فهرست مطالب

معرفت ادیان - سال سوم شماره 2 (پیاپی 10، بهار 1391)

نشریه معرفت ادیان
سال سوم شماره 2 (پیاپی 10، بهار 1391)

  • 128 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1391/12/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سهراب مروتی، سارا ساکی صفحه 5
    مصدر همه ادیان توحیدی واحد است: این ریشه شباهت و همسانی بسیاری از مطالب طرح شده در کتاب های ادیان به شمار می رود. در زمینه نقل داستان حضرت یوسف در قرآن و تورات، با اینکه مشترکات فراوانی با یکدیگر دارند، اما در بیان قصه، تفاوت های ماهوی و دقیقی نیز با هم دارند. از این رو، این پژوهش با بررسی همه جانبه نقاط اختلاف آن دو را ارائه و نکته های ابهام در تورات را به روشنی هویدا نموده است.
    در این مقاله، با مطالعه دقیق متن این دو کتاب آسمانی برای سنجش تطبیقی قصه حضرت یوسف با روش تحلیل محتوایی متون، برای اثبات حقانیت بیان زیبا و دلنشین قرآن کریم از کتاب های تفسیر فریقین استفاده گردیده است تا از تفسیر به رای خودداری گردد. شاهکار قرآن کریم در بیان قصه اثبات صداقت، پاکی و تسلط بر نفس حضرت یوسف است که این نوع نگاه از تورات به دست نمی آید.
    کلیدواژگان: قصه حضرت یوسف (ع)، تورات و یوسف، یوسف در قرآن، احسن القصص، یعقوب در تورات، یعقوب در قرآن
  • محمد جواد نجفی، جواد محمدی صفحه 25
    مقصود اصلی این پژوهش، مفهوم شناسی تطبیقی «حنفاء» و «صابئین» و بررسی اینکه آیا این دو اصطلاح در قرآن کریم، مفهوم واحدی دارند یا خیر؟ از آنجایی که جوامع و گروه های دینی مختلفی در عصر نزول قرآن می زیسته اند و بررسی برخی از آنان با مشکلات و پیچیدگی هایی روبه روست، بررسی تطبیقی اصطلاحات استعمال شده در قرآن در این حوزه، می تواند کمک شایانی به رفع این معضلات نماید.
    روش ما در این پژوهش، روشی توصیفی تحلیلی است و تلاش شده است تا مباحث بر مبنای یک معنا شناسی منطقی و اصولی سامان داده شود. حاصل پژوهش نشان می دهد که «حنیف» و «حنفاء» در عرف آیات قرآن، اشاره به گروه خاص و آیین خاص ندارد، بلکه معمولا وصف دین و آیین قرار می گیرد، اما «صابئین» یک گروه دینی خاصی است که در زمره اهل کتاب قرار دارند. بنابراین، از «حنفاء» متمایز هستند.
    کلیدواژگان: قرآن، حنفاء، صابئین، مفهوم شناسی تطبیقی
  • محمدحسین طاهری آکردی صفحه 41
    اساس و بنیان هر دینی بر آموزه های دینی آن استوار است. در مسیحیت نیز وجود دگماها و اصول اعتقادات مسیحی اهمیت به سزایی دارد. بی شک نقش کلیسا و شوراهای کلیسایی در شکل گیری آن نقشی کلیدی است. بیان تاریخ و چگونگی شکل گیری اعتقادات مسیحی، بیانگر آن است که آموزه های دینی مسیحی، بیشتر تحت تاثیر آبای کلیسا بوده تا انجیل و دستورات دینی حضرت عیسی.
    در این مقاله، تلاش شده است با استفاده از منابع اصیل مسیحیت، به اثبات کلیسایی بودن دگماهای مسیحی بپردازد و فاصله گرفتن از تعالیم اصیل مسیحی را، که در واقع همان اعتقادات یهودی بوده، محصول تلاش کلیسا بداند.
    کلیدواژگان: اصول اعتقادات، مسیحیت، کلیسا، عیسی مسیح، تثلیث، فدا، وحی، عصمت
  • سیدعلی حسنی صفحه 65
    الاهیات لیبرال یکی از مهم ترین مکاتب الاهیاتی است که در قرن نوزده میلادی در مسیحیت پروتستان ظهور کرده است. این مکتب الاهیاتی به علت ویژگی ها و دستاوردهای خاص خود، تاثیرات بسیار گسترده ای در الاهیات مسیحی در مغرب زمین در قرون اخیر داشته است. بر این اساس، واکاوی ریشه های شکل گیری این مکتب، ما را در فهم بهتر و عمیق تر تحولات دینی و الاهیات مسیحی کمک می کند.
