فهرست مطالب

فصلنامه ابن سینا
سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 36، بهار و تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1391/09/21
  • تعداد عناوین: 11
|
  • یوسف کریمی، کامیاب علیزاده صفحات 4-8
    مقدمه
    کمر درد یک مشکل عمده در خلبانان می باشد. این مطالعه با هدف بررسی شیوع کمردرد و عوامل خطر در میان خلبانان انجام شد تا با شناخت عوامل خطر و رفع آنها در این شغل، به بهبود وضعیت آنها کمک کرده و آمارهای اولیه لازم برای پژوهش های بعدی را فراهم آورد.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی بر روی نمونه ای از خلبانان طی یک دوره یکساله انجام گرفت. جمع آوری اطلاعات براساس پرسشنامه بود درصد افراد مبتلا به کمردرد در دهه های مختلف سنی، طبقات مختلف وزنی و قدی و همچنین شاخص توده بدن (BMI) گزارش شد.
    یافته ها
    به دلایل امنیتی از ذکر ارقام در ارتباط با گروه های پروازی خودداری شد. در مورد شیوع کمردرد در بین گروه های مختلف پروازی تفاوت معنی داری وجود داشت (0/01>P). تفاوت معنی دار بین گروه های سنی وجود داشت و با افزایش سن شیوع کمردرد افزایش یافت. هیچ گونه ارتباطی بین کمردرد و قد، وزن و یا BMI یافت نشد. اختلاف معنی داری بین ساعات پروازی و کمردرد نیز وجود نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    اگر چه میزان شیوع کمر درد در بین خلبانان ایران شبیه سایر کشورها بود، ولی شیوع بالای آن در جهان به توجه بیشتر و مطالعات بعدی در مورد راه های کاهش آن نیاز دارد.
    کلیدواژگان: خلبانان، کمردرد، عوامل خطر
  • بهرام منتظری، امیرحسین رضوی، امیر مردانی، مهرداد پنجه بند، بهرام شمشیری صفحات 10-12
    مقدمه
    نیروی انسانی، مهمترین سرمایه هر سازمان بخصوص نهادهای نظامی می باشد. تمامی مطالعات ارتباط قوی و موثر سلامت تک تک کارکنان را بر کارآیی هر سازمان نشان داده اند. از کارافتادگی از مشکلات مهم بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جامعه و نیروهای مسلح می باشد که منجر به صرف هزینه های گزاف، مراقبت های پزشکی و هدر رفتن زمان مفید خدمت می شود. در مطالعات مختلف علل شایع از کار افتادگی به ترتیب بیماری های قلبی عروقی، بیماری های روان پزشکی و مشکلات سیستم عضلانی- اسکلتی ذکر شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی توصیفی گذشته نگر پرونده خدمتی تمام کارکنان نظامی و غیر نظامی که طی سال های 1371 تا 1382 به علل پزشکی، زودتر از موعد مقرر بازنشسته شده اند، بررسی شدند.
    یافته ها
    در مجموع 1931 نفر طی این 11 سال به علل پزشکی زودتر از موعد مقرر بازنشسته شده اند که علل شایع از کارافتادگی افراد عبارتنداز: بیماری های قلبی عروقی (3/38%)- جراحی اعصاب (9/17%)، بیماری های گوارشی (9/7%)، بیماری های چشم (1/7%) و بیماری های روان پزشکی (9/4%).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به شایعترین علت از کارافتادگی (بیماری های قلبی عروقی) آموزش عوامل خطر و اقدامات آگاهی دهنده و پیشگیری کننده مناسب در کاهش این بیماری ها و میزان از کارافتادگی کارکنان موثر خواهد بود. همچنین از بین علل شایع، بیماری های روان پزشکی بیشترین سال های از دست رفته خدمتی را به خود اختصاص داده اند که لزوم بهداشت روانی و معاینات روان پزشکی قبل از استخدام رسمی را خاطر نشان می کند.
    کلیدواژگان: از کارافتادگی، سال های از دست رفته خدمتی، کارکنان نظامی
  • فرهام کرکانی، نسطونا قنبری سقرلو، آراسب دباغ مقدم صفحات 13-17
    مقدمه
    تحقیق حاضر با توجه به اهمیت تهیه و توزیع آب آشامیدنی سالم و نیز سهولت و سرعت انتشار بیماری های منتقله از طریق آب در محیط پادگان ها که افراد در تماس نزدیک با هم هستند انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مقطعی توصیفی بوده و در سال 1383 و بر روی 172 یگان عمده انجام گردید. اطلاعات مورد نیاز توسط پرسش نامه بدست آمد. پس از جمع آوری پرسش نامه ها، داده ها استخراج گردید و با نرم افزار SPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    بیشترین تعداد واحدها متعلق به نیروی زمینی (1/72%) و کمترین مربوط به ستاد مشترک (6/0%) بود. نتایج نشان داد که متداولترین روش تامین آب «آب چاه عمیق» با 35% و کم استفاده ترین روش «آب چاه عمیق و تانکر حمل آب» با 2/1% بود. در حدود 3/30% یگان ها از هیچ روشی برای گندزدایی آب استفاده نمی کردند. برای تعیین کیفیت آب، 7/18% از یگان ها هیچ آزمایشی را انجام نمی دادند و مابقی (3/81%) از یکی از سه آزمون میکروبی، شیمیایی یا کلرسنجی و یا ترکیبی از آنها استفاده می کردند.
