فهرست مطالب

جغرافیا - پیاپی 36 (بهار 1392)

فصلنامه جغرافیا
پیاپی 36 (بهار 1392)

  • 330 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1391/11/25
  • تعداد عناوین: 16
|
  • عباس سعیدی صفحه 5
  • حسن کامران، حسن حسینی امینی*، فرهاد جعفری صفحه 7

    کشور ایران به دلیل قرارگیری در غرب آسیا (خاورمیانه) و موقعیت های منحصر به فرد ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک، ژئوکالچر، ژئوراهبردی، ژئومدیا، ژئوایدئولوژیک، آیرواستراتژیک، ابرقدرت خفته، رسالت جهانی، هزار سال پیش قراولی تمدنی دنیا، تمدن 10 هزار ساله و به عنوان یک بازیگر مستقل جهانی با اهداف ایدئولوژیک مثل استقلال سیاسی، حفظ تمامیت ارضی، امنیت ملی، مردم سالاری دینی، الگوی پیشرفت بومی (ایرانی- اسلامی)، قدرت سازی و بازتولید قدرت، تمدن سازی، اقتدارگرایی، تمدن معنوی و اعتماد به نفس ناشی از آن؛ مورد طمع، ترس و تهدید هژمونی جهانی(مدیریت جهانی) است، یکی از راه های تهدید نیز حمله نظامی و از راه های مقابله: پدافند عامل (دفاع با اسلحه) و پدافندغیرعامل (دفاع بدون اسلحه) است که پدافند غیرعامل در شهرسازی، برنامه ریزی شهری و منطقه ایی، ژئوپلیتیک، عمران، معماری، روابط بین الملل و غیره کاربرد دارد. مساله شهرسازی دفاعی و نقش پدافند غیرعامل در حیات شهرها از مباحث بنیادین در مطالعات شهرسازی و برنامه ریزی شهری از دوران بسیار کهن تاریخی بوده است. در این راستا شناخت اصول مرتبط با شهرسازی دفاعی و مولفه های شهرسازی دفاعی یکی از شاخص های موردنظر در ایجاد فضای شهری با حداقل ریسک ممکن است. در این مقاله، هدف، بررسی ابعاد مختلف پدافند غیرعامل و مولفه های شهرسازی دفاعی و نیز ارائه الگوی راهبردی در پدافند غیرعامل شهری است که از روش توصیفی- تحلیلی به منظور تعیین مبانی کلی پدافند غیرعامل در شهرسازی، همچنین از متد دلفی در یک جامعه نمونه 5 نفری از اساتید شهرسازی، ژئوپلیتیک، جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران با هدف استخراج اصول اصلی استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که پراکندگی، پوشش، استحکامات و قدرت سازی از اصلی ترین اصول در ایمنی بوده که به دنبال آن راهکارهای بنیادینی چون؛ اعمال اصولی دسترسی ها، بازتولید قدرت، قدرت سازی، تعیین مکان یابی های بهینه، ایجاد استتار در فعالیت های حساس شهری، اختفا و فریب دشمن در تعیین هدف حمله از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که یکی از اهداف طراحی شهری، ایجاد اختلال در هدف گیری است؛ لذا مکان یابی مناسب اهداف، کاهش عرصه های آسیب پذیر، اختلال در شناسایی، کاهش اهمیت و مطلوبیت های محیطی می تواند مبنای اصلی در رویکردهای پدافند غیرعامل باشد تا نهایتا شهر قدرت و شهر بازدارنده شکل بگیرد.

    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، شهرسازی دفاعی، جنگ، شهر قدرت، شهر بازدارنده
  • عباس سعیدی، ریحانه سلطانی مقدس * صفحه 33

    گردشگری در سالهای اخیر، هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی، اهمیت همه جانبه ای یافته و در این زمینه حجم انبوهی از کتاب و مقاله (جرج و همکاران، 2009؛ رابینسون و همکاران، 2011؛ کنرادی و باک، 2012) فراهم آمده است. در این گونه نوشته ها آنچه بیشتر مورد توجه بوده است، اهمیت گردشگری و جایگاه اقتصادی آن (اوردگبه و فدیبی، 2009؛ چانگ، 2007؛ آزریا، 2004) که اغلب از آن در منابع فارسی به عنوان “صنعت” یاد می شود، بوده است. گاهی نیز نوع دیگری از گردشگری به عنوان “خانه های دوم” مطرح می گردد (رهنمایی، 1979؛ رضوانی، 1382؛ هال و مولر، 2004؛ پیتکنن، 2008؛ اوورواگ و برگ، 2011). افزون بر این، بیشتر این گونه منابع، به توسعه گردشگری در قالب “مقصد” به عنوان مکان مبتنی بر سرزمین توجه داشته اند (ماتیاس و همکاران، 2011؛ ویلیامز، 2009). با این وجود، آنچه در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بررسی و وارسی سرشت نسبی مکان و نقش نحوه عمل گردشگران در تحول و شکلدهی به این مکانها در قالب مباحث مربوط به تولید فضاهای ویژه است. در این چارچوب، گردشگری، از هر نوع که باشد، به مثابه نوعی کنش در فضاست که نه تنها زمینه تحرک مکانی- فضایی را فراهم می سازد، بلکه پدیدارآمدن انواع جریانها و شبکه های مبتنی بر ملاحظات گوناگون فضایی را بسترسازی می نماید. البته، این گونه کوشش ها در چارچوب این گونه نظرات که بیش از هرچیز بر نقش گردشگران تاکید دارند، ممکن است با این مساله همراه شوند که به وجهی افراطی بر مقولات “دوتایی”، همچون “گردشگران و جامعه میزبان”، “تولید و مصرف” و “اقتصاد و فرهنگ” تاکید ورزند (یوهانسون، 2005). بعضی کارشناسان این جنبه ها را در چارچوب تئوری کنش- شبکه (یوهانسون، 2005) و بعضی دیگر در قالب معضلات نابرابری (کول و مورگان، 2010)، هویتهای اجتماعی (برنز و نوولی، 2006)، پیامدهای زیست محیطی (مول، 1995؛ هیل و گیل، 2009؛ باکلی، 2011)، قابلیتها و فرصتها (ویرینگ و نیل، 2009) و یا اخلاق و فرهنگ (فنل و مالوی، 2007؛ مفخر و برنز، 2012) به بررسی گرفته اند. مقاله پیش رو کوشش دارد، این گونه جنبه ها را با تاکید بر خانه های دوم و نقش آنها در جریان سرمایه، در قالب وارسی روستاهای ناحیه بینالود در چارچوب رویکرد “پویش ساختاری- کارکردی” (سعیدی، 1391 الف) مورد بررسی قرار دهد. این نگرش به مقوله گردشگری با این تاکید همراه است که هدف نهایی از گردشگری روستایی، تبدیل این گونه عرصه ها به فضاهای شبه شهری نیست، بلکه حفاظت از چشم اندازهای محیطی و ارزش های اجتماعی- اقتصادی آنها، به مثابه کلیت های نظاموار و هم پیوسته مکانی- فضایی، از نخستین الزامات رونق انواع گردشگری روستایی است (سعیدی و همکاران، 1391).

