فهرست مطالب

فصلنامه حیات
سال هجدهم شماره 4 (پیاپی 55، زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/08
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقاله اصیل
  • طاهره صادقی، محمود شمشیری*، نورالدین محمدی، مهناز شوقی صفحات 1-9
    زمینه و هدف

    طبق تعریف انجمن بین المللی درد، درد یک تجربه حسی و روانی ناخوشایند است که با آسیب احتمالی یا واقعی بافت در ارتباط است. هرگونه فعالیت که کودک را از تمرکز به درد باز دارد، می تواند برای کاهش درد مورد استفاده قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر انحراف فکر بر واکنش های رفتاری درد حین بازکردن راه وریدی در کودکان 6-4 ساله انجام یافته است.

    روش بررسی

    این کارآزمایی بالینی در مورد کودکان مراجعه کننده به بیمارستان قدس شهر قزوین از ابتدای تیرماه تا پایان آذرماه سال 1388 انجام گرفته است. تعداد 60 کودک با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو بخش ویژگی های فردی و مقیاس واکنش های رفتاری ناشی از درد FLACC بود. در گروه آزمون قبل از بازکردن راه وریدی به کودک درباره نحوه فشار دادن توپ کوچک و نرم (به عنوان تکنیک انحراف فکر) در طول بازکردن راه وریدی آموزش داده شد و واکنش های رفتاری ناشی از درد با استفاده از ابزار FLACC تعیین شد. در گروه شاهد هیچ مداخله ای انجام نگرفت. برای بررسی همسانی گروه ها از نظر مشخصات فردی و مقایسه واکنش های رفتاری در دو گروه از آزمون های کای دو، تی مستقل و کولموگروف اسمیرنوف در سطح معناداری 05/0>p استفاده گردید.

    یافته ها

    دو گروه آزمون و شاهد از نظر ویژگی های فردی همسان بودند (05/0p>). از نظر شدت درد، در گروه آزمون 3/63% کودکان دارای درد خفیف و هیچ کودکی درد شدیدی را گزارش نکرد و در گروه شاهد 0/50% کودکان دارای درد خفیف و 3/33% کودکان درد شدید حین بازکردن راه وریدی گزارش کردند. میانگین نمرات واکنش رفتاری ناشی از درد در دو گروه آزمون و شاهد با هم تفاوت معناداری داشتند (001/0>p).

    نتیجه گیری

    انحراف فکر با استفاده از فشار دادن یک توپ کوچک نرم به عنوان تکنیک غیردارویی موثر، ارزان قیمت و در دسترس جهت کاهش واکنش های رفتاری درد حین بازکردن راه وریدی در کودکان موثر می باشد.

    کلیدواژگان: انحراف فکر، توپ کوچک و نرم، واکنش های رفتاری ناشی از درد، کودکان 6، 4 ساله، بازکردن راه وریدی
  • مریم مدرس، فاطمه رحیمی کیان، الهه بوریایی صفحات 10-18
    زمینه و هدف
    امروزه ثابت شده است که علت بسیاری از آشفتگی های روانی و ناسازگاری های زناشویی عدم رضایتمندی جنسی می باشد. رضایتمندی جنسی تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله بیماری های جسمی و روانی طرفین قرار دارد. یکی از مشکلات جسمی شلی عضلات کف لگن است و شلی عضلات کف لگن باعث افتادگی، پرولاپس اندام های لگنی، اختلال عملکرد اندام های لگنی و مقاربت دردناک یا دیسپارونی و کمردرد می شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تمرینات ورزشی عضلات کف لگن بر رضایتمندی جنسی زنان نخست زا طراحی و اجرا گردیده است.
    روش بررسی
    این مطالعه، یک کارآزمایی بالینی است. نمونه مورد مطالعه شامل 100 نفر از مادران نخست زا می باشد که از طریق نمونه گیری تصادفی - خوشه ایاز پنج مرکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. سپس نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. بیماران گروه مداخله (50=n)، تمرینات ورزشی کف لگن را به مدت 16 هفته انجام دادند. گروه شاهد (50=n)، مداخله ای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه لیندابرگ بود که در دو نوبت قبل از مداخله و در پایان هفته 16 در دو گروه تکمیل گردید. داده ها در نرم افزار SPSS v.18 با استفاده از آزمون های کای دو و t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج پژوهش اختلاف معناداری را در میزان رضایتمندی جنسی، بعد از 16 هفته ورزش Kegel در دو گروه شاهد و مداخله نشان داد (001/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر تمرینات ورزشی عضلات کف لگن بر افزایش رضایتمندی جنسی در زنان نخست زا می توان این روش آسان و بی هزینه را به منظور ارتقای سطح زندگی زناشویی و دوام هرچه بیشتر خانواده ها در زمره آموزش های اساسی بعد از زایمان قرار داد.
    کلیدواژگان: رضایتمندی جنسی، ورزش عضلات کف لگن، زنان نخست زا
  • شادان پدرام رازی، نجمه پیروزمند *، میترا ذوالفقاری، انوشیروان کاظم نژاد، شهرام فیروزبخش صفحات 19-27
    زمینه و هدف

    آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جهان است. 5/6 میلیون نفر در ایران مبتلا به آسم می باشند. کنترل مطلوب آسم به آموزش وابسته است. در برنامه آموزشی استاندارد، خودکنترلی نقش بسیار مهمی دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش استفاده از پیک فلومتر و پیگیری با پیامک، بر خودکنترلی بیماری آسم انجام یافته است.

    روش بررسی

    این تحقیق یک مطالعه نیمه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده است. جامعه مورد مطالعه بیماران مبتلا به آسم مراجعه کننده به درمانگاه ریه بیمارستان های امام خمینی و شریعتی از خرداد تا مهر 1389 بود. حجم نمونه 98 نفر و نمونه گیری به روش آسان (در دسترس) صورت گرفت و نمونه ها به طور تصادفی و با روش بلوک بندی دوتایی به دو گروه آزمون (47=n) و شاهد (51=n) تقسیم شدند. در گروه آزمون دو جلسه آموزشی با محتوای بیماری آسم و پیک فلومتر برگزار گردید و بیماران عدد پیک فلوی خود را از طریق پیامک، به مدت 12 هفته به پژوهشگر ارسال نمودند. همچنین هر هفته به صورت تلفنی، بازخوردی از جانب پژوهشگر مبنی بر میزان کنترل بیماری به بیماران ارایه گردید. به گروه شاهد، آموزشی ارایه نشد. ابزار گردآوری اطلاعات، تست کنترل آسم بود که قبل و بعد از مطالعه (3 ماه)، تکمیل و دو گروه با هم مقایسه شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری کای دو، من ویتنی، تی تست و Kolmogorov-Smirnov استفاده گردید.

    یافته ها

    نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بعد از مداخله اختلاف آماری معناداری بین دو گروه تجربه و شاهد از نظر کنترل بیماری آسم وجود دارد (002/0=p) که نشان دهنده تاثیرگذار بودن مداخله می باشد.

    نتیجه گیری

    آموزش استفاده از پیک فلومتر و پیگیری با پیامک، باعث ارتقای خودکنترلی بیماری آسم می شود. با توجه به نقش مهم پرستاران در امر آموزش به بیمار، از یافته های این پژوهش می توان به طور گسترده ای جهت آموزش به بیماران مبتلا به آسم در انجمن آسم و آلرژی ایران، کلینیک ها و مراکز درمانی، استفاده بهینه کرد.

