فهرست مطالب

فصلنامه زیست فناوری میکروبی
پیاپی 2 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/09
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد مهدی سلطان دلال، عصمت پناهی، فاطمه صابرپور، پرستو فاضلی فرد صفحه 1
    زمینه وهدف
    بیماری های منتقله از راه غذا امروزه یکی از بزرگترین نگرانی ها در جهان می باشد. استافیلوکوکوس اورئوس یکی از عوامل مهم مسمومیت های غذایی می باشد که در نتیجه مصرف غذای آلوده به انترو توکسین مقاوم به حرارت در غذا ایجاد می شود. همچنین امروزه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) یک پاتوژن عمده و مهم محسوب می شود که به سرعت در جهان در حال گسترش است و به صورت یک تهدید جدی برای سلامت عمومی مطرح گردیده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آلودگی مواد غذایی به استافیلوکوکوس اورئوس و شیوع سویه های مقاوم به متی سیلین (MRSA) صورت گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه560 نمونه غذایی طی ماه های آبان 86 لغایت شهریور 1387 از سه منطقه جنوب تهران، شهر ری و اسلام شهر از نظر آلودگی بررسی گردید. نمونه ها طبق استاندارد ملی ایران به شماره 1194 از نظر وجود استافیلوکوکوس اورئوس مورد بررسی قرار گرفتند. همچنین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در این سویه ها به روش دیسک دیفیوژن انجام داده شده است.
    یافته ها
    از560 نمونه غذایی، 49 نمونه به استافیلوکوکوس اورئوس آلوده بودند (7/8%). بیشترین آلودگی در شیرینی تر بوده است. همچنین 2% استافیلوکوکوس اورئوس های جدا شده مقاوم به متی سیلین بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت استافیلوکوکوس اورئوس در مسمومیت های غذایی و آلودگی قابل توجه نمونه های مورد مطالعه به این باکتری، ضرورت نظارت و کنترل دقیق مراکز عرضه وتولید مواد غذایی توسط واحدهای بهداشتی بیشتر مشخص می گردد
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، مواد غذایی، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • کلونینگ ژن پروتئینA باکتری استافیلوکوکوس اورئوس درپلاسمید بیانی
    بهرام کاظمی، شهرام خالقی، مژگان بنده پور، مریم جهانی ابیانه، لیلا ماغن، پرویز پاکزاد صفحه 11
    زمینه و هدف

    با استفاده از ایمونوگلبولینها می توانیم اطلاعات دقیقی درمورد یک آنتی ژن خاص بدست آوریم. برای جداسازی اختصاصی یک کلاس ایمونو گلبولین ازروش کروماتوگرافی جذبی استفاده می‎شود. هدف این مطالعه تهیه پروتئینA نوترکیب باکتری استافیلوکوکوس اورئوس بوده که در کروماتوگرافی جذبی برای جداسازی IgG سرم استفاده میگردد.

    روش بررسی

    DNA ژنومی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس استخراج گردید وبکمک پرایمرهایی که براساس ژن پروتئین A طراحی شده بودند واکنش PCR انجام گرفت ومحصول PCRدر پلاسمید کلون شد. برای جدا کردن ژن فوق پلاسمید نوترکیب با انزیم های NdeI و EcoRI هضم گردید. ژن پروتئینA خالص سازی گردید و در پلاسمید بیانی ساب کلون شد.

    یافته ها

    ژن پروتئین A با روش PCR تکثیر شد. محصول PCR که دارای 1435 نوکلئوتید می باشد با موفقیت در پلاسمید بیانی کلون وتایید گردید.

    نتیجه گیری

    پلاسمیدنوترکیب برای بیان پروتئین نوترکیب واستفاده درستون کروماتوگرافی جذبی مخصوص جداسازی IgG سرم اماده میباشد.

