فهرست مطالب

فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 19، بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/02
  • تعداد عناوین: 9
|
  • داریوش فرهود* صفحه 1
    زمینه
    کلیه مناسبات و روابط اجتماعی در جهان، از جمله در جامعه امروزی ما، اعم از خریدار و فروشنده، اداری و بازاری، تولید کننده و مصرف کننده...، از جمله مناسبات پزشک و بیمار، به سختی آسیب دیده اند.
    حرفه هایی که خدمات ایشان به مردم و جامعه از ارزش والایی برخوردار است و امکان جبران مادی آن نیست، مانند پزشک، معلم، روحانی، قاضی که همگی به نام مشاغل شریف شناخته شده اند، از جایگاه و قداست والایی برخوردار هستند که این خیر، متقابلا به جامعه باز می گردد.
    در هر جامعه، اعم از خانه، مدرسه، محله، شهر...، خشونت، باعث خشونت و نامهربانی، موجب نامهربانی می شود، که البته پژوهش ها نشان داده اند که مهربانی (به عنوان یک شاخص اخلاقی ممتاز) از اثربخشی و الگوگذاری بیشتری برخوردار است. باید در جامعه، ارزش هایی مانند شوق به خدمتگزاری، ادب، مهربانی، سپاسگزاری و عذرخواهی، نهادینه شوند.
    در جوامع آسیب دیده، همواره و به تدریج، ترس از قدرت، جایگزین شایستگی و حرمت، می شود. ریاکاری، تظاهر، زبانبازی، دروغ، فرصت طلبی، فرصت سازی و سودجویی، با برچسب ادب و تعارف، جای احترام و تواضع ناب، مهربانی و سخاوت واقعی را می گیرد.
    نتیجه گیری
    در این نوشته، توصیه های اخلاقی متوجه گروه پزشکی است، ولی همزمان یادآوری های ضروری به بیماران، خانواده و همراهان ایشان و همچنین جامعه، اعم از سازمان های دولتی و نهادهای غیردولتی که همگی متقابلا ضامن یک جامعه سالم و توانمند، به عنوان سرمایه ملی برای یک توسعه پایدار خواهند بود، منظور شده اند.
    کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، توسعه پایدار، سرمایه ملی، مسوولیت جامعه، وظایف بیمار
  • عادل آذر*، آرش صادقی صفحه 10
    زمینه
    امروزه ضرورت توجه به ابعاد اخلاقی در بسیاری از مسائل تصمیم گیری که در سطوح مختلف جهانی، کشوری، منطقه ای و یا سازمانی مطرح می شود به امری انکارناپذیر تبدیل شده است. تحولاتی نظیر جهانی سازی، گسترش ارتباطات، ظهور و توسعه شرکت های بزرگ چند ملیتی، بازارهای بزرگ مالی و... موجب درهم تنیده شدن منافع جوامعی شده است که پیش از این تاثیرگذاری چندانی برهم نداشته اند. ازاین رو در دوران ما نتیجه اقدامات و تصمیمات جوامع مختلف بیش از هر زمان دیگری بر جوامع دیگر و همچنین بر نسل های آتی تاثیرگذار است. لحاظ کردن مسائل اخلاقی در تحقیق در عملیات به عنوان ابزاری قدرتمند در پشتیبانی از تصمیم گیری به سیاست گذاران و مدیران کمک می کند تا با در نظر گرفتن منافع همه ذی نفعان تصمیم گیری نمایند.
    روش کار
    این مقاله مروری، پس از تبیین مفهوم و ابعاد اخلاق در علم مدیریت و تصمیم گیری، به توضیح پیش نیازهای لازم برای مدل سازی مسائل با ابعاد اخلاقی و کاربرد روش های تحقیق درعملیات(OR) در مدل سازی این مسائل تشریح می گردد و به طور خاص، روش مدل سازی عامل بنیان (ABM) به عنوان یک روش نظامند قدرتمند در مدل سازی این گونه مسائل معرفی می شود.
