فهرست مطالب

فصلنامه ابن سینا
سال دهم شماره 1 (پیاپی 25، بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • جاوید صمدی، سید کاظم مداین، کامیاب علیزاده، نسرین بیدی صفحات 5-15
    مقدمه
    واریکوسل شایع ترین علت قابل اصلاح ناباروری در مردان بوده که با مکانیسم های متعددی در ایجاد ناباروری نقش دارد. از عوامل موثر در ناباروری، دخالت علل ایمونولوژیک و از جمله آنتی بادی آنتی اسپرم در ایجاد ناباروری می باشد. یکی از ریسک فاکتورهای مطرح در ایجاد آنتی بادی آنتی اسپرم، واریکوسلکتومی می باشد. هدف این مطالعه تعیین آنتی بادی آنتی اسپرم قبل و بعد از واریکوسلکتومی می باشد.
    روش بررسی
    65 بیمار مبتلا به واریکوسل که کاندید عمل جراحی واریکوسلکتومی بودند، انتخاب شده و مطالعه آینده نگری جهت ارزیابی عیار(ASA (Antisperm Antibody در سرم و در سمن قبل و بعد از عمل انجام شد. اندازه گیری ASA به صورت مستقیم و غیرمستقیم به روش sperm.MAR. test انجام گردید و مقدار بالای 15% مثبت تلقی گردید.
    یافته ها
    در آنالیز سمن بعد از عمل جراحی، تغییرات حاصل در تعداد و موتیلیتی از لحاظ آماری معنی دار بود(0/05>P). در 29% از بیماران قبل از عمل جراحی سطح ASA مثبت بود که در همه آنها عیار مثبت به طور متوسط وجود داشت(40-20%) و 3 ماه بعد از عمل جراحی، سطح ASA در 15% موارد در سمن و 38% موارد در سرم مثبت بود که از لحاظ آماری فقط تفاوت بین ASA سرمی قبل از عمل با ASA سرمی بعد از عمل معنی دار بود(0/031>P). از لحاظ پارامترهای سمن، در گروهی که ASA بعد از عمل، مثبت بود در مقایسه با گروهی که ASA بعد از عمل منفی داشتند، فقط در موتیلیتی تفاوت معنی دار بین دو گروه نشان داده شد(0/035=P).
    بحث: واریکوسلکتومی ممکن است در عده ای از افراد سبب مثبت شدن ASA بعد از عمل به ویژه در سرم گردد ولی در مقایسه با افرادی که ASA سرمی منفی بعد از عمل داشتند به استثنای کاهش موتیلیتی، تغییر دیگری ایجاد نمی نماید. با توجه به عدم تاثیر واریکوسلکتومی بر روی ASA متصل به سمن، واریکوسلکتومی روی باروری مردان مبتلا به واریکوسل حتی در صورت ایجاد ASA، آثار و طبعات نامساعدی از این جهت ایجاد نمی نماید.
    کلیدواژگان: واریکوسل، ناباروری، آنتی بادی آنتی اسپرم
  • رها مددی قاهان، شهناز آقا فرج الله، سعید زارعی صفحات 16-20
    مقدمه
    سرطان تخمدان دومین سرطان شایع ژنیکولوژی می باشد. مهمترین ویژگی مثبت از نظر پیش آگهی و افزایش بقای زنان مبتلا به کارسینوم تخمدان، تشخیص بیماری در مراحل زودرس است. سونوگرافی هنوز به عنوان روش انتخابی در بررسی اولیه توده های تخمدان می باشد.هدف کلی این مطالعه بررسی تطابق یافته های سونوگرافیک و پاتولوژیک در 100 بیمار مبتلا به توده ی تخمدان در بیمارستان شرکت نفت می باشد.
    روش بررسی
    پرونده ی 100 بیمار مبتلا به توده تخمدان که در بیمارستان شرکت نفت تحت جراحی قرارگرفته اند، مطالعه شد. این بیماران حداقل 1 سونوگرافی ابدومینال حداکثر یک هفته پیش از جراحی در این مرکز انجام داده اند. به علت نقص در پرونده ها 9 بیمار از مطالعه حذف شده اند.