    کلیدواژگان: پروتئین A، استافیلوکوکوس اورئوس، کلونینگ
  • مونا علی بلندی، حسن میرزاحسینی صفحه 15
    زمینه و هدف
    توالی N- ترمینال ژن پروتئینهای نوترکیب تاثیر بالایی بر میزان بیان آنها در اشریشیاکلی دارد. در جهت بررسی این مهم، پرایمر طویلی را به منظور بازآرائی ناحیه N-ترمینال ژن و کاهش محتوای GC طراحی نمودیم.
    روش بررسی
    ما pET-1006 (cDNA-hbfgf که در pET-22b قرار داده شده) را بعنوان الگو در اختیار داشتیم. کاهش درصد نوکلئوتیدهای GC در ناحیه N-terminal ازcDNA-hbfgf توسط روش Site Directed Mutagenesis با تغییر نوکلئوتیدها بدون تغییر در اسیدهای آمینه انجام شد. میزان بیان hbFGF تولید شده توسط ژن موتانت و وحشی با استفاده از تکنیک هایdensitometry SDS-PAGE، Western Blot و ELISA اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان می دهد که میزان بیان hbFGF، توسط ژن موتانت در مقایسه با ژن وحشی افزایش یافته است. این اختلاف فاحش در میزان بیان ژن موتانت و وحشی را می توان به کارآمدی mRNA برای ترجمه ارتباط داد.
    نتیجه گیری
    این اختلاف نشان می دهد که کاهش محتوای GC در ناحیه N ترمینال، باعث کاهش پایداری ساختارهای ثانویه و تشدید ترجمه می گردد.
    کلیدواژگان: بازآرائی ژن، محتوای GC، بیان پروتئینهای نوترکیب، فاکتور رشد فیبروبلاستی بازی
  • حسین جمالی فر، احمد رضا شاهوردی، نسرین صمدی، احمد زاهری، محمدرضا فاضلی صفحه 25
    زمینه و هدف
    دوغ، نوعی نوشیدنی لبنی است که از ماست تهیه شده و می تواند به جای نوشابه در سبد غذایی ایرانی ها قرار بگیرد و تامین کننده یک چهارم نیاز روزانه به کلسیم و حاوی ویتامین هایB2 وB6 و B12باشد. علاوه بر مزایای تغذیه ای، دوغ حاوی باکتری های مفیدی است که اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارند. از آن جمله می توان اثرات ضد میکروارگانیسم های پاتوژن بخصوص Escherichia coli O157:H7 را نام برد که با تولید توکسین می تواند باعث بیماری های گوارشی و دستگاه ادراری همچون کولیت هموراژیک(hemorrhagic colitis) و سندوم اورمیک همولیتیک (hemolytic uremic syndrome) شود. این باکتری بعنوان یک عامل پاتوژن food-borne مطرح است و می تواند از طریق شیر و سایر مواد لبنی، آب آلوده و نیز گوشت به انسان منتقل شود. در این تحقیق نقش آنتاگونیستی دوغ بر علیه باکتری پاتوژن Escherichia coli O157:H7 بررسی شد.
    روش بررسی
    بقای باکتری ذکر شده در 5 نوع دوغ صنعتی، 3 نوع دوغ محلی و یک نوع دوغ تهیه شده از ماست اسیدوفیلوس با استارتر S.thermophillus و Lactobacillus acidophillus با اندازه گیری کینتیک مرگ باکتری پاتوژن به روش شمارش در پلیت مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان داد که هر چند تمامی انواع دوغ ها قادر به کاهش بار میکروبی باکتری پاتوژن شدن ولیکن دوغ های سنتی یا محلی در مدت زمان بسیار کوتاهتری نسبت به دوغ های صنعتی تعداد کل باکتری های Escherichia coli O157:H7 به کمتر از 10 واحد تشکیل دهنده کلنی در هر میلی لیتر کاهش دادند.
    نتیجه گیری
    با توجه به مدت زمان اثر هریک از این دوغ ها و زمان ماند ماده غذایی درمعده که بیش از یک ساعت طول نمی کشد لذا استفاده از نوشیدنی های پروبیوتیکی مثل دوغ محلی و اسیدوفیلوسی با غذا که در مدت زمان 30 دقیقه باعث کاهش قابل توجهی در تعداد باکتری های بیماری زا می شوند می تواند در پیشگیری از آلودگی های میکروبی و عفونت های مختلف موثر باشد