    کلیدواژگان: خانه های دوم، گردشگری، جریان سرمایه، نواحی روستایی، بینالود
  • محمدرضا ثروتی، محمود احمدی، کاظم نصرتی، مهدی مزبانی صفحه 55
    سیل یکی از بلایای طبیعی است که اغلب مناطق کشور را تحت تاثیر قرار داده و موجب وارد آمدن خسارات جانی و مالی می شود. لذا شناسایی مناطق با پتانسیل سیل خیزی از جمله اقدامات بسیار مهم در کاهش خسارات است. در این پژوهش حوضه آبخیز سراب دره شهر از نظر پتانسیل تولید سیل خیزی بررسی شده است. برای برآورد رواناب از روش شماره منحنی (CN) سازمان حفاظت خاک آمریکا (SCS) استفاده شده است. برای این منظور ابتدا داده ها و اطلاعات موردنیاز شامل نقشه کاربری اراضی و نقشه گروه های هیدرولوژیک خاک حوضه گردآوری شده و وارد سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) گردید. با تلفیق این داده ها و اطلاعات و بر اساس روش SCS، نقشه شماره منحنی(CN) و نفوذ (S) حوضه تهیه شد و سپس با استفاده از رابطه SCS و حداکثر بارندگی 24 ساعته حوضه، ارتفاع رواناب (Q) برای حوضه محاسبه شد. در نهایت، بر اساس چارک های اول، میانه و سوم مقادیر ارتفاع رواناب، حوضه مورد مطالعه به چهار طبقه از لحاظ پتانسیل سیل خیزی تقسیم شد که بر اساس آن 1/9 کیلومتر مربع دارای پتانسیل سیل خیزی بسیار بالا، 8/7 کیلومترمربع با پتانسیل بالا، 13 کیلومترمربع با پتانسیل متوسط و 6/6 کیلومترمربع نیز دارای پتانسیل کم است.
    کلیدواژگان: پتانسیل سیل خیزی، SCS، شماره منحنی (CN)، ارتفاع رواناب، حوزه آبخیز دره شهر
  • نقش سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در بازسازی بافت های فرسوده / نمونه موردی: بافت فرسوده ی بخش مرکزی شهر اهواز
    علی موحد، محمدعلی فیروزی، رضا زارعی، مسعود ظفری صفحه 79
    وسعت بالای بافت های فرسوده شهری و آسیب پذیر بودن این بافت ها از یک سو، و نوسازی آن ها از سوی دیگر، بحث مشارکت شهروندان را به یکی از مسائل اساسی در این حوزه شهرسازی تبدیل کرده است، در همین راستا سازمان های مردم نهاد به عنوان اهرم جدیدی برای ارتقای میزان مشارکت در بازسازی بافت های فرسوده و جایگزینی برای بخش دولتی در ارائه خدمات محسوب می شوند. این پژوهش با هدف ارزیابی نقش سازمان های مردم نهاد جهت مشارکت در نوسازی و بهسازی بافت فرسوده نگاشته شده است. همچنین، به دنبال بررسی ارائه الگوهای مشارکت و نهادهای مردمی در تجدید حیات دوباره بافت های فرسوده شهری است. بیشترین تاکید آن بر روی متغیرهای رضایت، نهادهای مردمی، موانع اجتماعی و فرهنگی و درآمد می باشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی و شیوه نمونه گیری آن نیز به صورت تصادفی است. همچنین، جامعه آماری، ساکنان بافت مرکزی اهواز انتخاب شده است، که در سال 1385 بالغ بر 6072 نفر جمعیت داشته است. از این تعداد جمعیت 196 نفر به عنوان حجم نمونه از طریق فرمول کوکران تعیین شده است. سپس بر اساس آزمون های خی دو و ضریب همبستگی کندال فرضیه های ارائه شده مورد آزمون قرار گرفته اند. در پایان، نتایج نشان می دهد که تقویت ارزش های فرهنگی و قومی منجر به تقویت مشارکت و فعال کردن سازمان های مردم نهاد در نوسازی و بهسازی بخش مرکزی اهواز خواهد شد. عدم شکل گیری نهادهای مردی همراه با تحولات اجتماعی و قومی مردم در سال های اخیر باعث شده است که جریان مشارکت در بهسازی و نوسازی محله رو به کاهش بگذارد.
