فهرست مطالب

تحقیقات جغرافیایی - سال بیست و ششم شماره 2 (پیاپی 101، تابستان 1390)

فصلنامه تحقیقات جغرافیایی
سال بیست و ششم شماره 2 (پیاپی 101، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اصغر ضرابی، فرحناز ابوالحسنی، ملیحه ایزدی صفحات 1-18
    هدف از این مقاله، ارزیابی شاخص های توسعه پایدار و دستیابی به میزان نابرابری های ناحیه ای در دهستان های استان اصفهان براساس آمار سال 1385 است. جامعه آماری پژوهش، 121 دهستان استان اصفهان را شامل می شودکه براساس 17 شاخص اولیه و تبدیل آن به 10 شاخص ترکیبی رتبه بندی شده اند. با توجه به مولفه های مورد بررسی، رویکرد حاکم بر این پژوهش«توصیفی-کمی و تحلیلی» است. از این جهت، شاخص های مورد مطالعه با استفاده از روش Z-Score استاندارد شده و با بهره گیری از مدل تحلیل خوشه ایبه روش سلسله مراتبی، دهستان ها سطح بندی و تحلیل شده اند و در نهایت، در سه گروه (فرابرخوردار، میان برخوردار و فروبرخوردار) سطح بندی شده اند و جایگاه هر یک از دهستان ها در سطوح توسعه مشخص شده است. نتایج حاصل از این پژوهش، حاکی از آن است که در میان دهستان های استان، 15 دهستان در دو زیر خوشه در سطح فرو برخوردار (سطح سوم) جای گرفته و اولین اولویت توسعه را به خود اختصاص داده اند. دومین سطح (میان برخوردار) شامل 9 دهستان در سه زیر خوشه است که سطح دوم اولویت توسعه مناطق را در بر می گیرند. اولین سطح (فرا برخوردار) شامل 97 دهستان در چهار زیر خوشه از لحاظ شاخص های مورد بررسی هستند، و آخرین اولویت توسعه را در بر دارند.
    کلیدواژگان: تحلیل خوشه ای، توسعه، برنامه ریزی فضایی، دهستان های استان اصفهان
  • مریم بیاتی خطیبی، فریبا کرمی، مجید زاهدی، داود مختاری صفحات 19-48
    حوضه های زهکشی نواحی نیمه خشک، به لحاظ حاکمیت شرایط خاص، نسبت به وقوع خشکسالی ها حساسیت زیادی را ازخود نشان می دهند. عکس العمل این حوضه ها نسبت به وقوع خشکی سطوح دامنه ها، به صورت از بین رفتن پوشش گیاهی، تشدید فرسایش آبراهه ای وخندقی و وقوع لغزش های متعدد در کنار مسیرهای جریان آب ها جلوه گر می شود. حوضه آذرشهر (واقع درمختصات جغرافیایی از''36 ̊37 تا '' 49 37 عرض شمالی و از''20 ̊44 الی ''49 45 طول شرقی) به عنوان یکی از حوضه های توده کوهستانی سهند، دراثر وقوع خشکسالی های اخیر تغییرات قابل ملاحظه ای را بر عملکرد فرآیندهای ژئومورفولوژیک و در نتیجه، در اشکال ناشی از آنها تجربه کرده است. بررسی تغییرات آب های سطحی وزیرسطحی، ویژگی های شیمیایی آب ها، داده های رسوب رودخانه ها و...، با استفاده از داده های جمع آوری شده در طی سال های آماری، حاکی از تاثیرپذیری این ویژگی ها از وقوع خشکسالی هاست. در این مقاله، به منظور تعیین میزان تغییرات ژئومورفولوژیک ناشی از وقوع خشکسالی ها در محدوده مورد مطالعه، کلیه متغیرهای مورد نیاز تحلیل وبا استفاده از تکنیک تحلیل شبکه عصبی مصنوعی بررسی گردید و نقشه نهایی نیز با به کارگیری Arc/view ترسیم شد. نتیجه حاصل از این تحلیل ها و انطباق آنها با واقعیات زمینی، حاکی از این است که بخش های مختلف حوضه ازوقوع خشکسالی های اخیرکاملا متاثر شده است، اما میزان و شدت تاثیرگذاری خشکسالی ها در پیدایش و توسعه پدیده های ژئومورفولوژیک دربخش های جنوبی، انتهای غربی وشرقی حوضه وقسمت های جنوبی بیشتر بوده است. در این بخش ها دامنه ها به شدت بر اثر وقوع خشکسالی ها آسیب دیده اند و خندق های عمیقی نیزشکل گرفته است.
