فهرست مطالب

تعالی بالینی - پیاپی 1 (زمستان 1391)

مجله تعالی بالینی
پیاپی 1 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرهنگ بابا محمودی، محمدرضا حق شناس صفحه 1
    ویروس هپاتیت B یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی انسان در جهان می باشد و باعث هپاتیت حاد و مزمن، سیروز کبدی و یا هپاتوسلولار کارسینوما می شود. ویروس هپاتیت B شامل یک DNA دو رشته ای حلقوی و پوشش دار است که به 8 ژنوتیپ مختلف طبقه بندی می شود(A-H). شیوع ژنوتیپ های مختلف HBV در مناطق مختلف متفاوت بوده و ژنوتیپ غالب در ایران ژنوتیپ D می باشد. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از دو میلیارد نفر در دنیا با این ویروس مواجهه دارند و در حال حاضر بیش از 350 میلیون نفر یعنی قریب 5 درصد از انسان های کره زمین این ویروس را با خود حمل می کنند و عده ای از آنها مبتلا به هپاتیت مزمن و یا نارسایی و سیروز و یا سرطان کبدی بوده. سالیانه عامل مرگ یک میلیون نفر و منبع آلودگی مهمی برای دیگران می باشد. شیوع هپاتیت B در دنیا 20-1/0 درصد می باشد که که به سه گروه تقسیم می شوند. 1- مناطقی دارای شیوع کمتر از 2 درصد، 2- مناطقی دارای شیوع 7-2 درصد، 3-مناطقی با بیش از 8 درصد. طبق بررسی های انجام شده در ایران 8/3-3/1 درصد افراد ناقل مزمن این ویروس می باشند. با شناسایی این ویروس و راه های انتقال آن دانشمندان در صدد تهیه واکسن برای پیشگیری و کشف داروهایی جهت درمان آن برآمدند که از حدود سه دهه قبل عملی و موفقیت های زیادی نیز کسب شده است. واکسیناسیون علیه این ویروس از سال 1372 در کشور ما شروع شد و در حال حاضر یکی از 9 واکسن مرسوم و الزامی برای کودکان ایران می باشد. در رابطه با پیشگیری از عفونت هپاتیت B از طریق ایمن سازی فعال همه اتفاق نظر دارند ولی در مورد چگونگی شروع درمان و تنوع دارویی و طول مدت درمان اختلاف نظر وجود دارد. هدف مقاله حاضر مروری بر هپاتیت B مزمن، نظرات موجود در رابطه با زمان شروع درمان، داروهای موجود و نحوه استفاده از آن و چگونگی پیگیری بیماران می باشد.
    کلیدواژگان: ویروس هپاتیت B، هپاتیت Bمزمن، روش های درمانی، هپاتوسلولار کارسینوما، سیروز کبدی
  • عطیه مخلوق، محمدرضا مهدوی، پیام روشن صفحه 27
    یهپاتیت C یکی از مشکلات عمده بهداشتی در سطح جهان می باشد. بنا به گزارش مرکز بهداشت جهانی، شیوع این بیماری در حدود 3 درصد می باشد و تقریبا صد و هفتاد میلیون نفر از جمعیت جهان به این ویروس آلوده هستند.
    بیماران دارای نارسایی کلیوی که تحت درمان با همودیالیز قرار دارند در خطر ابتلاء به عفونت های مختلف از جمله هپاتیت C می باشند. اختلال سیستم ایمنی ناشی از اورمی و انتقال آلودگی در حین درمان های حمایتی صورت گرفته مانند تزریق خون در بیمار دچار کم خونی و استفاده مشترک و عدم ضدعفونی صحیح دستگاه های همودیالیز، سبب افزایش امکان انتقال بیماری هایی چون هپاتیت C می گردد.
    بررسی سطح سرمی آنزیم های کبدی، بررسی مولکولی کیفی و کمی، تعیین ژنوتیپ ویروس، تکه برداری از کبد و بررسی سرولوژیک راه های آزمایشگاهی و بالینی مختلفی می باشند که به تشخیص، تعیین نوع و میزان پیشرفت بیماری کمک می کنند.
    با توجه به عدم وجود واکسن خاص جهت پیشگیری و کنترل عفونت هپاتیت B مراقبت از بیماران در مقابل ابتلاء به این عفونت در کاهش میزان مرگ و میر آن ها تاثیر چشمگیری دارد. غربالگری بیماران از جهت ابتلاء به هپاتیت C در هنگام ورود به مرکز همودیالیز برای اولین بار و تکرار آن حداقل به صورت دو بار در سال به ویژه در بیمارانی که در گروه های پر خطر قرار می گیرند در کنترل و کاهش انتقال عفونت های بین بیماران موثر است. از سوی دیگر رعایت ضوابط بهداشتی بیمارستانی از قبیل رعایت عمومی بهداشت در بخش مورد نظر و به طور خاص ضدعفونی دستگاه دیالیز در پیشگیری از سرایت عفونت هپاتیت، نقش حیاتی دارد.
    به منظور کاهش میزان انتقال به هپاتیت C بر آن شدیم تا با بررسی مروری موضوع، کمکی هر چند کوچک به این بیماران و به ویژه گروه های پرخطر جهت کاهش ابتلاء خود و اطرافیان نماییم.
    کلیدواژگان: همودیالیز، هپاتیت C، نارسایی کلیوی، گروه پر خطر، هپاتیت مزمن
  • ولی الله ذکریایی، سید جلال حسینی مهر * صفحه 45

