فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 217 (هفته سوم بهمن ماه 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقاله پژوهشی
  • فرحناز سادات شایگان مهر، مجتبی داربویی، محمد مهدی اصلانی، مسعود آله بویه، معصومه عظیمی راد، محمدرضا زالی صفحه 1
    مقدمه
    بیماری های اسهالی به عنوان پنجمین علت مرگ و میر درسراسر جهان شناخته می شوند. باکتری کلستریدیوم دیفیسیل یکی از عوامل ایجاد بیماری های شدید روده ای مانند اسهال و کولیت کشنده در بزرگسالان و کودکان بستری شده در بیمارستان می باشد. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی مقاومت جدایه های بالینی کلستریدیوم دیفیسیل علیه آنتی بیوتیک های رایج درمانی مانند مترونیدازول، آمیکاسین، سفتازیدیم، ایمیپنم و سیپروفلوکساسین در ایران بود.
    روش ها
    هشتاد و شش جدایه ی بالینی کلستریدیوم دیفیسیل از نمونه ی مدفوع بیماران مشکوک به اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، جداسازی شدند و بر روی محیط های مناسب کشت داده شدند، سپس DNA ژنومی جدایه های فوق استخراج شد و برای PCR (Polymerase chain reaction) ژن های cdd-3، tcdA و tcdB به کار گرفته شد و به تایید مولکولی رسید. بررسی حساسیت آنتی بیوتیکی این جدایه ها بر ضد پنج آنتی بیوتیک مترونیدازول، سیپروفلوکساسین، سفتازیدیم، ایمیپنم و آمیکاسین با روش انتشار دیسک انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که فراوانی مقاومت نسبت به سفتازیدیم، آمیکاسین، ایمیپنم و سیپروفلوکساسین به ترتیب برابر با 82 جدایه (96 درصد)، 81 جدایه (94 درصد)، 76 جدایه (88 درصد) و 60 جدایه (70 درصد) بود. هیچ جدایه ی مقاومی علیه مترونیدازول یافت نشد. به صورت کلی با توجه به اطلاعات به دست آمده از این مطالعه مشخص شد که میزان بالایی از مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های فوق در بین جدایه های بالینی کلستریدیوم دیفیسیل در ایران وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به رژیم های تجویز دارو علیه اسهال های ایجادشده در اثرمصرف آنتی بیوتیک در ایران و همچنین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، به نظر می رسد که مترونیدازول هنوز یک داروی موثر در رفع عفونت های ناشی از باکتری کلستریدیوم دیفیسیل در ایران می باشد. اما به منظور جلوگیری از گسترش جدایه های مقاوم و جلوگیری از ایجاد عفونت های باکتریایی، نظارت مستمر بر چگونگی وضعیت مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ها امری ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: کلستریدیوم دیفیسیل، مقاومت آنتی بیوتیکی، روش انتشار دیسک
  • زیبا فرج زادگان، نیلوفر اشتری*، لیلا منظوری، امیر لقمانی صفحه 10
    مقدمه

    با توجه به اهمیت به کارگیری استانداردهای مشاوره توسط مشاور بهداشت باروری در جهت نیل به اهداف برنامه ی بهداشت باروری و تنظیم خانواده، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی میزان به کارگیری استانداردهای مشاوره از دیدگاه مراجعین برنامه ی بهداشت باروری در شهر اصفهان در سال 1390 انجام گرفت.

    روش ها

    این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی، بر روی 236 نفر از مددجویان برنامه ی بهداشت باروری مراجعه کننده به 20 پایگاه مراکز بهداشت شماره ی 1 و 2 اصفهان، که به روش تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. در این پژوهش از پرسشنامه ی استانداردهای مشاوره بر اساس چک لیست وزارت بهداشت و درمان به عنوان استاندارد خدمات مشاوره استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و آزمون های ANOVA، 2χ و Student-t انجام گرفت.

    یافته ها

    اکثریت مددجویان کلیه ی استاندارد های مربوط به حیطه های ارتباط لفظی و غیر لفظی مشاوره، شرایط مشاوره، انتخاب روش پیشگیری و تبیین اهمیت بهداشت باروری را مطلوب ارزیابی کردند. در مقایسه ی شاخص های مختلف اصلاح باورهای غلط مددجو درباره ی روش های پیشگیری بیشترین تطابق با استاندارد و کمک کردن به تصمیم گیری آگاهانه ی مددجو کمترین تطابق با استاندارد را داشت.