    کلیدواژگان: آموزش، برنامه خودکنترلی، پیک فلومتر، پیامک، آسم
  • علی فخرموحدی، رضا نگارنده، مهوش صلصالی صفحات 28-46
    زمینه و هدف
    پرستاران توسط برقراری ارتباط موثر از نیازهای بیماران مطلع شده و به آن ها پاسخ می دهند. با توجه به اهمیت فرایند ارتباط پرستار- بیمار، ضرورت پرداختن به این پدیده به صورت عمیق در هر جامعه ای ضروری می باشد. لذا این مطالعه با هدف تبیین راهبردهای برقراری ارتباط بین پرستار و بیمار انجام یافته است.
    روش بررسی
    این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی انجام یافته است. مشارکت کنندگان مشتمل بر 23 نفر از پرستاران، بیماران و همراهان آنان در بخش های داخلی و جراحی بیمارستان امام خمینی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند. روش جمع آوری داده ها عبارت از مصاحبه و مشاهده بود. مصاحبه ها در ابتدا به صورت بدون ساختار بود که بعد از مصاحبه های اول و دوم با توجه به مفاهیم استخراج شده از تحلیل داده ها به صورت نیمه ساختارمند اجرا گردید. به منظور کسب درکی عمیق تر و تایید داده های حاصل از مصاحبه ها، از روش مشاهده نیز استفاده گردید. مشاهدات بر تعاملات بین پرستار و بیمار در حین برقراری ارتباط متمرکز بودند.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها به پیدایش درونمایه نهایی تحت عنوان «تطبیق نگرش و عمل پرستار» منجر گردید. این درونمایه از مفهوم پردازی سه طبقه اصلی «مراقبت مبتنی بر نیاز حاد بیمار»، «ایجاد قلمروی حرفه ای» و «مشارکت دادن» مشتق شده است. مراقبت مبتنی بر نیاز حاد بیمار شامل زیر طبقاتی نظیر شناسایی نیازهای حاد بیمار و رفتار ارتباطی پرستار است. ایجاد قلمروی حرفه ای بر واضح سازی نقش و حفظ حریم ارتباط دلالت دارد. مشارکت دادن نیز با توجه به مخاطب مشارکت و محتوای مشارکت تعریف می شود.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد که پرستاران در راستای پاسخ به شرایط زمینه ای حاکم بر مراقبت پرستاری، در پی همگون سازی نگرش و عملکرد خود هستند، تا قادر به رفع حداکثر نیازهای حرفه ای خود و بیماران باشند. در واقع خصوصیت اصلی فرایند برقراری ارتباط با نقش فعال پرستار و نقش انفعالی بیمار تعریف می گردد.
    کلیدواژگان: پرستاری، ارتباط پرستار، بیمار، تحلیل محتوای کیفی، راهبردها
  • افسانه محمدی، زهره ونکی، اشرف محمدی صفحات 47-60
    زمینه و هدف
    جهت ارتقای رفتار و عملکرد حرفه ای پرستاران ضرورت دارد که برنامه های انگیزش دهی توسط مدیران پرستاری به کار گرفته شود، تا از این طریق پرستاران بتوانند مراقبت های بهتری ارایه دهند و در نهایت، رضایت بیماران افزایش یابد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر به کارگیری برنامه انگیزشی طراحی شده مبتنی بر «نظریه انتظار» توسط سرپرستاران بر رضایت بیماران انجام یافته است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک تحقیق نیمه تجربی است که در بخش های داخلی و جراحی در دو گروه، در دو بیمارستان آموزشی استان زنجان و در دو مرحله قبل و بعد از مداخله در سال 1390 انجام یافته است. داده ها از طریق پرسشنامه رضایت بیماران گردآوری شد. روش نمونه گیری بیماران غیرتصادفی (40=n) بوده و بیماران دارای ویژگی های مشابه در هر دو گروه و در دو مرحله زمانی بودند. مداخله، برنامه طراحی شده مبتنی بر نظریه انگیزشی انتظار بود که به مدت 5 ماه در گروه آزمون طی مراحل ذیل اجرا شد: 1- تعیین انتظارات مدیران پرستاری از پرستاران، تعیین پاداش های با ارزش از دیدگاه پرستاران، تشکیل کمیته مدیریت پاداش و کمیته بهسازی مدیران پرستاری، تهیه چک لیست های ارزشیابی عملکرد پرستاران، بهسازی پرستاران طبق انتظارات مدیران. 2- اجرای برنامه: اجرای استانداردهای مراقبت پرستاری و آموزش به بیمار توسط پرستاران، ارزشیابی عملکرد ماهانه پرستاران توسط سرپرستاران و با مشارکت سایر اعضای کمیته مدیریت پاداش، تعیین میزان پاداش ها براساس نتایج حاصل از ارزشیابی عملکرد، پاداش دهی به پرستاران دارای عملکرد مطلوب در پایان هر ماه در طی برگزاری مراسم اعطای پاداش. داده ها با استفاده از برنامه SPSS v.16 و آزمون های توان دوم کای، تی مستقل و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    بیماران در دو گروه و در قبل و بعد از مداخله از نظر ویژگی های فردی با یگدیگر همسان بودند (05/0p>). آزمون تی مستقل تفاوت معناداری را بین رضایت بیماران دو گروه در مرحله بعد از مداخله نشان داد (05/0p<). در حالی که این تفاوت در قبل از مداخله در دو گروه، دیده نشد (05/0p>).
    نتیجه گیری
    برنامه طراحی شده مبتنی بر نظریه انگیزشی انتظار دارای گام های اجرایی بسیار روشن برای به کارگیری این نظریه است که می تواند راهنمای عملی برای مدیران پرستاری باشد. استفاده از آن برای بهبود رضایت بیماران پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: انگیزش دهی، پرستار، سرپرستاران، رضایت بیماران، نظریه انتظار
  • میترا ذوالفقاری، پویا فرخ نژاد افشار، احمدعلی اسدی نوقابی، مهدی اجری خامسلو صفحات 61-68
    زمینه و هدف
    کاهش کیفیت خواب از مشکلات شایع بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه است. خواب مناسب و کافی برای سلامت و بهبودی ضروری است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر راه کارهای تعدیل عوامل محیطی بر خواب بیماران بستری در واحد مراقبت کرونری بوده است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر از نوع مداخله ای نیمه تجربی و یک سوکور است. نمونه مورد مطالعه تعداد 60 بیمار بستری در بخش مراقبت ویژه قلب بیمارستان شریعتی بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. در گروه شاهد کیفیت خواب در ابتدای بستری و سه روز بعد از آن با استفاده از شاخص کیفیت خواب پیتسبورگ اندازه گیری شد و در گروه آزمون به همین روش کیفیت خواب بیماران همراه با انجام راه کارهای تعدیل عوامل محیطی شامل: تنظیم نور محیط و کاهش صدا در طی سه روز بستری سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (مجذور کای و تی زوج و مستقل) در نرم افزار SPSS v.18 استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های تحقیق حاضر کاهش معناداری را در کیفیت خواب گروه شاهد پس از بستری، نسبت به گروه آزمون نشان داد (001/0p<). اما تغییرات کیفیت خواب قبل و بعد از بستری در گروه آزمون از لحاظ آماری معنادار نبود (08/0=p).
    نتیجه گیری
    کیفیت خواب گروه شاهد پس از بستری کاهش معناداری را نشان داد، در حالی که در کیفیت خواب گروه آزمون تغییر معناداری مشاهده نشد. بنابراین استفاده از راه کارهای تعدیل عوامل محیطی می تواند کیفیت خواب بیماران را پس از بستری در واحد مراقبت کرونری بهبود دهد.
    کلیدواژگان: کیفیت خواب، خواب، عوامل محیطی، واحد مراقبت کرونری، بخش مراقبت های ویژه
  • تیمور آقاملایی، صدیقه سادات طوافیان*، امین قنبرنژاد صفحات 69-80
    زمینه و هدف

