فهرست مطالب

زیست فناوری میکروبی - پیاپی 6 (پاییز 1389)

فصلنامه زیست فناوری میکروبی
پیاپی 6 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید مروتی شریف آباد، الهام صالحی صفحه 1
    زمینه و هدف
    سالمونلا تیفی موریوم یکی از گونه های شایع جنس سالمونلا است که در انسان و حیوانات ایجاد عفونت های مختلف می نماید. یکی از ارگان هایی که این باکتری پس از ایجاد سپتسمی مورد حمله قرار می دهد کبد است که تولید ندول های پاراتیفوییدی در کبد می نمایند، از این رو انسان همیشه در تلاش برای پیشگیری و درمان سالمونلوز در حیوانات بوده است. با توجه به اینکه مصرف آنتی بیوتیک ها نیز محدودیت های خاص خود را دارد توجه به استفاده از پروبیوتیک ها جلب شده است. هدف از این مطالعه بررسی اثر ساکارومایسز بولاردی بر میزان ضایعات پاتولوژیک ناشی از عفونت تجربی با سالمونلا تیفی موریوم در رت به عنوان مدل تجربی، به منظور ارزیابی خواص سالمونلا در پیشگیری از ضایعات کبدی ناشی از سالمونلا تیفی موریوم می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تعداد 30 عدد رت نر به سه گروه A،B،C تقسیم شدند. قبل از القاء ساکارومایسز، آنزیم های کبدیALT و ASTاندازه گیری شد. رتهای گروه B وC هر کدام به ترتیب 107 و cfu/ml 108 مخمر ساکارومایسز بولاردی به مدت 5 روز به صورت دهانی دریافت کردند. گروهA به عنوان گروه کنترل، 1 سی سی سالین نرمال دریافت نمودند. در روز پنجم یک میلی لیتر سوسپانسیون میکروبی حاوی cfu/ml 107 باکتری سالمونلا تیفی موریوم به هر سه گروه تجویز شد. در روز دهم بعد از تجویز باکتری مجددا آنزیمهای ALT و AST به منظور ارزیابی عملکرد کبد اندازه گیری شدند. در پایان، نتایج حاصل از بررسی های سرمی گروه های مختلف با استفاده از آزمون آماری T- TEST مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در گروه A یعنی گروه کنترل، آنزیمهای ALT و AST به طور معناداری افزایش یافته بود(0/001 P<). اما در گروه های آزمایش B و C چنین افزایشی مشاهده نگردید، که این خود موید اثرات حفاظتی مخمر می باشد. همچنین اختلافات معنی داری در افزایش آنزیمهای ALT و AST بین گروه های B وC مشاهده نگردید که نشان می دهد 107 cfu/ml مخمر با cfu/ml 108 مخمر در پیشگیری از ضایعات سالمونلا اختلاف چندانی ندارند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد که ساکارومایسز بولاردی در جلوگیری از افزایش آنزیم های کبدی تحت مواجه با سالمونلا تیفی موریوم ایفا نقش می کند.
    کلیدواژگان: موش صحرایی، آنزیمهای کبدی، ساکارومایسز بولاردی، سالمونلا تیفی موریوم
  • محمد مهدی سلطان دلال، پرستو فاضلی فرد، اکرم طباطبایی بفرویی، سمیه رشیدی، مژگان زرین صفحه 7
    زمینه و هدف
    شیوع بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده همواره یکی از مشکلات موجود در سراسر جهان بوده است وهر ساله هزینه های زیادی صرف بهبود این بیماری ها می گردد. شیرینی های تر به علت مواد تشکیل دهنده و شرایط ساخت ونگهداریشان امکان زیادی برای آلوده شدن به انواع میکرب ها را دارا می باشند. هدف از بررسی حاضر به منظور تعیین آلودگی میکروبی در شیرینی های تر مصرفی در جنوب شهر تهران می باشد.