    کلیدواژگان: سازمان های مردم نهاد، بافت فرسوده، نوسازی و بهسازی، مشارکت، شهر اهواز
  • رهیافت تغییر سهم، اقتصاد پایه و نسبت مکانی / تحلیل و پیش بینی اشتغال در شهر سبزوار
    حسین حاتمی نژاد، سیدهادی حسینی صفحه 99
    هدف این نوشتار تحلیل و پیش بینی تغییر و تحولات بخش های اقتصادی به ویژه اشتغال آنها در شهر سبزوار طی سالهای سرشماری 75-1385 بوده است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و از مدلهای برنامه ریزی اقتصادی چون دیاگرام سه گوش، طولی و عرضی ایزارد، نسبت مکانی، اقتصاد پایه و تغییر سهم استفاده شده است. بررسی ها نشان داد که نقش شهر سبزوار طی سالهای 1335 تا 1385 از نقشی بازرگانی به خدماتی تبدیل شده است. ترسیم مدل طولی عرضی ایزارد نشان داد که این شهر در بخش صنعت نسبت به کل کشور دارای رشد بالایی بوده است و برای بخش های خدمات و کشاورزی این روند معکوس بوده است. همچنین بررسی اقتصاد پایه شهر نشان داد که در بخش های کشاورزی و خدمات شهر دارای اقتصاد پایه ای بوده و دارای مزیت نسبی است. پیش بینی شاغلان با کمک مدل تغییر سهم حاکی از این است که تا سال 1395 حدود 31000 نفر به شاغلان شهر اضافه خواهد شد. طی این سالها بخش کشاورزی دارای رشد منفی تعداد شاغلان و بخش خدمات دارای بیشترین تعداد شاغلان خواهد بود.
    کلیدواژگان: سبزوار، اشتغال، تغییر سهم، اقتصاد پایه، نسبت مکانی، طولی، عرضی ایزارد
  • علیرضا استعلاجی، معصومه پازکی صفحه 123
    امروزه به دنبال جهانی شدن اقتصاد، تحولات سریع تکنولوژیکی و اطلاعاتی در سطح جهان، کشورهای مختلف تلاش گسترده ای را در راه دستیابی به توسعه پایدار اعمال می کنند که این روند جهانی شدن اقتصاد، هوشیاری بیشتری را از سوی کشورهای در حال توسعه می طلبد. در این بین ایران می تواند با اخذ تدابیری اندیشمندانه و سیاست گذاری های با ثبات و متقن و با بهره گیری از تجارب دیگران در قالبی منسجم، یکپارچه، دراز مدت و حداکثر بهره مندی از امکانات موجود از طریق گسترش کشاورزی، به ویژه کشت گل و گیاهان زینتی به توسعه اقتصادی و نهایتا توسعه پایدار دست یابد. اما باید دانست که پرداختن به بازاریابی و داشتن استراتژی های مناسب بازاریابی امری ضروری و الزامی است، چه در غیر این صورت محصولات تولید شده فروش مناسب نخواهند داشت. در این مقاله عناصر آمیخته بازاریابی برای محصول گل شهرستان پاکدشت که شامل product، price،place وpromotion به روش نظرسنجی از کارشناسان مربوطه، گلکاران و مسئولان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با اولویت بندی این عناصر استراتژی مدیریتی مناسب طراحی گردیده است.
    کلیدواژگان: بازاریابی جهانی، مدل آمیخته بازاریابی، صادرات، گل و گیاهان زینتی
  • آسیب شناسی کالبدی حوزه های تمرکز بزهکاری در محدوده منطقه 19 شهر تهران / (مورد مطالعه: جرایم مربوط به سرقت به عنف و مواد مخدر)
    محسن کلانتری، محمدکاظم جباری صفحه 139
    در مقاله حاضر رابطه نوع و میزان کاربری اراضی شهری در شکل گیری الگوهای فضایی بزهکاری در منطقه 19 شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفته است. روش پژوهش با توجه به موضوع پژوهش، ترکیبی از روش های توصیفی، تطبیقی و تحلیلی است. در تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل های آماری و گرافیکی در محیط GIS و نرم افزارهای office/Excel و SPSS استفاده شده است. برای تحلیل آماری و گرافیکی جرایم در محدوده مورد مطالعه از افزونه Case در محیط نرم افزارArc GIS. 9.3 و از افزونه Crime Analysis در محیط Arcview استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش به صورت تمام شماری (بدون استفاده از روش های نمونه گیری) از پرونده های کیفری ثبت شده در نیروی انتظامی و واحدهای اجرایی مرتبط فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از تاریخ 1/1/87 لغایت 30/11/87 استخراج شده است. بدین ترتیب جامعه آماری مطالعه حاضر مجموعه جرایم ارتکابی سرقت به عنف، شرارت و باجگیری و جرایم مرتبط مواد مخدر است که در دوره زمانی پژوهش در محدوده منطقه 19 شهر تهران به وقوع پیوسته است. نتیجه بررسی نشان می دهد که وقوع بزهکاری یکی از مهمترین مشکلات منطقه 19 شهر تهران است. همچنین، میزان همبستگی میان تعداد کاربری ها و نوع آنها و میزان وقوع جرایم در سطح 95 درصد، 74/0 است که این امر حاکی از آن است که ارتباط معناداری میان وقوع جرم و نوع و میزان کاربری ها وجود دارد. به نظر می رسد عدم اجرای صحیح اصول و ضوابط برنامه ریزی کاربری اراضی شهری در این منطقه از شهر در شکل گیری الگوهای مکانی بزهکاری در این محدوده تاثیر داشته است. این موضوع و دیگر مسایل کالبدی، اجتماعی در این بخش از شهر تهران سبب شده است، تا برخی کاربری ها به ویژه کاربری تجاری و اداری رخداد جرایم بسیار بیشتر از سایر کاربری ها باشد. بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاداتی جهت کنترل ناهنجاری های کالبدی و کاهش نرخ یزهکاری در این محدوده داده شده است.