    بحث و نتیجه گیری
    از آنجا که تعداد زیادی از یگان های ارتش در مناطقی خارج از شهر قرار داشته و اغلب به آب لوله کشی شهری دسترسی ندارند، اهمیت نحوه تامین، گندزدایی و پایش آب دو چندان می شود. منبع آب اکثر یگان ها از منابع مطمئنه بود: آب لوله کشی شهری، تانکر حمل آب (که از آب لوله کشی شهری پر می شود)، یا آب چاه عمیق، چشمه و قنات (که دارای کیفیت بالایی هستند). تنها درصد بسیار کمی (7/1%) از آب چاه نیمه عمیق استفاده می کردند. در مورد عمل کلرزنی نکته قابل اهمیت، درصد بالای یگان هایی است که کلرزنی را بصورت دستی انجام می دادند، زیرا بعلت عدم آشنایی افراد مسوول با امر کلرزنی، امکان استفاده بیشتر یا کمتر از اندازه لازم کلر و ایجاد مشکلات مربوطه وجود دارد. از نظر نوع آزمایشات صورت گرفته بر روی آب، در حدود 7/18% یگان ها هیچ نوع آزمایشی و در حدود 20% آزمایشات میکروبی را انجام نمی دادند. هرچند که امکان دارد منبع آب از آب لوله کشی شهری باشد، ولی آزمایشات ارزش خود را حفظ کرده و تاییدکننده کیفیت آب هستند. در نهایت می توان اظهار نمود که وضعیت آب آشامیدنی در یگان های ارتش در وضعیت مطلوبی قرار دارد که این امر با عدم گزارش شیوع بیماری های منتقله توسط آب نیز تایید می شود. با این حال اتصال به شبکه آب شهری و استفاده از آب شهری برای کلیه یگان ها مورد توصیه اکید است.
    کلیدواژگان: آزمایشات آب، ارتش، ایران، منابع آب، گندزدایی
  • حبیب الله میرزابابایی، سهیلا ابوالقاسمی، زهرا آقانصیری، کامیاب علیزاده صفحات 19-23
    مقدمه
    امروزه ابتلا به بیماری های عفونی مثل هلیکوباکتر پیلوری به عنوان یکی از عوامل خطر برای بروز آترواسکلروز و بیماری عروق قلبی (CAD) مطرح شده است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری و بیماری عروق کرونر (CAD) بود.
    روش بررسی
    در یک مطالعه موردی-شاهدی تمام بیمارانی که بین سال های 88-1387 در بخش CCU بیمارستان بعثت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بستری شده و بوسیله آنژیوگرافی درگیری عروق کرونر (CAD) در آنها تایید شده بود، وارد گروه مورد و افرادی که در همین مدت به درمانگاه های دیگر این بیمارستان مراجعه کرده و سابقه ای از بیماری های دستگاه گوارش یا سابقه CAD را نداشتند گروه شاهد را تشکیل دادند. از کلیه بیماران واجد شرایط نمونه خون جهت آزمایش بررسی وجود آنتی بادی ضد هلیکوباکترپیلوری گرفته شد. اطلاعات پس از تکمیل توسط محقق وارد نرم افزار SPSS شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از میان 582 نفر نمونه مورد مطالعه 288 نفر (5/49%) در گروه مورد (مبتلا به CAD) و 294 نفر دیگر (5/50%) در گروه شاهد مطالعه ما بودند. میانگین سنی در گروه مورد 5/10±6/60 سال و در گروه شاهد 3/9±6/56 سال بود (0/001>P). همچنین 65% از گروه مورد مرد و %34 زن بودند در حالی که در گروه شاهد این میزان تقریبا برابر بود (0/001>P). میانگین تعداد ریسک فاکتورها در گروه مورد 59/3 بود. مقایسه میانگین تعداد ریسک فاکتورها در گروه مورد و شاهد نشان داد که تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت. براساس نتایج ما میانگین آن در گروه مورد 2/58±8/78 و در گروه شاهد 3/64±4/52 بود. میانگین سطح سرمی آنتی بادی ضد هلیکوباکتر پیلوری در دو گروه تفاوت معنی داری داشت (0/001>P). نتایج نشان دادند 63% از گروه مورد و 33% از گروه شاهد عفونت هلیکوباکتر پیلوری داشتند. میزان نسبت شانس (OR) برای مواجهه با هلیکوباکتر پیلوری در گروه مورد به شاهد 48/3 (95% فاصله اطمینان: 9/4-47/2) بدست آمد.
