فهرست مطالب

فصلنامه ابن سینا
سال دهم شماره 2 (پیاپی 26، تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بهرام منتظری، کامیاب علیزاده، سعید زارعی صفحات 5-10
    مقدمه
    ازکارافتادگی یک مشکل قابل توجه است که هم بر عملکرد و هم بر اقتصاد کارکنان و جامعه موثر است. یکی از معضلاتی که بیشتر در جامعه شاغل جلوه می کند، سرطان است. این مطالعه به بررسی فراوانی سرطان در کارکنان از کارافتاده نیروی هوایی در طی 11 سال (از سال 1371 تا 1382) می پردازد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی و گذشته نگر اطلاعات کلیه پرسنل نظامی و غیرنظامی (کارمند) که طی سال های 1371 تا 1382 به علل پزشکی و با تشخیص سرطان زودتر از موعد از نهاجا بازنشسته شده بودند، وارد نرم افزار SPSS شد و با استفاده آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از مجموع 1931 نفر که به علل مختلف پزشکی طی 11 سال، زودتر از موعد بازنشسته شده بودند، 160 نفر (3/8%) سرطان داشتند. میانگین سنی در این افراد 9/5±2/41 سال بود میانگین سالهای ازدست رفته ی خدمت 6/5±5/7 سال بود. در میان سرطان مختلف، سرطان سیستم عصبی (46 مورد؛ 7/28%) و از جمله تومور مغز (36 مورد؛ 5/22%) و پس از آن سرطان سیستم گوارش (36 مورد؛ 5/24%) بیشترین میزان را به خود اختصاص داده بودند. بین یگان های مختلف و سرطان سیستم های بدن رابطه معنی داری وجود داشت
    بحث و نتیجه گیری
    در بین سرطان های منجر به ازکارافتادگی، سیستم عصبی و سیستم گوارش بیشترین میزان سرطان ها را به خود اختصاص داده بود که با سایر مطالعات نیز همسان است. با توجه به تحقیق انجام شده به نظر می رسد بین بیماری های مختلف که منجر به ازکارافتادگی زودهنگام شده اند، بیماری سرطان سهم زیادی را به خود اختصاص نداده است. بروز سرطان های سیستم گوارش که به نسبت آمارهای در دسترس، در جامعه ما بیشتر دیده شد، ممکن است ناشی از عادات غذایی خاص و یا شیوه زندگی ناسالم باشد که می توان با پیگیری های بهداشتی - آموزشی از بروز آنها پیشگیری نمود.
    کلیدواژگان: ازکارافتادگی، سرطان، نظامی
  • مهرداد پنجه بند، حسین تیموری، معصومه شکرایی صفحات 12-14
    مقدمه
    تعدادی از دانشمندان هوش را به عنوان توان سازگاری با موقعیت های جدید مطرح کرده اند. از آنجا که خدمت سربازی شرایط جدید را برای فرد ایجاد می کند که باید فرد تغییراتی را در رفتار خود داشته باشد تا بتواند با شرایط جدید سازگار شود. لذا این پژوهش به منظور بررسی ارتباط بین هوش و سازگاری بین سربازان دیپلم و زیردیپلم طراحی گردید.
    روش بررسی
    روش تحقیق علی - مقایسه ای می باشد. نمونه مورد پژوهش شامل 62 نفر از سربازان دیپلم و زیردیپلم قرارگاه بیمارستان بعثت بود. برای اندازه گیری هوش از آزمون ریون بزرگسالان و برای اندازه گیری میزان سازگاری از مقیاس سازگاری اجتماعی آزمون بل استفاده گردید. روش های آماری شامل آمار توصیفی، میانگین، انحراف استاندارد، نمودار و آمار تحلیلی شامل همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه و نر م افزار مورد استفاده SPSS بود.
    یافته ها
    میانگین سنی سربازان 8/20 سال (±SD91/0) و میانگین مدت خدمت 32/13 (±SD 9/5) با میانگین هوشی 38/97 با (±SD 89/15) بود. برای بررسی ارتباط هوش با مقیاس سازگاری اجتماعی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید که نتایج نشان داد بین این دو ارتباط قابل ملاحظه ای وجود دارد 509/0- =r همچنین برای مقایسه نمره سازگاری در سه سطح هوشی از آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده گردید؛ تفاوت در سطح 01/0 که معنی دار بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با افزایش ضریب هوشی در بین سربازان میزان سازگاری اجتماعی آنان نیز افزایش پیدا می کند و افراد باهوش بالاتر، بهتر می توانند با موقعیت جدید سازگاری پیدا کنند.
