فهرست مطالب

مشاوره شغلی و سازمانی - پیاپی 12 (پاییز 1391)

فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی
پیاپی 12 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/09/09
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فاطمه رحیمی، حمیدرضا عریضی، ابوالقاسم نوری، کوروش نامداری صفحه 9
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه روان شناختی در محیط کار کارکنان (خوش بینی، سرزندگی، اعتماد سازمانی و عاطفه مثبت) با شور و شوق کاری آنان در کارمندان سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان در بهار سال 1391 بود. روش پژوهش حاضر از نظر بورگ و گال (1383) طرح علی پس از وقوع که نوعی تحقیق میدانی و از نوع رابطه ای است، بود. این تحقیق از نظر ماهیت، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان سازمان آموزش و پرورش اصفهان در سال 1391 و نمونه شامل 150 نفر از کارمندان که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند، است. برای جمع آوری داده ها از 6 پرسش نامه خوش-بینی، سرزندگی، عاطفه مثبت، اعتماد سازمانی، شور کاری و شوق کاری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از spss19 استفاده گردید. نتایج نشان داد بین خوش بینی، سرزندگی، اعتماد سازمانی و عاطفه مثبت بطور کلی (01/0≥P) با شور و شوق کاری و عاطفه مثبت آینده (05/0>P) با شوق کاری رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس (ANOVA) نشان داد بین متغیرهای سرزندگی، اعتماد سازمانی، خوش بینی و عاطفه مثبت بطور کلی با شور و شوق کاری رابطه معناداری وجود دارد که میزان آن برای شور کاری 26/0 و برای شوق کاری 40/0 است. هم چنین نتایج رگرسیون با روش ورود (Enter) نشان داد خوش بینی و سرزندگی توان پیش-بینی شور کاری و خوش بینی، اعتماد سازمانی و سرزندگی توان پیش بینی شوق کاری (01/0>P) را دارد. نکته جالب توجه آن است که همبستگی میان مجموع عوامل روان شناختی مثبت با شور و شوق کاری قوی تر از همبستگی میان تک تک اجزای تشکیل دهنده آن است و این بدان معناست که عوامل سرمایه روان شناختی در محیط کار دارای اثری هم افزاینده است. در مجموع یافته ها نشان داد متغیرهای سرمایه روان شناختی در محیط کار هم چون خوش بینی، عاطفه مثبت و سرزندگی از آن جهت که می توانند رفتارهای انگیزشی و کاری کارکنان را پیش بینی نمایند، عامل مهمی در بالا بردن عملکرد کاری و میزان شور و شوق کارکنان است. هم چنین از آن جایی که در واقع تمام روابط سازمانی بر مبنای اعتماد ایجاد می شود. افزایش اعتماد در سطح سازمان ها باعث افزایش بهبود کارها و آسایش کارکنان می گردد. هم چنین با توجه به خاصیت سرایت عاطفی توجه به سرمایه روان شناختی در محیط کار باعث افزایش شور و شوق کاری در آن ها خواهد شد.