    کلیدواژگان: بزهکاری، کاربری اراضی، سامانه های اطلاعات جغرافیایی، منطقه 19 تهران
  • نوید سعیدی رضوانی، زهره داودپور، الهام فدوی، رحیم سرور صفحه 159
    رشد جامعه شهری در ایران دارای سابقه ای طولانی است و با افزایش جمعیت و مهاجرت های گسترده به شهر، امکان برنامه ریزی دقیق جهت دست یافتن به نیازهای مختلف اشتغال، سکونت، آموزش، بهداشت و... کاهش یافته است. در نتیجه گسترش بی رویه و کنترل نشده شهرها، آسیب زیادی به بافت شهر از لحاظ انسجام فضایی و هم چنین پراکندگی مناسب خدمات وارد کرده است. امروزه با توجه به اهمیت حفظ منابع طبیعی و کاهش آثار زیست محیطی توسعه بی رویه شهرها، توسعه میان افزا به عنوان یکی از رویکردهای شهرسازی مطرح شده است. در نتیجه به جای گسترش افقی شهرها، رشد آن ها در محدوده موجود و با حداکثر استفاده از امکانات اراضی توسعه یافته واقع در محدوده شهر اولویت دارد. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، از نوع روش های اسنادی- تحلیلی است. در گرد آوری داده ها، از روش های کتابخانه ای و میدانی، هم چنین در تحلیل داده ها و اطلاعات، از منطق بولین و هم پوشانی لایه های GISای مرتبط با شاخص ها و مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)جهت رتبه بندی و اولویت بندی سایت های نهایی، استفاده شده است. از یافته های پژوهش، تایید امکان کاربرد اصول توسعه میان افزا در بافت های شهری ما با توجه به شاخص های بومی تعریف شده و ارائه روشی جهت دست یابی به سایت هایی با بالاترین پتانسیل برای این توسعه و رتبه بندی و ارزش گذاری آن هاست. هم چنین از سایر یافته ها به تعیین انواع اراضی و نواحی مناسب درون شهرها، جهت توسعه میان افزا می توان اشاره کرد.
    کلیدواژگان: بافت شهری، توسعه میان افزا، بافت فرسوده، دسترسی، مکان یابی
  • تاثیر ویژگی های قومی در فرآیند مشارکت سیاسی کشور / (مطالعه میدانی: استان خوزستان)
    کتر زهرا احمدی پور، سیدعلی علوی، محمدرضا هیودی صفحه 181
    ارتباط میان هویت قومی ومشارکت سیاسی در واقع متاثر از عوامل جغرافیایی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ساختاری بوده است، و میزان این مشارکت و تمایل اقوام مختلف یک کشور در فرایند تصمیم تحقق و تاثیر آن بر روند توسعه و انتخاب در جوامع در حال گذار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو، مشارکت شهروندان در پهنه جغرافیایی قومی و هدایت آن به سوی هویت ملی، امکان حضور افراد و اقوام در بخش های مختلف جامعه را فراهم، و ثبات سیاسی و توسعه یافتگی را بدنبال داشته است، به نحوی که ارتباطات اجتماعی را در ساختار سیاسی تسهیل و بستر مشارکت گروه های قومی را در تصمیم گیری های سیاسی کشور، فراهم نموده است. این پژوهش میزان مشارکت اقوام مختلف استان خوزستان از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون و نقش آنها در مشارکت سیاسی در سطوح ملی، محلی را مورد مطالعه قرار داده است. روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی بوده، که با استفاده از اسناد و مدارک، اقدام به گردآوری اطلاعات شده است، و سپس با استفاده از جداول و داده های میدانی، و نیز به کارگیری نرم افزارهای سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) و آماری به تجزیه و تحلیل فضایی میزان مشارکت اقوام در فرایند مشارکت سیاسی کشور و نیز کشف رفتار سیاسی قومیت ها، در ربع قرن حاضر برآمده است.
    کلیدواژگان: تمایلات قومی، هویت ملی، رفتار سیاسی، مشارکت سیاسی، سیاست های قومی، استان خوزستان
  • عوامل موثر بر شکل گیری حاشیه نشینی در شهر کاشان / نمونه موردی محله غربت ها و پمپ رعیتی
    محسن شاطریان، امیر اشنویی صفحه 201
    پیامد گسترش شهرنشینی سریع در ایران، پیدایش شهرهای بزرگ و ایجاد مناطق حاشیه نشین با بافت نابسامان و مسکن نابهنجار است. در این پژوهش، علل اصلی شکل گیری حاشیه نشینی در شهر کاشان بررسی شده است. محلات حاشیه نشین در سه محله از شهر کاشان شامل محله غربت ها، پمپ رعیتی و لتحر شکل گرفته است. تحقیق حاضر در پی آن است که با شناخت وضعیت حاشیه نشینان در دو محله غربت ها و پمپ رعیتی عوامل موثر بر شکل گیری حاشیه نشینی را مشخص نماید. روش پژوهش حاضر، روش اسنادی و پیمایشی با استفاده از پرسشنامه خودساخته است. با استفاده از روش اسنادی، ابعاد مفهومی و نظری موضوع مورد بررسی قرار گرفته و از روش پیمایشی نیز برای بررسی چگونگی توزیع و روابط بین متغیرهای وابسته و مستقل استفاده شده است. شیوه نمونه گیری، سهمیه ای است که توزیع پرسشنامه ها به صورت تصادفی در بین 200 خانوار صورت گرفته است. متغیرهای مستقل تحقیق شامل مهاجرت، پایین بودن درآمد، بالا بودن اجاره بهای مسکن و سهولت تهیه مسکن و متغیر وابسته حاشیه نشینی است. در روش پیمایشی، پس از گردآوری اطلاعات با پرسش نامه و پردازش داده ها با نرم افزار Spss، با توجه به سطح سنجش متغیرها از روش های آماری توصیفی و آماره های استنباطی کای اسکوار استفاده شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می دهد میان عوامل جاذبه شهر کاشان و عوامل دافعه محل سکونت قبلی با حاشیه نشینی رابطه وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون فرضیات حاکی از وجود ارتباط مستقیم و معنادار بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل است.