    روش بررسی
    121 نمونه شیرینی تر از واحد های قنادی جنوب شهر تهران بصورت کاملا تصادفی تهیه شد وطبق استاندارد ملی ایران به بررسی میزان و نوع آلودگی احتمالی میکروبی انجام گرفت.
    یافته ها
    در این تحقیق مشخص گردید که 7/72 درصد از کل نمونه های شیرینی تر جنوب شهر تهران به میکرب های مختلف آلوده وغیر قابل مصرف می باشند. این امر نشان دهنده شرایط غیر بهداشتی کارگاه های تولید کننده این ماده غذایی وعدم رعایت نکات بهداشتی در هنگام کار و نگهداری این محصول است. بیشترین آلودگی مربوط به باکتری های آنتروباکتریاسه ومخمرها بوده است. نمونه های مورد بررسی به سایر باکتری ها نیز آلوده بودند، بطوریکه 100% نمونه های غیر قابل مصرف، به بیش از یک نوع میکروارگانیسم آلودگی داشتند. خوشبختانه در این مطالعه هیچ موردی از سالمونلا در شیرینی های تر جدا نگردید. همچنین بررسی ماهانه شیرینی های تر نشان داد که بیشترین میزان آلودگی مربوط به فصل تابستان(تیرماه با میانگین آلودگی 86%) وکمترین میزان آلودگی مربوط به فصل زمستان(آذرماه با میانگین آلودگی 50%)بوده است.
    نتیجه گیری
    آموزش و نظارت بیشتر در خصوص تهیه و نگهداری شیرینی تر توسط مراکز بهداشتی از ضروریات سلامت جامعه می باشد.
    کلیدواژگان: شیرینی های تر، آلودگی مواد غذایی، مسمومیت های غذایی
  • پوریا دادور، امید دیانی، ملیحه مروت، جواد غلامی صفحه 13
    زمینه و هدف
    یکی از راه کار های جبران کمبود مواد مغذی در خوراک دام استفاده از پروبیوتیک ها جهت فرآوری خوراک می باشد. از آنجایی که ضایعات مرکبات از ارزش پروتئینی پایینی برخوردار هستند لذا می توان با فرآوری آن ها توسط مخمر ها و قارچ ها به نحو بهتری از آنها در تغذیه دام استفاده نمود.
    روش بررسی
    در این آزمایش از ضایعات میوه لیموترش حاصل از کارخانه آبلیموگیری استفاده گردید و از مخمر ساکارومایسز سرویسیا به منظور عمل آوری و افزایش غلظت مواد مغذی آنها استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که عمل آوری تفاله لیمو با مخمر باعث افزایش معنی داری در محتوای پروتئین خام (01/0P<) و دیواره سلولی بدون همی سلولز (05/0P<) تفاله لیمو گردید ولی درصد دیواره سلولی (01/0P<) و ماده آلی (05/0P<) آن کاهش یافت. نتایج حاصل از تجزیه پذیری آزمایشگاهی نشان داد که در طی عمل آوری قابلیت هضم ماده آلی قابل هضم در ماده خشک به طور معنی داری (05/0 >P) کاهش یافت در حالی که قابلیت هضم ماده خشک و همچنین قابلیت هضم ماده آلی تغییر معنی داری نداشت. علاوه بر این انرژی قابل متابولیسم نیز به طور معنی داری (05/0>P) کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    می توان نتیجه گرفت که عمل آوری تفاله لیمو با مخمر ساکارومایسزسرویسیا باعث افزایش بهره وری این محصول می شود.
