فهرست مطالب

مجله مهندسی مکانیک
پیاپی 87 (اسفند 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/26
  • تعداد عناوین: 11
|
  • بهمن میرزاخانی، شهریار نظری آبکنار صفحه 16
    سازه های هوشمند از این حیث که به کاهش خطرات، کنترل ارتعاشات سازه ای، نظارت بر عیوب سازه ها، مهندسی حمل ونقل، کنترل حرارت و صرفه جویی در مصرف انرژی کمک شایانی می کنند، اهمیت بسیاری دارند. استفاده از مواد سازه ای - همچون کامپوزیت ها و بتن های هوشمند - نیاز به جاسازی یا اتصال ادوات اندازه گیری را درون ماده از بین می برد، و در نتیجه هزینه تولید کاهش، مقاومت سازه افزایش و کاهش خواص مکانیکی ماده به حداقل مقدار ممکن خواهد رسید. سازه های هوشمند قادرند همچون انسان نسبت به محرکی خاص عکس العمل مناسب نشان دهند. احساس، ویژگی اساسی یک سازه هوشمند است. ماده ای که به عنوان کامپوزیت سازه ای به کار گرفته می شود و خود نیز یک حسگر است، اصطلاحا کامپوزیت خودحسگر نامیده می شود. این مقاله به معرفی مفاهیم و کاربردهای کامپوزیت-های سازه ای هوشمند می پردازد. کامپوزیت های سازه ای مورد بررسی نیز کامپوزیت های زمینه سیمانی و زمینه پلیمری می باشند.
    کلیدواژگان: کامپوزیت های هوشمند، حسگر، کامپوزیت های سازه ای، کامپوزیت زمینه سیمانی، زمینه پلیمری
  • ابوالفضل ابراهیمی، بیژن بابازاده، سید مصطفی میرباقری، مصطفی نورمحمدی صفحه 25
    انبر حمل مواد خطرناک ابزاری است که برای افزایش ایمنی و کاهش خسارت های جانی استفاده می شود. ازجمله موارد کاربرد این وسیله جابه جایی مواد شیمیایی و مواد محترقه و منفجره خطرناک است که با توجه به داشتن بازوی مکانیکی با سه درجه آزادی و دوربین با قابلیت دید در تاریکی مطلق قادر است اجسام خطرناک را با وزن حداکثر شش کیلوگرم بگیرد و با استفاده از سه پایه چرخ دار به محل مناسب انتقال دهد. در این مقاله تحلیل سازه ای انبر به روش المان محدود و به کمک نرم افزار کاس موس، انجام می شود. البته، در پاره ای از موارد جهت صحه گذاری نتایج عددی تحلیل المان محدود از روابط تحلیلی نیز استفاده شده است. برای محاسبه مشخصات مکانیکی لوله های کامپوزیتی از آزمون مکانیکی سه نقطه استفاده شده است. در نهایت حداکثر بار قابل حمل توسط انبر محاسبه و روش هایی برای افزایش این مقدار پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: انبر حمل مواد خطرناک، لوله کامپوزیتی، روش المان محدود
  • نوید جوام، جواد جانقربانیان صفحه 34
    در این مقاله تاثیر پارامترهای ماشینکاری و دامنه ارتعاشات ابزار بر نیروی ماشینکاری در فرایندهای تراشکاری اولتراسونیکی و سنتی، همچنین تاثیر زمان براده برداری بر نیرو بررسی شده است. در این رهگذر، ارتعاشات اولتراسونیک به صورت یک بعدی و در راستای سرعت خطی قطعه کار به ابزار تراشکاری اعمال می شود. نتایج نشان می دهند که در تراشکاری اولتراسونیکی، برخلاف تراشکاری سنتی، افزایش سرعت برشی سبب افزایش نیروهای ماشینکاری شده، با افزایش دامنه ارتعاشات ابزار، نیروی ماشینکاری کاهش می یابد. همچنین در سرعت های برشی پایین، با افزودن ارتعاشات اولتراسونیک به فرایند تراشکاری، نیرو و نرخ افزایش آن کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: تراشکاری، ارتعاشات اولتراسونیک، تراشکاری سنتی، نیروی ماشینکاری
  • مهدی صوفی صفحه 40
    در این مقاله عواملی که منجر به شکست شیر کشوئی یا دروازه ای مخزن ذخیره اکسترکت فورفورال می شود، بررسی می شود. شکست شیر در مخزن های ذخیره می تواند به بروز خسارت های سنگین اقتصادی، زیست محیطی و جز این ها بیانجامد. برای این منظور لازم است سه عامل مهم ساختار درونی شیر، تنش های ناشی از نشست مخازن در دراز مدت و نهایتا عوامل بروز شکست در مواد ترد بررسی شود. این عوامل در کنار هم، شرایط مساعد برای بروز پدیده شکست در این گونه شیرها را فراهم می کنند.
