فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال هفتادم شماره 11 (پیاپی 143، بهمن 1391)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال هفتادم شماره 11 (پیاپی 143، بهمن 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/19
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مقاله اصیل
  • محمدرضا نوری دلویی، حسن فضیلتی، مینا تبریزی صفحات 671-683
    سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا است و بیش از 90 درصد مرگ و میرهای سرطانی به دلیل متاستاز رخ می دهند. تومورهای اولیه می توانند توسط جراحی یا درمان های مکمل شیمیایی به خوبی درمان شوند، اما سرطان هایی که به مرحله متاستاز رسیده اند به درمان مقاوم اند. خصوصیت مقاومت، دلیل فراوانی مرگ را درمیان افراد دارای متاستاز نشان می دهد. چند مرحله ای بودن فرایند متاستاز نشان از یک برنامه دقیق و پیچیده دارد. شناخت ژن ها و پروتئین های کلیدی دخیل و نشان دادن ارتباط آن ها با هم و با بیماری نکته اصلی در شناخت و درمان سرطان های مهاجم است. برای ایجاد متاستاز لازم است شرایط ژنتیکی سلول های توموری و هم چنین شرایط ریز محیطی اندام هدف مساعد باشد. وجود شرایط نامناسب در هر یک از مراحل این فرایند می تواند موجب توقف آن و در نتیجه ایجاد حالت نهفتگی گردد. در این مقاله مروری سعی بر آن است که با بهره گیری از ده ها منبع معتبر و به روز و نیز تجربه شخصی، با بررسی عامل های مهم در فرایند متاستاز که به تازگی شناخته شده اند، الگوهای جدید مرتبط که می توانند راه کارهای موثری را برای پژوهش و دستاوردهای آینده فراهم کنند، ترسیم گردد. شناخت ژن ها، پروتئین ها و شرایط ریز محیطی موثر بر فرایند متاستاز، در قالب مراحل متفاوت، می تواند به درک بهتر این فرایند مرگ بار و در نتیجه درمان مناسب آن کمک کند.
    کلیدواژگان: سرطان، متاستاز، عوامل ژنتیکی، ریز محیط
  • نسرین تک زارع، سیده حمیده مرتضوی، غلامرضا حسن زاده، سحر صفایی، میرجمال حسینی صفحات 684-690
    زمینه و هدف
    امروزه استفاده از گیاهان دارویی بسیار متداول گشته است. بومادران با اسم علمی Achillea millefolium L. به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی گوناگون، در طب سنتی و مدرن استفاده می شود. امروزه مسئله کنترل جمعیت اهمیت زیادی دارد و دارویی لازم است که بدون عوارض جانبی بوده و باعث مهار تولید اسپرماتوزییدها گردد. هدف این تحقیق بررسی اثر عصاره الکلی سرشاخه های گل دار گیاه بومادران برروی باروری و روند اسپرماتوژنز می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه 32 رت بالغ نر، نژاد ویستار به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول؛ هشت رت، mg/kg200 عصاره الکلی بومادران، گروه دوم؛ هشت رت، mg/kg400 از عصاره الکلی بومادران و گروه آزمایشی سوم؛ هشت رت، mg/kg800 عصاره الکلی بومادران را به صورت تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. گروه شاهد؛ هشت رت، آب مقطر استریل تزریقی را دریافت کردند. پس از 20 روز موش ها کشته شده و برش های بافتی از بیضه تهیه شد و روند اسپرماتوژنز مورد بررسی دقیق هیستولوژی قرار گرفت.
    یافته ها
    در مقایسه بین گروه های تجربی با گروه شاهد گروه هایی که دوز بالای عصاره را دریافت کرده بودند تغییراتی مانند ضخیم شدگی غشای پایه لوله اسپرم ساز، کاهش سلول های اپیتلیوم ژرمینال، پرخونی در بافت بیضه را نشان دادند (001/0P<).
    نتیجه گیری
    غلظت بالای عصاره منجر به ایجاد تغییرات ساختمانی و تغییر روند اسپرماتوژنز در بیضه می گردد. این امر می تواند زمینه بررسی های جامع تر جهت آزمایش برروی انسان به عنوان داروی ضد باروری طبیعی و بدون خطر گردد.
    کلیدواژگان: اسپرماتوژنز، عصاره الکلی بومادران، بیضه، موش صحرایی رت
