فهرست مطالب

مهندسی ترافیک - پیاپی 49 (تابستان 1391)

نشریه مهندسی ترافیک
پیاپی 49 (تابستان 1391)

  • 72 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/05/19
  • تعداد عناوین: 11
|
  • شهریار افندی زاده، هاجر حاج محمدی*، نوید کلانتری صفحه 5
    استفاده از سیستم های هوشمند ترافیکی، به عنوان یک راهکار نوین برای حل مشکلات حمل و نقلی، امروزه مورد توجه زیادی قرار دارد. این سیستم ها نیازمند مطالعه دقیق و در نظر گرفتن تمامی جوانب هستند. یکی از نیازهای اساسی برای طراحی سیستم های هوشمند ترافیکی، مدلسازی جریان ترافیک است تا بدین وسیله بتوان به خصوصیات جریان در افق زمانی تعیین شده دست پیدا کرد و از تاثیر اعمال تغییرات مختلف به واسطه مدیریت هوشمند در جریان ترافیک مطلع شد. از همین رو، در این مقاله مدل شبیه-ساز متانت معرفی می گردد که در سیستم هایی مانند کنترل شیبراهه و اعمال سرعت مجاز متغیر به کار می رود. برای ارزیابی پارامترهای به کار رفته در این مدل از برداشت های حجم و سرعت 5 بزرگراه از شهر تهران استفاده می شود. چهار پارامتر به کار رفته در مدل با استفاده از برازش (رگرسیون) غیرخطی در نرم افزار SPSS تخمین زده می شود و مقادیر آنها همراه با بازه اطمینان 95% به دست می آید. برای آزمون پارامترهای به دست آمده، از مقادیر سرعت واقعی یکی از بزرگراه ها که در برازش مدل شرکت نداشته است؛ استفاده می شود. نتایج به دست آمده حاکی از تطابق مدل متانت با داده های این بزرگراه ها با خطای قابل قبولی (در حد 2%) است. با استفاده از این پارامترها می توان مدل شبیه ساز جریان متانت را برای پیش بینی و شبیه سازی جریان در بزرگراه های تهران به کار برد و تخمین قابل قبولی برای سرعت، چگالی و جریان این بزرگراه ها دست پیدا کرد. این تخمین در استفاده از سیستم های هوشمند ترافیکی مانند سرعت مجاز متغیر و کنترل شیبراهه می تواند بسیار مفید فایده باشد.
    کلیدواژگان: مدل پیش بینی جریان، متانت، سیستم های هوشمند ترافیکی
  • مرتضی اسد امرجی*، امیر عزیزی فر، بابک میربها صفحه 9
    امدادرسانی فنی یکی از مهم ترین و موثرترین مراحل مدیریت حوادث محسوب می گردد و موجب کاهش سریع اثرات حادثه می شود. با مطالعات انجام شده و بررسی سایر کشورها پارامترهای مختلفی جهت استقرار نیروهای امداد فنی و محاسبه تعداد خودروهای امداد فنی در شبکه راه ها در نظر گرفته می شود که عبارتند از: آمار تصادفات، آمار خرابی وسایل نقلیه، حجم عبوری وسایل نقلیه، نسبت حجم به ظرفیت بزرگراه، آلودگی هوا،تعطیلات، وقایع ویژه و عملیات عمرانی، نقاط بحرانی(گره های ترافیکی)، طول بزرگراه ها و امکانات که مهم ترین پارامترهای آمار حوادث و طول بزرگراه ها با توجه به محدوده گشت زنی می باشد. در پژوهش پیش رو با دو رویکرد نیازسنجی و تعیین تعداد خودروهای امداد بررسی های لازم انجام شده و با در نظر گرفتن شاخص های اصلی،الگوی نیازسنجی امداد فنی و تعیین تعداد خوردو ارایه گردیده است و الگو برای بزرگراه های شهر تهران اجرا شده است. دو آمار اصلی برای تعیین تعداد خودروی فنی بزرگراه های شهر تهران آمار تصادف و خرابی وسایل نقلیه و طول بزرگراه های شهر تهران با توجه به محدوده گشت زنی می باشد.
