فهرست مطالب

فصلنامه سلامت و محیط زیست
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 17، پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • فرزانه بقال اصغری، مهناز نیک آئین صفحه 263
    زمینه و هدف
    لژیونلاها باکتری های گرم منفی هستند که درمنابع آبی طبیعی و ساخت انسان پراکنده اند. بعضی از گونه های این باکتری برای انسان بیماری زا بوده و می توانند منجر به عفونت های تنفسی شوند. روش کشت روشی روتین در شناسایی باکتری لژیونلا به شمار می رود اما به دلیل محدودیت های این روش از جمله حساسیت پایین و مدت زمان طولانی مورد نیاز برای دستیابی به نتایج، امروزه تکنیک واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) جهت شناسایی باکتری لژیونلا مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی کاربرد روش PCR در شناسایی لژیونلا در نمونه های آبی با سه جفت پرایمر متفاوت انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه 60 نمونه آب جهت حضور لژیونلا با استفاده از روش Nested PCR مورد بررسی قرار گرفت و حساسیت این روش با استفاده از سه جفت پرایمر مختلف شامل (LEG225- LEG858)، (LEG448-LEG858) و (JRP-LEG448)جهت شناسایی لژیونلا ارزیابی گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه70% نمونه ها درصورت استفاده از جفت پرایمر JRP-LEG448 آلوده به لژیونلا تشخیص داده شدند در صورتی که با استفاده از جفت پرایمرLEG225- LEG858،05% نمونه ها وبا استفاده از جفت پرایمر LEG448-LEG858، 54 % نمونه ها آلوده به لژیونلا گزارش شدند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که آلودگی نمونه های آبی به گونه های لژیونلا می تواند به راحتی و به سرعت به وسیله روش Nested PCR تشخیص داده شود. بنابراین انتخاب روش مناسب جهت استخراج DNA و انتخاب پرایمرهای مناسب، عوامل مهم در کارایی و حساسیت روش تشخیص هستند.
    کلیدواژگان: PCR، آب، شناسایی، لژیونلا
  • اکبر اسلامی، محمدرضا مسعودی نژاد، فرشید فرشید قنبری، مهسا مرادی صفحه 273
    زمینه و هدف
    به تازگی فرایند الکتروفنتون به طور گسترده ای برای حذف رنگ از محلول های آبی به کار برده می شود. واکنش گر فنتون از طریق الکترولیز به وسیله احیای الکتروشیمیایی هم زمان مولکول اکسیژن و یون فریک به ترتیب به پراکسید هیدروژن و یون فرو در سطح کاتد، تشکیل می شود. در این مطالعه پتانسیل کاهش COD و رنگ زدایی از فاضلاب واقعی نساجی بر پایه اسیدی که بسیار مقاوم در برابر تصفیه زیستی و عوامل اکسیدکننده متداول است به وسیله فرایند تولید الکتروشیمیایی واکنش گر فنتون مورد ارزیابی قرار گرفت.
    روش بررسی
    فرایند الکتروفنتون در دمای محیط، در یک سل باز و تقسیم نشده با کاتد از جنس گرافیت فلت و آند صفحه ای ازجنس پلاتین برای حذف COD و رنگ از فاضلاب واقعی نساجی انجام شد. اثر دانسیته جریان، میزان جریان هوا، زمان الکترولیز، pH اولیه و غلظت یون فرو برای فاضلاب واقعی نساجی بررسی گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که شرایط بهینه پارامترهای موثر بر فرایند از قبیل دانسیته جریان mA/cm2 8/4، 3=pH، میزان جریان هوا L/min 5/1، غلظت یون فروm mol 3 و زمان الکترولیز min 160 است. تحت این شرایط کارایی حذف COD و رنگ به ترتیب 63 و 2/77% حاصل شد.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج به دست آمده، فرایند الکتروفنتون برای تجزیه فاضلاب حاوی رنگ و آلاینده های مقاوم می تواند به عنوان پیش تصفیه استفاده شود. این تکنولوژی قابل اجرا، باعث بهبود قابلیت تصفیه پذیری زیستی فاضلاب نساجی نیز می شود.