    کلیدواژگان: خشکسالی، فرسایش خندقی، لغزش، فرسایش، حوضه آذرشهرچای، شبکه عصبی مصنوعی
  • حمیدرضا وارثی، سیدعلی موسوی، یونس غلامی بیمرغ صفحات 49-78
    هم اکنون بسیاری از کشورها جهان، گردشگری را بهترین راه برای اعتلای فرهنگ، ایجاد تفاهم بین المللی و دست یابی به درآمدهای سرشار اقتصادی می دانند و به همین علت، مورد توجه خاص کشورها قرار گرفته است. در این میان، یکی از زیر شاخه های مورد عنایت در گردشگری اکوتوریسم است که سازگاری خاصی نیز با طبیعت دارد. ایران کشوری است سرشار از منابع گردشگری، بخصوص طبیعت گردی و یکی از مناطق غنی از جاذبه های گردشگری آن، استان فارس است. طبیعت دیدنی، جذاب و زیبای استان فارس، جلوه اعجاب انگیز از زیبایی های طبیعی را به نمایش گذاشته است. از شهرستان های مستعد این استان، شهرستان ممسنی است که با وجود توان ها و پتانسیل های گردشگری فراوان، همچنان برای گردشگران ناآشناست، از طرفی، درصد بیکاری بالا در این منطقه مستلزم استفاده از تمامی امکانات و قابلیت ها در جهت رفع محرومیت، ایجاد اشتغال و کسب درآمد است. در این تحقیق کوشش شده است وضعیت گردشگری این شهرستان شود. روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیلی، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کل گردشگران شهرستان نورآباد ممسنی تشکیل می دهد که تعداد آنها در سال 1386 براساس اطلاعات سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری شهرستان ممسنی 50000 نفر برآورده شده است. از این تعداد 381 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و تحقیق از طریق پرسشنامه در سال 1387 طراحی و اجرا شد. همچنین برای تحلیل فضایی مناطق طبیعی شهرستان از نرم افزارArc GIS استفاده شده است. علاوه، براین به سطح بندی و بررسی دقیق چشم اندازهای طبیعی این شهرستان بر اساس شاخص های نظیر منابع گردشگری، جذابیت های پیرامون، امکانات رفاهی، دسترسی و اجتماعات محلی پرداحته شده است، که نشان دهنده پتانسیل بالای طبیعت گردی این شهرستان و امکانات ضعیف این مناطق است. نتایج تحقیق نشان می دهد که با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در جهان امروز و نقش منابع طبیعی در جذب گردشگران و تاثیر آن بر توسعه مناطق مختلف - که نمونه آن شهرستان ممسنی در استان فارس، با دارا بودن مناطق بکر و طبیعی است - می توان با نگاهی مدیریتی و برنامه ریزی صحیح برای این خطه از کشورمان، شاهد تخریب کمتر مناطق طبیعی و محیط پیرامون آن بوده، در نهایت، شاهد محیطی سالم و شکوفا در جهت رفع بخشی از مسایل شهرستان نورآباد ممسنی باشیم.