    کلیدواژگان: حاشیه نشینی، کاشان، مهاجرت، درآمد، مسکن
  • نادر پروین، هوشمند عطایی صفحه 215
    هدف از این تحقیق، شناسایی و طبقه بندی الگوهای همدید تراز 500 هکتوپاسکال یخبندانهای دیررس بهاره استان کرمانشاه طی دوره 65- 1384 است. پس از تعیین آستانه زمانی- مکانی یخبندان، ابتدا 27 روز یخبندان فراگیر سطح منطقه استخراج شد. سپس داده های ارتفاعی تراز 500 هکتوپاسکال واقع در محدود ه ی بین 60- 15 درجه عرض جغرافیایی شمالی و 65- 15 درجه طول شرقی به صورت یک ماتریس S-mode برای روزهای یخبندان تنظیم شد. در ادامه، با استفاده از تکنیک آماری تحلیل عاملی و خوشه بندی به روش وارد الگوهای سینوپتیکی خوشه بندی شدند و نهایتا نقشه مرکب تراز بالا و پایین جو مربوط به هر خوشه تهیه و تحلیل سینوپتیکی شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که، به هنگام وقوع یخبندانهای دیررس بهاره، عمدتا پنج الگوی سینوپتیکی در قالب دو گروه عمده: سردچال جو بالایی و فرود موج کوتاه حاکم بوده است. به طوری که، حرکات نزولی سمت عقب این سیستمهای سینوپتیک باعث پمپاژ و هدایت توده هواهای سرد و نسبتا خشک عرض های جغرافیایی بالا از سمت شمال غربی ایران به سمت استان کرمانشاه شده و در افت محیطی دما و بروز یخبندان تعیین کننده است.
    کلیدواژگان: یخبندان، تحلیل عاملی، الگوی سینوپتیکی، کرمانشاه
  • امیر کرم، نازیلا یعقوب نژاد اصل صفحه 231
    شهرها از مهمترین مراکز سکونتگاهی انسان و کانون مدنیت، رشد و توسعه هستند. رشد سریع جمعیت و به تبع آن توسعه بی رویه فیزیکی شهرها، باعث بروز انواع آلودگی های شیمیایی، صوتی، بصری، افزایش قیمت زمین و وقوع انواع بحرانهای زیست محیطی و.. شده است که این مسائل لزوم نگرش آمایشی در برنامه ریزی برای کلانشهرها را می طلبد. کلانشهر کرج با نرخ رشد زیاد جمعیت و توسعه فزاینده فیزیکی در دهه های اخیر با مشکلاتی عدیده ای روبرو شده است که ضرورت انجام و بازنگری مطالعات جامع برنامه ریزی شهری و کالبدی را برای این کلانشهر می طلبد. یکی از اقدامات اولیه و ضروری برای برنامه ریزی کالبدی شهرها ارزیابی تناسب زمین برای توسعه کالبدی است. در این نوشتار هدف آن است که با استفاده از 7 معیار شامل زمین شناسی، شتاب ثقل زلزله، شیب، فاصله از رودخانه، فاصله از شهر، فاصله از گسله ها، کاربری زمین و به کارگیری منطق فازی یکپارچه شده با سیستم اطلاعات جغرافیایی، تناسب زمین برای توسعه کالبدی کلانشهر کرج و اراضی پیرامونی آن ارزیابی و مدل سازی شود. نتایج در قالب نقشه پهنه بندی تناسب زمین نشان داد که در حدود 63 درصد از مساحت سکونتگاه های محدوده مورد مطالعه در اراضی گسترش یافته اند که برای توسعه تناسب زیاد و بسیار زیادی داشته اند. همچنین حدود 24 درصد از مساحت توسعه کالبدی در نواحی با تناسب کم و بسیار کم رخ داده است نتایج حاصل از مدل ارائه شده ابزاری خوب و مناسب برای سیاست گزاران و برنامه ریزان شهری و تصمیم گیرندگان در زمینه های توسعه کالبدی به شمار می رود.
    کلیدواژگان: تناسب زمین، منطق فازی، توسعه کالبدی شهری، سیستم اطلاعات جغرافیایی، کلانشهر کرج
  • افشین متقی، مصطفی رشیدی، محمدصادق یحیی پور صفحه 251
    کشور ترکیه در طول دو دهه اخیر شاهد رشد اسلام گرایی به شیوه ای خاص یا مدلی مشهور به الگوی اسلامی ترکی بوده است. ترکیه رفته رفته از جو غرب گرایی و سکولاریزم حاکم بر سیاست خارجی خود فاصله گرفت و در مقابل به سمت کشورهای اسلامی و توجه به اسلام سیاسی حرکت کرد. در این میان آنچه اهمیت دارد جهت گیری های سیاست خارجی ترکیه در راستای برخی تحولات در حوزه ژئوپلیتیکی بازیگری این کشور است. تحولات بازار انرژی نفت و گاز، فروپاشی شوروی و آزادسازی قلمروهای ژئوپلیتیکی جدید، مسائل امنیتی در همجواری ترکیه و نیاز ژئوپلیتیکی ترکیه به کشورهای اسلامی و غیره همگی با رویکرد اسلام گرایانه در سیاست خارجی ترکیه همزمان شده است. از اینرو، نگارندگان با بهره گیری از نظریه برساخت گرایی درصدد پاسخگویی به این سوال اساسی هستند که: از منظر ژئوپلیتیکی و سازه انگارانه، در جریان اسلام گرایی در سیاست خارجی کشور ترکیه، منافع ملی این کشور از چه نقش و جایگاهی برخوردارند؟ شایان ذکر است که این مقاله به شیوه ای توصیفی تحلیلی تدوین شده است.