    بحث و نتیجه گیری
    در نهایت با توجه به یافته های مطالعه ما و مطالعات مشابه باید گفت احتمالا عفونت با هلیکوباکتر پیلوری با بیماری CAD ارتباط دارد.
    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونر، هلیکوباکتر پیلوری، آترواسکلروز
  • محسن برنجی، احمدرضا یاربی، نیلوفر اسحق حسینی، رضا قاضی سعیدی، وحید وقاریان صفحات 24-27
    مقدمه
    آپاندیسیت حاد یکی از شایعترین اورژانس های جراحی است. تشخیص آن در بیماران به 23 % موارد ممکن است اشتباه باشد، برای افزایش دقت تشخیص گاه از / ویژه در خانم ها تا 2 استفاده می شود اما ارزش ESR و CRP تست های آزمایشگاهی از جمله شمارش لکوسیتی و و لزوم انجام آنها قبل از عمل همواره ESR و CRP تشخیصی آنها به ویژه ارزش تشخیصی مورد بحث و تبادل نظر بوده است. هدف از این مطالعه تعیین ارزش تشخیصی شمارش لکوسیتی و افزایش ESR و CRP در تشخیص آپاندیسیت حاد میباشد.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت گذشته نگر بر روی 200 بیمار با تشخیص بالینی آپاندیسیت حاد که تحت عمل جراحی نیز قرار گرفته بودند انجام شده است. برای همه ی بیماران انجام شده است. سپس شاخ ص های اعتبار تست های ESR و CRP و CBC قبل از عمل (PPV) و ارزش اخباری منفی (PPV) موردنظر شامل حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت تعیین و تجزیه و تحلیل گردیده است.
    یافته ها
    از 200 بیمار آپاندکتومی شده 124 مرد (62 %) و 76 نفر زن (38 %) بودند. میانگین سنی 29 سال و طیف سنی 15 تا 80 سال متغیر بوده است. از این میان وجود آپاندیسیت حاد در 186 نفر (93 %) در پاتولوژی تایید شد و در 14 مورد (7%) آپاندیس نرمال گزارش شده بود. میزان حساسیت، ویژگی PPV،NPV برای افزایش شمارش لکوسیتی به ترتیب 84/5 %، 34%، 94/2% و 16/7% بود. این شاخص ها برای 75/3%، 28%، 91/4% و 11% و برای معادل 72%، 22%، 90/5% و 5% بود. وقتی هر سه تست با هم برای تشخیص بکار روند این تشخیص ها به ترتیب معادل 56%، 68/5%، 96/3% و 10/9% بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به حساسیت و می توان نتیجه گرفت که مثبت شدن این تس ت ها در بیماران مشکوک به آپاندیسیت سبب تقویت این تست ها حاکی از آن است که منفی بودن هر NPV تشخیص بالینی می شود. ولی پایین بودن کدام از این تست ها یا مجموع هر سه تست به هیچ وجه نمیتواند وجود آپاندیسیت حاد را رد کند.
    کلیدواژگان: آپاندیسیت حاد، لکوسیتوز، ESR و CRP
  • سیمین ریاحی، الهه یوسفی صفحات 28-33
    بدن پستانداران دارای سیکل های شبانه روزی فیزیولوژیکی و رفتاری می باشد که بر اساس ژنتیک و به وسیله هسته سوپراکیاسماتیک و نشانه های محیطی تنظیم می شود. این سیکل های 24 ساعته در ایجاد ریتم های هورمونی و رفتاری به خصوص خواب -بیداری و درجه حرارت نقش دار د. اختلال در این سیکل سبب جت لگ می شود و زمانی ایجاد می شود که مسافرت سریع از چند منطقه زمانی صورت گیرد به علت عدم توانایی مسافر در تنظیم ساعت درونی با ساعت منطقه زمانی اتفاق می افتد و موجب علایمی چون گیجی، بی خوابی و عدم تمرکز می شود. راه های زیادی جهت کاهش این علایم تحت بررسی است مثل نور درمانی، رژیم درمانی، مایع درمانی و هورمون درمانی ولی هنوز روش موثری جهت کاهش آن وجود ندارد.