    کلیدواژگان: تفاله لیموترش، پروبیوتیک، ساکارومایسز سرویسیا، تجزیه پذیری، انرژی قابل متابولیسم
  • سمیه جهانی شرافت، الهه تاج الدین، مسعود آل بویه، احسان ناظم الحسینی مجرد، امیرهوشنگ محمد علیزاده، محمدرضا سیدمجیدی، محمدرضا زالی صفحه 19
    زمینه و هدف
    هدف از این مطالعه ردیابی باکتری های مسئول عفونت های مجاری صفراوی و بررسی حساسیت روش RFLP- DGGE به عنوان یک روش کمکی جهت تمایز جدایه های مختلف باکتریایی در سطح سویه می باشد.
    روش بررسی
    تعداد 60 نمونه مایع صفراوی به روش ERCP Cholangiopancreatography) (Endoscopic Retrograde از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی جمع آوری گردید. ایزوله های باکتریایی مرتبط پس از تعیین هویت و بررسی مقاومت دارویی، به منظور ردیابی تنوع ترادفی نواحی ژنی به کمک روش فنل- کلروفرم مورد استخراج DNA ژنومی قرار داده شدند. تمایز این جدایه ها بر اساس آزمون RFLP- DGGE بر روی محصول واکنش PCR قطعه ژنی16s rRNA صورت گرفت. در پایان بر اساس مقایسه الگوی باندی نمونه ها با الگوی باندی سویه استاندارد و نتایج آنتی بیوگرام،کارآیی این روش مورد تفسیر قرار گرفت.
    یافته ها
    از 60 نمونه جمع آوری شده مایع صفراوی تعداد 38 جدایه باکتریایی از میان 26 نمونه جدا گردید. در سایر نمونه ها نتایج کشت باکتریایی منفی بود. از این 38 جدایه 16 جدایه اشریشیا کلی، 10 نمونه کلبسیلا پنومونیه، 8 نمونه انتروکوکوس فکالیس، و 4 نمونه سودوموناس ائروژینوزا بدست آمد. بیشترین میزان مقاومت در میان این جدایه مربوط به داروهای آموکسی سیلین(100%) وآمپی سیلین(75%) بود. نتایج آزمون RFLP- DGGE موید تفاوت در الگوهای باندی جدایه های تحت مطالعه بود؛ این اختلاف ها توسط تنوع الگوی مقاومتی حاصله از آنتی بیوگرام مورد تایید بیشتر قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که روش RFLP –DGGE بر روی نواحی ژنی طویل از S rRNA16 روش مناسبی جهت بررسی تفاوت سویه های باکتری هایی جدا شده از نمونه های بالینی می باشد. این روش توانست چهار تیپ شایع از جدایه های مقاوم اشریشیا کلی را بخوبی از یکدیگر تمایز دهد، از اینرو بنظر می رسد روش حاضر بتواند به عنوان یک روش فرعی در غربالگری مولکولی جدایه های اشریشیا کلی مورد استفاده قرار گیرد. برای بالا بردن اختصاصیت و حساسیت این روش به عنوان یک روش استاندارد برای تیپ بندی انجام مطالعات مقایسه ای با سایر روش های تیپ بندی مولکولی و همچنین مطالعه بر روی طیف وسیعتری از باکتری ها نیاز است.
    کلیدواژگان: RFLP - DGGE، صفرا، اشریشیا کلی
  • زینب سادات نوروزفر، امیر سهرابی، پریچهر یغمایی، زهرا صفایی نراقی، افشین مرادی، علی اسلامی فر، کیهان آزادمنش صفحه 25
    زمینه و هدف
    کاپوسی سارکوما یکی از سرطانهای بدخیم مربوط به بافت پیوندی است که در بیماران مبتلا به ایدز و بیمارانی که سیستم ایمنی تضعیف شده دارند شیوع دارد. این مطالعه به منظور تعیین و بررسی اپیدمیولوژی سرطان کاپوسی ناشی از هرپس ویروس انسانی تیپ 8 برای مراجعین به بیمارستانهای تهران انجام شد.
