فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 5 (زمستان 1390)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 5 (زمستان 1390)

  • 160 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/11/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احمدرضا بهنیافر، اصغر منتظرالقائم صفحه 7
    در شکوفایی علمی در تمدن اسلامی، ملل، مکاتب و شخصیت های گوناگونی تاثیرگذار بودند. ازجمله مکتب علمی کوفه و اندیشمندان آن در رشد و بالندگی تمدن اسلامی موثر بودند که با توجه به ساختار جمعیتی عربی (یمنی و نزاری) و ایرانی آن و حضور امام علی× و شاگردان امام صادق× موجبات تحرک علمی و پیدایش و شکوفایی علوم در این شهر گردید.
    در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی به کمک منابع اصلی کتابخانه ای به پیدایش مکتب علمی کوفه و تاثیر آن در تمدن اسلامی از ورود امام علی× تا تاسیس حوزه علمی نجف (448 36 ق) پرداخته شده است. نتیجه حاصله اینکه آغاز تدوین علومی همچون تفسیر، کلام و فقه مربوط به کوفه و حوزه علمی آن است. علاوه بر اینکه در تدوین سایر علوم و انتشار و شکوفایی آن نیز نقش بسزایی داشت. میراث کوفه بعدها به سایر حوزه های علمی ازجمله بغداد و نجف اشرف انتقال یافت.
    کلیدواژگان: کوفه، تمدن اسلامی، شکوفایی علمی، امام علی (ع)، حوزه نجف
  • یدالله حاجی زاده صفحه 39
    یکی از موضوعات مهم در سیره نظامی امام علی×، جواز یا عدم جواز استفاده از «خدعه» و «غدر» در هنگام مواجهه و درگیری با دشمن است. در تحقیق پیش رو که با استفاده از منابع دست اول نگاشته شده، سیره نظامی امام علی× در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی این موضوع نشان می دهد که امام علی× همانند پیامبر اکرم| هیچ گاه از غدر که به معنای نیرنگ و تلاش در جهت شکست دشمن به هر وسیله ممکن است، استفاده نمی کرد اما از خدعه که به معنای فریب دشمن است، تنها در جنگ بهره می برد.
    کلیدواژگان: حضرت علی (ع)، خدعه، غدر، سیره نظامی، جنگ
  • محمد سپهری صفحه 53
    سرزمین هایی که مسلمانان در خارج از شبه جزیره عربستان گشودند، در حوزه های گوناگون ازجمله نهادهای تمدنی و مقررات مالی با هم تفاوت هایی داشت. مسلمانان ضمن اجرای احکام کلی اسلام در حوزه های اداری و مالی، به مصلحت حکومت خود دیدند که مقررات بومی و سرزمینی را در جهت پیشبرد اهداف و مقاصد خویش به خدمت گیرند.
    حکمرانان مسلمان در ایران به لحاظ سابقه تمدنی با نظام بالنسبه جامعی در امور مالی و اقتصادی مواجه شدند که از پیچیدگی های خاص برخوردار بود. تغییر نظام مالیاتی ایران لااقل در کوتاه مدت به سود آنان نبود. ازاین رو، نظام مالیاتی ساسانی را به خصوص در دو بخش، حفظ و از آن تأثیر آشکار پذیرفتند: 1. نظام دیوانی و مستوفی گری حقوق دولتی 2. مالیات بر اراضی به ویژه خراج اعم از میزان، چگونگی و زمان اخذ.
    در این مقاله، تأثیرپذیری نظام مالی دولت خلفا از نظام مالیاتی و دیوانی ساسانی و نقش ایرانیان در اداره سازمان مالی و اداری مسلمانان مورد بررسی قرار می گیرد و خواهیم دید که لااقل تا اواخر قرن نخست هجری، نه تنها کارگزاران مالی ایرانی عهده دار اخذ حقوق دولتی و تنظیم دیوان های مالی بوده اند بلکه این مهم را تا اواخر این قرن به زبان فارسی ثبت و ضبط می کردند و در نهایت به پیشنهاد خود ایرانیان و توسط آنها دیوان ها به زبان عربی ترجمه شد.
