فهرست مطالب

پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
پیاپی 9 (بهار و تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صدیقه حیدری نژاد، فرزانه لسانی جویباری صفحه 1
    هدف از این تحقیق، «بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان ساکن در خوابگاه های دانشجویی از فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه شهید چمران» بود. جامعه آماری این تحقیق، 5000 دانشجوی دختر و پسر ساکن در خوابگاه های دانشگاه چمران در سال تحصیلی 8586 بودند که از میان آن ها، 357 دانشجو (204 دختر و 153 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. این تحقیق، توصیفی تحلیلی و به روش میدانی انجام شده است. ابزار تحقیق، پرسش نامه محقق ساخته، شامل اطلاعات فردی، هم چنین 32 سوال بسته (مقیاس لیکرت پنج ارزشی) در رابطه با محتوا و وضعیت فعالیت های فوق برنامه ورزشی بود. روایی محتوایی پرسش نامه به وسیله 25 نفر از استادان دانشکده تربیت بدنی بررسی شد و پایایی آن آلفا کرونباخ 87/0 محاسبه شد. برای توصیف یافته ها از آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمونt مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. یافته های تحقیق بین میزان رضایتمندی دانشجویان دختر و پسر از فعالیت های فوق برنامه ورزشی خوابگاه، تفاوت معنادار را نشان داد. بین میزان رضایتمندی دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی و هم چنین میزان رضایتمندی دانشجویان سال های ورودی مختلف از فعالیت های فوق برنامه، تفاوت معنادار مشاهده نشد؛ لیکن بین میزان رضایتمندی دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از فعالیت های فوق برنامه، تفاوت معنادار مشاهده شد. در مجموع با توجه به تاثیرات مثبت و مهمی که برنامه های ورزشی و تفریحات سالم در زندگی روزانه دانشجویان به ویژه دانشجویان ساکن در خوابگاه ها دارد و باعث ایجاد نشاط روحی و سلامت جسمی آنان می شود، مدیران و مسوولان فوق برنامه ورزشی دانشگاه باید در کیفیت ارائه خدمات، دقت بیشتری نمایند؛ هم چنین جهت بهبود این برنامه ها، ابتدا نیازسنجی انجام دهند و با توجه بیشتر به علایق و نظرات دانشجویان بتوانند هرچه بیشتر رضایتمندی آنان را فراهم نمایند.
    کلیدواژگان: رضایتمندی، فوق برنامه ورزشی، خوابگاه، دانشگاه شهید چمران
  • فاطمه قربان علی زاده قاضیانی، سید مرتضی طیبی، رحیم رمضانی نژاد صفحه 15
    هدف از این پژوهش، مقایسه میزان افسردگی دو گروه از دانشجویان فعال و غیر فعال بدنی دختر و پسر بر اساس ویژگی های دموگرافیک است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل1700 نفر از دانشجویان این دانشگاه شمال آمل می باشد که همگی در ترم چهارم و به بالا مشغول تحصیل بودند. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 180 نفر (90 دانشجوی دختر، 90 دانشجوی پسر با میانگین سنی 17/0±19/22) بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسش نامه افسردگی (بک) بود. نتایج با استفاده از روش آماری غیر پارامتریک برای 2 و K نمونه مستقل (به ترتیب آزمون های یومان ویتنی و مجذور کای چند نمونه ای) در سطح (05/0= α) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که سطوح افسردگی در دانشجویان فعال بدنی نسبت به دانشجویان غیر فعال بدنی و هم چنین دانشجویان تربیت بدنی نسبت به دانشجویان غیر تربیت بدنی به طور معنی داری کمتر بود و هم چنین، اختلاف فراوانی میان این گروه ها نسبت به هم معنی دار بود. افسردگی دانشجویان دانشکده علوم انسانی به طور معنی داری کمتر از دانشجویان دانشکده فنی مهندسی بود؛ اما زمانی که عامل فعالیت بدنی کنترل شد، هیچ تفاوت معنی داری وجود نداشت. افسردگی دانشجویان دختر و پسر، بومی و غیر بومی، مجرد و متاهل چه قبل و چه بعد از کنترل عامل فعالیت بدنی، اختلاف معنی داری با هم نداشت و اختلاف فراوانی میان این گروه ها نیز نسبت به هم معنی دار نبود.