    کلیدواژگان: الکتروفنتون، فاضلاب صنعت نساجی، رنگ، اکسیژن مورد نیاز شیمیایی
  • ادریس بذرافشان، فردوس کرد مصطفی پور، مهدی فرزادکیا، کمال الدین اونق، حسین جعفری منصوریان صفحه 283
    زمینه و هدف
    فاضلاب کشتارگاه شامل مقادیر متنوع و بالایی از مواد آلی (از جمله پروتئین ها، خون، چربی و تکه های گوشت) است. به منظور تولید یک پساب مناسب جهت تخلیه به محیط، روش های شیمیایی و الکتروشیمیایی به خصوص در مقیاس آزمایشگاهی برای حذف ترکیبات آلی از پساب کشتارگاه به کار گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی امکان تصفیه فاضلاب کشتارگاه دام، به وسیله فرایند ترکیبی انعقاد شیمیایی و انعقاد الکتریکی برای رسیدن به استانداردهای مورد نیاز انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    در بررسی حاضر ابتدا فاضلاب تهیه شده از کشتارگاه دام پس از آنالیز اولیه، با استفاده از منعقدکننده پلی آلومینیوم کلراید در دوزهای mg/L 100-25 در دستگاه جارتست مورد آزمایش انعقاد شیمیایی قرار گرفت و در ادامه غلظت آلاینده های فاضلاب (BOD5، COD، TKN، TSS و کلیفرم های مدفوعی) اندازه گیری شد. سپس پساب حاصل به مرحله انعقاد الکتریکی منتقل شد و راندمان حذف پارامترهای ذکر شده در گستره پتانسیل الکتریکیV 40 - 10 طی مدت زمانmin 60 مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که کارایی فرایند انعقاد شیمیایی با استفاده از منعقدکننده پلی آلومینیوم کلراید (PAC)، با افزایش دوز تزریقی (mg/L 25- 100) افزایش می یابد به نحوی که حداکثر راندمان حذف در طی فرایند انعقاد شیمیایی برای پارامترهایBOD5،COD، TSS، TKN در دوز mg/L 100و به ترتیب معادل 58/39% و 9/59%، 52/58%، 78/44% حاصل شد. همچنین نتایج حاصل نشان داد که با افزایش پتانسیل الکتریکی و زمان واکنش نیز راندمان به صورت خطی افزایش می یابد به نحوی که حداکثر راندمان حذف در دوزmg/L 100 منعقدکننده پلی آلومینیوم کلراید، در اختلاف پتانسیلV 40 و زمان واکنش 60min برای پارامترهایBOD5، COD، TSS، TKN به ترتیب معادل 97/93% و 55/82%،25/99%، 18/99% حاصل شد.
    نتیجه گیری
    در مجموع چنین استنباط می شود که فرایند ترکیبی انعقاد شیمیایی انعقاد الکتریکی از کارایی بالایی در حذف آلاینده های موجود در فاضلاب کشتارگاه برخوردار است و استفاده از این تکنیک ترکیبی می تواند پسابی منطبق بر استانداردهای تخلیه تولید نماید.
    کلیدواژگان: انعقاد شیمیایی، انعقاد الکتریکی، تصفیه فاضلاب کشتارگاه
  • محمدرضا مهراسبی، سرور صفا، امیرحسین محوی، علی اسدی، حامد محمدی صفحه 295
    زمینه و هدف
    اساس ساختار تمامی هیدروکربن های نفتی (TPH)، هیدروژن و کربن است. کاربرد گسترده، دفع نامناسب، نشت های تصادفی و نشت این ترکیبات باعث می شود حلال های آلی و هیدروکربن های پلی آروماتیک (PAHs) به مدت طولانی در خاک و آب های زیرزمینی باقی بمانند که منجر به پیامدهای زیست محیطی مهمی می گردد. در این پژوهش خاک آلوده به ترکیبات نفتی توسط سورفکتانت تویین 80 شسته شد و کاربرد فرایند فتوفنتون در تصفیه فاضلاب حاصل مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    تویین 80 مایعی زرد رنگ با ویسکوزیته بالا و قابل حل در آب است. برای بررسی کارایی فرایند فتوفنتون متغیرهای غلظت آهن، غلظت H2O2، pH و مدت زمان تابش مطالعه گردیدند. منبع تابش UV لامپ فشار متوسط بخار جیوه ای (w400) بود که به شکل عمودی و مستغرق در محلول داخل راکتور از جنس شیشه به حجم 2L قرار داده شده بود.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که راندمان فرایند فتوفنتون جهت حذف COD فاضلاب تولیدی تابعی از مقدار اولیه آهن، H2O2، pH محیط واکنش و مدت زمان تابش نور UV است. در شرایط بهینه، 3/67% از COD در غلظت آهن mM 1/0، پراکسیدهیدروژن M 43/0 و 3=pH و زمان تابش لامپ UV به مدت 2h ساعت حذف شد. pH نقش بسیار مهمی در کارایی این فرایند دارد به طوری که با کاهش pH، میزان حذف بالا می رود.
    نتیجه گیری
    مطابق نتایج حاصل از این مطالعه، فرایند فتوفنتون در شرایط اسیدی (3=pH) یک روش موثر در حذف COD حاصل از فاضلاب مذکور است.
