فهرست مطالب

Sociological Studies of Youth Journal
Volume:2 Issue: 5, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/02/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید علیرضا افشانی، عباس عسگری ندوشن، مجید سفید صفحه 9
    هدف این پژوهش، بررسی مشکلات فرهنگی زندگی خوابگاهی دانشجویان پسر خوابگاه های دانشگاه یزد در سال تحصیلی 90-89 بود. این تحقیق با روش پیمایش انجام شده و برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و مروری بر تحقیقات پیشین از روش کتابخانه‎ای (اسنادی) استفاده گردیده است. و نهایتا اینکه، این مطالعه به لحاظ ماهیت، کاربردی، به لحاظ معیار زمان، مقطعی و به لحاظ معیار وسعت، پهنانگر است. جامعه آماری در این تحقیق، کلیه دانشجویان ساکن در خوابگاه های پسرانه دانشگاه یزد در سال تحصیلی 90-89 بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 345 نفر محاسبه گردیده است. شیوه نمونه گیری در این تحقیق، طبقهšای بوده است. طبقات بر حسب رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای آزمون پایایی پرسشنامه در این تحقیق، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین در این تحقیق از اعتبار محتوایی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که مشکلات فرهنگی دانشجویان به طور معنی داری کمتر از متوسط است. میزان مشکلات فرهنگی در بین دانشجویان کارشناسی بیش از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و در بین دانشجویان مجرد بیش از دانشجویان متاهل است.
    کلیدواژگان: مشکلات فرهنگی، دانشجو، خوابگاه، دانشگاه یزد
  • افسانه ادریسی، احسان رحمانی خلیلی، سیده نرگس حسینی امین صفحه 27
    جایگاه اجتماعی هر کنشگر متاثر از انواع سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. تفاوت ها و افتراق ها در سرمایه های افراد، سلیقه ها و ترجیحات متفاوتی در نحوه گذران اوقات فراغت ایجاد می کند. تحلیل عمده بوردیو از اوقات فراغت بر سرمایه فرهنگی استوار است. هدف مقاله شناسایی رابطه شیوه های گذران اوقات فراغت با سرمایه فرهنگی خانواده های دانشجویان و شیوه های گذران اوقات فراغت در گروه های مختلف جنسیتی و وضعیت تاهل می باشد. رویکرد مقاله توصیفی- مقایسه ای و روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تهران در سال 89 می باشد. برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده و تعداد 400 نفر انتخاب گردید که دانشجویان به روش نمونه گیری طبقه بندی نامتناسب و تصادفی ساده انتخاب شده اند. شیوه های گذران اوقات فراغت به پنج گروه تقسیم گردید که عبارتند از: فکری، اجتماعی، تفریحی - سرگرمی، هنری - فرهنگی و جسمانی. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اوقات فراغت دانشجویان بیشتر با فراغت های جسمانی و تفریحی- سرگرمی پر می شود و فراغت های تفریحی - سرگرمی و اجتماعی در بین دانشجویان زن بیش از مردان و فراغت تفریحی - سرگرمی و جسمانی در بین دانشجویان متاهل بیش از مجردین است. همچنین سرمایه فرهنگی در بین دانشجویان علوم پایه بیش از علوم انسانی می باشد و سرمایه فرهنگی با انواع فراغت به جز فراغت جسمانی رابطه معناداری دارند و میزان شدت رابطه آن با انواع فراغت به ترتیب؛ فراغت اجتماعی، هنری - فرهنگی، فکری و تفریحی- سرگرمی می باشد.
