فهرست مطالب

Journal of Holistic Nursing and Midwifery
Volume:22 Issue: 2, 2013

  • تاریخ انتشار: 1391/12/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نظام احمدی، شادمان رضا ماسوله، ژیلا شکنی، احسان کاظم نژاد لیلی صفحه 1
    مقدمه
    بیماری های عروق کرونر اولین و شایع ترین عامل مرگ و میر در تمام سنین می باشد. جراحی قلب به عنوان مداخله درمانی رایج در بیماران مبتلا به بیماری های عروق کرونر قلب در این بیماران ضروری به نظر می رسد. با این وجود این بیماران دارای عوارض متعدد حین و بعد از عمل می باشند. از جمله عوارض شایع بعد از جراحی پیوند عروق کرونر، تغییرات همودینامیکی بعد از عمل می باشد که همچنان به عنوان معضلی مهم به شمار می رود.
    هدف
    هدف از این مطالعه تعیین میزان تغییرات همودینامیک بعد از پیوند عروق کرونر و عوامل مرتبط با آن در بیماران تحت جراحی قلب باز بستری در بخش مراقبتهای ویژه جراحی قلب و چگونگی تاثیر عوامل مرتبط با آن بر شدت و ضعف این عوارض می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 288 بیماری که تحت پیوند عروق کرونر قلب قرار گرفته و در بخش مراقبتهای ویژه جراحی قلب مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت رشت بستری بودند به روش نمونه گیری تدریجی و با استفاده از پرسشنامه تحت مطالعه قرار گرفتند و با استفاده از آزمون کای اسکوئر، فیشر و رگرسیون لوجستیک به تحلیل روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته شد.
    نتایج
    یافته های این تحقیق نشان داد که (36%) بیماران بعد از عمل دچار تغییرات فشار خون سیستولیک خارج از میزان نرمال، (49%) تغییرات فشار خون دیاستولیک، (65%) تغییرات ضربان قلب، (34%) دچار تغییرات فشار ورید مرکزی خارج از میزان نرمال بعد از عمل شدند. همچنین بین عوامل مداخله گری همچون شاخص توده بدنی، میزان کسر تخلیه ای، تعداد عروق گرفتار، سابقه انفارکتوس میوکارد، تعداد گرافت های انجام شده، مدت اتصال به ونتیلاتور، مدت زمان استفاده از دستگاه قلب و ریه مصنوعی، مدت زمان کلامپ آئورت، هیپوترمی و میزان هموگلوبین و هماتوکریت با متغیرهای همودینامیک ارتباط معنی داری مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش می تواند در برنامه ریزی جهت پیشگیری، تشخیص و درمان زود هنگام عوارض احتمالی در بیمارانی که تحت پیوند عروق کرونر قلب قرار گرفته اند، مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه موجب ارتقا سطح کیفی مراقبت از این بیماران گردد.
    کلیدواژگان: عوارض پس از عمل جراحی، بای پس عروق کرونر، بخش مراقبت های ویژه
  • محمدکریم بهادری، فردین مهرابیان صفحه 11
    مقدمه
    پژوهش هایی که بدون نیازسنجی انجام می شوند نه تنها در حل معضلات مفید نمی باشند، بلکه به مشکلات موجود افزوده و باعث هدر رفتن منابع محدود می شوند.
    هدف
    این پژوهش با هدف تعیین نیازهای پژوهشی یک سازمان بیمه گر اجتماعی بر اساس دیدگاه مدیران این سازمان انجام گرفته است.
    روش کار
    پژوهش حاضر،یک پژوهش ترکیبی است که به روش مقطعی در سال 1389 انجام گرفته است. نمونه پژوهش شامل 11 نفر از مدیران ارشد و میانی یک سازمان بیمه گر اجتماعی سلامت در ایران بوده که به روش نمونه گیری هدفمند وارد مطالعه شدند. روش جمع آوری داده ها به روش مصاحبه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماریAtlas.Ti 5.0 انجام گرفت. برای تعیین اولویت های پژوهشی از روش تحلیل سلسله مراتبی و برای تحلیل آنها از نرم افزارExpert Choice 11.0 استفاده گردید.
