فهرست مطالب

نشریه علوم و تکنولوژی محیط زیست
سال چهاردهم شماره 2 (پیاپی 53، تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/25
  • تعداد عناوین: 14
|
  • امیرحسام حسنی، سید مهدی برقعی، مریم محمدی صفحه 1
    با پیشرفت فن آوری و تعدد صنایع مختلف، پساب حاصل از فرایندهای صنعتی تهدیدی جدی برای محیط زیست به شمار می رود. این گونه پساب ها که حاوی فلزات سنگین حاصل از فرایندهای صنعتی گوناگون می باشند، با ورود به محیط زیست اثرات نامطلوبی برارگانیسم های زنجیره غذایی و انسان می گذارند.
    در زمینه حذف فلزات سنگین از فاضلاب های صنعتی به روش ترسیب شیمیایی، تبادل یونی و روش های بیولوژیکی تحقیقات زیادی صورت گرفته است ولی کاربرد سیستم های غشایی نظیر نانوفیلتراسیون امروزه به عنوان یک روش مناسب و کارآمد مطرح بوده و تحقیقات بسیاری در این زمینه در حال انجام می باشد.
    هدف اصلی این پژوهش ارزیابی کارایی سیستم نانوفیلتراسیون در حذف فلزات سنگین نیکل، کروم و کادمیوم از پساب های صنعتی و عوامل موثر بر عملکرد آن می باشد. در این تحقیق با استفاده از یک پایلوت نانوفیلتراسیون به ظرفیت 40 مترمکعب در روز به همراه فیلترهای 1 و 5 میکرونی و یک غشای نیمه تراوای پلی آمید (4040 – (NF90، سعی شد با افزایش غلظت فلزات سنگین موجود در فاضلاب ساخته شده مصنوعی، تاثیر تغییرات غلظت در روند حذف فلزات سنگین به صورت مجزا و مخلوط چند فلز مورد بررسی قرار گیرد.
    براساس نتایج حاصل با افزایش غلظت فلزات سنگین کارایی سیستم نانوفیلتراسیون افزایش یافت که بالاترین بازده در حذف فلزات، در غلظت 100 میلی گرم بر لیتر به دست آمد و میانگین بازده حذف تک تک و مخلوط فلزات فوق به ترتیب 95.4 % و 97.5% حاصل شد.
    همچنین با افزایش غلظت فلزات ورودی، فشار عملیاتی سیستم کاهش و درصد بازیابی غشا افزایش یافت و میانگین بازده بازیابی غشا در حالت حذف مجزا و مخلوط فلزات به ترتیب 72.8% و 72.4% حاصل شد، و بیش ترین بازده حذف و بالاترین درصد بازیابی غشا و کم ترین فشار کاربردی در حذف فلز کادمیوم مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: نانوفیلتراسیون، فلزسنگین، فاضلاب صنعتی، درصد بازیابی
  • حسین موسی زاده، علیرضا کیهانی، ارژنگ جوادی، حسین مبلی، کارن ابری نیا، احمد شریفی صفحه 13
    آرایه فتوولتاییک تراکتور الکتریکی هیبریدی به کمک پانل های خورشیدی قبل از ساخت، طراحی شده و به وسیله نرم افزار MATLAB شبیه سازی گردید. این آرایه از تعداد 15 عدد پانل خورشیدی تشکیل یافته که تعداد 5 عدد از پانل ها به صورت سری به همدیگر وصل شده و 3 گروه 5 تایی به همدیگر موازی می شوند. روابط بین پارامترهای ورودی و خروجی و عوامل محیطی موثر در آن با روابط ریاضی مدل شده و نمودارهای ولتاژ-جریان، ولتاژ- توان در شرایط مختلف و به ازای پارامترهای متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل نمودار های مختلف نشان داد که این نمودارها با دقت قابل قبولی منطبق به مقادیر عملی بوده و در اکثر موارد با اختلاف کم تر از 97% در مقایسه با داده های مربوط به کارخانه سازنده قابل استفاده می باشد. نهایتا الگوریتم ایجاد شده با الگوریتم لابراتوار ملی ساندیا مورد مقایسه قرار گرفت و انطباق خیلی نزدیکی نتیجه گرفته شد. همچنین نشان داده شد که نمودارهای حاصل از الگوریتم ساندیا علی رغم پیچیدگی این الگوریتم کاملا منطبق بر مقادیر مدل ارایه شده در این مقاله بوده و به خوبی می توان از این مدل ساده به جای آن مدل پیچیده استفاده کرد.
    کلیدواژگان: فتوولتاییک، تراکتور الکتریکی، پانل های خورشیدی، شبیه سازی
  • مسعود منوری، مریم مروتی، امیرحسام حسنی، پروین فرشچی، زهرا روستا صفحه 27
    ایران دارای آب و هوای نیمه خشک است. هر چند حجم آب های سطحی در آن زیاد می باشد، لیکن به دلیل عدم کنترل مناسب آب ها، کمبود آب در کشور وجود دارد. بنابراین می توان از طرح های تغذیه مصنوعی به عنوان راه حل بهینه برای مقابله با بحران آب، بهره جست. دشت یزد- اردکان با مساحت 11393 کیلومتر مربع در استان یزد واقع شده و مصارف آب برای بهره برداری های کشاورزی، صنعتی و معدنی و شرب در آن زیاد است. این حوزه دربرگیرنده شهرستان های یزد، اردکان، میبد، تفت، صدوق و مهریز می باشد که بیشترین جمعیت را در استان به خود اختصاص داده است.
    با توجه به این که اجرای پروژه های توسعه دارای اثرات زیست محیطی مثبت و منفی متعددی است، لذا می بایست مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی برای آن ها انجام شود. برای ارزیابی اثرات طرح های تغذیه مصنوعی در دشت یزد-اردکان از روش منوری 2001 استفاده شده است. در این روش چهار محیط فیزیکی، بیولوژیکی، اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار می گیرد. پیش بینی اثرات در دو گزینه عدم اجرای طرح و اجرای طرح و در فازهای ساختمانی و بهره برداری بررسی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، گزینه اجرای طرح با 14 اثر منفی در مرحله ساختمانی و 117 اثر مثبت در مرحله بهره برداری نسبت به گزینه عدم اجرای طرح با 21 اثر منفی در مرحله ساختمانی و 74 اثر مثبت در مرحله بهره برداری، نشان داد که اجرای طرح در دشت یزد- اردکان با اعمال اقدامات اصلاحی امکان پذیر می باشد.