    کلیدواژگان: افسردگی، دانشجو، فعال و غیر فعال بدنی
  • سید محمدحسین رضوی، طاهره قاسم پور صفحه 31
    هدف از اجرای این تحقیق، بررسی دیدگاه اولیای دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر ساری نسبت به وضعیت فعلی درس تربیت بدنی و ورزش بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است که به روش میدانی و با استفاده از پرسش نامه انجام گرفت. جامعه آماری شامل اولیای دانش آموزان مدارس ابتدایی دولتی دخترانه و پسرانه شهر ساری و نمونه آماری شامل 384 نفر از اولیاست که به طور تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. روایی و پایایی پرسش نامه که برای متغیرهای مورد نظر به کار گرفته شد، پس از تایید مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش (1) تجزیه و توصیف داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی (2) برای آزمون فرضیه های تحقیق نیز با استفاده از روش مناسب آمار استنباطی (از آزمون t مستقل) استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش، دیدگاه اولیا، نسبت به درس تربیت بدنی و ورزش، مثبت بود و میانگین امتیازهای تعلق گرفته به پاسخ های اولیا در بخش محتوا و آموزش این درس 43/3، ارزشیابی 52/3 و روش تدریس نوین 73/3 از 5 بود. نتایج آزمون فرضیه ها نیز نشان داد، بین دیدگاه اولیای دانش آموزان در مورد: محتوا و آموزش، ارزشیابی و روش تدریس نوین، تفاوت معنی داری وجود نداشت.
    کلیدواژگان: اولیا، دیدگاه، ارزشیابی، محتوا، روش تدریس نوین
  • جمیله مرادی عباس آبادی، علی محمد امیرتاش، جاوید دیداری صفحه 41
    مقایسه امکانات باشگاه های ورزشی دولتی و خصوصی بانوان شهر تهران براساس ارزیابی های مدیران، مربیان و ورزشکاران این باشگاه ها هدف تحقیق حاضر بود.
    روش
    برای این منظور، از بین 207 باشگاه ورزشی بانوان چهار حوزه شهر تهران (45 درصد دولتی) که دارای فضای سرپوشیده و حد اقل سه رشته ورزشی فعال بودند، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی 85 باشگاه (42 باشگاه دولتی) از چهار حوزه شهر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از سیاهه ارزیابی امکانات و تجهیزات باشگاه های ورزشی در سه ویرایش، ویژه مدیر، مربی و ورزشکار که در فرآیند این تحقیق ساخت و اعتباریابی شد، استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین کیفیت کلی امکانات باشگاه های ورزشی دولتی و خصوصی بانوان شهر تهران، تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0P). بحث: نتایج حاکی از رشد کمی و کیفی امکانات و تجهیزات باشگاه های ورزشی بانوان شهر تهران بود. محقق، ضرورت توجه بیشتر روی برخی از مولفه های امکانات باشگاه های دولتی و خصوصی را جهت بهبود وضعیت سرویس دهی مورد بحث قرار داد.
    کلیدواژگان: باشگاه ورزشی دولتی، باشگاه ورزشی دولتی، امکانات، شهر تهران
  • علی شجاعی، محمد رنجبر، اسماعیل شریفیان صفحه 55
    هدف
    در این تحقیق، ابتدا میزان شاخص های تحصیلی و ورزشی نخبگان ورزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور مشخص شد و پس از آن رابطه بین این شاخص ها با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت.
    روش شناسی: روش این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی بود که به شکل پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش 1675 دانشجوی پسر شرکت کننده در المپیاد ورزشی دانشگاه های علوم پزشکی در سال 1386 بودند که 435 نفر از آن ها به صورت تصادفی و بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شده بودند. ابزار این پژوهش پرسش نامه پاسخ بسته بود که روایی و پایایی (83/0=α) آن مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 16 بررسی شدند.
    یافته ها
    شاخص های تحصیلی و ورزشی شرکت کنندگان در حد متوسط بود و بین مولفه های شاخص تحصیلی با یکدیگر و مولفه های شاخص ورزشی با یکدیگر، رابطه معنی داری مشاهده شد (05/0>p). در حالی که بین شاخص های تحصیلی با شاخص های ورزشی، رابطه معنی داری مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    پرداختن به فعالیت های ورزشی حتی در سطح قهرمانی عامل بازدارنده ای برای وضعیت تحصیلی دانشجویان ورزشکار در دانشگاه های علوم پزشکی کشور محسوب نمی شد. حتی ارتباط بین این دو، از نوع مثبت بود هرچند که از نظر آماری، معنی دار نشده بود.