    کلیدواژگان: دوغ، اشریشیاکلی O157:H7، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس
  • عبدالله جعفرزاده، وحید میرزایی، مریم نعمتی، محمد تقی رضایتی، حسین احمد بیگی صفحه 31
    سابقه و هدف
    هلیکوباکتر پیلوری عامل اصلی چندین بیماری گوارشی از قبیل زخم پپتیک و سرطان معده شناخته می شود. 17IL- یک سایتوکاین پیش التهابی است که توسط سلول های17 TH ترشح می شود و23 IL- بعنوان یک القاء کننده اصلی توسعه سلول های17 TH بیان شده است. ارزیابی میزان سایتوکاین ها ممکن است در شناخت پاتوژنز بیماری، تعیین شدت بیماری و ارزیابی درمان موثر باشد. بنابر این هدف این مطالعه تعیین میزان سرمی اینترلوکین 17 - و اینترلوکین23 - در سرم افراد مبتلا به زخم پپتیک و مقایسه آن با افراد آلوده بدون علامت و افراد غیر آلوده بوده است.
    روش بررسی
    از 50 بیمار مبتلا به زخم پپتیک، 30 فرد بدون علامت آلوده به هلیکو باکتر پیلوری و 15 فرد سالم غیر آلوده نمونه خون جمع آوری شد. میزان سرمی اینترلوکین -17 و اینترلوکین -23 با استفاده از روش ELISA اندازه گیری شد و بین گروه های مختلف مقایسه شد.
    یافته ها
    میانگین میزان سرمی17 IL- در بیماران زخم پپتیک (48/5 ±pg/ml 28/9) بطور معنی داری از افراد آلوده بدون علامت (75/3 ±pg/ml 19/5؛ 001/0P<) و افراد سالم غیر آلوده(76/3 ±pg/ml 55/30001/0P<) بالاتر بود. میانگین میزان سرمی23 IL- در بیماران مبتلا به زخم پپتیک 41/8 ±pg/ml 66/8، درافراد آلوده بدون علامت 66/5 ±pg/ml 25/7، و در افراد سالم غیر آلوده36/3 ±pg/ml 64/3تعیین شد. آنالیز آماری نشان داد که میانگین میزان سرمی23 IL- در بیماران مبتلا به زخم پپتیک و درافراد آلوده بدون علامت بطور معنی داری از افراد سالم غیر آلوده بالاتر است (بترتیب با 02/0 P< و 03/0 P<).
    نتیجه گیری
    این نتایج نشان می دهد که میزان سرمی17 IL- و23 IL- در افراد آلوده به هلیکوباکترپیلوری در مقایسه با افراد سالم غیر آلوده بالاتر است.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، زخم پپتیک، اینترلوکین، 17، اینترلوکین، 23
  • محبوبه نخعی مقدم صفحه 37
    زمینه و هدف
    اگرچه عفونت هلیکوباکتر پیلوری با ترکیبی از عوامل آنتی بیوتیکی درمان می شود، اما گاهی درمان کامل نبوده و یا اثرات جانبی داروها مشاهده می شود. از پوست پرتقال به عنوان افزودنی طعم دهنده در بعضی از مواد غذایی مثل برنج و کیک استفاده می شود. با توجه به گزارشات مبنی بر اثرات پوست پرتقال بر ناراحتی های گوارشی در طب سنتی و افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی هلیکوباکتر پیلوری، هدف این تحقیق بررسی اثر ضد هلیکوباکتر پیلوری عصاره متانولی پوست پرتقال بوده است.
    روش بررسی
    بعد از جمع آوری پوست پرتقال و شناسایی، عصاره ی متانولی آن با روش پرکولاسیون تهیه و اثر آن علیه 37 ایزوله کلینیکی هلیکوباکتر پیلوری با استفاده از روش دیسک دیفوژیون، در محیط مولرهینتون آگار حاوی امولسیون زرده تخم مرغ در مقایسه با آموکسی سیلین و مترونیدازول بررسی شد.
    یافته ها