    کلیدواژگان: هوش، سربازان، سازگاری اجتماعی
  • زهره امینی مقدم، علی خسروی کیا صفحات 15-19
    مقدمه
    بیماری پایلونیدال یک بیماری مزمن التهابی است که در ناحیه اکروکوکسیژیال و عمدتا در مردان جوان پرمو اتفاق می افتد. پاتوژنز آن مورد بحث بوده و درمان فقط جراحی می باشد که با چندین روش قابل انجام است. هدف از این مطالعه مقایسه مدت زمان عمل جراحی، مدت بستری بعد از عمل، طول زمان بهبودی، تعداد ویزیت مورد نیاز بعد از عمل، اندازه اسکار بعد از عمل، عود، عفونت و میزان درد بعد از عمل در این دو روش می باشد.
    روش بررسی
    بیماران با بیماری مزمن سینوس پایلونیدال از میان 108 بیمار انتخاب شدند بیماران به صورت تصادفی سیستماتیک به دو گروه 1: جهت جراحی به روش بسته با بخیه عمقی (41=(n و گروه 2: جهت جراحی به روش ترمیم ثانویه (باز) (43=n) تقسیم شدند و پس از عمل به مدت یک سال پیگیری انجام گرفت. داده های به دست آمده با روش آزمون t و کای دو و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    84 بیمار با میانگین سنی 24 سال (محدوده سنی 16 تا 37 سال) مورد بررسی قرار گرفتند که 44 نفر از آنان مرد (4/52%) و مابقی زن بودند. مقایسه متغیرهای مورد مطالعه، شامل مدت بستری شدن بعد از عمل، تعداد ویزیت مورد نیاز، زمان لازم جهت بهبودی، اسکار ناحیه عمل و همچنین میزان درد شدید بعد از عمل با تفاوت معنی داری به نفع گروه 1 بود (01/0>p)، هر چند که زمان عمل جراحی در گروه 2 کمتر بود که یک مزیت نسبی در این مطالعه تلقی می شود. هیچ مورد عفونت یا عود مشاهده نگردید.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به عوارض کمتر و کاهش میزان بار اقتصادی به دنبال مراجعه کمتر بعد از عمل و بازگشت سریعتر به زندگی عادی در گروه 1 و همچنین میزان درد کمتر در این گروه و این نکته که جوان بودن طیف بیماران باعث می شود افزایش زمان جراحی و بیهوشی در گروه 1 به خوبی تحمل گردد، روش جراحی بسته با بخیه عمقی جهت درمان بیماران سینوس پایلونیدال به عنوان روش ارجح توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سینوس پایلونیدال، درمان، ترمیم اولیه
  • ونوس حاجی علی اکبر، مسعود امامی، آرمن اسکندری صفحات 21-25
    مقدمه
    دستاوردهای جدید در طب، مانند پیدایش پادزیست ها (آنتی بیوتیک ها)، کورتیکوتراپی، درمان سرکوب کننده ایمنی، کاتترها، وسایل پروستتیک و پیوند عضو از سویی افق های جدیدی در تشخیص و درمان برای پزشکان گشوده اند و از سوی دیگر به علت ایجاد زمینه ی مناسب برای عفونت های قارچی عمقی آنها را با چالش های بالینی جدیدی مواجه ساخته اند. در این میان عفونت های قارچی عمقی در دستگاه تنفسی شیوع و اهمیت قابل توجهی دارند؛ لذا در این مطالعه به بررسی فراوانی عفونت های قارچی عمقی در گروهی از بیماران بستری پرداختیم.
