فهرست مطالب

پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز - سال سی و چهارم شماره 5 (پیاپی 101، آذر و دی 1391)

مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سال سی و چهارم شماره 5 (پیاپی 101، آذر و دی 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/28
  • تعداد عناوین: 16
|
  • وحیده توپچی زاده، رضا نبی الهی، محمد برزگر، سیامک شیوا، بینا افتخارسادات، مرتضی قوجازاده صفحه 9
    زمینه و اهداف
    کاهش تراکم معدنی استخوان یکی از مشکلات کودکان فلج مغزی است. پاتوفیزیولوژی زمینه ای پیچیده بوده و عوامل متغیری در آن مطرح شده اند. هدف از این مطالعه، بررسی تراکم استخوانی در کودکان مبتلا به فلج مغزی است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی، 85 کودک مبتلا به فلج مغزی طی مدت 12 ماه در مرکز آموزشی-درمانی کودکان تبریز بررسی شدند. تراکم استخوانی بیماران در سه مهری کمری (L2-L4) و لگن با استفاده از روش (Dual-Energy x-ray Absorptiometry، DXA) اندازه گیری شد. سن، جنس، انواع و زیرگونه های فلج مغزی، فیزیوتراپی قبلی، وضعیت سرپاایستادن و راه رفتن، وضعیت تغذیه ای، سابقه دریافت داروهای ضدتشنج و وضعیت عملکردی بر اساس مقیاس (Gross Motor Functional Classification Score، GMFCS) متغیرهای بررسی شده بودند.
    یافته ها
    هشتاد و پنج کودک، 44 پسر و 41 دختر با سن متوسط 39/2±79/5 (3 تا 11) سال بررسی شدند. استئوپنی و استئوپروز بترتیب در 2/48 و 6/30 درصد موارد وجود داشت. توانایی راه رفتن و مدت سرپا ایستادن در طی روز بطور مستقیم با افزایش تراکم معدنی استخوان در فقرات مرتبط بودند. همچنین هرچند ارتباط معکوسی بین میزان تراکم معدنی استخوان و GMFC وجود داشت؛ ولی این ارتباط از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    کاهش تراکم معدنی استخوانی، استئوپنی و استئوپروز در کودکان مبتلا به فلج مغزی شایع است. پاتوفیزیولوژی مرتبط چندعاملی و پیچیده می باشد.
    کلیدواژگان: فلج مغزی، استئوپنی، استئوپروز
  • فاطمه جعفرلو، زهرا جعفری، حیدر رفیع جاه صفحه 14
    زمینه و اهداف
    هدف غربالگری، تشخیص زود هنگام ضایعه شنوایی و افزایش کارایی برنامه های توانبخشی برای کودک، خانواده و جامعه می باشد. کودکان به طور هنجار در سن 5/1 تا 2 سالگی شروع به صحبت کردن می کنند، بنابراین اگر کودک مشکل شنوایی داشته باشد ممکن است تا سن 18 ماهگی تشخیص داده نشود.
    مواد و روش ها
    در مطالعه حاضر نتایج غربالگری شنوایی 2029 نوزاد در شهر خوی در 8 ماه اول سال 1390 مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله اول، نوزادان با آزمون گسیل های صوتی گذرای گوش غربالگری شدند، نوزادانی که از آزمون رد می شدند، مجددا غربالگری می-شدند. نوزادانی که دوباره رد می شدند، برای ارزیابی تشخیصی پاسخ های شنوایی ساقه مغز ارجاع می شدند.
    یافته ها
    از کل نوزادان مورد ارزیابی، 233 نوزاد از غربالگری اول آزمون گسیل های صوتی گذرای گوش و 12 نوزاد از غربالگری دوم ارجاع شدند.137 نفر از نوزادان به دلیل عدم پیگیری والدین از مطالعه خارج شدند. در کل فقط یک مورد با کم شنوایی حسی عصبی ملایم تا متوسط شناسایی شد.
    نتیجه گیری
    آمار جهانی شیوع کم شنوایی 3-1 در هر هزار تولد زنده می باشد. احتمالا علت اصلی شیوع کمتر کم شنوایی در مطالعه حاضر، عدم پیگیری والدین در موارد مشکوک می باشد. نتایج این بررسی ضمن تاکید بر اهمیت انجام غربالگری شنوایی در بدو تولد، بر ضرورت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای مراجعه مجدد والدین و پیگیری کودکان رد شده از غربالگری اولیه برای از دست ندادن کودکان مبتلا به کم شنوایی تاکید می کند.
    کلیدواژگان: غربالگری، کم شنوایی، نوزادان، گسیل های صوتی گذرای گوش، پاسخ های شنوایی ساقه مغز
  • علیرضا جواد زاده، امیر قربانی حق جو، سیما منظوری صفحه 19
    زمینه و اهداف
    دژنرسانس وابسته به سن ماکولا (Asymmetric dimethylarginine، ARMD) علت اصلی کوری غیر قابل برگشت در افراد مسن بشمار می رود. ARMD مرطوب یا اگزوداتیو (Exudative Age Related Macular degeneration، E-ARMD)، یک بیماری چندعاملی است. هدف از مطالعه حاضر بررسی سطح پلاسمایی آسیمتریک دیمتیل آرژینین (ADMA) بعنوان یکی از عوامل ایجاد کننده استرس اکسیداتیو و در نتیجه عوامل خطر در بیماری E–ARMD میباشد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مورد شاهدی، 45 بیمار مبتلا به E–ARMD با 45 فرد سالم به عنوان گروه شاهد (با تطابق جنسی و سنی) از نظر سطوح سرمی ADMA مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    مقادیر متوسط پلاسمایی ADMA در بیماران دچار E-ARMD برابر با 23/0±84/0 میکرومولار و در افراد گروه شاهد 25/0±71/0 میکرومولار بود (012/0=P).
    نتیجه گیری
    مقادیر پلاسمایی بالای ADMA به عنوان مهار کننده نیتریک اکسید سنتاز ممکن است نقشی در استرس اکسیداتیو، و تاثیری در E-ARMD داشته باشند.
    کلیدواژگان: آسیمتریک دیمتیل آرژینین، دژنرسانس وابسته به سن ماکولا، استرس اکسیداتیو
  • فریبا حیدری فسقندیس، عبدالله شناسی، رحمان اکبری صفحه 24
    زمینه و اهداف
    گلوکوم یک نوروپاتی اپتیک است که باعث کاهش سلول های گانگلیونی شبکیه و نازک شدن لایه عصبی آن می شود.گلوکوم دومین علت کوری در دنیا و یکی از شایع ترین علل کوری غیر قابل برگشت است. نزدیک به 70 میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به گلوکوم می باشد که نزدیک به نصف آن در آسیا می باشد.
    مواد و روش ها
    261 بیمار مبتلا به گلوکوم زاویه باز وارد مطالعه شدند و با تکمیل کردن پرسشنامه، مشخصات دموگرافیک و مشکلات بیماران در استفاده از درمان بررسی شد.
    یافته ها
    میزان تداوم درمان در طی 12 ماه گذشته 51 درصد و میزان تبعیت از درمان 66.7 درصد بود. بین سطح تحصیلات بیمار، داشتن مشکل در استفاده از درمان و تبعیت از درمان و تداوم درمان ارتباط وجود داشت.
    نتیجه گیری
    پذیرش درمان دارویی توسط بیماران گلوکوم را میتوان با رفع علل عدم تبعیت از درمان و عدم تداوم درمان افزایش داد.
    کلیدواژگان: گلوکوم، تبعیت از درمان، تداوم درمان
  • کاظم خدایی دوشتور، محمدرضا دهخدا، سهراب ملک زاده صفحه 28
    زمینه و اهداف
    گرم کردن با کاهش کسر اکسیژن می تواند باعث کاهش تولید رادیکال های آزاد شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر گرم کردن با شدت کم بر میزان پلاسمایی آنزیم های ضد اکسایشی و شاخص های تخریب لیپیدی، پروتئینی و DNA بعد از فعالیت شدید در مردان غیر ورزشکار است.
    مواد و روش ها
    ابتدا میزان VO2peak آزمودنی ها توسط گاز آنالیزر روی چرخ کارسنج اندازه گیری و میزان کار در شدت کم 45 تا50 درصد VO2peak محاسبه شد. سپس آزمودنی ها در دو جلسه با فاصله 48 ساعت و در هر جلسه به دو گروه گرم کردن با شدت کم و بدون گرم کردن تقسیم شدند. در ابتدای جلسه خون گیری استراحتی و سپس گروه اول گرم کردن با شدت کم به مدت شش دقیقه و بعد از آن اجرای فعالیت شدید و گروه دوم مستقیم بدون گرم کردن فعالیت شدید را انجام دادند، دو ساعت پس از فعالیت شدید خون گیری صورت گرفت. در جلسه دیگر بصورت متقاطع جای اعضای گروه ها عوض شد. از روش آماری T همبسته برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین تغییرات مالون دی آلدئید در فعالیت با گرم کردن کاهش یافت اما تفاوت معنی داری نبود، ولی میانگین تغییرات کربونیل-پروتئین و 8-هیدروکسی2-دزوکسی گوانوزین بطور معنی داری افزایش یافته بود. میانگین تغییرات آنزیم SOD در فعالیت با گرم کردن پایین تر از فعالیت بدون گرم کردن بوده ولی تفاوت معنی دار نبود. میانگین تغییرات CAT و GPX در فعالیت با گرم کردن بطور معنی-داری بالاتر از فعالیت بدون گرم کردن بود.
    نتیجه گیری
    گرم کردن با شدت کم می تواند تخریب لیپیدی را کاهش دهد ولی روی تخریب پروتئینی و DNA در مردان غیر ورزشکار اثری ندارد و باعث افزایش این تخریب ها می شود.
    کلیدواژگان: گرم کردن، آنزیم های ضد اکسایشی، تخریب اکسیداتیو، فعالیت شدید
  • معصومه رضایی، روناک شاهوی، شعله شاه غیبی صفحه 35
    زمینه و اهداف