    منافع و موانع درک شده نسبت به فعالیت جسمی از عوامل شناختی است که انجام و یا عدم انجام فعالیت جسمی را تعیین می کند. موازنه تصمیم گیری بر اهمیت ادراکات مثبت و منفی فرد در مورد نتایج رفتار یا تغییر رفتار تاکید دارد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط منافع و موانع درک شده و موازنه تصمیم گیری با مراحل تغییر فعالیت جسمی در دانش آموزان دبیرستانی بوده است.

    روش بررسی

    جمعیت مورد مطالعه این پژوهش مقطعی دانش آموزان مشغول به تحصیل در دبیرستان های شهر بندرعباس در سال تحصیلی 91-1390 بودند. تعداد نمونه 400 نفر بود، نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انجام یافت. در این مطالعه از پرسشنامه مراحل فعالیت فیزیکی و مقیاس منافع/ موانع ورزش استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های مجذور کای، t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و روند خطی در نرم افزار آماری SPSS v.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری 05/0p< در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    میانگین سن افراد مورد بررسی 1/1±9/15 سال و 8/51% آن ها پسر و 2/48% دختر بودند. در کل 2/49% از دانش آموزان دارای فعالیت فیزیکی منظم بودند. 15% افراد در مرحله پیش از قصد، 8/15% در مرحله قصد، 20% در مرحله آمادگی، 8/15% در مرحله عمل و 4/33% در مرحله حفظ و نگه داری فعالیت جسمی قرار داشتند. آزمون روند خطی برای منافع و موانع درک شده و موازنه تصمیم گیری معنادار بود (001/0>p). بر این اساس با پیشرفت افراد از مرحله پیش از تفکر تا مرحله حفظ و نگه داری، منافع درک شده و موازنه تصمیم گیری افزایش و بالعکس موانع درک شده نسبت به ورزش به صورت خطی کاهش می یافت.

    نتیجه گیری

    نظر به این که نتایج این مطالعه نشان داد پیشرفت مراحل تغییر در دانش آموزان همسو با افزایش منافع درک شده و کاهش موانع درک شده فعالیت فیزیکی است، لذا توصیه می شود آموزش های لازم جهت پیشرفت مراحل تغییر دانش آموزان در خصوص فعالیت فیزیکی صورت گیرد.

    کلیدواژگان: فعالیت جسمی، الگوی فرانظریه ای، منافع درک شده، موانع درک شده، موازنه تصمیم گیری
  • نسرین علوی ارجمند، زهرا کاشانی نیا *، محمدعلی حسینی، پوریا رضاسلطانی صفحات 81-91
    زمینه و هدف