    یافته ها
    به طور کلی محدوده ی سنی بیماران بین 78-12 سال بود. یافته های سونوگرافیک در توده های خوش خیم شامل 80% خوش خیم، 14% بدخیم، 4% نرمال و 2% مشکوک می باشد. در نتیجه حساسیت سونوگرافی در توده های خوش خیم 80% و اختصاصیت آن 92% و دقت آن 85/0 است، یافته های سونوگرافیک در توده های بدخیم شامل 73% خوش خیم، 4/63% بدخیم، 4/2% نرمال و 8/26% مشکوک می باشد. در نتیجه حساسیت سونوگرافی ابدومینال در توده های بدخیم 63%، ویژگی آن 80% و دقت آن 7/0 می باشد.
    بحث: سونوگرافی ابدومینال حساسیت و اختصاصیت خوبی در تشخیص توده های خوش خیم تخمدان دارد، این روش حساسیت و اختصاصیت کافی در تشخیص توده های بدخیم تخمدان را نیز داراست درنتیجه می تواند به عنوان اولین قدم و گاهی تنها قدم در بررسی بیمار با توده تخمدان باشد.
    کلیدواژگان: توده ی تخمدان، پیشگیری، یافته های سونوگرافی، پاتولوژی
  • مهرداد پنجه بند، سعید احتشامی، کامبیز قاضی زاده صفحات 21-24
    مقدمه
    حرفه ی خلبانی یکی از مشاغل حساس و پر استرس در هر جامعه ای است و شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مشاغل در بین نیروهای نظامی و دفاعی کشور محسوب می شود. هر قدر این کارکنان از نظر روانی و جسمی سالمتر باشند، دارای کارایی بهتری خواهند بود و از آنجا که عامل اضطراب یکی از مهمترین متغیرهای موثر در رفتار و کارایی فرد به شمار می رود لذا توجه و مطالعه آن در بین خلبانان ضروری به نظر می رسد. هدف این پژوهش بررسی اضطراب در بین خلبانان و مقایسه آن با کارکنان اداری بود.
    روش بررسی
    نوع مطالعه در این پژوهش علی مقایسه ای(ex post facto) می باشد. هدف از روش تحقیق علی مقایسه ای یافتن علت های احتمالی یک الگوی رفتار است(اضطراب). بدین منظور آزمودنی هایی که دارای رفتار مورد مطالعه هستند(خلبانان) با آزمودنی هایی که این رفتار در آنها مشاهده نمی شود (کارکنان اداری) مقایسه می شوند. جامعه آماری شامل خلبانان مستقر در پایگاه های هوایی بود. از این جامعه 68 نفر به طور تصادفی انتخاب و با 68 نفر از کارکنان اداری در میزان اضطراب مورد مقایسه قرار گرفت. برای اندازه گیری اضطراب از آزمون اضطراب کتل استفاده گردید.
    یافته ها
    6/20% خلبانان هواپیمای شکاری و 4/79% خلبانان هواپیمای ترابری بودند. 7/39% در عملیات جنگی شرکت داشتند و 7/14% در طول مدت خدمت دچار سانحه هوایی شده بودند. میانگین نمره اضطراب بین خلبانان و کارکنان اداری، خلبانان شرکت کننده در عملیات جنگی و خلبانانی که در عملیات جنگی شرکت نکرده بودند، خلبانان شکاری و ترابری از نظر آماری اختلاف معنی داری را نشان نداد (0/05>P).میانگین نمره اضطراب بین خلبانانی که دچار سانحه هوایی شده بودند بیش از خلبانانی بود که دچار سانحه نشده بودند که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (0/05>P).