    کلیدواژگان: سرمایه فرهنگی، نحوه گذران اوقات فراغت، بوردیو، دانشجویان، دانشگاه تهران
  • ربابه پورجبلی، صمد عابدینی صفحه 51
    انسجام نسلی پدیده ای مهم در تقویت همبستگی اجتماعی است و مکانیزم واسط مهمی است که نقش عمده ای در انتقال ذخیره های معرفتی از نسلی به نسل دیگر بر عهده دارد. ولی موقعی که بین والدین وجوانان و به عبارتی بین نسل ها فاصله وجود داشته باشد و این فاصله عمیق باشد نظام اجتماعی با مساله اجتماعی شکاف نسلی روبرو می شود که در این فرآیند گسستی از لحاظ فرهنگی و مذهبی و ارزش ها و... در بین نسل ها ایجاد می-شود. هدف کلی این تحقیق، تعیین عوامل موثر بر انسجام بین نسلی در میان والدین و جوانان خانواده های شهر زنجان می باشد. تحقیق حاضر از نظر کنترل شرایط پژوهش یک بررسی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری این تحقیق، تمام افراد متاهل شهر زنجان هستند که در فاصله ی سنی 15-54 سال قرار دارند بر اساس جدول لین حجم نمونه مناسب برای جامعه آماری بیش از 500 هزار نفر، با فرض پارامتر 50 درصد، سطح اطمینان 99 درصد و همچنین خطای 4 درصد، برابر با 500 نفراست. روش نمونه گیری نیز با توجه به فقدان چهارچوب نمونه گیری، به شکل خوشه ایچندمرحله ای است. نتایج تحقیق نشان داد که آزمون های مقایسه میانگین ها نشان می دهند که در جامعه آماری مورد مطالعه تفاوت های معناداری بین دو نسل قدیم و جدید از لحاظ انسجام نسلی وجود دارد. بین زنان و مردان از لحاظ انسجام نسلی تفاوت معنی داری وجود دارد. استفاده از رسانه های جمعی بر انسجام نسلی افراد تاثیر دارد. همچنین تاثیر تحصیلات نیز در انسجام نسلی معنادار است. یافته های این تحقیق نیز این موضوع را تایید می کند که خانواده های دونسل قدیم و جدید از نظر تعداد اعضایشان و انسجام نسلی با یکدیگر تفاوت دارند و رابطه بین انسجام نسلی و میزان اوقات فراغت معنی دار نیست.
    کلیدواژگان: انسجام بین نسلی، شکاف نسلی، اوقات فراغت، بعد خانواده
  • فخرالسادات پیلتن، فرزانه قانعی صفحه 73
    وضع سلامت یک جمعیت به عوامل متعدد و پیچیده ای وابسته است که هم جنبه ژنتیک و محیطی دارد هم در یک طیف گسترده جنبه اجتماعی می یابد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت عمومی می باشد و روش تحقیق پیمایشی است. در چارچوب تئوری از نظریه های آدلر، دال و کوکرهام، پارسونز، زان، ماینر و داینر برای گزینش متغیرهای مورد بررسی استفاده و تئوری ترکیبی ساخته شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های شهر جهرم می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای تصادفی تعداد 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب و از طریق پرسش نامه محقق ساخته و همچنین پرسش نامه استاندارد سلامت عمومی، داده های لازم جمع آوری شدند. روایی سوالات با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و با استفاده از تحلیل عاملی تعیین اعتبار گردید. سپس با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی ارتباط هر یک از متغیرها با سلامت عمومی سنجش و تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان می دهد که بین رشته تحصیلی با بعد شکایت جسمانی تفاوت معنادار وجود دارد و بر حسب نتایج آزمون مقایسه میانگین بین جنسیت و بومی و غیربومی بودن دانشجویان تفاوت معنادار وجود دارد. در آزمون همبستگی پیرسون بین فعالیت های ورزشی، سبک مصرف موادغذایی، رضایت از زندگی به عنوان متغیرهای مستقل و سلامت عمومی به عنوان متغیر وابسته رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس داده های رگرسیونی متغیرهایی چون بهداشت فردی، فعالیت ورزشی و رضایت از زندگی بیشترین تاثیر بر سلامت عمومی دارند.
    کلیدواژگان: سلامت عمومی، سبک زندگی، رعایت بهداشت فردی، فعالیت های ورزشی، رضایت از کیفیت زندگی
  • طلیعه خادمیان، نیره مبارکی فرد صفحه 95
    امروزه یکی از مسائل پیش روی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه بحث مصرف گرایی و ظهور جامعه مصرفی یا مصرف گرا می باشد. اساسا جوامع صنعتی مبتنی بر فرهنگ مصرف گرایی می باشد در این میان تبلیغات و رسانه های جمعی از نقش بسیار تعیین کننده ای در شکل دهی به الگوهای مصرفی مخاطبین خود دارند. زنان و دختران به عنوان یکی از گروه های اصلی در معرض این تبلیغات و رواج فرهنگ مصرف گرایی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش بررسی جامعه-شناختی علل تاثیر تبلیغات کالاها بر میزان مصرف زنان و دختران می باشد. این پژوهش با روش میدانی(پیمایش) انجام شده است که در این روش از پرسشنامه همراه با مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شمال بوده و حجم نمونه برابر با 400 نفر بوده که به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شده اند. داده های مورد نیاز جمع آوری شده و با نرم افزارspss اقدام به تحلیل داده ها و آزمون فرضیات نموده ایم. نتایج نشان می دهد که بین میل به زیبایی، سرمایه فرهنگی، پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده، چگونگی استفاده از رسانه های عمومی و میزان سلامت با تبلیغات همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. متغیرهای مستقل حدود 71 درصد تغییرات تبلیغات را تبیین نموده و نقش سرمایه فرهنگی و رسانه های عمومی در مقایسه با سایر متغیرها بیشتر است.