    استرس از مشکلات اصلی پرستاران است که تاثیر زیادی بر عملکرد حرفه ای و زندگی شخصی آن ها گذاشته و موجب تعارض بین کار و زندگی می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان تاثیر مدیریت استرس بر استرس کاری و تعارض کار- زندگی پرستاران می باشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه شبه تجربی دو گروهی، 64 نفر از پرستاران بیمارستان شهید لواسانی تهران در سال 1391 به روش تصادفی ساده از بین فهرست پرستاران شاغل در آن بیمارستان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، تعارض کار- زندگی و استرس کاری بود. ابتدا دو گروه پرسشنامه ها را تکمیل کردند. برای گروه مداخله کارگاه دو روزه آموزش مدیریت استرس اجرا شد. پرسشنامه ها یک ماه بعد از مداخله مجددا تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS v.18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معناداری 05/0p< در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    دو گروه به لحاظ متغیرهای زمینه ای همسان بودند (05/0p>). دو گروه از نظر میانگین نمرات تعارض کار- زندگی و همچنین استرس کاری قبل از مداخله تفاوت آماری معنادار نداشتند (به ترتیب 747/0=p و 563/0=p). ولی یک ماه بعد از مداخله تفاوت آماری معنادار در میانگین نمرات تعارض کار- زندگی و همچنین استرس کاری بین دو گروه مشاهده شد (به ترتیب 007/0=p و 014/0=p).

    نتیجه گیری

    آموزش مدیریت استرس می تواند استرس کاری و تعارض کار- زندگی پرستاران را کاهش دهد. لذا آموزش مهارت های مدیریت استرس در حیطه های مدیریتی، بالینی و آموزشی پرستاران ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: تعارض کار، زندگی، استرس کاری، مدیریت استرس، پرستاران
  • مقاله سردبیری
  • رضا نگارنده صفحات 92-93
    تولید علم در رشته های پرستاری و مامایی برای ایجاد و گسترش بدنه دانش اختصاصی این رشته ها و ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری و مامایی ضروری است. در طی سال های اخیر سرعت رشد تولید علم در کشورمان به گونه ای بوده است که از آن به عنوان جهاد علمی تعبیر می شود. هرچند این دستاورد موجب مباهات هر ایرانی است، اما سوال مهم برای سیاست گذارن و محققان رشته های پرستاری و مامایی این است که وضعیت تولید علم در این دو رشته علمی چگونه است و آیا با روند رشد تولید علم در کشور هماهنگ است؟ این مقاله سردبیری برای پاسخ به این سوال تدوین شده است.
    نتایج جستجوی مقالات پرستاری و مامایی کشور در اسکوپوس نشان می دهد که در فاصله سال های 2008 تا 2012 از کشور ایران 1063 مقاله توسط محققان رشته های پرستاری و مامایی در این ایندکس وارد شده است. همچنین ملاحظه تعداد مقالات در سال های متمادی حاکی از رشد تقریبا دو برابری تعداد مقالات هر سال نسبت به سال قبل (به استثنای سال 2012) است که حاکی از هماهنگی سرعت رشد تولید علم این دو رشته با روند شتابان تولید علم در کشور است. با این حال نتایج همین جستجو نشان می دهد که تنها 29 مقاله (7/2%) از کل مقالات از نوع مروری است. در حالی که این نسبت برای مقالات کشور انگلیس 5/13% کل مقالات پرستاری و مامایی آن کشور است. این یافته ضرورت ورود محققان و نویسندگان مجرب کشورمان را به نگارش مقالات مروری آشکار می نماید و با توجه به اهمیت این گروه از مقالات در تمهید شواهد علمی معتبر برای تصمیمات بالینی و تغییر رویه های مدیریتی، ضرورت نگارش مقالات مروری بومی دو چندان می شود.
    همچنین مقایسه تعداد نویسندگان دارای ملیت دیگر در مقالات کشورمان با مقالات کشور انگلستان نشان داد که تنها 154 مقاله (کمی بیش از 10 درصد مقالات ایران) نویسنده غیر ایرانی دارد، در حالی که حدود نیمی از مقالات مربوط به کشور انگلیس در این دو رشته نویسنده غیر انگلیسی دارد. این یافته نیز ضرورت تلاش بیشتر برای انجام پژوهش های بین المللی را نمایان می کند.
    جستجوی نمایه های Pubmed و web of Science برای مقالات نویسندگان ایرانی این دو رشته در همان بازه زمانی 2012-2008 نشان داد که تعداد مقالات پرستاری و مامایی از کشور ایران در این نمایه ها به ترتیب 390 و 174 مورد می باشد. کمتر بودن مقالات پرستاری و مامایی در این دو نمایه سطح یک نسبت به نمایه Scopus لزوم توجه محققان دو رشته پرستاری و مامایی را به طراحی و اجرای پژوهش های با کیفیت بالاتر و انتشار نتایج آن ها در مجلات ایندکس شده در نمایه های Pubmed و web of Science نشان می دهد. همچنین رعایت بیشتر اصول نگارش مقالات علمی می تواند احتمال پذیرش مقالات را در این نوع نمایه ها بیشتر کند. نمایه شدن مجلات پرستاری و مامایی کشور نیز در نمایه های معتبر می تواند در این امر بسیار موثر باشد که نیازمند توجه بیشتر مدیران و سردبیران این مجلات به امر سطح نمایه مجلات خود می باشد.
    کلیدواژگان: تولیدات علمی در رشته های پرستاری و مامایی
|
  • Tahereh Sadeghi, Mahmood Shamshiri- Nooredin Mohammadi- Mahnaz Shoghi Pages 1-9
    Background and Aim