    روش بررسی
    در یک مطالعه توصیفی که در فاصله بین آذرماه 83 تا شهریورماه 84 به مدت 10 ماه در دو بیمارستان امیرالمومنین و چمران انجام گرفت از میان بیماران معرفی شده برای برونکوسکوپی 63 بیمار انتخاب شدند و از آنها بیوپسی و نمونهBAL تهیه گشت. بررسی های آزمایشگاهی، شامل مشاهده مستقیم، کشت و بررسی پاتولوژیک نمونه بیوپسی انجام گرفت. به علاوه، داده های دموگرافیک و بالینی مورد نظر از پرونده بیماران اخذ شد. در نهایت داده ها توسط نرم افزارSPSS v 13 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    63 بیمار تحت برونکوسکوپی قرار گرفتند و از آنها نمونه BAL و بیوپسی تهیه شد. 50 نفر این بیماران در بیمارستان چمران و 13 نفر در بیمارستان امیرالمومنین مورد برونکوسکوپی قرار گرفتند. از این تعداد 24 بیمار کشت مثبت (9/42%) و 17 بیمار بیوپسی مثبت (9/26%) داشتند. میانگین سن مبتلایان 47 سال بود.. شایع ترین ارگانسیم جدا شده در نمونه کشت گونه کاندیدا 5/45% (11 مورد) و به ویژه کاندیدا آلبیکانس 3/33% (8 مورد) بود. در نمونه بیوپسی شایع ترین ارگانیسم گونه آسپرژیلوس 41% (7 مورد) و به ویژه آسپرژیلوس نیجر17% (3 مورد) بود.
    بحث و نتیجه گیری
    تحلیل وضعیت بالینی بیمار در کنار بررسی های آزمایشگاهی در تسریع روند تشخیص و بهبودی وی ضروری به نظر می رسد. همچنین به دلیل وجود عوامل متعدد موثر در تشخیص و تعیین وضعیت برخی بیماری های قارچی (مثلا افتراق کولونیزاسیون ساده از تهاجم بافتی) همکاری متخصصان قارچ شناسی پزشکی با پزشکانی که مراقبت بالینی بیمار را بر عهده دارند امری لازم است.
    کلیدواژگان: عفونت های قارچی عمقی، لاواژ برونکو آلوئولار، دستگاه تنفسی
  • حسین کرمی، اصغر علیزاده، علیرضا گلشن صفحات 26-32
    مقدمه
    رویکرد به درمان سنگ های دستگاه ادراری تناسلی در سال های اخیر شاهد تحولات فراوانی بوده است به طوری که روش های کمتر تهاجمی در بیشتر موارد جایگزین جراحی باز شده اند. در این مطالعه دو نمونه از روش های کمتر تهاجمی، یعنی نفرولیتوتومی از راه پوست (PNL) ویورترولیتوتومی لاپاروسکوپیک (LUL)، را از نظر عوارض و میزان موفقیت مقایسه نموده ایم.
    روش بررسی
    در فاصله زمانی تیر ماه 83 الی تیرماه 85، 40 بیمار با سنگ حالب فوقانی بزرگتر ازcm1 که به کلینیک بیمارستان شهداء تجریش مراجعه کرده بودند انتخاب و به صورت راندوم در یکی از گروه های PNL و LUL قرار گرفتند. 20 بیمار در هر گروه قرار گرفتند. از تمام بیماران IVP، آزمایشات روتین و رضایت نامه کتبی قبل عمل گرفته شد. PNL به روش blind tubeless انجام شد. لاپاراسکوپی نیز به روش کلاسیک ترانس پریتونئال انجام و بعد خارج سازی سنگ DJ داخل سیستم قرار داده می شد. شد. بعد از عمل هم در بخش آزمایشات و KUB انجام و دو هفته بعد ترخیص هم KUB و سونوگرافی به عمل می آمد. موفقیت عمل به عدم وجود سنگ باقی مانده بیشتر از mm 5 اطلاق می شد. در نهایت دو گروه از نظر میزان موفقیت و همچنین عوارض با استفاده از آزمون مربع کای و آزمون t مقایسه شدند.
    یافته ها
    متوسط اندازه سنگ در گروه PNL mm (25-10) 2/14 و در گروه LUL mm (28-10) 5/13 بود. (0/76=P). موفقیت عمل در هر دو گروه PNL و LUL یکسان و برابر 100% بوده است. متوسط زمان عمل جراحی در گروه PNL (80-50) 3/54 دقیقه و در گروه LUL (180-73) 5/82 دقیقه بود. (0/0001>P). متوسط تعداد روزهای بستری بعد عمل در گروه PNL (5-2)6/2 روز و در گروه LUL (8-3) 5/3 روز بود. (0/013>P). میزان متوسط افت Hb بعد از عمل در گروه PNL mg/dl 9/0 و در گروه LUL mg/dl 4/0 بود. (0/001=P).
