فهرست مطالب

فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
سال ششم شماره 1 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/01/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبادالله احمدی، جواد ایرانیان، نادر احمدی صفحات 9-25
    هدف این پژوهش، تبیین رابطه بین استفاده از فناوری اطلاعات با کارآفرینی و پیشرفت شغلی کارکنان مدارس متوسطه شهرستان بستک بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان مدارس متوسطه شهرستان بستک درسال تحصیلی90-89 به تحصیل اشتغال داشته اند که تعداد آن ها 240نفر می باشد. با رجوع به جدول مورگان(1970) به تعداد 150 نفر که شامل102 نفر مرد و48 نفر زن به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای جهت نمونه آماری در نظر گرفته شد. این پژوهش روشی توصیفی از نوع همبستگی است. پرسشنامه مشارکت فناوری اطلاعات، پرسشنامه کارآفرینی دکتر هومن و پرسشنامه پیشرفت شغلی، ابزارهای این پژوهش را تشکیل دادند. پایایی و روایی پرسشنامه ها با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و تایید گروهی از اساتید دانشگاه مناسب تشخیص داده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و پاسخگویی به فرضیات پژوهش از روش های آماری تحلیل رگرسیون استفاده گردید که نشان داده شد بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و کارآفرینی با پیشرفت شغلی رابطه معناداری وجود دارد؛ بین بکارگیری فن آوری اطلاعات و کارآفرینی با تخصصی شدن نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد؛ بین بکارگیری فن آوری اطلاعات و کارآفرینی با درونی شدن کنترل افراد رابطه معناداری وجود ندارد و بین بکارگیری فن آوری اطلاعات و کارآفرینی با از خود بیگانگی رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، کارآفرینی، پیشرفت شغلی، مدارس متوسطه
  • غلامعلی احمدی، اکرم ابراهیمی صفحات 27-40
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی رابطه میان سبک رهبری روسای آموزشکده های فنی استان تهران و رضایت شغلی کارکنان بر اساس الگوی رهبری تراز پنج کالینز می باشد که در آن 10 آموزشکده فنی و حرفه ای استان تهران مورد بررسی فرار گرفتند. با توجه به روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است که پرسشنامه اول ویژگی های رهبری تراز پنج را مورد بررسی قرار می داد و پرسشنامه دوم که میزان رضایت شغلی کارکنان روسای تراز پنج آموزشکده ها در مقایسه با روسای غیر تراز پنج مورد بررسی قرار می داد. میزان پایایی پرسشنامه اول با در نظر گرفتن روش آلفای کرونباخ، 95/0 و پرسشنامه دوم 89/0 بدست آمد. اطلاعات بدست آمده با بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی- از آزمون t استودنت تک نمونه ای، t استودنت برای گروه های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون –مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد اگرچه روسای آموزشکده های فنی و حرفه ای از ویژگی های حرفه ای رهبران تراز پنج برخوردار هستند ولی میزان برخورداری آن ها ازویژگی های شخصیتی بسیار پایین است و با توجه به بالا بودن رضایت شغلی کارکنان روسای تراز پنج آموزشکده ها در مقایسه با روسای غیر تراز پنج، این الگو می تواند الگوی مناسبی جهت پیشبرد اهداف آموزشکده های فنی وحرفه ای باشد.
    کلیدواژگان: سبک رهبری، ویژگی های شخصیتی رهبر، رضایت شغلی، آموزش فنی و حرفه ای
  • رمضان حسن زاده، محمدتقی معتمدی تلاوکی صفحات 41-70
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مهارت معلمان در به کارگیری الگوهای تدریس بر بهبود راهبردهای یادگیری و مطالعه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان ساری می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، با طرح گروه کنترل نابرابر با پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل از نوع تحقیق «شبه آزمایشی» است. جامعه ی آن شامل دانش آموزان دوره ی متوسطه شهرستان ساری به تعداد 6230 نفر است. بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 364 نفر دانش آموز شامل 180 نفر دختر و 184 نفر پسر در 16 کلاس درس و در دو گروه آزمایش (8 کلاس) و گواه (8 کلاس) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه ی محقق ساخته ی راهبردهای یادگیری و مطالعه با 40 گویه است که روایی آن توسط اساتید رشته روانشناسی و کارشناسان گروه های آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان مازندران مورد تایید قرار گرفته و در اجرای آزمایشی و با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ پایایی آن 85/0 محاسبه شده است. نتایج حاصل از اجرای آزمون های پارامتریک t مستقل و وابسته نشان می دهد که؛ مهارت معلمان گروه آزمایش در به کارگیری الگوهای تدریس به طور معناداری بر بهبود راهبردهای یادگیری و مطالعه، راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان موثر است، همچنین میزان این تاثیر در بین دانش آموزان دختر و پسر متفاوت نمی باشد اما بهبود راهبردهای فراشناختی به طور معناداری بیشتر از بهبود راهبردهای شناختی بوده است.
