فهرست مطالب

تحقیقات اقتصادی - پیاپی 101 (زمستان 1391)

فصلنامه تحقیقات اقتصادی
پیاپی 101 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/28
  • تعداد عناوین: 12
|
  • اسفندیار جهانگرد، مرضیه رضایی صفحه 1
    در ادبیات اقتصادی، اثرات شبکه‎‎ای به مفهوم افزایش در ارزش مصرفی یک کالا می باشد و این اثرات زمانی که تعداد زیادی از مصرف کنندگان از آن کالا استفاده کنند به وجود می آید. مثال های مربوط به کالاهای با اثرات شبکه‎‎ای، شامل شبکه ی ارتباطات یا محصولات نرم افزاری می باشند. این مطالعه، نقش اثرات شبکه‎ای در انتخاب اپراتور تلفن همراه برای مصرف کننده در تهران را نشان می دهد. سه دسته ی اطلاعات در این تحلیل تجربی استفاده شده است: اطلاعات در زمینه ی میزان واقعی تماس‎های درون شبکه‎ای و تماس‎های بیرون شبکه‎‎ای، اطلاعات در مورد میزان انتظاری تماس‎های درون شبکه‎ای و تماس‎های بیرون شبکه‎ای با استفاده از سهم بازاری هر اپراتور و قیمت تماس‎های درون شبکه‎ای و بیرون شبکه‎‎ای. در این مقاله، مدلی تخمین زده می شود که نقش اثرات شبکه‎ای را نشان می دهد. برای این منظور از روش داده های تابلویی در یک دوره ی دو ماهه با تعداد 37 مشترک و با مراجعه به ریز مکالمات آن‎ها استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که میزان تماس‎های بیرون شبکه‎‎ای، زمانی که مبلغ اضافه‎ای برای آن‎ها مطالبه می شود، کاهش می یابد و در غیاب تفاوت قیمتی بین تماس‎های درون شبکه‎ای و بیرون شبکه‎‎ای، اثرشبکه‎ای خالص وجود ندارد
    کلیدواژگان: شبکه، اثرات خارجی شبکه‎‎ای، سیستم تلفن همراه اول
  • حسن درگاهی، فائزه نیک جو صفحه 19
    بازارهای مالی با کاهش هزینه های مبادله ای و عدم تقارن های اطلاعاتی در اقتصاد سبب ارتقای سطح پس انداز، انباشت سرمایه و رشد اقتصادی می‎شوند. اگرچه رشد بازارهای مالی کارا نقش تعیین کننده‎ای در رشد اقتصادی دارد، ولی باید توجه داشت که وقوع بحران در بازار های مالی نیز به نوبه خود می‎تواند منجر به افت اقتصادی و در برخی شرایط به رکود اقتصادی بیانجامد. در این مقاله ابتدا با استفاده از داده های فصلی بازارهای مالی مختلف، شامل بخش بانکی، بازار سهام، بازار مسکن و بازار ارز، یک شاخص ترکیبی تنش مالی برای اقتصاد ایران طی دوره ی (2)1387- (2)1373 ساخته شده و سپس اثر شاخص مزبور بر رشد اقتصادی، با استفاده از روش کل به جزء، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان می دهد که اولا، اقتصاد ایران در دوره های زمانی (4)1374- (3)1374 و (2)1387- (4)1386 بیش ترین تنش مالی را تجربه کرده است. ثانیا، اثر تنش در بازارهای مالی در کوتاه-مدت و بلندمدت بر رشد اقتصادی منفی و معنادار است. ثالثا، اهمیت تنش بخش بانکی در رشد اقتصادی بیش از سایر بازارهای مالی است.