    کلیدواژگان: کل هیدروکربن های نفتی (TPH)، تویین 80، اکسیداسیون پیشرفته، فرایند UV، Fe2+، H2O2
  • سعید پرستار، سیمین ناصری، امیرحسین محوی، میترا غلامی، امیرحسین جوادی، سعیده همتی برجی صفحه 307
    زمینه و هدف
    آلودگی منابع آب به نیترات یکی از مشکلات زیست محیطی در بسیاری از مناطق جهان است که باعث بیماری متهموگلوبینمیا شده و احتمالا در بروز بیماری هایی از قبیل سرطان سیستم لنفاوی و سرطان خون نیز نقش دارد. بنابراین باید به کنترل و حذف آن از منابع آب اقدام نمود. با توجه به این که امروزه استفاده از نانو مواد در تصفیه آلاینده های محیط بسیار مورد توجه است، در این مطالعه حذف نیترات با استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم غنی شده با نقره (Ag-TiO2) و سنتز شده به روش هم رسوبی نوری و تحت تابش فرابنفش مورد مطالعه قرار گرفت.
    روش بررسی
    غلظت های مورد بررسی نیترات در این تحقیق شامل سه غلظت mg/L 20، 50 و 100 در نظر گرفته شد. به منظور بررسی اثر غلظت نانو ذره Ag-TiO2 در احیای نیترات از غلظت های g/L 1/0، 4/0، 8/0 و 2/1 نانوذره استفاده شد. برای تعیین اثر pH نیز، سه میزان 5، 7 و 9 منظور شد. در این تحقیق هم چنین از نانو ذره Ag-TiO2 در شرایط تاریکی و کاربرد پرتو فرابنفش به صورت جداگانه در حذف نیترات استفاده شد. هم چنین تاثیر حضور مداخله گرهای سولفات و کلراید نیز مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    کارایی بهینه حذف نیترات (5/95%) در شرایط غلظت mg/L 100 نیترات، pH اسیدی و غلظت Ag-TiO2، g/L 8/0 به دست آمد. تاثیر افزایش غلظت نانو ذره بر کارایی حذف نیترات، تا غلظت g/L 8/0 مثبت بود ولی با افزایش غلظت نانوذره به g/L 2/1 کارایی حذف کاهش یافت. کارایی حذف نیترات در شرایط تابش فرابنفش به تنهایی، حداکثر 32% و در شرایط تاریکی حداکثر3/23 % بود. این بررسی نشان داد که حضور یون های سولفات و کلراید در محیط آبی، کارایی حذف نیترات را کاهش می دهد.
    نتیجه گیری
    نتیجه این بررسی نشان داد که نانوفتوکاتالیست Ag-TiO2کارایی مطلوبی در حذف نیترات از محیط های آبی دارد.
    کلیدواژگان: احیای فتوکاتالیستی، دی اکسید تیتانیوم غنی شده با نقره، نیترات، محیط آبی
  • احسان علیایی، حسین بانژاد، علیرضا رحمانی، عباس افخمی، جواد جواد خداویسی صفحه 319
    زمینه و هدف
    آرسنیک یکی از سمی ترین آلاینده های آب های زیرزمینی و خاک است. قابلیت تجمع زیستی آرسنیک (III) در گیاهان از طریق آبیاری با آب های آلوده به این آلاینده و نیز ورود آن به زنجیره غذایی موجودات زنده، خطرات جبران ناپذیری به بار می آورد. هدف از این بررسی، مطالعه امکان حذف آرسنیک (III) از آب های آلوده با استفاده از نانوذرات پراکسید کلسیم سنتز شده و پارامترهای موثر بر آنست. هم چنین تاثیر افزودن نانوذرات بر فاکتورهای مهم آبیاری بررسی گردید.
    روش بررسی
    در این تحقیق ابتدا نانوذرات پراکسید کلسیم به شیوه شیمیایی مورد سنتز قرار گرفته و سپس کارایی آن در حذف آرسنیک از نمونه های آبی آلوده به آن مورد بررسی قرار گرفت. و نیز تاثیر عوامل موثر بر این فرایند چون pH، غلظت های متفاوت آرسنیک (III) و نانوذرات نیز مورد مطالعه قرار گرفت. نهایتا نتایج مربوط به اثر نانوذرات بر شاخص های مهم کیفی آب آبیاری ارایه شد.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده از این تحقیق مشخص ساخت که اندازه ذرات تولیدی در محدوده nm 25-15 بوده و هم چنین نتایج مشخص نمود که کارایی نانو ذرات تولیدی با غلظت mg/L 40و در محدوده pH آبیاری (5/8-5/6) در حذف آرسنیک (III) با غلظت اولیه /L μg 004 از آب آلوده در زمان تماس min03، حدود 88% بوده است. هم چنین نانوذرات فوق، تاثیر منفی بر فاکتورهای مهم کیفی آب آبیاری نداشت.