    کلیدواژگان: الگوهای تدریس، راهبردهای یادگیری و مطالعه، راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی
  • عبالرضا سبحانی، امینه احمدی، بهشته صفرپور صفحات 71-85
    هدف از این پژوهش تاثیر بعد فراشناختی برنامه درسی پنهان بر مهارت خواندن دانش آموزان دختر دوزبانه پایه چهارم ابتدائی شهر اردبیل است. در پژوهش حاضر آموزش راهبردهای فراشناختی برای تقویت مهارت خواندن دانش آموزان انجام گرفته است. جامعه مورد مطالعه، کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم دوره ی ابتدائی سال تحصیلی 90- 89 شهرستان اردبیل بودند که تعداد آن ها 4152 نفر بود. حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند که با آزمون سواد خواندن پرلز (2001 و2005) در دو بعد متون اطلاعاتی و متون ادبی با آموزش راهبردهای فراشناختی طی 14جلسه 45 دقیقه ای ارزیابی شدند. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، درصد) استفاده شد. با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و آزمون t زوجی در نتایج مشخص شد که: 1- در بعد متون اطلاعاتی، مهارت خواندن دانش آموزان دوزبانه ای که آموزش راهبردهای فراشناخت را دریافت کرده اند، با دانش آموزان دوزبانه ای که این آموزش را دریافت نکرده اند تفاوت معناداری وجود دارد.2- در بعد متون ادبی، مهارت خواندن بین دانش آموزان دو زبانه ای که آموزش راهبردهای فراشناخت را دریافت کرده اند با دانش آموزان دوزبانه ای که این آموزش را دریافت نکرده اند تفاوت معناداری وجود دارد.3- آموزش راهبردهای فراشناخت بر مهارت خواندن دانش آموزان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است.
    کلیدواژگان: برنامه درسی پنهان، مهارت خواندن، دوزبانگی، دانش آموزان
  • خلیل غفاری، اسماعیل کاظم پور صفحات 87-106
    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان الیگودرز می باشد، که به روش شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه چهارم ناحیه دو شهرستان الیگودرز به تعداد 1683 نفر می باشد. نمونه آماری این تحقیق 61 نفر از دانش آموزان بود که به روش تصادفی خوشه ایچند مرحله ای، در دو گروه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون محقق ساخته ای شامل 45 سوال بود که مهارت های اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد که پس از تایید روایی، پایایی آن با روش موازی سازی آزمون های همتا، 0.74 محاسبه شد. در تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق از آزمون t استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارت های اجتماعی مربوط به احترام، انجام وظیفه، همکاری با دیگران، رعایت مقررات، دوست یابی، مسئولیت پذیری، فعالیت های گروهی در دانش آموزان تاثیر داشته، در حالی که در رشد مهارت های اجتماعی مربوط به تحمل پذیری و تفکر انتقادی در دانش آموزان تاثیر ندارد. از این رو، پیشنهاد می شود برای ایجاد و پرورش این مهارت ها در بین دانش آموزان دوره ابتدایی، طراحان و برنامه ریزان درسی، در پی تدوین برنامه های درسی و محتوای آموزشی بر اساس این رویکرد باشند.
    کلیدواژگان: یادگیری مشارکتی، مهارت های اجتماعی، دوره ابتدایی
  • منصور گرکز، حدیث اسماعیلی صفحات 107-125
    هدف اصلی این پژوهش تعیین عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته حسابداری براساس، جنسیت فرد، علاقمندی به رشته مورد نظر، نوع دیپلم، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال و نقش خانواده در انتخاب رشته بود. روش پژوهش کمی، از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. جامعه آماری تحقیق شامل5070 نفر دانشجویان دوره کارشناسی رشته حسابداری دانشگاه های آزاد اسلامی واحد تهران در سال تحصیلی 90-1389 بوده است. آزمودنی ها 450 نفربوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با جامعه آماری انتخاب شدند و با به کارگیری شبکه های عصبی مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند درپردازش اطلاعات غیرخطی، مدلی برای پیش بینی تاثیرگذاری این عوامل طراحی شد. پس از طراحی شبکه مطلوب و با استفاده از ملاک تصمیم گیری،حداقل مربعات خطا، نتایج نشان داد که در تعیین عملکرد تحصیلی دانشجویان متغیرهای علاقه، نوع دیپلم و جنسیت از اهمیت بیشتری برخوردارند و متغیرهای وضعیت تاهل و نقش خانواده در انتخاب رشته بترتیب در مراحل بعدی اهمیت قرار می گیرند. متغیر وضعیت اشتغال نیز نسبت به سایر متغیرها دارای کمترین اهمیت می باشد.