    کلیدواژگان: بررسی اثرات زیست محیطی، طرح های تغذیه مصنوعی آبخوان ها، زیرحوزه آبخیز، دشت
  • لیما طیبی، سهیل سبحان اردکانی صفحه 37
    از آن جا که استفاده از آب رودخانه گاماسیاب به عنوان بزرگ ترین و پرآب ترین رودخانه استان همدان جهت امور مختلف به ویژه ایجاد و توسعه کارگاه های تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا به سرعت رو به گسترش می باشد، لذا لزوم سنجش پیراسنجه های کیفی آب این رودخانه ضروری به نظر می رسد، بر این اساس در این تحقیق جهت سنجش کیفی و ارزیابی عوامل موثر بر کیفیت آب رودخانه گاماسیاب به ویژه کارگاه های تکثیر و پرورش ماهی با انتخاب پنج ایستگاه نمونه برداری در طول رودخانه اقدام به سنجش پیراسنجه های کیفی آب و مقایسه آن ها با مقادیر استاندارد نمودیم.
    نمونه برداری طی سه ماه مرداد، شهریور و اسفند 1386 از پنج ایستگاه یاد شده در دو نوبت صبح (از ساعت 9 تا 12) و عصر (از ساعت 14 تا 17) به منظور داشتن پراکنش زمانی مناسب از لحاظ اثرات تغذیه ای ماهیان بر روی ویژگی های کیفی آب انجام شد. نمونه های آب در ظروف پلی اتیلنی درب دار جمع آوری و پیراسنجه های غلظت اکسیژن محلول، pH و هدایت الکتریکی در محل اندازه گیری شد. سپس نمونه ها داخل یخدان قرار گرفته و در کوتاه ترین زمان ممکن جهت اندازه گیری غلظت پیراسنجه های اکسیژن مورد نیاز زیست-شیمیایی، آمونیوم، نیتریت، نیترات و اورتوفسفات به آزمایشگاه منتقل گردید.
    نتایج تحقیق بیانگر آن بود که به جز در مورد میانگین مقادیر هدایت الکتریکی که هیچ کدام از ایستگاه ها تفاوت معنی دار با یکدیگر نداشته اند، در مورد سایر پیراسنجه های مورد ارزیابی چنین امری مشاهده نمی شود. به طوری که در مورد میانگین غلظت اکسیژن محلول، pH و اکسیژن مورد نیاز زیست-شیمیایی تنها کانال ورودی آب کارگاه قزل دانش با ایستگاه شاهد تفاوت معنی دار نداشته است. همچنین میانگین غلظت یون های آمونیوم و نیتریت ایستگاه شاهد با سایر ایستگاه های نمونه برداری به دلیل ورود بار قابل توجهی از مواد مغذی به رودخانه بر اثر فعالیت های آب زی پروری و همچنین فاضلاب روستاهای اطراف تفاوت معنی دار داشته است.
    در مقایسه کارگاه های مورد مطالعه از جهت میانگین غلظت مواد مغذی همچون آمونیوم و نیترات با توجه به گروه بندی آماری مشخص شد بین کارگاه ها تفاوت معنی دار آماری وجود دارد. به طوری که کارگاه قزل دانش با تولید 100 تن ماهی پرواری در مقایسه با کارگاه قزل زاگرس با تولید 190 تن ماهی پرواری بار بیشتری از آلودگی را به رودخانه وارد نموده است.
    با مقایسه میانگین غلظت پیراسنجه های مورد ارزیابی آب رودخانه گاماسیاب با جدول کلاسه کیفی آب ها از نظر پیراسنجه های فیزیکی، شیمیایی و زیستی می توان چنین بیان داشت که کیفیت آب این رودخانه در طبقه آب های ندرتا آلوده تا آب هایی با آلودگی متوسط قرار می گیرد. بنابراین، این رودخانه در حال حاضر توان خودپالایی آلاینده ها را دارد ولی با توجه به سیاست های کشور و به ویژه استان همدان در توسعه صنعت آبزی پروری و همچنین عدم نظارت بر منابع آلاینده وارد شده، این رودخانه در آینده ای نه چندان دور با معضلات جدی به ویژه بروز پدیده خوراکوری مواجه خواهد شد.
    کلیدواژگان: گاماسیاب، پیراسنجه های کیفی، آبزی پروری، فاضلاب روستایی، همدان
  • فریده عتابی، کامران ماهوتچی سعید، زهرا عابی صفحه 51
    گازطبیعی به علت ویژگی ذاتی و به ویژه سازگاری با محیط زیست، از جمله حامل های انرژی است که در دو دهه نخست سده کنونی بالاترین نرخ رشد را در میان حامل های انرژی داشته است و این امر بدان معنی است که سهم گاز طبیعی در سبد انرژی مصرف جهان رو به افزایش است.
    در این مقاله با توجه به آخرین آمار و اطلاعات موجود درمورد آلودگی هوا و قیمت سوخت، میزان صرفه جویی اقتصادی ناشی از کاهش خسارات وارد بر سلامت افراد جامعه حاصل از احداث یک جایگاه سوخت رسانی گازطبیعی فشرده تک منظوره با 4 دیسپنسر و مصرف سالانه 10.512.000 مترمکعب گازطبیعی فشرده (CNG) برآورد شده است. به این ترتیب که خسارت ریالی ناشی از انتشار آلاینده های حاصل از مصرف 1 مترمکعب CNG و 1 لیتر بنزین محاسبه شده و در نهایت با توجه به میزان فروش سالانه یک جایگاه سوخت رسانی CNG کل صرفه جویی ناشی از کاهش آلودگی هوا حاصل از مصرف گاز در مقایسه با حجم معادل بنزین (به ازای هر کیلومتر پیمایش تعیین شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که کل صرفه جویی ناشی از کاهش خسارات وارد بر سلامتی ناشی از آلودگی هوا برای یک جایگاه سوخت رسانی تک منظوره CNG حدود 26.088.303.168ریال است. این مقادیر در بعد کلان ارقام قابل توجهی است و در دراز مدت عواید بسیاری از جمله کاهش آلودگی هوا، افزایش سلامت افراد جامعه، کاهش مصرف بنزین و گازوئیل، جلوگیری از خروج ارز، رفع وابستگی به خارج در زمینه فناوری روز دنیا و ذخیره نفت در سال های آینده را عاید کشور خواهد نمود.