  • ملیحه ریکی، فرح فرخی، امیر توکمه چی صفحات 691-699
    زمینه و هدف
    مطالعه حاضر به منظور تاثیر دیواره سلولی به دست آمده از باکتری های لاکتوباسیلوس کازیی و لاکتوباسیلوس پاراکازیی به عنوان پروبیوتیک (جدا شده از روده ماهی کپور) بر مرگ سلولی رده سرطانی K562 که در شرایط آزمایشگاهی انجام شد و نقش تراکم سلول های سرطانی بر نتایج حاصل از تست MTT [3-(4،5-Dimethylthiazol-2-yl)2،5- Diphenyl tetrazolium Bromide] نیز بررسی گردید.
    روش بررسی
    برای این منظور ابتدا باکتری ها در محیط کشت اختصاصی Man Rogosa Sharpe Agar (MRS) در شرایط بی هوازی کشت و پس از شستشو با بافر Phosphate Buffer Saline (PBS) به کمک دستگاه سونیکاتور شکسته شده و جهت جدا کردن دیواره سلولی از سایر ترکیبات سانتریفیوژ شدند. سپس غلظت های 500، 1000، 2000 و 4000 میکروگرم در میلی لیتر از دیواره سلولی باکتری ها به طور جداگانه در محیط کشت Roswell Park Memorial Institute (RPMI) تهیه و خواص سلول کشی آن ها علیه رده سرطانی K562 در شرایط آزمایشگاهی در زمان های 12، 24، 48 و 72 ساعت و تراکم های 5000 و 10000 و 20000 از سلول های سرطانی با روش MTT سنجیده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که دیواره سلولی این لاکتوباسیلوس ها به طور معنی داری (0246/0P=) باعث القای مرگ در سلول های سرطانی می شوند و با افزایش غلظت بر میزان سلول کشی آن ها افزوده می شود. هم چنین مشخص شد تغییر تعداد سلول های سرطانی که در معرض دیواره سلولی قرار گرفتند هیچ تاثیری بر نتایج حاصل از تست MTT ندارد (098/0P=).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت تاثیر سلول کشی دیواره سلولی پروبیوتیک ها وابسته به گونه باکتری بوده و با افزایش غلظت دیواره سلولی بر میزان آن افزوده می شود.
    کلیدواژگان: K562، پروبیوتیک، خواص ضد سرطانی، تست MTT
  • محمد مهدی سلطان دلال، لیلا شیرازی، محمدحسین یزدی، مهدی مهدوی، سلیمان مکرری، عباس رحیمی فروشانی، باب الله قاسمی، ترانه پیمانه عابدی محتسب صفحات 700-708
    زمینه و هدف
    با توجه به گزارشات حاکی از ارتباط پروبیوتیک ها در افزایش مقاومت به نئوپلاسم، هدف این مطالعه بررسی اثر لاکتوباسیلوس روتری در ممانعت از رشد تومور، بهبود وزن و میزان بقا در موش های مبتلا به سرطان پستان است.
    روش بررسی
    20 موش ماده c/BALB شش هفته ای با وزن تقریبی 17 گرم در دو گروه قرار گرفتند. گروه اول به مدت 14 روز قبل از پیوند تومور، 500 میکرولیتر از سوسپانسیون لاکتوباسیلوس روتری و گروه دوم (کنترل) به صورت هم حجم Phosphate Buffer Saline (PBS) دریافت نمودند. سپس موش ها با جراحی، توموری شده و پس از پیوند، گروه اول با دوره های تجویز هفت روزه و وقفه سه روزه، لاکتوباسیلوس روتری و گروه دوم BSP دریافت کردند. این روند تا روز 45 مطالعه ادامه داشت. رشد تومور و وزن، در دو گروه اندازه گیری، و مرگ و میر موش ها ثبت و در نهایت بافت توموری در دو گروه جداسازی و بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد موش های توموری که پروبیوتیک به آن ها تجویز شده بود در مقایسه با گروه کنترل کاهش رشد تومور و افزایش در وزن بدن داشته اند (05/0P>). هم چنین بقای این موش ها نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری (002/0P=) داشته است. بررسی هیستولوژی بافت های توموری نیز حاکی از بهبود عملکرد سیستم ایمنی در موش های گیرنده پروبیوتیک بود (05/0P>).
    نتیجه گیری
    بررسی ها نشان می دهند که لاکتوباسیلوس روتری در تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کمک به درمان افراد مبتلا به سرطان نقش به سزایی دارد.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس روتری، سرطان پستان، میزان بقا
  • هادی صفری، حسین میلادی گرجی * صفحات 709-716
    زمینه و هدف