    Pain is an unpleasant experience related to potential or actual tissue damage. Distraction is an effective technique to control pain. This study aimed to examine the effect of pressing a small soft ball during intravenous catheter insertion on pain related behavioral responses of children. Methods & Materials: A randomized clinical trial study was conducted in surgical ward of the Qods hospital in Qazvin، Iran in 2010. Sixty children aged 4-6 were selected through a simple randomized sampling method. The children were allocated into two equal intervention and control groups. Data were collected using the FLACC scale. In the intervention group، children were asked to press a soft ball during IV catheter insertion. The researcher marked the FLACC during the procedure. In the control group، no distraction was made during the IV catheter placement. The data were analyzed using descriptive statistics، independent-sample t-test، Chi square at P<0. 05.

    Results

    There was no significant difference between the two groups in terms of demographic variables including gender، birth order، race، age and type of disease. In the intervention group، none of the children experienced severe pain during IV catheter insertion; and 63. 3% of the children had moderate pain. In the control group، 50. 0% of children had moderate pain and 23. 3% of them experienced severe pain during IV catheter insertion. There was a significant difference in perceived pain between the children of two groups (P<0. 001).

    Conclusion

    Distraction is an effective، non-expensive، and easy-to-access technique to control and reduce pain in children during IV catheter placement. This study showed that distraction through pressing a soft ball was effective in reducing the behavioral responses of pain in children who underwent IV catheter placement.

  • Maryam Modarres, Fatemeh Rahimikian, Elaheh Booriaie Pages 10-18
    Background and Aim
    Most of the psychological turmoil of marital conflicts is related to sexual dissatisfaction. Sexual satisfaction is influenced by physical and mental illnesses. Pelvic floor muscle relaxation is a major health problem in which prolapsed pelvic floor muscles causes paralysis، pelvic organs'' prolpases، pelvic organs'' dysfunction، dyspareunia، and back pain. The aim of this study was to assess the effect of pelvic floor muscle exercise on sexual satisfaction in primiparous women. Methods & Materials: This clinical trial was conducted among 100 primiparous women selected through cluster randomized sampling from five clinics of Tehran University of Medical Sciences. Samples were randomly divided into two equal groups. The intervention group received pelvic floor exercises (Kegel) for 16 weeks. The control group did not receive any intervention. Data were collected using the Linda Berg questionnaire before the intervention and 16 weeks after the intervention in both groups. Data were analyzed using descriptive statistics and chi-square، t-test in the SPSS v. 18.
    Results
    After 16 weeks، significant differences were reported in the levels of sexual satisfaction in the intervention and control groups (P<0. 001).
    Conclusion
    The Kegel exercises are easy and non-expensive methods that should be offered by health professionals to increase sexual satisfaction in women after childbirth.
    Keywords: sexual satisfaction, pelvic muscle exercises, primiparous women
  • Shadan Pedram Razi, Najmeh Piroozmand, Mitra Zolfaghari, Anooshirvan Kazemnejad, Shahram Firoozbakhsh Pages 19-27
    Background and Aim

    Asthma is one of the most prevalent chronic diseases worldwide. About 6. 5 million people suffer from asthma in Iran. The Effective strategy to control asthma is related to education. The self-management has a major role in the standard education program. This study aimed to assess the effect of education on using peak flow meter and follow up via SMS on asthma self management. Methods & Materials: This study was a quasi-experimental controlled clinical trial. The samples included 98 patients، suffering from asthma referred to the pulmonary clinic in Imam Khomeini and Shariati hospitals. Patients were selected using convenient sampling method and were randomly assigned into the experiment (n=47) and control (n=51) groups through blocking method. Two educational sessions were held in the experiment group about how-to-use peak flow meter. Accordingly، the patients in the experiment group sent their peak flow rates via SMS to the researcher within 12 weeks. The researchers provided feedback to the patients about their asthma control via phone، weekly. Patients in the control group did not receive any education. Data were collected using the Asthma Control Test before and three months after the intervention. Data were analyzed using the statistical tests of Chi-square، Mann-Whitney، Independent t-test and Kolmogorov-Smirnov.

    Results

    There was a significant statistical difference between the two groups of experiment and control in terms of asthma control (P=0. 002).

    Conclusion

    The education using peak flow meter and following up via SMS promotes asthma self-management. With regard to the significant role of nurses in patient education، educating patients with asthma by nurses is recommended at the Iranian Society of Asthma and Allergies clinics and medical centers.