    بحث: نتایج نشان دادند که اضطراب تنها بین خلبانانی که سانحه هوایی داشتند اختلاف معنی داری با سایر گروه ها دارند. البته به دلیل کم بودن نمونه نمی توان این نتیجه را تعمیم داد. لذا پیشنهاد می شود پژوهش های بعدی در سایر پایگاه ها نیز انجام شود.
    کلیدواژگان: اضطراب، خلبان، کارکنان اداری
  • محسن برنجی صفحات 25-30
    درماتیت یک مشکل شایع هم در محل کار و هم در جامعه است. کارکنان خطوط هوایی یک گروه شغلی هستند که در معرض طیف وسیعی از مواد بالقوه محرک و دیگر عوامل تشدیدکننده مانند رطوبت نسبی پایین و آلاینده های هوا می باشند. مواد محرک شایع پوست شامل: مایعات دی الکتریک حاصل از دستگاه های الکترودیسشارژ، مواد Prepreg (یک ماده فیبری که به همراه یک رزین مصنوعی مخصوص برای تقویت پلاستیک به کار می رود)؛ درزگیرهایی که در ساخت هواپیما به کار می روند، کروزن(سوخت هواپیما) و اجزای مختلف سوخت جت می باشد. سوخت جت های تجاری، مخلوط پیچیده ای از مواد آلیفاتیک و آروماتیک می باشد و احتمال تماس پوستی در خدمه ی سوخت گیری و خدمه ی نگهداری وجود دارد. رطوبت نسبی پایین، مخصوصا در پروازهای طولانی مدت باعث تشدید درماتیت در خدمه ی پروازی می شود. همچنین خلبانان ممکن است در خارج از کابین در معرض محرک های پوستی دیگری قرار گیرند مانند اتیلن گلیکول، مایع هیدرولیک، سوخت جت و تمامی آنچه که در طول بازرسی روتین هواپیما قبل و پس از پرواز ممکن است با آن برخورد داشته باشند. تحت این شرایط، اقدامات پیشگیرانه بایستی به دقت پتانسیل تماس با محرک ها و آلرژن هایی که ممکن است منتهی به درماتیت در کارکنان خطوط هوایی شوند را مد نظر قرار دهد.
    کلیدواژگان: خدمه ی پروازی، آلرژن ها، درماتیت
  • محمد درویشی، سعید زارعی، حسین علی عالیشاه، علی اصغر سعیدی، محمد علی داور پناه صفحات 31-41
    افزایش میزان استقبال مردم و سهولت و راحتی جابجایی از طریق مسافرت های هوایی، موجب شده است تا بیماری های عفونی منتقله از طریق هوا، غذا و ناقل جاندار(vehicle) و نیز بیماری های مشترک بین انسان و دام، به مساله مهمی از نظر بهداشت عمومی در طی مسافرت های هوایی تبدیل شوند. افزایش بیش از حد ترس از عوامل بیوتروریستی موجب شده است تا مسوولین بهداشتی امکان بالقوه انتشار این عوامل را از طریق مسافرت های هوایی مورد توجه قرار دهند. وقوع سندرم حاد تنفسی شدید– سارس (SARS)– در سال 2002 نقش مهم و پررنگ مسافرت هوایی را در انتشار سریع و گسترده بیماری های عفونی نوپدید نشان داد و حتی توانایی و خطر گسترش عالمگیر بیماری ها را نیز نمایان ساخت. علاوه بر اعضای گروه پروازی، مسوولین بهداشت عمومی و مراقبین سلامت نیز نقش مهمی در شناسایی و کنترل بیماری های عفونی منتقله در طی مسافرت های هوایی داشته و بایستی با راهکارها و دستورالعمل های ارایه شده توسط صاحبنظران منطقه ای و بین المللی آشنا باشند.