    مطالعات قبلی نشان داده است که وابستگی به مورفین و نیز قطع آن موجب افزایش رفتارهای شبه اضطراب در موقعیت های جدید استرس زا می شود. مواجه با برخی محرک های استرس زا موجب ایجاد گستره ای از پاسخ های سازگارانه و افزایش توانایی مقابله با وضعیت های استرس آور می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثر استرس مزمن بی حرکتی و استرس حاد غرقه سازی در آب بر رفتار شبه اضطرابی موش های وابسته به مورفین است.

    روش بررسی

    تعداد 32 سر موش در یک دوره 10 روزه مورفین (mg/kg10، روزی دو بار) زیر جلدی در حضور یا غیاب استرس مزمن بی حرکتی یک ساعت در روز دریافت کردند. رفتارهای شبه اضطرابی در روز 11 با قرار دادن حیوان در ماز به علاوه ای شکل مرتفع در حضور یا غیاب استرس حاد غرقه سازی در آب بررسی شد. موش ها به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند: وابسته+ بدون استرس بی حرکتی (کنترل)، وابسته+ استرس بی حرکتی، وابسته+ استرس بی حرکتی، استرس غرقه سازی در آب، وابسته+ استرس غرقه سازی در آب.

    یافته ها

    گروه استرس بی حرکتی همراه با غرقه سازی در آب در مقایسه با گروه کنترل تعداد ورود و مدت زمان بیش تری در بازوهای باز از خود نشان دادند (به ترتیب 037/0P=، 018/0P=). هم چنین این میزان به طور معنی داری در گروه استرس غرقه سازی در آب به تنهایی نسبت به گروه استرس بی حرکتی همراه با غرقه سازی در آب کم تر بود (به ترتیب 031/0P=، 049/0P=).

    نتیجه گیری

    یافته های ما نشان می دهد استرس بی حرکتی همراه با غرقه سازی در آب موجب کاهش رفتارهای شبه-اضطرابی در موش های وابسته به مورفین گردید لذا ممکن است کاربرد درمانی در اختلالات همراه با اعتیاد داشته باشد.