    تمامی ایزوله ها نسبت به دیسک حاوی mg2 عصاره حساس بودند. میانگین قطر هاله ی عدم رشد 45/0±28/13 میلی متر بود. حداقل غلظت ممانعت کننده رشد (MIC) عصاره μg/ml 729 بود. حداقل غلظت کشنده (MBC) عصاره بالاتر از MIC آن بود. فعالیت ضد باکتریایی عصاره بعد از حرارت دادن در دمای اتوکلاو به مدت 20 دقیقه حفظ شد.
    نتیجه گیری
    تحقیق در مورد محصولات طبیعی که مصرف آن ها در طب سنتی برای ناراحتی های گوارشی مرسوم است، از نظر فعالیت ضد هلیکوباکتر پیلوری باارزش می باشد. در این پژوهش مشخص گردید پوست پرتقال رشد این باکتری را در شرایط آزمایشگاهی مهار می کند. با توجه به سایر منافع پوست پرتقال مصرف آن در تهیه ی مواد غذایی بویژه کیک بجای وانیل توصیه می شود.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، عصاره، پوست پرتقال
  • شهلا منصوری، ارمیتا فرهمند صفحه 45
    زمینه و هدف
    باکتری های انتزیک گرم منفی مقاوم به آنتی بیوتیک ها در حال افزایش میباشند. علت این مسئله میتواند مصرف آنتی بیوتیک ها به عنوان تقویت کننده و پیشگیری از عفونت در حیوانات باشد. سویه های مقاوم از طرق مختلف قادر به انتقال به انسان هستند. وجود چنین باکتری هایی در حیوانات از جنبه های دامپزشکی، پزشکی و اقتصادی حائز اهمیت می باشد. این بررسی با هدف شناسایی و تعیین حساسیت باکتری های روده ای نسبت داروهای ضد میکروبی در مرغها در کرمان انجام شد.
    روش بررسی
    نمونه توسط سواب از داخل شکم مرغهای کشتار شده گرفته شده و در محیط مناسب کشت داده شدند. باسیلهای گرم منفی تخمیر کننده گلوکز با استفاده از آزمایشات بیوشیمیایی شناسایی گردیدند. حداقل غلظت ممانعت کنندگی از رشد (MIC) ا توسط متد رقت در اگار نسبت به چهار آنتی بیوتیک تعیین شد.
    یافته ها
    فراوانی باکتری های روده ای در مرغها به ترتیب اشریشیاکلی (7/43%)، گروه پروتئوس، پرویدنسیا، مورگانلا (4/22%)، گروه انتروباکتر، کلبسیلا، سراشیا (2/21%) و گروه سالمونلا، سیتروباکتر، اریزونا، (5/11%) بود. مقاومت نسبت به سیپروفلوکساسین، جنتامیسین، کلرامفنیکل و تتراسیکلین به ترتیب12/9%، 5/9 % و 78/11% 8/57% تعیین گردید. مقاومت به بیش از یک دارو به طور همزمان در 78/19% جدایه ها دیده شد.
    نتیجه گیری
    مقاومت بالای جدایه ها نسبت به تتراسیکلین و همچنین وجود سویه های با مقاومت چندگانه در مرغهای این منطقه حائز اهمیت بوده و پیشنهاد میگردد که در مراکز پرورش طیور، افزودن آنتی بیوتیکها به غذای ماکیان مورد توجه بیشتر قرار گرفته و مصرف این داروها به خصوص تتراسیکلین در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر ممنوع گردد.
    کلیدواژگان: باکتری های روده ای، مقاومت ضد میکروبی، تتراسیکلین، مرغ
  • زهره فائزی زاده، امیر قریب، محسن میرزایی صفحه 51
    زمینه و هدف
    بخش عمده همی سلولز دیواره سلولی گیاهان را ماده گزیلان تشکیل می دهد. گزیلانازها (EC 3.2.1.8) آنزیمهایی هستند که از گونه های مختلف میکروارگانیسم ها از جمله برخی از قارچها و باکتری ها استخراج گردیده اند. این آنزیمها قادرند اتصال قندهای D- گزیلوز را در ماده گزیلان تخریب نمایند و باعث آزاد شدن قند مذکور از گزیلان گردند. در سالهای اخیر گزیلانازها در صنایع مختلف از جمله در بی رنگ سازی کاغذ و شفاف کردن روغنهای خوراکی کاربرد وسیعی یافته اند.
    روش بررسی