    کلیدواژگان: مسافرت هوایی، بیماری های عفونی، کنترل
  • الهه یوسفی، سعید زارعی صفحات 42-48
    کلسیم یک عنصر معدنی ضروری با عملکردهای مهم در بدن می باشد. کلسیم ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان و دندان بوده و در انتقال پیامهای عصبی، انقباض عضلات، تنظیم ضربان قلب، انعقاد خون، تولید انرژی، ترشح غدد و حفظ سیستم ایمنی نقش دارد. مدارکی مبتنی بر اثرات مفید مصرف کافی کلسیم در بهبود عملکردهای رفتاری سربازان وجود دارد. کمبود کلسیم در سربازان معمولا به علت دریافت ناکافی کلسیم رژیمی و اتلاف زیاد آن از طریق عرق یا ادرار می باشد. تمرینات شدید ورزشی در این افراد باعث تراکم توده ی استخوانی گشته که خود می تواند محافظی در مقابل دریافت ناکافی کلسیم باشد. در مقابل، کاهش سریع وزن می تواند باعث کاهش تودهی استخوانی در این گروه گردد. اثرات مفید کلسیم در پیشگیری از میزان شکستگی استخوانی در سربازان در حال بررسی است. به نظر می آید استرس های بالا در تمرینات نظامی میزان مورد نیاز کلسیم را در این گروه افزایش می دهد در حالی که افزایش توده استخوانی در طی ورزش های طولان ی مدت تا حدودی این افزایش نیاز را جبران می کند. دریافت غذایی مرجع نظام ی) کلسیم را) MDRI دریافت کافی) و) AI، (انستیتو پزشکی) IOM 1000 برای زنان و مردان و در طی حملات نظامی mg/day در طی تمرینات نظامی 750-1000 درنظر گرفته است. mg/day
    کلیدواژگان: م، نیروهای نظامی، بهبود عملکرد
  • کامبیز قاضی زاده صفحات 50-54
    عفونت های قارچی از عفونت های شایع بوده و میتواند منجر به عفونت موضعی یا سیستمیک شود. با توجه به مقاومت بیشتر قارچ ها به آنتی بیوتیک های متعارف، تعداد محدودی دارو برای درمان بیماری های قارچی سیستمیک در دسترسند. با عنایت به شرایط ویژه و حساس پرواز، آگاهی از امکان مصرف این داروها ضمن انجام وظایف پروازی ضروری به نظر می رسد. در بخش نظامی: نیروی هوایی کانادا اجاز ه ی مصرف داروهای ضدقارچ خوراکی مانند تربینافین و فلوکونازول را برای درمان عفونت های قارچی ناخن، در غیرخلبانان در صورت عدم وجود عوارض جانبی پس از یک هفته گراندی را داده است اما اجازه ی پرواز حین مصرف این داروها به خلبانانی که این داروها را مصرف می کنند حتی به عنوان کمک خلبان و یا همراه با کمک خلبان داده نشده است. به طور معمول به کارکنان پروازی اجازه ی مصرف خوراکی داروهایی FAA: در بخش غیرنظام ی مانند گریزئوفولوین، تربینافین و ایتراکونازول را برای درمان عفونت های مزمن قارچی ناخن در صورت عدم وجود عوارض جانبی را می دهد. لازم به ذکر است که همانند سایر بیمار ی ها، در صورت وجود بیمار ی های سیستمیک قارچی که خود بیماری بالقوه خطرناک و تهدیدکننده حیات باشد تصمیم گیری در مورد امکان پرواز کارکنان پروازی در وهله اول براساس شدت بیماری و بعد نوع داروی مصرفی بوده و برعهده پزشک هوایی می باشد.
    کلیدواژگان: داروهای ضدقارچ، پرواز، نظامی، غیرنظامی
|
  • J. Samadi, Sk Madaen, K. Alizadeh, N. Bidi Pages 5-15
    Introduction
    Varicocel is known as one of the most common causes for male infertility which occurs by means of different mechanisms. In particular immunological reasons such as anti sperm antibody (ASA) may have role such infertility. Although varicocelectomy is identified as a risk factor producing ASA، its role is not fully understood، while the impact of some other surgeries including vasectomy، orchiopexy and testis biopsy and infection on the production of ASA have already been well recognized.