    کلیدواژگان: سرمایه روان شناختی در محیط کار، خوش بینی، سرزندگی، اعتماد سازمانی، عاطفه مثبت، شور و شوق کاری
  • محبوبه عارفی، مریم شهودی، خلیل زندی صفحه 31
    در پژوهش حاضر رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و کار تیمی در میان کارکنان دانشگاه کردستان مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه مورد بررسی 106 نفر از کارکنان دانشگاه کردستان بودند که بر حسب جنسیت و نوع استخدام به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی و پرسشنامه کار تیمی استفاده گردید، که روائی و پایائی آن ها نیز مورد تایید قرار گرفت. در پایان، داده های به دست آمده با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنی دار رفتار شهروندی سازمانی و کار تیمی در سطح 01/0 می باشد (P<0/01). در این تحقیق کار تیمی به عنوان متغیر ملاک و متغیرهای نوع دوستی، ادب و نزاکت، وجدان، جوانمردی و فضیلت مدنی به عنوان متغیرهای پیش بین وارد مدل رگرسیون شدند. نتایج بررسی نشان داد که از میان متغیرهای موجود، متغیرهای ادب و نزاکت، و وجدان به عنوان یکی از مهم ترین پیش بینی کننده-های کار تیمی در میان کارکنان دانشگاه کردستان است و بیشترین درصد تغییرات (واریانس) کار تیمی را به خود اختصاص داده است.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، کار تیمی، کارکنان دانشگاه
  • زهرا جهانبخشی، ابوالقاسم خوش کنش، مسعود شریفی، مهدی خاص محمدی، حسین کشاورز افشار صفحه 50
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آماده سازی شغلی به روش گروهی بر سبک های تصمیم گیری دانشجویان دختر انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبائی تشکیل دادند. روش نمونه گیری داوطلبانه بود و 11 نفر در گروه آزمایش و 11 نفر در گروه کنترل قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه سبک تصمیم گیری براساس الگوی دینکلیج، بود. این پژوهش یک طرح نیمه تجربی بود. در این پژوهش از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد و آزمون مورد استفاده، آزمون نسبت بود. نتایج پژوهش نشان داد برنامه آماده سازی شغلی به روش گروهی بر سبک های تصمیم گیری دانشجویان دختر در سطح 5% تاثیر معنی دار دارد. و هم چنین برنامه آماده-سازی شغلی به روش گروهی در سطح 5% باعث تبدیل سبک تصمیم گیری سردرگم و وابسته به سبک تصمیم گیری با برنامه شد ولی بر سبک تصمیم گیری شهودی و خودمحور در سطح 5% نتایج معنادار به دست نیامد.
    کلیدواژگان: برنامه آماده سازی شعلی، سبک های تصمیم گیری، سبک وابسته، سبک با برنامه، سبک شهودی، سبک سردرگم، سبک خودمحور
  • مژگان معمارباشی اول، راشین صبری نظرزاده، محمد سعید عبدخدایی صفحه 66
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه احساس انسجام و عزت نفس با عملکرد شغلی و نیز پیش بینی عملکرد شغلی با توجه به احساس انسجام و عزت نفس می باشد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن کارکنان شرکت مهرکام پارس خراسان (192=N) است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد شامل 123 نفر می باشد و ابزار گردآوری داده ها، شامل مقیاس تجدیدنظرشده احساس انسجام فلسنبرگ و پرسشنامه های عزت نفس روزنبرگ و عملکرد شغلی پاترسون اسست و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و به روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین احساس انسجام و عملکرد شغلی (005/0>p) عزت نفس و عملکرد شغلی (005/0>p) و احساس انسجام و عزت نفس (005/0>p) رابطه مثبت معناداری وجود دارد و جهت همبستگی ها گویای آن است که با افزایش میزان احساس انسجام و عزت نفس، میزان عملکرد شغلی در بین کارکنان افزایش می یابد. هم چنین این دو متغیر پیش بینی کننده های عملکرد شغلی می باشند که از این میزان سهم احساس انسجام در پیش بینی عملکرد شغلی اندکی بیشتر است