    نتیجه گیری

    به کارگیری استانداردهای مشاوره در پایگاه های شهری اصفهان در مجموع مطلوب ارزیابی شد، اگر چه نیاز به بررسی و ارتقای سطح کیفی بعضی از حیطه های مشاوره امری ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: برنامه ی بهداشت باروری، مراجعین برنامه ی تنظیم خانواده، استانداردهای مشاوره ی بهداشت باروری
  • مقاله مروری
  • زهره جلوداریان، روشنک تقوایی، الناز الله یاری، یلدا شکوهی نیا، علیرضا قنادی * صفحه 20

    ترکیبات سولفوردار موجود در گیاهان، بیشتر در بو و مزه ی آن ها نقش دارند و تفاوت های ساختاری زیادی با یکدیگر دارند. این ترکیبات در تعداد گروه سولفور، حلقوی یا غیر حلقوی بودن و همچنین از نظر اشباع بودن با یکدیگر تفاوت دارند. ترکیبات مذکور بیشتر در جنس های گیاهی Allium و Ferula یافت می شوند. این مواد طبیعی اثرات مختلفی بر روی پوست و مو از خود نشان داده اند. گیاهان غنی از ترکیبات سولفیدی نظیر Allium در طب سنتی به عنوان ضد عفونی کننده ی پوست و نیز برای افزایش رشد مو و ضد قارچ استفاده شده اند. برخی گیاهان جنس Ferula نیز در طب سنتی به همین منظور به کار می روند. در مطالعات فارماکولوژیک اثبات شده است که سولفیدهایی مثل دی آلیل دی سولفید از بروز تومور پوست ناشی از هیدروکربن های آروماتیک جلوگیری می کنند و تکثیر سلولی را نیز کاهش می دهند. این ترکیب همچنین از طریق تنظیم بیان پروتئین p21/ras، تغییرات نئوپلاستی ناشی از DMBA (Dimethylbenz-anthracene) را در پوست موش کاهش می دهند. ترکیبات سولفیدی اثر ضد لیشمانیوز و افزاینده ی رشد مو و ناخن نیز دارند. به نظر می رسد سولفیدهای استخراج شده از گیاهان در فرآورده های دارویی پوستی یا آرایشی- بهداشتی قابل استفاده هستند.

    کلیدواژگان: ترکیبات سولفیدی، پوست، مو، Allium، Ferula
  • مقاله پژوهشی
  • حجت صادقی علی آبادی، ابوالفضل کریمی منش، ژاله ورشوساز صفحه 28
    مقدمه
    مهار کننده های آروماتاز از جمله لتروزول با جلوگیری از سنتز استروژن در درمان سرطان های سینه ی وابسته به استروژن کاربرد دارند ولی تاثیر آن ها روی بافت های سالم در کنار بافت های سرطانی، عوارضی را در مریض ایجاد می کند. طراحی یک روش دارورسانی هدفمند می تواند کارایی این داروها را اختصاصی کند. یکی از این روش ها فرموله کردن لتروزول در نانوکپسول های لیپیدی است.
    روش ها
    نانوکپسول های لیپیدی در اندازه ای کمتر از 100 نانومتر با استفاده از روش تغییر فاز تهیه شد و با تعیین اندزه ی ذره ای، پتانسیل زتا و اندکس پلی دیسپرسیتی توسط دستگاه زتا سایزر مالورن، ارزیابی گردید. در ادامه اثر سایتوتوکسیک نانوکپسول های حاوی لتروزول و لتروزول آزاد، توسط روش MTT بر روی سلول های MCF-7، که از سرطان پستان و دارای گیرنده ی استروژنی هستند، مقایسه شد.
    یافته ها
    از بین همه ی فرمولاسیون های طراحی شده، فرمول S17O20L1.5W3.5 که دارای اندازه ی ذره ای 9/3 ± 100، پتانسیل زتای 4/0 ± 6/3-، اندکس پلی دیسپرسیتی 08/0 ± 283/0 و کارایی بارگیری 5/1 ± 6/96 بود، انتخاب گردید. سمیت سلولی نانوکپسول های طراحی شده معادل 80 درصد سمیت سلولی لتروزول و وابسته به دوز بود، به طوری که غلظت 5/1 محلول استوک بیش از 60 درصد و غلظت 10/1 آن کمتر از 40 درصد از سلول ها را کشت.
    نتیجه گیری
    نانو کپسول های لیپیدی لتروزول اثربخشی مناسبی بر علیه سلول های سرطانی MCF-7 از خود نشان می دهد که قابل قیاس با داروی آزاد لتروزول می باشد.
    کلیدواژگان: نانوکپسول لیپیدی، لتروزول، سرطان سینه، MCF، 7، MTT assay
  • نیلوفر شعبانی کیا، هاجر سعیدی، المیرا کلانتری، زویا طاهر گورابی، مجید خزاعی * صفحه 37
    مقدمه