    کلیدواژگان: اضطراب، وابستگی به مورفین، استرس مزمن بی حرکتی، استرس غرقه سازی در آب، ماز صلیبی مرتفع
  • رضا رحمانی، لطیفه نفسی، ارسلان سالاری، علی پاشا میثمی، علیرضا عبدالهی صفحات 717-723
    زمینه و هدف
    انجام آنژیوپلاستی کرونر Percutaneous Coronary Intervention (PCI) می تواند با خطر بالای بروز حوادث قلبی و عروقی در طی انجام این اقدام همراه باشد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه تجویز آتورواستاتین با دوز بالا با آتورواستاتین با دوز کم 24 ساعت قبل از PCI در کاهش انفارکتوس حین PCI بوده است.
    روش بررسی
    190 بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر در یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده بررسی شدند. بیماران کاندید PCI انتخابی بودند و همگی داروی آتورواستاتین با دوز پایین (کم تر از 40 میلی گرم) مصرف می کردند. این بیماران به صورت تصادفی در دو گروه شامل 80 میلی گرم آتورواستاتین (95 نفر) و پلاسبو (95 نفر) در طی 24 ساعت قبل از PCI قرار گرفتند. مقادیر سرمی Creatine Kinase-MB، troponin I و High sensitive C-Reactive Protein (Hs-CRP) قبل، شش و 12 ساعت پس از PCI اندازه گیری شد. انفارکتوس میوکارد به صورت افزایش سه برابر مقادیر Creatine kinase-MB یا troponin I در مقایسه با قبل از PCI تعریف شد.
    یافته ها
    در گروه آتورواستاتین در چهار بیمار (2/4%) و در گروه پلاسبو در 13 بیمار (7/13%) انفارکتوس قلبی پس از PCI رخ داد (022/0P=). میانگین تغییرات Creatine kinase-MB (5/0±7/0 در مقایسه 9/1±3/3؛ 001/0P<)، troponin I (2/0±1/0 در مقایسه 7/0±4/0؛ 052/0P=) و Hs-CRP (5/0±1/0 در مقایسه 9/0±1؛ 001/0P<) در گروه آتورواستاتین در مقایسه با در گروه پلاسبو کم تر بود.
    نتیجه گیری
    تجویز آتورواستاتین با دوز بالا در طی 24 ساعت قبل از PCI انتخابی به طور مشخص و معنی داری انفارکتوس میوکارد در حین PCI انتخابی را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: PCI، آتورواستاتین، Creatine kinase، MB، انفارکتوس میوکارد
  • محمود آل محمد صفحات 724-728
    جاگذاری کاتتر ورید مرکزی در طیف وسیعی از بیماران به منظور پایش وضعیت همودینامیک و یا تجویز دارو، خون، فراورده های خونی و نیز مایعات وریدی، همودیالیز و تعبیه ضربان ساز قلبی روش پذیرفته شده ای می باشد. این اقدام می تواند با عوارض متعددی همراه گردد. هدف از این مقاله ارایه راهکار عملی در موارد عدم عبور آزادانه سیم راهنما و ممانعت از احتمال جاگذاری در مسیرهای اشتباه و یا کاهش احتمال آن می باشد.
    در حین تعبیه کاتتر ورید مرکزی از طریق ورید ژوگولر داخلی و در حالاتی که پس از یافتن ورید ژوگولر داخلی، واردسازی سیم راهنما با مقاومت همراه می شود، می توان با وارد سازی یک کانول وریدی به عنوان مثال آنژیوکت شماره 18، از ورای سیم راهنما و با کسب اطمینان از ورود به ورید ژوگولر از طریق آسپیره کردن آنژیوکت، سیم راهنما را کاملا عقب رانده و مجددا عبور داد. در ضمن می توان از سونوگرافی و یا ایجاد ضربان نابه جای قلبی توسط تحریک اندوکارد ناشی از ورود سیم به داخل حفره های قلب، از وضعیت صحیح سیم راهنما اطمینان حاصل نمود. استفاده از کانول وریدی از ورای سیم راهنما، در موارد عدم عبور آزادانه سیم راهنما در حین جاگذاری کاتتر ژوگولر داخلی می تواند ضمن حفظ ورید، امکان مانور مجدد و واردسازی صحیح گاید کاتتر را فراهم سازد. این اقدام می تواند در موارد مشکل و در بیماران جراحی قلب که دوزهای بالایی از هپارین دریافت می نمایند و باید از ترومای شریان کاروتید اجتناب به عمل آورد، به طور بالقوه با کاهش احتمال ترومای نسجی و عروقی همراه گردد.
    کلیدواژگان: جاگذاری، عوارض، کاتتر، کانول وریدی، ورید مرکزی
  • گزارش کوتاه
  • نسترن خسروی، ثمیله نوربخش*، آذردخت طباطبایی، یاسر قوامی صفحات 729-734
    زمینه و هدف

    عفونت استرپتوکوک گروه ب در نوزادان دیسترس تنفسی، پنومونی، مننژیت و استئومیلیت ایجاد می کند. هدف تعیین شیوع کلونیزاسیون استرپتوکوک گروه ب در لوله تراشه نوزادان بود.

    روش بررسی

    این مطالعه مشاهده ای تحلیلی طی سال های 90-1388 در مجتمع رسول اکرم بر روی 33 نوزاد که به علت دیسترس تنفسی لوله گذاری شده بودند، انجام شد. کشت لوله تراشه ابتدا در محیط Todd-Hewitt broth و سپس آگار خونی 5% گوسفند کشت داده شد. مقایسه متغیرهای کیفی با آزمون های آماری به عمل آمد.