  • Ali Fakhr, Movahedi, Reza Negarandeh, Mahvash Salsali Pages 28-46
    Background and Aim
    Nurses are informed from patients needs using effective mutual communications. This study aimed to explore the communication strategies between nurses and patient. Methods & Materials: This study had a qualitative approach with the content analysis method. Participants included 23 nurses، patients and their families in medical and surgical wards of Imam Khomeini hospital of Tehran University of Medical Sciences. Data were collected using interviews and observations. The first and second interviews were conducted unstructured. The semi-structured interviews were then conducted according to the derived concepts from the first and second interviews. We used observation in order to gain a deeper understanding and verifying data from interviews. The observations focused on the interactions between nurses and patients during mutual communications.
    Results
    A final theme was emerged through the data analysis: adaptation of nurses'' attitudes and performances. This theme derived from three main categories: caring according to acute needs of patients، creating a professional realm، and participation. The caring according to acute needs of patients included subcategories such as identifying patients'' acute needs and nurses'' communication behavior. Creating the professional realm implicated on the clarifying roles and maintaining of privacy communication. Participation was defined as the audience and content.
    Conclusion
    The findings showed that nurses، in response to the underlying conditions of nursing care، assimilate their attitudes and performances to be able to meet their professional needs and their patients'' needs. In fact، the main character of nurse-patient communication is nurses'' active role and patients'' passive role.
    Keywords: nursing, nurse, patient communication, qualitative content analysis, strategies
  • Afsaneh Mohammadi, Zohreh Vanaki, Ashraf Mohammadi* Pages 47-60
    Background and Aim
    Implementation of the motivational program by nurse managers can improve nurses'' performance and behaviour، provide better care for patients، and promote patients'' satisfaction. This study aimed to determine the effect of implementation of the motivational program designed using «Expectancy Theory» by head nurses on patients'' satisfaction. Methods & Materials: This was a quasi-experimental study conducted in medical and surgical units of two hospitals in Zanajn in 2011. Data were gathered using a patient satisfaction questionnaire. The reliability of the questionnaire was confirmed (α=0. 72). Fourty participants were selected and allocated in two study groups. The groups were matched for some variables before the intervention. The motivational program was implemented in the intervention group for five months. The program had two designing and implementation phases including: 1) determining nurse managers'' expectancies from nurses، assessing nurses'' attitudes about valuable rewards، founding reward management committee and management improvement committee، and providing evaluation checklists for nurses'' performance; 2) implementing standards of nursing care and patient education by nurses، monthly evaluation of nurses by head nurses and collaborative members of the reward management committee، determining level of rewards based on the results of nurses'' performance evaluation، and giving reward to nurses at the end of each month in a reward ceremony. Data were analyzed using the Paired t-test، Independent t-test، Mann-Whitney، and Chi-squared in the SPSS v. 16.
    Results
    There were no significant differences between the two groups at baseline dealing with the demographic variables. The results showed that patients satisfaction was significantly higher in the intervention group after the intervention (P<0. 05).
    Conclusion
    This motivational program designed based on the «expectancy theory» has clear steps to be implemented among nurses and can be used as a practical guide by nurse managers to improve patients'' satisfaction.
    Keywords: Expectancy theory, head nurses, motivation, nurse, patient satisfaction
  • Mitra Zolfaghari, Pouya Farokhnezhad Afshar, Ahmad Ali Asadi Noghabi, Mehdi Ajri Khameslou Pages 61-68
    Background and Aim
    Poor sleep quality is a common problem among patients hospitalized in the CCUs. This study aimed to determine the effect of environmental factors modification strategies on quality of sleep among patients admitted to CCU. Methods & Materials: This was a quasi-experimental study with a single-blinded design. Sixty patients admitted to the CCU of Shariati hospital were divided into two experiment and control groups. Sleep quality was measured in the first day of admission and three days later using the Pittsburgh sleep quality index in both groups. In the intervention group، we implemented a modified work environment between the two measurements. Data were analyzed using the Chi-squared and t-test in the SPSS v. 18.
    Results
    Findings showed a significant decrease in sleep quality in the control group after hospitalization، compared with the intervention group (P<0. 001). There were no statistically significant changes in the sleep quality before and after hospitalization in the intervention group (P=0. 053).
    Conclusion
    Using environmental factors mitigation strategies can improve sleep quality of patients admitted to CCUs.
    Keywords: sleep, sleep quality, environmental factors, coronary care unit, cardiac care unit
  • Teamur Aghamolaei, Sedigheh Sadat Tavafian, Amin Ghanbarnejad Pages 69-80
    Background and Aim

    This study aimed to assess relationship between perceived benefits/barriers and decisional balance with stages of change for physical activity among high school students in Bandar Abbas، Iran. Methods & Materials: This cross-sectional study was conducted in high schools of Bandar Abbas، in the south of Iran. A total of 422 high school students were selected. Twenty two participants did not fill out questionnaires completely. A total of 400 questionnaires were analyzed (response rate=94. 8%). The perceived benefits/ barriers to exercise and decisional balance were assessed using the Exercise Benefits/Barriers Scale; and stages of change were assessed using the Physical Activity staging. Data were analyzed in the SPSS v. 16.