    روش بررسی
    از تابستان 1387 تا پایان تابستان 1388 جمعا تعداد 42 نمونه با تشخیص کاپوسی یا مشکوک به آن، بصورت بافت پارافینه از بیمارانی که بین سالهای 1379 تا 1389 به بیمارستانهای لقمان – شهدا – رازی و انستیتو کانسر مراجعه نموده اند جمع آوری گردید. پس از استخراج نمونه ها، با بکارگیری پرایمرهای اختصاصی برای قطعه ORF26 و با روش Nested PCR ویروس هرپس انسانی تیپ 8 شناسایی شد.
    یافته ها
    از تعداد 42 نمونه بافت پارافینه، 30 نمونه از نظرویروس هرپس انسانی تیپ 8 مثبت شدند. میانگین سنی موارد مثبت 6/61 سال گزارش گردید که تعداد موارد مثبت در مردان 23 مورد و در زنان 7 مورد گزارش گردید.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه ویروس هرپس تیپ 8 در 30 مورد از تعداد کل42 نمونه پارافینه جداسازی گردید. با در نظر گرفتن 4 بیمار که مبتلا به بیماری سودوکاپوسی بودند، ویروس هرپس تیپ 8 در 9/78% از بیماران جداسازی گردید. این مطالعه بیانگر حساسیت بالای روش Nested PCR برای تشخیص این ویروس می باشد
    کلیدواژگان: هرپس ویروس تیپ 8، کاپوسی سارکوما، Nested PCR
  • جعفر اکبرمهر صفحه 33
    زمینه و هدف
    سالمونلوز یکی از بیماری های مهم عفونی مشترک بین انسان وحیوانات است. مواد غذایی تهیه شده گوشت طیور آلوده ویا فراورده های جنبی آنها از مهمترین منابع آلودگی سالمونلوز در انسان به حساب می آیند. ژن hilA (Hyperinvasive (locus Aداری نقش بسیار مهمی در بیماری زایی سالمونلا می باشد. این ژن با رمز نمودن پروتئین های تنظیمی نسخه برداری باعث بیان ژن های مهاجم وتسهیل نفوذ سالمونلا به داخل سلول های پوششی روده می شود. هدف ازانجام این تحقیق جداسازی و تعیین گروه های سرمی سالمونلا از طیور و شناسایی ژن hilA در آنها با استفاده از روش PCR بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه مجموعا 520 نمونه(شامل 400 نمونه مرغ، 30 نمونه شترمرغ و 90 نمونه کبوتر) از روده، کبد و طحال طیور جمع آوری و به منظور جداسازی سالمونلا تحت آزمایشات باکتریولوژیک قرار گرفتند. آزمایش تعیین گروه سرمی با استفاده از آنتی سرمهای اختصاصی روی سالمونلاهای جدا شده انجام شد. همچنین آزمایش PCR با استفاده از یک زوج پرایمر اختصاصی ژن hilA جهت شناسایی وارزیابی این ژن در سالمونلا های جدا شده انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج آزمایش های باکتریولوژیک از مجموع 520 نمونه مورد آزمایش در این تحقیق تعداد 45 نمونه (65/8%) از نظر آلودگی به سالمونلا ها دارای نتایج مثبت بودند. میزان شیوع سالمونلا در مرغ، شترمرغ و کبوتر به ترتیب 25/7%، 66/6% و 55/15% تعیین گردید. همچنین پس از تعیین گروه های سرمی، سالمونلاهای جدا شده در 4 گروه سرمی D1، B،C1 وC2 طبقه بندی شدند که گروه سرمی D1 داری بیشترین فراوانی(3/53%) بوده است. بر اساس نتایج PCR ژن hilA، این ژن با ایجاد باند bp 854 در تمامی سالمونلاهای جدا شده شناسایی گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد اولا سالمونلوز در کبوتر دارای شیوع نسبی بیشتری در مقایسه با سایر طیور مورد آزمایش در این تحقیق بوده و گروه سرمی D1 سالمونلا از گروه های سرمی غالب در طیور می باشد. ثانیا ژن hilA در گروه های سرمی مختلف سالمونلاها و در گونه های مختلف پرندگان دراندازه یکسان قابل شناسایی است.