    کلیدواژگان: گردشگری، اکوتوریسم، نورآباد ممسنی، طبیعت گردی، گردشگران، منابع طبیعی
  • ابراهیم فتاحی، محمدباقر بهیار صفحات 79-100
    الگوهای گردش جوی، نقش اصلی را در رخداد پدیده های محیطی؛ به خصوص در مناطق معتدل دارند و رخداد دوره های خشک و مرطوب در ارتباط با تکرار سیستم های سینوپتیکی و تیپ های هوا است. در این تحقیق ابتدا با استفاده از شاخص بارش استاندارد شده SPI خشکسالی های وسیع و فراگیر استان شناسایی شد. سپس با استفاده از روش های (PCA) و خوشه بندی CA)) الگوهای گردش روزانه در مقیاس همدیدی مشخص گردید. به منظور طبقه بندی تیپ های هوا، میانگین روزانه مربوط به تراز 500 هکتوپاسکال و فشار سطح دریا (SLP) طی دوره آماری 2006-1950 در تلاقی های 5/2 درجه از مجموعه داده های بازسازی شده NCEP استخراج شد. در این تحقیق از آرایه S و چرخش واریماکس برای شناسایی تیپ های هوا و برای طبقه بندی تیپ های هوای روزانه، از روش خوشه بندی K-Means استفاده گردید. همه روزها به هیجده گروه تقسیم بندی شدند که ارائه دهنده متناوب ترین الگوهای گردش جوی در ناحیه مورد مطالعه هستند. و نقشه های ترکیبی فشار سطح دریا و تراز 500 هکتوپاسکال برای هر یک از تیپ های هوا ترسیم گردید.در نهایت، مقایسه دوره های خشک و مرطوب با فراوانی رخداد الگو های گردش جوی، تیپ های هوای باران زا و خشکی زا شناسایی شد.
    کلیدواژگان: الگوهای گردشی جوی، تیپ های هوا، PCA، خوشه بندی، خشکسالی
  • سید اسکندر صیدایی، سید حسن جلالی صفحات 101-124
    هدف از این تحقیق، بررسی عملکرد ناحیه صنعتی روستایی روانج و نقش آن در توسعه روستایی، اشتغال و درآمدزایی، بهره وری از امکانات موجود، تثبیت جمعیت روستایی (جلوگیری از مهاجرت به شهرها) شناسایی نقاط مثبت و منفی احداث و راه اندازی این طرح و بالاخره شناخت مشکلات و ارائه پیشنهادهاست. روش تحقیق در این مقاله «توصیفی- تحلیلی و پیمایشی» است. یافته های پژوهش نشان می دهد، ناحیه صنعتی راونج در توسعه روستایی دهستان دودهک موفق نبوده و نتوانسته است به اهداف اولیه دست یابد. عدم دستیابی به اهداف مورد نظر باعث عقب ماندگی دهستان دودهک از توسعه مطلوب شده و افزایش بیکاری، مهاجرت به سمت نقاط شهری اطراف مانند شهرهای دلیجان و قم، کاهش درآمد و پس انداز روستاییان، کاهش امنیت شغلی و تنزل سطح رفاهی جوامع روستایی مورد مطالعه را به دنبال داشته است.
    کلیدواژگان: توسعه روستایی، ناحیه صنعتی روستایی، صنایع روستایی، اشتغال
  • صفر معروفی، حسین طبری صفحات 125-146
    بررسی روند تغییرات دبی رودخانه در مدیریت منابع آب و طراحی شبکه های آبیاری و زهکشی امری بسیار مهم است. در این تحقیق، روند تغییرات سالانه، فصلی و ماهانه دبی رودخانه مارون با استفاده از آزمون های ناپارامتری من-کندال و سن و همچنین تحلیل پارامتری رگرسیونی مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین منظور، از داده های دبی رودخانه در پنج ایستگاه آب سنجی ایدنک، بهبهان، گرگر، مشراگه و شادگان طی دوره 1387-1368 استفاده گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که دبی سالانه در همه ایستگاه ها، دارای روند نزولی در دو دهه اخیر بوده است. برآوردها بیانگر آن است که مقادیر دبی سالانه در ایستگاه های بهبهان، مشراگه، گرگر، شادگان و ایدنک به ترتیب به میزان 80، 40، 21، 4/1 و 4/0 مترمکعب در هر دهه تقلیل یافته است. تحلیل سه آزمون انجام شده بر روی دبی های فصلی بیانگر آن است که مقادیر دبی فصل های بهار و زمستان، کاهش و فصل تابستان، افزایش یافته است. بیشترین تفاوت نتایج آزمون های پارامتری و ناپارامتری در دبی فصل پاییز مشاهده گردید. به طوری که مقادیر دبی این فصل با توجه به آزمون های ناپارامتری، افزایش و بر اساس تحلیل پارامتری کاهش یافته است. نتایج بررسی دبی های ماهانه توسط آزمون های بکار رفته نشان داد که داده های دبی ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد و اسفند در تمامی ایستگاه ها کاهش یافته است. نتایج این پژوهش می تواند در پیش بینی خشکسالی های آتی، برنامه ریزی آبیاری و مدیریت منابع آب منطقه بکار رود.
