فهرست مطالب

پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
پیاپی 13 (بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • کاظم چراغ بیرجندی، صادق چراغ بیرجندی صفحه 15
    هدف از انجام تحقیق حاضر تحلیل مهارت های روانی والیبالیست های اعزامی به مسابقات والیبال دانشجویان کشور قبل و بعد از مسابقه بود. روش تحقیق از نوع علی-مقایسه ای بوده به طوری که تحقیق مهارت های روانی بازیکنان را قبل و بعد از مسابقه می سنجد. بدین منظور تعداد100 نفر از بازیکنان اعزامی به مسابقات قهرمانی دانشجویان کشور به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و دو پرسشنامه در اختیار هر نفر قرار گرفت. پرسشنامه ای مربوط به مشخصات فردی آزمودنی ها که محقق ساخته بود و پرسشنامه ی خودسنجی انستیتوی ورزش استرالیای جنوبی SASI Psych که آزمودنی ها یک بار قبل و یک بار بعد از مسابقه این پرسشنامه را تکمیل نمودند. اطلاعات به دست آمده به وسیله نرم افزار spss و همچنین آزمون های t استیودنت، من ویتنی، تحلیل واریانس و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد که بین سطح تحصیلات، سابقه تمرین و مهارت های روانی بازیکنان رابطه معنی داری وجود داشت؛ بدین صورت که با بالا رفتن سطح تحصیلات، سطح مهارت های روانی نیز افزایش یافت. همچنین همه زیر مولفه های مهارت های روانی قبل و بعد از مسابقه با هم تفاوت معنی داری داشتند. متغیرهای انگیزش، اعتماد به نفس و هدفمندی روی کسب موفقیت، تاثیر معنی داری داشتند. به طور کلی می توان گفت که پیشرفت مهارت های روانی، تاثیر مثبتی روی کسب موفقیت دارد و تمرین برای بهبود این مهارت ها، بهتر است قسمتی از برنامه تمرینی ورزشکاران باشد.
    کلیدواژگان: مهارت های روانی، والیبال، موفقیت
  • صمد ایزدی، میمنت عابدینی بلترک، سیروس منصوری صفحه 27
    مقدمه و هدف
    یکی از راه های تامین سلامتی انسان به خصوص کودکان به عنوان قشر آسیپ پذیر جامعه، انجام فعالیت های بدنی می باشد. هدف اصلی این تحقیق تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی به عنوان مهم ترین عنصر برنامه درسی، بر مبنای مقوله تربیت بدنی است. مولفه ها شامل: آگاهی از اهمیت انجام فعالیت های بدنی درسلامت وپیشگیری ازبیماری ها، زمان مناسب انجام فعالیت های بدنی، انجام فعالیت های بدنی متناسب با سن کودکان، آگاهی ازمضرات عدم تحرک بدنی، آشناساختن کودکان با انواع فعالیت های بدنی، آموزش فعالیت های بدنی مختلف، آگاه ساختن درزمینه ی تغذیه ی مناسب پس از انجام فعالیت های بدنی، توجه به ورزش های بومی ومحلی، آشناساختن با ورزشکاران نامی وحیطه های ورزشی مربوط به آنان می باشد.
    روش شناسی: روش مورداستفاده درتحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیزصفحات(متن، پرسش ها، تمرین ها وتصاویر)می باشد.جامعه آماری، کلیه کتاب های درسی دوره ابتدایی؛ شامل 36جلدکتاب درسال تحصیلی1388-1387درهشت عنوان؛ فارسی(بخوانیم)، فارسی(بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، هدیه های آسمانی(کتاب کار)، قرآن،ریاضی و تعلیمات اجتماعی می باشد. نمونه آماری این پژوهش؛ همه کتب،به استثنای ریاضی را شامل می شود.