    یافته ها

    استرپتوکوک گروه ب در سه مورد (1/9%) و سایر ارگانیسم ها در چهار مورد (1/12%) مثبت شد. کشت مثبت استرپتوکوک گروه ب با جنسیت نوزاد، نوع زایمان، پارگی زودرس کیسه آب ارتباط معنی داری نداشت.

    نتیجه گیری

    کشت مثبت در 9% نوزادان مبتلا به دیسترس تنفسی مشابه کلونیزاسیون مادران حامله ایرانی است. اما این میزان ابتلا نشان دهنده درصد بسیار بالاتر کلونیزاسیون مادران حامله است.

    کلیدواژگان: استرپتوکوک گروه ب، کلونیزاسیون نوزادان، دیسترس تنفسی نوزادان
  • صوفیا نقدی، فریبا انجه ئی، نورالدین نخستین انصاری، مجتبی فتحعلی صفحات 735-740
    زمینه و هدف
    تست پیامد سینوس- بینی 20 (SNOT-20) یک مقیاس خود ایفا برای ارزیابی بیماران رینوسینوزیت می باشد. هدف پژوهش حاضر، ترجمه این مقیاس به فارسی و بررسی پایایی و اعتبار آن در بیماران مبتلا به رینوسینوزیت مزمن بود.
    روش بررسی
    SNOT-20 از انگلیسی به فارسی ترجمه گردید. 30 بیمار مبتلا به رینوسینوزیت مزمن SNOT-20 فارسی را دو بار با فاصله 2–1 هفته تکمیل کردند. برای ارزیابی اعتبار تمایزی، 30 فرد سالم SNOT-20 فارسی را تکمیل کردند.
    یافته ها
    مقادیر ضریب آلفای کرونباخ بالا بودند با 88/0 برای آزمون و 90/0 برای بازآزمون. مقدار ICC برای پایایی آزمون- بازآزمون 95/0 بود. نمرات بیماران به طور معنی داری بالاتر از نمرات افراد سالم بود. اثرات بالاترین و پایین ترین نمره وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    SNOT-20 فارسی برای ارزیابی بیماران فارسی زبان مبتلا به رینوسینوزیت پایا و معتبر است.
    کلیدواژگان: رینوسینوزیت، SNOT، 20، روایی، پایایی، زبان فارسی، تطابق فرهنگی
  • مطالعه موردی
  • هایده حائری، غزاله شاکر*، فهیمه اسدی آملی صفحات 741-744
    زمینه

    کارسینوم پاپیلری شبه وارتین نوع نادری از کارسینوم پاپیلری تیرویید است. نمای آن شامل ساختارهای پاپیلری پوشیده از سلول های تومورال انکوسیتیک دارای هسته های با خصوصیات کارسینوم پاپیلری به همراه ارتشاح لنفوپلاسماسیتی در محور فیبرو-همبندی می باشد. نام گذاری این تومور ناشی از تشابه آن با تومور وارتین غدد بزاقی می باشد.
    معرفی بیمار: در این گزارش موردی از کارسینوم پاپیلری مشابه تومور وارتین را در آقای 54 ساله با توده دو طرفه تیرویید معرفی می نماییم. در بررسی هیستوپاتولوژیک پاپیلاهای مفروش از سلول های ائوزینوفیلیک با هسته های شیشه مات و شیاردار به همراه ارتشاح لنفوپلاسماسیتی محور فیبرو-همبندی مشاهده گردید.

    نتیجه گیری

    کارسینوم پاپیلری شبه تومور وارتین ممکن است با ضایعات خوش خیم مثل تیروییدیت هاشیموتو، تومور با سلول های هرتلی و کارسینوم پاپیلری از نوع سلول بلند اشتباه گردد. پی گیری موارد گزارش شده پیشنهاد دهنده این امر است که این تومورها رفتاری همانند کارسینوم پاپیلری معمولی دارند.