    میزوپروستول و دینوپروستون آنالوگ های پروستاگلاندین هستند که جهت نرم کردن سرویکس و تحریک انقباضات رحمی جهت نیل به زایمان واژینال مورد استفاده قرار می گیرند. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر و عوارض میزوپروستول و دینوپروستون جهت ختم حاملگی های ترم انجام شده است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بوده و جامعه پژوهش را خانمهای باردار مراجعه کننده به بلوک زایمان بیمارستان بعثت سنندج تشکیل داده اند. تعداد 84 خانم با حاملگی تک قلو، سن حاملگی بیش از 37 هفته، سفالیک و نمره بیشاپ پایین وارد مطالعه شدند. واحدهای مورد مطالعه بصورت تصادفی 25 میکروگرم میزوپروستول ویا 3 میلی گرم دینوپروستون به صورت واژینال به فاصله هر 6 ساعت وحداکثر 2 دوز دریافت کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 15 SPSS استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه از نظر میزان سزارین وجود ندارد. در گروه استفاده کننده از میزوپروستول 2/45% تحت عمل سزارین قرارگرفتند که شامل: 9/57% ضربان قلب غیرطبیعی جنین؛ 3/26% دفع مکونیوم؛ 8/15% عدم پاسخ به میزوپروستول و اینداکشن بود. میزان سزارین در گروه دینوپروستون50% بود که شامل 9/42% ضربان قلب غیر طبیعی جنین؛ 8/23% دفع مکونیوم، 8/23% عدم پاسخ به دینوپروستون و اینداکشن؛ و 5/9% توقف سیر لیبر بوده است. عوارض جنینی در هر دو گروه یکسان بوده است.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که میزان سزارین در هر دو گروه نسبت به سایر مطالعات مشابه بالاتر بوده است. همچنین میزان الگوی ضربان قلب غیرطبیعی جنین و دیسترس جنینی در گروه میزوپروستول بیشتر از گروه دینوپروستون بوده است لذا بررسی های بعدی با تعداد نمونه بیشتر ضروری بنظر می رسد تا اطلاعات بیشتری در مورد کفایت و بی خطری آنها فراهم گردد.

    کلیدواژگان: میزوپروستول، دینوپروستون، اینداکشن، میزان سزارین
  • سیامک شهیدی، نسرین هاشمی فیروزی*، مینو محمودی صفحه 41
    زمینه و اهداف

    مهارگرهای بازجذب انتخابی سروتونین که بعنوان داروی ضدافسردگی استفاده می شوند با عوارض جانبی از قبیل افزایش اضطراب و ناتوانی جنسی گزارش شده است. ازسوی تاثیر سیلدنافیل بعنوان مهارگر فسفودی استراز که با افزایش اثر نیتریک اکسید در درمان ناتوانی جنسی مردان مورد استفاده قرار می گیرد بر اضطراب نیز متناقض گزارش شده است و بین سیستم سروتونرژیک و مسیر NO-cGMP تداخل عمل وجود دارد. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیرات تجویز توام فلوکستین با سیلدنافیل بر اضطراب می باشد.

