرگترین دریای بسته جهان، از نظر بین المللی دارای اهمیت زیادی می باشد. از نظر منابع نفت و گاز بسیار مهم است. هم چنین نقش شاخصی در زمینه های کشتیرانی، بازرگانی، اقتصاد ملی داشته و تاثیر زیادی بر آب و هوا و اقلیم منطقه می گذارد. این دریا به علت تنوع آب وهوایی، میزان تبخیر و درون ریز آب های شیرین، شرایط اقلیمی بسیار متفاوتی دارد. هم چنین نوسان تراز آب دریای خزر، نقش اساسی در تغییرات و دگرگونی های مناطق ساحلی ایفا می کند که گاهی به صورت پیشروی و گاهی به صورت پسروی اتفاق می افتد.
    یکی از مهمترین پدیده های دریای خزر، افزایش تراز آب آن در سال های اخیر می باشد. نوسانات تراز آب دریای خزر ممکن است حاصل عوامل مختلفی مثل تغییرات اقلیم، تغییر آب و هوایی حوزه آبریز، تغییر دبی رودخانه، بارش منطقه ای، تبخیر، دما، تنش باد، بالا آمدگی (surge)، تغییرات ریخت شناسی بستر دریا، تغییر در الگوی جابجایی اتمسفری و هم چنین فعالیت های بشری مثل ساخت سدها بر روی رودخانه های اصلی باشد. بیشتر مطالعات هواشناسی در منطقه دریای خزر و تراز آب با نتایج قابل قبولی همراه بوده است. در این تحقیق تغییرات تبخیر و بارش در 5 ایستگاه ساحل جنوبی دریای خزر برای سال های 2008 - 1993 مورد مطالعه قرار گرفته و عوامل موثر بر بارش، تبخیر و دما در این دوره زمانی تعیین گردیده است. تبخیر متوسط محاسبه شده در این دوره زمانی 9/922 میلی متر است که از تبخیر محاسبه شده برای دراز مدت (1007 میلی متر در سال)کمتر است. میانگین بارندگی در سال های مورد مطالعه برای مجموع پنج ایستگاه خزر جنوبی 6/1292 میلی متر است که از میزان بارش محاسبه شده برای دراز مدت (221 میلی متر در سال) بیشتر است. بنابراین در ساحل جنوبی دریای خزر، افزایش بارش وکاهش تبخیر می تواند نقش مهمی در افزایش تراز آب دریا داشته باشد. هم چنین شاخص آماری و همبستگی بین پارامترهای جوی در این تحقیق مشخص و مورد بحث قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: تبخیر، دمای سطح دریا، بارندگی، نوسان تراز آب، دریای خزر جنوبی
  • همایون حسین زاده صحافی، حسین علی عبدالحی، محمدحسین طلوعی، جواد صیاد فر صفحه 14
    این تحقیق به منظور بررسی تاثیر مورفولین بر ضریب بازگشت ماهی سفید از سال 1384 تا 1387 در مرکز تکثیر و پرورش شهید انصاری صورت پذیرفت. ماهیان مولد پس از انتقال به کارگاه (از رود خانه خشکرود) به صورت ترکیبی تکثیر شده و از لارو و بچه ماهیان حاصل برای انجام آزمایشات استفاده گردید. به منظور تعیین مناسب ترین زمان تاثیر پذیری از مورفولین(5-10×5 میلی گرم بر لیتر) تعداد 10450عدد ماهی سفید در مراحل لارو دارای کیسه زرده، لارو با تغذیه فعال،بچه ماهی 2-3 گرم و بچه ماهی 4-5 گرم تحت تاثیر دوز های مختلف مورفولین قرار گرفته و با روش تگ های الاستومر علامتگذاری و از طریق رودخانه خشکرود به دریای خزر رهاسازی گردیدند. جهت صید ماهیان علامتگذاری شده درسال 1387 از تور سالیک استفاده گردید. نتایج حاصل از تاثیر مورفولین در دوره های مختلف رشد حاکی از وجود اختلاف معنی دار در نرخ بازگشت به خانه ماهیان در دوره لاروی با تغذیه فعال(1درصد) در مقایسه با سایر تیمار ها (23/0 درصد درخصوص لارو دارای کیسه زرده 23/0 درصد درخصوص بچه ماهی 2-3 گرم و 26/0درصد درخصوص بچه ماهی 4-5 گرم) و شاهد(13/0 درصد) می باشد. بیشترین طول و وزن به هنگام صید به ترتیب شامل 620 میلیمتر و 1700 گرم بود. نتایج حاکی از وجود اختلاف معنی دار در نسبت جنسی (210 ماده و 295 نر) درکل ماهیان صید شده میباشد. نسبت جنسی در ماهیان تگ دار برگشتی (14 ماده و 20 نر) با نرخی معادل42/1 درصد با غالبیت نرها محاسبه شد. (x2=6.4، α= 0.05، df= 1). در مجموع با استفاده از تکنیک تگ گذاری الاستومر، ضریب بازگشت شیلاتی ناشی از تاثیر پذیری از مورفولین در ماهی سفید 7/6 در صد محاسبه گردید. نتایج کلی نشان دهنده افزایش معنی دار نرخ بازگشت به خانه ماهی سفید به هنگام تاثیر پذیری از مورفولین (32/0 درصد) در مقایسه با شاهد (09/0 درصد) میباشد.