    کلیدواژگان: بازارهای مالی، تنش مالی، روش کل به جزء، رشد اقتصادی، اقتصاد ایران
  • سعید راسخی، سامان قادری صفحه 41
    براساس ادبیات جدید، توسعه ی تجارت درون صنعت، تخصیص دوباره ی مازاد شغلی را به شکل درون صنعت افزایش می دهد. مطالعه ی حاضر بر اساس مطالعات لاولی و نلسون (2002) به آزمون این فرضیه می پردازد که تجارت درون صنعت حاشیه ای، بر تخصیص دوباره ی مازاد شغلی صنایع کارخانه ای ایران اثر مثبت دارد. برای این منظور، از مدل داده های تابلویی برای صنایع کارخانه ای ایران در سطح تجمیع 3 رقم طبقه بندی ISIC طی دوره ی زمانی 85-1381 استفاده شده است. بر اساس یافته های تحقیق، توسعه ی تجارت درون صنعت حاشیه ای تخصیص دوباره ی مازاد شغلی درون صنعت را افزایش می دهد که این موضوع احتمالا سبب کاهش هزینه های تعدیل در بازار کار صنعتی می شود، بنابراین، پیشنهاد بر این است دولت برای کنترل و کاهش هزینه های تعدیل ناشی از توسعه ی تجارت خارجی و آزادسازی تجاری، توجه بیش تری به تجارت درون صنعت داشته باشد.
    کلیدواژگان: صنایع کارخانه ای ایران، _ شاخص تجارت درون صنعت حاشیه ای، تخصیص دوباره ی مازاد شغلی، تجارت درون صنعت، هزینه ی تعدیل
  • احمد صدرایی جواهری، زهرا بهزادی صفحه 61
    این مطالعه به بررسی رابطه ی اندازه با رشد بنگاه های حاضر در صنایع مواد غذائی و آشامیدنی ایران می پردازد. در این مطالعه داده های خام طرح جامع آمارگیری کارگاه های صنایع کارخانه ای مرکز آمار ایران مورد استفاده قرار گفته است. اعتبار فرضیه ی گیبرات برای بنگاه های حاضر در این صنایع در دو زیر گروه بنگاه های کوچک و بزرگ مورد آزمون قرار گرفته است. آزمون اعتبار این فرضیه با استفاده از روش برآورد مدل به صورت پانل به شکل اثرات ثابت انجام شده است. و نیز برای بالا بردن اعتبار نتایج مطالعه از آزمون وجود توزیع نرمال لگاریتمی برای اندازه ی بنگاه های حاضر در این صنایع استفاده شده است. نتایج به دست آمده حکایت از رد این فرضیه در میان این بنگاه ها دارد. نتایج نشان می دهد بنگاه های کوچک به طور متوسط دارای نرخ رشد بیش تری نسبت به بنگاه های بزرگ هستند.
    کلیدواژگان: توزیع اندازه ی بنگاه ها، مدل پانل، رشد، صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، اندازه ی بنگاه
  • مهنوش عبدالله میلانی، مهرنوش حدادی صفحه 79
    این مطالعه با استفاده از رویکرد تابع قیمت هدانیک و متدولوژی اقتصادسنجی فضایی به برآورد تابع قیمت املاک مسکونی شهر تهران می‎پردازد. روش جدید مورد استفاده در این مطالعه جهت تبیین روابط هدانیکی قیمت، گسترش سطح تحلیل‎ها به سطح محلات (361 محله) با استفاده از روش های برنامه ریزی شهر و به کارگیری ابزار سیستم اطلاعات جغرافیایی است. نتایج به دست آمده نشان می‮دهد که مدل اقتصادسنجی فضایی در مقایسه با مدل اقتصادسنجی ساده از قابلیت تشخیص بالاتری برخوردار است. متغیر فاصله‎ی مرکز محله از ایستگاه مترو که متغیری تحت تاثیر فضاست، در مدل فضایی معنادار شده است، اما ضریب آن منفی و بسیار کوچک و نزدیک به صفر می‎باشد که نشان می‎دهد نزدیکی به ایستگاه مترو در سال مورد بررسی (1385)، تاثیر منفی زیادی بر ارزش املاک مسکونی نگذاشته و به عبارتی بی‎تاثیر بوده است.
    کلیدواژگان: اقتصادسنجی فضایی، شهر تهران، وابستگی فضایی، تابع قیمت هدانیک، ناهمسانی فضایی
  • زهرا (میلا) علمی، امید رنجبر صفحه 97
    در این مقاله، اثر درجه ی بازبودن تجاری بر رشد اقتصادی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با استفاده از معادله ی هم گرایی- رشد و تخمین زن سیستمی گشتاورهای تعمیم یافته ی داده های پانلی پویا، طی دوره ی زمانی 2009-1980 آزمون شده است. نتایج نشان می دهند که کل تجارت، تجارت برون گروهی، سرمایه گذاری در سرمایه ی فیزیکی و انسانی محرک های رشد اقتصادی این کشورها هستند، در حالی که تجارت درون گروهی، رشد جمعیت، نسبت هزینه های مصرفی دولت از تولید ناخالص داخلی، بی ثباتی رشد اقتصادی، تورم و صادرات مواد اولیه اثر بازدارندگی روی رشد اقتصادی کشورهای مذکور دارند. نتیجه ی دیگر آن که در شرایط حاضر بسط روابط تجاری در قالب همکاری های منطقه ای و فرامنطقه ای با کشورهای عضو این سازمان ره آوردی برای رشد اقتصادی ایران نخواهد داشت. در یک جمله می توان گفت، هنوز نفرین منابع طبیعی گریبان گیر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی است.