    بحث و نتیجه گیری
    PNL در درمان سنگ حالب فوقانی بزرگتر از cm 1 به LUL ارجح است. ما انجام مطالعات بیشتر با تعداد بیماران بیشتر را توسط دیگران توصیه می کنیم.
    کلیدواژگان: سنگ های ادراری، نفرولیتوتومی از راه پوست، عوا
  • امیرعلی فره وش، محمدرضا فره وش صفحات 33-38
    مقدمه
    تومورهای بافت نرم، یکی از موارد مهم مرگ ناشی از سرطان را تشکیل می دهند. از طرف دیگر به دلیل فراوانی تومورهای خوش خیم و عدم ارزیابی دقیق آنها، تعیین فراوانی کلی و علل ایجاد این تومورها، بسیار دشوار می باشد. هدف این مطالعه تعیین فراوانی تومورهای بافت نرم ماگزیلوفاسیال بود.
    روش بررسی
    این مطالعه از انواع مطالعات توصیفی و در حقیقت نوعی گزارش سری موارد (Case Series) است. بیماران مبتلا به تومورهای بافت نرم ماگزیلوفاسیال که بین سال های 1372 تا 1383 به بخش جراحی پلاستیک و یا انستیتو کانسر مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) مراجعه نموده بودند، جمعیت مورد مطالعه را تشکیل دادند. پرونده این بیماران از بایگانی بیمارستان خارج و اطلاعات مورد نیاز از آنها استخراج گشت. با استفاده از نرم افزار SPSS، تجزیه و تحلیل آماری صورت گرفت.
    یافته ها
    از میان 513 تومور مورد بررسی، 457 تومور (89%) ماهیت بدخیم و 56 تومور (11%) باقی مانده ماهیت خوش خیم داشتند. تعداد 185 نفر (36%) از بیماران مونث و 328 نفر (64%) دیگر مذکر بودند. تعداد 164 نفر (36%) از تومورهای بدخیم مونث و 293 نفر (64%) دیگر مذکر بودند. تقریبا یک چهارم از بیماران در دهه ششم از عمر خود قرار داشتند. 8/60% از بیماران مورد مطالعه سنی کمتر از 60 سال داشتند. بیشترین فراوانی بیماران در گروه تومورهای کمتر از 5/2 سانتی متر بود. کارسینوم سلول های سنگفرشی با 200 مورد (0/39%) شایع ترین تومور و لب تحتانی شایع ترین محل ایجاد تومورهای بافت نرم در بیماران تحت مطالعه بود.
    بحث و نتیجه گیری
    هرچند که با توجه به طبیعت این مطالعه به عنوان یک مطالعه گزارش سری موارد، امکان انجام آزمون های آماری برای یافتن ارتباط های احتمالی میسر نبود ولی پیشنهاد می شود با انجام یک مطالعه از نوع مقطعی هم به جستجوی این ارتباط های احتمالی پرداخته شود و هم میزان بقای بیماران مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تومورهای بافت نرم، ماگزیلوفاسیال، تومور سر و گردن
  • حبیب الله یعقوبی، سیمین ریاحی صفحات 39-42
    استرس بیش از حد به سلامت فیزیکی و روانی آسیب رسانده اثر منفی روی توانایی های فرد دارد و.بر دو نوع حاد و مزمن است. نوع حاد آن گذرا و نوع مزمن آن فرسوده کننده می باشد. بدن ما در جواب به استرس هورمون آدرنالین ترشح می کند که سبب برانگیختگی می شود. استرس به تنهایی بیماری نیست ولی می تواند بروز بیماری ها را تسریع و یا بیماری موجود را بدتر کند. هر یک از ما روش های خاص خودمان را برای غلبه بر حوادث نامطلوب داریم ولی هیچ روش دقیقی برای کنترل استرس وجود ندارد. بررسی مقالات گرفته شده از وب سایت Aviate Space Environ Medicine با حروف کلیدی استرس و پرواز حاکی از این است که در مشاغل پر استرس مانند خلبانی استرس سبب کاهش کارآیی در تشخیص جهت صحیح و سایر اعمال می شود و همچنین گزارش شد پرسنل پروازی که دارای استرس زیادی بودند مرتکب خطای زیادتری می شدند و شخصیت خلبان در کاهش استرس در پرسنل پروازی نقش مهمی دارد. ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش اضطراب، سبب بهتر شدن کارایی می شود.