    کلیدواژگان: صرفه جویی اقتصادی، جایگاه سوخت رسانی، CNG، آلودگی هوا، میزان مصرف بنزین
  • محمدرضا پورجعفر، هادی محمودی نژاد، شاهین ایلکا، حامد عاقبت بخیر صفحه 61
    گردشگری روستایی به عنوان فرآیندی در توسعه روستایی قلمداد می شود که با ایجاد فعالیت های مکمل کشاورزی، می تواند زمینه توسعه اقتصادی و زیست محیطی روستایی را در زمینه افزایش درآمد، اشتغال زایی و معیشت پایدار روستایی فراهم کند که بهبود کیفیت زندگی و توزیع متعادل و مناسب خدمات و تسهیلات را در چارچوب توسعه منطقه ای و محلی، به همراه دارد. در این میان قابلیت ها و جاذبه های طبیعی مناطق روستایی ایران، می توانند منابع و در عین حال فرصت هایی در توانمندسازی روستایی به شمار روند. علاوه بر این، نوع رویکرد توسعه گردشگری روستایی (راهبردی، بازساخت کارکردی و راهبردی)، اثرات مثبت و تبعات منفی اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در هنگام مداخله در نواحی روستایی را باعث می شود. در این پژوهش که از روش توصیفی و روش فراتحلیل بهره برده است، تلاش شده تا با بررسی و ارزیابی کیفی رویکردهای گردشگری روستایی، امکان انتخاب بهترین راهکار مداخله در نواحی روستایی فراهم شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که رویکرد راهبردی در رویه تحلیل عوامل راهبردی (SWOT)، می تواند با برخورداری از نگاه همه جانبه و انعطاف پذیر به متغیرها و مولفه های گردشگری روستایی، بیشینه کارآمدی در حوزه برنامه ریزی، طرح ریزی و اجرا در توسعه گردشگری روستایی را فراهم آورد که می بایستی در ساختار فعلی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و سیاستی ایران، مورد ارزیابی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: گردشگری روستایی، رویکرد راهبردی، رویکرد بازساخت، برنامه ریزی راهبردی، ارزیابی و فراتحلیل
  • مهدی ترکیان بلداجی، بهمن نجفی، امیرحسین زمزمیان، رضا ابراهیم زاده صفحه 81
    بیودیزل آلکیل استر اسیدهای چربی است که از منابع طبیعی مانند روغن های گیاهی و یا چربی های حیوانی تولید می شود. این سوخت در مقایسه با گازوئیل متعارف فاقد ترکیبات گوگرد و آروماتیک بوده و در ساختمان مولکولی خود 10% اکسیژن دارد که باعث کاهش آلایندهای خروجی از اگزوز موتور می گردد. در این تحقیق بیودیزل از روغن پسماند حاصل از پخت و پز به روش ترانس استریفیکاسیون و در حضور کاتالیزور سدیم هیدروکسید (5/ درصد وزنی روغن) و متانول با نسبت مولی الکل به روغن 6 به 1 تولید شد. از روش کریستالیزه کردن استر در حلال هگزان نرمال برای بهبود برخی از خواص فیزیکی بیودیزل نظیر نقاط ابری شدن و ریزش استفاده گردید. نمونه های مختلفی از مخلوط بیودیزل (10، 20، 30، 40، 50، 60، 70، 80 و 90 درصد حجمی) و گازوئیل تهیه شده و از بیودیزل خالص و گازوئیل خالص نیز به عنوان سوخت شاهد استفاده گردید. سپس خواص فیزیکی هر یک مانند چگالی، ویسکوزیته، نقطه ابری شدن، نقطه ریزش و ارزش حرارتی نسبت به گازوئیل مورد مقایسه قرارگرفت. نتایج نشان داد که با افزایش درصد بیودیزل در نمونه ها چگالی، ویسکوزیته، نقطه ابری شدن و نقطه ریزش در مقایسه با گازوئیل متعارف افزایش یافت.
    کلیدواژگان: بیودیزل، روغن پسماند، ترانس استریفیکاسیون، خواص فیزیکی سوخت
  • محمد علی عباس پور، علیرضا حاج ملاعلی کنی صفحه 89
    یکی از مشکلات و چالش های پیش روی مدیران و برنامه ریزان بخش انرژی در حوزه مدیریت مصرف، فقدان به کارگیری صحیح آمار و اطلاعات موجود در قالب یک الگوی مناسب جهت شبیه سازی و پیش بینی روند تغییرات تقاضا محسوب می شود. در بسیاری از موارد روش آزمون و خطا در فرایند تصمیم سازی به کار گرفته می شود. در مواردی که استفاده از الگویی مناسب می تواند چالش مذکور را مرتفع سازد، عدم به روز رسانی به هنگام آمار و اطلاعات مورد استفاده در الگو، چالش جدیدی را به وجود می آورد که فقدان امکان تصمیم سازی به موقع از اولین نتایج منفی آن به حساب می آید.
    در این مقاله تلاش شده است که با معرفی و به کارگیری مدل های رگرسیونی و تلفیق آن با فن آوری IT هر دو چالش فوق الذکر به طور همزمان بر طرف گردیده و مسیر تصمیم سازی در مدیریت مصرف انرژی در بخش خانگی و تجاری کشور که به صرفه جویی و کنترل مصرف بی رویه می انجامد هموار شود. بدون تردید، این امر می تواند موجب کاهش انتشار گازهای GHG و ایجاد محیط زیستی بهتر شود.