    کلیدواژگان: احساس انسجام، عزت نفس، عملکرد شغلی
  • اباصلت خراسانی، پژمان کنعانی نیری صفحه 79
    هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن ها در پیش بینی میزان رضایت شغلی کارکنان شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده ها توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان شرکت مادر تخصصی فرودگاه-های کشور در سال 1390 می باشد که حجم آن طبق آخرین آمار شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور در سال مذکور مجموعا 2000 نفر می باشد که تعداد نمونه برآورده شده با عنایت به فرمول لوی و لمشو (1981) برابر با 140 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. در پژوهش حاضر با بهره گیری از سه پرسشنامه استاندارد، نی هوف و مورمن (1993) برای سنجش عدالت سازمانی، پودساکف و همکاران 1990، (به نقل از سبحانی نژاد، 1389) برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی و هم چنین ویسوکی و کروم برای سنجش رضایت شغلی به بررسی سه متغیر فوق پرداخته شد. سوالات پژ‍وهش در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عمده ترین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که؛ براساس تحلیل های توصیفی و استنباطی (میانگین و انحراف استاندارد و t تک متغیره)، که متغیرهای عدالت سازمانی با میانگین 39/3، متغیر رفتار شهروندی سازمانی با میانگین 34/3 و متغیر رضایت شغلی با میانگین 29/3 در حد بالاتر از متوسط به لحاظ آماری معنادار بوده است. «r» محاسبه شده در سطح 05/0 P مبین، رابطه معنادار و مثبت بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن با رضایت شغلی و هم چنین بین عدالت سازمانی و ابعاد آن با رضایت شغلی بود. متغیر نوع-دوستی 369/0 و نزاکت 363/0 و هم چنین متغیرهای عدالت مراوده ای 509/0 و عدالت رویه ای 276/0 پیش بینی کننده رضایت شغلی کارکنان شرکت فرودگاه های کشور هستند.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی، شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور
  • مروارید کوچکی سیاه خاله سر، عباسعلی قیومی، نرگس حسن مرادی صفحه 101
    مدیریت دانش از راه های بهبود بخشیدن به شرایط بقاء سازمان است. زمانی به طور موفقیت آمیز در سازمان اجرا می گردد که از قبل زمینه فرهنگی مناسب با این نظام بسترسازی شده باشد. چرا که هدایت نمودن دانش موجود در سازمان یک امر انسانی است و به طور کامل مربوط به منابع انسانی می شود و تابعی از فرهنگ کارکنان سازمانی می باشد. بنابراین سازمان ها باید برای اجرای موفقیت مدیریت دانش، فرهنگ متناسب با آن را ایجاد نموده و براساس آن عمل نمایند. لذا هدف از این تحقیق بررسی رابطه فرهنگ سازمانی (مدل کویین) با امکان پذیری استقرار مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران می باشد. جامعه آماری مورد تحقیق کارکنان رسمی شرکت انتقال گاز ایران می-باشد. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه «فرهنگ سازمانی» برگرفته از کامرون و کویین و پرسشنامه «مدیریت دانش» برگرفته از شرون لاوسون استفاده شده است. نتیجه آزمون فرضیه اصلی این پژوهش حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و امکان پذیری استقرار مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. هم چنین نتایج سایر فرضیات بیانگر آن است که بین همه انواع فرهنگ سازمانی (فرهنگ گروهی، فرهنگ ویژه سالاری، فرهنگ بازاری، فرهنگ سلسله مراتبی) با امکان پذیری استقرار مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان می دهد که در شرکت انتقال گاز ایران از میان انواع فرهنگ سازمانی، تنها فرهنگ ویژه سالاری می تواند به عنوان یک فرهنگ پیش بین و اثرگذار بر مدیریت دانش تلقی شود.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، فرهنگ سلسله مراتبی، فرهنگ بازاری، فرهنگ گروهی، فرهنگ ویژه سالاری
