فهرست مطالب

پژوهش نامه اخلاق - پیاپی 17 (پاییز 1391)

پژوهش نامه اخلاق
پیاپی 17 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • احد فرامرز قراملکی، سیده مریم حسینی صفحه 7
    مدیریت آموزش اخلاق در سازمان بر بهره وری آموزش تاکید دارد. بهره وری به دلیل ارتباط مفهومی با امانتداری در اخلاق حرفه ای، ارتباط دو سویه با آموزش اخلاق دارد. دانشمندان تعلیم و تربیت که در آموزش اخلاق مطالعه می کنند موثر بودن این آموزش را بررسی می کنند. در این مباحث غالبا دو مفهوم متمایز اما مرتبط کارایی و اثربخشی تفکیک نمی شود. در این مقاله براساس تفکیک این دو مولفه بهره وری، شرایط اثربخش بودن و کارایی برنامه آموزش اخلاق تحلیل می شود. در این مطالعه آموزش اخلاق در رهیافت سازمانی و آموزش بزرگسالان شاغل در حرفه ها طرح می شود. سلطه سازمان ها بر مشاغل ضرورت اخذ چنین رهیافتی را نشان می دهد. ملاک در تحلیل اثربخشی برنامه آموزشی ابعاد مختلف تغییر حاصل از آموزش اخلاق است و ملاک در تحلیل کارایی، مشارکت فعال یادگیرنده در فرایند تعاملی یاددهی و یادگیری است. یافته های این پژوهش می تواند سیاست گذاران و مدیران آموزش اخلاق در سازمان ها را نسبت به ارتقاء بهره وری آموزش اخلاق یاری دهد.
    کلیدواژگان: آموزش اخلاق، بهره وری، کارایی، اثربخشی، سازمان
  • ابراهیم کلانتری، لیلا جنتی صفحه 27
    نفس اماره با گرایش به خواسته های نفسانی، در تعارض با فطرت الهی آرامش خود را به چالش می کشاند. قناعت و پرهیز از زیاده خواهی از جمله عواملی است که انسان را از صفات رذیله ای چون حرص و طمع، دروغ، خودخواهی و دلبستگی به امور مادی مبرا ساخته و زندگی توام با آرامش روان را به ارمغان می آورد. در این نوشتار با استفاده از روش کتابخانه ای و استنادی، تحلیلی ابتدا عامل «قناعت» ونیز نقطه مقابل آن «حرص» را مورد تحقیق قرار داده و سپس همبستگی قناعت و آرامش روانی را بر مبنای سخنان امام علی× در نهج البلاغه و اصول روان شناسی به بحث گذاشته و بر این اساس همبستگی وثیق عامل اخلاقی قناعت و نیل به آرامش روانی اثبات شده است.
    کلیدواژگان: قناعت، حرص، آرامش، امام علی، نهج البلاغه
  • عنایت الله شریفی صفحه 45
    کارکرد های حدیث در اخلاق اسلامی مرتبط با حجیت و عدم حجیت احادیث اخلاقی است. حجیت احادیث اخلاقی ارتباط وثیقی با بحث تسامح در ادله سنن دارد که دو دیدگاه تسامح و عدم تسامح دراین باره مطرح است. این مقاله، درصدد آن است که اولا: اثبات نماید که دو دانش فقه و اخلاق، مستقل از یکدیگرند و قاعده تسامح در ادله سنن که ماهیت فقهی دارد، نمی تواند همان گونه که در احادیث فقهی کاربرد دارد در احادیث اخلاقی کاربرد داشته باشد. ثانیا: به منظور جلوگیری از هرج ومرج ها، تحریف ها و آسیب های معرفتی باید حداقل در صدور احادیث اخلاقی به معصوم‘ وثوق و اطمینان داشته باشیم، ازاین رو احادیث مبتنی بر عدم تسامح می توانند کارکردهای فراوانی در دانش اخلاق اسلامی داشته باشند که مهم ترین آنها تبیین و تعیین مفاهیم ارزشی و اخلاقی، ضمانت اجرایی، تعین هدف و غایت اخلاق و توجه به حسن فعلی و حسن فاعلی است.