    نتایج
    عناوین «طراحی الگوی راهبردی سازمان بیمه گر اجتماعی»، «آسیب شناسی ساختارسازمانی سازمان بیمه گر اجتماعی» و «ارزیابی اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده به ترتیب با امتیازهای 96/0، 85/0 و 82/0 اولویت های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
    بحث و نتیجه گیری
    از آنجا که منابع محدود و نیازها نامحدود هستند به منظور جلوگیری از اتلاف منابع پژوهشی در سازمان بیمه، تخصیص منابع می بایست بر اساس اولویت های تعیین شده باشد و این مهم می تواند، سازمان را در دستیابی به اهدافش یاری نماید.
    کلیدواژگان: بررسی نیازها، پژوهش، بیمه کنندگان، تحلیل سلسله مراتبی
  • مرضیه پازوکیان، مرضیه شبان، معصومه ذاکری مقدم، عباس مهران، بهرام سنگلجی صفحه 18
    مقدمه
    بیماری مولتیپل اسکلروزیس(MS) ناشی از تباهی میلین در سیستم عصبی مرکزی است که می تواند منجر به صدمه سیستم حرکتی، افزایش خستگی و کاهش فعالیت زندگی روزانه شود. اگر چه ورزش به بیماران مبتلا به ام.اس توصیه شده است، اما مقایسه تاثیر انواع ورزش ها روی میزان شدت خستگی انجام نشده است.
    هدف
    این پژوهش جهت بررسی تاثیر ورزش های کششی توام با هوازی بر میزان خستگی در بیماران مبتلا به ام.اس مراجعه کننده به انجمن ام.اس ایران طراحی گردیده است.
    روش کار
    در این مطالعه نیمه تجربی، جامعه پژوهش شامل80 نفر از بیماران مبتلا به ام.اس مراجعه کننده به انجمن ام.اس شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری آسان مطابق با معیارهای ورود، انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه(کششی توام با هوازی و کنترل) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر2 بخش مشخصات دموگرافیک، اطلاعات مربوط به بیماری و مقیاس اندازه گیری خستگی(FSS) بود. ورزش ها به مدت 6 هفته(18جلسه) انجام شد و بلافاصله مجددا بعد از اتمام جلسات میزان شدت خستگی با مقیاسFSS سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های آماری نظیر تی زوج، تی مستقل و کای دو استفاده گردید.
    نتایج
    یافته های این پژوهش بیانگر آن است که میزان خستگی در گروه مورد، قبل از اجرای برنامه ورزشی، شامل (5/52%) خستگی شدید، (35%) خستگی متوسط و (5/12%) خستگی خفیف، در حالی که بعد از مطالعه بیشترین درصد واحدهای پژوهش(5/92%) در گروه تحت ورزش های کششی توام با هوازی شدت خستگی در حد خفیف را داشتند و در گروه کنترل بیشترین واحدهای پژوهش(40%) به همان حالت قبل از مطالعه باقی مانده بودند. آزمون تی مستقل نشان داد بین دو گروه از نظر شدت خستگی بعد از مطالعه اختلاف معنی دار وجود دارد(p<0/001).
    نتیجه گیری
    ورزش هوازی به همراه کششی در کاهش خستگی بسیار موثر است. احتمالا ورزش های هوازی به همراه ورزش کششی علاوه بر افزایش انرژی، باعث برطرف شدن اسپاسم عضلات و میزان آسیب می شوند و انعطاف پذیری فرد را افزایش داده و بدین ترتیب در کاهش خستگی موثرند.