  • سیمین حسینیان، پریسا عظیمی پور، ابوالفضل کرمی، سیده منور یزدی، قاسم کشاورز گرامی صفحه 125
    پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون تیپ های شخصیتی نه گا نه (انیگرام) انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش متشکل از 676 نفر از زنان و مردان شاغل و غیرشاغل شهر تهران با تحصیلات بالای دیپلم و میانگین سنی 8/32 سال بودند که به دو روش نمونه گیری تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. محاسبات نشان داد که میانگین ضرایب دشواری برای سوالات تیپ های نه گانه بین 41/0 و 55/0 است. هم چنین میانگین ضرایب تمیز سوالات برای تیپ های 9گانه بین 17/0و 38/0 بدست آمد. روایی صوری آزمون با استفاده از نظر متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. روایی سازه آن با روش همبستگی (همگرا و و واگرا) و تحلیل عامل اکتشافی محاسبه شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که سه عامل اول 5/16% از واریانس کل شاخص را تبیین می کنند و سازگاری مناسبی را با سه سازه اصلی آزمون احساس گرایی، ادراک گرایی و عمل گرایی نشان دادند. ضرایب پایایی برای تیپ های نه گانه با روش همسانی درونی آلفای کرانباخ 67/0 تا 81/0 و باروش بازآزمایی 95/0 تا 98/0 به دست آمد. جداول نمرات هنجار T به تفکیک جنسیت و به شکل کلی ارائه شد. با توجه به هنجاریابی، استفاده از آزمون جهت سنجش شخصیت افراد جامعه و انجام امور پژوهشی و آموزش در مراکز مشاوره پیشنهاد گردید
    کلیدواژگان: تیپ های شخصیتی انیگرام، ویژگی های روان، سنجی، پایایی، روایی
  • پوراندخت نیرومند، جهانیار بامداد صوفی بامداد، سید محمد اعرابی، مقصود امیری صفحه 145
    با توجه به اهمیت شرکت های فناوری بنیان در توسعه قابلیت های فناوری و هم چنین فرصت های شغلی امروز توجه زیادی به ایجاد توسعه و حفظ این شرکت ها شده است. شناسایی شایستگی ها و قابلیت های مدیران شرکت ها مساله ای اساسی برای سیاستمداران، مشاوران آموزشی و متولیان تربیت نیروی انسانی است. هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه چارچوب مفهومی الگو ی شایستگی -مدیران عامل شرکت های فناوری بنیان است. برای نیل به این هدف، پژوهش در دو مرحله 1) طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و 2) اعتبارسنجی چارچوب مفهومی دنبال شد. به این منظور با مطالعه ادبیات و مبانی نظری تحقیق، ابعاد و مولفه و شاخص های الگو مشخص شد. برای استخراج شایستگی ها الگوی شایستگی جان بریکمن مدنظر قرار گرفت. نیمرخ سازمانی و نیمرخ شخصی مدیر نیز به عنوان متغیرهای تعدیل گر و توانمندی فناورانه مدیر نیز به عنوان متغیر وابسته درنظر گرفته شد. سپس اعتبار چارچوب با استفاده از نظر خبرگان بررسی و تایید شد. جامعه آماری، خبرگان حوزه مدیریت و فناوری هستند. برای بررسی اعتبار، پرسشنامه دلفی طراحی شد. پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 997/0 به دست آمد و برای روایی پرسشنامه از نظرات اساتید صاحب نظر دانشگاهی استفاده شد و نیز با توزیع تعدادی پرسشنامه در جامعه آماری ابهامات آن رفع شد. پرسشنامه براساس طیف 7 درجه ای لیکرت تنظیم گردید و در یک گروه نمونه 46 نفره از خبرگان مدیریت و فناوری که به روش قضاوتی انتخاب شدند طی دو مرحله شاخص یابی شد، شاخص هایی که برحسب محاسبات آماری دارای میانگین وزنی بالاتر از 5 بودند پذیرفته شدند. با توجه به اهمیت یافتن مبحث شرکت های دانش (فناوری) بنیان و هم چنین اهمیت شایستگی های مدیران برای موفقیت این شرکت ها، این چارچوب می تواند مورد استفاده مشاوران شغلی جهت هدایت و مشاوره مدیران این شرکت ها قرار گیرد.