    کلیدواژگان: حدیث، اخلاق اسلامی، احادیث اخلاقی، تسامح در ادله سنن، علم اخلاق اسلامی
  • محسن جاهد صفحه 69
    ابن هیثم ریاضیدان و فیزیکدان برجسته مسلمان علی رغم شهرتش در حوزه های مذکور دارای اندیشه های اخلاقی بدیعی است که می توان آنها را در شکل گیری و بسط اخلاق فلسفی در جهان اسلام موثر دانست. نوشتار حاضر مبادی تصوری و تصدیقی وی در اخلاق را واکاوی و استخراج کرده و نشان می دهد تکیه وی بر هریک از آنها به چه میزانی است هریک از این مبادی تا چه حد از استحکام و انسجام برخوردارند. سپس دیدگاه های اخلاقی وی را طرح و بررسی خواهیم کرد. در اندیشه های اخلاقی ابن هیثم گاه با توصیه هایی غریب و بی سابقه مواجه هستیم، این اندیشه ها وی را به ماکیاولی بسیار نزدیک می کند. بر این اساس در این نوشتار توصیه های وی با توصیه های ماکیاولی مقایسه شده و براساس پاره ای قراین، تبیینی متفاوت از تبیین های متعارف برای توصیه های ابن هیثم و ماکیاولی ارایه می گردد
    کلیدواژگان: ابن هیثم، فضیلت گرایی، نسبیت گرایی، مرکب انگاری، ماکیاولی
  • حامد پوررستمی، حسن رضایی هفتادر صفحه 87
    در یک نگاه جامعه شناختی، اخلاق اجتماعی آن دسته از منش ها و رفتارهایی است که در تعاملات اجتماعی به منصه ظهور و بروز می رسد و چهره و نمای فرهنگی و اخلاقی جامعه را به تصویر می کشد. حسب بررسی نویسنده طیف ها و لایه های اخلاقی در یک جامعه و شاخصه های آنها در قالب مدلی ارائه می شود که در آن چهار طیف و منطقه اخلاقی وجود داشته و تمامی گونه های اخلاقی موجود در جامعه را در خود جای می دهد: 1. ایمان اخلاقی، 2. عصیان اخلاقی، 3. کفر اخلاقی، 4. نفاق اخلاقی. این چهار حوزه اخلاقی براساس دو محور 1. عقیده و پذیرش، 2. رفتار و گفتار شکل می گیرد که محور عقیده و پذیرش (محور عمودی مدل) در دو جهت ایجابی (بخش بالایی) و سلبی (بخش پایینی) قابل توسعه و تشدید بوده و محور رفتار و گفتار (محور افقی مدل) نیز در دو جهت ایجابی (سمت راست) و سلبی (سمت چپ) توسعه پذیر است. تحلیل و تجزیه این مدل، در بردارنده نکات جامعه شناختی و روان شناختی دیگر است که در مقاله بدان پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: اخلاق اجتماعی، طیف های اخلاقی، ایمان، کفر، نفاق، عصیان
  • سید محمد اکبریان صفحه 101
    نوشتار حاضر با اشاره کوتاه به دیدگاه های مختلف فلسفی و اخلاقی در رابطه معرفت و علم و عمل انسان و موضع آیات قرآن نسبت به آن، مسئله شکاف میان معرفت و عمل را مورد پذیرش قرارداده و با طرح نظریه ایمان درصدد حل این رخنه برآمده است. برای حل مسئله بر عنصر معرفتی در ایمان تاکید شده، درحالی که نظریات معرفت محور تنها بر شناخت به نیکی و بدی عمل تاکید دارند، عنصر معرفتی در ایمان ما را به معرفت و شناختی مضاعف در نسبت با عمل می رساند.
    برای رسیدن به طرح جامعی برای حل مشکل شکاف معرفت و عمل از طریق ایمان، تاثیر علت مادی در عمل و رفتار انسان (خود عمل و ماهیت و مراتب آن) و توجه به نقش علیت غایی عمل (اهداف و غایاتی که فاعل نسبت به عمل باور دارد) و نیز، نظر به مسئله تشکیک ایمان و مراتب آن از جمله مبانی تبیین طرح حاضر است.