    کلیدواژگان: ژئوپلیتیک، برساخت گرایی، اسلام گرایی، منافع ملی، ترکیه
  • براتعلی خاکپور، مجتبی روستا، سیددانا علی زاده، امیر اشنویی صفحه 273
    گردشگری و تفرج در ذات خود از جمله فعالیت هایی است که کمترین وابستگی را به تکنولوژی آلاینده دارد. توسعه خدمات جهانگردی نه فقط اصالت های منطقه ای را برجسته می نماید بلکه، از حاصل آن در حفظ و ساماندهی این اصالت ها و نیز در بوجود آوردن توازن بهینه بین منابع و طرز استفاده مناسب از آن برای حفظ و نگهداری و رشد و توسعه منابع طبیعی و ملی بهره جست. مقاله حاضر با هدف یافتن پاسخ به این سوال که آیا امکانات و خدمات فراهم آمده برای گردشگران جوابگوی نیاز آنهاست و ادراک آنان از کیفیت خدمات مطلوب می باشد؟ در این مقاله نوع تحقیق، کاربردی توسعه ای است و روش بررسی آن اسنادی و پیمایشی است. محدوده مورد مطالعه، شهرستان کاشان است که اطلاعات موردنیاز از طریق اطلاعات کتابخانه ای و مطالعات پیمایشی از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. براساس نتایج به دست آمده، می توان گفت که شهرستان کاشان از لحاظ گردشگری از موقعیت نسبتا مناسبی برخوردار و گردشگران از محیط گردشگری بوجود آمده تاحدودی زیادی رضایت داشته و تصور ذهنی مثبتی نسبت به آن دارند. نتایج آزمون کولموگرف اسمیرنوف نیز موید همین امر است.
    کلیدواژگان: توان ها و جاذبه ها، گردشگری، کیفیت خدمات، شهرستان کاشان
  • مرجان بدیعی ازنداهی، میثم احمدی فیروزجایی، سلمان انصاری زاده صفحه 291
    پدیده اینترنت و فضای مجازی به عنوان یکی از برآیندهای جهانی شدن در نیمه دوم قرن بیستم، سبب تاثیر در مفاهیم پایه ای جغرافیای سیاسی همچون مفهوم ملت، حکومت، مرز، حاکمیت و بسیاری از مفاهیم دیگر شده است. با توجه به شکل گیری فضای مجازی، ضرورت پ‍ژوهش و تبیینی نو از مفهوم مرز در فضای سیاسی مجازی برای سازگاری با شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عصر جدید به وجود آمده است. در چنین فضایی که با عنوان فضای سایبر توصیف می شود، مجموعه هایی از ارتباطات درونی انسانها از طریق کامپیوتر و مسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی شکل می گیرد. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی به تحلیل مفهوم مرز در فضای سیاسی مجازی ایران پرداخته است. یافته های تحقیق نشان می دهند در عصر گسترش تکنولوژی ارتباطات، مرزهای جغرافیایی اهمیت خود را از دست نداده است بلکه، کارکردهای جدیدی نیز برعهده گرفته است. به طوری که حتی کنترل های مرزی امروزه در فضای مجازی به صورت فیلترینگ، کدهای مخابراتی، کارتهای اعتباری و کدهای اینترنتی اعمال می شود و کاربران ایرانی استفاده کننده از فضای اینترنت همواره در بین ده کشور پرکاربرد از فضای اینترنت بوده اند. این نکته، مستلزم به کارگیری سیاست های مناسب بوسیله دولتمردان برای کنترل مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
    کلیدواژگان: مرز، فضای مجازی، جهانی شدن، حاکمیت ملی ایران
|
  • Hassan Kamran, Hassan Hosseini Amini, Farhad Jafary Page 7

    Discussion about passive defense has a long history especially in construction of urban spaces as well as public buildings. Accuracy of this claim can be found in Initially of Islam wars and defensive measures such as digging ditches, making a fort. Now days is felt, that Should be improved in considerations of passive defense for reducing casualties of war due to advancement of technology and its impact on the development of WMD. A defensive consideration in urban development is most important because of Iran has strategic objectives and strategies such as: authoritarianism, Seeking glory, preservation of territorial integrity, political independence, pattern of local development and etc. Also considering to passive defense in countries especial in Iran due to their placement in the Middle East and having unique opportunities such as: geopolitical, geostrategic, geo-strategic geo-ideological on the other hand is important. The research is, applied. Office buildings sensitive of Shahriyar city is as studied characterizes to reduce damage from enemy attacks. Generally collocated data is library and has been used field studies.At first in this study, was identified hazard zone in country also was determined building sensitive of shahriyar. So we can prevent financial and physical damages before occurrence of war where these damages are more than other parts of city.

    Keywords: Passive defense. Defense urban.power urban. war
  • Abbas Saidi, Reyhaneh Soltani Page 33

    Tourism has been gaining fast in prominence in recent years, both in national and international levels and a huge volume of literature has been published (George et al., 2009; Robinson et al. 2011; Conrady and Buck, 2012); Many have focused on the significance of economic aspects of the activity (Oredegbe and Fadeyibi, 2009; Chang, 2007; Azarya, 2004), though others have studied the second home issues (Rahnemaee, 1979; Hall and Muller, 2004; Pitkänen, 2008; Overvåg and Berg, 2011). Moreover, studies of tourism development have often been based on the idea of ‘destination’ as a territorially bounded place (Matias et al., 2011; Williams, 2009). This understanding of tourism and place, though less developed, has been challenged with studies emphasizing the relational nature of place and the role of the tourist’s performance in developing and shaping these in the context of production of these spaces. In this context, tourism in different ways is seen as practice in space that involves multiple spatial mobilities, which promotes different kinds of flows and networks being dependent on spatialitities. Research grounded on these theoretical insights has primarily focused on the central role of tourists may in some face with the risk of overemphasizing the dichotomies found in tourism research between hosts and guests, production and consumption and economy and culture (Jóhannesson, 2005). Some studies have focused on “action-network theory” (Jóhannesson, 2005), others on un issues (cole and Morgan, 2010), social identities (Burns and Novelli, 2006), environmental impacts (Moll, 1995; Hill and Gale, 2009; Buckley, 2011), potentials and opportunities (Wearing and Neil, 2009) and ethics and culture (Fennell and Malloy, 2007; Moufakhir and Burns, 2012). This article is aiming to investigate the rural settlements of Binalud Area, considering the very aspects, with emphasizing on the second home tourism and its role in flows of capital, in a new approach in context of “structural- functional Dynamics” (saidi (A), 1391/2012). This approach to the issues of tourism emphasizes on this point, that the ultimate goal of rural tourism in nonsense isn’t to transform the rural spheres into semi-urban spaces, but to protect the rural landscapes and their indigenous socio-economic values should be the initial consideration in different ways of encouraging the rural tourism (saidi et al., 1391/2012).