    کلیدواژگان: مدل سازی انرژی، فن آوری اطلاعات، مدیریت مصرف و کاهش آلودگی
  • ایمان همایون نژا، پریا امیریان، عیسی پیری صفحه 99
    امروزه مسئله مواد زاید جامد شهری یا پسماند شهری یکی از مسایل و مشکلات جدی در کل شهرهای دنیا است. بررسی کمیت و کیفیت مواد زاید جامد شهری، همراه با طرح بازیافت و تفکیک مواد از مبدا و استفاده از مواد آلی زباله ها جهت تولید کود آلی، به عنوان مهم ترین مسایل در بحث مدیریت پسماندها مطرح می باشد. لذا با توجه به ملاحظات بهداشتی و اقتصادی، انگیزه انجام مطالعه ای در خصوص بررسی کیفیت فیزیکوشیمیایی کود حاصل از زباله های عادی شهر زاهدان ایجاد گردید، تا بتوان از این طریق کمبودهای موجود را شناسایی و جهت ارتقای کیفیت کود تولیدی، راهکارهای مدیریتی مناسب را ارایه نمود. بدین منظور جهت آنالیز کود کمپوست و بیوکمپوست حاصل از زباله های شهری زاهدان در دو مرحله در زمستان 85 و تابستان 86 به نمونه برداری اقدام شد. نتایج حاصل از بررسی های آزمایشگاهی حاکی از آن است که غلظت فلزات سنگینی چون کادمیوم و روی و درصد رطوبت در کودها به خصوص در فصل تابستان به دلیل گرمای بالای هوا و تبخیر شدید از سطح توده های کود در حد مطلوبی نمی باشد. ولی غلظت مواد مغذی همچون ازت، فسفر و پتاسیم در توده های کود در حد استاندارد می باشد. به طور کلی تغییرات کیفیت کودهای کمپوست و بیوکمپوست تولیدی سازمان بازیافت شهرداری زاهدان به صورت فصلی بوده به گونه ای که در فصل زمستان بهتر از تابستان است که شرایط جوی منطقه، تغییرات درجه حرارت و وزش بادهای فصلی عامل اصلی بروز چنین شرایطی است. همچنین کیفیت کود بیوکمپوست با توجه به درصد بالای مواد آلی که داراست، نسبت به کمپوست جهت تقویت خاک بهتر است. به طور کلی می توان با مراقبت بیشتر از توده های کود به خصوص در فصل گرما و آموزش مداوم خانوارها جهت تفکیک مناسب تر پسماندها در منازل، وضعیت کیفی کودهای آلی حاصل از پردازش زباله های شهر زاهدان را بهتر و ایده آل تر از قبل نگاه داشت.
    کلیدواژگان: خصوصیات کیفی، کمپوست، بیو کمپوست، زاهدان
  • مهرزاد کشاورزی فرد، علی ماشینچیان مرادی، سید محمدرضا فاطمی، عباس اسماعیلی ساری صفحه 107
    سموم ارگانوکلره به علت خاصیت سرطان زایی، اثر سمیت تاخیری و تاثیر این سموم بر سیستم عصبی ماهیان و همین طور انسان، دارای اهمیت زیادی هستند. در این پروژه، غلظت سموم ارگانوکلره شامل لیندان، هپتاکلر، آلدرین، دیلدرین و ددت) در رسوبات سواحل جنوبی دریای خزر در ایستگاه های آستارا، هشتپر، بندر انزلی، کیاشهر، رامسر، چالوس، نور، فریدون کنار، خزرآباد ساری و بندر ترکمن اندازه گیری شد. پس از نمونه برداری از ایستگاه های یادشده، نمونه ها استخراج، جداسازی و تغلیظ گردیدند و سپس توسط دستگاه گازکروماتوگراف مجهز به دتکتور الکترون کپچر مورد آنالیز قرار گرفتند. در نمونه های رسوبات، سم هپتاکلر با میانگین غلظت 493/0 میلی گرم در کیلوگرم وزن تر بیشترین غلظت و سم آلدرین با میانگین غلظت 001/0< میلی گرم در کیلوگرم وزن تر کمترین غلظت را داشته است. ترتیب این سموم در رسوبات بر اساس میانگین غلظت به این صورت است: آلدرین< لیندان< دیلدرین< ددت< هپتاکلر.
    کلیدواژگان: دریای خزر، رسوبات، سموم ارگانوکلره، سواحل جنوبی
  • بهنوش خوش منش زاده، سید مسعود منوری، فرهاد دبیری صفحه 115
    ارزیابی زیست محیطی راهبردی(SEA)1، یک فرآیند و رویکرد نظام مند و نوین است که شناسایی، پیش بینی و ارزیابی اثرات و پیامدهای زیست محیطی را در عالی ترین سطوح تصمیم گیری (سطح کلان) و در چهارچوب توسعه کلان و در فرآیند طرح ریزی برنامه ها، طرح ها و سیاست ها به طور جدی و موثر مد نظر قرار می دهد.
    در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای توسعه یافته، نمونه های روشنی از قوانین و مقررات مرتبط با ارزیابی زیست محیطی راهبردی وجود دارد. در واقع اولین سند قانونی SEA در سال 1969، در آمریکا تدوین گردید و پس از آن کشورهایی همچون کانادا، هنک کنگ، دانمارک و دیگر کشورها، ضوابط و مقرراتی را به عنوان نیازمندی های ویژه برای ارزیابی های علمی – اجرایی منتشر نمودند. تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که این قوانین عمدتا در سطوح بخشی و آمایش سرزمین کاربردی تر و موثر تر بوده اند. در این زمینه کشور انگلستان به عنوان یکی از فعال ترین کشورها در پایه ریزی دستورالعمل های روش شناسی مناسب با این موضوع شناخته شده است.
    بیش از یک دهه از تصویب قوانین و مقررات مرتبط با ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA)2 در ایران می گذرد و اجرای آن ها درسال های اخیر با جدیت دنبال می شود. لیکن علی رغم اهمیت بسیار زیاد و گستردگی دامنه شمول ارزیابی زیست محیطی راهبردی (SEA) تا کنون قانون یا مقرراتی که به تصویب مراجع ذی صلاح برسد، تدوین نگردیده است. در این تحقیق، با بررسی های صورت گرفته در کشورهای پیشرو در این خصوص، مشخص گردیده است که الزامات مربوط به ارزیابی زیست محیطی راهبردی عمدتا در دو سطح مشهود می باشد، یکی در سطح قانون گذاری و دیگری در سطح سیاست گذاری و تصمیم گیری. در صورتی که در بخش اول یعنی قانون گذاری تدابیر لازم اندیشیده نشود، سیاست گذاری با رعایت الزامات مربوط نتیجه بخش نخواهد بود. همچنین با تحقیقات و مطالعات انجام گرفته پیشنهادهایی جهت اثربخشی ارزیابی زیست محیطی راهبردی در ارکان تصمیم گیری و سیاست گذاری به منظور ایجاد یک نظام مدیریت یکپارچه که لازمه و پیش نیاز اجرای موثر آن می باشد، ارایه شده است.
