فهرست مطالب

بیوتکنولوژی دامپزشکی - پیاپی 1 (1391)

مجله بیوتکنولوژی دامپزشکی
پیاپی 1 (1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • امین احمدی، مرتضی سالاری، میثم صبوردربندی صفحه 1
    روش های تشخیصی بیماری های عفونی انگلی در 20-30 سال با رکود مواجه شده اند. به صورتی که بسیاری از آزمایش های قدیمی و فن آوری های نیرو بر مانند میکروسکوپ برای تشخیص انگل های خونی همچنان از ستون اصلی در آزمایشگاه های مدرن انگل-شناسی می باشند. در سال های اخیر تحقیقات بر روی روش های جایگزین به منظور بهبود بخشیدن روش های تشخیصی انگل شناسی تمرکز یافته اند. این روش ها شامل روش هایی مثل ایمنی شناسی، روش های مولکولی و روش های پروتئومیکس با استفاده از تکنولوژی طیف سنجی می باشد. در این مطالعه روند پیشرفت در روش های جدید تشخیص انگل ها به صورت خلاصه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به برخی از محاسن و معایب آن ها اشاره می کنیم.
    کلیدواژگان: روش های تشخیصی، انگل شناسی، تک یاخته، ایمنی شناختی، زیست، مولکولی
  • میثم صبوردربندی، امین احمدی صفحه 8
    روش Real Time PCR بر مبنای فلوروسنت تولیدی از مولکول گزارشگر (Reporter) می باشد که در طول واکنش افزایش می یابد. مولکول های گزارشگر فلوروسنت یا به صورت رنگ هایی می باشند که به DNA دو رشته ای باند می شوند مانند SYBR® Green و یا به صورت شناساگر توالی های خاص مانند TaqMan® Probes می باشند. این تکنیک می تواند با حداقل اسید نوکلئیک آغاز شود و مقدار تولید نهایی را با دقت زیادی تعیین نماید. محدود به زمان و ذخیره منابع نمی باشد، به راحتی قابل اجرا است و دقت و حساسیت بالاتر از PCR معمولی دارد. این روش توانایی تشخیص بسط PCR را در مرحله اولیه واکنش دارد. در حالی که تشخیص در PCR ساده در مرحله نهایی واکنش می باشد. در این مقاله هدف، روش Real Time PCR و کاربردهای آن معرفی و با PCRساده مقایسه شده است.
    کلیدواژگان: PCR معمولی، شناساگرهای مولکولی
  • آزاده حبیبی، بنفشه صفایی فراهانی صفحه 12
    الیگونوکلئوتید اختصاصی آلل، قطعه کوتاهی از DNA سنتز شده است که برای هیبریداسیون با فقط یکی از دو یا چند آلل موجود در یک ژن گاه طراحی شده است. این الیگونوکلئوتیدها به عنوان شناساگر برای بررسی وجود یک توالی خاص، در آزمون سادرن بلات، دات بلات یا به عنوان آغاز گر اختصاصی آلل در واکنش PCR عمل می کنند که روشی رایج در آزمون های ژنتیکی و تحقیقات زیست شناسی مولکولی است. در این مقاله برخی روش هایی که استفاده از الیگونوکلئوتیدها اختصاصی آلل برای شناسایی چند شکلی های تک نوکلئوتیدی به کار می روند معرفی می شود.
    کلیدواژگان: آغازگر اختصاصی آلل، شناساگر اختصاصی آلل، چند شکلی تک نوکلئوتیدی
  • سیده لیلی اسدی یوسف آباد، داوود مهربانی صفحه 23
    سلول های بنیادی سلول های تمایز نیافته ای هستند که توانایی تکثیر، بازسازی، تمایز و تولید بافت های مختلفی را دارند. سلول های بنیادی به دو دسته جنینی و بزرگسال تقسیم می شود. در دسته بندی دیگری از سلول های بنیادی، آن ها را به سلول های همه توان، پرتوان و تک توان تقسیم می کنند. هدف از این مقاله ارزیابی سلول درمانی در درمان بیماری پارکینسون، اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی، آلزایمر، آسیب دیدگی طناب نخاعی و سکته مغزی است.
    کلیدواژگان: سلول های بنیادی، بیماری عصبی، سلول درمانی، نورون
  • لادن امین لاری، محمد هادی اسکندری صفحه 29
    باکتری لاکتوکوکوس لاکتیس یک باکتری غیر بیماری زا و از باکتری هایGRAS می باشد که طور طبیعی در بسیاری از محصولات تخمیری لبنی به عنوان فلور طبیعی وجود دارد. ژنوم این باکتری به طور کامل توالی یابی شده است. در سال های اخیر تحولات بزرگی در زمینه ی دستکاری ژنتیکی این باکتری و پلاسمیدهای آن در جهت به حداکثر رساندن تولید پروتئین های نوترکیب صورت گرفته است و هم اکنون سویه های بسیار مناسبی از این باکتری جهت تولید پروتئین های نوترکیب در دسترس می باشد. این باکتری میزبان مناسبی برای تولید پروتئین های خوراکی و دارویی می باشد.
    کلیدواژگان: لاکتوکوکوس لاکتیس، پروتئین های نوترکیب، سیستم بیان NICE
  • ندا باغبان، زهره خواجه احمدی، زهرا مروجی، امین تمدن صفحه 33
    یکی از کاربردهای نانو شیمی در علوم دامپزشکی بهبود سامانه های تشخیص بیماری و سامانه های ارزیابی سلامت حیوانات است. در این مقاله به بررسی کاربرد نانو شیمی در آزمایش‪های تشخیصی دامپزشکی پرداخته شده است. در این زمینه خاص، روش های کنونی و کاربردهایی که در زمینه نانو تشخیص، نانو حسگرها و نانو الکترودها وجود دارد، معرفی و بحث شده است. چگونگی اثر این فناوری در آینده ای نزدیک در کنترل و بهبود سلامت حیوانات مورد بررسی قرار گرفته است. نانو شیمی در علوم دامپزشکی به عنوان زمینه ای برای فعالیت های پژوهشی و کارآفرینی در ایران و به عنوان علمی بین رشته ای مطرح شده است.
    کلیدواژگان: نانو شیمی، دامپزشکی، آزمایش های تشخیص، نانو تشخیص، نانو الکترود