    مواد وروش ها

    این مطالعه تجربی بر روی موش های سوری نر (35-20 گرم) در گروه های کنترل و آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند. گروه های آزمایشی فلوکستین (mg/kg 5، 10و20)، فلوکستین (mg/kg 5، 10و20) توام با سیلدنافیل(mg/kg 1، 2و10) وگروه کنترل سالین به روش داخل صفاقی 15 دقیقه پیش از قرارگیری در پلاس ماز مرتفع تزریق شد. در این آزمون زمان ماندن در بازوهای باز، تعداد ورود به بازوهای باز و تعداد ورود کل به بازوها اندازه گیری شد.

    یافته ها

    تجویز فلوکستین باعث کاهش مدت زمان سپری شده و تعداد ورود به بازوهای باز ماز گردید. گروه های دریافت کننده فلوکستین توام با سیلدنافیل تفاوت معنی داری در مقایسه با گروه کنترل در متغیرهای نامبرده را نشان ندادند.

    نتیجه گیری

    می توان استنباط نمود که تجویز توام فلوکستین با سیلدنافیل بی تاثیر بر اضطراب می باشد. چنین به نظر می رسد که تجویز حاد سیلدنافیل تاثیرات اضطراب زایی حاصله از تیمار حاد فلوکستین را از بین برده است.

    کلیدواژگان: سروتونین، نیتریک اکسید، موش ها، اضطراب
  • جابر علیزاده گورادل، رسول حشمتی*، مجید محمود علیلو صفحه 46
    زمینه و اهداف

    این تحقیق به منظور تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی با فرسودگی شغلی انجام شد.

    مواد و روش ها

    برای انجام این تحقیق، 250 پرستار با سابقه کاری بیش از 5 سال از میان کارکنان بیمارستان های دولتی شهر اردبیل به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شده و به سه آزمون 5 عاملی ویژگی های شخصیتی نئو (فرم کوتاه)، فرسودگی شغلی مازلاک و هوش هیجانی برادبری و گروز پاسخ گفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد و روش های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بکار رفت.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که رابطه معنی داری بین مولفه های پنج عامل شخصیتی به جز برونگرایی و مولفه های هوش هیجانی به جز آگاهی اجتماعی با فرسودگی شغلی وجود دارد. روان رنجوری (01/0 >p، 290 /0=r)، برونگرایی (05/0 >p، 147/0- =r)، مقبولیت (05/0 >p 159/0- =r) و وظیفه شناسی (01/0 >p، 189/0- =r)، خودآگاهی (05/0 >p، 143/0- =r)، خود مدیریتی (01/0 > p، 219/0- =r) و مدیریت رابطه (01/0 >p، 207/0- =r). در نهایت تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که دو متغیر ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی 11 درصد از فرسودگی شغلی را پیش بینی می کنند. از بین ابعاد شخصیت فقط روان رنجوری قدرت پیش بینی فرسودگی شغلی را دارد.

    نتیجه گیری

    براساس نتایج پژوهش، توجه به مساله فرسودگی شغلی کارکنان امور بهداشتی و آموزش هوش هیجانی به آنان به عنوان عامل پیشگیری کننده فرسودگی شغلی از جانب مسئولان و متولیان بهداشت روانی ضرورت می نماید.