    نتیجه گیری
    در مجموع می توان نتیجه گرفت که نانوذرات پراکسید کلسیم بر پایه اکسیداسیون شیمیایی در محل، اثر قابل توجهی در کاهش غلظت آرسنیک (III) تا کمتر از استانداردهای توصیه شده برای آب آبیاری دارد. سرعت بالای فرایند و زمان نسبتا کوتاه واکنش، هم چنین عدم اثرات منفی بر پارامترهای مهم آبیاری نشان می دهد که نانوذرات پراکسید کلسیم سنتز شده، توانایی بالایی در حذف آرسنیک (III) ازآب های آلوده را دارند.
    کلیدواژگان: آبیاری، آرسنیک (III)، اکسیداسیون شیمیایی، پراکسید کلسیم، نانوذرات
  • ادریس حسین زاده، محمدرضا سمرقندی، محمدیوسف علی خانی، قدرت الله روشنایی، قربان عسگری صفحه 331
    مقدمه و هدف
    به موازات توسعه سریع زندگی بشری، کنترل اثرات مضر میکروارگانیسم ها امری غیرقابل اجتناب است. هدف از این مطالعه بررسی کارایی ضد باکتریایی نانوذرات اکسید روی در مقابل سویه های میکروبی بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت تجربی و با استفاده از باکتری های گرم منفی وگرم مثبت انجام شد. ویژگی های نانوذره با استفاده از XRD، میکروسکوپ الکترونی روبشی و انتقالی تعیین شد. حساسیت باکتری ها نسبت به نانوذرات با استفاده از روش انتشار دیسک و حداقل غلظت ممانعت کننده رشد تعیین گردید. مطالعات زمان مرگ با تعداد اولیه باکتری ها معادل CFU/mL 108 انجام شد. pH نقطه صفر بار الکتریکی (pHZPC) نانوذرات با استفاده از روش تعادل به دست آمد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار16 SPSS مدیریت شده و با استفاده از آزمون های آماری پیرسون، ANOVA و آزمون t تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری در تمامی آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    بررسی ویژگی نانوذرات با XRD، SEM و TEM نشان داد که اندازه ذرات در محدوده نانو قرار دارد و هیچ گونه ناخالصی در کریستال نانو ذرات وجود ندارد. قطر نانو ذرات اکسید روی 20nm به دست آمد. مقدار pHZPC برای ZnO 51/7 به دست آمد. قطر هاله عدم رشد باکتری پسودوموناس آیروژینوزوا در تماس با ZnO بزرگتر از بقیه سویه ها بود. جمعیت پسودوموناس آیروژینوزوا در غلظت 2xMIC در مدت زمانmin 150 در حضور ZnO به صفر رسیده است. تعداد باکتری های زنده مانده، با زمان، غلظت نانو ذرات و سویه باکتری در مطالعات زمان مرگ دارای اختلاف معنی داری بوده است (001/0>P).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که نانوذره اکسید روی اثر ضد باکتریایی داشته و می تواند به عنوان گزینه مناسبی برای حذف باکتری های گرم مثبت و منفی به ویژه باکتری های عامل عفونت های بیمارستانی استفاده گردد.
    کلیدواژگان: باکتری گرم مثبت، باکتری گرم منفی، اثر ضدمیکروبی، اکسید روی
  • ام البنین ناییج، انوشیروان محسنی بندپی، احمد احمد جنیدی جعفری، علی اسرافیلی، روشنک رضایی کلانتری صفحه 343
    زمینه و هدف
    نیترات یکی از شایع ترین آلاینده شیمیایی آب های زیر زمینی در جهان است که احیای آن توسط میکروارگانیسم ها به نیتریت می تواند خطرات بهداشتی جدی را به وجود آورد. نیترات به روش های جذب و احیاء قابل حذف است. در این تحقیق جذب نیترات با استفاده از زئولیت و امکان افزایش قابلیت حذف آن به روش احیاء با استفاده از نانو ذره آهن نشانده شده بر روی زئولیت مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    این تحقیق در دو فاز، بررسی میزان کارایی زئولیت و زئولیت اصلاح شده با نانو ذره آهن صفر در حذف نیترات انجام شد. برای مطالعات جذب نیترات در ابتدا pH بهینه سپس زمان بهینه تعیین گردید و در مراحل بعد تاثیر میزان مختلف جاذب و غلظت های مختلف نیترات به روش یک فاکتور در زمان مورد بررسی قرار گرفت. سپس ضرایب ایزوترم های جذب بر مبنای شرایط بهینه برای هر دو جاذب محاسبه گردید. برای تعیین مشخصات فیزیکی جاذب ها از آزمایشات SEM و TEM استفاده شد.