    نتیجه گیری
    اغلب روش های کلاسیک OR که عموما در مسائل بهینه سازی مورد استفاده قرار می گیرند برای مسائل جدید با مضامین اخلاقی قابل استفاده نیستند و لازم است روش ها و ابزارهای جدیدتری برای مدل سازی و حل این گونه مسائل توسعه یابد. در این مقاله روش مدل سازی عامل بنیان به عنوان ابزاری قدرتمند برای مدل سازی مسائل اخلاقی و علوم اجتماعی پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: اخلاق، تحقیق در عملیات، شبیه سازی، علم مدیریت، مدل سازی عامل بنیان
  • سید مهدی الوانی، مقصود امیری، کیومرث احمدی* صفحه 20
    زمینه
    این پژوهش به بررسی ابعاد اجتماعی عملکرد سازمان ها پرداخته و با تاکید برگذار از مفهوم اخلاق اجتماعی در سازمان به مفهوم پاسخ گویی اجتماعی سازمانی، از پاسخ گویی اجتماعی سازمانی بعنوان مفر و راهی جهت خروج از بن بست تعاریف و سردرگمی های معناشناختی عملکرد اجتماعی سازمانی نام می برند. در همین راستا در پی بسط این مفهوم و تعریف ابعاد، مولفه ها و نشانگرهای ذیربط آن در سازمان های دولتی ایرانی بوده تا بتوان از این طریق زمینه استقرار یک نظام درجهت ایجاد و افزایش پاسخ گویی اجتماعی سازمانی را فراهم آورد.
    روش
    پژوهش برحسب هدف از نوع توسعه ای- کاربردی و برحسب روش از نوع همبستگی است که براساس الگوسازی معادلات ساختاری از طریق تحلیل عاملی و با بهره مندی از نرم افزار LISREL و استفاده ازآزمون دوجمله ای به بررسی روابط بین شاخص ها با مولفه ها، مولفه ها با ابعاد و ابعاد با مفهوم پاسخ گویی اجتماعی سازمانی می پردازد. نمونه آماری 21 نفر از نخبگان بوده که به شیوه دلفی، داده ها جمع آوری شده است.
    یافته ها
    نتایج در نهایت به تایید 5 بعد،11 مولفه و 35 نشانگر(شاخص) برای مفهوم پاسخ گویی اجتماعی سازمانی و تعریف یک سطح قابل قبول برای آن انجامید به طوری که با رعایت و در دستورکار قرار دادن این نشانگرها در این سطح قابل قبول، بستر جهت استقرار و ارتقای نظام پاسخ گویی اجتماعی سازمانی در سازمان های دولتی ایرانی فراهم می شود.
    نتیجه گیری
    با توجه به معناداری رابطه ابعاد پیشنهادی با مفهوم مورد نظر و مولفه ها با ابعاد و در نهایت تعداد زیادی از نشانگرها با مولفه ها، می توان مدل جامع و متشکل از ابعاد و مولفه و شاخص را برای این مفهوم نوین در سازمان های ایرانی بالاخص سازمان های دولتی ارائه نمود.
    کلیدواژگان: اخلاق اجتماعی، پاسخ گویی اجتماعی سازمانی مسوولیت پذیری اجتماعی سازمانی، معادلات ساختاری
  • فتاح شریف زاده* صفحه 30
    زمینه
    موضوع اخلاق و اخلاقیات از بدو شکل گیری جامعه تا زمان کنونی که عصر فناوری و اطلاعات می باشد مطرح بوده و مسئله ای نیست که بتوان آن را چه در زندگی اجتماعی و یا سازمانی نادیده و یا کم اهمیت تلقی کرد. اهمیت این مساله امروزه بیشتر نیز مشهود است به ویژه راجع به سازمان هایی که ملزم هستند علاوه بر پاسخگو بودن در قبال اعضای سازمان و افراد ذی نفع، در برابر جامعه نیز جوابگو باشند. به همین دلیل بحث مسوولیت های اجتماعی سازمانی و معیارهای جهانی و اصول اخلاقی- انسانی در اکثر جوامع دنیا از اهمیت به سزایی برخوردار است.