    کلیدواژگان: تبلیغات، میل به زیبایی، سرمایه فرهنگی، پایگاه اجتماعی و اقتصادی خانواده، رسانه های عمومی، شغل، سلامت
  • سید رضانقیب سادات، مهسا قانع صفحه 113
    این پژوهش با هدف سنجش رابطه بهره برداری از فناوری های نوین ارتباطی(اینترنت و ماهواره) و گرایش به آسیب های اجتماعی(اعتیاد) صورت گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی و از شاخه توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش جوانان 15 تا 30 سال در مناطق 2 و 18 شهر تهران و حجم نمونه 400 نفر محاسبه گردید. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه و برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون، آزمون من- ویتنی و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین تمام ابعاد فناوری های نوین ارتباطی و گرایش به اعتیاد رابطه معناداری وجود دارد. نتایج آزمون من- ویتنی نشان داد که بین همه متغیرها به جز متغیر مدت بهره برداری از فناوری در مناطق 2 و 18 تفاوت معناداری وجود نداشت. یافته های حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داد که نوع استفاده از فناوری های نوین ارتباطی بیش از متغیرهای دیگر در تغییرات گرایش به اعتیاد سهم دارد و در میان فناوری های نوین ارتباطی، اینترنت بیش از ماهواره در گرایش به اعتیاد نقش دارد.
    کلیدواژگان: فناوری ارتباطی، اینترنت، ماهواره، آسیب اجتماعی، اعتیاد
  • جلال محمودی، سید حکمت حکیم پور صفحه 129
    هدف از این پژوهش بررسی نقش عوامل اقتصادی- اجتماعی موثر بر میزان مشارکت دامداران در طرح های مرتعداری در مراتع شهرستان نور می باشد. روش تحقیق، پیمایشی بوده است و با روش نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی سیستماتیک نمونه ها انتخاب و اطلاعات با تکنیک پرسشنامه جمع آوری شد. با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t، آزمون آنالیز واریانس و رگرسیون چندمتغیره فرضیات از طریق نرم افزار Spss مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که همبستگی و رابطه بین میزان مشارکت در طرح های مرتعداری با متغیرهای آموزش دامداران، برنامه ریزی و سیاستگذاری، درآمد و میزان مخارج ماهیانه منفی و معکوس است. بین متغیر میزان آگاهی و اطلاعات، سن و سابقه دامداری با میزان مشارکت رابطه معناداری وجود ندارد. میانگین میزان مشارکت بر حسب پایگاه اقتصادی اجتماعی و میزان تحصیلات تفاوت معناداری داشته است. تحلیل رگرسیون نشانگر آن است که متغیرهای مستقل 5/49 درصد از تغییرات میزان مشارکت را تبیین نموده و میزان آموزش دامداران و میزان برنامه ریزی و سیاستگذاری نقش بیشتری در مقایسه با سایر متغیرها در تبیین متغیر وابسته دارند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که یکی از عوامل موثر بر میزان مشارکت دامداران در طرح های مرتعداری، میزان آموزش دامداران است. به طوری که با افزایش میزان آموزش دامداران، به میزان مشارکت افزوده می شود و با کاهش میزان آموزش دامداران، از میزان مشارکت کاسته می شود.