    کلیدواژگان: روند، دبی رودخانه مارون، آزمون من، کندال، تخمینگر سن، تحلیل رگرسیون
  • محمدباقر قالیباف، محمد شعبانی فرد صفحات 147-172
    عوامل ویژه ای در تحول گردشگری شهری [1] نقش دارند. شهرهایی که دارای جاذبه ها و تاسیسات گردشگری فراوان هستند، غالبا تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می نمایند. بنابراین، فراهم کردن بستر مناسب برای توسعه گردشگری شهری، شناسایی جاذبه ها و منابع در مرحله اول و سپس ارزیابی و اولویت بندی در مرحله بعدی، امری ضروری به نظر می رسد. وجود جاذبه های فراوان و موقعیت مکانی سنندج می تواند در توسعه این شهرستان نقش مهمی را ایفا کند. مقاله حاضر جاذبه های گردشگری شهر سنندج را در بخش های مختلف فرهنگی- تاریخی، انسان ساخت و طبیعی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی برای اولویت بندی و توسعه گردشگری مطلوب شهر سنندج بررسی کرده است. در این مدل، پس از تشکیل گروه، تعیین هدف و مشخص نمودن معیارها و زیرمعیارها و گزینه ها که به یک ساختار سلسله مراتبی منجر می شود، با توجه به آمار و اطلاعات و بررسی میدانی و نظرهای گروه تصمیم گیری که متشکل از مسوولان و دست اندرکاران امر گردشگری شهر سنندج بودند، به امتیازدهی به معیارها، زیرمعیارها و گزینه ها پرداختیم و با استفاده از نرم افزار Expert Choice تجزیه و تحلیل و اولویت بندی جاذبه های گردشگری شهر سنندج را انجام دادیم. یافته های تحقیق نشان می دهد که جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهر سنندج نسبت به جاذبه های دیگر دارای اولویت بیشتری برای توسعه و برنامه ریزی است و مدل استفاده شده با سازگاری 08/0 درصد نشان دهنده صحت محاسبات و نتایج حاصل از اولویت بندی است.
    کلیدواژگان: اولویت بندی، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، گردشگری شهری، جاذبه های گردشگری، سنندج، ایران
  • مجید منتظری صفحات 173-198
    هدف از انجام این پژوهش این است که بدانیم در هر پهنه دمایی، ماه ها بر اساس مقادیر دما، چگونه با هم خوشه می شوند. بدین منظور، ابتدا داده های متوسط دمای روزانه 620 ایستگاه هواسنجی کشور تهیه گردید سپس میانگین دمای هر یک از ایستگاه ها بر مبنای تقویم شمسی و نقشه های همدمای روزانه بر روی شبکه ای به ابعاد حدود 18*18 کیلومتر به روش کریجینگ میانیابی و محاسبه گردید. به- طوری که میانگین دمای ایستگاه ها برای هر روز سال در قالب ماتریسی با آرایش T و به ابعاد 366*5214 به دست آمد. یک تحلیل خوشه ایسلسله مراتبی با روش ادغام وارد بر روی ماتریس داده ها اعمال، و ایران به شش پهنه دمایی نسبتا متمایز تفکیک گردید. در نهایت، برای شناسایی فصول دمایی ایران، ماتریس میانگین ماهانه دما به ابعاد 12*5214 محاسبه شد. با اعمال مجدد تحلیل خوشه ایبر روی ترانهاده ماتریس داده های دمای ماهانه، تفکیک زمانی دما به دست آمد. این تحلیل نشان داد که دمای ایران از نظر زمانی به سه فصل چهار ماهه قابل تفکیک است. فصل سرد شامل یک دوره چهارماهه متوالی با میانگین دمای 8 درجه، که از آذرماه آغاز و تا اسفند به طول می انجامد؛ فصل گرم نیز دوره ای چهار ماهه با متوسط دمای 5/27 درجه، که از خرداد تا شهریور را در بر می گیرد، اما فصل معتدل شامل دو دوره دو ماهه است که حالت گذار از فصل سرد به گرم (فروردین و اردیبهشت) و گذار از فصل گرم به سرد(مهر و آبان) را داشته، میانگین دمای آن 18 درجه است. این ویژگی در هر شش پهنه دمایی دیده می شود. شناسایی فصول دمایی از نظر مصرف انرژی و زمان بندی گردشگری در کشور حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: تحلیل خوشه ای، دمای روزانه، پهنه دمایی، فصول دمایی، ایران