    کلیدواژگان: تخمین زن داده های پانلی پویا، رشد اقتصادی، درجه ی باز بودن تجاری، سازمان کنفرانس اسلامی
  • شکوفه فرهمند صفحه 117
    در ادبیات اقتصاد شهری، مطالعات مختلفی به بررسی نظری و تجربی عوامل موثر بر رشد شهری پرداخت هاند. به لحاظ مبانی نظری کامل ترین مدل ها در این زمینه توسط هندرسن (1988، 1997 و 1999) بیان شده و بیش تر مطالعات تجربی بر مبنای آن انجام گرفته است. مطابق با این مدل ها از جمله عوامل اثرگذار بر رشد شهری، می توان به ترکیب تولید ملی و تخصص و نیز رشد فناوری بر رشد اندازه ی شهرها اشاره کرد. این مقاله نیز با بهره گیری از این مبانی به بررسی رشد شهری در ایران در دوره ی زمانی 85-1365 می پردازد.
    به منظور بررسی تاثیر ترکیب تولید ملی، آن را به چهار گروه تقسیم می کنیم که شامل گروه های کشاورزی و معدن؛ صنعت و ساختمان؛ خدمات توزیع، شخصی و عمومی؛ و خدمات اطلاعات محور می شود. بر اساس سه گروه آخر شهرهای متخصص در هر زمینه مشخص و بر اساس تعداد و اندازه ی شهرهای متخصص در هر گروه به آزمون قضایای مطرح شده توسط هندرسن پرداخته می شود. سپس اثر هر یک از این تخصص ها بر رشد شهری در ایران آزمون و تاثیر اندازه بر این رابطه مشخص می شود.
    نتایج حاصل از مطالعه نشان دهنده ی تاثیر مثبت تخصص بر رشد شهری در ایران است که این تاثیر برای تخصص های صنعتی و خدمات اطلاعات محور تحت تاثیر اندازه ی شهر است. هرچه اندازه ی شهرها بزرگ تر باشد، اثر تخصص در خدمات اطلاعات محور بر رشد شهری بیش تر است، چرا که در شهرهای بزرگ تر امکان بهره گیری از صرفه های شهری ناشی از تجمع بیش تر است.
    کلیدواژگان: رشد شهری، تخصص بخشی، خدمات توزیع، خدمات اطلاعات محور، _ مدل هندرسن
  • عبدالرسول قاسمی، علی اصغر بانویی، فاطمه آقایی صفحه 137
    پیش بینی متغیرها یکی از وظایف اصلی و مهم علوم مختلف از جمله اقتصاد می باشد. به طور کلی پیش بینی ها می توانند در ارتباط با انجام بخشی از سیاست ها کاربردهای مفید و موثری را به نمایش گذارند. در این مطالعه به طور مشخص از مدل تلفیقی داده ستانده و شبکه ی عصبی در پیش بینی تقاضای نهایی و تولید کل استفاده و با نتایج حاصل از کاربرد مدل داده ستانده مقایسه شده است.
    ابتدا با استفاده از میانگین نرخ رشد تقاضای نهایی طی سال‎های 1365 الی 1375 به برآورد تقاضای نهایی پرداخته و سپس تولید کل با استفاده از روش داده ستانده پیش بینی شده است. در گام بعدی دو شبکه ی عصبی پیش خور تعمیم یافته به ترتیب با یک و سه لایه ی پنهان و توابع فعال سازی Axon در نظر گرفته شده اند. متغیر خروجی شبکه ی اول، تقاضای نهایی سال 1380 و متغیر خروجی شبکه ی دوم، تولید کل سال 1380 می باشد.