    روش کار
    در این تحقیق ضمن بررسی مفهومی اخلاق کار و تحلیل نظریه های مدیریتی، روانشناختی و جامعه شناختی در جوامع مختلف، عوامل موثر بر ارتقای اخلاق کار در سازمان های عمومی ایران تجزیه و تحلیل می شود. هدف این پژوهش، بررسی عوامل سازمانی موثر بر اخلاق کار در سازمان ها به منظور بالا بردن سطح اخلاق کار و ارائه رهنمود برای ارزش های معمول و همسو با مبانی ارزشی در سازمان ها و نهادهای اداری است. برای اجرای تحقیق از دو نوع ابزار جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و دست اول استفاده گردید که پژوهشگر بتواند داده های حاصل از تحقیق میدانی را در قبال اخلاق کار، تعهدکاری، وجدان و مسوولیت اجتماعی بررسی نماید.
    نتیجه گیری
    یافته ها حاکی از این است که عوامل سازمانی، محیط عینی سازمان و ویژگی های نیروی انسانی سازمان به طور موثر بر اخلاق و روابط کاری کارکنان اثر می گذارند. در خاتمه، پیشنهادهایی برای سازمان های مورد مطالعه، جامعه علمی و محققین آینده ارائه گردید.
    کلیدواژگان: اخلاق و روابط کار، اخلاق کار، عوامل سازمانی کار، فرهنگ و اخلاق کار
  • رضوان حجازی*، جنت مسافری صفحه 40
    زمینه
    در سال های اخیر ورود زنان در عرصه های مختلف اجتماعی گسترش روز افزونی داشته است. حضور زنان در فعالیت های اجتماعی و در کنار مردان این تصور را ایجاد می کند که کدام یک می تواند نقش و مسوولیت های خود را در زمینه های مختلف بهتر از دیگری ایفا کند. حرفه حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده به طوری که می توان گفت ورود زنان به این حرفه نیز افزایش چشمگیری داشته است و بالطبع عامل جنسیت و تاثیر آن در موضوعات مختلف حسابداری مورد توجه بسیاری از محققین حسابداری قرار گرفته است. با توجه به مسوولیت خطیر حسابداران و پاسخگویی آنان در برابر اقشار مختلف جامعه میزان رعایت اخلاق حرفه ای از سوی حسابداران از جمله موضوعاتی است که قابل بررسی و تعمق است.
    روش کار
    در این پژوهش تاثیر عامل جنسیت بر رعایت اخلاق حرفه ای و در پی آن میزان تعهد دو گروه زن و مرد حسابدار به معیارهای اخلاق حرفه ای مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور پرسش نامه ای با هدف سنجش میزان تعهد افراد به معیارهای اخلاق حرفه ای تهیه و بین دانشجویان و شاغلان در حرفه حسابداری توزیع شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش بیانگر عدم وجود تفاوت معنادار بین دو گروه است. تحلیل و بررسی بیشتر نیز حاکی از آن است که رابطه خطی معناداری بین اخلاق حرفه ای به عنوان متغیر وابسته و جنسیت به عنوان متغیر مستقل وجود ندارد. اما هنگامی که جنسیت در کنار سن قرار می گیرد این رابطه خطی معنادار می شود به طوری که قسمتی از تغییرات اخلاق حرفه ای توسط این دو متغیر توضیح داده می شود.
    نتیجه گیری
    نتیجه کلی بیانگر آن است که جنسیت در سنین پایین بر اخلاق حرفه ای تاثیرگذار است اما با افزایش سن این تاثیرگذاری کمرنگ می شود تا جایی که می توان گفت تاثیرپذیری خود را از دست می دهد.