    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، هوش هیجانی، ویژگی های شخصیتی و پرستاران
  • فرهاد غلامی، خسرو ابراهیم، سجاد احمدی زاد، هادی ابراهیمی صفحه 53
    زمینه و اهداف
    هدف از تحقیق حاضر تعیین تاثیر همزمان تمرین استقامتی و مکمل سازی سیر بر تعیین کننده های اصلی همورئولوژی در افراد غیرفعال بود.
    مواد و روش ها
    44 مرد جوان سالم و غیرفعال (20 الی 30 ساله) به صورت داوطلبانه و تصادفی به چهار گروه همگن شامل: 1-تمرین و سیر(TG)، 2-سیر(G)، 3-تمرین و دارونما (TP) و 4-دارونما (P) تقسیم شدند. تمامی آزمودنی ها به مدت چهار هفته روزانه دو کپسول حاوی500 میلی گرم پودر سیر و یا نشاسته (دارونما) مصرف کردند. آزمودنی های گروه های تمرین علاوه بر مصرف سیر یا دارونما، چهار جلسه در هفته با شدت 75-60 درصد ضربان قلب بیشینه و به مدت 45-30 دقیقه به اجرای فعالیت استقامتی پرداختند. قبل و بعد از چهار هفته، فاکتورهای همودینامیک و نمونه های خونی جهت اندازه گیری هماتوکریت، فیبرینوژن، ویسکوزیته ی پلاسما و خون، میزان رسوب اریتروسیتی، پروتئین تام و آلبومین گرفته شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح05/0>P استفاده شد.
    یافته ها
    تفاوت معناداری در غلظت فیبرینوژن پلاسما، ویسکوزیته ی پلاسما و ویسکوزیته ی خون بین گروه ها مشاهده شد که آزمون تعقیبی نشان داد بین گروه TGوP تفاوت معناداری در این متغیرها وجود دارد (05/0>P). بعلاوه بین گروه های TG وTP تفاوت معناداری در غلظت فیبرینوژن پلاسما مشاهده گردید (05/0>P). همچنین در گروهTG، پس از چهار هفته، هماتوکریت و میزان رسوب اریتروسیتی کاهش و پروتئین تام و آلبومین افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج تحقیق حاضر، مصرف مکمل سیر باعث کاهش فیبرینوژن پلاسما شد که ممکن است مصرف سیر همراه با تمرینات استقامتی، تاثیر مضاعفی در کاهش ویسکوزیته پلاسما و ویسکوزیته خون داشته باشد. با این حال، برای اعلام نتایج قطعی، نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.
    کلیدواژگان: سیر، تمرین استقامتی، ویسکوزیته خون، ویسکوزیته پلاسما، فیبرینوژن
  • منیر مرادزاده، امیرعلا آغبالی، منیره حلیمی، سید مصطفی محمودی، مریم کوه سلطانی صفحه 60
    زمینه و اهداف
    ژانت سل گرانولومای مرکزی یک ضایعه شبه تومور واکنشی استخوان فک می باشد که به دو نوع مهاجم و غیر مهاجم تقسیم می شود. در میان محققین درخصوص پاتوژنز این ضایعات و ماهیت سلول های ژانت و اینکه نمای هیستوپاتولوژی می تواند رفتار کلینیکی ضایعات مرکزی را پیش بینی کند یا نه اختلاف نظر وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی نقش پروتئین Src در پاتوژنز ژانت سل گرانولومای مرکزی و مقایسه بیان این پروتئین در ژانت سل گرانولومای مرکزی مهاجم و غیرمهاجم می باشد.
    مواد و روش ها
    15 بلوک پارافینی نوع مهاجم و 15 نمونه غیر مهاجم ژانت سل گرانولومای مرکزی استخوان فک از لحاظ بیان ایمونوهیستوشیمی مورد ارزیابی قرار گرفت. به علاوه، یک شاخص (staining-intensity distribution، SID) نسبت سلول های رنگ گرفته × شدت رنگ نیز برای این ضایعات محاسبه گردید.
    یافته ها
    علیرغم عدم وجود تفاوت معنی دار در بیان Src و شاخص SID بین انواع کلینیکی ژانت سل گرانولومای مرکزی (به ترتیب 299/0=p و 900/0=p)، همبستگی معنی داری بین آن ها در هر دو ضایعه مهاجم و غیرمهاجم مشاهده شد (به ترتیب 001/0>p و 002/0=p).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان دهنده ماهیت استئوکلاستی سلول های ژانت می باشد ولی از بیان Src و شدت آن نمی توان برای پیش بینی رفتار ضایعات مرکزی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ژانت سل گرانولوما، ایمونوهیستوشیمی، سلول ژانت
  • حمزه مرادی، رامین امیرساسان، وحید ساری صراف صفحه 65
    زمینه و اهداف
    هدف از مطالعه حاضر بررسی فعالیت همزمان «استقامتی- مقاومتی» در مقابل «مقاومتی- استقامتی» بر شاخص های سرمی آسیب سلولی (CK، CKMM، CKMB و LDH) مردان غیرورزشکار بود.
    مواد و روش ها
    16 مرد سالم در دو گروه همگن به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. نمونه های خونی قبل و یک ساعت بعد از فعالیت ها گرفته شد. ابتدا نرمالیتی داده های جمع آوری شده توسط آزمون کولموگروف – اسمیرنوف تایید و سپس داده ها توسط آزمون های آماری t همبسته و مستقل در سطح معنی داری پنج درصد تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج حاکی است که تغییرات تمامی شاخص ها (CK، CKMM، CKMB و LDH) قبل و بعد از اجرای فعالیت همزمان در هر دو گروه معنی دار می باشد (05/0>Ρ). از طرفی هیچ گونه اختلاف معنی داری بین دو گروه در شاخص های مورد نظر مشاهده نشد(05/0<Ρ). ولی گروه (مقاومتی - استقامتی) افزایش درصدی بیشتری را نشان داده است.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان داد که هر دو فعالیت همزمان (استقامتی- مقاومتی و مقاومتی- استقامتی) باعث افزایش شاخص های سرمی آسیب سلولی شده اند. از این رو اجرای فعالیت همزمان «استقامتی- مقاومتی» در مقایسه با «مقاومتی- استقامتی» با وجود عدم اختلاف معنی دار در شاخص های مورد نظر بین دو گروه، آسیب های کمتری را ایجاد می کند. بنابراین برای بدست آوردن نتایج قطعی مطالعات بیشتری باید انجام گیرد.
    کلیدواژگان: فعالیت همزمان، شاخص های سرمی آسیب سلولی، مردان غیرورزشکار
  • فردین میرزا طلوعی، مریم زارع صفحه 70
    زمینه و اهداف
    اختلال حسی بعد از برداشت تاندونهای هامسترینگ بسیار شایع است. بررسی اینکه آیا یکی از دو روش برش جراحی عمودی و برش مایل در برداشت گرافت هامسترینگ درجراحی بازسازی لیگامان صلیبی قدامی عوارض نورولوژیک کمتری دارد یا خیرحائز اهمیت است.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه بالینی آینده نگر 71 بیمار که کاندید بازسازی لیگامان صلیبی قدامی بودند به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول با برش جراحی عمودی و گروه دوم با برش جراحی مایل تحت عمل جراحی قرار گرفتند بیماران بعد ازدو ماه پیگیری شدند و طی این پیگیری پرسشنامه ای که برای این مطالعه طراحی شده بود توسط بیماران پاسخ داده می شد.در این پرسشنامه از بیماران خواسته شده که توپوگرافی و میزان اختلال حس حاصل بعد از جراحی را بیان کنند.
    یافته ها
    8/68 % از بیماران با برش جراحی مایل و 9/88% از بیماران با برش جراحی عمود عوارض نورولوژیک داشتند (036/0=p) در این مطالعه توان حسی به 4 درجه تقسیم شد. در بیماران با برش مایل شدت بی حسی با درجه صفر 7/25%، درجه یک: 1/17%، درجه دو: 7/25%، درجه سه: 4/31%، بوده و در بیماران با برش جراحی عمودی شدت بی حسی درجه صفر2/47%، درجه یک: 1/36% و درجه دو: 5/5%، درجه سه: 14/11% بود. توپوگرافی در بیماران گروه برش مایل موید اختلال حسی در سوپرولترال ساق پا به میزان 40% و دراینفرومدیال به میزان 14% بود و موارد نرمال 4/31% بود. در توپوگرافی برای گروه جراحی با برش عمودی بیشترین میزان اختلال حسی در قسمت سوپرولترال به میزان 66% و سپس در قسمت اینفریومدیال3/8% و موارد نرمال %11بود.
    نتیجه گیری
    برش مایل عوارض عصبی کمتری نسبت به برش عمودی ایجاد می کند.
    کلیدواژگان: رباط صلیبی قدامی، بازسازی، پارستزی
  • محمود نظرپور، مسعود پورعیسی، محمدحسین دقیقی صفحه 74
    زمینه و اهداف
    هدف این مقاله بدست آوردن مقدار دوز بهینه تزریقی از روی دوز روتین (15 سی سی) است که در ناحیه هیپوفیز مغز منجر به حداکثر دانسیته سیگنال در تصویر برداری T1-weighted با استفاده از سکانس های اسپین اکو و بازیافت معکوس در MRI گردد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه بعد از تزریق دز روتین به بیمار تصاویر اسپین اکو و بازیافت معکوس در فاصله زمانی مشخص گرفته شده است. سیگنالهای بدست آمده از ناحیه هیپوفیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. مطالعات با استفاده از اسکنر کلینیکیT) 3/0) انجام گرفته است.
    یافته ها
    این تحقیق نشان داده است در افرادی که مساحت بدن (BSA) کوچک (در وزن کم و قد کوچک) باشد، ماده کنتراست تزریقی بیش از دوز بهینه بوده است. در BSA بالا (در وزن و قد متوسط به بالا) ماده کنتراست تزریقی کمتر از دوز بهینه بوده است.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داده است در BSA پایین، ماده کنتراست تزریقی بیش از دوز بهینه بوده و این بدین معنی است که ماده کنتراست تزریقی با غلظت بیشتری در منطقه مورد نظر ظاهر می شود. در غلظتهای بالا تاثیرات T2 هم بر روی تصویر ظاهر می شود که این اثر سبب کاهش سیگنال می شود. در BSA بالا ماده کنتراست تزریقی کمتر از دوز بهینه بوده و این بدین معنی است که ماده کنتراست تزریقی با غلظت کمتری در منطقه مورد نظر ظاهر می شود که منجر به کاهش سیگنال می گردد. مطالعات قبلی نشان می دهد علی رغم استفاده از سکانس های مختلف معمولا mmol/Kg 10/0 ماده کنتراست به بیماران تزریق شده است. این مطالعه نشان می دهد ماده کنتراست تزریقی که منجر به حداکثر سیگنال گردد نه تنها بستگی به سکانس تصویر برداری دارد بلکه با توجه به قد و وزن بیمار نیز متفاوت می باشد.
    کلیدواژگان: T1، weighted، بازیافت معکوس، اسپین اکو، غلظت ماده کنتراست، دانسیته سیگنال، MRI
  • زیبا ویسی ملکشاهی، سید لطیف موسوی گرگری*، علی هاتف سلمانیان، ولید ابراهیمی زاده، شقایق امیری جاوید صفحه 79
    زمینه و اهداف

    هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری گرم منفی مارپیچی شکل می باشد که با استقرار و تکثیر در لایه مخاطی معده انسان ایجاد عفونت می نماید. این عفونت می تواند منجر به التهاب مزمن، زخم های معده و دوازدهه گردد. تحقیق برای یافتن روش های جدید درمان به سبب ایجاد مقاومت روز افزون باکتری به آنتی بیوتیک ها گسترده تر می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرIgY تولید شده بوسیله DNA واکسن حاوی ژن بیان کننده زیر واحد UreC از آنزیم اوره آز هلیکوباکتر پیلوری در موش های آلوده شده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری می باشد.

    مواد و روش ها

    تعداد 109 باکتری (در μl 400 محیط کشت بروسلا براث) به معده موش های C57BL/6j، 3 بار به فاصله یک روز در میان گاواج شد. به موش های شاهد نیز μl 400 محیط کشت استریل خورانده شد. هشت هفته پس از آخرین تلقیح از موشها خونگیری شد و میزان آلودگی بوسیله ELISA ارزیابی گردید. شدت التهاب معده توسط تست پاتولوژیکی بررسی شد. موش های آلوده به مدت 28 روز توسط mg 60 IgY جدا شده از زرده تخم مرغ از مرغ های ایمن شده بوسیله واکسن DNA ای مورد تیمار قرار گرفتند.

    یافته ها

    نتایج ELISA نشان دهنده ایجاد آلودگی موش ها به میزان 53% بود. نتایج پاتولوژی وجود التهاب در معده موش های آلوده را تایید کرد. کاهش معنی داری در تیتر آنتی بادی موش های آلوده و تیمار شده با IgY در مقایسه با موش های آلوده و تیمار نشده، دیده شد.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داد که IgY تولید شده می تواند در کاهش التهاب در مدل موشی موثر باشد.

    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، IgY، DNA واکسن، التهاب
  • علیرضا یعقوبی، فاطمه خاکی خطیبی، نصرت الله ضرغامی، محمد رهبانی نوبر صفحه 87
    زمینه و اهداف

    سطوح سرمی hs-CRP، MDA و اختلال در پروفایل لیپیدها در بیماران عروق کرونری بررسی و با گروه کنترل مقایسه گردید. از آنجائیکه دیابت و مصرف سیگار از عوامل التهاب و پراکسیداسیون لیپیدها می باشند جهت جلوگیری تداخل آنها مطالعه فقط در روی افراد غیردیابتی و غیرسیگاری انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    120 نفر شامل 60 بیمار عروق کرونری (CAD) که بیماری آنها با آنژیوگرافی مورد تائید قرار گرفته بود و 60 نفر فرد طبیعی که از لحاظ سن و جنس با گروه بیماران برابرسازی شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. پارامترهای لیپید و لیپوپروتئین سرم با روش های استاندارد و سطوح hs-CRP بوسیله روش ایمونوتوربیدومتریک با استفاده از کیت پارس آزمون و غلظت MDA در نمونه های سرمی با روش اسپکتروفتومتریک با بکارگیری واکنش تیوباربیتوریک اسید مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها

    غلظت های hs-CRP و MDA در بیماران CAD در مقایسه با گروه کنترل بطور قابل توجهی افزایش یافته بود (05/0p<). سطوح سرمی پارامترهای لیپیدی، کلسترول تام، تری گلیسرید و LDL-C در گروه بیمار بطور معنی داری بالاتر و اما غلظت HDL-C پایین تر از گروه کنترل بود (05/0p< در همه موارد).

    نتیجه گیری

    افزایش hs-CRP معیار التهاب و MDA یک معیار پراکسیداسیون لیپیدی است که هر دو منجر به اختلال در پروفایل لیپیدی می گردند. حتی در غیاب دیابت و سیگاری بودن نیز در بیماران CAD وجود دارد و چنین به نظر می رسد عوامل متعددی در ایجاد التهاب و پراکسیداسیون لیپیدی موثرند و بکارگیری مواد غذایی و داروهای آنتی اکسیدانت می توانند از بروز و پیشرفت آترواسکلروز جلوگیری کنند.

    کلیدواژگان: استرس اکسیداتیو، بیماری عروق کرونری، التهاب، غیر سیگاری، غیردیابتیک
|
  • Reza Mohammadian, Mohammad Reza Ardalan Page 7

    Arterio-venous fistula baloon angioplasty is an effective and practical method for treatment of fistula strictures and thrombosis. Here we presenting a patient with Arterio-venous fistula stricture that successfully treated by baloon angioplasty.