    استفاده از معیارهای MSE، RMSE، MAD، MAPE و U-Thail در مقایسه ی دو مدل نشان می دهد که مدل تلفیقی داده ستانده و شبکه ی عصبی نسبت به مدل داده ستانده در پیش بینی تولید کل از دقت بیش تری برخوردار است.
    کلیدواژگان: شبکه ی عصبی، پیش خور تعمیم یافته، داده، ستانده، پیش بینی
  • غلامرضا کشاورز حداد، فاطمه برهانی صفحه 155
    افزایش جمعیت زنان با تحصیلات عالی و تغییرات نسبت جنسیتی در ساختار جمعیت سبب تحولات وسیعی در بازار کار ایرانشده است. در این تحقیق تابع عرضه‎ی نیروی کار فردی اعضای خانوار (زن و شوهر) با استفاده از رویکرد مدل جمعی ارایه شده در نظریه‎ی بازی ها برآورد شده و تاثیر تغییرات نسبت جنسیتی، در کنار سایر عوامل تعیین کننده‎ی آن، با استفاده از روش اقتصادسنجی داده های پانل در حضور متغیرهای توضیحی درون‎زا، مورد بررسی قرار می گیرد. برای این بررسی از داده های طرح اقتصادی- اجتماعی خانوار برای سال‎های1380 تا 1382 استفاده می شود. یافته ها نشان می دهند که نسبت جنسیتی بر عرضه‎ی نیروی کار زنان، تاثیر منفی و بر عرضه‎ی نیروی کار مردان تاثیر مثبت دارد. علاوه بر این تعداد فرزندان زیر 6 سال، عامل محدود کننده ای در عرضه‎ی نیروی کار زنان است، در حالی که با افزیش سن فرزندان به بالای 6 سال ساعات عرضه کار زنان افزایش پیدا می کند. هم‎چنین مشاهده شد که زنان و مردان با افزایش نرخ دستمزد فرد، تخصیص ساعت کار خود را افزایش می دهند، اما ضریب دستمزد خود فرد، در تابع عرضه‎ی نیروی کار زنان بزرگ‎تر از ضریب دستمزد شوهر است و ضریب دستمزد شوهر در معادله‎ی عرضه‎ی نیروی کار فردی زنان منفی است.
    کلیدواژگان: مدل جمعی، مشکل انتخاب نمونه، نسبت جنسیتی، عرضه‎ی نیروی کار زنان، داده های پانل و متغیرهای درون‎زای توضیحی
  • اکبر کمیجانی، فائزه مشهدی احمد صفحه 179
    یکی از مهم‎ترین یافته های اقتصاددانان در طول دهه های اخیر، پی بردن به وجود ارتباط علی بین توسعه ی مالی و رشد اقتصادی است. تا قبل از دهه ی 1970 بیش تر اقتصاددانان بر این باور بودند که برای دستیابی به سطوح بالاتر رشد اقتصادی، سیاست‎های بخش عمومی به طور عمده باید معطوف به انباشت سرمایه‎ی فیزیکی باشد. تا این‎که در دهه ی 1970 میلادی و به دنبال نظریات مطرح شده توسط مک کینون و شاو (1973) مبنی بر این که آزادسازی و توسعه ی مالی نرخ رشد اقتصادی را تشدید می کند، دیدگاه مسلط به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
    با توجه به اهمیت موضوع و با توجه به این حقیقت که کشور ما تا حد زیادی درگیر انواع سیاست‎های پولی سرکوب گرایانه بوده، لذا در این مقاله به شیوه ای غیرمستقیم و با تخمین معادله‎ی هم انباشتگی عمق مالی و معادله‎ی هم انباشتگی تولید ناخالص داخلی، تاثیر این سیاست‎ها بر رشد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ی اصلی مقاله حاکی از آن است که پدیده‎ی سرکوب مالی حداقل از طریق تاثیر منفی بر عمق مالی فرآیند رشد اقتصادی را مختل می کند.