    Keywords: second homes, tourism, flows of capital, rural areas, Binalud
  • M. R. Servati, M. Ahmadi, K. Nosrati, M. Mezbani Page 55
    The one of the natural hazards is Flood that affects almost all of the country and brings financial and human damages; therefore recognition of the areas with flooding potential is one of the most important measures to decreasing these damages. In this research Darrehshahr drainage basin has been analyzed in view of flooding potential and identifying efficient factors in flooding potential. The run-off has been estimated by using curve number method (CN) of American Soil Conservation Service (SCS).For this purpose, in the beginning the needed data and information including land use and hydrologic groups of basin soil maps were gathered and inputted to GIS system. The CN and the infiltration maps were prepared by using of SCS method and compilation the data and information, then were calculated the run-off volume (Q) for basin using of SCS formula and maximum 24 hours precipitation of basin. Finally, the basin study were divided into 4 classes in view of flooding potential according to first quarter, median and third quarter of values of the run-off volume that 9.1 km2 of it included the very high flood potential, 7.8 km2 of it high potential,13 km2 of it average potential and 6.6 km2 of it had also low potential.
    Keywords: Flooding Zoning, SCS, Curve Number (CN), Run, off Volume, Darrehshahr Drainage Basin
  • A.Movahed, M.A.Firouzi, Reza Zarei, M. Zafari Page 79
    The current study has been done with the aim of evaluating the role of NGOs in the reconstruction and renovation of the worn-out urban contexts. In the same line, the study is going to assess the provision of the cooperation samples as well as the public institutions in the renewal of the worn-out urban contexts- with the supreme emphasis on satisfaction variables, public institutions, and social and cultural barriers. The study adopts a survey type research method and random sampling. The participants were inhabitants of the central part of Ahvaz city (a south-western city in Iran) who amounted to 6072 in 2006. Among all, 196 of the inhabitants were selected as the volume sample using the formula. All the study hypotheses were tested using X2 and correlation index. The results revealed that the reinforcement of the cultural and tribal values can lead to the reinforcement of cooperation and activation of NGOs in reconstruction and renewal of the central part of Ahvaz. On the contrary, in recent years, not forming such NGOs, in conjunction with some social and tribal modifications, has resulted in the decline of the cooperation course in the urban reconstruction and renewal.
    Keywords: NGOs, worn, out context, renewal, reconstruction, participation, the central part of Ahvaz city
  • Hossein Hatami Nejad, Seyed Hadi Hosseini Page 99
    The purpose of this article is to analysis and predicts changes and evolutions economic sectors, special their employment in sabzevar city between 1996-2006 years census. It's Methodology is descriptive-resolutional method. From Location quotient, shift share analysis, economic base analysis and Shift-Ratio models is used. Analysis indicated that the role of Sabzevar Between 1956-2006 changed from commercial city to city that offer service to other cities or villages. Analysis of economic base of city indicates that agricultures and services sectors are basic and industrial sector is non-basic. Foresight of employments with using Shift-Share model indicated that until 2016 year approximately 31000 people added to employments of city. until this year, agriculture sector will have negative growth and services sector will have uppermost employments in Sabzevar city.
    Keywords: Sabzevar, employment, Shift Share analysis, Economic base analysis, Location Quotient, Shift, Ratio
  • A.R.Estelaji, M. Pazoki Page 123
    Nowadays, different countries exert far-reaching strife in order to attain sustainable development as follow as economy globalization, technological and informative swift changes across the world which this trend of economy globalization summon much more soberness, in the meantime IRAN can attain economy and sustainable development via seizure thoughtfulness contrivances and substantial diplomacy and utilization of others experiences in an integrated and long-term firm and maximum of sharing in existing possibilities via expansion of agriculture but we must know s which engage in marketing and having suitable marketing strategies is so impressive and necessary in case produced crops will not have suitable sell. In this paper, marketing mixed elements for Pakdasht cut-flowers and put- plants products have been investigated which these elements include Product, Price, Place and Promotion and this survey have been done with measurement and opinion poll of experts, floriculturists and authorities then after prioritizing of these elements, suitable strategies have been planned and demonstrated.
  • M.Kalantari, M.K.Jabari Page 139
    The paper type and amount of urban land use in shaping spatial patterns of crime in the 19th district of Tehran has been studied. Method according to research topic, questions and hypotheses proposed, a combination of descriptive statistics, comparative and analytical. In analyzing the data and statistical analysis in GIS and graphic software office / Excel is used. For statistical analysis and graphics software and plug-Arc GIS. 9.3 (Case) and Crime Analysis plugin is used in Arcview environment. The study population as all the numbers (without the use of sampling techniques) from the police and criminal cases related to administrative units of the Greater Tehran police commander on 1/1/87 till 30/11/87 has been extracted. Thus the present study collection of statistical community crime of rape committed robbery, mischief and Threat to Ban Drug-related crime and that the study period (April to March 87) in Zone 19 have occurred in Tehran. Review results show one of 19 regional problems in Tehran and the lack of proper implementation of the principles of urban land use planning regulations in this area of the city. This and other issues of physical, social, in this part of the city of Tehran has been caused, in some landuses especially commercial and office user event landuses crime is much more than the other.
  • N. Saeidi Rezvani, Z. Davoudpour, E. Fadavi, R. Sarvar Page 159
    The essence of this study is focused on applicable research and its research methods is focused on documentation-analyze methods. In the data collection, library and field methods are used and in the analysis of data and information, the Boolean Doctrine with the help of overlapping layers of GIS related to the indicators and the process of hierarchical analysis (AHP) in order to ranking and prioritize of final sites has been used. As a result of this study, the applicable of development principles of Infill Development in our urban fabrics, in consideration of defined local indicators, are certified and it presents a method, how to reach to the sites with the highest potentials for its development, ranking and value. From the results of this study we can point also to determine of other lands and proper areas for Infill Development.