    رادیوتراپی به طور گسترده برای درمان سرطان استفاده می شود؛ در رادیوتراپی پرتوهای یون ساز در اثر برخورد با مولکو لهای آب، رادیکا لهای آزاد و گون ه های فعال اکسیژن تولید می کنند که توانایی حمله به را داشته، برای سلول سمی بوده و سبب مرگ سلول می شوند. جهت محافظت سلول های سالم DNA و مکم لهای آنتی اکسیدانتی (Radioprotective agent) یکی از راهکارها استفاده از ترکیبات محافظ پرتو است. وظیفه اصلی این ترکیبات جمع آوری رادیکال های آزاد و جلوگیری از ایجاد آسیب سلولی و بافتی است. در روش رادیوتراپی سعی در تولید رادیکال های آزاد و از بین بردن سلو لهای سرطانی می شود و از طرف دیگر جهت محافظت از سلول های سالم باید رادیکال های آزاد را جم عآوری نمود و این دو عمل با هم تناقض دارند، لذا موضوع استفاده یا عدم استفاده از آنت یاکسیدانت ها در بیماران تحت رادیوتراپی همواره مورد بحث محققین و متخصصین رادیوتراپی بوده است. مقاله مروری حاضر، نتیجه بررسی مقالات و مطالعات متعدد در زمینه مصرف یا عدم مصرف مکمل های آنتی اکسیدانتی در بیماران تحت رادیوتراپی می باشد. بررسی نتایج این گونه تحقیقات تقریبا این موضوع را به طور نسبی رفع ابهام نموده، نتایج و شواهد علمی، رای به استفاده از مکمل های آنتی اکسیدانتی در بیماران تحت رادیوتراپی داده است که در واقع جوابگوی جامعه رادیوتراپیس تها و انکولوژیست ها خواهد بود البته مقالات مروری اخیر همچنان به کمبود مستندات و شواهد معتبر در این زمینه اذعان و بر انجام مطالعات بالینی بیشتر تاکید دارند.