    یافته ها
    بررسی مورفولوژی سطح جاذب نشان داد که آهن صفر نشانده شده روی زئولیت دارای اندازه حدودnm 50-30 است. 5=pH، زمان تماس min 120 و میزان جاذب g/L 15، 3=pH، زمان تماس min 50 و میزان جاذب g/L 5/7 به عنوان شرایط بهینه به ترتیب برای جاذب زئولیت و زئولیت اصلاح شده با نانو ذره آهن صفر بوده است. بررسی روابط ایزوترم نشان داد جذب نیترات توسط هردو جاذب از مدل لانگمیر پیروی می کند.
    نتیجه گیری
    زئولیت اصلاح شده با نانو ذره آهن صفر به علت داشتن جایگاه های فراوان جذب و Fe0 به عنوان عامل احیاء می تواند توانایی زیادی در حذف نیترات از آب آشامیدنی داشته باشد.
    کلیدواژگان: نیترات، جذب، نانو ذره آهن، زئولیت
  • محمدرضا مسعودی نژاد، هاجر شریفی، اشرف مظاهری تهرانی صفحه 355
    زمینه و هدف
    حضور مواد رنگ زای شیمیایی در منابع آبی علاوه بر آلودگی آنها، با توقف تولید اکسیژن و جلوگیری از نفوذ نور خورشید موجب مرگ موجودات زنده و وارد آمدن صدمات جدی به محیط زیست می گردد. در این مطالعه کارایی فرایند الکترولیز در رنگ زدایی فنل فتالئین و فنل رد از محیط آبی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    برای انجام آزمایشات از یک راکتور الکتروشیمیایی با حجم مفیدL 1 که به 2 الکترود گرافیت مجهز شده بود، استفاده گردید. این مطالعه در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد و نمونه های پساب از انحلال دو رنگ فنل فتالئین و فنل رد در آب آشامیدنی تهیه گردید. سپس تاثیر پارامترهای عملیاتی مانند ولتاژ، فاصله بین الکترودها، غلظت نمک NaCl بر حذف کامل رنگ از نقطه نظر زمان ماند مناسب با استفاده از آنالیز واریانس فاکتوریال تعیین شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بهترین شرایط عملیاتی جهت حذف کامل رنگ برای فنل فتالئین ولتاژ V 48، زمان ماند min 9، فاصله بین الکترود cm 5 و غلظت نمک g/L 5/1 و برای فنل رد ولتاژ V 48، زمان ماند min 8، فاصله بین الکترودcm 5 و غلظت نمک g/L 2 است، در این شرایط راندمان حذف COD برای فنل فتالئین و فنل رد به ترتیب 85% و 80 % به دست آمد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که فرایند الکترولیز روش موثری جهت حذف رنگ های محلول نظیر فنل رد و فنل فتالئین از پساب است و در مدت زمان کوتاهی قادر است رنگ را با راندمان بالایی حذف نماید.
    کلیدواژگان: الکترولیز، رنگ زدایی، فنل فتالئین، فنل رد
  • محمدعلی حسین پور فیضی، محمد مسافری، سعید دستگیری، معصومه مهدی پور، احمد کوشا صفحه 367
    زمینه و هدف
    دریافت غلظت های بالای فلوراید در آب آشامیدنی باعث فلوروزیس دندانی می شود. در مطالعه حاضر شیوع فلوروزیس در جوامع روستایی استان آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    سه روستای باشسیزکوه بستان آباد (mg/L 12/0= غلظت فلوراید آب آشامیدنی)، نقاره کوب جدید اهر (mg/L 6/0 منبع آب فعلی، mg/L 4/1-1/1 منبع قدیمی)، قره بلاغ جلفا (mg/L 35/0 منبع آب فعلی، mg/L 4/2 منبع قدیمی)، به ترتیب به عنوان سطوح مواجهه پایین، متوسط و زیاد به فلوراید انتخاب و کلیه ساکنین بالای 6 سال روستا معاینه گردیدند. کیفیت منابع آب از طریق سوابق و هم چنین انجام آنالیزهای جدید تعیین گردید.
    یافته ها
    در 7/62% افراد فلوروزیس دندانی مشاهده شد. در 5/31 % از افراد فلوروزیس درجه1، در 4/22% فلوروزیس درجه2، در 7/7% فلوروزیس درجه 3 و در 4 نفر نیز فلوروزیس درجه 4 مشاهده شد. در روستاهای قره بلاغ، نقاره کوب و باشسیزکوه به ترتیب 8/83%، 5/70% و 5/32% افراد دارای درجاتی از فلوروزیس بودند. از نظر آماری (ANOVA) تفاوت معنی داری در میانگین شیوع فلوروزیس بین سه روستا وجود داشت (001/0>P). فلوروزیس هم در دندان های دایمی و هم دندان های شیری مشاهده گردید. متوسط شاخص تجمعی فلوراید در افراد دارای فلوروزیس در مقایسه با افراد بدون فلوروزیس به ترتیب برابر با mg 2/22660 و 2/4743 بود که بین این شاخص و فلوروزیس همبستگی وجود داشت (413/R=0).