    کلیدواژگان: واکنش زنجیره ای پلی مراز، طیور، سالمونلا، hilA
  • فاطمه نویسی، منصوربیات، مهردادهاشمی، شهلا رودبار محمدی، سارا سعادتمند صفحه 39
    زمینه و هدف
    در سالهای اخیر شیوع بیماری های آلرژیک در کلیه جوامع روند صعودی داشته است. مشخص شده که اسپور و کونیدی قارچ های موجود در هوا در ایجاد فرمهای مختلف آلرژی بویژه آلرژی تنفسی نقش دارند. روش معمول تشخیص آزمایشگاهی قارچ ها، کشت آن ها می باشد که مدت زیادی باید صرف نمود که مشخصات مورفولوژی به طور قطع تعیین کننده گونه باشد. در بهبود بخشیدن حساسیت و ویژگی برای تعیین هویت قارچ های پاتوژن و آلرژی زا روش مولکولی گسترش پیدا کرده است.
    روش بررسی
    پس از کشت قارچ های آسپرژیلوس و فوزاریوم روی محیط PDA و خرد شدن اسپورهای قارچ ها، DNA استخراج شد که به عنوان الگو در PCR برای تکثیر ژن های 1 Aspf و4و1Its استفاده گردید. در مرحله بعد همین پروسه در Colony PCR، بدون استخراج DNAصورت پذیرفت.
    یافته ها
    نتایج PCR نشان داد که هر کدام از پرایمرها الگوی تکثیر یافته متفاوتی را ایجاد کردند و با پرایمر اختصاصی توانستیم دو قارچ را از یکدیگر مجزا کنیم. همچنین نتایج حاصل از دو روش PCR،Colony PCR یکسان بود. با توجه به اینکه تحقیقات سایر محققین بر روی مخمر ها صورت پذیرفته بود، در این مطالعه از قارچ های رشته ای استفاده شد و نتایج یکسانی بدست آمد که با توجه به وقت گیر بودن مرحله استخراج، روش Colony PCR پیشنهاد می شود.
    نتیجه گیری
    با بهینه سازی روشPCR Colony، می توان به عنوان روشی مطمئن جهت تشخیص سریع قارچ های فوق در آزمایشگاه های تشخیص طبی با استفاده از روش مولکولی بهره برد.
    کلیدواژگان: آسپرژیلوس، فوزاریوم، آلرژی، PCR Colony، PCR
  • مسعود بذرافشان، عزیز همایونی راد صفحه 47
    زمینه و هدف
    درک بیشتر از چگونگی زنده مانی سلول های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس در فرآیند تهیه تجاری و به کارگیری آن به عنوان باکتری پروبیوتیک مفید می باشد. بنابراین هدف این تحقیق بررسی اثر تنش های مختلف محیطی بر زنده مانی این باکتری پروبیوتیک می باشد.
    روش بررسی
    از آنجایی که لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس یکی از مهمترین میکرو ارگانیسم های پروبیوتیکی در تکنولوژی مواد غذایی می باشد، بررسی جنبه های مختلف واکنش های آن در برابر تنش-های محیطی، در مقالات منتشر شده بین سالهای 1980 تا 2010 صورت گرفت.
    یافته ها
    بررسی مقالات نشان داد که لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس توانایی سازگار شدن با سایر تنش ها را دارد و سازگاری آن در برابر یک تنش می تواند مقاومت آن در برابر اکثر تنش های غیر مرتبط دیگر را افزایش دهد اما همه تنش ها نمی توانند این سازگاری را به وجود بیاورند. همچنین ثابت شد که مقاومت لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس در برابر تنش ها در فاز ایستایی رشد نسبت به فاز لگاریتمی رشد بیشتر می-باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به بررسی فاکتورهای مورد مطالعه در این تحقیق مشاهده شد که باکتری لاکتوباسیوس اسیدوفیلوس قدرت سازگار شدن در برابر تنش های محیطی را دارا می باشد و می توان با پیش تیمار کردن آن در شرایط سخت، زنده مانی این باکتری را افزایش داد.