    این پژوهش، به روش توصیفی تحلیلی، به مهم ترین عامل شکل گیری این مکتب، یعنی دانش مدرن می پردازد و با بیان عوامل و زمینه های شکل گیری آن، ویژگی ها و تاثیرات روشنگری بر الاهیات مسیحی، به ریشه های الاهیات لیبرال می پردازد. یافته پژوهش حکایت از این دارد که الاهیات لیبرال، پاسخی به دانش مدرن، همراه با دست برداشتن از برخی از آموزه ها از جانب کلیسای پروتستان بود.
    کلیدواژگان: کلیسای پروتستان، الاهیات مسیحی، الاهیات لیبرال، عصر روشنگری، خردگرایی، دانش مدرن
  • یحیی نورمحمدی، محمدرضا نورمحمدی صفحه 85
    همواره در خصوص هر دینی این سوال مطرح است که آیا از حقانیت برخوردار است و چه معیار و ملاکی برای ارزیابی و بازشناسی دین حق از دین باطل وجود دارد؟ از جمله معیارهایی که در این زمینه مطرح است، عبارتند از: قابلیت فرجام شناسی، معیار اخلاقی، تجربه دینی، انسجام درونی، زنده بودن دین، تاریخ اعتبار الهی و مطابقت با واقع. در این مقال، به تحلیل و بررسی این معیارها می پردازیم. از جمع بین معیارها، معیار مورد قبول عبارت است از: دینی می تواند حق باشد که اولا، همه معارف و احکام عملی و دستورات اخلاقی موجود در آن دین، مطابق با واقع و نفس الامر متناسب خودش باشد. ثانیا، این مدعای ادیان که خود را راهی مورد تایید خداوند متعال برای رسیدن به کمال و سعادت معرفی می کنند، مطابق با واقع باشد؛ یعنی خداوند متعال نیز آن دین را به عنوان طریقی برای رسیدن به خود، و برنامه ای برای زندگی مورد رضایت خود مورد تایید قرار داده باشد و هنوز اراده الهی به این امر تعلق گرفته باشد که انسان ها از طریق پیروی از آن دین، به سعادت و قرب الهی نائل آیند. نکته مهم و در خور توجه این است که ادیانی برخوردار از حقانیت هستند که علاوه بر الهی بودن، اعتبار آنها سرنیامده و دچار تحریف نشده باشند، و همه آموزه های آن مطابق با واقع باشد.
    کلیدواژگان: حق، دین، فرجام شناسی، انسجام درونی، تجربه دینی، مطابقت با واقع
  • رحیم دهقان سیمکانی صفحه 97
    رگه های عرفی شدن در قرائت شلایرماخر از دین، بیانگر این است که تجربه دینی راه به جایی نبرده و به جهات گوناگون نه تنها شرافتی به دین نبخشیده، بلکه آن را در مسیری عرفی قرار داده است. فروکاستن حقیقت دین به تجربه دینی شخصی، کنار نهادن کتاب مقدس به عنوان مجموعه ای از دستورات الهی، و تقلیل آن به کتاب ثبت تجربه دینی، بی توجهی به نقش عقل، شریعت، مناسک دینی، بی توجهی به مابعدالطبیعه و نیز اومانیستی بودن رهیافت معناگرایانه به دین را می توان از جمله رگه های عرفی شدن در تفکر دینی شلایرماخر دانست. وی دین را از حوزه علم و عمل، به عالم خصوصی احساسات پارسامنشانه تاویل برده است. این مقال بر آن است تا ضمن تبیین رهیافت دینی شلایرماخر، عناصر عرفی را در رویکرد دینی وی نشان دهد. روش مقاله در مراجعه به آراء، استنادی و در تبیین محتوا، تحلیلی انتقادی است.
    کلیدواژگان: شلایر ماخر، دین، عرفی شدن، تجربه دینی، احساس
  • صفحه 115
|
  • Sohrab Morovvati, Sara Saki Page 5
    The origin of all monotheistic religions is the same. This sameness is the root of many similar and identical subjects discussed in their respective holy books, such as the story of Yusuf which has been narrated in the Holy Quran and Torah. However, these two sacred books have precise and natural differences in narrating the story, in spite of their many similarities. Therefore, the present paper elaborated on their differences in detail and clearly shows the ambiguities in Torah by conducting a comprehensive review.Using content analysis method, the present paper have carefully studied the related texts of these two divine books in order to comparatively evaluate the story of Yusuf in them, and have used Sunni and Shiite commentary books to prove the rightfulness of Quran's beautiful and enjoyable explanations, so that it would prevent personal commentary. It should be said that proving Yusuf's truthfulness, purity, and dominance over his soul is the masterpiece of the Holy Quran, which does not exist in Torah.