    کلیدواژگان: جت لگ، درمان، علایم
  • الهه یوسفی، سعید زارعی صفحات 34-41
    آهن نقش حیاتی در فعالیت عضلات دارد و بعنوان بخشی از هموگلوبین باعث انتقال اکسیژن از ریه به بافت ها می گردد که همین عمل را در میوگلوبین عضله بعنوان گیرنده اکسیژن انجام می دهد تا منبعی از اکسیژن در دسترس را برای مصرف میتوکندر ی ها فراهم نمای د. آهن یک جزء در لازم می باشد. بنابراین در کمبود آهن و ک م خونی ناشی از آن، ATP سیتوکروم ها برای تولید انجام فعالیت ها و تمری ن های استقامتی هوازی و ظرفیت کاری محدود می شود. انجام ورزش های سنگین (مانند تمرینات پرسنل نظامی در پادگا ن ها) باعث یک کاهش موقت در میزان فریتین و هموگلوبین سرم می شود. از دست دادن آهن در عرق در حین ورز ش های سنگین یکی از مواردی است که می تواند باعث از دست دادن آهن در افراد نظامی گردد. از دست رفتن آهن از راه عرق در مردان بیشت ر از زنان است. آهن برای پرسنل(RDA (Recommended Dietary Allowance این مساله باعث شده تا 12 در روز (برای مردان) تخمین زده شود تا اتلاف آهن از عرق را mg نظامی در حین تمرینات جبران نماید. اندازه گیری فریتین سرم روشی مفید برای ارزیابی ذخایر آهن افراد فعال (مانند نظامیان) است و جهت افزایش جذب C در صورت وجود قطعی کمبود آهن استفاده از مکمل آن به همراه ویتامین آهن مفید می باشد.
    کلیدواژگان: آهن، نیروی نظامی، فریتین سرم
  • بهرام خسروی، امیرحسین رضوی صفحات 43-51
    عفونت بیمارستانی، به دنبال بستری بیمار در بیمارستان، ایجاد می شود که با میزان مرگ و میر معنی داری، همراه است و به هزینه های درمانی می افزاید. عفونت ها، اغلب مربوط به ارگانیسم هایی میباشند، که یا نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند یا مقاوم می شوند. تقریبا هر 5 تا 10 % بیماران پذیرفته شده به بیمارستان، دچار یک نوع عفونت می شوند این عفونت ها در با بروز عوارض بالینی و در نتیجه ایجاد زیان های مالی و جانی، رابطه ICU بیماران بخش های رخ می دهد از طریق ICU نزدیکی دارد به طوری که 25 % از موارد عفونت های بیمارستانی که در خون و تنفس منتقل شده اند. اگر چه 30 % تا 50 % از عفونت های بیمارستانی قابل پیشگیری است و پرستاران از راه های کنترل عفونت های بیمارستانی، آگاهی دارند اما عدم هماهنگی در اقدامات، متدهای آنها و کنترل ناکافی عفونت وجود دارد. بنابراین استراتژی های پیشگیری و کنترل عفونت بخصوص به منظور کسب نتایج مطلوب تر درمانی برای بیماران در ارتباط با عفونت های بیمارستان ی مورد توجه است. درنهایت، شناخت عفونت های بیمارستانی، انجام اقدامات پیشگیرانه و پذیرش این اقدامات توسط پرسنل بیمارستان می توان موارد گزارش های عفونت های بیمارستانی را کاهش داد.
    کلیدواژگان: بخش مراقبت های ویژه، (ICU) عفونت بیمارستا نی، استراتژ ی کنترل عفونت
  • نسرین جعفری گلستان، فهیمه دادگری، سمیه آزرمی، زیبا جابری صفحات 52-56
    مقدمه
    ضابطه و مبنای یک عملکرد بالینی سالم در پرستا ر ی، مطابقت آن با مقررات حرفه ای و استانداردهای مراقبتی است. ما تنها در صورتی قادر به اندازه گیری و قضاوت در مورد این اصل می باشیم که پرستار، آنچه را که بر ای بیمار انجام داده است، دقیق ثبت کرده باشد. در غیر این صورت هر گونه انحراف احتمالی از این استانداردها، می تواند به منزله ارتکاب پرستار به جرم، خطا و سوء عملکرد در ار ایه خدمات تلقی شود، که به شدت سبب کاهش کیفیت مراقبت های ار ایه شده توسط سازمان های مربوطه می شود. از طرفی ما براین باوریم که مراقبتی که توسط پرستار ثبت نشده است، پس انجام نپذیرفته است. آنچه پرستار ثبت می کند و چگونگی ثبت آن می تواند در محافل قانونی نشان دهنده صلاحیت و شایستگی بال ینی پرستاران نیز باشد. در این مطالعه سعی شده است تا با ارایه راهکار اجرایی و اثر بخش و سازماندهی کمیته ثبت در پرستاری، تا حدودی به برطرف شدن مشکلات پرستاران کمک نماید.