    کلیدواژگان: استرس، پرواز، روش غلبه
  • کامبیز قاضی زاده صفحات 43-60
    آنتی بیوتیک ها از پر مصرف ترین گروه های دارویی هستند. با عنایت به شرایط ویژه و حساس پرواز، آگاهی از امکان مصرف این داروها حین انجام وظایف پروازی ضروری به نظر می رسد، این مطلب پس از معرفی اجمالی انواع مختلف این گروه دارویی در دو بخش نظامی و غیرنظامی بررسی شده است. در بخش نظامی: نیروی هوایی کانادا پیشنهاد کرده که با مصرف آنتی بیوتیک ها حداقل به مدت 4 روز کادر پروازی گراند شوند که هم فاز حاد عفونی بیماری طی شود و هم عوارض حاد ناشی از مصرف دارو مشخص شود و در صورت عدم وجود این موارد فرد می تواند به پرواز برگردد. در درمان های سرپایی و مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها پیشنهاد شده که فرد پروازی حداقل به مدت یک هفته تحت نظر گرفته شود. همچنین مصرف مینوسیکلین به دلیل شیوع بالای عوارض تعادلی ممنوع بوده و در مورد سایر آنتی بیوتیک هایی که امکان ایجاد این عارضه را دارند سوال دقیق در این زمینه پیش از بازگشت به پرواز ضروری است. آنتی بیوتیک های موضعی نیازی به گراندی ندارند. در اسهال مسافرین پروفیلاکسی معمول توصیه نمی شود اما استفاده از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف مانند سیپروفلوکساسین ممکن است در تسریع بهبودی مفید باشد. همچنین در درمان های پیشگیرانه مالاریا در مناطق مالاریا خیز، کادر پروازی باید برای 24 ساعت اولیه پس از مصرف کلروکین گراند شوند. در مناطق مقاوم به کلروکین داکسی سیکلین توصیه می شود و مفلوکین به دلیل عوارض بالقوه عصبی-شناختی توصیه نمی شود. در بخش غیرنظامی: FAA مصرف آنتی بیوتیک ها در صورت عدم وجود عوارض جانبی پس از 48 ساعت مصرف روی زمین و یا استفاده قبلی و عدم وجود هر گونه عارضه جانبی در کارکنان پروازی مجاز دانسته است. همچنین عدم تداخل بیماری با ایمنی پرواز باید مدنظر قرار گیرد. لازم به ذکر است تصمیم گیری در مورد امکان مصرف این داروها با توجه به شرایط بالینی فرد، بیماری و شغل پروازی به عهده پزشک هوایی می باشد.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک، پرواز، نظامی
|
  • B. Montazeri, K. Alizadeh, S. Zarei Pages 5-10
    Background
    Disability is a major problem affecting both function and economy of the laborers and society. Malignancies represent a significant proportion of health problems in the working population. This study attempts to determine the frequency of disabling malignancies in air force personnel in a period of 11 years (during 1371-1382).
    Materials And Methods
    In a retrospective، cross-sectional design a descriptive-analytical study was conducted on all military and nonmilitary (office workers) personnel who had retired for medical reasons with a diagnosis of cancer during 1371-1382. The SPSS software was used for data analysis.
    Results
    Among 1931 individuals who had an early retirement foe medical reasons، 160 (8. 3%) had cancer. Average age was 41. 2±5. 9 years. Average lost service years were 7. 5±5. 6 years. The malignancies of the nervous system were the most common type (46 cases، 28. 7%)، including brain tumors (36 cases، 22. 5%)، followed by gastrointestinal cancers (36 cases، 24. 5%). There was a significant relation between different service and the type of cancer.
    Conclusion
    The prevailing disabling cancers were observed in the nervous system and the gastrointestinal tract; this is similar to other studies. According to our findings cancers do not seem to be a significant etiology for disability. The higher frequency of gastrointestinal cancers in our study may be related to a certain diet or an unhealthy life style; factors that are easily amenable to elimination by proper education.
    Keywords: disability, cancer, military
  • M. Panjehband, H. Teimouri, M. Shokraei Pages 12-14
    Background
    Some scientists have defined Intelligence as Compatibility ability in new situations. Military Service provides new situation for the individual that requires changes in behaviors to adapt with the new situation. This study is designed in order to investigate the association between soldier''s intelligence and their Compatibility rate.