    کلیدواژگان: مراحل لاروی، بچه ماهی، مورفولین، ماهی سفید، خشکرود، بازگشت به خانه
  • علی عظیمی، علیرضا صفاهیه، علی داداللهی سهراب، حسین ذوالقرنین صفحه 23
    فلزات سنگین به دلیل پایداری زیاد با تجمع در بافت های آبزیان، قابل انتقال به سطوح مختلف غذایی و در نهایت انسان می باشند و به این ترتیب باعث بروز پیامد های خطرناک آلودگی به این فلزات می شوند. بندر امام خمینی بزرگ ترین بندر ایران واقع در شمال غرب خلیج فارس می باشد که تردد فراوان کشتی ها در این بندر و همچنین وجود صنایع مختلف به خصوص صنایع پتروشیمی در اطراف این بندر سبب تخلیه ناپاکی های فراوان آلی و معدنی از جمله فلزات سنگین به این منطقه می شود. در این مطالعه به منظور آگاهی از سطوح فلزات سنگین در بافت نرم دو کفه ای Crassostrea gigas، نمونه برداری از صدف های متصل به اسکله های بندر امام خمینی در اسفند ماه 1388 در 5 ایستگاه به صورتی که کل منطقه بندر امام خمینی پوشش داده شود به نام های اسکله پتروشیمی، داک سرسره، اسکله 15، اسکله 28 و اسکله 33 انجام و پس از انتقال به آزمایشگاه و عملیات آماده سازی و هضم شیمیایی توسط اسید نیتریک، میزان فلزات سنگین نمونه ها توسط دستگاه اسپکتروفتومتری جذب اتمی (AAS) اندازه گیری گردید. نتایج نشان داد که میانگین سطوح جیوه، کادمیوم، سرب و مس در بافت نرم دو-کفه ای های جمع آوری شده از ایستگاه های مختلف به ترتیب 97/2±12/3، 62/3±56/7، 30/3±1/7 و 17/66±57/440 میکروگرم بر گرم وزن خشک می باشد. مقایسه آماری میزان فلزات جیوه، کادمیوم، سرب و مس در دو کفه ای های مربوط به ایستگاه های مختلف اختلافات معنی داری را نشان داد (05/0P<). مقایسه مقادیر این فلزات با استاندارد های بین المللی نشان داد که میزان هر چهار فلز سنگین در صدف های منطقه بندر امام بالاتر از حد استاندارد های بین المللی می باشد. با توجه به فعالیت های پتروشیمی بندر امام و سایر صنایع فعال در منطقه، پایش زیست محیطی مداوم فلزات سنگین در منطقه لازم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: تجمع زیستی، فلزات سنگین، دو کفه ای، بندر امام خمینی (ره)، خلیج فارس
  • کامران لاری، مجید ابره دری، علیرضا شریفی سودکلایی صفحه 33
    یکی از مهمترین مراحل عملیات هیدروگرافی، تعیین چارت دیتوم و تبدیل عمقهای اندازه گیری شده نسبت به این سطح مبناء می باشد. برای انتخاب چنین سطحی بایستی نوسانات آب دریا در اثر جزرومد و سایر عوامل مشخص گردد. در روش های کنونی هیدروگرافی از تایدگیجهای ساحلی برای اندازه گیری تغییرات جزرومدی سطح آب دریا استفاده شده و نهایتا چارت دیتوم بر مبنای پایینترین سطح آب تعیین می گرد که به علت وجود اختلاف زیاد بین دامنه و فاز جزرومد در نقاط مختلف، این روش برای تعیین چارت دیتوم در مناطق دور از ساحل مناسب نبوده و باید از روش های دیگری بجای آن استفاده شود. روش مورد استفاده در این تحقیق استفاده از ارتفاع سنجی ماهواره ای است، در این روش با استفاده از داده های ماهواره ارتفاع سنجی Jason-1در بازه زمانی 2002 الی 2008 در محدوده خلیج فارس و دریای عمان، چارت دیتوم در نقطه عمق یابی نسبت به بیضوی WGS84 محاسبه می گردد از مهمترین دستاوردهای این تحقیق می توان به حذف اثر جزرومد و تعیین چارت دیتوم در نقاط دور از ساحل اشاره کرد.