    کلیدواژگان: لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، پاسخ به تنش، پروبیوتیک
|
  • Morovati Sharif Abad M., Salehi E Page 1
    Background And Objectives
    Salmonellosis is an infectious disease for all animal species which caused by different species of Salmonellae and manifested clinically by preacute septicemia or enteritis. Most recent investigation suggested that some probiotics such as Saccharomayces boulardii can inhibit multiplicity of enteropathogenic bacteria such as Salmonella in vitro and it is possible to prevent pathological changes caused by these bacteria in vivo. This prospective study was conducted to investigate the protective effects of Saccharomyces boulardii on liver pathologic lesions of Salmonella typhimurium in rat.
    Materials And Methods
    Thirty Conventional male rats were divided in to three groups (A, B, C). ALT and AST values were determined from blood samples before administration of Saccharomyces boulardii and bacterium. Rats in group B and C received 1 ml of saline contained 107 ¬and 108 CFU/ml of Saccharomyces boulardii orally for 5 days respectively. Control group (A) received only 1 ml saline as experiment groups; On day five, all animals were exposed orally with 107 Salmonella typhimurium. On day 10, all rats inoculated with bacterium then blood sample were obtained and all animals were euthanized.
    Results
    In biochemical examination serum level of ALT and AST in the control group (A) significantly increased (p<0/001) but not significant changes in the experiment group (B and C) were seen. In addition ALT and AST increased level between group B and C were not significant. In other hand 108 and 107cfu/ml Saccharomyces boulardii doesn’t have any significant difrentiation for protection of Salmonellosis.
    Conclusion
    This study indicates that Sacharomyces boulardii has protective effect on Salmonella typhimurium infection in rat and some serum biochemical examination confirm this result.
    Keywords: Rat, Liver enzyme, Saccharomayces boulardii, Salmonella typhimurium
  • Soltan Dallal Mm, Fazelifard P., Tabatabaei Bafroei A., Rashidi S., Zarrin M Page 7
    Background And Objective
    Food borne diseases due to consumption of contaminated food are considered as a critical health problem worldwide and many funds are compensated for treatment of such diseases annually. Cream-containing pastries are most prone to contamination with variety of microorganisms due to their ingredients, handling as well as storage conditions. The aim of current study is to determine the rate of microbial contamination of cream-containing pastry from confectionaries in south of Tehran.
    Materials And Methods
    A total of 121 cream-containing pastry samples were taken from different confectionaries randomly. The rate and type of contamination were assessed according to Iran National Standards.
    Results
    This study revealed that 72.7% of all of cream-filled pastries collected from south of Tehran were contaminated with various microbes. Most contamination was due to Enterobacteriaceae and yeasts. The examined samples were also contaminated with other bacteria, so that 100% of contaminated products had more than one microorganism. No Salmonella was isolated from cream filled pastries. Furthermore, the monthly assessment of rate of contamination, showed that the most and least rate of contamination was in summer (June, Mean of contamination 86%) and winter (December, Mean of contamination 50%) respectively.
    Conclusion
    It seems that training of workers and supervision on the preparation and storage of cream pastries through health centers is necessary for public health.
    Keywords: Cream, containing pastry, Food contamination, Food poisoning
  • Dadvar P., Dayani O., Morovat M., Gholami J Page 13
    Background And Objective
    One of the methods for compensating nutrient´s deficiency of feedstuff is using probiotics to processing feed. As citrus wastages have low protein value in animal nutrition so we can use of them better by processing with yeasts and fungi.