    کلیدواژگان: امدادرسانی فنی، آمار تصادفات، بزرگراه، خودروی امداد فنی
  • شیوا رحیمی پور، ملیحه نیک سیرت، سیدمهدی تشکری هاشمی*، مهدی قطعی صفحه 15
    هدایت مسیر گروهی یکی از خدمات مهم سیستم پیشرفته اطلاع رسانی رانندگان (ATIS) است که هدف آن اطلاع رسانی وضعیت ترافیکی شبکه بزرگراهی به گروهی از رانندگان با استفاده از امکاناتی مانند تابلوهای متغیر خبری (VMS)، سایت های وب و رسانه های ملی می باشد. اطلاعات زمان سفر پویا یکی از مولفه های اصلی سیستم هدایت مسیر پویا است که قابلیت ایجاد هدایت مسیر پویا برای رانندگان، افزایش قابلیت اطمینان شبکه بزرگراهی و کاهش ترافیک دارد. در این مقاله راهکارهای پیش بینی زمان سفر بررسی شده است و نتایج حاصل از سه روش شبکه-های عصبی فازی و شبکه های عصبی پرسپترون برای تخمین سری های زمانی مقایسه شده است. با مقایسه نتایج دو روش فوق بر روی اطلاعات رمپ چمران غربی به نیایش جنوبی شبکه بزرگراهی تهران به نظر می رسد که روش شبکه های عصبی فازی نتایج دقیق تری نسبت به و شبکه عصبی پرسپترون به دست می دهد.
    کلیدواژگان: سامانه پیشرفت اطلاع رسانی راننده، شبکه ترافیک، پیش بینی، شبکه های عصبی فازی
  • راهب میرزانمدی*، زهرا افشاری کیا صفحه 21
    هدف از انجام این مطالعه، یافتن عوامل ظاهری و محیطی موثر بر خشنودی افراد استفاده کننده از پیاده روهای شهر تهران (با فضای طبیعی یا مصنوعی انسان ساخت) و یافتن ارتباط مستقیم و غیر مستقیم بین این عوامل است. در این راستا عوامل موثر موجود در پیاده روها به سه حالت اصلی خصوصیات فیزیکی، روانی و کلی دسته بندی می شوند. داده های مربوط به این مطالعه با استفاده از روش های آماری و به صورت ارائه پرسشنامه و نظرخواهی از تعداد 114 نفر جمع آوری شدند. برای تحلیل داده ها از روش های تصمیم گیری چند معیاره (TOPSIS، SAW، VIKOR و AHP) استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان دادند که در مقایسه با خصوصیات فیریکی پیاده روها، درک روانی افراد از محیط پیاده روها رابطه نزدیک تری با رضایت کلی افراد دارد. روش ارائه شده در این تحقیق در کنار آیین نامه ها و دستورالعمل های موجود می تواند مدل مناسبی را در اختیار طراحان و برنامه ریزان شهری قرار دهد تا رضایت افراد را به صورت چشم گیرتری مورد توجه قرار دهند.