    کلیدواژگان: چارت دیتوم، ارتفاع سنجی ماهواره ای، خلیج فارس و دریای عمان
  • سارا رستگار، عبدالعلی موحدی نیا، زهرا یاراحمدی صفحه 40

    مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر بنزوآلفاپایرن (BaP) به عنوان یکی از مهمترین هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAH) بر سطوح کورتیزول پلاسما و فرآیند اسپرماتوژنز از طریق ارزیابی سطوح پلاسمایی هورمون تستوسترون در نرهای رسیده شانک زرد باله Acanthopagrus latus صورت گرفت. بدین منظور و برای بررسی اثرات کوتاه مدت و بلند مدت بنزوآلفاپایرن، ماهیان به سه گروه شاهد، پایه و تیمار تقسیم شدند. به گروه تیمار بنزوآلفاپایرن محلول در روغن گیاهی (mg/kg50 بنزوآلفاپایرن به ازای وزن بدن ماهی در g/lμ2 روغن به ازای وزن بدن) به صورت درون صفاقی تزریق شد و به گروه شاهد g/lμ2 روغن گیاهی به ازای وزن بدن تزریق گردید. در گروه پایه هیچ گونه تزریقی صورت نگرفت. از هر گروه پس از 3 ساعت نمونه خون و گناد تهیه شد. برای بررسی اثرات دراز مدت، و رهایش آرام آلاینده، ایمپلنت mg/kg50 بنزوآلفاپایرن به ازای وزن بدن در g /lμ10 روغن گیاهی به ازای وزن بدن به صورت درون صفاقی انجام شد. برای ماهیان شاهد g/lμ10 روغن گیاهی به ازای وزن ایمپلنت گردید. پس از 72 ساعت از هر گروه نمونه گیری صورت گرفت. نتایج به ترتیب افزایش و کاهش معنی دار سطوح پلاسمایی کورتیزول و تستوسترون را در استرس کوتاه مدت و بلند مدت نشان داد. به نظر می رسد افزایش کورتیزول به علت ایجاد اختلال توسط بنزوآلفاپایرن در مسیرهای بیوسنتز و آشفتگی در محور هیپوفیز-هیپو تالاموس- اینتررنال باشد. کاهش سطح تستوسترون می تواند ناشی از فعال شدن رسپتورهای آریل هیدروکربن در گنادها و تاثیر بر مسیر های بیوسنتز تستوسترون و یا اختلال در عملکرد محور HPG باشد. آشفتگی در سطوح هورمون های تستوسترون و کورتیزول به ویژه در نر های رسیده سبب ایجاد اختلال در تولیدمثل موفق و بقای نسل ماهی شانک زرد باله می شود.