    روش بررسی
    این مطالعه مروری بوده و با جستجو در منابع کتابخانه ای، اینترنت، مقالات انجام شده است.
    یافته ها
    یکی از معضلات شایع در مسیر ارایه خدمات در واحدهای بهداشتی و درمانی، عدم آگاهی به ثبت گزارشات و تکمیل پرونده های پزشکی بیماران می باشد که این عامل ک یفیت خدمات پرستاری را کاهش می دهد. بنابراین پرستار در قبال ار ایه خدمات به بیماران باید پاسخگو باشد و مسوولیت آنچه را که انجام می دهد بپذیرد و درست نیز ثبت کند.
    بحث و نتیجه گیری
    سازماندهی کمیته ثبت در پرستا ری می تواند سبب ارتقاء کیفیت ثبت ها و در نتیجه بهبود کیفیت خدمات پرستار ی شود. ثبت صحیح و اصولی گزارش های پرستاری یکی از مهمتر ین عملکردها و مسوولیت ها است و بهسازی مستمر پرستاران به منظور ارتقاء کیفیت ثبت پرستاری حائز اهمیت بسزایی است.
    کلیدواژگان: بهسازی، ثبت و گزارش نویسی، کیفیت خدمات پرستاری
  • محمود درفشی، آرمن اسطوریان صفحات 57-62
    بیوفیلم دندانی اکوسیستم پیچیده ای از گونه های باکتریایی بوده که بعد از رشد و تکامل و بلوغ نهایی منجر به بروز عفونت های ادنتوژنیک می شود. این عفونت ها اغلب سیر مزمنی را طی می کنند. با این حال، در صورتی که ویرولانس باکتری های پاتوژن در داخل بیوفیلم دستخوش تغییر شود و این افزایش ویرولانس با تغییراتی در سیستم ایمنی بدن میزبان همراه شود می تواند منجر به وخامت عفونت و انتشار آن به دیگر نقاط بدن شو د. نکته ای که در درمان عفونت های ادنتوژنیک حائز اهمیت می باشد این است که ابتدا عامل اتیولوژیک عفونت مورد بررسی قرار گیرد تا با انجام دبریدمان مکانیکال با دخالت جراحی و یا درمان آنتی میکروبیال هدف محدودسازی عفونت محقق گردد. روش های جراحی اساسا تاثیر کمی داشته (با کاهش تعداد باکتری ها و اندازه ی ضایعه) و چنانچه به تنهایی به خدمت گرفته شوند، به طور اولیه منجر به بهبود علائم کلینیکی شده که در اغلب موارد اشتباها موفقیت درمانی قلمداد می شود، اما در نهایت ادنتوپاتوژن ممکن است باقی مانده و موجب مزمن شدن یا عود عفونت گردند. در این راستا معاینات میکروبیولوژیک می توانند جهت ارائه راه درمانی مطمئن تر با پیش آگهی دقیق تر عود عفونت و همچنین انتخاب موثرترین داروی آنتی بیوتیک کمک کننده باشند. داروهای آنتی باکتریال قادرند ترکیب باکتریال بیو فیلم را به طور کمی و کیفی تغییر دهند و همچنین به نواحی ای که در طول دبریدمان مکانیکال دور از دسترس ماند هاند نفوذ کرده و موثر واقع شوند. با این حال انتخاب نادرست داروهای آنتی باکتریال می تواند سبب شکل گیری گونه های مقاوم باکتریال در بیوفیلم و ایجاد عوارض جانبی شود. جهت کاهش احتمال این عارضه و حصول حداکثر تاثیر این داروهای درمانی نیاز هست که موارد کاربرد هر یک از داروهای آنتی باکتریال را در شرایط کلینیکی دانسته و از تاثیر آنتی بیوتیک های مختلف بر باکتر ی های مولد عفونت های ادنتوژنیک مطلع باشیم.
    کلیدواژگان: عفونت ادنتوژنیک، آنتی بیوتیک، پالپ دندانی، بیو فیلم دندانی
  • کتایون زیاری، ابراهیم سلیمانی، نرگس واسعی، حمیدرضا محمدی صفحات 63-66
    تومور میو فیبروبلاستیک التهابی در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود. این تومور از سلول های دوکی میوفیبروبلاستیک به همراه سلول های التهابی تشکیل شده است. در این گزارش بیمار مرد 26 ساله ای بود که با علائم اسکن توده هیپودنس، هتروژن رترو CT درد و کاهش وزن، آنمی و توده شکمی مراجعه کرد. در پریتونئال با اثر فشاری بر معده، طحال و کلیه چپ با شک به ضایعه نئوپلاستیک گزارش شد. در حال حاضر به IMT قطعی شد. از آنجا که IMT پس از جراحی در بررسی میکروسکوپی عنوان یک نئوپلاسم بالقوه درنظر گرفته می شود جای آن دارد بیشتر مورد توجه پزشکان قرار گیرد و به عنوان تشخیص افتراقی آنمی و توده شکمی درنظر باشد؛ همچنین با وجود خصوصیات بافت شناختی خوش خیم تومور، به علت رفتار تهاجمی آن، پیگیری بلندمدت بالینی و رادیولوژی بیماران لازم است.