    کلیدواژگان: اخلاق در حسابداری، جنسیت، حسابداران حرفه ای
  • محسن فر میهنی فراهانی، لیلا بهنام جام صفحه 50
    زمینه
    پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان رعایت مولفه های اخلاق حرفه ای آموزش اعضای هیات علمی است. از آنجا که محیط های آموزشی و بالاخص دانشگاه ها، وظیفه ای خطیر در جهت تربیت افراد و رشد و توسعه جامعه ایفا می کنند، ضرورت رعایت اخلاق حرفه ای هیات علمی به خاطر تاثیرگذاری شگرف برروی دانشجویان که اداره امور کشور را در ابعاد مختلف به دست خواهند گرفت مضاعف است.
    روش کار
    روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شاهد می باشند که با فرمول کرجسی و مورگان از تعداد 5758 نفر تعداد 361 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق اتنخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبارآن از دید متخصصان مورد تایید قرار گرفته و پایایی آزمون با ضریب آلفای کرونباخ علمی87/. تعیین گردیده است. در تحلیل داده های حاصل از ابزار پژوهش از آزمون های آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون تی تک گروهی،آزمون فرید من) استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش حاکی از اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای در امر آموزش از دیدگاه دانشجویان است. از دیدگاه دانشجویان مولفه های اخلاقی رعایت شده از جانب اعضای هیات علمی از بیشترین تا کمترین مولفه عبارت اند از: رعایت ادب و نزاکت در برابر دانشجویان، حفظ اسرار دانشجویان توسط اساتید، عدم تامین منافع مادی در قبال دادن نمره به دانشجویان، جلب اعتماد و احترام دانشجویان، داشتن روحیه تحمل و بردباری و سعه صدر در برخورد با دانشجویان از طرف اساتید، توجه به آراستگی ظاهر و پوشش مناسب توسط اساتید، پرهیز از شوخی و طنزهای ناشایست وعدم استفاده اساتید از امکانات دانشگاهی جهت امور شخصی. همچنین نتایج حاکی از تفاوت در اولویت بندی این مولفه ها در در دانشکده های پزشکی و غیر پزشکی است. از دید دانشجویان در دانشکده های پزشکی اخلاق حرفه ای بیشتر از غیر پزشکی رعایت می شود. اما این تفاوت از نظری آماری معنادار نیست.
    نتیجه گیری
    بهترین راهکار برای بهبود اخلاق حرفه ای، تلاش در جهت تهیه و تدوین منشور اخلاقی در دانشگاه ها با کمک مسوولین امر و صاحب نظران و نهادینه کردن این امر در دانشگاه هاست.
    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای آموزش، دانشجو، دانشگاه شاهد، مولفه های اخلاقی، هیات علمی
  • سعید صحت، گلشن احسان فر، سحر اصل باغ صفحه 60
    زمینه
    در عصری که ما زندگی می کنیم جامعیت اخلاق در تمامی زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره انکارناپذیر است. نهادینه سازی اخلاق در سطح سازمان ها و شرکت های خدماتی به خصوص شرکت های بیمه راهی است جهت ارتقای کمیت و کیفیت محصولات، خدمات، امنیت و ایمنی کارکنان، مشتریان و جامعه، مبارزه با فساد مالی و اخلاقی، توجه به شان و منزلت افراد و رعایت منصفانه قوانین و مقررات. به طور کلی نهادینه کردن اخلاق راهی است برای افزایش رضایت مشتریان، کیفیت زندگی کاری و نیز کیفیت جامعه ای که سازمان در آن فعالیت می کند. بررسی مسئله تقلب در بیمه نیز حائز نکات بسیار ارزنده ی علمی و عملی خواهد بود؛ زیرا ایجاد خسارت های ساختگی و تقلبی و دریافت وجوه و مبالغ هنگفت از شرکت های بیمه سبب ورود ضررهای مادی و معنوی به شرکت های بیمه شده است.