    کلیدواژگان: رادیوتراپی، آنتی اکسیدانت، محافظ پرتو، عوارض جانبی
  • شمس وزیریان، حمید محمدجعفری*، رقیه محمدجعفری صفحه 65

    هیدرونفروز از مشکلات شایع موجود در سونوگرافی قبل از تولد است که در 1 درصد نوزادان دیده می شود. انجام اقدامات تشخیصی و درمانی مناسب می تواند از عوارض و مشکلات دراز مدت جلوگیری کند. هیدرونفروز دو طرفه در بسیاری اوقات به خصوص در پسرها اختلالی جدی است و اقدام درمانی و تشخیصی فوری را بلافاصله پس از تولد ایجاب می کند. در نقطه مقابل هیدرونفروز یکطرفه عارضه خفیف تری است و برای انجام سیستوگرافی و اسکن های عملکردی کلیه باید تا شش هفتگی صبر کرد. با وجودی که در مورد انجام روش تهاجمی سیستوگرافی اتفاق نظر وجود ندارد در در اکثر موارد هیدرونفروز یک طرفه و در همه موارد VCUG حال حاضر توصیه غالب بر انجام و انسداد شدید محل اتصال PUV هیدرونفروز دو طرفه است. درمان های مورد نیاز در مواردی مانند حالب به لگنچه و یا حالب به مثانه جراحی است درحالی که در موارد خفیف انسدادهای حالب نیاز به اقدام خاصی نیست و تنها پیگیری با سونوگرافی و اسکن ایزوتوپ کفایت می کند. درمان کافی در تمام درجات رفلاکس در کودکان کمتر از یکسال پروفیلاکسی دارویی است. پیش آگهی بیماری تابع علت زمینه ای است. البته تشخیص مناسب و به موقع و شدت درگیری عملکردی کلیه در زمان تشخیص، فاکتورهای تعیین کنندهای در پیش آگهی هستند.