    کلیدواژگان: عملکرد تحصیلی، شبکه عصبی مصنوعی، دانشجویان، رشته حسابداری
  • سید محمد میرکمالی، حجت غلام زاده صفحات 127-143
    هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین تعهد سازمانی با تمایل به ترک خدمت معلمان منطقه دستگردان است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان مدارس دستگردان می باشد که نمونه حاصل118 نفر می باشد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد آلن و می یر برای تعهد سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته تمایل به ترک خدمت استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و همچنین آمار استنباطی، مانند ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و رگرسیون چندگانه استفاده گردید. نتایج نشان داد بین تعهدسازمانی و ابعاد آن (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری) با تمایل به ترک خدمت رابطه معنادار و منفی وجود دارد. همچنین بین تعهد سازمانی و جنسیت تفاوت معنی داری مشاهده نشد اما میان تعهدسازمانی و سن معلمان تفاوت معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: تعهدسازمانی، ترک خدمت، آموزش و پرورش، معلم
  • فتاح ناظم، دانش پورشفیعی صفحات 145-160
    هدف اساسی پژوهش حاضر تعیین الگوی ساختاری بین سبک رهبری عمل گرا و تحول گرا و سرمایه فکری سازمان آموزش و پرورش است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان سازمان آموزش و پرورش با مدرک دیپلم و بالاتر از آن تشکیل می دهد. با روش نمونه گیری تصادفی تعداد191 نفر از کارمندان بر اساس جدول حجم نمونه مورگان انتخاب شدند. از بین این تعداد163 پرسشنامه تکمیل و تحلیل شد. ابزار سنجش عبارتند از پرسشنامه های استاندارد سبک رهبری اولیو (2001) و پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بنتیس (1997).میزان پایایی برای پرسشنامه سبک رهبری 84/0 و میزان پایایی پرسشنامه سرمایه فکری 89/0 می باشد.و روش پژوهش از نوع الگوی ساختاری؛ تحلیل مسیر می باشد. نتایج حاصل از روش تحلیل مسیر بیانگر این است که رابطه مثبت و معنی داری بین ابعاد سبک رهبری تحول گرا و سرمایه فکری و همینطور ابعاد سبک رهبری عمل گرا و سرمایه فکری برقرار است و بیشترین اثر مستقیم را می توان تحت عنوان اثر مستقیم مدیریت فعال مبتنی بر استثنائات از ابعاد سبک رهبری عمل گرا بر سرمایه فکری و ایجاد انگیزش از ابعاد سبک رهبری تحول گرا بر سرمایه فکری عنوان نمود. سرمایه رابطه ای(مشتری)به عنوان مهمترین شاخص سرمایه فکری در این مدل شناخته شد.
    کلیدواژگان: رهبری، سبک رهبری عمل گرا، سبک رهبری تحول گرا، سرمایه فکری، آموزش و پرورش
|
  • Pages 9-25
    The purpose of this research was to explain the relationship between the application of information technology with entrepreneurship and job achievement among the staff of high schools in Bastak City. The statistical population for the research consisted of all 240 staffs worked at Bastak high schools in 2011-12 academic year. Based on Morgan Table، 150 staffs were selected on classified random method as sample، 102 men and 48 females. The study was conducted on descriptive and correlation method. Information Technology Questionnaire، Entrepreneurship Questionnaire، and Job Achievement Questionnaire، were three instruments used to collect data، whose reliabilities were assured by test of Cronbach Alpha. Regression analysis was used to respond to research hypotheses. The study revealed a meaningful relationship between the variables in the study.
    Keywords: Information Technology, Entrepreneurship, Job Achievements, High Schools
  • Pages 27-40
    The purpose of this research was to find out the relationship between Leadership Style of the deans of Technical Institutes and Job Satisfaction of Staffs based on Collins'' Model of Leadership. To conduct the research، 10 technical and vocational Institutes from Tehran Province were studied. Two questionnaires were used to collect data for this descriptive and field study، one for leadership characteristics based on five levels of Collins'' Model and the other for the degree of staff satisfaction in both types of institutes، with and without five levels. The reliabilities of the two questionnaires were measured by the test of Cronbach Alpha، 0. 95 and 0. 98 respectively. Data collected were analyzed by one-tailed t test، student t test and Pierson correlation. The results showed that although the deans of the institutes enjoy all characteristics of five levels in Collins'' Model، the degree of ownership of these characteristics are very low. Regarding the high satisfaction of staffs in the Institutes with five levels compare to low satisfaction of staffs in the Institutes without five levels، Collins'' Model could be used relevant for the achievements of the goals in Vocational and Technical Institutes.