    کلیدواژگان: کارسینوم پاپیلری، تومور شبه وارتین، تیرویید
|
  • Mohammad Reza Noori Daloii , Hassan Fazilaty, Mina Tabrizi Pages 671-683
    Cancer is one of the main reasons of mortality worldwide، and more than 90 percent of cancer deaths are due to metastasis. Although primary tumors are curable using chemical adjuvant therapy or surgery، metastatic tumors are mostly incurable. This resistance shows the high rate of mortality among patients with metastatic disease. Being a sequential event، metastasis is a subtle and intricate process in which tumor cells undergo a plenty of changes and acquire the capacity of migration، invasion، survival and self-renewal which all are necessary for metastasis to happen. The key point in recognition and cure in invasive cancers is to identify critical genes، proteins and pathways involved، and show their relation with each other and the disease. Forming metastasis needs favorable genetic and microenvironmental elements of tumor cells and distant tissue، respectively. Unfavorable conditions in each steps of this process lead to arresting metastasis and subsequent dormancy، which is the most important phenomenon in relapse. In this review، benefiting from tens of reliable and recently identified data and personal experiences، it has been tried to draw new patterns associated with metastasis for further investigation. Determining genes، proteins and microenvironmental factors that affect metastasis، in a sequential manner، can help better understanding of this lethal process and subsequently a prosperous treatment.
    Keywords: cancer, genetic, metastasis, microenvironment
  • Nasrin Takzaree, Hamideh Mortazavi, Golamreza Hassanzadeh, Ahar Safaye B., Mirjamal Hossini Pages 684-690
    Background
    Achillea millefolium or yarrow is a native plant in Europe and Iran. Yarrow has been used as a medicine historically، mainly because of its astringent effects. It is reported to be associated with the treatment of several ailments. Nowadays use of plants for medical purpose has become very common. Achillea millefolium L، Yarrow، is being used in traditional and modern medicine due to various chemical compounds. Considering the importance of birth control، finding a drug with less side effects inhibiting spermatogenesis seems to be necessary. The aim of the present study was to investigate the effect of ethanol extract of Achillea millefolium L. on spermato-genesis of male wistar rats.
    Methods
    In this study، 32 adult male wistar rats were used. The animals were divided to four groups of eight rats. The first group، received 200 mg/kg Achillea millefolium L. interaperitoneally، the second and third groups received 400، 800 mg/kg Achillea millefolium L. interaperitoneally، respectively. In the fourth group (control) distilled water was administered. After 20 days، the rats were sacrificed and testis tissues were histologically evaluated.
    Results
    Comparing to control group، in the experimental groups received the high doses of the extract، thickening of seminiferous tubules basement membrane، loss of germinal epithelium and testicular hyperemia were demonstrated (P<0. 001).
    Conclusion
    Based on the results، high concentrations of Achillea millefolium L. leaded to structural and spermatogenesis changes in testis tissue.
  • Malihe Riki, Farah Farokhi, Mir Tukmechi Pages 691-699
    Background
    The aim of this study was to evaluate the effect of extracted cell walls from Lactobacillus casei and Lactobacillus paracasei as probiotic bacteria (isolated from common carp intestine) on K562 and the role of cell concentration on the results of MTT [3- (4،5-Dimethylthiazol-2-yl) 2،5- Diphenyl tetrazolium Bromide] test.
    Methods
    For this purpose، bacteria were cultured in specific medium (MRS broth) at anaerobic condition for 24-48 hour. After incubation period culture medium was centri-fuged، then the cells were washed twice with PBS buffer to remove additional medium. Finally، collected bacterial cell disrupted by Sonication and cell walls were separated from other components by centrifugation. After that، different concentrations of cell walls (500، 1000، 2000 and 4000 µg/ml) were prepared in RPMI medium for each bacteria، separately. Then anticancer properties of the cell walls were determined in vitro at 12، 24، 48 and 72 h، also the effect of K562 concentration was assayed with MTT technique.
    Results
    The results showed extracted cell wall from both probiotic statistically (P=0. 098) have anti turmeric properties in K562 and their properties will arise in relation with concentration. As well as، we found that the number of cell had not any affect on the result of MTT assay.
    Conclusion
    We conclude that the cytotoxicity property of extracted cell wall is related in the type of bacteria، but this anticancer property would warrant further study on the clinical application of extracted cell wall.
  • Mohammad Mehdi Soltan Dallal, Leyla Shirazi, Mohammad Hossein Yazdi, Mehdi Mahdavi, Soleiman Mokarrari Abbas Rahimi Forushani, Babollah Ghasemi, Araneh Peymaneh Abedi Mohtasab Pages 700-708
    Background
    Several reports indicate that the probiotics can increase body resistance against malignant tumors. The aim of this study is to evaluate the effect of Lactobaci-llus reuteri Persian type culture collection (PTCC) 1655 in preventing tumor growth، improving weight and survival rate in mice with breast cancer.
    Methods
    Twenty mice، the BALB/c at six weeks age، weighing approximately 17 gram were divided into two groups. Oral administration of 500 micro liters of Lactobacillus reuteri suspension performed for the first group 14 days before tumor transplantation. The second group (control) received the same volume of phosphate buffer saline (PBS). Then the mice had tumor transplantation surgery. Lactobacillus reuteri was prescribed in the first group in seven-day period and three-day interruption pattern. At the same time the second group (control) received PBS. This process was continued until 45 day. The tumor growth، histology and body weight were evaluated in both group and the mortality of mice was recorded.
    Results
    In the mice transplanted tumors that had received probiotics، tumor growth decreased in comparison with control group. In this group the body weight increased (P>0/05). In addition، the survival of these mice had significantly increased compared to control group (P=0. 002). The evaluation of tumor tissue also showed increased immune system function in mice receiving the probiotic (P>0/05).
    Conclusion
    Lactobacillus reuteri can improve immune system function and have an important role to help treatment of cancer.
  • Hadi Safari, Hossein Miladi Gorji Pages 709-716
    Background