    کلیدواژگان: هیدرونفروزپره ناتال، سونوگرافی قبل از تولد، رفلاکس، دریچه پیشابراه خلفی، انسداد حالب به مثانه
  • جواد غفاری صفحه 83
    11 درصد شیوع دارد و تا 20 / 0 تا 3 / کهیر نوعی ضایعه پوستی نسبتا شایع است و حدود 3 درصد افراد در طول زندگی خود آن را تجربه م یکنند. کهیر حاد بسیار شایع تر بوده کمتر از 6 هفته طول می کشد. کهیر مزمن با یا بدون آنژیوادم زمانی است که حداقل 2 بار در هفته تکرار شود و 0 درصد جمعیت عادی می باشد. کهیر در هر نقطه ای از بدن / بیش از 6 هفته ادامه و شیوع آن 1 روی می دهد و با اندازه های چند میلی متر تا چند سانتی متر متفاوت است. آنژیوادم در حدود 30 تا 50 درصد موارد کهیر روی می دهد. طول مدت ابتلاء به کهیر از چند هفته تا چند سال متفاوت است. کهیر در هر سنی روی می دهد ولی بیشتر در سن میانسالی و در خانم ها اتفاق می افتد و در اکثر موارد کهیر مزمن علت شناخته شد های ندارد. امروزه درصد زیادی از آنها را علل اتوایمون تشکیل می دهند (40 تا 50 درصد). گرچه به جز در موارد شدید آنافیلاکسی مرگ و میر ناشی از کهیر مزمن معمولا مطرح نیست و اصولا این بیماری خو شخیم می باشد ولی به طور اساسی و قابل توجه سبب اختلال در کیفیت زندگی مبتلایان (فعالیت های شخصی، اجتمایی و روحی) می گردد. پاتوفیزیولوژی دقیق و علل کهیر مزمن نامشخص است به همین دلیل درمان قطعی برای آن پیدا IgG3، I gG نشده است ولی به هر حال عوامل مختلفی مثل آنتی بادی های خونی ساب کلاس های 1 در بعضی از بیماران نقش دارند. بررسی های متفاوتی برای این IgE و یا FcR1 علیه رسپتور بیماران توصیه می گردد اما تست های روتین بدون شرح حال خوب کمک زیادی به این بیماران نمی کند. آنتی هیستامین ها در اکثر موارد سبب کنترل علایم بیماری می شوند. داروهای دیگر شامل ضد لوکوترین ها و ضد التهابی ها به همراه ایمونوساپرسیوها میباشند.
    کلیدواژگان: ضایعه پوستی، آنتی هیستامین، کهیر حاد و مزمن
  • سیدعبدالله موسوی صفحه 103
    ختنه شای عترین عمل جراحی است که امروزه در سراسر جهان انجام می شود. غیر از دلایل فرهنگی، از دیدگاه پزشکی مه مترین علت انجام آن، جلوگیری از عفونت های ادراری ذکر می شود. زیرا پره پوس پوششی است که گلانز را احاطه می کند و محل مناسبی برای تجمع میکروب ها م یباشد که البته این عقیده منتقدینی دارد که از جمله می توان آکادمی بیماری های کودکان امریکا را نام برد. در این مقاله به مرور مطالعات و بحث در مورد نظرات موافق و مخالف پرداخته می شود.
    کلیدواژگان: پره پوس، ختنه، عفونت ادراری
  • ابراهیم صالحی فر صفحه 115
    کاهش کلسترول با استاتی ن ها، میزان بقاء بیماران را در بیمار ی های آترواسکلروتیک باشد. در برخی از Borderline قلبی– عروقی افزایش می دهد حتی اگر کلسترول سرم نرمال و یا برای بیماران مبتلا به نارسایی LDL-C مطالعات مستقل از وجود آترواسکروز در بیمار و تعیین سطح Cardiac remodeling قلبی استاتی نها تجویز شده اند و تاثیر این داروها روی استرس اکسیداتیو و مطرح شده است. با توجه به نتایج متناقض مطالعات انجام شده، در این مقاله به نقش استرس اکسیداتیو و التهاب در نارسایی قلبی اشاره خواهد شد و ضمن بیان تاثیر استاتین ها در واسطه های التهابی موثر بر نارسایی قلبی و بررسی مطالعات بالینی انجام شده در زمینه جایگاه استاتی نها در این بیماری، توصیه های لازم در خصوص تجویز استاتی نها در نارسایی قلبی با در نظر گرفتن متدولوژی کارآزمایی های بالینی انجام شده ارائه خواهد شد.
    کلیدواژگان: استاتین، آرتروسکروزیس، نارسایی قلبی، استرس اکسیداتیو
  • حسین کرمی، حمید محمدجعفری، علیرضا علم، مریم قاسمی، مهرداد تقی پور، رایکا شریفیان * صفحه 131

    چکیده 1 درصد موارد می تواند / تومور ویلمز شای عترین تومور کلیوی دوران کودکی م یباشد که در 2 3 ساله ای با تشخیص تومور ویلمز دو طرفه تحت / همراه با آنومال ی های مادرزای باشد. کودک 5 درمان قرار گرفت. این بیمار همچنین مبتلا به انیدریا دو طرفه، هایپوسپادیاز و عقب ماندگی ذهنی بوده است. آنومالی های مادرزادی دیگری وجود نداشته است. بیمار تحت عمل جراحی (MR) قرار گرفته، شیمی درمانی برای او آغاز گردید. در حال حاضر شیمی درمانی ادامه دارد و درمان تا به حال موفقیت آمیز بوده است.