    یافته ها
    فراوانی وضریب اهمیت مولفه ی آگاهی ازاهمیت فعالیت های بدنی درسلامت و پیشگیری از بیماری ها بیش از سایر مولفه ها وکمترین میزان توجه نیز مربوط به مولفه های آگاهی ازمضرات عدم تحرک بدنی،آگاه ساختن درزمینه ی تغذیه مناسب پس ازانجام فعالیت های بدنی وتوجه به ورزش های بومی ومحلی می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به عدم توجه لازم کتب درسی به برخی از فعالیت های بدنی، باید در کتب مذکور، برآموزش های لازم جهت انجام فعالیت های بدنی وتربیت بدنی و نقش آن بر سلامتی، تاکید نمایند.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، کتاب های درسی، فعالیت های بدنی، سلامت
  • ناجیه حدادی، علی محمد امیرتاش، مریم خواجه صالحانی، محمد اسماعیلی، حیدر عبدالهی صفحه 41
    هدف از اجرای این پژوهش مطالعه رابطه هوش عاطفی و برخی از راهبرد های مدیریت تعارض در دبیران زن تربیت بدنی منطقه غرب تهران بوده است. نمونه آماری شامل140 نفر دبیر زن تربیت بدنی شاغل در این نواحی بودند، که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه هوش عاطفی شرینگ و پرسشنامه راهبردهای مدیریت تعارض رحیم افزالور استفاده شد.داده ها با آمار استنباطی در سطح آلفای 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. براساس یافته های این تحقیق، بین هوش عاطفی و سبک اجتناب مدیریت تعارض، همبستگی معناداری مشاهده نشد (271/0=. (pبین هوش عاطفی و سبک مدارا در مدیریت تعارض نیز از نظر آماری همبستگی معناداری مشاهده نشد.(449/0 P=).
    کلیدواژگان: دبیران تربیت بدنی، هوش عاطفی، مدیریت تعارض
  • نجف آقایی صفحه 55
    مقدمه
    هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه بین مهارت های تفکر انتقادی و سلامت عمومی دانشجویان کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان (90-89) می باشد. روش شناسی : برای اجرای این تحقیق توصیفی از روش مطالعه عرضی یا سطح مقطعی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا تشکیل می داد که تعداد آن برابر 8750 بود. نمونه ای برابر حجم 383 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی بر اساس جدول مورگان انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده های پژوهش متشکل از دو پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه استاندارد سلامت روانی گلدبرگ و هیلیئرGHQ)) بود. روایی پرسشنامه ها به شیوه روایی محتوایی و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب 88% و 89% تعیین گردید. تحلیل داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار spss در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد و گرایش های مرکزی و پراکندگی) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تست t گروه های مستقل و رگرسیون چندگانه) صورت گرفت.
    یافته ها
    میانگین تفکر انتقادی دانشجویان 7/6 از 34 و در سطح خیلی ضعیفی قرار داشت. میانگین سلامت عمومی دانشجویان مورد بررسی 52/31 بود. به عبارت دیگر 73 نفر (4/18) درصد دانشجویان فاقد اختلالات روانی و 310 نفر (6/91) درصد مشکوک به اختلالات روانی بودند.
    نتیجه گیری
    بین مهارت های تفکر انتقادی و سلامت عمومی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. ضریب مدل رگرسیون نشان می دهد بین مهارت تحلیل انتقادی و مهارت استدلال قیاسی و اختلالات روانی رابطه منفی وجود دارد.
    کلیدواژگان: تفکر انتقادی، سلامت عمومی، دانشجویان
  • رضا قاسم نژاد، صغری حیدری، سید قاسم قربانزاده زعفرانی، محمد غلامپور، بهزاد بهزادنیا صفحه 67
    مقدمه و هدف
    رفتارهای نامطلوب از قبیل خشونت، پرخاشگری و آزارگری دانش آموزان واقعیتی از زندگی مدرسه امروز است. تاثیر و اهمیت تربیت بدنی و ورزش در رشد و شکوفایی دانش آموزان، سلامتی و شادابی، شکل گیری ابعاد فردی و اجتماعی و اخلاقی خصوصا در کودکان و نوجوانان، بدیهی و روشن است. امروزه در کشور ما بسیاری از مردم مانع ورزش کردن فرزندانشان می شوند، به دلیل این که فکر می کنند ورزش بر وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی آن ها، اثر نامطلوبی دارد. هدف تحقیق مقایسه وضعیت تحصیلی، رفتار اجتماعی دانش آموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار از دیدگاه دبیران است.
    روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی است و به صورت مقایسه ای و همبستگی انجام گرفته جامعه آماری شامل کلیه دبیران مرد در 16 رشته تحصیلی بودند و تعداد کل آن ها 107 نفر می باشد. نمونه آماری از 5 رشته تحصیلی تربیت بدنی، زبان انگلیسی، ادبیات فارسی، ادبیات عربی و معارف اسلامی انتخاب شدند. از از هر رشته فوق الذکر 5 نفر دبیر به طور تصادفی انتخاب شدند. در کل نمونه آماری تحقیق 25 نفر از دبیران بودند. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسش نامه محقق ساخته بود، دو پرسش نامه مجزا در مولفه های وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی تنظیم گردید. دانش آموزان هر دبیرستان به دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار تقسیم شدند و هر دبیر در مورد وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی 5 دانش آموز ورزشکار و 5 دانش آموز غیر ورزشکار به پرسش نامه پاسخ دادند. در مجموع وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی 125 دانش آموز ورزشکار و 125 دانش آموز غیر ورزشکار مورد مقایسه قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون های آماری t استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با برنامه های Spss و Excel انجام گرفت.