    کلیدواژگان: رضایت افراد، خصوصیات فیزیکی، حالت روانی، روش های تصمیم گیری چند معیاره
  • سیدمهدی تشکری هاشمی*، سید حسین موسوی، الناز ایران نزاد صفحه 30
    مدیریت خطوط یکی از راهکارهای مدیریت ترافیک به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت معبر برای انتقال تعداد بیشتری از مسافران با سرعت بالاتر و مطمئن تر می باشد. یکی از استراتژی های مدیریت خطوط، انحصاری نمودن خطوط پرسرنشین می باشد که با رعایت حق تقدم به وسایل نقلیه عمومی و پرسرنشین، گامی به جلو به منظور طراحی تسهیلاتی جهت تشویق به هم پیمایی و به کارگیری حمل و نقل عمومی می باشد. بررسی نحوه عملکرد اتوبوس های تندرو در بزرگراه های تهران حاکی از عدم استفاده حداکثری از خط ویژه تخصیص یافته به وسایل نقلیه همگانی می باشد. به منظور انتقال تعداد افراد بیشتر به جای انتقال وسیله بیشتر از امکان تجمیع خطوط اتوبوس تندرو و وسایل نقلیه پر سرنشین می توان بهره گرفت. بدین منظور یکی از بزرگراه های دارای تراکم بالا در ساعات اوج که استانداردهای پیاده سازی خطوط پرسرنشین را دارا می باشد به عنوان طرح پایلوت انتخاب شده و پس از شبیه سازی سناریوهای مختلف، مطلوب ترین وضعیت از نظر نوع کاربران مجاز، طول خطوط و تعبیه ایستگاه پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: حمل و نقل همگانی، وسایل نقلیه پر سرنشین، اتوبوس تندرو، شبیه سازی
  • سارا مریدپور*، احسان مظلومی، محمود مصباح، ساسان مریدپور صفحه 38
    اثر حرکت وسایل نقلیه سنگین بر ترافیک محیط آن احتمالا بیشتر از اثری است که وسایل نقلیه سواری بر ترافیک محیط اطراف خود می گذارند. در عین اینکه وسایل نقلیه سنگین در اقلیت هستند، اثر چشم گیری بر جریان ترافیک می گذارند. حرکت وسایل نقلیه سنگین هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روانی ترافیک محیط اطراف خود را متاثر می کند. این اثرات از ویژگی های فیزیکی آنها مانند طول و اندازه و خصوصیات عملکردی آنها مانند افزایش و کاهش سرعت و نیز مانورهای آنها نشات می گیرد. هدف این تحقیق بررسی تغییرات در وضعیت ترافیکی اطراف وسایل نقلیه سنگین و سواری است. در این مقاله رفتار ترافیکی وسایل نقلیه سنگین و سواری و شرایط ترافیکی اطراف آنها تجزیه و تحلیل می شوند. در این تحقیق، بدون وارد شدن به جزئیات، اثر عبور وسایل نقلیه سنگین روی رفتار ترافیکی اطراف آنها (مانورهای تغییر خط عبوری، سرعت میانگین و متوسط زمان سفر) مطالعه شده است. شرایط ترافیکی سنگین (سطح سرویس E) برای انجام تحلیل در نظر گرفته شده است. همچنین برای این تحقیق از داده های عبور و مرور بخشی از یکی از بزرگراه های آمریکا استفاده شده است. نتایج مطالعات حاکی از وجود تفاوت هایی در رفتار رانندگان وسایل نقلیه سنگین و وسایل نقلیه سواری است. علاوه بر آن، خروجی های تحلیل نشان می دهند که وجود وسایل نقلیه سنگین تاثیر قابل توجهی بر رفتار ترافیک محیط اطراف آنها از لحاظ مانورهای تغییر خط عبوری، سرعت میانگین و متوسط زمان سفر داشته است.