  • فریدون الله یاری، امیر آهنگران صفحات 199-218
    قلمرو جغرافیایی قفقاز با وسعتی حدود پانصد هزار کیلومتر مربع در شمال غربی فلات ایران وآن سوی رودهای کورا و ارس، از مناطق مهم جغرافیای امروز جهان شناخته می شود. اگرچه امروزه این سرزمین دارای حدود و تقسیمات جغرافیایی مشخصی است، اما در متون جغرافیایی و تاریخی متقدم به گونه ای متفاوت معرفی شده است. بررسی تاریخ قفقاز در دوره های مختلف گویای آن است که این سرزمین در آغاز به این نام شهرت نداشته و سپس نیز این نام برای قلمرو امروزی قفقاز به کار نمی رفته است، بلکه به هر بخش از سرزمین قفقاز با نام خاصی اشاره شده که مبتنی بر ویژگی-های قومی یا نام دودمان های فرمانروایی آن بوده است. سرزمین کنونی قفقاز به طور قراردادی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود که از قفقاز شمالی در پاره ای از آثار مورخان و جغرافیدانان مسلمان ذکری به میان نیامده و آن دسته هم که از آن یاد کرده اند، برای هر منطقه از آن نام خاصی را ذکر نموده اند؛ چنانکه به سرزمین های نزدیک به کوه قفقاز در قفقاز شمالی که خزران سکونت داشتند، سرزمین خزران یا کشور خزر گفته اند. از این رو، بررسی جغرافیای تاریخی قفقاز بر اساس متون جغرافیایی وتاریخی متقدم ضروری به نظر می رسد. بدین روی، این پژوهش بر آن است که جغرافیای تاریخی قفقاز، وجه تسمیه و حدود جغرافیایی این سرزمین را بر پایه متون تاریخی و جغرافیایی سده های نخست تا قرن نهم هجری - که در طی آن بیشترین کتب تاریخی و جغرافیایی تدوین شده است - در اندیشه وآثار مورخان و جغرافیدانان مسلمان، بر پایه روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از اسناد کتابخانه ای بررسی کند.
    کلیدواژگان: قفقاز، ارمینیه (ارمنستان)، اران، آلبانیا (آذربایجان)، گرج، کرج (گرجستان)، قبق، قیتق (داغستان)
  • نادر پروین صفحات 219-238
    هدف از این تحقیق، شناسایی الگوهای همدید تراز 500 هکتوپاسکال وقوع یخبندان های دیررس بهاره استان کردستان طی دوره 1384-1344 است. پس از تعیین شاخص زمانی- مکانی یخبندان، ابتدا 22 روز یخبندان فراگیر سطح منطقه استخراج گردید. سپس داده های ارتفاعی تراز hp 500 واقع در محدود ه بین 55-25 درجه عرض جغرافیایی شمالی و 60-30 درجه طول شرقی به صورت یک ماتریس S-mode برای روزهای یخبندان تنظیم شد. در ادامه، با استفاده از تکنیک آماری تحلیل عاملی و خوشه بندی به روش وارد الگوهای همدید خوشه بندی شدند و نهایتا نقشه مرکب تراز بالا و میانی جو مربوط به هر خوشه تهیه و تحلیل همدید شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که، هفت الگوی همدید در قالب سه گروه عمده: سردچال جو بالایی، فرود موج کوتاه و فراز موج کوتاه حاکم بوده است؛ به طوری که حرکات نزولی و صعودی سمت عقب و جلوی این سامانه های همدید باعث پمپاژ و هدایت توده هواهای سرد و نسبتا خشک عرض های جغرافیایی بالا از سمت شمال و شمال غربی ایران به سمت استان کردستان شده و افت محیطی دما و یخبندان را به وجود آورده است.