    کلیدواژگان: شایستگی، الگوی شایستگی، شرکت های فناوری بنیان
  • لیلا شهرابی فراهانی صفحه 162
    هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم و مولفه های نظریه سازگاری شغلی دیویس و لافکوایست و ساخت ابزاری برای سنجش آن در بین معلمان زن منطقه 15 تهران در سال تحصیلی 1390-1389 است. در مطالعه کتابخانه ای ابتدا مبانی نظری و سوابق تحقیقات انجام شده در خصوص نظریه سازگاری شغلی دیویس و لافکوایست، 7 مولفه به نام های: ارزش پیشرفت، ارزش راحتی، ارزش پایگاه، ارزش نوع دوستی، ارزش ایمنی، ارزش خودمختاری و سبک سازگاری به عنوان مولفه های اصلی نظریه سازگاری شغلی در نظر گرفته شد. سپس با استفاده از مفاهیم نظریه سازگاری شغلی دیویس و لافکوایست پرسشنامه 44 سوالی برای سنجش هر یک از مولفه ها تهیه شد. این پرسشنامه بر روی 300 نفر از معلمان منطقه 15 که با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده بودند اجرا گردید. جهت بررسی پایایی سوالات از آلفای کرانباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامه اولیه 44 سوالی 713/0 به دست آمد. سپس 8 سوالی که بار عاملی کمتر از 4/0 داشتند از مجموعه سوالات حذف شدند و ضریب پایایی پرسشنامه 36 سوالی برابر با 84/0 به دست آمد. برای پاسخ به این سوال که آیا پرسشنامه از روایی سازه کافی برخوردار است؛ به طور همزمان پرسشنامه محقق ساخته با پرسش نامه رضایت شغلی دانت بر روی یک نمونه 50 نفری اجرا شد و میزان همبستگی بین نمره آزمودنی-ها R=0/730 در سطح معناداری P=0/001 به دست آمد؛ که نشان دهنده این است که پرسشنامه از روایی سازه کافی برخوردار است. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. کلیه محاسبات با نرم افزار spss18 انجام شده است. به-منظور بررسی این سوال که آیا تفاوت معناداری در نرم های به دست آمده بین گروه های مجرد و متاهل وجود دارد؟ بین میانگین نمره معلمان در نمره کل آزمون و دیگر مولفه های آن با استفاده از روش آماری t مستقل مقایسه صورت گرفت و تفاوت معناداری از لحاظ آماری بین میانگین نمره معلمان مجرد و متاهل در نمره کل پرسشنامه سازگاری شغلی مشاهده نشد
    کلیدواژگان: سازگاری شغلی، نظریه دیویس و لافکوایست، هنجاریابی
|
  • F. Rahimi., . H. R. Oreyzi. A. Nouri. , K. Namdari Page 9
    The purpose of the present study was to investigate the relationship between psychological capital in personnel work setting (optimism, vitality, organizational confidence and positive affection) with their work flow and engagement in the personnel organization of Esfahan EducationOrganization in the spring of 2012. The method of the present study according to Borg and Gall (2004) was ex post facto causative design which was a relational field study. The nature of the above study was applicative and survey in case of method. The statistical population was all the personnel of Esfahan Education Organization in 2012 and the samples included 150 personnel that were selected according to simple random sampling. In order to collect the data six questionnaires of optimism, vitality, positive affection, organizational confidence, work flow and work engagement have been applied. SPSS19 was used for analyzing the data.The results indicated that there is a positive significant relationship between optimism, vitality, organizational confidence and general positive affection (p≤0.01) with work flow and engagement on the one hand, and future positive affection and work engagement (p<0.05) on the other. The results of univariate analysis (ANOVA) showed that there is a significant relationship between the variables of vitality, organizational confidence, optimism and general positive affection with work flow and engagement that the degree whereof were 0.26 for work flow as well as 0.40 for work engagement. Moreover, the results of regression through Enter method proved that optimism and vitality can predict work flow and optimism, organizational confidence and vitality can predict work engagement (p< 0.01). The fact worthwhile to be taken into account is that the correlation between the sum of positive psychological factors with work flow and engagement, positive affection and organizational confidence is stronger than the correlation between each of its composing elements, i.e. the psychological capitals in work setting factors have increasing effect on each other. The variables of psychological capital in work setting such as optimism, positive affection and vitality from the viewpoint that they can predict motivational and working behaviors of the personnel, is the important factor in increasing working function and the degree of the personnel flow and engagement. Further, since all the organizational relations are created according to confidence, increasing the confidence at organizational level causes the increase the improvement of the affairs and the comfort of the personnel. Moreover, regarding the attribute of affective transmission, noticing to psychological capital in l work setting causes the increase in work flow and engagement.
    Keywords: psychological capital in work setting, optimism, vitality, organizational confidence, positive affection, work flow, gagement
  • M. Arefi., ., M. Shohodi., ., Kh. Zandi. _ Page 31
    In the present research the correlation between Organizational citizenship behavior and Teamwork in Employees of Kurdistan University is studied. The sample comprises of 106 employees in Kurdistan University That selected by stratified random sampling method. To gathering data Organizational citizenship behavior and Teamwork questioners were administered and its validity and reliability was approved. The data gathered were analyzed using Pearson correlation and multiple regressions. Analysis was administered to examine to what extent the independent variable can predict Teamwork. Results indicate a significant and positive relationship between organizational citizenship behavior and teamwork. Independent variables are altruism, and courtesy, conscientiousness, sportsmanship and civic virtue. Teamwork is the dependent variable. The findings indicate that courtesy and conscientiousness is the most important predictors of teamwork in employees of Kurdistan University. They have the highest percentage of teamwork variance.