    Keywords: angioplasty, fistula, dialysis
  • Vahideh Toopchizadeh, Reza Nabiollahi, Mohammad Barzegar, Siamak Shiva, Bina Eftekharsadat, Morteza Gojazadeh Page 9
    Background And Objectives
    Diminished bone mineral density can be a problem in cerebral palsied children. The underlying pathophysiology is complex and variable risk factors have been proposed. This study aimed at assessing BMD in children with CP.
    Materials And Methods
    In this analytic-descriptive cross-sectional study، 85 children with CP were recruited in Tabriz Children’s Teaching Hospital in a 12-month period. Bone mineral density (BMD) of three lumbar vertebrae (L2-L4) and hip were accessed by Dual energy X-ray Absorptiometry. CP types and subtypes، history previous physiotherapy، standing and walking conditions، nutritional status and anti-seizure medication history and functional status were determined by the Gross Motor Functional Classification (GMFC) scale.
    Results
    Eighty five patients، 44 males and 41 females with mean age of 5. 79±2. 39 years were enrolled in the study. Osteopenia and osteoporosis were present in 48. 2% and 30. 6% of the patients، respectively. Standing ability and its duration was directly associated with increased lumbar vertebral BMD. There was no significant inverse correlation between the BMD and GMFC.
    Conclusion
    Osteopenia and osteoporosis are frequent in children with CP. The relating pathophysiology is multifactorial and complex.
    Keywords: Cerebral Palsy, Osteopenia, Osteoporosis
  • Fatemeh Jafarlou, Zahra Jafari, Heidar Rarijah Page 14
    Background And Objectives
    Children normally begin to speaking in 1. 5 to 2 years of age. So if the child has hearing deficiency couldn’t identify by 18 months of age. The aim of this study is the early diagnosis of hearing lost in children befor 18 months of age.
    Materials And Methods
    In the present study prevalence of hearing lost was studied among young children and infants during the last 8 months of 2011 Khoy assessed. In first stage with TEOAE test. Infants that failed، rescreened with TEOAE. Infants that failed again، refered for evaluation with diagnostic ABR.
    Results
    From total infants that assessed، 233 failed initial screening with TEOAE and 12 failed second screening. 137 infants missed in this study، because of failure of families to return for retesting. In total، only one infant with mild to moderate sensory neural hearing loss identified.
    Conclusion
    The worldwide incidence hearing loss is 1-3 per 1000 live births. probably the main reason of low incidence of hearing loss in current study is failure of families to return for retesting.
    Keywords: Screening, Hearing loss, Infants, Transient evoked otoacouatic emission (TEOAE), Auditory brainstem response (ABR)
  • Alireza Javadzadeh, Amir Ghorbanihaghjo, Sima Manzori Page 19
    Background And Objectives
    Exudative Age Related Macular degeneration (E-ARMD) is a multifactorial disease. The aim of the present study was to investigate the plasma levels of asymmetric dimethylarginine (ADMA) as a factor involved in oxidative stress in patients with E-ARMD.
    Materials And Methods
    In a case-control study، 45 patients with E-ARMD were compared with 45 sex- and age- matched healthy controls. The plasma levels of ADMA were measured by Enzyme-Linked ImmunoSorbant Assay (ELISA) method in both groups.
    Results
    The levels of ADMA were higher in patients with E-ARMD (0. 84±0. 23 μM) than normal controls (0. 71±0. 25 μM) and the difference was statistically significant (p=0. 012).
    Conclusion
    High levels of ADMA as an endogenous nitric oxide synthase inhibitors may have a role in oxidative stress in E-ARMD patients.
    Keywords: Macular degeneration, Oxidative stress, Asymmetric dimethylarginine (ADMA)
  • Fariba Heidari, Abdollah Shenasi, Rahman Akbari Page 24
    Background And Objectives
    Glaucoma is an optic neuropathy characterized by gradual loss of retinal ganglion cells and thinning of the retinal nerve fiber layer. It is the second cause of blindness in the developed world. Glaucoma affects nearly 70 million people worldwide، of which nearly half are in Asia.
    Materials And Methods
    261 patients with open angle glaucoma participated in this survey and were asked about basic demographic information and their persistence on their medications.
    Results
    The 12-month persistence and adherence rate among the studied patients were 51% and 66/7% respectively. There was a relation between higher education and adherence and persistence on their medications.
    Conclusion
    Patient’s compliance and adherence to glaucoma medication regimen could be improved by solving the causes of poor adherence and non-persistence.
    Keywords: Glaucoma, Adherence, Persistence
  • Kazem Khodai Doshtor, Mohammad Reza Dehkhoda, Sohrab Malekzadeh Page 28
    Background And Objectives
    The warm-up exercise period by decreasing oxygen deficit could decrease the free radical production. The aim of this research was to study the effect of low intensity warm-up on plasma antioxidant enzymes and on lipid، protein and DNA damage after intensive activity in a group of non-athlete males.
    Materials And Methods
    Firstly، subjects VO2peak were measured by Gas analyzer (Meta Max 3B) on the ergometer bicycle with incremental test. Work rate in the low intensity warm up were calculated for each subjects on the VO2peak chart. After a week subjects in the two sessions with 48 hours interval which in each session divided to two groups warm up with low and non-warm up group. Two groups in each session performed resting blood sampling then first group warm up with low intensity for six minutes and then perform intensive activity and Second group without warm up directly performed intensive activity. Blood sampling performed after two hours of the intensive activity. In the next session changed place of members in groups by cross design method. Using paired sample T test for statistic analyze.
    Results
    Serum levels of malondialdehyde and supper oxide dismutase were more pronounced in warm-up group but their difference with non-warm-up group was not significant، mean differences of carbonyl-protein and 8-hydroxy-2-deoxy Guanosine CAT and GPX were significantly increased in warm-up group.
    Conclusion
    low intensity warm up can decreased lipid damage but does not prevent protein and DNA damage in non-athlete males.
    Keywords: Warm up, Antioxidant enzymes, Oxidative damage, Intensive activity
  • Masomah Rezaie, Roonak Shahoei, Shoalah Shahgeabi Page 35
    Background And Objectives

    Prostaglandin analogs such as misoprostol and dinoprostone are used for ripening of cervix and stimulation of uterine contractions in order to induce vaginal delivery. The aim of this study was: to compare the efficacy of vaginal misoprostol versus dinoprostone for induction of term pregnancies.