    کلیدواژگان: دولت خلفا، منابع مالی، ایرانیان، نظام دیوانی، دبیران و مستوفیان
  • محمدعلی چلونگر، کوهسار نظری، پروین اصغری صفحه 75
    هم گرایی و واگرایی فرقه های اسلامی در بغداد عصر سلجوقی، زمینه مناسبی را برای تولید فکر و گاه بحران و تنش فراهم می نمود. در این بین دو فرقه اشاعره و حنابله نسبت به سایر فرق و مذاهب اهل سنت، در مسائل فکری و اعتقادی، از اشتراکات بیشتری برخوردار بودند؛ ولیکن نباید از منازعات این دوفرقه در عهد سلجوقی غافل ماند. این منازعات که متاثر از گرایش های کلامی نظیر گرایش حنابله به «تجسیم» و گرایش اشاعره به «تصوف» و «اعتزال» بوده، با رقابت دو نهاد قدرت، یعنی خلافت و سلطنت بین سال های 467 تا 512 ق شدت بیشتری یافت؛ زیرا سلاطین سلجوقی با حمایت از اشاعره و خلافت عباسی با عنایت و توجه خود به حنابله، منازعات این دو فرقه را به صحنه جنگ و خون ریزی کشاندند. در این پژوهش سعی برآن است تا در خلال بررسی تعامل و تقابل نهاد خلافت و سلطنت در عصر سلجوقی، تاثیر هم گرایی و واگرایی این دو نهاد قدرت، بر هم گرایی و واگرایی اشاعره و حنابله مشخص گردد.
    کلیدواژگان: اشاعره، حنابله، خلیفه، سلطان، سلجوقی، بغداد، واگرایی
  • سیده زهره وکیل، شهربانو کاهدی صفحه 99
    اینکه درباره تبیین های تاریخی چه نظریاتی مطرح شده و چه مزایا یا نواقصی دارند و تاریخ از منظر قرآن چگونه است؟ سوالاتی است که در این تحقیق به آنها پرداخته می شود. درباره تبیین های تاریخی که ذیل بحث فلسفه نظری تاریخ مطرح است، نه نظریه بیشترین طرف دار را داشته است. از منظر قرآن، موتور حرکت تاریخ، خواست و اراده انسان هاست. درواقع نبردی میان انسان به کمال رسیده و آزادی معنوی به دست آورده و انسان منحط و درجا زده و حیوان صفت. به این وسیله انسان با تکیه بر ویژگی هایش هم تمدن می آفریند و هم آغازگر جنگ ها و نبردها می شود.
    تضاد و تنازع ناشی از غریزه استخدام که از ماجرای هابیل و قابیل آغاز شده همچنان هست و خواهد بود تا زمانی که قدرت فکری انسان قادر به درک انقلابی جهانی برای رسیدن به امت واحده نهایی شود و به تمام تضادها و درگیری های بیرونی خاتمه داده خواهد شد. به عقیده اسلام، اندیشه و عمل در یکدیگر تاثیر متقابل دارند و پایه های اصیل انسانی در تفکرات شخص و فطرت درونی اوست. ازاین رو جنبه های معنوی انسان ها بر جنبه های مادی آنها مقدم است.
    کلیدواژگان: فلسفه نظری تاریخ، تبیین های تاریخی، موتور محرک تاریخ، منازل تاریخ
  • عباس احمدوند، زهرا امیری صفحه 131
    به منظور بررسی نقش سیاسی و اجتماعی زنان در عصر دوم عباسی (334 232 ق)، به ویژه عصر خلیفه مقتدربالله (320 295 ق) و نیز نقش زنان در سقوط خلافت وی، مطالعه زندگی ام المقتدر اهمیت به سزایی خواهد داشت. ازاین رو مقاله برآن است تا ضمن بازنمایی زندگی ام المقتدر، تا حدودی اوضاع سیاسی دوران خلیفه مقتدربالله مورد بررسی قرار دهد.
    در این تحقیق، پاسخ به برخی سوالات اهمیت بیشتری خواهد داشت؛ از جمله: چگونه ام المقتدر توانست به مقام مادر خلیفگی دست یابد؟ چگونه وی در مسائل سیاسی خلافت مقتدربالله ایفای نقش می کرد؟ چه عاملی سبب دخالت وی در امر قضاوت می شد؟ ثروت وی چگونه تامین و در چه راهی صرف می شد؟
    روش تحقیق در این مقاله، روش تاریخی با رویکردی اجتماعی، مبتنی بر بهره گیری از اطلاعات منابع، مقایسه آنها با یکدیگر و تحلیل متون می باشد.
    یافته های این پژوهش گویای آن است که نحوه دخالت ام المقتدر، به صورت های مختلف بوده به ویژه آنکه مقاصد شخصی و سیاسی در آن نقش تعیین کننده داشته است.
    کلیدواژگان: دوره دوم عباسی، زندر عهد عباسی، مقتدربالله، ام المقتدر
|
  • Ahmadreza Behniafar, Asghar Montazerolqaem Page 7
    Different nations, schools and figures can be considered of influence in scientific flourishing of Islamic civilization. Kufic scientific school, considering its popular combination of A`arab and Persians and Imam Ali`s presence (a) and Imam Sadiq`s pupils caused a deep and comprehensive scientific movement there. This paper, using a library-based method and relying on authentic sources, has studied the part played by Kufic scientific movement in Islamic civilization during 36-448 of Hijrah. As is explained, such sciences as Quranic commentary, theology and jurisprudence have been established in Kufa. In addition, Kufic scholars have been of significant role in compiling and publishing other fields too. Kufic scientific heritage, then, arrived at other centers of Islamic sciences like those of Bghdad and Najaf.