    کلیدواژگان: نرخ سود حقیقی سپرده ها، رشد اقتصادی، عمق مالی، سرکوب مالی، لفه های اصلی
  • حسین مرزبان، مهدی نجاتی صفحه 201
    در دهه های اخیر سرمایه گذاری مستقیم خارجی نقش مهمی در ایجاد توسعه و بهبود رشد اقتصادی کشورهای جهان داشته است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی می تواند در کنار انتقال سرمایه، به عنوان کانالی برای انتقال فناوری های جدید به کشور میزبان عمل کند. با این حال مطالعات تجربی، نتایج متفاوتی از نظر جهت و میزان اثرگذاری سرمایه گذاری خارجی روی بهره وری بنگاه های کشور میزبان به دست می دهند. از سرمایه ی انسانی به عنوان شاخص قابلیت جذب بنگاه های داخلی در سرریز بهره وری به این بنگاه ها استفاده شده است.
    در مقاله ی حاضر با استفاده از مدل داده های ترکیبی برای تعدادی از زیرگروه های بخش صنعت، اثرات سرریز سرمایه گذاری مستقیم خارجی طی دوره ی زمانی 1386-1376 مورد آزمون قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که وجود بنگاه های خارجی از طریق پیوندهای عمودی روی بهره وری بنگاه های داخلی، اثر مثبت و معنی داری داشته است و پیوندهای افقی بین بنگاه های داخلی و خارجی بهره وری بنگاه های داخلی را کاهش می دهد. اما با افزایش سطح سرمایه ی انسانی و هزینه های تحقیق و توسعه در بنگاه های داخلی، رفته رفته اثرات منفی پیوندهای افقی مثبت و افزایشی می شود.
    کلیدواژگان: سرریز افقی و عمودی، سرمایه ی انسانی، قابلیت جذب، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، تحقیق و توسعه
  • محسن مهرآرا، علی طیب نیا، جلال دهنوی صفحه 221
    در این مقاله عوامل تاثیر گذار بر تورم با استفاده از الگوی رگرسیونی سری زمانی خطی و غیرخطی (STR)‎ در اقتصاد ایران طی دوره ی 87-1338 مورد بررسی قرار می گیرد. در تصریح مدل تورم، علاوه بر در نظر گرفتن متغیرهای مرسوم (نقدینگی، تولید و نرخ ارز) تکانه های مثبت و منفی درآمد نفت، عدم تعادل پولی، عدم تعادل بخش خارجی و شکاف تقاضا نیز مورد توجه قرار گرفته اند. نتایج حاصل شده، فرضیه ی اصلی تحقیق مبنی بر توانایی بیش تر مدل رگرسیونی سری زمانی غیر خطی نسبت به مدل خطی برای تبیین رفتار تورم در اقتصاد ایران را تایید می کند. ضرایب الگو تابعی از تغییرات قیمت نفت هستند. در رژیم درآمدهای نفتی پایین، تکانه های مثبت نفتی، تاثیر بازدارنده ای بر تورم دارد، در حالی که اثر تکانه های مذکور در رژیم درآمدهای نفتی بالا معنی دار نیست. شکاف یا مازاد تقاضا نیز اثر معنی داری بر تورم در دوره های رکود درآمدهای نفتی ندارد؛ اما در دوره های رونق نفتی، تاثیر متغیر مذکور بر تورم (احتمالا از کانال مخارج دولت) بسیار با اهمیت است.
    کلیدواژگان: تورم، تعدیل غیر خطی، متغیر گذار، الگوی سری زمانی غیر خطی
|
  • Esfandiar Jahangard, Marzieh Rezaei Page 1
    Network effects, increase in the value of consuming a product if many other consumers use the same product, is a feature of many markets of high-technology products. Frequently cited examples of products exhibiting network effects are telecommunication or software products. This research explores the role of network effects in the consumer´s choice of mobile operator in Tehran. For our empirical analysis, we use three sources of data: the real volume of on-net calls and the real volume of off-net calls; expected volume of on-net calls and the expected volume of off-net calls by the market share of each operator; and the prices of off-net and on-net calls. We estimate a model that illustrates the role of network effects. The results show that the proportion of off-net calls reduces as mobile operators charge a premium for off-net calls. In addition, in the absence of any price differences between on-net and off-net calls, the net network effect is not recognized.
    Keywords: Tehran, Network, Network effects, Panel data, Mobile telecommunication
  • Hassan Dargahi, Faezeh Nikjoo Page 19
    This paper presents a new index of financial stress which is constructed by macro data from different financial markets (including banking sector and also housing, foreign exchange and stock markets). The proposed approach has been applied to the Iranian economy based on the available quarterly time series, covering the period 1991(1)–2008(2). The paper explains how the selected components capture key aspects of financial stress. The regression of cyclical components technique and weighting by coefficients of determination is used as a weighting scheme. The results of the estimated growth model show that the constructed FSI provides valuable information about economic growth volatilities.