    کلیدواژگان: ارزیابی زیست محیطی راهبردی، ارزیابی اثرات زیست محیطی، قوانین و مقررات، حقوق
  • محمد احمدی بافنده، آسیه اقدسی صفحه 123
    در طول سال های اخیر، فعالیت های انسان در راستای توسعه، تهدیدات و تاثیرات متعددی را متوجه محیط زیست نموده است که با توجه به ارتباط متقابل توسعه و محیط زیست که دو مقوله لاینفک می باشند، تنها از طریق مدیریت عوامل تخریب کننده و یا تاثیر گذار بر محیط زیست می توان این آثار منفی را تعدیل و آشفتگی های زیست محیطی را کنترل نمود. بدین جهت مدیریت سازمان های شهری همچون شهرداری ها با توجه به توسعه ناپایدار و بی رویه شهر و شهر نشینی و نیز گسترش و افزایش معضلات زیست محیطی، فعالیت های گسترده ای را در طی سال های اخیر با هدف حفظ محیط زیست و کنترل و کاهش آلودگی های زیست محیطی، در سطح منطقه، ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و کنترل و کاهش آلودگی های زیست محیطی در سطح منطقه، ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و ارتقای سطح دانش و آگاهی شهروندان، کاربرد فناورهای نوین زیست محیطی، استفاده بهینه از منابع انرژی، حفظ آثار فرهنگی، هویتی و توسعه زمینه علمی و فرهنگی، با اجرای پروژه های متعددی به اجرا رسانیده اند. یکی از فعالیت های صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست و آشنایی با شیوه های نوین تامین انرژی و استفاده بهینه از منابع انرژی، طراحی و اجرای پروژه احداث پارک انرژی در بوستان نیلوفر منطقه 1 می باشد. در این پروژه، احداث یک پارک انرژی با معرفی سیستم های تجدید پذیر تامین انرژی در قالب احداث ساختمان انرژی، نمایشگاه انرژی های تجدید پذیر، احداث پارکینگ خورشیدی و مسیرهای خورشیدی و... مد نظر قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: انرژی های تجدید پذیر، پارک انرژی، ساختمان انرژی
  • یاور رستم زاده، شهاب ایلکا صفحه 133
    در نواحی ساحلی دریای خزر و منطقه ترکمن صحرا به طور اعم، و گمیشان به طور اخص، گونه هایی از معماری مسکونی در میان اقوام ترکمن دیده می شود که نمونه ای ارزنده از دانش بومی در ساخت مسکن روستایی را نشان می دهد، چنان که گونه ای همسازی و همگونی بین معماری و شرایط زیست محیطی و در عین حال، اقتضای جغرافیایی و مکانی این مناطق را شکل می دهد. این امر خاصه در گمیشان با به کارگیری مصالح بوم آورد و خلق تکنیک های ویژه ساخت خود را نشان می دهد که کارآمدترین روش پاسخ گویی به نیازهای فیزیکی و روحی ترکمنان ساکنان این سرزمین را بیاد می آورد. از سویی دیگر، پس از تخته قاپو شدن عشایر ترکمن در سال 1305 و به آتش کشیدن آلاچیق های ترکمنی (Oy) و اسکا ن دهی این قوم در نواحی ساحلی دریای خزر، شکلی از مسکن بنام تام (Tām) به وجود می آید که در این پژوهش، مورد بازبینی و ارزیابی قرار گرفته است. از آن جا که هیچ تحقیقی در رابطه با ساخت تام های ترکمنی (Turkmen Tām) صورت نگرفته است، ضرورت این پژوهش نیز روشن می شود. بر این اساس در این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی و با استفاده از ابزار جمع آوری اطلاعات مشتمل بر: تحقیقات میدانی (1385 و 1386)، مصاحبه با استادکاران و مطلعان محلی و در عین حال، مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و با رجوع به مدارک و اسناد اندک موجود، تلاش شده است تا امکان بررسی روش ساخت این گونه معماری مسکونی فراهم شود. بر این اساس هدف اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر اقلیم و طبیعت بر معماری مسکن تامهای ترکمنی است که در پایان با یاری جستن از نکات مثبت معماری این مناطق، به ارایه برخی پیشنهادها برای معماری مسکونی امروز منطقه، پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: مسکن ترکمن، تام (Tām)، گونه شناسی مسکن، گمیشان
  • قاسمعلی عمرانی، امیرحسین جاوید، الهام رمضانعلی صفحه 147
    پیدایش کلان شهرها و متعاقب آن افزایش میزان زایدات و زباله های شهری، علاوه بر افزودن مشکلات شهری، تهدیدی جدی برای محیط زیست و بهداشت افراد جامعه می باشند. بسیاری از شهرها از ایستگاه انتقال زباله برخوردارند که می توانند در اثر سوء مدیریت اثرات بالقوه بر روی سلامتی و بهداشت افراد داشته باشند. بنابراین مدیریت صحیح ایستگاه انتقال زباله شامل مکان یابی، طراحی و عملکرد وسایل در ایستگاه، بایستی در راستای حفظ سلامتی، ایمنی و رفاه افراد جامعه و عدم اثرات سوء زیست محیطی انجام شود. هدف از این مطالعه بررسی جنبه های زیست محیطی و بهداشتی ایستگاه های انتقال زباله در خصوص وضعیت میزان شیرابه موجود در محوطه ایستگاه ها، همچنین پراکندگی بو و گازهای آلاینده در زمان فعالیت ایستگاه ها در مناطق مسکونی بوده است. جهت انجام این اهداف، ابتدا نمونه برداری و اندازه گیری هایی در هر ایستگاه صورت گرفت. تحقیقات نشان می دهد که امکانات بهداشتی، اسکان کارگری مناسب و تجهیزات حفاظت فردی، همچنین وضعیت ظاهری مناسب در 90% ایستگاه ها وجود ندارد. نتایج حاصل از نمونه برداری از شیرابه سپتیک تانک میزان COD، BOD، از ایستگاه مورد مطالعه به ترتیب برابر 49700، 31800، میلی گرم در لیتر بوده است که در تمامی این موارد از حد استاندارد خروجی فاضلا ب بیشتر می باشد. همچنین میزان ذرات اندازه گیری شده در ضلع شرقی ایستگاه به میزان 153و573 میکروگرم در متر مکعب بوده است که بالاتر از حد استاندارد میزان آلاینده های هوا می باشد در حالی که گازهای آلاینده NH3 وH2S در حد ناچیز بوده است. در پایان براساس یافته های تحقیق مکان مناسب استقرار سیستم انتقال زباله مشخص شد و نیز راهکارهایی نیز به منظور ساماندهی وضعیت ایستگاه از لحاظ کنترل آلودگی و انتشار شیرابه با استفاده از سیستم ایمهاف تانک و جلوگیری از انتشار بو و آلودگی های زسیت محیطی با رعایت اصول مدیریتی مطرح گردید.