    نیتریک اکساید یکی از عوامل آزاد شونده از اندوتلیوم است که اثرات متعددی بر عروق دارد. هدف این مطالعه تعیین سطح سرمی نیتریک اکساید و ارتباط آن با سطح سرمی لپتین در موش های چاق و شاهد بود.

    روش ها

    تعداد 12 موش از نژاد Balb/C به دو گروه تحت تغذیه با رژیم غذایی پر چرب (چربی 60 درصد) و رژیم غذایی طبیعی (گروه شاهد) تقسیم شدند. پس از 20 هفته، نمونه ی خونی از حیوانات گرفته شد و سطح سرمی نیتریک اکساید با استفاده از روش Griess و سطح سرمی لپتین اندازه گیری شد و ارتباط این دو عامل بررسی گردید.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که وزن حیوانات تغذیه شده با رژیم غذایی پر چرب به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود. سطح سرمی نیتریک اکساید در گروه چاق بالاتر از گروه شاهد بود و این تفاوت معنی دار بود (6/2 ± 62/17 در مقابل 4/2 ± 93/11 میکرومول در لیتر؛ 05/0 > P). سطح سرمی لپتین نیز در حیوانات چاق به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود (05/0 > P) و ارتباط مثبتی بین سطح سرمی لپتین و نیتریک اکساید در گروه های مورد مطالعه وجود داشت (78/0 = r).

    نتیجه گیری

    تغذیه ی موش ها با رژیم غذایی پر چرب سبب افزایش سطح سرمی لپتین و نیتریک اکساید در مقایسه با گروه شاهد می شود و ارتباط نزدیک و مثبتی بین سطح سرمی این دو عامل وجود دارد.