    یافته ها
    با توجه به یافته های تحقیق تفاوت معناداری در وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج تحقیق، چون میانگین نمره های وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی در گروه ورزشکاران بالاتر است، می توان نتیجه گرفت که دانش آموزان ورزشکار از وضعیت تحصیلی و رفتار اجتماعی بهتری دارند.
    کلیدواژگان: وضعیت تحصیلی، رفتار اجتماعی، دانش آموز ورزشکار، دانش آموز غیر ورزشکار
  • محمد اسماعیلی، حمید قاسمی، مسعود نادریان جهرمی، سلطان حسینی، فاطمه شاکری صفحه 81
    هدف
    هدف از این مطالعه تجزیه تحلیل این موضوع بود که آیا زبان مورد استفاده توسط گزارشگران ورزشی در طی گزارش مسابقات فوتبال لیگ برتر در مورد بازیکنان و مربیان و سرپرستان تیم های استقلال وپیروزی و سایر تیم ها متفاوت است یا خیر؟
    روش شناسی:روش انجام این تحقیق تحلیل محتوای کلامی گزارشگران بود. روش جمع آوری داده ها به صورت تشخیص و دسته بندی گفته های گزارشگران بود. قبل از جمع آوری داده ها یک مطالعه آزمایشی برای ارزیابی روایی و پایایی تحقیق انجام شد. سه کدگذار مستقل انتخاب شد و 120 دقیقه از کل 1692 دقیقه را کدگذاری کردند. ضریب توافق 92% نشان داد که جدول تحلیل محتوا دارای کمترین ایراد است. برای روایی جدول تحلیل محتوا از نظرات کارشناسان تربیت بدنی و ارتباطات نیز استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان می دهد در مجموع %13/60 کدهای گزارشگران در مورد بازیکنان و مربیان و سرپرستان تیم های استقلال و پیروزی است و بیشترین جانبداری در مورد مربیان و سرپرستان تیم های استقلال و پیروزی با 76/6 = اتفاق افتاده است.
    بحث: گزارش فوتبال یکی از برنامه های جذاب تلویزیون است و عده زیادی را برای دیدن فوتبال مقابل تلویزیون قرار می دهد بنابراین گزارش آن باید بی طرفانه و بدور از جانبدارای باشد
    کلیدواژگان: بازیکنان تیم های استقلال و پیروزی، بازیکنان سایر تیم ها، گزارشگر ورزشی، جانبداری
  • مهربان پارسامهر صفحه 93
    هدف
    این مقاله بر مبنای مدل نظری خاصی از تعهد ورزشی صورت گرفته است. تعهد ورزشی به عنوان حالت روانشناختی که نشان دهنده میل به مشارکت مستمر در فعالیت های ورزشی است تعریف شده است. هدف این پژوهش ارزیابی مدل تعهد ورزشی در بین دانشجویان رشته تربیت بدنی بوده است.
    روش
    این پژوهش با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. داده های این پژوهش از 163 نفر از دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه یزد جمع آوری گردیده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اصلاح شده تعهد ورزشی بوده است.
    یافته ها
    نتایج آزمون تجربی مدل ارائه شده به دانشجویان تربیت بدنی مشارکت کننده در فعالیت های ورزشی، نشان داد که سوالات پرسشنامه دارای پایایی بالاتر از 75/0 بوده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که؛ سه متغیر لذت ورزشی، سرمایه گذاری های شخصی و فرصت های مشارکت، با مشارکت مستمر رابطه دارند. یافته های رگرسیون گام به گام نشان داد که لذت ورزشی در قدم اول و سرمایه گذاری های شخصی در قدم دوم از عوامل اصلی در مدل تعهد ورزشی در این نمونه بوده اند. این دو عامل در مدل مجموعا 3/51 درصد از واریانس تعهد ورزشی را تبیین نموده اند.
    نتیجه
    تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که پیش بین های لذت ورزشی و سرمایه گذاری های شخصی توانسته اند نیمی از واریانس متغیر تحت مطالعه را تبیین نمایند. ولی متغیرهای مدل تعهد ورزشی قادر به تبیین بخش زیادی از واریانس متغیر تحت مطالعه نیستند، لذا در این زمینه باید به سایر متغیرها توجه شود.
    کلیدواژگان: انگیزه، لذت، سرمایه گذاری شخصی، تعهد ورزشی، فرصت های مشارکت