    کلیدواژگان: تومورفیبروبلاستیک التهابی، رتروپریتوئن
|
  • Y. Karimi, K. Alizadeh Pages 4-8
    Background
    Low back pain (LBP) is a major problem among pilots. This study aimed to evaluate the prevalence of LBP and its risk factors among the pilots.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed on pilots over a one year period. Data was collected by a questionnaire and percentage of LBP in different age decades، different classes of body mass index (BMI) was reported.
    Results
    There was a significant differences between the prevalence of LBP among fighter pilots (p<0. 01). LBP levels between people who had a eject was significantly more then the others. There was a significant difference about the prevalence of LBP between age groups and it increased with age. There was no relationship between LBP and height، weight or BMI as well as flying hours. The prevalence of LBP was significantly different in various bases.
    Conclusion
    Although the prevalence of LBP among Iranian pilots were similar to other countries، but its high prevalence needs more attention and subsequent studies should be conducted on ways to reduce it.
    Keywords: Army pilots, Low back pain, Risk factors
  • B. Montazeri, Ah Razavi, A. Mardani, M. Panjehband, B. Shamshiri Pages 10-12
    Background
    Manpower is one of the most important assets in every organization especially in military forces. There is an association between personnel''s well being and the productivity of every organization. Disability is one of the most important health، economic، social and political concerns in every society and military forces that requires resources and medical care and will result in loss of active duty time. According to studies the most common causes of disability are cardiovascular، psychiatric and musculo skeletal diseases.
    Materials And Methods
    In this retrospeative study، information related to air force personnel that were retired due to medical reasons between 1992-2003 was gathered and analyzed by the SPSS software.
    Results
    A total of 1931 personnel were retired early in those 11 years due to medical reasons. The most common causes of disability among them being: 1. Cardiovascular (38. 3%) 2. Neurosurgeries (17. 9%) 3. Gastrointestinal (7. 9%) 4. Ophthalmologic (7. 1%) 5. Psychiatric (4. 9%).
    Conclusion
    With cardiovascular diseases being the most common cause of disability its important to improve personnel''s general knowledge about coronary artery disease، risk factors and preventive measures to reduce the incidence of this disease and associated disability. Psychiatric diseases were associated with most of the active duty time loss and therefore it''s important to perform psychiatric evaluation even before starting of the military service.
    Keywords: Disabilitary, Active duty Time
  • F. Karakani, N. Ghanbari, A. Dabbagh Moghaddam Pages 13-17
    Background
    The study was performed because of importance of supplying and distribution of safe drinking and also easy spreading of water-borne diseases in garrisons، which persons are in close contact. Methods and Materials: The study was performed in 2004 on 172 major I. R. Army Units. Required data were collected using questionnaires. Collected data were analyzed using SPSS 11. 5.
    Results
    The most studied units were belonging to army (72. 1%) and the Join HQ (0. 6%). Results showed that “deep well” is the most common water resource (35. 5%) and “piped water and water container” that Contain water of deep well is the least one (1. 2%). About 30. 3% of units do not apply any disinfection. To determine water quality، 18. 7% do not perform any examination، while remained 81. 3% use one of the microbial or chemical tests or pH metery or combination of methods.
    Discussions
    Military units are located out of city limits، and there is no access to piped water، so water source، disinfection and monitoring is magnified. Water resources are safe in most units: piped water or water container that is from piped water، deep well and spring، which have high quality. Only 1. 7% uses semi-deep well water. 30% of units do not perform disinfection، which have piped water. But high percentage of units that use manual chlorination is noticeable. Operators are not skilled and are not aware of exact chlorine doses. About 18. 1 percent do not perform any exam on water، and also 20% do not perform microbial tests. Although it is possible that their water source be piped water، but these tests are quality confirmation tools and must be performed in all point of use، as it is done in cities by Health Centers. Finally، drinking water condition in I. R. Army Units is good، because there is no reports of water borne outbreaks during past years، but it''s connection to piped water network is recommended.
    Keywords: Army, Disinfection, Iran, Water examination, Water resources
  • H. Mirzababai, S. Abolghasemi, Z. Aghanasiri, K. Alizadeh Pages 19-23
    Background
    Today، chronic infections are known as a risk factor of Coronary Artery Disease (CAD) and Helicobacter pylori is the most common chronic infection in human all over the world. We tried to understand and recover relationship between H. Pylori infection and CAD.