    Materials And Methods
    The investigation was performed in ex-post facto method. Subjects under study were 62 Besat Hospital soldiers. Intelligence was evaluated by adult raven test. Compatibility rate was evaluated by Bell Test. Statistical Tests included descriptive statistics، mean، standard deviation، charts and analytical statistics (Including Pearson Correlation and one way analysis of variance).
    Results
    the average of soldiers'' age and military service duration were 20. 8 and 13. 32، respectively. Intelligence quotient mean was 97. 38±15. 89 SD. Pearson correlation was used to evaluate the association between intelligence and social Compatibility index and yielded a value of r=-0. 509. one way analysis of variance was used to Compare Compatibility scores in three intelligence Levels. Difference was significant in 0. 01 Level.
    Conclusion
    With increase intelligence in soldiers، their social Compatibility rate also increased and soldier with higher intelligence quotient have higher Compatibility in new situations.
    Keywords: intelligence, intelligence quotient, military
  • Z. Aminimoghadam, A. Khosravikia Pages 15-19
    Background
    Pilonideal disease is a chronic inflammatory condition of the sacrococcygeal region that affects mainly young hairy males. Its pathogenesis is not completely understood. The only successful treatment is surgery. In this study two surgical approaches were compared in terms of length of operation، hospital stay، recovery time، number of postoperative visits، size of scar، and postoperative infection and pain.
    Materials And Methods
    Patients with chronic pilonideal disease were selected from 108 patients. They were randomly assigned to either closed surgery group (n=41) or secondary repair group (n=43) and followed for one year post operatively. Data were analyzed in the SPSS software using t and chi square tests.
    Results
    Eighty-four patients with an average age of 24 years (range: 16-37) were studied including 44 men (52. 4%) and 40 women (48. 6%). The closed surgery technique was significantly superior in all the above mentioned parameters except length of operation (p<0. 01). No case of infection or recurrence was observed.
    Conclusion
    Considering the fewer complications، lower cost due to less frequent visits، a more rapid return to daily activities، and less pain in the first group and the fact that most such patients are young individuals who can acceptably tolerate a rather longer operation and anesthesia، closed surgery with deep suturing is recommended as the optimal approach for this condition.
    Keywords: pilonideal disease, treatment, primary repair
  • V. Hajialiakbar, M. Emami, A. Eskandari Pages 21-25
    Background
    Infectious diseases caused by fungal pathogens have increased in the past 10 years. More than 300 pathogenic fungal species have been incriminated as the etiologic agents. This is attributed to the growing population of immunocompromised patients due to epidemic outbreak of AIDS or to other factors such as use of immunosuppressive drugs in recipients of organ transplantation.
    Materials And Methods
    In a retrospective cross sectional study we evaluated all consecutive cases who needed a bronchoscopic procedure in Chamran and Amir al Momenin Hospitals between 2003 and 2004. 63 patients underwent bronchoscopy and bronchoalveolar lavage (BAL) and biopsy specimens were taken. Specimens were studied by direct microscopic examination، culture، and histopathologic assays. Pertinent clinical data were extracted from medical records and analyzed by SPSS; descriptive charts were drawn subsequently.
    Results
    Fifty patients underwent bronchoscopy in Chamran Hospital and 13 patients in Amir al Momenin Hospital. We studied 40 males and 23 females. Positive smears were observed in 24 patients (42. 9%) and 17 patients (26. 9%) had abnormal pathology consistent with fungal infection. The most common fungal agent in smear specimens was Candida (11 cases، 45. 5%)، especially C. albicans. In biopsy specimens، Aspergillus was the leading offending agent (7 cases، 41%).
    Conclusion
    Early diagnosis and treatment of fungal infections is mandatory in order to improve prognosis and reduce mortality. Close cooperation of clinicians and medical mycologists is crucial in this regard.
    Keywords: fungal disease, respiratory system, bronchoalveolar lavage
  • H. Karami, A. Alizadeh, Aa Golshan Pages 26-32
    Background
    The purpose of this study was to compare the success rate of percutaneous nephrolithotomy with laparoscopic ureterolithotomy in proximal ureteral stones larger than 1cm.
    Materials And Methods
    From September 2004 through September 2006، 40 patients were selected and assigned in a randomized sequential order to a treatment، with 20 patients in each group of PNL and LUL. Routine lab tests and IVP were performed for all patients. After operation، routine lab tests and KUB were performed for all patients in the hospital and KUB and ultrasonography 2 weeks later.