    روش
    در این پژوهش به منظور بررسی نقش اخلاق در کاهش تقلب شرکت های بیمه از دید مشتریان، بیمه گزاران بخش اتومبیل شرکت های بیمه به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. روش تحقیق در این مطالعه، پیمایشی توصیفی بوده و نمونه ای 114 نفری که از بیمه گزاران شرکت های بیمه ایران، آسیا و پارسیان انتخاب شده بودند، در تکمیل پرسشنامه ها مشارکت نمودند.
    یافته ها
    یافته های این تحقیق که حاصل آزمون فرضیه های آن می باشد، نقش اخلاق در کاهش میزان تقلب شرکت های بیمه ای را نشان می دهد.
    نتیجه گیری
    پس از آزمون میانه، نتایج نشان داد که رعایت اصول اخلاقی از سوی بیمه گزاران، بیمه گران و هم چنین نهادهای مرتبط با خسارت در کاهش تقلب بیمه ای تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: اخلاق، بیمه اتومبیل، تقلب، تقلب بیمه ای
  • حبیب زارع احمد آبادی*، پریسا جلیلی، محمدرضا زارع بنادکوکی صفحه 70
    زمینه
    دسترسی به منابع محیطی، پویایی، پیچیدگی، تنازع و عدم اطمینان محیطی، درمواردی بنگاه های کوچک و متوسط را وادار به رفتارهایی می کند که از منظر بیرونی غیرقانونی- اخلاقی برداشت می شود. هدف از این تحقیق بررسی موضوع اخلاق و قانون مداری در اقدامات کارآفرینانه شرکتی بنگاه های کوچک و متوسط می باشد.
    روش کار
    با شیوه نمونه گیری طبقه بندی شده از 185 مدیر- مالک بنگاه، پیمایش جامعی پیرامون مبادرت به رفتارهای غیرقانونی- اخلاقی در حین اقدامات کارآفرینانه شان صورت گرفت. ابتدا با انجام تحلیل عاملی، هشت شکل رفتار غیرقانونی- اخلاقی شناسایی گردید و سپس با استفاده از آزمون های آماری میانگین، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون فرضیات مختلفی به آزمون گذارده شد. همچنین با استفاده از شیوه تحلیل نیازهای کانو، الزام بر مبادرت به رفتارهای غیرقانونی اخلاقی برای توفیق در اقدامات کارآفرینانه سنجیده شد.
    یافته ها
    با وجود مبادرت به تمامی شکل های بروز رفتارهای غیرقانونی- اخلاقی از سوی بنگاه ها در راستای دستیابی به اهداف کارآفرینانه شان، با بزرگ شدن اندازه بنگاه ها سطح مبادرت به این رفتارها توسعه می یابد. در این میان برخی از رفتارهای غیرقانونی- اخلاقی نظیر مهندسی توافق، پنهان کاری اطلاعاتی و تبانی با تصمیم گیرندگان تاثیر بیشتری بر اقدامات کارآفرینانه شرکتی بنگاه ها داشته و در دسته اجباری از الگوی کانو قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    لازم است تا در برابر هریک از رفتارهای غیرقانونی و اخلاقی بنگاه ها که با هدف توسعه اقدامات کارآفرینانه شان صورت می گیرد، با توجه به تاثیر معنی دار و قابل توجه آن بر موفقیت بنگاه ها، اولویت و سیاست های متفاوتی در پیش گرفت. سیاست هایی که در عین جلوگیری از بروز رفتارهای غیرقانونی-اخلاقی، تاثیر منفی بر توسعه کارآفرینی بنگاه ها نداشته باشد.
    کلیدواژگان: اخلاق، کارآفرینی شرکتی، الگو کانو
  • حمیدرضا عریضی، آزاده عسگری*، ابوالقاسم نوری صفحه 80
    زمینه
    ارزش های افراد در هر سازمان اصلی ترین عامل تاثیرگذار در ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر اصول اخلاقی است. از آنجایی که پرستاری یکی از حرفه هایی است که نیازمند دانش اخلاقی برای هدایت عمل است، لذا در این پژوهش اولویت بندی ارزش های فردی پرستاران در کلیه بیمارستان های شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است و با ارزش های اسلامی تطبیق داده شده است.