    کلیدواژگان: ایستگاه انتقال زباله، شیرابه، مواد زاید جامد، بو، گازهای آلاینده
|
  • Amir Hessam Hassani, Seyed Mehdi Borghei, Maryam Mohamadi Page 1
    With developing technologies and various industrial activities, the produced wastewater from industrial activities makes a serious threat for environment. When this kind of wastewater, which includes heavy metals from miscellaneous industrial activities, enters to environment prepares adverse effects on human beings and food chain organisms. There are many investigations about heavy metals removal from industrial wastewater based on precipitation, ion exchange, and biological processes. However, these days, the performance of membrane processes such as nanofiltration is focused as an appropriate process and many investigators are working on it. The main purpose of this work is the evaluation of nanofiltration process on heavy metals such as nickel, chrome, and cadmium from synthetic industrial wastewater. Also, the effects of operating parameters on nanofiltration process are investigated. In this work, a nanofiltration pilot with capacity of 40 m3/day, which consists of 1 and 5 micron filters and a permeable polyamide membrane (NF90-4040), is used and the effect of heavy metals concentration increase on the removal efficiency of one or mixed of all heavy metals are evaluated. It is concluded that the performance of nanofiltration with increase of heavy metals concentration improved and the maximum heavy metals removal efficiency is occurred when the concentration of heavy metals is equal to 100 mg/L. The average removal efficiency of one and mixed of all heavy metals is 95.4 and 97.5%, respectively. Moreover, the operating pressure of nanofiltration process with increase of heavy metals concentration, decrease but the recovery rate of membrane increase. The average recovery rate of membrane in one and mixed of all heavy metals removal condition is 72.8 and 72.4%, respectively. Also, among the heavy metals the maximum recovery rate and the minimum operating pressure in nanofiltration process belong to cadmium.
    Keywords: Nanofiltration, Heavymetals, Industrial Wastewater, Recovery Percent
  • Hossein Mousazadeh, Alireza Keyhani, Arzhang Javadi, Hossein Mobli, Caren Abrinia, Ahmad Sharifi Page 13
    The array of a plug in hybrid solar assist electric tractor is designed and simulated by MATLAB software before construction. The array consists of 15 solar panels from which 5 are connected in series and 3 groups are connected in parallel. The relation between input and output parameters and effective environmental factors are modeled by mathematical formula and Voltage-Current, Voltage-Power curves assessed in different conditions and for different parameters. Results showed that the evaluation diagrams are in good agreement with experimental values with acceptable accuracy with as high as 97 % compared with the manufacturing company data. Finally, the designed algorithm was compared with that of Sandia National Laboratories Algorithm and good agreements were resulted as well. It is concluded that the simple developed model presented in this paper is comparable to the complicated model developed by Sandia algorithm and can safely be used instead.
    Keywords: Photovoltaic, Electric tractor, Solar panels, Simulation
  • Seyed Masoud Monavari, Parvin Farshchi, Amir Hesam Hasani, Maryam Morovati Page 27
    Iran is a semi-dried country. Although the volume of surface water is high, lack of appropriate control of water sources has resulted water shortage. The plain of Yazd- Ardekan is located in the Yazd province, with an area of 11393 km2 and has a high volume of water consuming for agricultural, industrial mineral and drinkable exploitation. The region contains Yazd, Ardekan, Meybod, Taft, Sadugh and Mehriz, has the most population of the province.Regarding several negative and positive environmental impacts of performing the development plants, studying the evaluation of environmental impact the method of Monavari 2001 has been used for evaluating the impacts of artificial injection plans in the plain of Yazd-Ardekan. In this Method physical, biological, socioeconomic and cultural environment values have been investigated. Expecting the impacts studied in two items of lack of performing the plan and performing the plan in the constructional and exploitation phases. According to the results, constructional phase and 117 positive impacts in operational phase, compared to the item of lack of performing the plan with 21 negative impacts in constructional phase and 74 positive impacts in operational phase showed that performing the plan in Yazd plain of Ardakan is possible by applying reformatory measures.
    Keywords: investigation of environmental impacts, aquifers artificial injection plans, sub water shed, plain
  • Lima Tayebi, Soheyl Sobhanardakani Page 37
    Introduction
    In this survey to analyze the effect of Aquaculture Farms on quality of Gamasiab Rive, we selected five sampling station along the river for sampling. Water quality parameters were determined and then compared with standard limits.
    Materials And Methods
    Sampling was done in three months August and September 2007 and March 2008 in the morning and evening because of the effect of Feeding in water quality. The water samples were gathered in polyethylene bottles and DO, pH, EC were determined at the station then samples were transferred to the lab for determining other parameters such as BOD5, NH4+, NO3-, NO2- and PO43-.