    واژه های کلیدی: یخبندان؛ تحلیل عاملی؛ الگوی همدید؛ تراز hp 500؛ کردستان،
|
  • A. Zarabi, F. Abolhasani, M. Izadi Pages 1-18
    The main purpose of this paper is to evaluate sustainable development indicators and to measure regional disparities in the rural districts of the province based on statistics of 2006. The study population consists of 121 villages of the province which are mainly arranged on the basis of 17 indicators and transforming them to 10 combined indicators. Based on the factors examined، the dominant approach of the study is «descriptive and quantitative analysis»; thus، the investigated indicators are standardized based on the Z-Score and the parameters of this study using hierarchical cluster analysis، villages are classified and have been analyzed which resulted in the identification of three group levels and the status of each district is specified based on the developmental level. The results of this study indicate that among the villages in the province، 15 villages are located in two sub-clusters (at the third level) and have gained the first priority of development. The second level consists of nine villages in three sub-clusters which are the second level of development priority. The first level consists of 97 villages in four sub-clusters based on the indices under investigation، and consist the last priority in the development.
    Keywords: Cluster analysis, development, spatial planning, rural district, Isfahan province
  • M.B. Khatibi, F. Karami, N. Zahedi, D. Mokhtari Pages 19-48
    Because of the presence of special properties in semi arid catchment، these areas are suitable for drought events. The responses of these areas to drought events are in the form of the disappearance of plant cover on surfaces slopes، intensive erosion or landslide occurrence on side of rivers’ course. Azarshahr catchment (situated in 37˚ 36′ to 37˚ 49′ N and 44˚ 20′ to 45˚ 49′ E) as one catchment of Sahand mountains (located at west slopes of Sahand mountain) has experienced major changes at behaviors of geomorphological processes. The result of assessment of changes of surface and subsurface water، chemical characteristics of water، rivers’ sediment data show that these properties and characteristics influence drought events. To determine drought’s geomorphological effects resultant of these events all data were analyzed applying neutral networks and the final map was obtained by use of Arc/View. The results show that the major effects of drought are present in southern، west and east of Azarshahr catchment. These parts of catchment are very suitable for the occurrence of drought. Gulling، landslides and rill erosion are outcomes of drought.
    Keywords: Gully erosion, Neutral networks, Semi arid area, Azarshahr catchment
  • H.R. Varesi, S.A. Mossavi, Y. Gholami Bimorgh Pages 49-78
    Nowadays، many countries view tourism as the best way of promoting culture، making international relations and gaining economic incomes; for this reason، tourism has been at focus in many countries which has many recourses for tourism and great capacity for attracting tourists. Meanwhile، one of tourism sub-branches is Ecotourism، which has a particular compatibility with nature. Iran is a country full of tourism resources، especially Ecotourism. One of these rich resources is Fars province. Marvelous nature of Fars brings into eyes beauties of nature. Among cities، Mamassani is still unknown to tourists though it has many capacities and places for tourism. In this research، it is attempted to analyze the tourism situation of this township. Statistical method used in this study is of qualitative، descriptive and survey type. The population of this study has been all tourists of Mamassani which were 50000 individuals، based on the report of Culture’s Heritage of Organization. The sample of this study included 381 individuals. In addition، a Questionnaire and Arc GIS was used in 1387. This study also pays attention to natural landscapes based on yardsticks like resources for tourism، facilities of the region، and its local population. This yardstick reveals unfortunate low facilities of the area despite its high capacities. The results of this study show that it is necessary to pay considerable attention to areas like Mamassani which has so many capacities for tourism. As a result of these considerations، we may witness less nature destroying in the area.