    کلیدواژگان: وسایل نقلیه سنگین، وسایل نقلیه سواری، زمان سفر، سرعت، مانور تغییر خط عبوری
  • بهشته تاج الدینی* صفحه 46
    مسائل و مشکلات حمل و نقل از قبیل آلودگی های زیست محیطی، کاهش منابع انرژی، افزایش خسارت های مادی و معنوی ناشی از تصادفات، مشکلات نظارت و مدیریت در حمل و نقل برون شهری، افزایش زمانهای تلف شده و روند رشد سریع تقاضای حمل نقل به ویژه در ساعات اوج به یک مشکل جدی تبدیل شده است. افزایش تسهیلات حمل نقل به دلیل نیاز به سرمایه گذاری کلان و زمان زیاد جهت اجرا همواره با محدودیتهای گسترده ای روبه رو است. بنابراین به منظور غلبه بر مشکلات فوق و با توجه به اینکه حل محدودیتهای مذکور با روش های سنتی غیرممکن است، با نیم نگاهی به پیشرفتهای حاصل در تکنولوژی ارتباطات و الکترونیک، از دهه 1980، سیستمهای حمل و نقل هوشمند مورد توجه قرار گرفت. ITS به معنی استفاده و به کارگیری تکنولوژی های نوین به منظور ارتقا سطح ایمنی، کارایی و ارزانی در حمل و نقل است. با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی کشور ایران و پتانسیل موجود در زمینه حمل و نقل، مسئله حمل و نقل و توسعه آن بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به اینکه روش های سنتی در کشور کارایی و اثر بخشی لازم را ندارد، همچنین مشکلاتی از جمله سنگینی ترافیک و حمل و نقل در تمام کشورها باعث شد تا به سیستم های حمل و نقل هوشمند توجهی دو چندان شود. استفاده مشترک از تکنولوژی نوین اطلاعات مدیریت زمان و شبکه های ارتباطی باعث پیشرفت سیستم حمل و نقل هوشمند گردید که یکی از موثرترین راهکارهای موجود برای دستیابی به اهداف می باشد. در این مقاله در مورد ضرورت وجود و تکنولوژی سیستم های هوشمند حمل و نقل، اقدامات و پروژه های سیستم های حمل و نقل هوشمند، تاثیر بکارگیری سیستم های هوشمند حمل و نقل بر کاهش بار مالی در بودجه بندی شرح داده شده و در انتها نیز یک مدل برای ساختار سازمانی سیستم های هوشمند حمل و نقل ایران پیشنهاد گردیده است.
    کلیدواژگان: سیستم حمل و نقل هوشمند، سطح ایمنی، کارایی
  • صفحه 53
  • صفحه 58
  • صفحه 60
|
  • Shahriar Afandizadeh Zargari, Hajar Hajmohammadi*, Navid Kalantari Page 5
    Nowadays application of intelligent transportations systems (ITS) are attendant as a new approach to solving transportation problems. These systems need accurate studding. One of the basic requirements for design of intelligent transportation systems is traffic flow modeling. One can inform impact of changes through traffic flow modeling. Hence, in this paper, ‘METANET’ traffic flow model introduced. This model has been used in different systems like variable speed limits and ramp metering. For evaluating this model, flow and density of 5 different highways in Tehran has been used. Then 4 parameters of model estimated in the SPSS software. The results show that the METANET flow model consistent with these highways data.
    Keywords: Flow Modeling, Calibration, Intelligent Transportation systems
  • Morteza Asadamraji*, Amir Azizifar, Babak Mirbaha Page 9
    Vehicular aided dispatch is one of the main parts of emergency management and leads to rapid reduction of incidents impacts. In literature, various parameters for deploying SOS forces and calculating the number of SOS fleets had been studies which includes: Accident statistics, Vehicle breakdown, Vehicular flow, volume to capacity ratio, air pollution, holidays and work zones, critical points, highway lengths and facilities which accidents and highway lengths are the most important among them. In this research, based on SOS conditions in different cities and taking into consideration the current statistics, the number of SOS vehicles in Tehran is estimated.
    Keywords: Vehicular aided, Accident statistics, Highway, SOS vehicles
  • Shiva Rahimipour, Malihe Niksirat, S.Mehdi Tashakori, Hashemi*, Mehdi Ghatee Page 15
    A route guidance system is one of the most important services of advanced traveler information systems (ATIS) for drivers,which aims to inform the state of the highway’s traffic to a group of drivers using variable message sign (VMS), web sites, medias and etc. Dynamic travel time information is one of the major components of the dynamic route guidance system which can increase the highway networks reliability, lighten the traffic flow and create dynamic route guidance for drivers. In this paper different methods are reviewed and the results of neuro-fuzzy neural networks and perceptron neural networks are compared. Comparing the results of these methods for predicting the data collected from the Chamran to Niyayesh ramp in Tehran highway network, shows that fuzzy-neural approach can achieve more accurate results.