    کلیدواژگان: تستوسترون، کورتیزول، فیزیولوژی تولیدمثل، استرس، هیدروکربن آروماتیک چند حلقه، ای
  • امیدوار فرهادیان، محمدحسین خانجانی صفحه 48
    دما وفتوپریود از فاکتورهای مهم در پرورش زئوپلانکتونها بخصوص آنتن منشعب ها است زیرا بر رشد و پارامترهای تولیدمثلی تاثیرات مهمی دارند. تاثیرات دما و فتوپریود بر رشد و هم آوری Moina macrocopa با کشت بر روی جلبک سبز Scenedesmus quadricauda در فلاسک 500 میلی لیتر آزمایش شد. تیمارهای مورد استفاده برای دمای آب (سانتی گراد) وفتوپریود(ساعات نور:تاریکی) به ترتیب 25، 30 و35 درجه سانتی گراد و 12: 12، 0: 24: و 24: 0 بود. بالاترین تراکم جمعیت (5/ 310 فرد در فلاسک)، بالاترین میزان رشد ویژه (387/0 فرد در روز)، کوتاهترین زمان دوبرابر شدن جمعیت (79/1 روز) وبیشترین هماوری (5/8 فرد به ازاء مولد) در دما 30 درجه سانتی گراد به دست آمد. همچنین بالاترین تراکم جمعیت (7/320 فرد در فلاسک)، بالاترین میزان رشد ویژه(538/0 فرد در روز)، کوتاهترین زمان دوبرابر شدن جمعیت (28/1 روز) و بیشترین هماوری (54/7 فرد به ازاء مولد) در فتوپریود 24 ساعت روشنایی کامل به دست آمد. در مجموع این تحقیق نشان داد که رشد وتولید مثل گونه M. macrocopa در دمای 30 درجه سانتی گراد و24 ساعت روشنایی عملکرد معنی داری (05/0P<) در مقایسه به سایر تیمارهای آزمایشی دارد. کشت انبوه این گونه در این شرایط نوری و دمایی می تواند غذای زنده مناسبی را برای استفاده در پرورش لارو ماهیان فراهم نماید.
    کلیدواژگان: macrocopa، دما، فتوپریود، ضریب رشد ویژه، هماوری
  • سپیده خطیب حقیقی، حجت خداپرست صفحه 57

    در این تحقیق 8 ایستگاه واقع در تالاب انزلی بر اساس مجاورت مناطق مسکونی و کشاورزی، رودخانه های ورودی و رودگاهای خروجی انتخاب گردید.نمونه برداری از لایه سطحی آب، بصورت فصلی و هر فصل یکبار به اجرا در آمد. در این بررسی از هر ایستگاه 3 بار نمونه برداری انجام گرفت و در مجموع 96 نمونه در مدت یکسال در شرایط استریل با دمای 4 درجه سانتی گراد، در مجاورت یخ و کمتر از 24 ساعت به آزمایشگاه منتقل شد. میزان آلودگی کلیفرمی با روش MPN و برای رشد و شناسایی سایرباکتری ها از روش شمارش صفحه ای و از محیط های کشت افترا قی و اختصاصی استفاده گردید.در این مطالعه جنس های مختلف باکتری ها از نمونه ها جدا سازی و مورد شناسایی قرار گرفت که عبارت بودند از: اشریشیا کلی 65/19 درصد، شیگلا 21/18 درصد، کلبسیلا 86/17 درصد، پروتئوس 21/13 درصد، آنتروباکتر 07/11 درصد، مورگانلا 65/9 درصد، سالمونلا92/3 درصد، سراشیا 5/2 درصد، پروویدنسیا 14/2 درصد و سیتروباکتر 79/1 درصد از خانواده آنتروباکتریاسه بودند. از خانواده ویبریوناسه جنس ویبریو 55/47 درصد، آئرو موناس 67/28 درصد، پلزیو موناس 9/4 درصد بودند واز گروه باکتری های گرم منفی غیر تخمیری، جنس سودموناس 88 /18 درصد بوده است.میزان آلودگی باکتریایی در 8 ایستگاه مختلف تفاوت معنی دار(P<0.05) داشت. بیشترین میزان میانگین آلودگی کلیفرمی در تابستان با 36/171±71/147 تعداد در سانتیمتر مکعب و بیشترین میانگین آلودگی کلیفرم مدفوعی با19/173± 125/135 تعداد در سانتیمتر مکعب تعلق داشت.به طور کلی آلودگی در تابستان بیشتراز بقیه اوقات سال بود و بالا رفتن دما و کاهش حجم آب در تابستان، و در پاییز بارندگی شدید همراه با شستشوی خاک و طغیانی شدن رودخانه ها و تخلیه فاضلاب های سطحی از عوامل مهم در افزایش آلودگی این فصل نسبت به زمستان بوده است. رودخانه پیر بازارو پسیخان و شنبه بازار روگا حجم بالایی از فاضلاب های خانگی و کشاورزی و حیوانی را در بر داشته و بخش غربی تالاب که بزرگترین بخش آن است از کمترین میزان آلودگی بر خوردار بوده است.