    کلیدواژگان: میزان مشارکت، عوامل اقتصادی، اجتماعی، آگاهی از طرح های مرتعداری، میزان آموزش، پایگاه اقتصادی و اجتماعی
  • محمدحسن شربتیان صفحه 149
    سلامت اجتماعی از اساسی ترین معیارهای رفاه اجتماعی هر جامعه ای به شمار می-رود. در واقع سلامت اجتماعی با بهداشت روانی، فردی و اجتماعی مرتبط است. هدف بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و میزان سلامت اجتماعی دانشجویان می باشد. این پژوهش از نوع پیمایش مقطعی و با استفاده از ابزار پرسشنامه در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد در سال تحصیلی90-1389 انجام شد. حجم نمونه این پژوهش 375 نفر می باشد که از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده، اطلاعات پاسخگویان در مورد رابطه تبیینی موضوع مورد پژوهش مورد جمع آوری قرار گرفته است. داده و اطلاعات آماری پاسخگویان با استفاده از نرم افزار Spss)) در حوزه مطالعات علوم-اجتماعی با تاکید بر آزمون های تی تست آزمون پارامترها یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شده اند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی با سلامت اجتماعی رابطه معناداری دارند و از بین متغیرهای زمینه ای وضعیت تاهل، جنسیت با سلامت اجتماعی رابطه دارد. نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون نشان داد که 59 درصد از تغییرات واریانس سلامت اجتماعی بوسیله دو متغیر اعتماد و مشارکت اجتماعی تبیین می شود. یکی از عوامل اصلی ایجاد سلامت اجتماعی، اعتماد می باشد، بنابراین برای افزایش سلامت اجتماعی در بین جوانان لازم است تا اعتماد آنان نسبت به سایر افراد جامعه و نهادهای اجتماعی افزایش یابد. در واقع اگر مسوولین و سازمان ها در جهت تحقق اهداف جمعی فعالیت کنند باعث تداوم مشروعیت خود می شوند و تداوم مشروعیت، همراه با مقبولیت، رضایت و اعتماد خواهد بود. ایجاد تعاملات مطلوب اجتماعی در روابط فردی و بین فردی باعث می شود فرد حمایت های مختلفی را دریافت و ادراک نماید. دستیابی به این هدف مستلزم کسب مهارت های مختلف زندگی است که می-توان با ایجاد کارگروه های تخصصی این مهارت ها را در بین دانشجویان تقویت کرد.
    کلیدواژگان: اعتماد، حمایت اجتماعی، سلامت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، مشارکت اجتماعی
|
  • Afsaneh Edrisi In Sociology, Ehsan Rahmani Khalili, Seyyedeh Narges Hosseini Page 9
    Appropriate spending of leisure time has an important role in the formation of youth personality. Different types of capital- social, cultural and economic- have implications for social status of individual actor. Bourdieu ’s analysis of leisure time is based on cultural capital. The main goals of this study are the examination of the relationships between leisure time activities, cultural capital of students’ family, gender and marital status. The approach of this study is descriptive-comparative and the methodology of research is survey. The statistical population consists of all the students of Tehran university in 2010. The sample size is equal to 400 and is calculated by Cochran formula. Types of leisure time activities are divided into five groups: intellectual, social, entertaining, artistic and cultural, and physical activities. The results indicate that students’ leisure time is mostly devoted to physical and entertaining activities and entertaining and social are more common among female students than male students. In addition, cultural capital is higher amongst the student of basic science than social science. Cultural capital has significant relationship with different types of leisure activities except physical activities. It has the strongest relationship with social leisure, artistic-cultural, intellectual and entertaining activities respectively.
    Keywords: Cultural capital, Leisure tastes, Bourdieu, students, Tehran university
  • Robabeh Pourjebeli, Samad Abedini Page 51
    Intergenerational solidarity is and important phenomenon for strengthening social cohesion and is an important immediate mechanism that has major role in the transfer of knowledge from generation to generation. But the distance between parents and youth, among generations, and this gap exists between the social system, with profound social problems facing the generation gap in the process in terms of cultural and religious values occurs between generations. The overall objective of this study determines the factors affecting the intergenerational solidarity between parents and children of Zanjan. In this study, statistical population, are all individuals aged between 15-54 years married in Zanjan city are based on the Lin for the sample population over 500 thousand people. The preposition to lack sampling frame method is cluster(multi-stage). The results showed the differences were statistically significant in terms of consistency between the old and new generation. Between men and women, there are significant generational differences. The use of mass media on the impact of intergenerational solidarity. Also significant is the effect of education on intergenerational solidarity. This finding also confirms that the number of old and new families members and different generation of cohesion and integration between generation have not a significant amount of leisure time.