    کلیدواژگان: شیرآلات صنعتی، مخازن ذخیره سیالات، شکست، شیر دروازه ای، شیر کشوئی، فرسایش شیرآلات صنعتی، تنش حرارتی
  • علی صفایی صفحه 47
    بررسی سیستم انتقال قدرت نفربرهای نظامی شش و هشت چرخ، با بررسی سیستم فرمان آنها عجین است. این امر به فرمان پذیری این خودروها در دو محور مربوط می شود. به عبارت دیگر، در نفربرهای نظامی شش و هشت چرخ، دو محور محرک فرمان پذیر وجود دارد. در این مقاله، سیستم فرمان روی دو محور برای نفربرهای نظامی شش و هشت چرخ بررسی و روش طراحی آن بیان شده است. در این رهگذر، ابتدا روند طراحی سیستم فرمان برای خودروهای چهارچرخ بیان می شود. سپس روند ذکرشده به خودروهای شش و هشت چرخ بسط داده می شود. در پایان، به محورهای محرک فرمان پذیر و سیستم های فرمان قدرت، که در انواع خودروها استفاده می شوند، اشاره می شود.
    کلیدواژگان: خودرو، نفربر نظامی، سیستم فرمان
  • بهشاد نوری، انوشیروان فرشیدیان فر صفحه 54
    عملکرد دینامیکی سازه ها در شرایط متنوع کاری از جمله پارامترهای مهم در طراحی سازه های مهندسی است. استفاده از سیستم جرم، فنر و میرگرا - که تحت عنوان جاذب پویای ارتعاشات شناخته می شود - یکی از ساده ترین و مهم ترین وسائلی است که می تواند کارآیی دینامیکی سازه را بهبود بخشد. این جاذب ها در کنترل پدیده هایی همچون تشدید و خستگی نقش مهمی ایفا می کنند. همچنین با وجود عدم استفاده از منبع خارجی کارایی بالایی دارند. این دلائل آنها را به یکی از محبوب ترین راه های کنترل ارتعاشات در صنایع گوناگون مبدل کرده است. در این مقاله، نخست انواع گوناگون جاذب ها معرفی می شوند. در ادامه، کاربردهای متنوع آنها در پروژه های ساختمانی و پل ها بررسی می شود. در انتها، ضمن بیان خصوصیات ویژه این جاذب ها جهت استفاده در صنعت هوافضا، انواع متداول آنها تشریح می شود.
    کلیدواژگان: غیرفعال ارتعاشات، جاذب ارتعاشی، عملکرد دینامیکی، میراگر جرمی
  • عباس رهی، امیر مقیسه صفحه 65
    می دانیم که منابع نفت و گاز موجود در خشکی روبه اتمام است. از این رو، بشر به منظور تامین انرژی مورد نیاز خود به دریا و منابع هیدروکربنی موجود در آن روی آورده است. از جمله تجهیزات مهم در فرایند بهره برداری از این منابع رایزرهای دریایی هستند. در این مقاله رایزرهای دریایی و انواع آنها معرفی شده است. بر این اساس، نحوه عملکرد این رایزرها و اصول طراحی آنها مورد توجه قرار گرفته و تفاوت و شرایط به کارگیری آنها بیان شده است. در ادامه به وقوع خوردگی در رایزرها پرداخته خواهد شد و ربات های زیرسطحی، که در فرایند نصب و بازرسی رایزرهای آب عمیق استفاده می شوند، معرفی خواهند شد.
    کلیدواژگان: رایزرهای فولادی، رایزر انعطاف پذیر_ رایزر کششی، ربات زیرسطحی
  • انجمن مهندسان مکانیک امریکا / واکاوی پرونده ای موفق در دنیای مهندسی مکانیک
    صفحه 72
  • انجمن ها و نهادهای علمی فعال / در حوزه دانش مهندسی مکانیک و شاخه های وابسته
    صفحه 79
  • صفحه 96