    کلیدواژگان: آلودگی باکتریایی، آنتروباکتریاسه، ویبریوناسه، سودوموناس و تالاب انزلی
  • احمد شادی، احمد سواری، پریتا کوچنین، سیمین دهقان مدیسه، یاسمن گندمی صفحه 69
    در این مطالعه پراکنش، تراکم و میزان توده زنده ماهیان جوان آب های ساحلی استان خوزستان واقع در شمال غربی خلیج فارس بین دی ماه 1385 تا آذر ماه 1386 مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری به صورت ماهیانه از 10 نقطه از آبهای خوزستان شامل 5 نمونه برداری در بخش غربی منطقه و 5 نمونه برداری در بخش شرقی منطقه با استفاده از تور ترال با قطر چشمه 24 میلیمتری که توسط شناور 360 اسب بخاری کشیده می شد انجام گرفت. نقشه پراکنش گونه های غالب، همچنین توده زنده و صید به ازای واحد سطح (CPUA) برای ماهیان جوان منطقه به دست آمد. بیشترین مقدار CPUA در مهر ماه برابر 629 کیلوگرم در کیلومتر مربع و کمترین مقدار آن در آذرماه با 76 کیلوگرم در کیلومتر مربع به دست آمد. بیشترین میزان توده زنده ماهیان جوان در تابستان و اوایل پاییز تخمین زده شد. نتایج آزمون آنالیز همبستگی بین نتایج حاصله و عوامل محیطی نشان دهنده رابطه معنی دار بین شوری و تعداد گونه ها در هر ماه و همچنین رابطه معنی دار بین دما و توده زنده ماهیان جوان بود که تایید کننده نقش عوامل محیطی در پراکنش ماهیان به ویژه در مراحل اولیه دوره زندگی می باشد.
    کلیدواژگان: ماهیان جوان، CPUA، توده زنده، پراکنش، خوزستان، خلیج فارس
|
  • Shahmir Eghtesadi, Rafieh Zahedi Page 4
    One of the most striking phenomena in the Caspian Sea is the sea level rise. Sea level fluctuation is due to climatologically changes, regional precipitation, water evaporation, temperature, wind stresses, surges and geomorphology changes in the sea bed, alteration in atmospheric transport pattern as well as human activities such as construction of dams on the major rivers. More meteorological studies of Caspian Sea region as well as advanced watershed and ocean modeling must be used in order to predict the sea level fluctuation with acceptable results. In this research the variation of evaporation and precipitation in five coastal stations of south Caspian Sea from 1993 to 2008 has been studied and determines what are the effects of precipitation and evaporation in Caspian Sea fluctuation during this pried. The mean calculated evaporation in this period is about 922.9 mm. It is less than the mean calculated evaporation for long term period that is about 1007 millimeter/year. Mean calculated precipitation in this period is about 1292.6 mm. It is higher than mean calculated precipitation for long term period that is about 1221 millimeter/year. So in southern Caspian Sea, the increase of precipitation and the decrease of evaporation have an important role in sea level rise in recent years. The statistical index and correlation between atmospheric parameters are also determined and discussed in this research.
    Keywords: Sea Level Fluctuation, Evaporation, Precipitation, Temperature, South Caspian Sea
  • Homayoon Hosseinzadeh Sahafi, Hossein. Abdolhai, Mohammad Hossein Toloee, Javad Sayadfar Page 14
    Morpholine as retrieving agent has been used by many researchers for homing of fish.Brooders were selected from Khoshkrud River and breeding was done in Shahid Ansari hatchery, Rasht in 2005. To determine the critical period for imprinting of morpholine 10450 kutum fish were exposed to 10×5-5 mg/lit of morpholine in different stages(yolk sac fry, active fry, 2-3-g fingerlings, 4-5 g fingerlings)and released into Khoshkrud river.The return rate of released fish were studied and recorded in2008. Results showed significant difference between kutum return rate in active fry stage(1 %) compare to other stages i.e., yolk sac fry (0.23%), 2-3- g. fingerling(0.23%), 4-5 g. fingerling (0.26%) and control(0.13) during the tree years of study period(P<0.001). There was significant difference in sex ratio [M(1.42): F(1)] in recaptured fish in Khoshkrud river(x2=6.4 α= 0.05 df= 1).Higher recapturing rate of 6.7 % recorded in the present study compared to recapture rate of 5% reported during last 5 years, revealed that morpholine can be used for return rate enhancing of kutum fish.