    روش کار
    به منظور بررسی ارزش ها از زمینه یابی ارزش های روکیچ (ابزاری و نهایی) بهره گرفته شد. نمونه پژوهش را 103 پرستار شاغل در بیمارستان های شهر اصفهان تشکیل می دادند که ارزش های آنها توسط آزمون آماری مورد بررسی و رتبه بندی قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که مهم ترین ارزش های نهایی برای پرستاران امنیت خانوادگی، سلامتی و حیات پس ازمرگ؛ و مهم ترین ارزش های ابزاری برای پرستاران ارزش صداقت، توانایی و بلند همتی بوده است. سایر ارزش ها نیز به ترتیب اولویت آنها رتبه بندی گردیدند. تفاوت معنی داری در ارزش ها بر حسب متغیرهای زمینه ای (سن، جنس، سابقه و نوع کار) وجود نداشت.
    بحث: با توجه به تاثیر ارزش ها بر باورها و نگرش های کارکنان و با لتبع بر فرهنگ حاکم بر سازمان، می توان گفت شناسایی ارزش ها یکی از موضوعات مهم و اساسی در سازمان هاست و این امکان را فراهم می کند که سازمان ماهیت اخلاق را درسطح فردی دقیق تر دریابد و روند رشد اخلاق را در کل سازمان ردیابی کند و بر حسب لزوم مداخلاتی را انجام دهد.
    کلیدواژگان: اخلاق، ارزش های ابزاری، ارزش های فردی، ارزش های نهایی، پرستاران
|
  • D. Farhud* Page 1
    Background
    The ethical relationship between buyers and sellers, office workers and marketers, producers and consumers …, and also physicians and patients, in recent decade have been severely damaged more or less all over the world, including in our society. Professions which provide services to the people and society, with no possible material replacement, had eminent values. Physicians, teachers, spiritual leaders, judges, to begin with, all considered as highly esteemed occupations, have special status and holiness with their benefits reflected on the society. In any society, including home, school, town, city …violence causes violence and kindness results kindness in return. Investigations have been proved that kindness, as a merited ethical indicator, is effective and has produced positive feedback. In the society, values such as desire to serve the people, respect, kindness, gartiude, apologetic, ought to be instituted, In unhealthy and damaged societies, continuously and gradullay, fear from power replaces respect and competence. Hypocrisy, pretence, flattery, lying, opportunisticity, profiteering, with the label of politeness, and complements, replace sincere respect, humbleness, kindness and generosity.
    Conclusion
    In the present paper, ethical recommendations are aimed at the medical profession, but at the same time necessary reminders to patients, their families and companions, also the society, including government institutions and non governmental organizations that together guarantee a healthy and strong society, as a social capital, for a sustainable development.
    Keywords: Medical ethics, Patients esteems, Society welfare, Sustainable development, Social capital
  • A. Azar *, A. Sadeghi Page 10
    Background
    Nowadays, attention to the ethical dimensions of decision-making issues at different levels of national, regional or enterprise has become an undeniable issue. Developments such as globalization, community development, the emergence and development of large multinational companies, financial markets and etc. intertwined interests of the communities that didnt have noticeable influence on each other before. Hence the result of our actions and decisions in different communities affects other communities and also future generations more than ever. Considering the ethical issues in operations research as a powerful tool in decision making, helps policy makers and managers to pay attention to the interests of all stakeholders in their decision.
    Methods
    In this review paper, after an introduction to concept and dimensions of ethical issues in management science and decision making, necessary prerequisite for modeling problems with ethical dimensions are described and the application of operations research (OR) in modeling these issues explained. And specifically, the Agent Based Modeling (ABM) method as a powerful technique in modeling such problems is introduced.