    Materials And Methods
    Upon clinical examination، 65. Varicocel patients، whose were candidate for varicocelectomy surgery، were selected. A prospective study for an assessment of ASA level in semen and serum pre and post surgery was conducted. The level of ASA was measured by direct and indirect sperm-MAR-test. Over 15% ASA level was considered as positive result.
    Results
    60 patients with the mean age of 24 (18-33) completed the study. The semen analysis after surgery showed recovery regarding all three parameters including sperm count، motility and morphology، where changes in count and motility revealed significant (p<0. 05) differences. 29 % of patients before surgery showed positive level of ASA (20-40%)، whose ASA level 3-month after surgery yielded 53 %، and serum level of ASA before and after surgery displayed significant (P=O. 03l) differences. In semen، however، the level of ASA did not show any differences (p=0. 772). After surgery، semen parameters were compared within ASA positive and negative patients and significant (p= 0. 035) differences were observed in terms of motility. Within patients with negative ASA before surgery، 48 patients showed ASA level about 5-15% with no effect on semen parameters.
    Conclusion
    Based on our findings، it can be concluded that varicocelectomy may cause positive ASA levels in serum of patients after surgery. However، in comparison with patient with negative ASA after surgery، no fluctuation in the semen parameters can be seen except reduction in motility. Since varicocelectomy displayed no effect on semen ASA، thus varicocelectomy do not trigger unfavorable effects، even if it initiates some increase in serum ASA.
    Keywords: Varicocel, Infertility, Antisperm antibody
  • R. Madadi Ghahan, Sh Aghafarajollah, S. Zareiy Pages 16-20
    Introduction
    Ovarian cancer is the second most common cancer in gynecology. The most important prognostic factor is the diagnosis of the cancer in early stages; therefore، we tried to evaluate ultrasonography as a non invasive method in the work up ovarian masses.
    Materials and Methods
    The study was retrospective. It involved 100 patients with ovarian mass that had an abdominal ultrasonography 1 week before surgery in that center. All of 100 patients had laparoscopy. After the procedure، we compared pathology and sonography reports.
    Results
    Age of patient''s ranged from 12-78 years. sonographic findings in benign tumors included، 80% benign، 14% malignant، 4% normal and 2% suspicious. There fore، the sensitivity of this method in benign tumors is 92%، specificity is 80% and accuracy is 0. 85. Sonographic findings in malignant tumors included، 73% benign، 63. 4% malignant، 2. 4% normal، and 26. 8% suspicious. Consequently، the sensitivity of abdominal sonography in malignant tumors is 63%، specificity is 80% and accuracy is 0. 7.
    Conclusion
    Abdominal ultrasonography is very sensitive and specific in benign tumors. It also has good specificity and accuracy in malignant tumors; as a result it can used as the first step in management of ovarian masses.
    Keywords: Ovarian mass, Prevention, Sonographic findings, Pathology
  • M. Panjehband, S. Ehteshami, K. Ghazizadeh Pages 21-24
    Introduction
    Piloting is one of the most critical and stressful professions in any society and may be considered as one of the most important military and defensive occupations. The closer a pilot to physical and mental health the higher is his performance. Thus، anxiety، being an important factor influencing behavior and performance، deserves close attention and careful study. The purpose of this study was to assess anxiety in pilots and to compare results with office workers.
    Materials and Methods
    We conducted an ex post facto study to find the underlying factors affecting a behavior (anxiety). To do this، we compared subjects demonstrating this behavior (pilots) with others who lack such a behavior (office workers). A total of 68 pilots were randomly selected from all pilots residing in military air bases and compared with 68 office workers in terms of anxiety. We used the ketel test to assess anxiety.
    Results
    20. 6% were fighter and 79. 4% were transport pilots. 39. 7% had participated in military operations and 14. 7% had experienced air accident. The average anxiety score did not show meaning ful difference among pilots and office workers، pilots participating in military operations versus non participators، and transport and fighter pilots. (p>0. 05) The average anxiety score was significantly different between pilots who had experienced air accident and others who lacked such experience. (p<0. 05)
    Conclusion
    Our study showed no significant difference in anxiety between pilots and office worker at 0. 05 level. The failure to confirm other hypotheses may be due to the paucity of samples. Furthur research in different bases is recommended.