    Keywords: Larval stage, Fingerling, Return rate, Morpholine, Rutilus frisii kutum
  • Ali Azimi, Alireza Safahieh, Ali Dadollahi Sohrab, Hossein Zolgharnein, Ahmad Savari Page 23
    Heavy metals are major group of dangerous contaminants in marine environment. Due to their persistence, they may enter aquatic food chains and transfer from one trophic level to another. They also may be harmful for human being which is placed at the top of the food chain. Imam Khomeini’s Port is located in the north west end of Persian Gulf and ships traffic and several industries especially petrochemical industries around of the port, discharge various organic and non-organic contaminants such as heavy metals into this ecosystem. In this study in order to investigate the levels of heavy metals (Hg, Cd, Pb and Cu) in soft tissue of oyster Crassostrea gigas from Imam Khomeini port, oysters of the same size were sampled on March 2010 from 5 different locations including harbors of Petroshimi, Doc Sorsoreh, 15, 28 and 33 in the Imam Khomeini port. The samples were freeze dried and acid digested in order to determine their heavy metal content with atomic absorption spectrophotometry. Results indicated that the content of Hg, Cd, Pb and Cu in the oysters’ soft tissue were 3.12±2.97, 7.56±3.62, 7.1±3.30 and 440.57±66.17 µg/g of dry weight, respectively. The highest level of Hg, Pb and Cu were recorded in harbor of Petroshimi while the highest level of Cd was measured in harbor no 15.The concentration of Hg, Cd, Cu and Pb in bivalve soft tissue was more than standard limits. This can be dangerous for public health therefore regular monitoring of heavy metals in the area is recommended.
    Keywords: Bioaccumulation, Heavy metals, Oyster Crassostrea gigas, Imam Khomeini Port, Persian Gulf
  • Kamran Lari, Majid Abrehdary, Alireza Sudkolaei Page 33
    One of the most important hydrographic operations is the chart datum determination and reduction of measured depth to this surface. For selecting this surface, sea water undulations frorm tide and other factors should be measured.Today coastal tide gauge observations is popular and finally the chart datum determination is illustrated on lowest sea water level. Due to high differential between tidal range and phase in variation points, this method is not suitable offshore, therefore other methods should be used.In this study the satellite altimetry was collected using Jason-1 satellite altimetry data of 2002-2008 in the Persian Gulf and Oman Sea. Chart datum was calculated according to reference ellipsoid WGS84.
    Keywords: Jason, 1, chart datum, satellite altimetry, the Persian Gulf, Oman Sea
  • Sara Rastegar, Abdolali Movahedinia, Zahra Yarahmadi Page 40

    The present study carried out to assess the effects of Benzo-α-Pyrene (BaP) as a serious member of Polycyclic Aromatic Hydrocarbons (PAH) on the plasma levels of cortisol and triiodothyronine (T3) hormones in male Seabream, Acanthopagrus latus (Sparidea). To assess the acute effects of BaP on the endocrine system, a group of fish was injected with dissolved BaP in sunflower oil (50mg/kg BaP in 2µg/l oil according to the body weight). Other fishes were injected with 2µg/l body weight as controls. Blood samples from both groups collected 3 hours after injection. In another protocol, the chronic effects of BaP on the plasma levels of cortisol and T3 were assessed. For this reason a group of fish was implanted with 50mg/kg BaP in 10µl/g coconut oil in respect to each fish body weight. As the previous protocol a control group was implanted with the same amount of oil without the BaP. Blood samples collected from both implanted groups (treatment and control) after 72 hours. According to the results, plasma levels of cortisol in yellowfin Seabream increased during both short time and long time exposure but T3 levels in the plasma decreased during the chronic stress of BaP exposure. It seems the cortisol levels are elevating to provide more energy requirement under the acute and chronic stress conditions by direct effect on glyconeogenesis and fast blood sugar level to be consumed by cells. T3 levels may be affected by inhibitory effect of Aryl hydrocarbon receptors (AhRs) which decreased it during long term exposure.