    Results
    The results showed that only EC has no significant difference in stations but other parameters have that. For DO, pH and BOD5 parameters only between B1 station and control station (A) have not showed significant difference. NH4+ and NO3- have showed significant difference between control station (A) and the others because of inputting the nutrition particles of aquaculture facility and village's wastewaters in the river. Also, between Aquaculture Farms there are significant difference in some parameters like NH4+ and NO3-. For instance Ghazal Danesh farm with producing 100 tone fish entered more pollution to the river comparing with Ghazal Zaghros farm with producing 190 tone fish.Discussion and
    Conclusions
    Comparing the water quality parameters in Gamasiab River with water quality classification table in physical, chemical and biological parameters showed that this river water quality is in α-meso saprobe until β-meso saprobe. So, at present this river can do self-purification of pollution but because of the policy of developing Aquaculture Industry in Iran, especially Hamedan province and no controlling and monitoring on pollutant sources, this river would have serious problems such as purification in the future.
    Keywords: Gamasiab River, Qualitative Parameter, Aquaculture, Village Wastewater, Hamedan
  • Farideh Atabi, Kamran Mahootchi Saeed, Zahra Abedi Page 51
    Natural gas as an environmentally friendly fuel will have the highest growth rate among energy carriers in the first two decades of this century which is an indication of its ever increasing share in global consumption of energy sources. The present study utilizes the most recent statistics and data about air pollution and fuel price to estimate the amount of saving that can be attained through the establishment of a single- purposed CNG station having 4 dispensers and consuming 10.512.000 cubic meters of CNG annually. Thus, the economic losses of pollutants’ emissions from 1 cubic meter of CNG and 1 liter of gasoline were calculated. Finally, by considering the annual revenue of a CNG station, the total monetary saving through the consumption of gas in comparison to the equal amounts of gasoline (per kilometer) was calculated. The results indicate that the total savings for each single-purpose CNG station is about 26.088.303.168 Rials. The cumulative savings from a chain of CNG stations will be remarkable and in long term it will have huge paybacks including air pollution reduction, public health improvement, gasoline and diesel consumption decrease, reduction in foreign currency expenditures, self sufficiency in use of modern technologies and preservation of petroleum resources.
    Keywords: Economic Saving, Station, CNG, Air Pollution, Gasoline Consumption
  • Mohammadreza Pourjafar, Hadi Mahmoudi Nezhad, Shahin Ilka, Hamed Aghebat Bekheyr Page 61
    Rural Tourism is considered as a process in rural development which is creating other activities such as agricultural that can increase the financial, economical and environmental development, job creation and permanency that follows by life quality improvement, services and convenience in regional and local development framework. Here, the rural attractions and potentials can be resources and opportunities of this fact. Moreover the rural tourism development causes social, economical and environmental positive and negative effects while interfering in rural regions. In this method which uses a descriptive and Meta analysis, it is tried to choose the best way of interfering in rural regions studying and quality evaluating the rural tourism. This research’s findings show that a strategic way in strategic factors (SWOT) analysis process using a vast and flexible look through variables and facts in rural tourism can provide a maximum in planning, design and performance of rural tourism development which should be evaluated in Iran today’s social, economical, environmental and political structure.
    Keywords: Rural tourism, strategically approach, reconstruction approach, evaluation, Meta analysis
  • Mahdi Torkian Boldaji, Bahman Najafi, Amir Hossein Zamzamian, Reza Ebrahimzadeh Page 81
    Biodiesel is Alkyl Ester of fatty Acids that is produced from vegetable oils or animal fats. Biodiesel compared with diesel fuel contains less sulfur and aromatic compounds, and includes 10% oxygen in its molecular construction which results decreasing in exhaust emission pollutants of diesel engine. In this research biodiesel is produced from waste cooking oil by means of Trans Esterification method in the presence of NaOH catalyzes (0.5 % oil weight) and 6:1 of methanol to oil ratio. For improving some physical properties of biodiesel, such as cloud point and pour point crystallization of ester with n-hexane solvent was used. Some blends with different levels of biodiesel and diesel fuel were obtained from each kind of blend fuel. Physical properties identified and compared to diesel fuel #2. Conclusions show: increasing of biodiesel percent in blend resulted increasing of density and viscosity. High percent of biodiesel in blends, has negative effect on cloud point and pour point, and so compared with diesel fuel, causes increasing these two properties.
    Keywords: Biodiesel, Waste Cooking Oil, Trans Esterification, Physical Properties
  • Mohammad Ali Abbaspour, Alireza Haji Molla Ali Kani Page 89
    One of the main problems and challenges facing the managers and decision makers of energy sector in consumption management area is known as the lack of accurate information and statistics in an appropriate model for simulating and predicting the demand trend. In most cases, mental and trial-and-error methods have been witnessed to be employed for decision making processes. In cases where an appropriate model has the ability to solve the mentioned challenge, but failing to update the information and statistics used in the model can cause a new challenge which may finally results in delaying the decision making process.This paper attempts to introduce and employ a combination of regression models and IT to solve the above two challenges simultaneously and facilitate decision making process for energy consumption management in residential and commercial sectors. This can lead to a better decision making process for acceptable energy saving policy and management and cost reduction of its operation. With no doubt, this will help to reduce the GHG emissions and lead to a better environment.
    Keywords: Energy Modeling, Information Technology, Energy Management, Environment
  • Iman Homayoonnezhad, Issa Piri, Paria Amirian Page 99
    Nowadays dealing with quality and quantity of urban solid wastes and recycling and separating materials as well as reusing organic wastes materials in order to generating compost and bio-compost are the most important issues in urban solid wastes management all around the world. With this in mind, quality enhancement of compost and bio-compost produced from urban solid wastes is one of major concern.In the context of a research, physicochemical characteristics of compost and bio-compost of Zahedan city are analyzed. Compost and bio-compost produced in summer and winter of 1385 are collected and utilized as samples. As the outcomes of this research illustrated, concentration of heavy metals such as cadmium, copper and zinc are not in proper levels and humidity percent of fertilizers are below the normal limit due to evaporation and high temperature of summer season. In contrast, concentration of nutrients such as nitrogen, phosphor and potassium are normal. In general, keeping compost andbio-compost in desired quality requires more protection especially in high temperature seasons.