    Keywords: Organizational Citizenship Behavior (OCB), Teamwork, Employees of University
  • Z. Jahanbakhshi., ., A. Khoshkonesh., ., M. Sharifi., ( Ph.D)., M. Khasmohamadi. Student), H. Keshavarz Afshar. Student) Page 50
    This research was done to examine the effectiveness of occupational perpetrating program with group method on making decision styles female students. Research population was girl students in Allameh Tababtabei University. Method of sampling was voluntary and 11 people in experiment group and 11 people in control group were placed. Instrument of research was Diclinch's making decision styles. Questionnaire. Design of research was quasi experiment with posttest and pretest.Result show that occupational perpetrating program with group method on making decision styles female students was significant at %5 level and also occupational perpetrating program with group method on making decision styles female students converted dependency style and agonizing style to Planning style of making decision making and didn’t effect on intuitive style.
    Keywords: Occupational Perpetrating Program‚ Making Decision Styles‚ Agonizing style‚ Dependency style‚ Intuitive style
  • M. Memarbashi Aval., R. Sabri Nazarzadeh., M. Saeid Abdkhodaei. Page 66
    The purpose of this research is to investigate the relationship between sense of coherence (SOC) and self-esteem with job performance. It also aims at predicting job performance regarding SOC and self-esteem. This research is a descriptive correlational study and The statistical population of this research is the staff of Khorasan Mehrkam Pars Co (N=192). A sample of 123 individuals was selected randomly. Flensburg’s revised scale of SOC, Rosenberg’s self-esteem scale and Paterson’s job performance scale were used as data collection instruments and The collected data was analyzed with Pearson correlation coefficient and multiple regressions by SPSS software. Findings show a significant positive relationship between SOC and job performance (p<0.005); self-esteem and job performance (p<0.005). The direction of correlations indicates that increasing SOC and self-esteem associates with better job performance among the staff. SOC and self-esteem are also predictor variables for job performance. The contribution of SOC in predicting job performance is more than self-esteem.
    Keywords: job Performance, Sense of coherence, Self, esteem
  • A. Khorasani. , P. Kanani Nairi. _ Page 79
    The present study aimed at exploring the relationship among organizational justice and organizational citizenship behavior and their aspects with job satisfaction as well as predicting it in Iranian airports holding company. The study is applied and descriptive-correlative in aim and data collection, respectively. Statistical population consists of all employees working in Public Airports Mother Company which is 2000 in the current year and 140 persons were selected randomly, using Levy and Lamsho’s formula. Three standardized measures, namely, Nihoof and Norman (1993)’s organizational justice questionnaire, Podsakof and colleagues’ organizational citizenship behavior, and Viski and Croom’s job satisfaction questionnaire were used. To analyze The research questions, descriptive (mean and standard deviation) and inferential (one sample t test, Pearson’s correlation coefficient, and multivariate regression) techniques were used. The findings are as follows: Descriptive and inferential analyses (mean, standard deviation, and one sample t test) showed that organizational justice (3/39), organizational citizenship behavior (3/34) and job satisfaction (3/29) was significantly higher than mean.The calculated “r” indicated that there was a positive and significant correlation between organizational citizenship behavior and its aspects with job satisfaction and between organizational justice and its aspects with job satisfaction at level 0/05.Two aspects of OCB, that is, altruism (0/369) and courtesy (0/363) and of organizational justice’s dimensions, two of whom, i.e. interactive justice (0/509) and procedural justice (0/279) can predict job satisfaction among employees of the company.