    کلیدواژگان: ورزش های کششی ماهیچه ای، ورزش هوازی، مولتیپل اسکلروزیس، خستگی مفرط
  • سید امید ستوده ناورودی، شینا زینعلی، نوشین خستگان صفحه 25
    مقدمه
    همسر آزاری از مشکلات عمده بهداشتی و حقوقی انسانها محسوب می گردد و به هر رفتار خشنی اطلاق می گردد که وابسته به جنسیت بوده و به آسیب های جسمی، جنسی، روانی و یا رنج زنان منجر شود. با توجه به آن که همسر آزاری عوارض و پیامدهای نامطلوب اجتماعی و خانوادگی به دنبال دارد، شناسایی عواملی که مانع از تعالی این نهاد اجتماعی و خانوادگی می گردد، ضرورت می یابد.
    هدف
    هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه مولفه های همسر آزاری، حمایت اجتماعی و استرس ادراک شده در زنان دارای همسر معتاد و غیرمعتاد شهر رشت می باشد.
    روش کار
    مطالعه حاضر مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. نمونه آماری پژوهش را 100نفر(50 نفر زن دارای همسر معتاد و50 زن دارای همسر غیر معتاد) از زنان شهر رشت تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری آسان یا در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های استرس ادراک شده، پرسشنامه حمایت اجتماعی و پرسشنامه همسرآزاری پاسخ دادند. داده های بدست آمده با استفاده از شیوه های آماری تحلیل واریانس و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    تحلیل داده ها نشان داد که در مقیاس حمایت اجتماعی و زیر مقیاس های آن(حمایت ملموس، حمایت هیجانی، اطلاع رسانی، مهربانی، تعامل اجتماعی) و نمره کل استرس ادراک شده و در متغیر همسر آزاری و زیر مقیاس های آن(جسمانی، عاطفی، جنسی) بین دو گروه مورد بررسی تفاوت معنادار وجود دارد(01/0>p).
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان داد که میزان حمایت اجتماعی، استرس ادراک شده و میزان همسر آزاری در زنان دارای همسر معتاد و زنان دارای همسر غیر معتاد متفاوت می باشد. براین اساس ضرورت برنامه ریزی و آموزش جهت ایجاد جو حمایتی برای کاهش آسیب های وارده بر اعضای خانواده های دارای فرد معتاد بیش از گذشته احساس می شود.
    کلیدواژگان: خانواده، همسر آزاری، حمایت اجتماعی، فشار روانی، اختلالات مربوط به مواد
  • حکیمه دهقانی، ربیع الله فرمانبر، صدیقه پاک سرشت، احسان کاظم نژاد لیلی صفحه 33
    مقدمه
    دانشجویان پیوسته در معرض استرسها و فشارهای محیطی و روانی از جمله مشکلات آموزشی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قرار دارند. بدیهی است که پیامدهای استرس در عملکرد تحصیلی و سلامت روانی آنها تاثیر نامطلوب خواهد داشت. به همین دلیل از شیوه های مقابله با استرس جهت تعدیل اثرات استرس استفاده می نمایند. از عوامل موثر بر تعدیل استرس و شیوه های مقابله با آن، فعالیت بدنی منظم و ورزش می باشد.
    هدف
    هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر فعالیت منظم ورزشی بر شیوه مقابله با استرس مسئله مدار در دانشجویان دختر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی می باشد در این پژوهش 76 نفر از دانشجویان واجد شرایط مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی منظم در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون برنامه مداخله(6 هفته فعالیت ورزشی) را دریافت نمودند. شیوه مقابله با استرس در دو گروه قبل و بعد از مداخله با استفاده از ابزار WCQ مورد بررسی قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS Version 16 و آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تی زوجی و تی مستقل) با در نظر گرفتن سطح معنی داری 05/0 p <صورت گرفت.
    نتایج
    یافته ها نشان داد بین دو گروه از نظر سن، وضعیت تاهل، محل زندگی، تحصیلات مادر، شغل پدر و مادر، سطح درآمد خانواده و تعداد افراد خانواده تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت، اما بین سال ورود و تحصیلات مادر این اختلاف معنی دار بود. بعلاوه یافته ها بیانگر اختلاف معنی دار بین میانگین روش مقابله مسئله مدار قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون بود.