    Keywords: ncial Stress, Economic Growth, Financial Markets, Economy of Iran, General to Specific Approach
  • Saeed Rasekhi, Saman Ghaderi Page 41
    According to the recent literature, the expansion of intra-industry trade increases the intra-industrial excess job reallocation. Based on Lovely and Nelson (2002), this study examined the hypothesis that marginal intra-industry trade has a positive effect on the excess job reallocation in Iranian industries. Therefore, we have employed a panel technique for Iranian manufacturing industries at the 3-digit ISIC classification over the period 2002-2006. The results show that the expansion of marginal intra-industry trade increases the excess job reallocation that probably decreases the adjustment costs in industrial labour market. Therefore, we suggest that the government should pay more attention to intra-industry trade in order to control and reduce the adjustment costs of trade expansion and liberalization.
    Keywords: Excess job reallocation, Iranian manufacturing industries, Adjustment cost, Index of marginal intra, industry trade, Intra, industry trade
  • Ahmad Sadraei Javaheri, Zahra Behzadi Page 61
    The study examines the relationship between the size of firms and their growth in Iranian food and beverages industries. The study utilizes Iranian industrial data, classified on the base of ISIC with 4-digit code. The study evaluates the validity of Gibrat's Law in the selected firms. The validity of the law has been examined by two methods. First, the panel analysis is applied and second, the existence of lognormal distribution of firm size has been tested. The results do not confirm the validity of the Law and indicate the fact that firm size is not log-normally distributed. The results show negative impact of firm size on the growth.
    Keywords: Food products, beverages., Growth, Panel data, Firm size, Firm size distribution
  • Mahnoush A. Milani, Mehrnoosh Haddadi Page 79
    This study estimates the residential property prices in Tehran using hedonic price functions and Spatial Econometrics. The newly employed method is extending the analysis to the neighbourhood level (361 sectors) using the city's planning and GIS tools. The results show that the spatial econometric model has higher identification than the simple econometric model. The distance between the centre of city-sector and metro-station, which is a spatial variable, has a small significant negative coefficient (near to zero) in the model. In addition, proximity to a metro station has not had a large negative impact on residential property values and it can be said that it has been ineffective.
  • Zahra (Mila) Elmi, Omid Ranjbar Page 97
    In this paper, the effect of trade openness on growth is examined across the members of Organization of the Islamic Conference (OIC) by using convergence-growth equation and GMM-System dynamic panel data estimator over the period 1980-2009. The results show that the overall trade, the trade with non-OIC countries, and the investment in physical and human capital stimulate economic growth. In contrast, intra-OIC trade, population growth, government consumption expenditure, instability, inflation, and export of primary goods are the obstacles to the OIC economic growth. According to the results, multilateral trade under preferential trade agreement between Iran and the other OIC countries will not provide considerable achievements for economic growth of Iran. In summary, the OIC members are experiencing the natural resource curse.
    Keywords: Economic growth, Trade openness, Dynamic panel data estimator, OIC
  • Shekoofeh Farahmand Page 117
    There are different studies in urban literature on the determinants of urban growth, from the theoretical and empirical points of view. The most completed theoretical model is Henderson model (1988, 1997, and 1999), which is tested by some empirical studies. As Henderson model shows, the set of national product, specialization and technological progress are the determinants of urban growth. Using this model, the paper investigates the urban growth of Iran over the period 1986-2006. The national product is divided into four groups including agriculture and mining; industry and construction; public, personal and distribution services; and information-based services. The specialized cities are determined based on the last three groups and the Henderson’s theorems are tested for them. Eventually, the effect of each type of specialization is tested on urban growth in Iran. The results demonstrate that specialization has positive effect on urban growth in Iran.