    کلیدواژگان: نیتریک اکساید، لپتین، چاقی
  • مجید آویژگان، امین اسلامی فارسانی، زیبا فرج زادگان، پیمان ادیبی صفحه 43
    مقدمه
    بیماری ریفلاکس معده به مری به علت اختلال عملکرد اسفنگتر تحتانی مری پدید می آید و تماس زبان با ترشحات معده می تواند اثرات متفاوتی داشته باشد که با روش های مختلف قابل ارزیابی است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط ویژگی های ظاهری زبان که در طب سنتی مطرح شده است با بیماری ریفلاکس معده به مری و به دنبال آن امکان استفاده از زبان به عنوان یک ابزار ساده و در دسترس، جهت کمک به تشخیص بیماری بود.
    روش ها
    در این مطالعه ی مورد- شاهد، 50 بیمار دارای علایم ریفلاکس معده- مروی تاییدشده از سوی متخصص گوارش و 50 نفر فرد سالم بررسی شدند. افراد جهت تشخیص بیماری ریفلاکس (با توجه به معیار سوزش جناغ سینه و رگورژیتاسیون حداقل یک بار در هفته) مورد مصاحبه قرار گرفتند. سپس از زبان افراد یک تصویر و فیلم با دوربین تصویربرداری گرفته شد. کلیه ی تصاویر و فیلم های به دست آمده از افراد دو گروه توسط یک فرد آموزش دیده، از نظر رنگ و ضخامت بار، شکل یا اندازه، رنگ، ساختار (مانند ترک و شکاف) و تغییرات کناره های زبان مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    حالت های مختلف هر یک از ویژگی های زبان (شامل ضخامت و رنگ بار زبان، شکل یا اندازه ی زبان، ساختار زبان و کناره های زبان) بین دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری نداشت؛ اما یافته های غیر طبیعی در ساختار و رنگ زبان در گروه مورد، فراوانی بیشتری نسبت به گروه شاهد داشتند که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    به طور مشخص هر یک از حالت های مختلف خصوصیات ماکروسکوپیک زبان از نظر طب سنتی چینی، که در این مطالعه بررسی گردید، قابل استفاده در تشخیص قطعی و به موقع بیماری ریفلاکس معده- مروی نمی باشد.
    کلیدواژگان: ریفلاکس معده به مری، زبان، طب سنتی چینی
|
  • Farahnaz Sadat Shayganmehr, Mojtaba Darbouyi, Mohammad Mehdi Aslani, Masoud Alebouyeh, Masoumeh Azimirad, Mohammad Reza Zali Page 1
    Background
    Every year، gastrointestinal infections cause significant morbidity and mortality throughout the world. According to the World Health Organization، more than four billion cases of diarrheal diseases occur annually. Hence، diarrheal diseases are known as the fifth leading cause of death in all ages around the world. Clostridium difficile is the causative agent of severe intestinal diseases in hospitalized patients. It causes severe diarrhea and colitis in both adults and children. The aim of this study was to determine the frequency of resistance to common antibiotics like metronidazole، ceftazidime، ciprofloxacin، imipenem and amikacin in clinical isolates of C. difficile in Iran.
    Methods
    Eighty six C. difficile isolates from fecal samples of patients suspicious to antibiotic-associated diarrhea (AAD) were cultured on specific medium. Genomic DNA was then extracted and used for polymerase chain reaction (PCR) of C. difficile toxins (tcdA and tcdB) and cdd3 gene. Afterward، they were confirmed with molecular pathway. Susceptibility of the isolates to five different antibiotics was determined by disc diffusion method according to the Clinical and Laboratory Standards Institute guidelines.
    Findings
    Resistance to ceftazidime، amikacin، imipenem and ciprofloxacin was observed in 82 (96%)، 81 (94%)، 76 (88%)، and 60 (70%) samples، respectively. No metronidazole-resistant isolate was found. High levels of resistance to the studied antibiotics was seen among the clinical isolates of C. difficile in Iran.
    Conclusion
    Considering the medicines prescribed for AAD and the antibiotic resistance pattern in Iran، metronidazole seems to be effective for treating C. difficile infection among Iranian patients. Constant monitoring of antimicrobial susceptibility over different spectrums for common therapeutic regimens against bacterial infections is necessary to prevent the spread of resistant isolates.
    Keywords: Clostridium difficile, Antibiotic resistance, Disc diffusion method
  • Ziba Farajzadegan, Niloufar Ashtari, Leila Manzouri, Amir Loghmani Page 10
    Background

    Using counseling standards by fertility health counselors is necessary in achieving the goals of every fertility health and family planning program. The current study investigated the implementation of counseling standards by counselors from the viewpoint of fertility health clients in Isfahan، Iran during 2011.

    Methods

    This study was conducted on 236 randomly-selected clients of the fertility health program in 20 counseling centers in Isfahan. The counseling standard questionnaire (designed based on a checklist provided by the Iranian Ministry of Health) was used to collect data. Statistical analyses were performed using analysis of variance، chi-square test، and t-tests in SPSS16.

    Findings

    Most clients ranked verbal and non-verbal communication، counseling conditions، selection of contraceptive method، and describing the importance of fertility health as satisfactory. In contrast، correcting the wrong beliefs of clients about the contraceptive methods and helping them choose the right decision were less satisfactory according to the standards.

    Conclusion

    The use of counseling standards in the studied health fertility program was mostly ranked as satisfactory. Nevertheless، improvement of some qualitative domains of counseling seems necessary.

    Keywords: Fertility health program, Family planning program, Clients, Fertility health counseling standards
  • Zohreh Jelodarian, Roshanak Taghvayi, Elnaz Allahyari, Yalda Shokoohinia, Alireza Ghannadi Page 20

    Sulfur compounds in plants can differ in number of sulfur groups، being cyclic or acyclic، and saturation number. They affect the flavor and fragrance of herbal products. Plants rich in sulfides like Allium and Ferula have beneficial effects on skin. Allium sulfides are disinfectant، antifungal، and hair stimulant. Likewise، Ferula sulfides have disinfectant and antifungal properties. Sulfides such as diallyl sulfide have been shown to possess antitumor activities on polycyclic aromatic hydrocarbon-induced mouse skin carcinogenesis and to reduce cell proliferation. Diallyl sulfide also regulates p21/rat sarcoma protein expression in dimethylbenzanthracene-induced neoplastic changes in mouse skin. Moreover، sulfur compounds are antileishmanial agents and improve hair and nail growth. It seems that sulfide derivatives of medicinal plants can be used in some dermatological products and cosmetics.