    نتیجه گیری
    ورزش منظم می تواند با تاثیر بر شیوه مقابله با استرس مسئله مدار و کاهش پیامدهای منفی استرس در تامین سلامت روان دانشجویان نقش مهمی داشته باشد
    کلیدواژگان: فشار روانی، ورزش، دانشجویان پرستاری
  • سیده مدینه قاسم نژاد، معصومه برخورداری صفحه 40
    مقدمه
    اضطراب یکی ازشایعترین اختلالات روانی است که در هر جامعه ای ممکن است افراد به آن دچارشوند. این احساس مبهم و ناخوشایند تاثیر بسزایی برتمامی جنبه های زندگی فردگذاشته و همچنین می تواند تعداد نامحدودی از اختلالات ازجمله افسردگی را به همراه داشته باشد.
    هدف
    هدف از این مطالعه، تعیین فراوانی اضطراب در دانشجویان و ارتباط آن با افسردگی و برخی متغیرهای جمعیت شناختی می باشد.
    روش کار
    این مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاداسلامی واحد لاهیجان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شرق گیلان می باشد که از بین آنان 150 نفر به شیوه تصادفی ا نتخاب شدند. ابزارگرداوری داده ها پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی نظیرآزمون کااسکوئر و فیشر و نرم افزارspss تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    در این بررسی 121 نفر زن و 29 نفرمرد بودند. نتایج حاصل ازتحقیق نشان داد که بیشترین درصد (68%) دانشجویان مضطرب بوده و بیشترین درصد(52%) دانشجویان فاقد نشانگان افسردگی می باشند. همچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب با افسردگی ارتباط آماری وجوددارد(05/0 p<). همچنین بین اضطراب وافسردگی باجنس، وضعیت تاهل، رضایت ازرشته تحصیلی، نگرش مثبت خانواده به رشته تحصیلی، امکانات رفاهی و سابقه اضطراب یا افسردگی درخانواده ارتباط آماری وجوددارد(05/0 p<) اما بین اضطراب و افسردگی باسن، محل سکونت، در قید حیات بودن والدین ارتباط آماری وجود ندارد.
    بحث و
    نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج پژوهش بنظرمی آید باید توجه بیشتری به این قشر ازجامعه و سلامت روحی و روانی آنان داشته و زمینه مساعدی را برای تحصیلات موفق تر این گروه فراهم آورد چرا که اضطراب و افسردگی، کارکرد دانشجویان را در جنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی تحت تاثیرمی گذارد
    کلیدواژگان: اضطراب، افسردگی، دانشجویان پرستاری
  • طاهره مقدس، مژگان بقایی، میترا صدقی ثابت، احسان کاظم نژاد لیلی صفحه 48
    مقدمه
    اداره درد پس از جراحی قلب یکی از مهمترین مراقبتهای پرستاری از بیماران است که به رضایتمندی و بهبودی سریعتر بیماران منجر می شود.
    هدف
    هدف این تحقیق بررسی درک بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر از کیفیت اداره درد بود.
    روش کار
    این پژوهش توصیفی مقطعی بر روی 108 بیمار تحت جراحی پیوند عروق کرونر شهر رشت، به روش نمونه گیری تدریجی صورت گرفت. داده ها با 3 پرسشنامه جمعیت شناختی، اداره درد بعد از جراحی و رضایت بیمار از تسکین درد به روش مشاهده پرونده و مصاحبه با نمونه های دارای مشخصات تعیین شده گردآوری و با کمک آزمون های آماری آنوا، اسپیرمن و ویلکاکسون تحت نرم افزار SPSS، ویرایش 16 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار درک بیماران از مراقبت ارائه شده مرتبط با درد 84/0±56/3 بود که نشانگر نیاز به توجهات ویژه می باشد. این متغیر با سن بیش از 70 سال (022/0>p)، جنسیت زن (001/0>p)، وضعیت تاهل (همسر فوت شده) (025/0>p) و عدم سابقه جراحی (001/0>p) بیماران دارای ارتباط معنی دار مستقیم بود. میانگین و انحراف معیار رضایت بیمار از تسکین درد 68/1±4/8 بود که مردان (015/0>p) دارای سواد خواندن و نوشتن (032/0>p) بطور معنی داری میانگین بالاتری داشتند.