    Materials And Methods
    In this experiment lemon wastages from juice factories were used and Saccharomyces cerevisiae was used for processing and increasing their nutrients concentration.
    Results
    The results showed that processing lemon pulp with yeast caused a significant increase in lemon pulp´s crude protein and ADF (P<0.05) but its NDF percent (P<0.01) and organic matter (P<0.05) were decreased. Results of lab degradability showed that after processing digestible organic matter in dry matter digestibility was decreased significantly, although dry matter and also organic matter digestibility were not changed significantly. Moreover metabolisable energy was decreased significantly (P<0.05).
    Conclusion
    We can conclude that processing lemon pulp with Saccharomyces cerevisiae yeast increases the efficiency of this product.
    Keywords: lemon pulp, probiotic, Saccharomyces cerevisiae, degradability, metabolisable energy
  • Jahani Sherafat S., Tajeddin E., Alebouyeh M., Nazemalhosseini Mojarad E., Mohammad Alizade Ah, Seyed Majidi Mr, Zal Mr Page 19
    Background And Objective
    The aim of present study is detection of the diversity of responsible bacterial isolates have identified from bile duct infections and investigation of the sensitivity of RFLP-DGGE method as an alternative method for discrimination of these isolates.
    Materials And Methods
    60 bile samples were collected from Taleghani hospitalized patients in Tehran. Identification of bacteria and antimicrobial susceptibility tests were done according to the standard methods. For the detection of different isolates, PCR on 16s rRNA region and RFLP-DGGE were done.
    Results
    16 out of 38 bacterial isolates were identified as E.coli. The highest resistance phenotypes were belonged to Amoxicillin (100%) and Ampicillin (75%). RFLP-DGGE showed different banding patterns, so that different isolates could be discriminated from each others, easily.
    Conclusion
    These results showed that RFLP- DGGE on 16s rRNA PCR products could be considered as a suitable method for differentiation of bacterial isolates from clinical samples.
    Keywords: RFLP –DGGE, E.coli, Gall
  • Norouzfar Z., Sohrabi A., Yaghmayi P., Safaei Naraghi Z., Moradi A., Eslamifar A., Azadmanesh K Page 25
    Background And Objective
    Kaposi's sarcoma is a connective tissue malignancy which is more common in patients with immune suppression states like Acquired Immune Deficiency Syndrome (AIDS). This study was carried out to study prevalence of Herpes virus type 8 (HHV8) in Kaposi's Sarcoma patients in Tehran.
    Materials and Methods
    Forty two tissue samples with suspicious diagnosis of Kaposi's sarcoma were found in paraffin embedded archives of Loghman, Shohada, Razi and Cancer institute hospitals of Tehran collected between 1379 and 1389. After DNA extraction, the presence of HHV-8 was evaluated using specific primers of ORF-26 fragment of viral genome with a nested PCR approach.
    Results
    among 42 tested samples, 30 samples were positive for HHV8. The average age of positive samples was 61.6 years. 23 samples were from male patients and 7 from females.
    Conclusion
    We found 30 cases positive for HHV8 among 42 tested paraffin embedded samples. Considering 4 samples were primarily reported as pseudo Kaposi's sarcoma in pathologic examination, HHV8 was detected in 78.9% of Kaposi's sarcoma cases. This finding also supports the sensitivity of nested PCR method for detection of this virus.
    Keywords: Kaposi's sarcoma, HHV8, Nested PCR, Iran
  • Akbarmehr J Page 33
    Background And Objective
    Salmonellosis is an important infectious disease in both animals and humans. Food of poultry origin is the most important sources of Salmonella infection in humans. The hyperinvasive locus A (hilA) gene has an important role in Salmonella pathogenicity. This gene encodes a transcriptional regulator that activates the expression of invasion gene and facilitates the entry of the bacteria into intestinal epithelial cells. The goal of this research was to isolate Salmonella from poultry, serogroup screening of them and detect of their hilA gene by Polymerase Chain Reaction (PCR) technique
    Material And Methods
    This research which was carried out in East Azarbayjan province in Iran, overall 520 samples were obtained from chicken (400 samples), ostrich (30 samples), and pigeon (90 samples). Samples were harvested from intestine, liver, spleen of poultry and examined by bacteriological tests. Serogroup screening was done by specific Salmonella antisera. PCR was applied with one pair of primers targeting the Salmonella hilA gene.