    کلیدواژگان: شاخص های تحصیلی، شاخص های ورزشی، نخبگان ورزشی، دانشجویان، علوم پزشکی
  • رحیم رمضانی نژاد، شهرام شفیعی، محمدرضا شفیعی، سمانه ده پناه صفحه 71
    گروه های مختلف اجتماعی با انگیزه های متفاوتی در ورزش همگانی روزمره شرکت می کنند. بدین منظور از بین 2800 نفر افراد شرکت کننده، تعداد 436 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق، یک پرسش نامه محقق ساخته بود که با استفاده از مبانی نظری و بررسی نظرات 16 عضو هیات علمی تدوین گردید و در یک مطالعه راهنما، پایایی (72/0 =α) آن برآورد شد. انگیزه های شرکت کنندگان با 30 سوال 5 ارزشی لیکرت (از بسیار زیاد تا بسیار کم) اندازه گیری شد. کلیه پرسش نامه ها با حضور محقق توزیع و پس از 30 دقیقه جمع آوری شد. اطلاعات 436 پرسش نامه کامل (87%) با استفاده از آزمون آماری یومن ویتنی و کروسکال والیس در سطح P≤0/05 تجزیه و تحلیل گردید. بررسی انگیزه های شرکت در فعالیت های ورزشی نشان داد که انگیزه سلامتی و آمادگی و انگیزه لذت و نشاط در اولویت اول و دوم قرار دارد. کم هزینه بودن ورزش و مفرح بودن محیط، یکی از دلایل اصلی آزمودنی ها در ورزش همگانی بود. با این که زنان با انگیزه بیشتری از مردان در فعالیت ها شرکت می کردند، تفاوت معنی داری بین آن ها وجود نداشت. افراد متاهل، انگیزه بیشتری (به جز انگیزه تعامل اجتماعی) نسبت به افراد مجرد داشتند. ضمنا افراد میان سال (4060سال) با انگیزه سلامتی و بهبود روابط شغلی بالاتری در این فعالیت ها شرکت می کردند؛ در صورتی که افراد کهن سال، انگیزه تعامل اجتماعی بالاتری داشتند. افراد با تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم، انگیزه تعامل اجتماعی و بهبود روابط شغلی بیشتری از گروه های دیگر داشتند. وضعیت انگیزه افراد با وضعیت مالی و اقتصادی مختلف، بسیار متغیر و بی ثبات بود.
    کلیدواژگان: انگیزه سلامتی، انگیزه لذت و نشاط، فعالیت های ورزشی روزمره و ورزش همگانی
  • محمد کشتی دار، کاظم چراغ بیرجندی، محمدحسین رضوی صفحه 87
    هدف از انجام این پژوهش، مقایسه عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی و ارتباط آن با برخی از مشخصات فردی در معلمان شهر بیرجند بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهر بیرجند 2032 نفر است. نمونه تحقیق متشکل از 105 معلم تربیت بدنی و تعداد 100 نفر معلم غیر تربیت بدنی که از طریق مطالعه مقدماتی و تعیین n نمونه و با روش نمونه گیری تصادفی تراکمی به دست آمده است. روش تحقیق از نوع علی مقایسه ای بود. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استاندارد عوامل نگهدارنده شغلی (ویسوکی و کروم، 1991) استفاده شده است که روایی و پایایی آن به وسیله محقق مجددا به دست آمد (05/0= α؛ 87%(r> تجزیه و تحلیل آماری داده ها از طریق نرم افزار (ver.11/5) spss و Minitab (ver.8) انجام گرفت. از آزمون های آماری کلموگرف اسمیرنف، تی استیودنت، آنالیز واریانس یک طرفه و دو طرفه و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد:بین سطح عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی مرد و زن، تفاوت معنی داری مشاهده نشد. (05/0> P)در هر دو گروه معلمان زن رضایت بیشتری داشتند.
    در بررسی ارتباط مولفه های عوامل نگهدارنده شغلی در دو گروه در معلمان تربیت بدنی فقط نوع کار با حقوق و همکار با حقوق و در معلمان غیر تربیت بدنی، فقط نوع کار با سرپرست و همکار رابطه معنی داری وجود داشت.
    در بررسی ارتباط برخی از مشخصات فردی (سن، سابقه خدمت، سطح تحصیلات) و عوامل نگهدارنده شغلی در دو گروه فقط بین سطح تحصیلات و سطح عوامل نگهدارنده شغلی در معلمان غیر تربیت بدنی، همبستگی معنی داری مشاهده شد.
    (75/3 F= و 05/0> P) نتیجه کلی: برای حفظ و ارتقای سطح رضایتمندی معلمان مرد تربیت بدنی، بایستی به انگیزه ارتقا و حقوق و دستمزد در برنامه ریزی های آتی توجه شود.
    کلیدواژگان: عوامل نگهدارنده شغلی، معلمان تربیت بدنی، معلمان غیر تربیت بدنی، مشخصات فردی