    نتیجه گیری
    در هر سه روستای بررسی شده حتی روستای باشسیزکوه بستان آباد درجات مختلف فلوروزیس دندانی وجود داشت. لازم است ارگان های مسئول در ارتباط با دریافت فلوراید از آب آشامیدنی نگاه و رویکرد جدیدتری داشته باشند.
    کلیدواژگان: فلوروزیس دندانی، فلوراید، آب آشامیدنی، استان آذربایجان شرقی، اپیدمیولوژی محیطی
  • فرامرز مجیدی، سمیه علوی، سید رضا عظیمی پیرسرایی، عبدالله حیدری، فرهاد عسگری صفحه 379
    زمینه و هدف
    میدان های الکتریکی و مغناطیسی یکی از عوامل زیان آور محیط کار در نیروگاه ها، خطوط انتقال نیرو، سیم های الکتریکی و تجهیزات الکتریکی بوده که در صورت مواجهه بر سلامتی انسان اثرات مضر دارد. این مطالعه با هدف فراهم آوردن اطلاعاتی در خصوص شدت میدان های الکترومغناطیسی در پست های برق فشار قوی و مقایسه با حد مجاز مربوط انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه در یکی از پست های برق فشار قوی شهر زنجان که دارای خطوط انتقال برق KV 400، 230 و 63 است؛ انجام شد. پس از مشخص کردن ایستگاه ها و اندازه گیری شدت میدان ها، نقشه های GIS تهیه و با حدود مجاز مقایسه گردید.
    یافته ها
    اندازه گیری چگالی شار مغناطیسی در بخش های مختلف پست نشان داد که کمترین و بیشترین شدت به ترتیب 69/1 و 07/153 میلی گوس(mG) بوده که کمتر از حد مجاز توصیه شده ACGIH است. در مورد شدت میدان الکتریکی طبق اندازه گیری ها کمترین و بیشترین مقادیر به ترتیب KV/m 008/0 و 07/38 که بیشترین مقدار آن مربوط به خط KV 400 بوده که از حد مجاز توصیه شده ACGIH (KV/m 25) بالاتر است.
    نتیجه گیری
    با توجه به مقادیر به دست آمده؛ شدت میدان مغناطیسی از حد مجاز کمتر بود ولی در مورد میدان الکتریکی مقادیر اندازه گیری شده در خط KV 400 بیشتر از حد مجاز به دست آمد که نکته قابل توجه بوده و در این مورد باید از راهکارهای اریه شده جهت کاهش میزان مواجهه استفاده گردد.
    کلیدواژگان: پست برق فشار قوی، میدان الکتریکی، میدان مغناطیسی، GIS
  • محمدصادق حسنوند، ایوب ترکیان، محمدرضا صاحب نسق، کاظم ندافی، محمدکاظم مویدی صفحه 519
    زمینه و هدف
    بادبردگی مواد از پشته های ذخیره مواد اولیه در صنایع سبب مشکلات زیست محیطی و تبعات اقتصادی می شود.
    روش بررسی
    در این تحقیق تاثیر مواد افزودنی بر کاهش میزان انتشار مواد از پشته سنگ آهن با استفاده از تونل باد در دو مرحله عدم تثبیت و تثبیت سطح پشته منشوری شکل در چهار سرعت مختلف باد m/s 11، 7، 5 و3/4 مورد بررسی قرار گرفته است. آب شهری، آب آهک 2%، آب دریا، پساب صنعتی و پلی لاتیس 25/0 % به عنوان افزودنی استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که ضریب انتشار در شرایط عدم تثبیت سطح پشته برای سرعت های m/s 11، 7، 5 و 3/4 به ترتیبg/m3 7/13768، 4/1025، 2/73 و 7/46 است. در صورت استفاده از آب شهری، پساب صنعتی، آب دریا و آب آهک به میزان 8/2، 8/2، 7/2 و 6/2%(درصد رطوبت)، میزان بادبردگی به ترتیب 4/99، 3/99، 5/99 و 5/99% و در صورت استفاده از محلول پلی لاتیس 25/0% به میزان 7/2%، میزان بادبردگی100% کاهش می یابد.