    Keywords: Sulfide compounds, Skin, Hair, Allium, Ferula
  • Hojjat Sadeghi Aliabadi, Abolfazl Karimimanesh, Jaleh Varshosaz Page 28
    Background
    Aromatase inhibitors such as letrozole inhibit the synthesis of estrogens and help in the treatment of estrogen-dependent breast cancer. Using letrozole-loaded lipid nanocapsules (LNCs) as site directed drugs may help in the treatment of these tumors.
    Methods
    LNCs were prepared by triglycerides، lecithin and polyethylene glycol in water phase inversion method. Prepared LNCs had particle size of less than 100 nm and were characterized with their particle size، zeta potential، and polydispersity index by Malvern Zeta-Sizer. LNCs were tested against MCF-7 cells (human breast adenocarcinoma cell line). They were compared with free letrozole in terms of cytotoxicity using 3- (4،5-dimethylthiazol-2-yl) -2،5-diphenyltetrazolium bromide (MTT) assay.
    Findings
    S17O20L1. 5W3. 5، with particle size of 100 ± 3. 4 nm، zeta potential of -3. 6 ± 0. 4، polydispersity of 0. 283 ± 0. 08، and loading efficiency of 96. 6 ± 1. 5، was the optimum formulation. Cytotoxicity of the prepared LNCs was 80% of that of free letrozole. This effect was concentration-dependent، i. e. cell survivals in stock solutions of 50 µg/ml، 10 µg/ml، and 5 µg/ml were 20%، 40%، and 60 %، respectively.
    Conclusion
    LNCS can be used as a selective formulation against cancer cells. Their cytotoxic effect is comparable to free letrozole.
    Keywords: Lipid nanocapsules, Letrozole, Breast cancer, MCF, 7, MTT assay
  • Niloofar Shabanikia, Hajar Saeidi, Elmira Kalantari, Zoya Tahergorabi, Majid Khazaei Page 37
    Background

    Nitric oxide (NO) is an endothelium-derived relaxing factor with several effects on vascular structure. The aim of this study was to investigate the correlation between serum leptin and nitric oxide concentrations in obese and control BALB/c mice.

    Methods

    Twelve male BALB/C mice were allocated to control and obese groups. Obesity was induced by administration of a high fat diet (60% fat) for 20 weeks. The control group received normal diet during the study. After 20 weeks، blood samples were taken and serum NO and leptin concentrations were measured. Correlations between the measured factors and obesity were evaluated.

    Findings

    Body weight of obese mice was significantly higher than controls. Serum NO concentration in obese animals was higher than the control group (17. 62 ± 2. 60 vs. 11. 93 ± 2. 40 μmol/l; P < 0. 05). Serum leptin was also higher in obese animals compared to the control group. There was also a positive correlation between serum leptin and NO concentrations (r = 0. 78).

    Conclusion

    Diet-induced obesity caused significant increases in serum NO and leptin concentrations. Moreover، a positive correlation between serum NO and leptin levels was detected.

    Keywords: Nitric oxide, Leptin, Obesity
  • Majid Avijgan, Amin Eslami Farsani, Ziba Farajzadegan, Peyman Adibi Page 43
    Background
    Gastroesophageal reflux disease arises due to lower esophageal sphincter dysfunction. As tongue contact with stomach secretions can have different effects، we compared tongue characteristics mentioned in Chinese medicine in patients with gastroesophageal reflux disease and healthy individuals.
    Methods
    This case-control study evaluated 50 patients with confirmed gastroesophageal reflux disease and 50 healthy controls. The subjects were interviewed to detect the symptoms of the disease (including regurgitation and heartburn). Photos and videos of their tongues were then taken and assessed by a trained person in terms of coat thickness and color، shape or size، color، appearance (such as grooves and cracks)، and margins.
    Findings
    Most of the characteristics of the tongue did not significantly differ between cases and controls. However، abnormal structure and color of the tongue had significantly higher frequency in the case group than in the control group.
    Conclusion
    Apparently، none of the macroscopic characteristics of the tongue (recommended by Chinese medicine) can be a valid and definite criterion in early diagnosis of gastroesophageal reflux disea.
    Keywords: Gastroesophageal reflux disease, Tongue, Tongue in traditional medicine