    Materials And Methods
    A case-control study conducted on CAD patients admitted in Besat hospital in Tehran. Control group included patients visited hospital in study time without CAD history and gastrointestinal complaint. Each group contained 282 patients and we assessed serum anti H. Pylori Ab level among them.
    Result
    Mean age in our study was 58 years and 58% of them were man. Overall، 63% of CAD patients were seropossitive for H. Pylori versus 33% in control group. (OR: 3. 48، 95% CI: 2. 47-4. 9)
    Conclusion
    Based on our findings H. Pylori infection is most prevalent in patients with CAD and must be known as a risk factor of CAD.
    Keywords: Coronary artery disease, Helicobacter pylori, atherosclerosis
  • M. Berenji, Ar Yarabbi, N. Eshaghhoseini, R. Ghazisaeadi, V. Vagharian Pages 24-27
    Introduction
    Acute appendicitis is one of the most common problems requiring emergency surgery. Diagnosis is based on history، physical examination and laboratory findings. Rate of misdiagnosis of appendicitis especially in female is up to 23. 2 %. Some basic laboratory examinations such us white blood cell count، CRP and ESR have been suggested as aids in the diagnosis of acute appendicitis. But results are controversial.
    Objective
    This study was designed to evaluate the association between leukocytosis، increased CRP and ESR and acute appendicitis.
    Materials And Methods
    In this retrospective study، 200 patients were admitted with clinical diagnosis of acute appendicitis from October 2009 to March 2010 in Booali hospital in Tehran. Blood samples for WBC، CPR and ESR were sent to the laboratory preoperatively. Then sensitivity، specificity، positive and negative predictive value (PPV and NPV) of these tests were determined and analyzed.
    Results
    There were 124 males (62%) and 76 females (38%) The mean age was 29 years range 15 to 80 years. 186 (93%) patients have histologically confirmed appendicitis and 14 (7%) had normal appendix. Sensitivity، specificity، PPV and NPV for leukocytosis were in order: 84. 5%، 34%، 92% and 16. 7%; for increased CRP were in order 75. 3%، 28%، 91. 4% and 11%، and for increased ESR were: 72%، 22%، 90. 5%، 5%، respectively. When all tests are used for diagnosis، these criteria were 56%، 68. 5%، 96. 3% and 10. 9% respectively. In attention to sensitivity and value of positive (PPV) and increased WBC، CRP and ESR، it can be resulted that positive value of these tests in suspected appendicitis can strengthen the clinical diagnosis but lowered value of negative (NPV) testes showed that the negativity of each test or all tests together cannot verify acute appendicitis.
    Conclusion
    In presence of leukocytosis، increased CPR & ESR probability of appendicitis was increased in clinically acute appendicitis. But normal value of WBC، CRP&ESR don''t rule out acute appendicitis.
    Keywords: Acute appendicitis, Leukocytosis, CRP, ESR
  • S. Riahy, E. Yusufy Pages 28-33
    All mammals have behavior and physiologic cycles that is regulated base on genetic and supra kiasmatic nucleuses. These 24 hours cycle has role in hormonal secretion and behavior especially in sleep- wake and temperature. Disturbances in this cycle cause jet lag. This happens in travel across multiple time zones. After transmeridian flight، internal clock is desynchronized from external environment and it takes several days to readjust to the new external time cues. It has symptoms like confusion، insomnia and lack of concentration. There are many ways to reduce these symptoms like phototherapy، diet، hydrotherapy and hormontherapy. There is no effective way to reduce this. This article is a research in aviation medicine site.
    Keywords: Jet lag, Symptoms, Treatment
  • E. Yusufy, S. Zareiy Pages 34-41
    Iron has a critical role in muscles activity and as a part of hemoglobin it transfers oxygen from lungs to tissues which it does the same action in muscles. Myoglobin as an oxygen receiver can provide the available oxygen for the mitochondria. The iron is required in cytochrome for ATP production. Activities and aerobic exercises will be limited in iron deficiency and anemia caused by it. Vigorous exercises (such as training military personnel) cause a temporary decrease in serums ferritin and hemoglobin. Iron loss through sweat during exercises is one of the things that can cause loss of iron in military personnel. Iron loss through sweat is much more in men than women. This has caused iron''s RDA (Recommended Daily Allowance) for military personnel (Men) during training to be estimated 12mg in a day so it can compensate for loss of iron through sweat. Measurement of ferritin is useful for assessing iron in active military people (M.P) if there is a definite lack of iron usage of supplementary iron with vitamin C (for better absorption) will be useful.