    Keywords: Kufa, islamic civilization, scientific flourishing, Imam ali, najaf Hawza
  • Yadollah Hajizadeh Page 39
    One important subject in Imam`s military way can be known as permitting or not permitting trick and treachery when confronting the enemy. This paper has studied the problem in a library-based method. As is described, Imam Ali (a), like the Prophet (s), never has used treachery against his enemy; yet he has used trick in wars only.
    Keywords: Imam ali, trick, treachery, military way, war
  • Mohammad Sepehri Page 53
    The lands conquered by Muslims out of Saudi Arabia Peninsula differed in different fields including civilized organs and finance regulations. Muslims, exercising general Islamic rules in official and financial affairs, used native regulations on behalf of their interests. Muslim governors of Iran, because of its background in civilization, met a fairly all-embraced, but particularly complicated system of financial and economic affairs. Yet, their interests did not permit them to change the system in a short time. Therefore, they kept the system, particularly in two sub-fields of official system for receiving the state`s rights, and of tax system for the land owners containing amount, manner and time of receiving. In the paper, the effect of Sasanid`s finance and official system on the finance system of Califs state, and the role of Iranians in managing it have been studied. It has been made clear that at least to the end of the first century of Hijrah, not only Iranian finance officials were put to receive the state`s rights and compile finance documents, but also the official language was Persian and finally it was Iranians themselves who translated them into Arabic.
    Keywords: Califs state, finance sources, persians, official system, secretaries, tax gatherings
  • Mohammad Ali Chelongar, Koohsar Nazari, Parvin Asghari Page 75
    The union and disunion of Muslim sects in the Baghdad of Saljuqid age can be counted as a suitable ground for producing thought and, in some cases, tension and crisis. Among the sects, the Asharites and the Hanbalites, with regard to other Sunni sects, were of more common beliefs and thought; one, however, should not be careless of their disputes during Saljuqid age. These disputes, affected by such theological tendencies as Hanbalite view of corporeality of God and Asharites` being close to mysticism and seclusion, with competition of two systems of power, caliphate and sultanate, in the age of 467-512 were more intensified. The intensification was caused by Saljuqids` protection of Asharites, from one hand and from the other, Abbasids` support of Hanbalites. In this way, their opposition led to bloodshed. In this paper, the author has intended to explain the affection of the two systems of government on union and disunion of the two sects.
    Keywords: Asharites, hanbalites, calif, sultan, saljuqid, baghdad, disunion
  • Seyyedeh Zohreh Vakil, Shahrbanoo Kahedi Page 99
    This paper has intended to study the views on historical explanations critically with regard to the view of Quran on history. There can be found nine views as being of the most supporters. As is described in the paper, Quran considers human will as the origin of the movement of the history. On the basis of Quranic teachings, during the history of human kind complete and spiritual free men and those of vices have always been fighting against one another. Therefore, civilization and destructive wars both have established on human will. The quarrel and opposition arising from human employing instinct has been in progression since the quarrel of Habil and Qabil and such will be the case until when human thought arrive at such a high degree that be able to perceive the essential need for a world revolution to form a unit community and in this way, all hostilities and oppositions come to an end. On Islamic teachings, thought and deed affect one another and the foundation of human perfections lie in his nature. Therefore, his spiritual aspects precede his materials.
    Keywords: Philosophy of history, historical explanations, motive agent of history, main periods of history
  • Abbas Ahmadvand, Zahra Amiri Page 131
    In order to understand political and social part of women during second Abbasid age (235-334 H), particularly in the age of the caliph Moqtader Bellah (295-320 H) as well as their part in the falling of his caliphate, studying Umm al-Moqtader`s life is of essential importance. For the purpose of the paper, her biography has been brought into consideration and the political space of Moqtader Bellah`s cliphate has been studied. An important question of the paper is: how Umm al-Moqtader was able to became caliph`s mother? And how did he played role in political problems of Moqtader`s caliphate? What did lead her to interfere in judicial affairs? How did she prepare her wealth and spend it? The research method of the paper can be counted a historical method with a social approach, based on library sources and in a comparative and analytical way. As is understood, Umm al-Moqtader interfered in affairs in different ways and her political and personal purposes have been considerable.
    Keywords: Second abbasid age, women of abbasid caliphate, moqtader bellah, umm al moqtader