    Keywords: the story of Yusuf, Torah, Yusuf, Yusuf in Quran, the best stories
  • Mohammad Jawad Najafig*, Jawad Mohammadi Page 25
    The present paper mainly tries to comparatively study the concepts of "Monotheists" and "Sabians" in the Holy Quran and find out whether they are synonym or not. Since different religious societies and groups existed during the revelation of Quran and studying these groups and societies has some problems and complexities, the comparative study of related Quranic terms will be of great help to solve these problems. Using a descriptive-analytical method, the present paper tries to organize the discussions on the basis of a logical and fundamental conceptology. The research findings show that "monotheist" and "monotheists" mentioned in Quranic verses do not refer to a particular group or faith; rather, it is an adjective for religion and faith generally. However, "Sabians" are particular religious groups that are included among the people of book, so they are different from "monotheists".
    Keywords: Quran, monotheists, Sabians, comparative conceptology
  • Mohammad Hussein Taheri Akordi Page 41
    The foundation and basis of every religion is based on its religious doctrines. Christian dogmas and principles of faith in Christianity are of great importance, too. No doubt, the church and church councils have had a key role in their formation. Elaboration on the history and how Christian principles of faith have been formed shows that Christian religious doctrines have been more influenced by Church Fathers than by Bible and Jesus Christ's religious decrees. Using the authentic resources of Christianity, the present paper tried to prove that Christian dogmas are church- based and that distancing from authentic Christian teachings which really were the very Jewish beliefs was the result of church's endeavor.
    Keywords: principles of faith, Christianity, church, Jesus Christ, trinity, sacrifice, revelation, infallibility
  • Seyyed Ali Hassani Page 65
    One of the most important theological schools is Liberal Theology which has flourished in Protestant Christianity in 19th century. In recent centuries, this school has had very widespread effects on the process of theological discussions in the West due to its particular features and achievements. Therefore, reanalyzing the roots of its formation will greatly help us understand better and more deeply the religious developments and Christian theology in recent centuries.Using a descriptive- analytical method, the present paper investigates the most important factor of the formation of this school i.e. modern science and deals with its roots by elaborating on the factors and grounds for the formation of this science (that is, Enlightenment Age), its features, and effects on Christian theology. This paper proves that Liberal Theology was a response to modern science accompanied by putting away some doctrines by Protestant Church.
    Keywords: Protestant Church, Christian theology, Liberal theology, Enlightenment Age, rationalism, modern science
  • Yahya Noormohammadi, Mohammad Reza Noormohammadi Page 85
    Every religion is confronted with the question that whether it has legitimacy and what are the norms and criteria for evaluating the true religion and for recognizing it from false one? Some of the criteria provided in this regard are as follows: its capacity of eschatology, moral criterion, religious experience, internal consistency, being a living religion, the duration of divine validity, and its conformity with reality. The present paper deals with these criteria. The only acceptable criterion is that a religion can be a true one if, first, all its sciences, practical injunctions, and moral decrees conform to reality and its respective objective existence' second, the claim of religions that they are the Most High God- approved path to attain perfection and happiness conforms to reality; that is, the Most High God has also approved them as a path to reach Him and as a program for life which pleases Him, and has ordained that men can achieve happiness and draw nigh to God by following these religions. Those religions whose all doctrines conform to reality, are still valid, and undistorted have legitimacy.
    Keywords: truth, religion, eschatology, internal consistency, religious experience, conformity with reality
  • Rahim Dehqan Simkani Page 97
    The sings of conventionality in Schleiermacher's reading of religion shows that religious experience has had no results and has not only bestowed religion with no superiority but also has put it in a conventional way. Reducing religion to a personal religious experience, putting aside the sacred book as a set of divine decrees and reducing it to a book for registering religious experience, neglecting the role of intellect, divine law, religious rituals, and metaphysics as well as Schleiermacher's humanistic and spiritual approach to religion can be considered as signs of conventionality in his religious thinking. He has moved the religion from the realm of knowledge and practice to the personal world of ascetic sensations. The present paper tries to elaborate on Schleiermacher's religious approach and show the conventional elements in his approach. The research method is documentary when reffering to the views and analytical- critical when analyzing the content.
    Keywords: Schleiermacher, religion, conventionality, religious experience, sense