    Previous studies indicate that morphine dependent and withdrawal from chronic opiates enhanced anxiety-related behaviours in novel and stressful conditions in rats. Recent studies have shown that exposure to a stressor generates a wide variety of adaptive responses، while enhancing abilities to adopt with the stressor. Therefore، the aim of this study was to examine the effect of chronic restraint stress and acute water immersion (WI) stress on the anxiety profile in morphine-dependent rats.

    Methods

    Thirty two rats were injected with twice daily doses (10 mg/kg، subcutaneous، at 12 hour intervals) of morphine over a period of 10 days in the presence or absence chronic restraint stress (1 hour/day). On day 11، two hour after morphine injection، anxiety-like behaviours were tested in the elevated plus-maze model in the presence or absence acute water immersion stress. Rats were divided into four groups: dependent- No restraint stress (D/NRS)، dependent- restraint stress (D/RS)، dependent- restraint stress+ water immersion stress (D/RS+WI)، dependent- water immersion stress (D/WI).

    Results

    Finding have shown that D/RS+WI rats exhibited an increase in the elevated plus-maze open arm entries and time as compared with the control groups (P=0. 018 and P=0. 037، respectively). Also، this measure was significantly lower in the WI rats than the D/RS+WI rats (P=0. 049 and P=0. 031، respectively).

    Conclusion

    Our findings indicate that chronic restraint stress followed by acute water immersion stress decreases the severity of the anxiogenic-like behaviours in morphine dependent rats; thus it may have a therapeutic application in the treatment of the asso-ciated disorders in addiction.