    Keywords: Information, based services, Henderson model, Distribution services, Sector specialization, Urban growth
  • Abdolrasul Ghasemi, Ali Asghar Banouei, Fatemeh Aghaee Page 137
    Forecasting of macroeconomic variables has specific importance in economic topics. Indeed, different models are invented to forecast variables to help economic policy makers in adopting appropriate monetary and fiscal policies. In this paper, the performance of integrated model of Input-Output (IO) and neural network is investigated in forecasting final demand and total production and the results are compared with IO model. At the first step, final demand is estimated by using mean of final demand rates over the period 1365-1375, and then total production is forecasted by using IO model. In the next step, two generalized feed forward neural networks are proposed to forecast final demand and total production of the year 1380. Finally, two models are compared and the hypothesis is evaluated by using MSE, RMSE, MAD, MAPE criteria. The results indicate that the integrated model of IO and neural network outperform IO model in forecasting total production.
    Keywords: Neural Network, Input, output, Forecasting, Generalized feed forward
  • Gholamreza Keshavarz Haddad, Fatemeh Borhani Page 155
    This paper provides an empirical investigation on individual labour supply of Iranian spouses in an intra-household collective decision framework in which gender ratio plays a central role in the household’s resources allocation. The data set is taken from the socioeconomic characteristics of panel survey over the period 2001-2004 and ten yearly headcount of Iran. We have conducted the parameters estimation and hypothesis testing by generalized procedure of sample selection in a panel setting. Our findings evidence that females’ labour supply is affected by the gender ratio (total number of males over the females in the same provinces, both in the urban and rural areas) significantly and strongly. In addition, the own wage of couples drives spouse’s individual work hours positively, and the sign of cross wage effect is negative but less than the own wages’ coefficient in absolute value. These results are compatible with the theoretical expectations. Although the paper does not have any theoretical contributions, this is the first attempt and application of collective decision theory in Iranian economy.
    Keywords: Panel sample selection regression, endogenous regressors, Gender ratio, Intra, household decision process, Collective model
  • Akbar Komijani, Faezeh Mashhadi Ahmad Page 179
    In the recent economic literature, an important finding is the causal relationship between financial development and economic growth. Before the 1970s, the most of economists believed that economic growth could be reached only by accumulation of physical capital. In the 1970s and after the pioneering works of McKinon (1973) and Shaw (1973), this orthodox view was criticized by a vast amount of new theoretical and empirical researches. Regarding the importance of this issue and the fact that our country is highly involved in repressive financial and monetary policies, this paper investigates the effects of these policies on economic growth and development. Therefore, an indirect method is employed that estimates two sets of cointegration equations containing financial depth and GDP. The main finding of this paper is that financial repression impresses the economic growth through the negative effect on financial depth.
    Keywords: Financial depth, Real profit rate on deposits, Principal components, financial repression, Economic growth
  • Hussein Marzban, Mehdii Nejati Page 201
    In recent decades, foreign direct investment (FDI) has played a vital role in economic growth of developed and developing countries. FDI brings new capital and technology to the host country beside a possibility of spillover to local firms. Hence, FDI is considered as an important channel of technology transfer. However, in empirical studies, the size and direction of effects of FDI on productivity of host country firms is in doubt. Furthermore, the absorptive capacity of domestic firms is also important in determining the direction and size of the spillover effect to the host country’s domestic firms. In this study, we examine spillover effects of FDI in a number of industry sub-sectors over the period 1997-2007, using a panel data model. Moreover, the human capital and R&D expenditures are considered as indicators of the absorptive capacity of the domestic firms. The results show that horizontal linkages between foreign and domestic firms reduce the productivity of domestic firms, while vertical linkages increase it. Gradual increase of human capital investment can reverse the negative effects of horizontal linkages.
    Keywords: I, Human capital, Vertical linkages, Horizontal linkages, Research, development, Absorptive capacity
  • Mohsen Mehrara, Ali Taiebnia, Jalal Dehnavi Page 221
    This Paper estimates the determinants of inflation in Iran using a linear and non- linear regression model over the period 1959-2008. In the model specification, the conventional variables (liquidity, production and exchange rate) as well as positive and negative oil revenue shocks, monetary disequilibrium, and demand gap are considered. The results show that nonlinear time series regression model outperforms the linear model in explaining inflation in Iran. The model coefficients are functions of oil price. In the low oil income regime, positive oil shocks decrease the inflation rate while these shocks are not significant in the high oil income regime. Demand gap or excess demand does not have any significant effect on inflation when oil revenues decrease. But in oil boom periods, demand gap affects inflation significantly (probably through government expenditure).
    Keywords: Transition variable, Non, linear time series model, Non, linear adjustment, Inflation