    کلیدواژگان: انیدریا، تومور ویلمز، عقب ماندگی ذهنی، هایپوسپادیاز 1
|
  • Farhang Babamahmoodi, Mohammadreza Haghshenas Babamahmoodi, Mohammadreza Haghshenas Page 1
    Hepatitis B virus (HBV) infection is a major global health problem and is a factor for progressive liver diseases such as chronic hepatitis, cirrhosis and epatocellular carcinoma. HBV is an envelope, double stranded DNA virus with a genome of approximately 3200 base pairs. It has been classified into eight major genotypes (A-H) and multiple subtypes, and HBV genotypes have distinct geographical distribution of the world. WHO estimation of HBV prevalence, suggests that there are nearly two billion people worldwide who have been infected with this virus and more than 350 million of people live with chronic infection (up to 5% of the world population), of these; near one million people die annually from complications of chronic hepatitis B, which is the 10th leading cause of death worldwide. Throughout the world, carrier variability rate for hepatitis B infection is estimated to be 0.1% to 20%, with regions classified as having low (<2%), intermediate (2-7%) and high (>8%) endemic. In Iran, it is estimated that near 30% of population have been exposed to HBV and the endemicity is intermediate, with a carrier rate 1.3%-3.8% in the different provinces of this country. In Iran, the HBV vaccination program has been started in 1993 and after that, Iran can be considered as one of the countries with low HBV infection endemicity. The most genotype circulating in some provinces of Iran were genotype D in different clinical forms of HBV infections. The distribution of HBV genotypes may guide us in determining disease burden. It is important to have information about the epidemiology of HBV as response to therapy and vaccination to control HBV infection. Therefore, its successful treatment has major value in quality of life of patients infected by HBV. This study designed a systematic review of chronic HBV infection to determine the successful treatment and following HBV positive patients.
    Keywords: HBV infection, Chronic Hepatitis, Treatment of HBV, Cirrhosis, Hepatocellular Carcinoma
  • Atieh Makhlough, Mohammadreza Mohdavi, Payam Roshan Page 27
    Hepatitis C infection is a major worldwide health issue. According to world health organization (WHO) it has 3% prevalence, and approximately 170 million people are infected by this virus. Hemodialysis patients are prone to different infections, including hepatitis C. Immune system impairment due to uremia, transmission of infection agents during the course of blood transfusion in anemic patients,shared hemodialysis equipmentand insufficient instrument disinfection increase the risk of transmission of hepatitis C and similar infections. Evaluation of presence of hepatitis C by qualitative, quantitative methods, determination of its genotype, liver biopsy and histological evaluation are laboratory and clinical approaches to detect and determine the type and progress of the disease. As there is no certain available vaccine for hepatitis C infection, protection of hemodialysis patients against this infection has a critical impact on morbidity and mortality rate in patients. Hepatitis C screening of patients who enter a hemodialysis facility for the first time and re-examining among hemodialysis patients at least twice a year are very important. On the other hand, practicing hygiene guidelines in hospitals and proper disinfection of hemodialysis ward and its equipment are of particular importance in transmission and prevention of hepatitis C.
    Keywords: Hemodialysis, Hepatitis C, Risk group, Chronic hepatitis
  • Valioallah Zakaryaee, Seyed Jalal Hosseinimehr Page 45

    Radiotherapy is widely used for cancer treatment. In radiotherapy, free radicals and other reactive oxygen species are produced when they are passed through cells. These free radicals can interact with critical macromolecules such as DNA which is led to cell toxicity and death. Radioprotective agents and antioxidant supplements can scavenge free radicals and protect cells against toxicity induced by these toxic substances. Although free radicals produced by radiotherapy are necessary for cancer treatment, they are toxic for normal cells. It is a paradoxical effect for antioxidant as a protective agent in normal cells or tumor cells. It is the main problem of antioxidant co-administration in patients during radiotherapy. After reviewing clinical trials and systematic reviews about efficacy of antioxidants to reduce side effects induced by radiotherapy in patients, it was found that antioxidant supplements improved average survival rate and reduced side effects induced by radiotherapy. Further clinical trials for more evidence for selection of antioxidant, dosage and duration of administration are needed.