    کلیدواژگان: معرفت، ایمان، عمل، ضعف اراده، مراتب ایمان، مراتب عمل، علیت غایی
|
  • Ahad Faramarz Qaramaleki, Seyyedeh Maryam Hosseini Page 7
    The Prophet (s) said: when the believer acts an action, he / she strengthens it.Moral teaching management in organization accentuates teaching productivity. Productivity, being conceptually in close connection to trustworthiness in prophessional ethics, is reciprocally connected to ethical teaching. Those scholars of education concerned with ethical teaching, survey this kind of teaching. In these studies the two different but interconnected concepts of efficiency and efficacy are not often distinguished. In this paper, on the basis of this distinction, the requirements for efficiency and efficacy of the ethic teaching curriculum are studied. This study has focused on teaching ethic in an organizational approach and teaching the adult people of professons. Organizatios` domination over professions has made such an approach necessary. The standards for efficiency and efficacy of a teaching curriculium can be respectively regarded as different aspects of the change resulted by teaching ethics and as active participation of the learners in the process of teaching and learning. The findings of the paper may support organizational authorities of ethics teaching to promote its productivity.
    Keywords: teaching ethics, productivity, efficacy, efficiency
  • Ebrahim Kalantari, Leila Jannati Page 27
    Human soul enjoining unto evil opposing God given nature of man challenges its peace. Contentment and avoiding extravagance can be considered as an agent against such vices as cupidity, avarice, lie, selfishness and dependence to earthly life and as a support for mental peace in life. In this paper, using library - based, analytic - descriptive method, contentment and cupidity have been studied firstly and, then, the correlation between contentment and mental peace has been proved on the basis of Imam Alis (a) speeches in Nahj al-Balaghah and psychological principles.
    Keywords: contentment, cupidity, peace, Imam Ali (a), Nahj al Balaghah
  • Enayatollah Sharifi Page 45
    The efficacies of hadith in Islamic ethics is concerned with the authenticity and inauthenticity of ethical hadiths. The authenticity of ethical ahadith is deeply connected to the problem of tolerance in the proofs of sunan which has led to the two views of tolerance and intolerance. In this paper, it has been argued that ethics and jurisprudence are two distinct fields and one can not agree with applying the proofs of sunan with its jurisprudental essence in ethics. Furthermore, in order to prevent disorders and damages in concerned knowledge, one should be sure about the authenticity of ethical hadiths. In this way, the hadiths of intolerance may be of considerable applications in ethics; they can be used for explaining ethical concepts and values, diciding the goal of ethics and proposing good state of deed and agent in isolation.
    Keywords: hadith, Islamic ethics, ethical hadiths, tolerance in sunan proofs, Islamic ethics
  • Mohsen Jahed Page 69
    Alhazen, in spite of his reputation as an outstanding muslim mathematician and physicist, can be known as an ethical scholar with such special teachings in the field with considerable effects in forming Islamic middle norm in ethics of Muslim world. Though his teachings cannot be free from failures. In this paper, his ethical principles have been introduced with regard to their part and stability. Then his ethical points of view has been surveyed. In some cases, he strangely become very close to Machiavelli. Therefore, in the paper, some of his ethical teachings have been studied in coparison with those of Machiavelli. Finally, relying on some clues, a new consideration of their ethical teachings has been given.
    Keywords: Alhazen, virtualism, relativism, Machiavelli
  • Hamed Poorrostami, Hassan Rezaie Haftar Page 87
    In a sociological perspective, social ethics consists in those deeds and behaviors appearing in social interaction and depict the cultural and moral appearance of society.As is shown in the paper, moral spectra and layers in a society and their criteria have been given in model with four moral spectra including all moral states in society: 1. moral faith, 2. moral uprising, 3. moral unbelief and, 4. moral hypocrisy. The spectra are formed on the basis of two axes: 1. belief and perception, 2. deed and speech; each being developable in two sides. The model includes some other psychological and social points discussed in the paper.
    Keywords: social ethics, moral spectra, faith, unbelief, hypocrisy, uprising
  • Seyyed Mohammad Akbarian Page 101
    Referring briefly to various philosophical and ethical views of human knowledge and action and to the view of the holy Quran in the field, this paper has agreed with the gap between knowledge and faith, and, relying on the theory of faith, has tried to solve the problem. In this view, an epistemic element can be found in faith by which one may attain a double knowledge in action. It is just the same element lacking in knowledge - based theories. To attain a full proposal for solving the problem with regard to faith, regarding the effect of material agent in human action and deed, the role of final goal in it and noticing degrative state of faith and its degrees must be counted as the foundations.
    Keywords: knowledge, faith, deed, weakness of will, degrees of faith, final goal