    Keywords: Iron, Nutrition, Military
  • B. Khosravi, Ah Razavi Pages 43-51
    Nosocomial infection is occured subsequent to being confind patients to bed in the hospital. This infection is usually accompanied by a significant mortality and morbidity and it causes therapeutic costs to be increased. The factors interfering nosocomial infection are some organisms that are either resistant to antibiotics or they will become resistant to them. Nearly 5-10% of the patients admitted to the hospitals are infected with a sort of infection. The infection in patients hospitalized in the intensive care unit (ICU) is in close relationship with the appearance of clinical side effects and results in economical and human damages. It is reported that 25% of the entire nosocomial infection in ICU is transferred through blood and respiration. Since 30% to 50% of the nosocomial infection is preventable and nurses are fully aware of its controlling methods، however، there are incoordination in performing those methods and insufficient control of the infection. Therefore، the prevention strategies and nosocomial infection control are important cases to be considered in order to achieve more effective therapeutic results concerning the patients who suffer from nosocomial infection. Finally، recognition of nosocomial infection، preventative measures and admission of these measures by hospital staff can decrease nosocomial infection reports.
    Keywords: Intensive care unit, Nosocomial infection, Infection control
  • N. Jafari Golestan *, F. Dadgar, S. Azarmi, Z. Jaberi Pages 52-56
    Background
    Criterion of a safe clinical practice in nursing is to be matched with professional laws and health standards. We can only measure and arbitrate about these principles only if nurses write down exactly what they''ve done for the patients during their shifts. Any probable deviation from these standards can show the commotion of crimes، neglecting and malpractition which considered the nurse that result in intense diminishing of quality in nursing cares. On the other hand، we believe that nursing cares which have not been recorded، infact have not been accomplished yet. What the nurse documented and how recorded those documents، can explanate the clinical competency of them. In this study، it is attempted to present effective and administrative strategy and to organize the nurse''s documenting committee in order to resolve the problems.
    Materials And Methods
    This study is a review article which based on the information that is published in the library sources، internet and journals.
    Results
    one of the crucial problems in presenting services which have done in health care and treatment units is lack of sufficient information in documenting reports and completion of medical cases which is responsible for decreasing nursing cares quality therefore the nurses should be responsible for their activities.
    Conclusion
    Organizing nurse''s documenting committee can increase the documenting quality which lead to improve their qualities. Accurate nurse''s report documenting is one of the important responsibilities which result in improving the documenting quality.
    Keywords: Staff development, Documentation, Quality of nursing cares
  • M. Derafshi, A. Osturiyan Pages 57-62
    The dental biofilm is a complex bacterial ecosystem that undergoes evolution، maturing and development، and thus leads to odontogenic infections. These infections often follow a chronic course of evolution. However، if the virulence of pathogenic bacteria increases and it becomes associated with changes in the host immune system، it may lead to exacerbation and spreading of infection to other areas of the body. It''s important in treatment of odontogenic infection that it'' s etiologic factor is evaluated at first so that the infection is limited by mechanical debridement through surgery and/or antimicrobial therapy. Surgical techniques primarily have a few effects (by reducing the number of bacteria and the size of lesion) and if they are used alone، they primarily lead to improvement of clinical symptoms that in most cases is considered as therapeutic success mistakenly، but ultimately odontopathogen may persist and cause chronic infection or infection recurrence. Therefore، microbiological examinations may be helpful in introducing of a more reliable treatment method with more precise prognosis of infection recurrence and also selection of the most effective antibiotic. Antibacterial drugs are able to change the bacterial composition of biofilm quantitatively and qualitatively، and also can penetrate to regions that aren''t accessible through mechanical debridement and can be effective. However، incorrect selection of antibacterial drugs can lead to form resistant bacterial species in the biofilm and cause side effects. For decreasing of this risk and obtaining of maximum effect from these therapeutic drugs، it''s necessary to know the clinical usages of antibacterial drugs and to aware of the effects of various antibiotics on bacteria that cause odontogenic infections.
    Keywords: Dental biofilm, Odontogenic infection, Antibiotic, Dental pulp
  • K. Ziyari, E. Soleymani, N. Vasei, Hr Mohammadi Pages 63-66
    Inflammatory myofibroblastic tumor (IMT) is a rare tumor with unknown etiology which usually occurs in children and adolescents. It is composed of myofibroblastic spindle cells intermixed with inflammatory cells. Our case was a 26-years-old man presented with pain، weight loss، anemia and abdominal mass. CT scan showed hypodensity and heterogeneous retroperitoneal mass with gastric، splenic and left Kidney compression. IMT was diagnosed with postoperative microscopic evaluation based on the face that IMT is now generally considered to be a potential neoplasm، clinicians must consider it and IMT should be added to the list of differential diagnoses of anemia and abdominal mass. In addition، despite benigne histological features، because the risk of invasive behavior of the tumor، a long term clinical and radiological follow up is necessary for involved patients.
    Keywords: Inflammatory myofibroblastic tumor, Retroperitoneal