    Keywords: Anxiety, Pilot, Office workers
  • M. Berenji Pages 25-30
    Dermatitis is a common problem both in the workplace and in the general community. Airline personnel represent a novel occupational group as they are also exposed to a wide range of potential chemical irritants and other aggravating factors. Such as low relative humidity and airborne pollutants. Common skin irritants include dielectric fluids from electrodischarge machining، ‘pre-preg’ materials and sealants in aircraft manufacture، kerosene and various jet-fuel components. Commercial jet fuel is a complex mixture of aliphatic and aromatic compounds، and there is potential for dermal exposure among refueling and maintenance crew. Low relative humidity appears to exacerbate dermatitis amongst aircrew، especially on longer flight durations. Pilots may also be exposed to additional skin irritants outside of the cabin environment، such as ethylene glycol، hydraulic fluid or jet fuel، all of which may be encountered during routine inspections of aircraft before and after flight. Given these factors، preventive measures must carefully consider the undoubted potential for contact with irritants and allergens، which may lead to dermatitis in airline personnel.
    Keywords: Aircrew, Allergens, Dermatitis, Irritants, Occupation, Pilots
  • M. Darvishi, S. Zareiy, Ha Alishah, Aa Saidi, Ma Davarpanah Pages 31-41
    Popularly and expansion of air transport and its convenience and ease has made the issue of airborne، food borne and zoonotic disease transmission during air travel to a critical public health problem. The immense fear of bioterrorism draws attention toward the potential of spread of these agents through air travel. The incidence of SARS in 2002 showed the serious role of air transport in rapid dissemination and potential risk of pandemy of such disease. In addition to air crew، public health officials and care providers have a major role in defection and control of infection during air travel and must have of knowledge of the local and international guidelines.
    Keywords: Air transport, Infections, Control
  • E. Yousefi, S. Zareiy Pages 42-48
    Calcium is an essential mineral with different vital actions. It is the main constituent of bones and teeth and also plays a mjor role in neural conduction، muscle contraction، control of heart rate، coagulation، energy production، endocrine function، and finally، immune function. There is solid evidence to support the beneficial effects of calcium intake on behavioral performrmance of soldiers. Calcium deficiency in soldiers is usually due to inadequate dietry intake or excessive loss in urine or sweat، strenuous exercise can make up for this dietry inadequacy by increasing the bone mass; however، weight loss may decrease bone mass in soldiers. Studies about the role of calcium in preventing fractures in soldiers are under way. It seems that the stress caused by military training increases calcium needs in soldiers، whereas the increase in bone mass، resulting from exercise، may itself make up for this increased need. The institute of medicine recommends the adequate intake (AI) and Military Dietry Reference Intakes (MDRI) to be 1000mg/day for men and women during military training and 750-1000mg/day during military operations.
    Keywords: Calcium, Military, Behavioral performrmance
  • K. Ghazizadeh Pages 50-54
    Fungal Infections are common and can be local or systemic. Due to their resistance to common antibiotics there are few drugs for systemic fungal infections. A complete knowledge of antifungal medications is necessary regarding the critical conditions of flight. In the military section: The Canadian Air force allows the use of oral antifungals like terbinafin and flucconazole for non pilots if no adverse reactions occur after being grounded for one week. Pilots who use these drugs don’t receive the permission for flight even as copilot or with copilot assistance. In the civil section: FAA allows the use of oral antifungals like terbinafin، grisefulvin and itraconazol for the treatment of chronic onycomycoses in the absence of adverse effects. It is noteworthy that in the presence of systemic fungal infections which are potentially life threatening، the decision about the flight status depends firstly on the severity of the disease and secondly on the type of medication; and is the duty of the flight surgeon.
    Keywords: Antifungal drugs, Flight, Civil, Military