    Materials And Methods

    This study subjects were pregnant women who referred to maternity ward. A total of 84 women with singleton pregnancy of 37 weeks of gestational age with cephalic presentation، and low bishop scores were recruited. The subjects were randomized to receive either 25 µg misoprostol or 3 mg of dinoprostone intra vaginaly every 6 hours for a maximum of 2 doses.

    Results

    There was no significance difference in rate of cesarean section between groups. Rate of cesarean in misoprostol group was 45. 2%. Abnormal fetal heart rate 57. 9%، meconium passage 26. 3%، non-response to induction 15. 8% and in dinoprostone group the rate of cesarean section was 5o%. Abnormal fetal heart rate in 42. 9%، meconium passage in 23. 8%، non-response to induction in 23. 8% and arrest of labor in 9. 5% were the clinical indications of cs in dinoprostone group.

    Conclusion

    This study showed that cesarean section in both groups was high. Furthermore، abnormal fetal heart rate and fetal distress in misoprostol group were higher than dinoproston group.

    Keywords: Misoprostol, Dinoproston, Induction, Cesarean rate
  • Siamak Shahidi, Nasrin Hashemi, Firouzi, Minoo Mahmoodi Page 41
    Background And Objectives

    Selective serotonin reuptake inhibitors are widely used as anti-depressant but some adverse effects such as anxiety and sexual dysfunction have been reported. On the other hand، the effect of sildenafil، a phosphodiesterase inhibitor، which increase nitric oxide on the anxiety is controversial and there is an interaction between serotonergic systems with NO-cGMP pathway. The aim of this study was to evaluate the synergic effects of co-administration of fluoxetine and sildenafil on anxiety.

    Materials And Methods

    In this experimental study، investigated on male mice (20-35 g) into control and experimental groups. The experimental groups received fluoxetine (20، 10 and 5 mg/kg)، or a combination of fluoxetine (20، 10 and 5 mg/kg) sildenafil (10، 2 and 1 mg/kg) control group saline was injected intraperitoneally (i. p.) fifteen minutes prior placing in the Elevated plus-maze. The time spent in the open arms، number of entries in the open arms and number of total entries into the arms was measured.

    Results

    Administration of fluoxetine decreased the time spent and number of entries into the open arms. There is no significant difference in those measurable variables in co-administration of fluoxetine and sildenafil compared with control group.

    Conclusion

    Co-administration of fluoxetine and sildenafil has no therapeutic effect on anxiety. It seems that co-administration of sildenafil decreases the anxieogenic effect of fluoxetine.

    Keywords: Serotonin, Nitric oxide, Mice, Anxiety
  • Jaber Alizadeh Goradel, Rasul Heshmati, Majid Mahmood Alilo Page 46
    Background And Objectives

    This study investigated the relationship between personality dimensions، emotional intelligence and exhaustion in nurses.

    Materials And Methods

    For this purpose، 250 nurses with more than 5 years job experience chosen by random sampling method. They were examined by personality characteristics questioner of NEO-PIR، Bradbury – Graves`s Emotional Intelligence Questionnaire and Maslach`s Job Burnout Questionnaire. Data were analyzed by Pearson`s Correlation test and multivariate Regression analysis methods.

    Results

    Result showed that there is significant relationship between personality dimensions and job burnout in nurses، as well as between emotional intelligence and its components. Multivariate regression analysis showed that personality traits and emotional intelligence predict probabity of burnout. Finally، from dimensions of personality، only neuroticism could predict burnout.

    Conclusion

    these findings suggest that personality and emotional intelligence have important role in job burnout، therefore these psychological factors should be considered in prevention، diagnosis، and treatment of nurses with job burnout.