    Results
    The mean age of the patients in PNL group was 39. 4 (16-63) years and in LUL group was 35. 2 (18-57) years. The mean stone size in PNL group was 14. 2 (10-25) mm and in LUL group was 13. 5 (10-28) mm. Success rate was 100% in both groups. Complications were blood transfusion in two patients in PNL group، fever in 3 patients in PNL group and in 2 patients in LUL group، needed an ICU stay for 1 day in 1 patient in LUL group and prolonged urine leakage in 2 patients in LUL group.
    Conclusion
    Blind access and totally tubeless PNL is a rapid، safe and effective option for large upper ureteral calculi in case of moderate to severe hydronephrosis. Laparoscopy has good results such as PNL but it needs incision of ureter which is similar to open surgery that causes urine leakage and prolongs hospital admission، it needs longer operation time، and special equipment، and is more expensive. It seems that، percutaneous nephrolithotomy is a better option than laparoscopic ureterolithotomy for the treatment of proximal ureteral stone larger than 1 cm.
    Keywords: urolithiasis, percutaneous nephrolithotomy, complications
  • Aa Farahvash, Mr Farahvash Pages 33-38
    Background
    Soft tissue tumors are one of the most important reasons for cancer mortality. Determination of total frequency of cancers and their causes are difficult due to amplitude of soft tissue tumors and lack of prior evaluation. The aim of this study was to determine the frequency and distribution of maxillofacial soft tissue tumors.
    Materials And Methods
    This study was a descriptive work or more appropriately، a case series. The population under study included patients with soft tissue tumors that referred to Imam Khomeini Hospital''s Plastic Surgery Ward and Cancer Institute between 1372 and 1383. SPSS 11. 0 (Statistical software) was applied for data analysis.
    Results
    Among 513 evaluated tumors، 475 (89%) were malignant and 56 (11%) were benign. There were 328 (64%) males and 185 (36%) females in our study. 293 (64%) males had malignant tumors، compared to 164 (36%) females. Approximately one fourth of patients were in the 6th decade of their lives. About sixty percent of patients were under age of 60. The most frequent tumor observed was less than 2. 5 cm in size. Squamous cell carcinoma was the most common tumor in our study with 200 (39%) cases and inferior lip was the most common site of soft tissue tumors.
    Conclusion
    Since the mentioned frequency includes referral bias and the nature of our study did not allow the implementation of statistical tests، we suggest to perform a cross sectional study to look for probable correlations and patient survival.
    Keywords: maxillofacial tumor, soft tissue tumor, head, neck
  • H. Yaghoubi, S. Riahi Pages 39-42
    Overstressing impairs mental and physical health and adversely affects the capabilities of the individual. There are two kinds of stress: acute and chronic. While acute stress is transient، chronic stress can be exhausting. The body produces adrenalin in response to stress that causes readiness. Although stress is not a disease by itself، it can predispose to illnesses or worsen the pre existing conditions. There is no universal method to overcome stress. A search in the “Aviation، space and Environmental Medicine” using stress، and flight as keywords revealed that stress can reduce efficacy of pilots in orientation and other duties. Moreover، stressful pilots are more prone to error. While personality has a major role in stress، provision of appropriate relaxing techniques can improve efficacy.
    Keywords: stress, flight, pilot
  • K. Ghazizadeh Pages 43-60
    Antibiotics are among the commonest prescribed medications. The widespread use of antibiotics and resulting drug resistance has led to the development of new drugs and multi drug regimens. A satisfactory knowledge of this group of drugs is important for the aeromedical examiner considering the critical conditions of flight. This article comprises a brief review of antibiotics and pertinent considerations during a flight. In the military section: the Canadian Air Force recommends that the flight crew using antibiotics be grounded for 4 weeks to allow time for the acute phase of the illness to pass and possible adverse reactions to emerge. Crew can return to duty in the absence of complications. In cases of outpatient and long-term treatment، the individual must be under supervision for at least one week. In the civil section: the Federal Aviation Association (FAA) recommends that crew can continue their duties if no adverse reactions occur after 48 hours of usage or prior use. The lack of interference with flight safety must be considered. It is noteworthy that the final decision about the aptness of use of these drugs is the responsibility of the aeromedical examiner.
    Keywords: antibiotics, flight, military