    نتیجه گیری
    در صورت پاشش صحیح و مناسب مواد افزودنی در لبه های جانبی و فوقانی (نوک) پشته که دارای بیشترین میزان بادبردگی هستند می توان بادبردگی مواد ذره ای از پشته ها را بیش از 99% کاهش داد. با توجه به نتایج به دست آمده در این تحقیق و مشاهدات میدانی، مشکل تداوم بادبردگی در صنایع فولادی عدم وجود برنامه منظم عملیاتی (سطح پوشش، تناوب پاشش، هندسه پشته، تنظیمات فصلی مورد نیاز متناسب با دما و رطوبت محیط، سرعت باد و آموزش راهبران) است.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، بادبردگی، تونل باد، پشته سنگ آهن
|
  • Farzaneh Baghal Asghari, Mahnaz Nikaeen Page 263
    Background And Objectives
    Legionella are gram-negative bacteria widely dispersed in natural and man-made water sources. Some Legionella species are pathogenic and could cause respiratory infections. Cultivation technique is the conventional method for the detection of Legionella spp. in aquatic samples. However, the method has low sensitivity and require prolonged incubation period. Therefore, Polymerase chain reaction (PCR) as a rapid method with extreme sensitivity is used. The present study was designed to evaluate the feasibility and sensitivity of PCR method for detection of Legionellas pp. in aquatic samples using three sets of primers.
    Materials And Methods
    In this study, 60 water samples were investigated for the presence of Legionella species using Nested- PCR technique. The sensitivity of this technique was evaluated for the detection of Legionella species in aquatic samples using three primer sets, including (LEG225-LEG858), (LEG448-LEG858), and (LEG448-JRP).
    Results
    The nested PCR assay revealed that detection percentage of Legionella in samples was 70 when LEG448-JRP primers were used, whereas this percentage reduced to 50 and 45 when we applied prime sets of LEG225-LEG858 and LEG448 - LEG858, respectively.
    Conclusion
    The results of the study showed that contamination of aquatic samples to the Legionella spp. could be easily and rapidly detected by nested PCR. However, selecting appropriate method for DNA extraction and choosing the primers are important factors in efficiency and sensitivity of detection method.
    Keywords: PCR, Water, Detection, Legionella
  • Akbar Eslami, Mohammad Reza Massoudinejad, Farshid Ghanbari, Mahsa Moradi Page 273
    Background And Objectives
    Electro-Fenton process has been widely applied for dye removal from aqueous solution lately. Fenton's reagent is formed in the electrolysis medium through the simultaneous electrochemical reduction of O2 and Fe3+ to H2O2 and Fe2+ respectively on the cathode surface. In this paper, COD reduction potential and decolorization of real textile wastewater were evaluated by electrochemically generated Fenton reagent process. This wastewater mainly contains non-biodegradable acidic dyes, which are highly resistant against conventional oxidizing agents.
    Materials And Methods
    Electro-Fenton process was carried out in an open and undivided cell in order to evaluate the removal of color and COD from real textile wastewater using graphite felt (cathode) and Pt plate (anode) at room temperature. The effects of current density, flow rate of air, electrolysis time, initial pH, and ferrous ion concentration were investigated for real textile wastewater.
    Results
    The results showed that the optimal experimental conditions obtained in electrochemical studies were as follows: current density=4.8 mA cm-2, pH=3, flow rate of air=1.5L/min, Fe2+=3mM and reaction time=160 min. Under these conditions, COD removal and decolorization achieved were 63% and 77.2% respectively.
    Conclusion
    According to the results achieved, electro-Fenton process can be used as a pretreatment for degradation of colored wastewater and refractory pollutants. Moreover, this feasible technology improves biodegradability of the textile wastewater.
    Keywords: Electro, Fenton, Textile wastewater
  • Edris Bazrafshan, Ferdos Kord Mostafapour, Mahdi Farzadkia, Kamaledin Ownagh, Hossein Jaafari Mansurian Page 283
    Background And Objectives
    Slaughterhouse wastewater contains various and high amounts of organic matter (e.g., proteins, blood, fat, and lard). In order to produce an effluent suitable for stream discharge, chemical coagulation and electrocoagulation techniques have been particularly explored at the laboratory pilot scale for organic compounds removal from slaughterhouse effluent. The purpose of this work was to investigate the feasibility of treating cattle-slaughterhouse wastewater by combined chemical coagulation and electrocoagulation process to achieve the required standards.
    Materials And Methods
    At present study, slaughterhouse wastewater after initial analysis was tested for survey of coagulation process using Poly aluminum chloride (PAC) at various doses (25-100 mg/L). Then we measured the concentrations of wastewater pollutants (BOD5, COD, TKN, TSS and fecal Coliforms). Later, we transferred the effluent to the electrocoagulation unit and we evaluated the removal efficiency of pollutants in the range 10 to 40 volts of electric potential during 60 min.