    نتیجه گیری
    میانگین نسبتا پایین نمره درک نمونه ها از کیفیت اداره درد بعد از جراحی ضرورت توجه بیشتر به این مقوله به ویژه در مردان با شرایط خاص تاهل و بدون سابقه جراحی و برنامه ریزی های مدون فردی و سازمانی جهت ارتقای کیفیت اداره درد را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: درد، رضایت بیمار، بیماران بستری، بای پس عروق کرونر
  • عبدالحسین امامی سیگارودی، ناهید دهقان نیری، زهرا رهنورد، علی نوری سعید صفحه 56
    در بحث روش شناسی تحقیق دو پارادایم تحقیقی کیفی و کمی وجود دارد. یکی از روش های مهم تحقیق در رویکرد کیفی، روش پدیدارشناسی است که با توجه به نوع نگاه به پدیده مورد بررسی، این رویکرد خود به دو روش عمده توصیفی و تفسیری تقسیم می شود؛ که علی رغم شباهت های بسیار، این دو روش تفاوتهایی هم دارند که شناخت آنها برای انتخاب به جا و مناسب هریک از دو روش تحقیق پدیدارشناسی در زمینه های مختلف کمک کننده می باشد. لذا این مقاله ضمن گذر بر ریشه فلسفی پدیدارشناسی، جوانب آن را در دو رویکرد توصیفی و تفسیری روشن می نماید.
    کلیدواژگان: روش شناسی، پدیدار شناسی
|
  • Page 1
    Introduction
    Coronary artery diseases are the primary and most common cause of death in all ages. Coronary artery bypass grafting (CABG) surgery as a common treatment intervention is considered necessary in patients with coronary artery disease. Complications may occur during and after (CABG) surgery. Among major complications are hemodynamic changes after surgery which is still an important matter.
    Objective
    The aim of this study is to determine level of hemodynamic changes after coronary ar-tery bypass grafting and its related factors in patients undergoing CABG admitted to post cardiac intensive care unit and the effect of related factors on severity and weakness of complications.
    Methods
    In this descriptive cross – sectional study, 288 (CABG) patients who had coronary artery bypass grafting (CABG) and admitted to the post cardiac intensive care unit in Dr. Heshmat educa-tional-therapeutic hospital in Rasht were selected by sequential sampling method and studied using questionnaire. Statistical analysis performed with appropriate tests chi square test, fisher exact test and logistic regression and correlations between dependent and independent variables were identi-fied.
    Results
    According to the research findings, 36% of patients after surgery had systolic blood pres-sure changes out of normal range, 49% had diastolic blood pressure changes, 65% heart beat changes, and 34% had central venous pressure changes out of normal limits. A significant relation-ship was observed between interfering factors such as Body Mass Index, ejection fraction, history of Myocardial- infraction, number of grafts, duration of the connection to ventilator, duration of cardiopulmonary machine use, duration of aorta clamp, hypothermia, and level of hemoglobin and hematocrit with hemodynamic variables.
    Conclusion
    The research findings may be considered in planning for prevention, diagnosis and early treatment of any possible complications, consequently the quality of care for CABG patient will improve.
    Keywords: Postoperative complications, Coronary artery bypass, Intensive care units
  • Page 11
    Introduction
    Research conducted without any need assessment not only helps solve problems but also increase the current problems and result in waste of limited resources.
    Objective
    The aim of this research was to determine the research needs of a social insurer organization based on their manager's attitude.
    Methods
    This is a mixed and cross-sectional study that was conducted in 2011. A purposeful sample of 11 participants from social insurer organization in Iran was selected. Data gathering was done using interview and analysis of data was conducted using Atlas.Ti 5.0 software. Also, the topics were prioritized using the Analytical Hierarchy Process (AHP) method through Expert Choice 11.0 software.