    Keywords: Tourism, Ecotourism, Noor, Abad, e Mamassani, Nature, Tourist, Natural Recourses
  • F. Ftahi, M.B. Behyar Pages 79-100
    Weather circulation patterns play a main role in the occurrence of environmental phenomena especially in middle latitude. Occurrence of dry and wet spells is in relation to synoptical system repetitions and types of weather. In this research first by using of Standard Precipitation Index (SPI)، extensive droughts in the province were identified. Then by using Principal Component Analysis (PCA) and Clustering Analysis (CA)، daily circulation patterns in synoptically scale were realized. In order to classify weather types، daily mean temperature data in 500 hPa and in mean sea level pressure were selected from the NCEP/NCAR reanalysis data with a 2. 5 spatial resolution during the period of 1950-2006. For identifying type of weather، array S and Varimax Circulation، and for classifying daily weather types K-Mean Clustering method were used. All the days were divided into 18 groups، which present the most predominant weather circulation patterns in the study region. Composite maps of mean sea level pressure and 500 hPa were drawn for every weather types. At the end، dry and wet spells were compared with frequency occurrence of circulation patterns، then rainy weather and dry weather types were identified.
    Keywords: Weather circulation patterns, Weather types, Principal Component Analysis, Drought, Clustering method
  • S.E. Saidaei, S.H. Jalali Pages 101-124
    The main objective of this research is investigating the performance of Ravang’s rural – industrial area and its role in rural development، occupation and income، using available equipments، stabilizing rural population (preventing migration to cities)، identifying positive and negative points of establishing and starting this plan and finally recognizing problems and providing suggestions. The method of this research is descriptive، analytical and survey. Findings of this research show that Ravang industrial area was not successful in rural development of Dudehak village and could not attain its primitive goals. Failure to attain goals result in the lag of Dudehak from proper development and it caused an increase in unemployment، migration to around cities like Delijan and Qom، lack of increase in villagers’ saving and income، a reduction in occupation security and a decrease in welfare of rural societies.
    Keywords: Rural development_rural – industrial area_occupation
  • S. Marofi, H. Tabari Pages 125-146
    Evaluation of river discharges trends is very important for water resources management and design of irrigation and drainage networks. In this research، annual، seasonal and monthly trends of Maroon river discharge were evaluated using the Mann-Kendall and Sen’s slope estimator non-parametric tests and the regression analysis parametric test. For this purpose، river discharge data from five hydrometric stations including Idanak، Behbahan، Gorgor، Meshrageh and Shadegan were applied during 1987-2006. The results of this study showed that annual discharge values decreased at all stations in the last two decades. The data indicated that decreasing trends of annual river discharge at Behbahan، Meshrageh، Gorgor، Shadegan and Idanak stations were 80، 40، 21، 1. 4 and 0. 4 m3 per decade، respectively. The analysis of seasonal discharge results using the three tests demonstrated that spring and winter discharge values decreased in the study period، while increasing trends were observed in summer discharge values. The most differences between non-parametric and parametric tests were detected in autumn discharge values. The non-parametric tests showed positive trends in autumn discharge values، while these time series were characterized with negative trends using the parametric test. The analysis of monthly discharge results by the applied tests indicated that March، April، May and June discharge values declined at all of the stations. The results of such research can be applicable to prediction of future droughts، irrigation planning and water resources management.