    Keywords: characteristic, quality, compost, bio, compost, Zahedan
  • Mehrzad Keshavarzi Fard, Ali Mashinchian Moradi, Abbas Esmaili Sari, Seyyed Mohammad Reza Fatemi Page 107
    Organ chlorine pesticides are very important due to carcinogenic and delayed toxic function and their effect on nervous system of fish and human. In this project concentrations of organ chlorine pesticides including Lindane, Heptachlor, Dieldrin, Aldrin and DDT was measured in sediments of southern coasts of Caspian Sea from Astara, Hashtpar, Bandare Anzali, Kiashahr, Ramsar, Chalous, Noor, Feraidoun Kenar, Khazarabade Sari and Bandare Turkman stations. After sampling from above mentioned stations, they have been extracted, separated, condensed and then have been analyzed by GC system an equipped with electron capture detector. In sampled sediments, Heptachlor with an average of 0.493 mg/kg on wet weight concentration and Aldrin with an average of <0.001 mg/kg on wet weight concentration have the highest and lowest concentrations, respectively. The order of these pesticides according to average of concentrations, are as follow: Heptachlor > DDT > Dieldrin > Lindane > Aldrin.
    Keywords: Caspian Sea, Sediments, Organ Chlorine pesticide, southern coasts
  • Behnoush Khoshmanesh, Sayed Masood Monavri, Farhad Dabiri Page 115
    Strategic Environmental Assessment (SEA) is a new systematic procedure which considers distinguishes prediction and environmental impacts assessment at the highest levels of decision making and in strategic development of planning and programming process and policy seriously and efficiently.In various countries particularly in developed countries, there are clear examples of SEA laws and regulations.In fact the first regular document of SEA was prepared in the US in 1969, and afterwards other countries such as Canada, Hong Kong, Denmark published by laws and regulations as special requirements for scientific executive assessment.It is over a decade that the laws and regulations exist on EIA in Islamic Republic of Iran. They are implemented in recent years much more strongly but unfortunately despite of wide range of SEA scopes, any laws and regulations have not been ratified by the regular authorities up to now. Therefore, regarding conducted researches in the pioneer countries, the SEA related obligation has been clarified at two levels. The first level is legislative and the second one is policy and decision-making. The policy making would not be effective without observation of SEA obligation and legislative consideration.Consequently, it is suggested that an integrated management system which is required for and perquisite effective implementation, to be created in Iran can be helpful in effectiveness of SEA in decision and policy making principals
    Keywords: SEA. EIA, Regulation, Law
  • Mohammad Ahmadi Bafandeh, Asyeh Aghdasi Page 123
    In recent years, human activities towards development have brought numerous threats and effects to the environment. The interaction between development and environment, the two inseparable parameters, which has such negative effects, can be adjusted and environmental disturbances can be controlled through management of destructing organizations or those influencing the environment only. In recent years to manage of urban organizations like municipalities there are broad activities during with the objective of the protection of the environment, controlling and decreasing environmental pollutions in the region, developing environment protection and pollution control and, improving citizens knowledge and understanding, applying modern environmental technologies, optimum usage of energy sources, protecting cultural and substantial heritages and development of scientific and cultural background through execution of several projects considering unstable and irregular development of city and urbanization which has increased environmental problems.Design, execution and construction of Energy Park in Nilofar Garden in region 1 have been amongst such activities towards extension of environmental protection culture. Familiarity with modern methods of energy supply and optimum usage of energy sources is very helpful. In this project, construction of Energy Park has been considered by introducing renewable energy systems in the framework of energy building, renewable energy exhibition, sun parking and sun passages.
    Keywords: Renewable energies, energy park, energy building
  • Yavar Rostamzade, Shahab Ilka Page 133
    On the Khazar coast, Turkmen Sahra and especially Gomishan some kinds of residential architecture are seen amongstTurkmen tribes which are a valuable instance of local knowledge in rural housing, in a way that shows a sort of correlation between architecture and environment in these regions.In Gomishan houses are made of local materials and special techniques to be as useful as possible. On the other hand after burring Turkmen’s tents in 1926 and making them to live on the Caspian Sea coasts a kind of house which is called Tam engender which are evaluated and revised in this study. Since there is no research done on construction of Turkmen tams, the necessity of this research is clear. So in this article based on descriptive – analytic method using information gathering tools (including: field research (2006-2007), interview with experts, review of literature, documents) it is attempted to study this residential architecture. At the end using the positives notes of these regions some suggestions will be made.
    Keywords: Turkmen houses, Tam, house type, Gomishan
  • Elham Ramazaali, Qasemali Omrani, Amir Hossein Javid Page 147
    The development of urban communities, growth of urbanism, emergence of metropolises, and subsequent increase in the volume of residues and municipal wastes, besides adding to numerous urban problems, pose serious threats to the environment and people's health which, together with the need for transfer stations for temporary accumulation of wastes, has drawn world attention to this issue. The usage of waste transfer stations is recommended in order to improve and enhance solid wastes transportation system. Most cities posses waste transfer stations, however, it should be mentioned that potential effects of wastes on individual's health and safety are still unclear.Proper site selection, design, and operation of equipments lead into the appropriate management of waste transfer stations so that health, safety, and welfare of society as well as the absence of adverse environmental impacts could be ensured. The purpose of this study is to investigate environmental aspects and sanitary conditions of waste transfer stations in terms of the volume of generated leachate around the stations and emission of unfavorable odors and polluted gases during the operation of stations located at residential areas. To accomplish these goals, sampling and some measurements were carried out at each station in the first step. Investigations showed the lack of health facilities, appropriate accommodation for workers, personal protective equipments, and proper physical conditions in 90% of stations. The obtained results indicate that the level of leachate-induced pollution at the bottom of stations, which ultimately escapes to soil and water resources, is significantly higher than standards recommended by Department of Environment (DOE). Septic tank leachate sampling showed that BOD and COD level of the studied station was 49700 and 31800 mg/l, respectively which, in all cases, are higher than sewage effluent standards. In addition, the amount of particles measured at the eastern side of the station was 153 and 753 microgram/m3 which are higher than air pollutant's standards. The level of pollutant gases of NH3 and H2S9NH3 is zero or insignificant. Investigations revealed that the station has septic leachate collection system and its effluent enters absorbing wells. Furthermore, rinsing of waste transporting vehicles leads into flow of polluted water at the station and then, entering absorbing wells.
    Keywords: waste transfer station, leachate, solid wastes, pollutant gases