    Keywords: Testosterone, Cortisol, Reproductive physiology, Stress, Polycyclic Aromatic Hydrocarbon
  • Omidvar Farhadian, Mohammad Hossein Khanjani Page 48
    Temperature and photoperiod are important parameters in zooplankton culture, particularly in cladoceran culture due to their significant effect on growth and reproduction. Effects of temperature and photoperiod on the growth and fecundity of a cladoceran, Moina macrocopa was examined by culturing and feeding it with green algae Scenedesmus quadricauda in 500 ml conical flasks. Treatments used for temperature (0C) and photoperiod were 25, 30, 35 (0C) and 12:12, 24:0 and 0:24(light:dark hours), respectively. The maximum population density (310.5 individuals/flask), maximum specific growth rate (SGR) (0.387 individuals /day), shortest population doubling time (Dt) (1.79days) and highest fecundity (8.5 offsprings/ female) obtained at 30(0C). Correspondingly, the maximum population density (320.7 ind/flask), maximum SGR (0.538 ind/day), shortest Dt (1.28 days) and highest fecundity (7.54 offsprings/ female) determined at 24:0 light:dark photoperiod. Overall, this research showed that growth and reproduction of M. macrocopa at 30 (0C) and 24:0 light:dark photoperiod gave significant performance (P<0.05) compared to other examined treatments. Mass culture of this species under the mentioned conditions of temperature and photoperiod could provide suitable live food for use in fish larvaiculture.
    Keywords: Moina macrocopa, temperature, photoperiod, specific growth rate, fecundity
  • Sepideh Khatib Haghighi, Hojjat Khodaparast Page 57

    For this survey, eight stations were selected in the Anzali Lagoon based on vicinity to the urban area, agricultural fields, in lets and out lets of the rivers. Sampling was carried out seasonally and in each season triplicate water samples were taken from surface layer of each station. Totally 96 water samples were collected during one year period in sterile condition.Samples were transferred to the laboratoray at 4ºC temperature using ice box. The pollution by Coliform was examind using standard technigue of MPN and for count of bacteria differential, specific test and pourplate method isolate was used. In this survey different genus of bacteria were isolated and identified as: E.Coli (%19.65), Shigella (%18.21), Klebsiella (%17.86), Proteus (%13.21), Enterobacter (%11.07), Morganella (%9.65), Salmonella (%3.92), Serratia (%2.5), Providencia (%2.14) and Citrobacter (%1.79) which belonged to family Enterobacteriacea. Also the most important isolated genus of Vibrionacea were Vibrio (%47.55), Aeromonas (%28.67) & Plesiomonas (%4.9) and nonfermented-bacilli containg Suedomonace (%18.88). There was significant differences in the bacterial pollution between stations (P<0.05). The highest Coliform count was recorded during summer amounting to (147.71±171.36) ind. 100 cm3 and also the highest Fecal Coliform count was observed in summer (135.125±173.19) ind. 100 cm3 in the water. Generally the pollution in summer was higher in comparison to rest of the year due to increasing temperature and decreasing water flow of rivers.Higher bacterial pollution during autum in comparison to winter was attributed to heavay rain, erosion of the soil, flooding of the rivers and run off of the waste waters. Pirbazar river, Psikhan and Shambe Bazaar Roga drained high volume of urban agricultural and animal waste waters.The western area of the lagoon which is the bigest part of the Anzali lagoon had the least pollution.

    Keywords: Bacterial pollution, Enterobacteriacea, Vibrionacea, Suedomonace, Anzali Lagoon
  • Ahmad Shadi, Ahmad Savari, Preeta Kochanian, Simin Dehghan Madiseh, Yaseman Gandomi Page 69
    During one year survey (January to December 2007), Khouzestan coastal waters in the north west of Persian Gulf were examined to investigate juvenile fishes distribution, density and biomass. Monthly juvenile fish samples were caught using a 360 hp research vessel towing a 24 mm mesh size bottom trawl. Trawling was carried out at 10 randomly selected stations. Distribution map for dominant species was prepared and biomass and CPUA was estimated in the study area. Highest and lowest CPUA was observed in October and December, repectively.Biomass fluctuations showed increasing trend during warm seasons.Significant correlation was recorded between environmental parameters (water temperature and salinity) with biomass and number of species per month in the study area.
    Keywords: juvenile fish, biomass, CPUA, distribution, Khouzestan, Persian Gulf