    در این تحقیق آنزیم گزیلاناز از محیط کشت باکتری باسیلوس استئاروترموفیلوس (ATCC 12980) بوسیله چندین روش آزمایشگاهی نظیر رسوب با سولفات آمونیوم، سانتریفوژ و کروماتوگرافی های ژل فیلتراسیون با سفادکس G-100 و تعویض یونی با دی اتیل آمینو اتیل- سلولز تخلیص گردید و سپس اثر pHو دما بر روی فعالیت این آنزیم بررسی گردید.
    یافته ها
    در کروماتوگرافی ستونی دی اتیل آمینو اتیل- سلولز سه پیک مجزا مشاهده گردید که فقط یک پیک فعالیت گزیلانازی از خود نشان داد و درجه تخلیص بدست آمده از فراکسیونهای این پیک معادل 09/63 تعیین شد. فعالیت ویژه آنزیم تخلیص شده برابر با 7/87 واحد بین المللی بر میلی گرم بدست آمد و بازده تخلیص آن 45/17 درصد بود. همچنین آنزیم تخلیص شده حداکثر فعالیت هیدرولیزی بر روی گزیلان را در pH معادل 7 و در دمای 60 درجه سانتیگراد نشان داد. این آنزیم توانست گزیلان را در طی 16 ساعت تجزیه نماید. بررسی محصولات انتهایی هیدرولیز گزیلان توسط کروماتوگرافی کاغذی بر این دلالت داشت که آنزیم گزیلاناز تخلیص شده نوعی اندوگزیلاناز می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده در مورد pHو دمای اپتیمم آنزیم گزیلاناز تخلیص شده مشخص گردید که این آنزیم جهت استفاده در صنعت بسیار مناسب می باشد.
    کلیدواژگان: باسیلوس استئاروترموفیلوس، گزیلاناز، تخلیص، کروماتوگرافی
|
  • Soltan Dallal Mm, Panahi E., Saberpour F., Fazelifard P., Tabatabaei Bafroei A., Fakharian F., Agha Amiri S., Rashidi S., Abedi Mohtasab Tp, Vahedi S., Najjarian A Page 1
    Background And Objective
    Food born diseases are still one of the most important concerns in the world. Of various pathogens that are related to food born diseases, Staphylococcus aureus is the most common pathogen of food poisoning. Heat stable enterotoxin of methicillin resistant S.aureus)MRSA(, which is rapidly spreading in the world, is the major factor in causing food poisoning. The objective of this study was to assess the frequency of food contamination by S.aureus and the prevalence of MRSA strains in tested samples.
    Material And Methods
    In total, 560 food samples from different parts of Tehran south, Shahre Rey and Islamshahr were obtained for the test between January 2008 to September 2008. The detection of S.aureus in the food samples were performed according to National Standard of Iran, No.1194.
    Results
    Of 560 samples, 49(8.7(% were contaminated with S.aureus. Pastries are the most contaminated among the others. In total 2% of S.aureus isolates were resistant to methicillin.
    Conclusion
    The high percentage of contamination with S.aureus was found in this study. Since this bacterium is very important in causing food poisoning, we advice strict control in processing and producing of food staff.
    Keywords: Staphylococcus aureus, Food, Antibiotic resistance
  • Gene cloning of Staphylococcus aureus protein A in expression vector
    Kazemi B., Khaleghi S., Bandehpour M., Jahani Abyaneh M., Maghen L., Pakzad P Page 11
    Background And Objective