    Results
    Most of the classical OR methods commonly used in optimization problems cannot be used for new issues with ethical content and therefore newer methods and tools for modeling and solving such problems should be develop. In this article Agent Based Modeling (ABM) method is suggested for modeling the ethical and social sciences problems
    Keywords: Agent Based Modeling (ABM), Ethics, Management science, Operations research, Simulation
  • M. Alvani, M. Amiri, K. Ahmadi* Page 20
    Background
    This research is about the survey social dimensions of organization performance and upon on passing of social ethics to corporate social responsiveness,and in order to exit from the semantic uncondensed and structural framework corporate social performance.Researchtries to explanation concept of Corporate social responsiveness and to define indexs,components and dimensions of its conceptfor deployment and enhancement of corporate social responsiveness system in the Iranian organizations.
    Methods
    Research as goal – based is developmental – application and on the basis of method is correlation via factor analysis that sampling is unrandomely and the collecting of date is done via delphi technique.
    Results
    This research provides a model for Iranian organizations in order to have an operational system in our country.This model has 5 dimension,11 component and 35 index
    Keywords: Corporate social responsibility, Corporate social responsiveness, Social ethics, Structural equations
  • F.Sharifzadeh* Page 30
    Background
    The issue of ethics has been dealt with since the primitive days of establishing society through our technology age. This issue is not the one we can ignore and/ or undermine it. Nawadays, the importance of ethics is more visible, especially regarding those organizations, in addition to organization and stake holders, which have obligation with respect to society. For this reason, the argument for organizational social responsibility has been considered of great importane regarding human- ethical principals in most parts of the world.
    Methods
    In this research, after reviewing the conceptual framework of ethical work, managerial, psychological and sociological theories, influential factors affecting the improvement of work ethics in Iranian public organizations are analyzed. Conducting this research, the investigator took advantage of both primary and existing data collection methodology. This approach enabled researcher to evaluate data and information collected from survey research regarding work ethics, working obligation, conscience,/ and social responsibility.
    Results
    research findinds suggest that organizational factors, organizational objective environment and organization human work force effectively impact on employee's working relations and ethics. In conclusion, different types of recommendations were made regarding scientific society, applied suggestions for organizations and future investigators.
    Keywords: organizational – work factors_work ethics_working relations_ethics_work ethics_culture
  • R. Hejazi *, J. Mosaferi Page 40
    Background
    In recent years, women’s role increasingly expanded in various social areas, presence of women alongside men. in social activities, create this question that which one could play their role and responsibilities better than the other. Accounting profession is not exception, so it can be said the women which are came to this profession increased and many accounting researcher have considered gender factor and its impact on various topics of accounting. According the solemn responsibility of accounting and their response to various social groups, respecting the ethics in accounting profession is so important.
    Methods
    This study reviews the influence of gender on ethics standards and the level of accountant’s commitment in two groups of male and female. For this purpose a questionnaire that measure people’s commitment level to the professional ethics standards was prepared. It was distributed between students and employees in accounting profession.
    Results
    Research results indicate no significant difference between two groups. Further analysis and review also suggest that no significant linear relationship between professional ethics as the dependent variable and gender as independent variable exits. But when gender is placed alongside age, there is a significant linear relationship so that, some parts of ethics changes are described by these two variables.
    Conclusion
    The overall results indicate that gender effects on professional ethics at lower age. When age increase, this effect is reduced as far that gender loses self impact on professional ethics.