    Keywords: intergenerational solidarity, generation gap, leisure, dimension family, social integration
  • Fakhrol, Sadat Piltan, Farzaneh Qaneie Page 73
    The healthiness of a society depends on variety of complicated factors that have genetical and environmental aspects and in an extensive spectrum finds social aspect. This research is going to analyze effective social factors on public healthiness and research method survey is base on measurement. It made in the framework of theories of Adler, Dall, Cokerham, Parsans, Mayner and Dayner. Statistical society includes all students from Jahrom universities which were selected by methods of multilevel cluster sampling, choosing 350 students as a sample and data are collected by Likert multiple choice questionnaire and also by standard public health questionnaire. Fluency of questions measured by Cronbach Alfa and it was evaluated by factorial analyzing. By statistical methods, the relationship between each variable and public health were analyzed. The results show that there is meaningful differences between educational course and aspect of physical complaint. There are also meaningful differences between sex, being native and being non-native of students. Pearson coreelation test shows significant relationship between sport activities, eating behavior, life quality satisfactions and social abnormalities(as an independent variable and public health as a dependent variable). As a regression data, such as public health, sport activities, eating behavior have the most effect on public health.
    Keywords: public health, life method, life quality satisfactions, eating behavior, sport activities
  • Talieh Khademian, Naiyereh Mobaraki Fard Page 95
    Consumption is very important in the modern society and cultural consumption is based on industrial societies. Mass media and propogation has a significant role in modern society. In the research, the variables such as family, independent, physical and psychological health are among the cultural capital. The survey method was used here for the study. 400 female students were chosen randomly and SPSS software were used for analyzing the research hypothesis.
    Keywords: cultural capital, socio, economic status, mass media, occupation, health
  • Seyed Reza Naqib Al Sadat, Mahsa Ghane Page 113
    The aim of this research is to evaluate the relationship between use of new communication technology (internet and satellite) and tendency toward social pathology(addiction).The results are based on survey methods and questionnaire techniques which asked amongst 400 people in a range 15-30 years old. In order to analyze the statistical data, Pearson's correlation test and Man-Whitney and structural equation model was used. This research indicates that there is a meaningful relation between communication technology and addiction. Man-Vitny comparison examination is used for data analyzing between two regions. The results show the obtained correlation function is precise with 95% confidence interval. Based on structural equations model, the variable which gets more weight in this relation is how to use the communication technologies.
    Keywords: Communication technologies, Internet, satellite, social pathology, addiction
  • Jalal Mahmodi, Sayyed Hekmat Hakimpour Page 129
    This research tries to study the effective factors for social participation. The research method is survey and sampling randomly was done in Nour(Northern Iran). Pearson correlation coefficient and T. Test analysis and Regression variation were done through SPSS software in the research. The results show that there is negative correlation between social participation with education, planning, income and expense and there is no significant relationship between information, age, cattle keeping with social relationship regression analysis show that the independent variable explains 49/5 % of the variation among social participation. Education has also more important role among rural cattle keepers more education make those people participation more in that area.
    Keywords: participation, socio, economic factors, education, socio, economic status
  • Mohammad Hassan Sharbatiyan Page 149
    The most basic criteria of social welfare and social health of any population is considered. in fact, mental health, Social health, social and individual is associated. The purpose of research is to define relationship between social capital and Social health of students. This cross-sectional study using a questionnaire survey among students of Payam Noor University of Mashhad was the year 2010-2011. This is a sample study of 375 patients stratified random sampling, respondents in relation to information gathering has explanation about the research topic. statistical data of respondents using software Spss studies in Social Sciences with emphasis on test T-test, unilateral test parameters Anowa and Pearson Correlation analysis have been. results indicate that all dimensions of social capital have a significant relationship with Social health, and. contextual variables of marital status, gender and Social health, are related. results of regression analysis showed that 59% of the variance hygiene community health trust and social participation is explained by two variables. after presenting these findings, we have shown that a series of strategies and proposals social capital for health promotion and social impact of the parameters is discussed. one of the major causes of Social health, are confident, therefore, to increase social well-being among young people is necessary them to trust other people and social institutions to increase, one way that it provides clear information from the responsible institutions, the authorities prefer the terms and relations to the demands and needs of young people in fact, if the authorities and organizations to work collectively towards the cause are continuing their legitimacy and continuity, along with acceptance, satisfaction and trust will be. conditions that must be provided to students without fear and free from political issues to participate in different levels of pay. I encourage student participation in various affairs of the auxiliary arm for the authorities to act, together in the community to take steps toward health. create a favorable social interactions and personal relationships between the individual makes support and understanding to get a different person. achieving this goal requires a different life skills that can create a special working group will strengthen these skills among students.
    Keywords: Trust, Social Support, Social health, Social capital, Social participation