    Results

    The mean age of the participants was 15. 9 (SD=1. 1) ranging from 14 to 18 years. More than half of the participants (51. 8%) were male and 48. 2% were female. About half of the participants (49. 2%) were engaged in regular physical activities. Fifteen per cent of the participants in the precontemplation stage، 15. 8% in the contemplation stage، 20% in preparation stage، 15. 8% in action stage، and 33. 4% in maintenance stage for physical activity. From precontemplation stage to maintenance stage، the perceived benefits and decisional balance were increased and the perceived barriers was decreased.

    Conclusion

    The results of this study are in line with the Transtheoretical model. This model can be used as a framework to design interventions for improving physical activity in population.

    Keywords: physical activity, Transtheoretical model, perceived benefits, perceived barriers, decisional balance
  • Nasrin Alavi Arjmand, Zahra Kashaninia, Mohammad Ali Hosseini, Poria Rezasoltani Pages 81-91
    Background and Aim

    Stress is a main problem among nurses which affects their professional performance and personal life resulting in conflict between work and life. The aim of this study was to determine the effect of stress management on work-family conflicts. Methods & Materials: In a quasi-experimental two-group study، 64 medical nurses were selected randomly to the study from Shahid lavasani hospital in Tehran. Data were gathered using a questionnaire including demographic characteristics، work-family conflict items، and nursing stress scale. Then، the experimental group participated in a 2-day stress management course. The questionnaire was completed by the participants one month later. Data were analyzed in the SPSS v. 18.

    Results

    The mean work-family conflict score was 3. 97 in the experimental group at baseline. It declined after the intervention to 3. 357 (P<0. 001). There was statistically significant difference between the two groups on work-family conflict after the intervention (P=0. 007). There was a significant decrease in the job stress from baseline (46. 52) to the post-intervention measurement (35. 61) in the experimental group (P<0. 001). There was a statistically significant difference between the two groups in the mean of job stress after the intervention (P=0. 014).

    Conclusion

    Stress management education declined work-family conflict and job stress among nurses. This education should be used in nursing clinical and educational training programs.

    Keywords: work, family conflict, job stress, stress management, nurse
  • Reza Negarandeh Pages 92-93
    Production of knowledge in nursing and midwifery is essential to develop body of knowledge and improve quality of health care. In recent years، growth rate of scientific publication in Iran was significant as it could be considered as a scientific jihad. Although everyone is proud of this accomplishment، an important question remaining in nursing and midwifery is that how the pace of scientific publication in these fields is consistent with the pace of scientific publication in other scientific fields. This editorial tries to answer this question. Through searching the Scopus for Iranian papers during 2008-2012 articles، I found 1063 articles in nursing and midwifery indexed in the Scopus. The number of articles was almost doubled per year within the last five years، excluding 2012. It implies coordination of scientific publication in nursing and midwifery with rapid growth of total scientific activities in other scientific fields in the country. On the other hand، findings showed that only 29 articles (2. 7%) published by Iranian nursing and midwifery researchers were review articles. While، in the UK، 13. 5% of articles in nursing and midwifery was review articles. This finding along with the importance of review articles as credible scientific evidence for clinical decision-making and improving management procedures shows the necessity of writing review articles by senior researchers in Iran. Comparing nationality of authors between Iranian articles with the UK articles showed that only 154 Iranian articles (about 10%) had a non-native author; while، in the UK articles، about half of the articles had non-English collaborating authors. This finding reveals the necessity for further efforts to international studies. Through searching the Pubmed and Web of Science for Iranian articles during 2008-2012، we found 390 and 174 Iranian articles، respectively. The lower rate of articles indexed in these two databases، comparing to the Scopus، indicates the necessity of designing and conducting high quality studies and submitting articles in journals indexed in these two databases. Writing articles which observe principles of scientific writing in proper English language can increase the probability of acceptance of articles in more valid journals. Indexing Iranian nursing and midwifery journals in authoritative indexes can increase the rate of scientific publication. It requires more attention of administrators and editors of Iranian scientific journals to this critical issue.
    Keywords: Production of Knowledge in Nursing, Midwifery in Iran