    Keywords: Job burnout, Emotional intelligence, Personality, Nurses
  • Farhad Gholami, Khosrow Ebrahim, Sajjad Ahmadizad, Hadi Ebrahimi Page 53
    Background And Objectives
    In this study we investigated the effect of garlic supplementation on the main determinants of hemorheology in sedentary individuals during their endurance training.
    Materials And Methods
    44 inactive healthy males were randomly divided into four groups (each group comprised of 11 persons: First Group underwent Endurance training and received garlic (TG)، Second group only received Garlic، group three received Endurance training plus placebo (TP)، Fourth group only received Placebo (P). Subjects of groups 1 and 2 received two garlic tablets daily (tablet 500 mg allicin) over a period of 4 weeks. In addition to measuring the hemodynamic variables، two blood samples were taken before and after the period and were analyzed for hematocrit، fibrinogen، plasma viscosity، blood viscosity، ESR، total protein and albumin. Data were compared using independent one-way ANOVA and Bonferroni post-hock and Statistical significance was set at P<0. 05.
    Results
    After 4 weeks of interventions، there were a significant difference between TG and P groups in their fibrinogen concentration، plasma and blood viscosity (P<0. 05). After 4 weeks of garlic supplement، hematocrit and ESR decreased and total protein and albumin increased in TG group (P<0. 05).
    Conclusion
    Garlic has favorable effects on fibrinogen and blood viscosity reduction، induced by endurance training. More research is needed to identify the effect of garlic supplementation in the future.
    Keywords: Garlic, Endurance training, Blood viscosity, Plasma viscosity, Fibrinogen
  • Monir Moradzadeh, Amir Ala Aghbali, Monireh Halimi, Seyyed Mostafa Mahmoudi, Maryam Kouhsoltani Page 60
    Background And Objectives
    Central giant cell granuloma is a tumor-like reactive lesion of the jaws، which is classified as aggressive and non-aggressive lesions. There are controversies about its pathogenesis، origin، histopathologic features and clinical behavior. The aim of this study was to investigate role of Src protein expression in the biologic behavior of giant cell granuloma.
    Materials And Methods
    Paraffin-embedded tissues from 15 aggressive and 15 non-aggressive cases of central giant cell granuloma were assessed for the expression of Src using immunohistochemistry. In addition، a SID (staining-intensity distribution) score، proportion of stained cells×staining intensity، was evaluated for these lesions.
    Results
    Although no significant difference in Src expression and SID score was recognized between the clinical forms of central giant cell granuloma (p=0. 299 and p=0. 900، respectively)، a statistically significant correlation between them in both lesions was seen (p≤ 0. 002).
    Conclusion
    The results of this study suggest an osteoclastic origin for the giant cells and imply that Src protein expression and its intensity is not a predictor of clinical behavior of these lesions.
    Keywords: Giant cell granuloma, Src, Giant cell
  • Hamzeh Moradi, Ramin Amir Sasan, Vahid Sari Sarraf Page 65
    Background And Objectives
    The Purpose of this study was to evaluate the effect of endurance- resistance versus resistance-endurance on serum indices of cell damage (CK، CKMB، CKMM، LDH) in non-athlete males.
    Materials And Methods
    Sixteen healthy men in two homogenous groups were underwent endurance-resistance (E-R) [n=8 age: 23±2 years، BMI: 21. 58±1. 23 kg/m2 and VO2max: 41. 01±2. 27 ml/kg/main] of resistance – endurance (R-E) [n=8 age: 23±2 years، BMI: 23. 26±3. 17 kg/m2 and VO2max: 41. 66±2. 68 ml/kg/main] exercise. Blood samples were taken 5 minute before and one hour after the exercise protocols. Collected data were analyzed by the paired and independent samples t test.
    Results
    There was a significant in CK، CKMB، CKMM، LDH serum levels in both arms. But significant different between two groups.
    Conclusion
    The Results showed that a combination of both activities (endurance- resistance and strength - endurance) increased serum markers of cellular damage have been. This combination of performance (endurance - resistance) compared with (strength - endurance) despite no significant difference in the indices between the two groups، will create less damage. Therefore، further studies should be done to obtain definitive results.
    Keywords: Concurrent exercice, Cell damage serum indices, Non, athlete males
  • Fardin Mirza Tolouei, Maryam Zareh Page 70
    Background And Objectives
    In order to evaluated whether oblique or vertical incision has less neurological complications in hamstring ACL reconstruction. The following study was done.
    Materials And Methods
    In a prospective randomized study 70 patients who were candidate for hamstring ACL reconstruction and divided in two groups. In First group vertical incision was done and in other group oblique incision was performed. Patients were followed every 2 month and a question which was designed for study was answered by patients. Topography and distribution of sensory deficit was also scrutinized.
    Results
    71% of patients with oblique incision had neurological deficit and 89% with vertical incision group had neurological deficit. Patient with oblique incision، 26. 5% were in stage 0، 20. 5% stage 1، 41. 3% stage 2 and 29. 4% were in stage 3. In vertical incision group 0، 51% of patients were in stage 1، 22. 9% stage 2، and 11. 4% stage 3 (normal).
    Conclusion
    Oblique incision has lower neurologic complication than vertical incision. Sensory impairment was detected in mild incision group in supralateral and inferomedial of calf in 40% and 14% succedingly. Above complication was detected in 0. 66 and 0. 8. 3 perent in ofermentioned region in vertical incision group.
    Keywords: Anterior cruciate ligament, Incision, Reconstruction
  • Mahmood Nazarpoor, Masoud Poureisa, Mohammad Hossein Daghighi Page 74
    Background And Objectives
    It is important to know how much contrast agent should be used to receive the maximum signal intensity (SI). The aim of this study was to investigate the optimal doses، which maximize the SI in the Hypophysis region on T1-weighted image; using spin echo and inversion recovery sequences.
    Materials And Methods
    After injection of 15ml of contrast for all patients with different body surface area (BSA)، spin echo and inversion recovery T1-weighted images was obtained. All studies were carried out using a 0. 3 (Tesla) clinical MR scanner. Mean SI was obtained in the Hypophysis region.
    Results
    The result shows that injections of 15cc of radio contrast create higher SI of the Hypophysis region in those with lower BSA. While in those with higher BSA this routine dose leads to low concentration in the region of interest and lower SI will be detected.
    Conclusion
    Using a fix dose of radio contrast lead to a decrease in the maximum SI and it should be adjusted based on the patients BSA.
    Keywords: T1, weighted, Inversion recovery, Spine echo, Signal intensity, Concentration of contrast agent
  • Ziba Vaise Malekshahi, Ali Hatef Salmanian, Walead Ebrahimizadeh, Shaghayegh Amiri Javid Page 79
    Background And Objectives

    Helicobacter pylori is a gram negative، spiral bacterium that colonizes and infects human gastric mucosal. Infection by these bacteria causes chronic inflammation of stomach leading to stomach and duodenum ulcers. Aim of the present research is to study the effect of IgY purified from eggs yolk of immunized with DNA vaccine of C-urease، a subunit of urease enzyme، in treatment of mice infected with H. pylori.

    Materials And Methods

    Inoculums of 109 bacteria in 400µl Brocella broth medium were gavaged into C57BL/6j mice in an alternate day method in a six day period. 400 µl of Brocella broth medium was given to the control mice. Eight weeks after the last inoculation، blood was taken from the mice، and infection rate was analyzed using indirect ELISA method. Severity of inflammation was analyzed by pathological tests. Infected mice were orally treated for 28 days with 60 mg of IgY isolated from hens immunized with DNA vaccine.

    Results

    ELISA results showed establishment of infection in 53% of the infected mice. Pathological results، confirmed the inflammation in the infected subjects. Significant difference in antibody titer of serum was observed between infected mice treated with IgY and the positive control group.

    Conclusion

    This study showed that C-urease induced IgY is successful in inhibition of H-Pylori infection in mice model.

    Keywords: Helicobacter pylori, IgY, DNA vaccine, Inflammation
  • Ali Reza Yaghoubi, Nosratallah Zarghami, Mohammad Rahbani Nobar, Fatemeh Khaki Khatibi Page 87
    Background And Objectives

    Serum levels of highly sensitive C-reactive protein (hs-CRP)، Malondialdehyde (MDA) are indices of inflammatory and lipid oxidative and were evaluated in patients with coronary artery disease (CAD) and the results compared with these obtained from control. This study was performed on non-diabetic، non-smoking individuals.

    Materials And Methods

    One hundred twenty subjects including 60 patients with angiographically diagnosed CAD and 60 age and sex matched normal controls were studied. Lipids and lipoproteins parameters were measured by standard methods. The levels of hs-CRP were determined by immune-turbidometeric method. The concentrations of MDA were assayed calorimeterically using Thiobarbitoric reaction.

    Results

    Comparing with the controls، serum levels of hs-CRP and MDA were significantly higher in the patients with CAD (p<0. 05 in the both cases). In the CAD group serum concentrations of Total Cholesterol، Triglyceride، LDL-C were markedly higher than those in the control group but that of HDL-C was lower than controls (p<0. 05 in all cases).

    Conclusion

    In addition to diabetes and smoking other factors are involved in inflammation and oxidative stress in CAD patients. It was concluded that complementary antioxidant may be useful in prevention of atherosclerosis and CAD.

    Keywords: Oxidative stress, Coronary artery disease, Inflammation, Non smoker, No diabetic