    Keywords: Antioxidant, radiotherapy, radioprotective agent, side effec
  • Shams Vazirian, Hamid Mohammadjafari, Roghieh Mohammadjafari Page 65

    Neonatal Hydronephrosis is a common abnormality diagnosed antenatally observed in 1% of neonates. Although most cases of prenatal hydronephrosis are due to renal outlet obstruction, vesicoureteral reflux (VUR) is a common cause occurring in 10 to 15 percent of them. Early detection of these abnormalities in neonates and infants is critical due to inducing higher risk of renal damage in very young children. Ultrasonography is the most popular imaging study performed in these neonates. Dynamic renal scan is helpful to determine presence of obstruction and severity of renal function insult. There is a great controversial issue in performing VCUG in neonates with antenatal hydronephrosis. Most authors recommend VCUG for all of them. According to etiologies there are different ways of therapies: surgery for sever degree of obstruction, antibiotic prophylaxis for VUR and observational therapy for others. The most important factors for determining patients’ outcome are severity of renal involvement and correct diagnosis in appropriate time of postnatal life.

    Keywords: Prenatal hydronephrosis, vesicoureteral reflux, posterior urethral value, ureteropevic Junction obs truction
  • Javad Ghaffari Page 83
    Urticaria is a common skin disorder; the estimate prevalence is 0.3 to 11.3 percent and it affects up to 20% of the general population during their lifetime. Acute urticaria less than 6 weeks is more common. Chronic urticaria with or without angioedema, which is defined as wheals with at least 2 times in a week appearance for more than 6 weeks with prevalence of 0.1 perecent The size of lesion is from milimeters to centimeters. Angioedma is associated in 30 to 50 percent of urticaria. Duration of urticarial is variable from some weeks to some years. Any age can be involved but it is common in middle middle aged females. There is not any known etiology in most patients. At present, autoimmune factors cause 40-50 perecent of it.It does not cause mortality except in anaphylaxis. It is a benign disease but it causes significant impairment in patients’quality of life (personal activities, social and spiritual). Exact pathophysiology and etiology in most of chronic urticarial is not known; howevert, different factors such as IgG1 or IgG3 subclasses against Fc R1 and IgE are involved.
    Keywords: Acute urticaria, chronic urticaria, skin disorder
  • Seyed Abdollah Mousavi Page 103
    Circumcision is the commonest surgical procedure carried out in boys. It was initially done for religious and cultural reasons and only in recent century the procedure was medically done. Many papers have shown circumcision epidemiologically reduces UTIs (Urinary Tract Infection); however, some authors consider these data are not sufficient to recommend routine neonatal circumcision. Others have corroborated the association between foreskin presence and an increased incidence of UTIs. Here, we evaluate the preventive effect of neonatal circumcision on urinary tract infection and review the controversial.
    Keywords: Prepuse, Circumcision, UTI (Urinary Tract Infection)
  • Ebrahim Salehifar Page 115
    Cholesterol reduction by statins improves the survival of patients with the atherosclerotic cardiovascular diseases, though serum cholesterol level is normal or borderline. In some studies, statins have been administered to the heart failure patients irrespective of their atherosclerosis state or LDL-levels. Statins may have favorable effects on the oxidative stress and the cardiac remodeling process. Due to the contradictory results of the studies, this review will briefly discuss the role of oxidative stress and inflammation in the heart failure, and then the effects of statins on the inflammatory mediators involved in the heart failure and the clinical trials assigned to the role of statins in the management of heart failure. Finally, considering the methodology of clinical trials, recommendations regarding the use of statins in heart failure patients will be presented.
    Keywords: Statin, Atherosclerosis, heart failure, oxidative J
  • Hossein Karami, Hamid Mohammadjafari, Alireza Alam, Maryam Ghassemi, Mehrdad Taghipoor, Raika Sharifian Page 131

    Wilms tumor is the most common renal tumor of childhood that in 1, 27. Of cases is along with congenital anomalies such as anidria, genitourinary abnormalities and mental retardation. A 3.5 years old child was treated with the diagnosis of wilms tumor. He also had bilateral anidria, hypospadiasis and mental retardation. There were no other congenital abnormalities. The patient was taken under operation and chemotherapy was started for him. Now the patient is in the second phase of chemotherapy and the treatment has been successful until now.

    Keywords: Anidria, Hypospadiasis, Mental retardation, Wilms Tumor