    Keywords: Trend, Maroon river discharge, Mann, Kendall test, Sen's slope estimator, Regression analysis
  • M.B. Qalibaf, M. Shabanifard Pages 147-172
    Particular factors play major roles in the development of urban tourism. Cities with a plethora of tourist attractions and facilities often attract a large number of tourists. Therefore، to pave the ground for developing urban tourism facilities، first it is essential to identify attractions and resources and then to assess and prioritize them. The existence of various attractions and the geographical location of Sanandaj can play a significant role in the development of the city. In this study، using analytical hierarchy process، we have examined various tourist attractions of Sanandaj in cultural-historical، man-made and natural classifications. After forming a group، setting the targets and establishing criteria، sub-criteria and options which lead to a hierarchical structure، these criteria، sub-criteria and options have been given points، drawing on figures، data، field studies and opinions of the decision-making group which comprised tourism officials in Sanandaj. EC software has been used to analyze and prioritize the city’s tourist attractions. The findings suggest that cultural and historical attractions of Sanandaj have a higher priority than other ones for development and planning. The used model has a 0. 08 consistency، indicating the accuracy of calculations and results of the prioritization.
    Keywords: Prioritization, Analytical Hierarchy Process, Urban Tourism, Tourist Attractions, Sanandaj, Iran
  • M. Montazeri Pages 173-198
    The main objective of this study was to investigate how months cluster in any thermal regions based on temperature. For this purpose، the mean of daily temperature data have been provided using 620 synoptic and climatology stations. Then، mean temperature was converted for any station، based on solar calendar، and maps of mean daily temperature have been interpolated using kriging method. Spatial resolution of these maps was 18*18Km. So that 5214 pixels covered the country and temporal and spatial behavior of mean temperature could be represented by a 5214*366 matrix. An agglomerative hierarchical cluster analysis with ward''s linkage applied on this matrix and six different thermal regions were detected. In creating thermal regions topography spatial configuration and latitude have been involved. For diagnosing thermal seasons in Iran، mean matrix of monthly temperature was calculated. A repeated agglomerative hierarchical cluster analysis applied on data of transpose matrix showed that there were three thermal seasons cold، moderate and warm with four months in Iran، which was similar in all six thermal regions. Recognition of thermal seasons is important for energy consumption and tourism timing management.
    Keywords: Cluster analysis, Daily temperature, Thermal region, Thermal seasons, Iran
  • F. Allahyari, A. Ahangaran Pages 199-218
    The geographical territory of Caucasia includes areas which have been referred to، in various forms، in geographical، historical and even literary texts. Studies on the history of Caucasia in different eras show that not only this region was not originally called by this name، but، later on، this name was not used for what is now modern Caucasia. Studies show that each part of Caucasia was referred to by a specific name، based on the tribal characteristics of its inhabitants or the lineage of its rulers. Modern Caucasia is divided into the southern and northern parts. In the works of some of the Muslim historians and geographers northern Caucasia is not mentioned at all and those which have referred to it have used specific names for each part of it. Hence، they have called the regions around the Caucasus Mountains in northern Caucasia، in which the Khazar inhabited، the country of the Khazar. This research attempts to investigate the historical geography of Caucasia، its cause of denomination and its geographical boundaries. Historical and geographical books written about the first ten centuries Hijri (S. A. W) - within which most of historical-geographical books are written- along with library documents are used with a descriptive-analytic methodology to reveal Muslim historians and geographers’ viewpoint on Caucasia.
  • N. Parvin Pages 219-238
    The aim of this research is recognizing synoptic patterns of the level 500 hp occurrence of late spring freezes over Kurdistan province during 1965-2005. After determining freeze temporal-spatial threshold، 22 freezing days spreading over the region were extracted. Then، level 500 HP height data located in a scope of 25-60 northern latitude and 30-60 eastern longitude was formulated as an S-mode matrix for freezing days. After that، the synoptic patterns were classified using statistical method of Component Analysis and Ward’s clustering method. Finally، the composite map of high and low level of each cluster was prepared and analyzed synoptically. The findings show that at the time of the most severe late spring freezes، mainly seven synoptic patterns prevailed in to three main groups: Short waves trough، Short waves ridge، high atmosphere Cut-Off Low system synoptic. So that، downwards and upwards moves of the rear and front side of the above-mentioned direct cold and relatively dry air masses of high latitude from North and North–West of Iran towards Kurdistan provinces and determine temperature descending and bring about freezes.
    Keywords: Freeze, Factor Analysis, Synoptic pattern, Level 500hp, Kurdistan