    Results
    Titles of “Design of strategic planning,” “Pathology of structure,” and “Evaluation of family physician and referral system” with scores of 0.96, 0.85, and 0.82, respectively earned the priority of one to three.
    Conclusion
    Since the resources are limited and needs are unlimited, in order to prevent research resource wasting in insurance organization, resources must be prioritized and this can assist organization achieving their goals.
    Keywords: Needs Assessment, Research, Analytical Hierarchy Process (AHP), Insurance Carriers
  • Page 18
    Introduction
    Multiple sclerosis disease is the result of delimitation of central nervous system which can harm fatigue is among the most common symptom of Multiple Sclerosis. Although exercise is administered to Multiple Sclerosis patients, comparison type of exercise on the fatigue level has not been established.
    Objective
    This research has been conducted to evaluate the effect of stretching with aerobic on fatigue levels in Multiple Sclerosis patients.
    Methods
    In this quasi-experimental study, sample included 80 MS patients referring to MS society in Tehran who were chosen by simple sampling according to inclusion criteria and were randomly divided into two groups (stretching with aerobics and control group). Data gathering tool included a two part questionnaire covering demographic variables, disease related information and fatigue severity scales (FSS). Exercise was done for six weeks (18 sessions) and immediately after sessions completed, fatigue severity was measured by FSS. The gathered data was analyzed using statistical
    Method
    chi-square, paired& independent T, Analysis of covariance by SPSS software.
    Results
    Findings showed severe fatigue (35%), moderate and slight fatigue (12.5%) before stretching and aerobics. But most samples (92.5%) had slight fatigue after stretching and aerobics and in control group most samples (40%) remained in the state of before study. The Independent T-Test showed a significant difference between two group's severity of fatigue (P<0.001).
    Conclusion
    Aerobics with stretching is very effective in reducing fatigue. Perhaps aerobics with stretching in addition to increasing energy relieves muscle spasms and decreases harm and also increases flexibility and decreases fatigue.
    Keywords: Muscle Stretching Exercises, Exercise, Multiple Sclerosis, fatigue
  • Page 25
    Introduction
    Spouse abuse is a major human health and lawful problem and it refers to any violent sex related behavior that results in women’s physical, sexual and mental suffering. In attention that spouse abuse has complications and unsatisfactory social and family outcomes, it is necessary to identify factors which hinder family function.
    Objective
    The study assessed and compared the relationship between spouse abuse, social support and perceived stress in women with addicted and non-addicted husbands in Rasht city.
    Method
    This is a descriptive analytical study. The sample consisted of 100 women (50 with addicted husbands and 50 with non-addicted husbands) who were selected by convenience sampling and answered the questionnaires of perceived stress, social support, and spouse abuse. The data was analyzed using statistical tests of independent T test, and correlation.
    Result
    The analyzed data showed that there was a significant difference between variables of spouse abuse and its subscales (physical, emotional, sexual, behavioral), social support, perceived stress, and its subscales(tangible support, emotional support, giving information, kindness, social interaction and total perceived stress score) in women with addicted and non-addicted husbands (p<0.01).
    Conclusion
    The results showed that the amount of social support, perceived stress and spouse abuse is different between women with addicted husbands and women with non-addicted husbands. Therefore, training programs are more required for making a supportive environment to reduce vulnerability and damage on families with addicted individuals.
    Keywords: family, spouse abuse, social support, Stress, Psychological, Substance, Related Disorder
  • Page 33
    Introduction
    College students continuously confront stresses and psycho environmental pressures such as educational, family, social and economic problems. It is obvious that outcome of stress affects their educational functioning and mental health. And for this reason they use methods to confront stress in order to decrease its effect. An influential factor modifying stress and stress coping mechanism is regular physical activity.
    Objective
    The goal of this study was to determine the effect of regular exercise activity on methods of problem centered coping mechanism in nursing students of Guilan University of Medical Sciences.