    Keywords: Ethics, Gender, Professional accountants
  • M. Farmahini Farahani, L. Behnam Jam Page 50
    Background
    The aim this study is observance professional ethics components in education among faculty members from students viewpoint. Ethics need to be in every profession, including employment and working conditions. Since the educational environments and especially universities, have critical duty in education and the community development, Observance of professional ethics faculty has doubled, due to its high impact on the future of the students
    Methods
    This study is a descriptive survey. Statistical community included all students in Shahed university Number 361 were selected as research samples According to formula Krjsy and Morgan The data gathering tool is a researcher made questionnaire. Professionals have confirmed the validity of research instrument and its reliability with Cronbach's alpha coefficient is /87. In data analysis was used descriptive statistics(mean, frequency, percentage, standard deviation) and inferential statistics(t-test single group, Friedman test)
    Results
    The findings indicates the importance of professional ethics in education from the perspective of students. Ethics components of the faculty of the highest to the lowest component are: Respect for the students attention, Privacy own students. Failure to provide material benefits in return for giving score to students. Trust and respect of students, having a spirit of tolerance and openness in dealing with students. Attention to appearance and covering appropriately by teachers, avoiding inappropriate humor and jokes. not using the University facilities for personal matters by teachers. The results also indicate differences in the prioritization of the components in the medical and non medical colleges. Professional ethics in medical colleges than non-medical colleges students will be respected. But this is not statistically significant difference
    Conclusion
    The best strategy to improve professional ethics, is trying to prepare and develop a Code of Ethics, With the help of authorities and experts, and the institutionalization of this subject in university.
    Keywords: Education, Ethical components, Faculty, professional ethics, Shaded university, Students
  • S. Sehhat, G. Ehsanfar, S. Aslebagh Page 60
    Background
    In our society, extension of ethics in all cultural and socio-economic fields is important. Socializing ethics in organizations, especially insurance companies is a way to improve quantity and quality of products, services, security and safety of employees, customers and society, to prevent from financial and moral corruption, to notice the dignity of individuals and to obey the regulations fairly. In general, socializing of ethics is a way to increase customer satisfaction and quality of community that the organization operates in. Investigating the problem of fraud in insurance has very valuable scientific and practical points too, because of making artificial losses and receiving large amounts of claims from insurance companies causes physical and mental losses to insurance companies.
    Methods
    In this study in order to investigate the influence of ethics on reducing fraud in customer's point of view, so policy holders of auto insurance department were considered. In this study the sample of 118 respondents has been selected from Iran, Asia and Persian insurance companies, for answering questionnaires.
    Results
    Findings of this research that are the result of testing hypotheses show the role of ethics in amount of fraud in insurance companies.
    Conclusion
    After the median test, results showed that following ethical principles by policy holders, insurers and the institutions related to losses influence in reducing insurance fraud. The results of current study help to identify the role of ethics on decreasing insurance company’s fraud significantly.
    Keywords: Auto insurance, Ethics, Fraud
  • H.Zare Ahmadabadi*, P.Jalili, M. R. Zare Banadkooki Page 70
    Background
    Resources munificence, dynamic, complexity, hostility and uncertainty force SMEs to reactions which seem rule and ethic breakings externaly. This article analyses SMEs ethical and moral acivities in entrepreneurial processes.
    Methods
    Based on stratified sampling of 185 managers-owners of SMEs, a survey accomplished for rule and ethic breaking in corporate entrepreneurial activities. In first step 8 latent factors explorated for SMEs non-moral and ethical activities and analysed effect of size and industrial categoris on them with statistical procedures. Then with regression analysis the relationships between prosecution of non-ethical and moral activities on corporate entrepreneurial practices has been tested. On the basis of Kano's model, non-ethical and moral activities categorized in straight to entepreneurial goals.
    Results
    SMEs practice all types of non-ethical and moral activities for their entrepreneurial achivements. By firm's enlargement, this conclusion will be more acceptale. Some non-ethical and moral activities such as Consent Engineering and information hide Influences on corporate enetreneurial achivements and embedded in must-be category of Kano's model categorization.
    Conclusion
    Different priorities and policies planning should be persue related to non-moral and ethical activities and their effects on corporate enetreneurial achivements. Policies that control rule and ethic breaking and extend corporate enetreneurial prosperousness.
    Keywords: Corporate entrepreneurship, Ethics, Kano model
  • H. Oreyzi, A. Askari *, A. Nouri Page 80