    Results
    It was found that the efficiency of chemical coagulation process using poly-aluminum chloride (PAC) as coagulant increases with increasing doses (from 25 to 100 mg/L); we achieved maximum removal efficiency during the chemical coagulation for parameters of BOD5, COD, TSS, and TKN at 100 mg/L of PAC equivalent to 44.78%, 58.52%, 59.9%, and 39.58% respectively. Moreover, the results showed that with increasing the electric potential and reaction time, the yield increases linearly so that maximum removal efficiency at a dose of 100 mg/L PAC, an electrical potential of 40 volts and a reaction time of 60 minutes for the parameters BOD5, COD, TSS, and TKN was 99.18% 99.25%, 82.55%, and 93.97% respectively.
    Conclusion
    The experiments demonstrated the effectiveness of combined chemical coagulation and electrocoagulation processes for pollutants removal from the slaughterhouse wastewaters. Consequently, this combined process can produce effluent compliance with the effluent discharge standards.
    Keywords: Chemical coagulation, Electro coagulation, Slaughterhouse wastewater treatment
  • Mohammad Reza Mehrasbi, Sorur Safa, Amir Hossein Mahvi, Ali Assadi, Hamed Mohammadi Page 295
    Backgrounds and
    Objectives
    The base structure of total petroleum hydrocarbons (TPH) is made of hydrogen and carbon. Widespread use, improper disposal and accidental spills of this compounds lead to long term remaining of contaminations such as organic solvents and poly aromatic hydrocarbons (PAHs) in the soil and groundwater resources, resulting in critical environmental issues. In this study, an oil-contaminated soil was washed using Tween 80 surfactant and the application of photo-Fenton process (UV/Fe2+/H2O2) for treatment of the produced wastewater was evaluated.
    Materials And Methods
    Tween 80 is a yellow liquid with high viscosity and soluble in water. In order to determine of the photo-Fenton process efficiency, we studied effective variables including Fe concentration, pH, H2O2 concentration, and irradiation time. The UV irradiation source was a medium-pressure mercury vapor lamp (400 w) vertically immersed in the solution within 2L volume glass cylindrical reactor.
    Results
    The results showed that efficiency of COD removal depends on the initial Fe concentration, pH, H2O2 concentration and irradiation time. Under optimum conditions, (Fe: 0.1mM, H2O2: 0.43 mM, pH: 3 and UV light irradiation time: 2 hours) the removal efficiency of COD was 67.3%. pH plays a crucial role in the photo-Fenton process such that the removal efficiency increased with decreasing of pH.
    Conclusion
    According to the results of this study, under acidic condition, this process is an efficient method for COD removal from the wastewater studied.
    Keywords: Total Petroleum Hydrocarbon (TPH), Tween 80, Advanced oxidation, UV, Fe2+, H2O2 process
  • Saeed Parastar, Simin Nasseri, Amir Hossein Mahvi, Mitra Gholami, Amir Hossein Javadi, Saeedeh Hemmati Page 307
    Background And Objectives
    Pollution of water resources to nitrate is an environmental problem in many parts of the world. This problem possibly causes diseases such as methemoglobinemia, lymphatic system cancer and Leukemia. Hence, nitrate control and removal from water resources is necessary. Considering that application of nanomaterials in treatment of environmental pollutants has become an interesting method, in this research use of Ag-doped TiO2 nanoparticles synthesized through photodeposition produced under UV irradiation was studied for removal of nitrate from aqueous solutions.
    Materials And Methods
    Three nitrate concentrations of 20, 50, and 100 mg/L were considered. In order to determine the effect of Ag-doped TiO2 nanoparticles on nitrate removal, dosages of 0.1, 0.4, 0.8 and 1.2 g/L nanoparticles were used; pH range of 5-9 was also considered. The effect of Ag-doped TiO2 nanoparticles both in darkness and under UV irradiation was studied. Moreover, the presence of chloride and sulfate anions on the system removal efficiency was investigated.
    Results
    The optimum performance of nitrate removal (95.5%) was obtained using nitrate concentration of 100 mg/L, in acidic pH and 0.8 g/L Ag-TiO2. Increase of nanoparticle dosage up to 0.8 g/L, increased the removal efficiency, but for 1.2 g/L dosage of nanoparticles, the removal efficiency decreased. Maximum reduction performance without nanoparticles, under UV irradiation and under darkness conditions were 32% and 23.3%, respectively. In addition, we found that presence of sulfate and chloride anions in aqueous solution reduced efficiency of nitrate removal.
    Conclusion
    Results of this study showed that Ag-doped TiO2 nanoparticles may be efficiently used for nitrate removal from aqueous solutions.
    Keywords: Photocatalytic reduction, Ag, doped TiO2, Nitrate, Aqueous solutions