    Methods
    This is an interventional study of randomized controlled trial. In this study, 76 students eligible for the study were chosen and assigned by systematic random sampling into case and control groups. The case group performed intervention program (6-week exercise) but control group received no intervention. Methods of coping were examined in both groups before and after intervention using WCQ instrument. Data were analyzed using SPSS version 16 and descriptive statistics (Frequency, Mean and Standard deviation) and analytical statistics (Paired and Independent T) with significant level of P<0.05.
    Results
    Findings showed no significant difference between the two groups regarding age, marital status, place of living, mothers’ education level, fathers’ and mothers’ job, family level of income, and number of family members, but there was a significant difference between year of entrance and level of education. In addition findings showed a significant difference between problem-centered coping method before and after intervention in experiment group.
    Conclusion
    Regular exercises affects problem-centered stress coping mechanism and decrease negative outcomes of stress and have an important role on maintenance of student's mental health.
    Keywords: Stress, Psychological, Exercise, Student, Nursing
  • Page 40
    Introduction
    Anxiety is among the most prevalent mental disorder which people in any society may encounter. This vague and uncomfortable feeling may affect all aspects of one's life and also can accompany unlimited number of disorders such as depression.
    Objective
    The aim of this study was to determine the frequency of anxiety in college students and its relation with depression and other personal characteristics.
    Methods
    This is a descriptive co- relational study. The study population included all nursing college students of Azad university of Lahijan and East Guilan Nursing &Midwifery Faculty from which 150 students were randomly selected. Data collection instrument consisted of a questionnaire. Data were analyzed using descriptive and analytical statistics such as Chi-square and Fisher's test by SPSS software.
    Results
    This study included 121 female and 29 male students. Results showed that %68 of college students were anxious and in regard to depression, 52% showed no sign of depression. Results showed significant relationship between anxiety and depression (p<0.05), also between anxiety and depression and sex, marital status, satisfaction with major, positive attitude of family to major, well fair and family history of depression (p<0.05). But there was no significant relationship between anxiety and depression with age, place of living and living parents.
    Conclusion
    According to research results, it seems more focus must be on this population and favorable condition should be provided for their success in education. Anxiety and depression can influence college students’ functions in various aspects of personality and social life.
    Keywords: Anxiety, Depression, Students, Nursing
  • Page 48
    Introduction
    Pain management after Coronary Artery Bypass Graft surgery (CABG) is an important nursing care which can result in faster recovery and patient satisfaction.
    Objective
    The aim of study was to determine post CABG patients’ perception on pain management quality.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted on 108 CABG patients, who were chosen by sequential sampling method in Rasht. The instrument was a 3-part questionnaire consisted of demographic information, pain management and satisfaction. Data were gathered by observing the patient's charts and interview. Data were analyzed using Anova, Spearrman, T-test and Wilcoxon by SPSS 16 software.
    Results
    The mean and SD of patient perception on pain care was 3.56±0.84 which indicates need for special attention. This data was directly significant with age above 70 years (P<0.022), female sexuality (P<0.001), widow patient (P<0.025) and without surgery history (P<0.001). Patient's satisfaction of pain management was 8.4±1.68 that male patient (P<0.015) and read & write level of education (P<0.032) have higher mean satisfaction of pain management.
    Conclusion
    Partially low mean of perceived post CABG pain management highlights the need of planning for improving personal and organizational aspect of pain management, especially in married men and with no history of surgery.
    Keywords: Pain, Patient satisfaction, Inpatients, Coronary artery bypass
  • Page 56
    There are two qualitative and quantitative research paradigms in the methodological debates. Phenomenological approach is one of the most important methods in the qualitative researches. Depending on researcher’s view on study phenomenon, this approach is divided into two main methods of descriptive and interpretive. Despite the many similarities between the two methods, there are differences; that understanding them helps the researcher on proper choice of the two phenomenology methods for different areas. Therefore, this article tries while passing on the philosophical origins of phenomenology; clarifies applied features of both descriptive and interpretive approach.
    Keywords: Methods, Phenomenology