    Keywords: Urban Fabric, Infill Development, Decrease Fabric, Accessibility, Site Selection
  • M. Shaterian, A. Oshnooi Page 201
    The consequences of rapid urbanity include the appearance of large cities as well as creation of slum-dwellers areas with unorganized texture and atypical housing. This study investigated the main reasons of the slum-dwellers formation in Kashan. The outskirt areas in this city include 'Qorbatha', 'Pomp-e-rayati', and 'Lathor' sectors. Therefore, the purpose of the present study was to identify the factors affecting slum-dwellers formation by recognizing the status of outskirts in the two sectors of 'Qorbatha' and 'Pomp-e-rayati'. The research drew upon an authentic library and survey methods conducted through a self-made questionnaire. The authentic library method was used to explore theoretical and meaning-based aspects of the study and the distribution of and the relationship between the dependent and independent variables were investigated through administrating the survey.
    Keywords: slum, dwellers, Kashan, immigration, income, settlement
  • N. Parvin, H. Ataei Page 215
    The aim of this research is recognizing and Classifying Synoptic patterns of the level 500 hp of late spring freezes over Kermanshah province during 1365-1384. After determining freeze temporal-local threshold, 27 days freezing days spread over the region were extracted. Then, level 500 HP height data located in a scope of 15-60 northern latitude and 15-65 eastern longitude was formulated as an S-mode matrix for freezing days. After that, the synoptic patterns were classified using statistical method of Component Analysis and Ward’s clustering method. Finally, the composite map of high a low level of each cluster was prepared and analyzed synoptically. The findings show that at the time of the most severe late spring freezes, mainly five synoptic patterns prevailed in to two main groups: Short waves trough, high atmosphere Cut-Off Low system synoptic. So that, downwards moves of the rear side of the above-mentioned direct cold and relatively dry air masses of high latitude from North–West of Iran towards Kermashah provinces and determine temperature descending and bring about freeze
    Keywords: Freeze, Component Analysis, Synoptic pattern, Kermashah
  • A.Karam, Kharazmi, N.Yaghoob Nejad Asl Page 231
    Cities are the most important centers of human settlements and Center of civilization, Growth and development. Rapid population growth and consequently uncontrolled physical expansion of cities, is causing a variety of chemical, noise, visual pollution, and the types of land prices and environmental crises and etc, that these attitudes necessary preparatory spatial planning for the metropolitan area requires. Karaj metropolis with high population growth rates and increasing physical development in recent decades has been faced with numerous problems that need to perform a comprehensive review of urban and physical planning and demands for this metropolis. One of the basic and necessary steps for urban physical planning is assess the physical suitability of land for physical development. this article is aimed using 7 seven criteria including geology, earthquake acceleration of gravity, slope, distance from river, Distance from city, distance from faults, land use and using fuzzy logic integrated with GIS, land suitability for physical development of Karaj metropolis and the surrounding land is assessed and modeling. Results in terms of land suitability maps of zone classification showed that about 63 percent of the land areas of the settlements have been developed in good and very good suitability. Also, about 24 percent of the area of physical development in areas with low and very low suitability occurred. Results of the model provided is good tools for policy makers, urban planners and decision makers.
    Keywords: land suitability, Fuzzy logic, physical urban development, GIS, Karaj metropolis
  • Afshin Mottaqi, Mostafa Rashidi, M.S.Yahyapour Page 251
    Turkey has witnessed a growth in Islamism in the last two decades in a special way or model known as the Islamic-Turkish Model. Turkey gradually distanced itself from the milieu of westernization and secularism dominating the foreign policy and turned its attention to Islamic countries and political Islam. What is of importance is the political orientation of the Turkish foreign policy in the changes in geopolitical domain of its role-playing. The changes in the oil and gas market, the collapse of the Soviet Union, the liberation of new geopolitical areas, security issues in the neighboring region and the geopolitical need of Turkey for relations with Islamic countries are all simultaneous with the Islamist approach in the Turkish foreign policy. The present article employs the theory of constructionism to answer the question “from the geopolitical and constructivist perspective what is the status of the national interests of Turkey in the process of Islamism in its foreign policy?” The research methodology adopted in this article is descriptive-analytical.
    Keywords: Geopolitics, Constructionism, Islamism, National Interests, Turkey
  • B. Khakpour, M. Rusta, S.D.Alizade, A. Oshnooi Page 273
    Tourism and recreational in nature, including activities that are less related to pollution technology.Development of tourism services, not only will highlight the regional authenticity, but also result in maintaining and organizing the nobility and also create the optimum balance between resources and how to use it for maintenance and development of natural resources national and utilize. This paper aims to answer the question whether the services provided for tourists to meet their needs and their perception of service quality is good? In this type of application - is developed and its methods and survey documents. Range studied, is the city of Kashan information through library and information studies has been collected through questionnaire survey. Based on the results, can be said that a relatively good position to Kashan city in terms of tourism and tourists come from the tourism environment morphotypes had a lot of satisfaction and a positive mental than it had imagined. Kolmogrov Smirnov Z test results, this is also confirmed.
    Keywords: power, attraction, tourism, quality of service, the city of Kashan
  • M.Badeei, M.Ahmadi, S.Ansarizade Page 291
    Internet phenomenon and cyberspace as one of the outcome of globalization in the second half of the twentieth century,has affected on basic concepts of political geography such as concept of nation,state, boundary, sovereignty, and many other concepts. As to The formation of cyberspace, there is a need for new research and explanation of the concept of boundaries in political - virtual space for compatibility to political, economic, social and cultural conditions in new era. In such as space, which is described cyberspace, collections of inter-human communications are formed regardless of physical geography via computer and telecommunications issues. This paper, has been descriptive and analytical methods to analyze the concept of boundaries in political - Virtual space of Iran.Research findings show that, geographical boundaries has not lost its importance but also has new functions in the era of growing communication technology.so that, border controls, even today, apply as filtering, telecommunication codes, credit cards and online codes in cyberspace and Iranian users in using Internet space, have always been among ten countries as the most users of internet space.This point, has required the exercise of appropriate policies to control the various political, social and cultural issues by politician.