    Keywords: Advanced traveler information systems (ATIS), Traffic network, Prediction, Neuro, fuzzy neural networks
  • Raheb Mirzanamadi*, Zahra Afsharykia Page 21
    This study aims to explore physical and emotional factors associated with people’s satisfaction with Tehran’s sidewalk environments (natural or man-made) and finding the direct or indirect relations among them; accordingly, the factors were considered in 3 main categories as physical, emotional and total. Data collected by a psychological-statistical survey sampling 114 participants, then the multi-criteria methods (SAW, TOPSIS, VIKOR and AHP) identified to analyze and correlate. Results show that overall satisfaction is more strongly directly affected by emotional perception factors than physical components. The method presented in this study provides a useful model for urban designers and planners to consider people’s satisfaction more clearly beside existing regulation and manuals.
    Keywords: People's satisfaction, Physical factors, Emotional factors, Multi, criteria method
  • Seyed Mehdi Tashakori Hashemi*, Seyed Hossein Mousavi, Elnaz Irannezhad Page 30
    Managed lanes have important role in promoting passenger mobility with higher speed and reliability. High occupancy vehicle lanes (HOV) provide priority treatments for public transportation and are steps toward designing and operating facilities to promote ridesharing and bus using, not just providing space for single-occupant vehicles. On the other hand, evaluation of the performance of Bus Rapid Transit systems (BRT) in Tehran highways indicates the inefficiency of exclusive lane dedicated to buses. In order to transfer more passengers instead of more vehicles, can be used combination of BRT and HOV in highways. For this purpose, one of the congested highways in peak hours which has standards of implementation of the HOV lanes was selected as pilot project and after the simulation of various scenarios, the optimum scenario of authorized users, and stations along the route is proposed.
    Keywords: Public transportation, High Occupancy Vehicle (HOV), Bus Rapid Transit (BRT), Simulation
  • Sara Moridpour*, Ehsan Mazloumi, Mahmoud Mesbah, Sasan Moridpour Page 38
    The effects of heavy vehicles on surrounding traffic are likely to be greater than passenger cars. While heavy vehicles account for a minority of traffic stream, they have a pronounced effect on traffic flow. Heavy vehicles impose physical and psychological effects on surrounding traffic which are the results of their physical (e.g. length and size) and operational (e.g. acceleration, deceleration and maneuverability) characteristics. The aim of this research is to investigate the differences in traffic characteristics in the vicinity of heavy vehicles and passenger cars. Traffic characteristics of heavy vehicle and passenger cars and their surrounding traffic are analyzed in this paper. This research also aims to macroscopically investigate the influence of heavy vehicles on their surrounding traffic (number of lane changing maneuvers, average speed and average travel time). The analysis focuses on heavy traffic conditions (level of service E) and a trajectory data of a highway section in U.S. is used in this research. The results show some differences exist between the driving behavior of heavy vehicle and passenger car drivers. Furthermore, the results of analysis show that existence of heavy vehicles considerably influences the number of lane changing maneuvers, average speeds and average travel times of surrounding traffic.
    Keywords: Heavy Vehicles, Passenger cars, Travel Time, Speed, Lane Changing Maneuver
  • Beheshteh Tajoddin* Page 46
    Transportation problems such as environmental pollution, reduction of energy resources, increase moral and material damage of casualty, monitoring and management problems in suburban transportation, increasing wasted time and rapid growth trend of demand for transportation particularly at peak hours has become serious problems. Increase in transportation facilities due to the need for capital investment and much running time faces always wide limits and it is impossible to solve the limitations of traditional methods. So in the decade of 1980, it was considered with a glance at the progress in communications technology and electronics to overcome the above problems. Intelligent Transportation Systems (ITS) means the use and application of new technologies in order to promote safety, efficiency and cheap transportation. According to Iran’s geographical and natural position in the field of transport should be considered Transportation and development. Traditional methods don’t have enough effect and problems like Congestion in all countries caused to more attend to Intelligent Transportation Systems. Common use of modern information technology time management and Communication networks caused to improved ITS. It is one of the most effective strategies to achieve goals. In this article is described about necessity of ITS projects and the effect of application ITS to reduce the financial load on budgeting. At the end of this paper, has proposed a model for organizational structure of the intelligent transportation systems in Iran.
    Keywords: Intelligent Transportation Systems, Safety Level, Efficiency