    Keywords: Leadership Style, Job Satisfaction, Vocational, Technical Institutes
  • Pages 41-70
    The purpose of the present study was to investigate the effect of teachers’ competencies in applying teaching methods for the improvement of learning strategies among students in Sari high schools. This applied research used semi-experimental method and consisted 6230 high school students as the statistical population. Based on Morgan Table، and with classified random sampling، 364 student، 180 females and 184 males، from 16 classes and in two groups of 8 classes for controlled and experiment، were selected as sample population. Instrument for data collection was a researcher designed questionnaire with 40 items to examine learning strategies، whose reliability was tested with Cronbach Alpha، 0. 85. The results of using parametric independent T test showed that teachers’ competencies in experiment group meaningfully affected improvement of learning strategies، cognitive strategies and meta-cognitive strategies among students. The degree of this improvement was equal among female and male students، but in regard to the improvement of meta-cognitive strategies it was much higher than cognitive strategies.
    Keywords: teaching styles, learning strategies, cognitive strategies, meta, cognitive strategies
  • Pages 71-85
    This research was going to study the effect of meta-cognition dimension of hidden curriculum on the reading skills of bilingual elementary students in Ardebil. The statistical population for the study was all 4152 female students in the fourth grade in Ardebil elementary schools. A sample of 100 students، 50 for control and 50 for experiment group، were selected by random sampling method and the Reading Test of Perels (2001 & 2005) was used to evaluate the skills of students in reading general science and literature texts. The evaluation took 14 sessions، each session 45 minutes. Co-Variance T test was used to analyze data collected. The study showed that the skills of reading science as well as literature texts among students who received meta-cognitive skills has a meaningful difference with those who did not receive those skills.
    Keywords: hidden curriculum, reading skills, bilingual students
  • Pages 87-106
    This study was to consider the impact of cooperative learning style in developing social skills of students. Statistical population were all 1683 male students of elementary schools in Aligoodarz County and 61 were selected through stratified random selection as sample population in two control and experiment groups. Instrument for data collection was a researcher designed questionnaire with 45 items evaluating social skills. The results revealed that cooperative learning style had meaningful impact on such dimensions of social skills as respecting others، accountability، cooperation، following rules، friendship، group activities، yet no effect in such dimensions as risk taking and critical thinking. It is، therefore، recommended that curriculum developers take into consideration this model in designing education programs.
    Keywords: Cooperative Learning, Social Skills, Elementary Schools
  • Pages 107-125
    The purpose of this research was to determine education performance of undergraduate students in accounting. A descriptive and quantitative method was chosen to conduct the study among 5070 students of this program in Islamic Azad University of Tehran in 2010-11 academic years. Sample population consisted 450 students selected through classified random sampling relative to statistical population. By use of artificial neuro network for analyzing nonlinear data، a model was designed to predict the impact of these determinants. The results showed that such variables as interest of students، high school diploma discipline and gender has greater importance compare to other variables such as marital status، and role of family in selecting university field of study. Job status had very low degree of determinant in this respect too.
    Keywords: Education Performance, Artificial Neuro Network, Undergraduate Students in Accounting
  • Pages 127-143
    This study was conducted to find out the relationship between organizational commitment and tendency towards job relinquishment among teachers of Dastgardan schools in Yazd Province. Statistical sample for this descriptive and correlative study were 118 teachers selected through classified random process from Dastgardan schools. Allen''s and Mayer''s Questionnaire of Organizational Commitment and a researcher designed questionnaire to measure the degree of job relinquishment were chosen to collect data. The use of correlation Pearson and Regression revealed that there was a negative and meaningful relationship between the variables in the study. It was also found that genders have no role in determining the relationship، yet age of teachers had a meaningful impact in decision of teachers to relinquish.
    Keywords: Organizational Commitment, Job Relinquishment, School Teachers
  • Pages 145-160
    The main purpose of this study was to determine the structural model to explain the relationship between transformational-transactional leadership and intellectual capital in the Office of Education in Tehran. Statistical population for the study was all employees holding at least a high school diploma. Through simple random sampling، 191 employees were selected as sample population based on Morgan Table، only 163 responded. Instruments for data collection were two standard questionnaires، namely Avolio''s Leadership Style (2001) and Bontis'' Intellectual Capital (1997)، with 0. 84 and 0. 89 Cronbach Alpha respectively. By use of path analysis، the results revealed that there was a positive and meaningful relationship between the variables studied. Active management regarding the exceptions as well as motivation showed highest degree of impact on intellectual capital. Customer-based capital was also known as the most important indicator of intellectual capital in this model.
    Keywords: Transformational Leadership, Transactional Leadership, Intellectual Capital, Education Office