    Immunoglobulins are used for getting some information about a specific antigen and affinity chromatography is a method for immunoglobulins separation. The aim of this study was to preparation of recombinant protein A from Staphylococcus aureus for using IgG separation from human serum.

    Materials And Methods

    The genomic DNA was extracted from Staphylococcus aureus and PCR reaction was done using a pair of primer based on protein A gene sequence. PCR product was cloned in to cloning vector. Recombinant plasmid was digested with NdeI and EcoRI restriction enzymes. The gene was purified from gel and sub cloned in to an expression vector.

    Results

    The gene of staphylococcal protein A was amplified and PCR product contained 1435 bp sub cloned in to expression vector, successfully and confirmed.

    Conclusion

    The recombinant plasmid is ready to express of recombinant protein for affinity chromatography column preparation.

  • Alibolandi M., Mirzahoseini H. Page 15
    Background And Objective
    Translation initiation region (TIR) significantly affects the level of recombinant protein expression in E. coli. In order to determine this effect we designed a long primer to modify TIR and reduce GC content.
    Materials And Methods
    We had pET-1006) human basic Fibroblast Growth Factor cDNA inserted to pET-22b(as a template. Site directed mutagenesis were applied to alter the 5′ end of hbfgf cDNA and decrease GC content through nucleotide changes, without changing amino acid sequences. The amount of produced hbFGF expressions by mutant and wild gene was quantified based on SDS-PAGE densitometry assay, western blotting and ELISA.
    Results
    Obtained result proved that expression rate of mutant gene was increased when compared to wild type. This serious difference might relate to the mRNA efficiency for translation.
    Conclusion
    It shows that reduction of GC content will decrease the stability of secondary structure of mRNA and cause enhancement in translation.
    Keywords: Gene modification, GC content, Recombinant protein expression, hbFGF
  • Jamalifar H., Shahverdi Ar, Samadi N., Zaheri A., Fazeli Mr Page 25
    Background And Objective
    Yogurt drink (dough), a popular national drink in Iran is famous for its nutritional values specially calcium and group B vitamin. As a fermented drink, dough also harbors beneficial bacteria which enrich gastrointestinal flora and could combat some bacteria like Escherichia coli O157: H7. Pathogenic foodborne bacteria are responsible for diseases such as hemorrhagic colitis and hemolytic uremic syndrome.
    Materials And Methods
    In this study the antagonistic effects of various Iranian doughs (industrial traditional and also acidophilus) were examined on Escherichia coli O157: H7. The kinetics of death of the pathogenic bacteria in various doughs was determined.
    Results
    The results obtained indicated that also all the dough preparations were capable of significant reduction of pathogenic bacteria but this effect for tradition doughs was more significant and within 30 min eradication of pathogenic bacteria was achieved.
    Conclusion
    Considering the effect of each of these time and time will dough nutrient more than an hour long, so do not take the use of probiotic drinks such as yogurt drink local food acidophillus 30 minutes in duration caused a significant reduction in the number of bacteria are the disease can prevent microbial contamination and infection is effectively different.
    Keywords: Doughs, Escherichia coli O157: H7, Lactobacillus acidophillus
  • Jafarzadeh A., Mirzaee V., Nemati M., Rezayati Mt, Ahmad, Beygi H Page 31
    Background And Objective
    H. pylori is a major etiologic agent for several gastroduoedenal diseases including gastric ulcer and peptic ulcer. It has been reported that the Th17 cells strongly associated with inflammatory disease and IL-23 presented as a main inducer of Th17 cells development. The aim of this study was to investigate the serum levels of IL-17 and IL-23 in H. pylori-infected peptic ulcer (PU) patients and H. pylori-infected asymptomatic (AS) carriers.
    Materials And Methods
    Totally, 45 H. pylori-infected PU patients, 30 H. pylori-infected AS carriers and 15 healthy uninfected subjects (as a control group) were enrolled to study. A blood sample was obtained from all participants and the serum levels of IL-17 and IL-23 was measured by ELISA method.
    Results
    The mean serum levels of IL-17 in total PU patients (9.28 pg/ml ± 5.48) was significantly higher than those observed in total AS subjects (5.19 pg/ml ± 3.75, p<0.001) and healthy control group (3.55 pg/ml ± 3.76, p<0.0001). The mean serum levels of IL-23 in PU, AS and control groups were 8.66 pg/ml ± 8.41, 7.25 pg/ml ± 5.66 and 3.64 pg/ml ± 3.36, respectively. The mean serum levels of IL-23 in PU and AS groups was significantly higher than those found in uninfected control group (P<0.02 and P<0.03, respectively).
    Conclusion
    The results of the present study showed higher serum concentrations of IL-17 and IL-23 in H. pylori-infected subjects as compared with control group.
    Keywords: Helicobacter pylori, Peptic ulcer, IL, 17, IL, 23
  • Nakhaei Moghaddam M Page 37
    Background And Objective
    Although Helicobacter pylori infection could be eradicated by a combination of therapeutic agents, but sometimes the cure thus achieved is incomplete and undesirable side effects are certain to occur. Orange peel is used as a food additive for flavoring. Iranian people use the orange rind to improve flavor of cake or some foods such as rice. Considering the use of orange peel for digestive disorders in traditional medicine and the increased development of resistance of Helicobacter pylori to antibiotics, we decided to evaluate the anti- Helicobacter pylori activity of orange peel.
    Materials And Methods
    Percolated methanol extract of orange peel were tested against 37 clinical isolated of Helicobacter pylori. Growth inhibition was determined by the filter paper disc diffusion method on modified egg yolk emulsion agar compared with amoxicillin and metronidazole.
    Results
    All of bacterial isolates were sensitive to 2 mg of orange peel extract. The mean of inhibition zone was 13.28±0.45 mm. The minimum inhibitory concentration)MIC(of methanol extract was 729 µg/ml. MBC was more than MIC. Methanol extract preserved its anti- Helicobacter pylori activity after autoclaving for 20 minutes.
    Conclusion
    Screening among natural resources and plants which are used in folk medicine for gastric problems can be benefit. This study demonstrated that orange peel inhibits growth of Helicobacter pylori isolates in vitro. ‍Concerning the other benefits of herbal medicines, using of orange peel is recommended instead of vanillin to prepare foodstuffs such as cakes.
    Keywords: Helicobacter pylori, Orange peel, Citrus sinensis, Extract