    Keywords: organizational justice, organizational citizenship behavior, job satisfaction, Iranian airports holding company
  • M. Kouchaki., ., A. Ali Ghaumi, ., N. Hasan Moradi. Page 101
    Knowledge management which is one of the ways to improve condition of organization Durant will be executed in the organization successfully as long as to pave the way for proper culture basis relevant to this system before it, because that’s the human job to conduct the exiting knowledge organization and is completely related to human resource and the culture of employees. So organization should create the commensurate culture with knowledge management for its successful implementation and work based on it. The purpose of thesis is to determine the relationship organizational culture (Quinn Model) and feasibility of implementation of knowledge management in Iranian Gas Transmission Corporation. The total considered statistical data employees of the company. The final data collected based on Cameron and Quinn organizational culture and Sharon Lawson knowledge management questionnaires. The results show a positive and significant relationship between all kinds of organization culture (group culture, Adhocracy, Market, hierarchical) and feasibility of implementation of knowledge management. Regression method shows that (Adhocracy culture) among all kinds of organization culture can be taken into account as the predictive and effective culture on knowledge management.
    Keywords: Organizational Culture, Knowledge Management, hierarchical Culture, Market Culture, Group Culture, Adhocracy Culture
  • S. Hoseinian, ., P. Azimipour, ., A. Karami, ., S.M. Yazdi, ., G. Keshavaz _ Page 125
    The purpose of the research was Study of the psychometrical features of Enneagram personality types. The statistical population consisted of 676 employed and unemployed females and males residing in Tehran city that had high school certificate or above and their mean age was 32.8. Sampling method were randomly and available population. Findings showed that difficulty co-efficient mean were 0.41 to 0.55. Besides, the distinctive co-efficient mean of questions estimated 0.17 to 0.38. Superficial content validity confirmed by a few psychometrists. Constructive validity calculated by correlation and exploring factor analysis. The results revealed the first three factors consisted (expressed) %16.5 of total variance. In fact, it showed suitable adaptation with emotionalism, perceptionism and operationalism. Consistency co-efficient calculated by Cronbach Alpha 0.67 to 0.81 and through test-retest 0.95 to 0.98. Normal t scores were been obtained in this study. According to the results, opplication of the Enneagram test recommend for normal people and research studies.
    Keywords: personality types, Enneagram, Psychometrical Features, reliablity, Validity
  • P. Niroumand. Student)., J. Bamdad Soofy., ., S. M. Aerabi. , M. Amiri. Page 145
    Considering the key role of knowledge/ technology- based firms in development of technology capabilities and creating job opportunities, nowadays there is much focuses on these firms to strive, grow and develop them. To identify competencies and capabilities of CEOs of the firms is a critical issue for policy makers, educational counselors, and HRD specialists. The main goal of this paper is to develop and present a conceptual framework for competencies of CEOs engaged in technology- based firms. To do so, the research was done in two stages: 1) Design the research conceptual framework, and 2) validate the proposed conceptual framework. Dimensions, factors, and indices were specified by studying literature review and theoretical foundations. The Brickman’s competency model was used for specifying competencies. Organizational and CEO’s individual profile and, technological capability are considered as mediating and dependent variables respectively. Then validity of framework was confirmed by the experts. The statistical population is experts in management and technology field. Delphi questionnaire was used to validate the research. Cronbach’s alpha coefficient equal to 0.997 showed the reliability. A 7 scale Likert type questionnaire was used and a 46 sample group of management and technology experts were chosen in a judgmental method. To specify indices, two phases were developed. According to statistical calculations, indices with weight average bigger than 5 were accepted. Considering to the importance of knowledge/ technology- based firms and CEO’s competencies for their succession, the occupational advisors and counselors can make most benefit from this framework to consult and guide CEOs.
    Keywords: Competency, Competency model, knowledge, technology, based firms
  • L. Shahrabi. _ Page 162
    The subject of this research is exploring the concepts and factors of job adjustment theory of Davis and Lofquist and making a questionnaire between women teachers of Tehran area 15 at 1389-90 year. After studing job adjustment theory 6 factors have been choiced: achievement value, comfort value, status value, altruism value, and safety value and personality style. The samples was 300 women teachers of Tehran area 15.Cronbach, s coefficient Alpha method for test reliability investigation was used. The reliability coefficient for inventory that is made of 36 questions was got 0/84.
    Keywords: job adjustment, Davis, Lofquist theory, test norm