    Results
    According to the results of bacteriological tests 45 Salmonella strains were found among 520 of total samples (8.65%). The prevalence of Salmonella spp in chicken, ostrich, and pigeon were determined as7.25%, 6.66% and 15.55%, respectively. Salmonella isolates represented four different serogroups(D1,B,C1,and C2) which Salmonella serogroup D1 with frequency 53.3% was the most dominant serogroup. The PCR of the hilA gene produced a band of 854 bp with all the Salmonella isolates.
    Conclusion
    This research was indicated the relatively high frequency of Salmonella serogroup D1 in poultry and the high prevalence of salmonellosis in pigeon and also suggested that the hilA gene could be present in different Salmonella serogroups from different hosts in birds.
    Keywords: PCR, poultry, Salmonella, hilA
  • Nevisi F., Bayat M., Hashemi M., Roudbar Mohammadi S., Saadatmand S Page 39
    Background And Objective
    Prevalence of allergic diseases has been increased in recent years. Allergy is defined as the response of immune system against external proteins. It has been indicated that spore and conidia of the fungi existing in air play a role in creation of different forms of allergy, especially the respiratory allergy. The typical method for identification of fungi is culture, which requires time for morphological characteristics identification of species. Molecular methods have been developed with the purpose of improving the sensitivity and specificity detection of pathogen and allergenic fungi. The aim of this research was studying on allergenic level of Aspergillus and Fusarium by an appropriate and reliable molecular method of colony PCR in order to decrease the identification time.
    Materials And Methods
    After culture of Aspergillus and Fusarium on PDA medium and decomposition of fungus spores, DNA extraction was carried out using Gen Pajuhan Puya kit, which was subsequently used in PCR as pattern for amplification of the genes Aspf and Its4,1. The same process was fulfilled in next stage in colony PCR without DNA extraction.
    Results
    PCR results indicated that each primer caused a different amplified pattern and two fungi was discriminate by specific primer. In addition both PCR and colony PCR was identical. In this study colony PCR was applied to filament fungi and led to identical results compared to PCR. As the extraction step is time-consuming, colony PCR method is suggested.
    Conclusion
    Through optimization of PCR and colony PCR sample infected by Aspergillus, a reliable molecular method can be provided for rapid identification of the mentioned fungi in clinical laboratories.
    Keywords: Aspergillus, Fusarium, Colony PCR, Allergy, Aspf1, Its1, 4
  • Bazrafshan M., Homayouni Rad A Page 47
    A greater understanding of how the survival of Lactobacillus acidophilus cells in the process of preparing and using it commercially as a probiotic bacterium is useful. So, the aim of this study is the effect of different environmental stresses on survival of L. acidophilus.As L. acidophilus is one of the most important probiotic microorganisms in food technology, so we decided to review different aspects of stress responses in L. acidophilus in published papers between 1980 and 2010.Results showed that L. acidophilus has possibility to adapt to one or more stresses, but not all stresses could provide cross-protection against every stresses tested. It appears that L. acidophilus is capable of displaying adaptive response to stress. It also proved that the resistance of L. acidophilus against stress in the stationary growth phase is more than the logarithmic growth phase.Considering the factors studied in this research L. acidophilus bacteria has possibility to adapt to against environmental stress and can be treated before using it in harsh conditions, in order to bacteria survival increase.
    Keywords: Stress responses, Lactobacillus acidophilus, Probiotic