  • Reza Rahmani, Latifeh Nafasi M., Arsalan Salary, Alipasha Meisami, Alireza Abdollahi Pages 717-723
    Background
    Percutaneous coronary intervention (PCI) may been associated with high-er risk of cardiac events during this procedure. The goal of this study was to compare high dose atorvastatin therapy with low dose atorvastatin therapy 24 hours before PCI to a reduction in Peri- percutaneous coronary intervention myocardial infarction.
    Methods
    One hundred ninety patients with stable angina were enrolled in a randomiz-ed controlled clinical trial study. All patients received low dose atorvastatin. The patients scheduled for elective PCI were randomized to atorvastatin (80 mg/d، n=95) or placebo (n=95) within 24 hours before the procedure. Creatine kinase-MB، troponin I، and high sensitive C- reactive protein levels were measured at baseline and at 6 and 12 hours after the procedure. PCI related myocardial infarction was defined as increasing of Creatine kinase-MB or troponin I three times compared with values before procedure.
    Results
    Myocardial infarction was detected after coronary intervention in 4. 2% of patients in the atorvastatin group and in 13. 7% of those in the placebo group (P=0. 022). Mean of changed levels of Creatine kinase-MB (0. 7±0. 5 versus 3. 3±1. 9 ng/mL، P<0. 001)، troponin I (0. 1±0. 2 versus 0. 4±0. 7 ng/mL، P=0. 052) and hs-CRP (0. 1±0. 5 versus 1±0. 9 ng/mL، P<0. 001) were significantly lower in the statin than in the placebo group.
    Conclusion
    Pretreatment with high dose atorvastatin within 24 hours before elective percutaneous coronary intervention significantly reduces procedural myocardial infarct-tion in elective coronary intervention.
  • Nastaran Khosravi, Samileh Noorbakhsh, Azardokht Tabatabaei, Yaser Ghavami Pages 729-734
    Background

    Infection with group B streptococcus (GBS) can present with respiratory distress، Pneumonia، meningitis and Osteomyelitis in neonates. The aim of this study was to determine the prevalence of GBS colonization in trachea of intubated neonates.

    Methods

    This observational analytic study was performed upon 33 intubated neonates due to respiratory distress in neonatal intensive care unit (NICU) Rasoul Hospital in Tehran، Iran during 2010-2012. Tracheal secretions cultured upon TODD-HEWITT BROTH and sheep blood agar 5%.، chi-square test was used for compare the qualitative variables. P<0. 05 was considered meaningful.

    Results

    Three cases had positive streptococcal culture (9. 1%) and four cases had posi-tive culture for non-streptococcal organisms. no meaningful relation observed between positive GBS culture and neonatal gender، kind of delivery، PROM.

    Conclusion

    Prevalence of GBS positive results (9%) in present study is very close to GBS colonization in pregnant women; although the higher colonization rate of pregnant women are expected.

  • Soofia Naghdi, Fariba Anjeie, Noureddin Nakhostin Ansari, Mojtaba Fathali Pages 735-740
    Background
    The sino- nasal outcome test 20 (SNOT-20) is a self- report measure for the assessment of patients with rhinosinusitis. The aim of the present study was to translate the SNOT-20 into Persian، and to evaluate the reliability and validity of the Persian SNOT-20.
    Methods
    The SNOT-20 was translated from English into Persian. Thirty patients with chronic rhinosinusitis completed the Persian SNOT-20 two times with an interval of 1-2 weeks. Thirty healthy volunteers completed the Persian SNOT-20 for the evaluation of discriminant validity.
    Results
    Cronbach''s alpha coefficient values were high with 0. 88 for test and 0. 90 for retest. ICC for test-retest reliability was 0. 95. The scores of patients were significantly higher than those of the healthy subjects. There were no floor and ceiling effects.
    Conclusion
    The Persian SNOT-20 is a reliable and valid measure for the assessment of Persian speaking patients with rhinosinusitis.
  • Haideh Haeri, Ghazaleh Shaker, Fahimeh Asadi Amoli Pages 741-744
    Background

    Warthin tumor- like papillary carcinoma of thyroid is a rare variant of papillary thyroid carcinoma. It is characterized by distinct papillary structures lined by oncocytic tumor cells with nuclear features of papillary carcinoma and marked lymphoplasmocytic infiltrate in the papillary stalks. This tumor derives its name from its resemblance to Warthin tumor of major salivary glands.

    Case Presentation

    We report a 54- year- old man presented with bilateral thyroid masses. Histopathological study showed papillary structures lined by cells with eosinophilic granular cytoplasm and ground- glass nuclei with lymphoplasmacytic infiltration of the stalks.

    Conclusion

    Warthin tumor-like papillary thyroid carcinoma could be mistaken for benign lymphoepithelial lesions such as Hashimoto thyroiditis، Hurthle cell tumors and tall cell variant of papillary carcinoma. Follow- up information on the previously reported cases has suggested that these tumors behave similarly to usual papillary carcinoma.