فهرست مطالب

سلول و بافت - سال سوم شماره 3 (پاییز 1391)

مجله سلول و بافت
سال سوم شماره 3 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/01/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا رستمی، افشار جعفری، وحید ساری صراف صفحه 193
    هدف
    با توجه به مطالعات محدود مربوط به اثر مصرف کوآنزیم Q10 بر پاسخ ناشی از ورزش شاخص های زیستی، تحقیق حاضر به منظور تعیین اثر کوتاه مدت مکمل سازی کوآنزیمQ10 بر کراتین کیناز تام سرمی، لکوسیتوز، ترومبوسیتوز و نیمرخ لیپیدی خون مردان غیر فعال پس از یک وهله فعالیت هوازی انجام شد.
    مواد و روش ها
    20 مرد غیرفعال (22 تا 26سال، توده ی چربی 13 تا16 درصد و اکسیژن مصرفی بیشینه 38 تا 42 میلی لیتر/کیلوگرم/دقیقه) در دو گروه تصادفی همگن شده ی مکمل و شبه دارو (مصرف روزانه 5/2 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن کوآنزیم Q10 یا دکستروز) تقسیم شدند. همه ی آزمودنی ها پس از 14 روز مکمل سازی در یک فعالیت هوازی روی نوار گردان با 75 درصد اکسیژن مصرفی بیشینه به مدت 30 دقیقه شرکت نمودند. نمونه های خونی، قبل از مکمل سازی و قبل و بعد از قرارداد ورزشی گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون های ANOVA، بونفرونی و تی مستقل در سطح معنی داری پنج درصد بررسی شدند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که مصرف کوتاه مدت کوآنزیمQ 10 در حالت پایه بر همه ی شاخص ها (به غیر از تری گلیسرید و لیپوپروتئین کم چگال) تاثیر معنی داری نداشت (05/0P<). فعالیت هوازی باعث افزایش معنی دار کراتین کیناز، تجمع پلاکتی، لکوسیت ها و کاهش کلسترول تام، لیپوپروتئین کم چگال و تری گلیسرید شد (05/0P<). در نهایت، تجمع پلاکتی و افزایش لکوسیت ها در گروه مکمل پس از انجام فعالیت هوازی کمتر از گروه شبه دارو بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    این یافته ها نشان می دهد که مکمل سازی 14 روزه ی کوآنزیمQ10 می تواند سبب بهبود نیمرخ لیپیدی پایه و کاهش لکوسیتوز و ترومبوسیتوز ناشی از انجام فعالیت ورزشی در خون مردان غیرفعال شود.
    کلیدواژگان: تجمع پلاکتی، کراتین کینار، کو آنزیم Q10، لیپوپروتئین ها
  • فریبا محسن زاده، عبدالکریم چهرگانی راد، سولماز اخطاری صفحه 201
    هدف
    مطالعه تکوین مادگی وگامتوفیت ماده در علم گیاه شناسی و تاکسونومی گیاهی اهمیت دارد. این پژوهش به منظور مطالعه مراحل تکوین تخمک در گیاه Ranunculus arvensis L. و مقایسه با سایر تاکسون های گزارش شده این تیره، انجام شد.
    مواد و روش ها
    گل ها و غنچه ها در مراحل مختلف نمو برداشت، در FAA70 تثبیت و در الکل 70 درصد نگهداری شدند. نمونه ها پس از آب گیری و قالب گیری در پارافین با میکروتوم برش گیری و رنگ آمیزی شدند. مراحل تکوین تخمک و کیسه رویانی با استفاده از میکروسکوپ نوری بررسی و عکس برداری شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که تخمک واژگون، تک پوسته ای با 4 یا 5 لایه و پر خورش است. تکوین کیسه رویانی از طرح تک اسپوری و تیپ پلی گونوم پیروی می کند. افزایش یاخته های آنتی پود، و در برخی از نمونه ها افزایش یاخته های قرینه نیز مشاهده شد. همچنین هسته آن ها حالت پلی پلوئیدی داشت. آرکئوسپورها پس از تشکیل، به وسیله لایه کالوزی احاطه شده بودند. پس از تقسیم میوز، تترادهای مگاسپور آرایش خطی و T شکل داشتند. کیسه رویانی بزرگ و با شکل نامنظم بوده و در جریان بلوغ، رشد طولی قابل توجهی پیدا می کند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که اگر چه الگوی کلی تکوین تخمک در گونه مورد مطالعه شبیه به موارد گزارش شده قبلی است ولی آرایش تترادها، افزایش سلول های آنتی پود و قرینه و وجود هیپوستاز، پوستامنت و کلاهک خورشی در تخمک، از ویژگی های خاص گونه گیاهی مورد مطالعه است.
    کلیدواژگان: آلاله، تکوین تخمک، کیسه رویانی، مگاگامتوفیت
  • سمیه اکبری، آزیتا پروانه تفرشی، شاه صنم عباسی صفحه 211
    هدف
    در این مطالعه میزان انتقال بیان ژن توسط لنتی ویروس های مشتق از ویروس نقصان ایمنی انسانی “Human immunodeficiency virus”(HIV) با میزان انتقال بیان ژن توسط لنتی ویروس مشتق از ویروس نقصان ایمنی گربهImmunodeficiency virus (FIV) Felineبه سلول های مزانشیمی مغز استخوان موش مورد مقایسه قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    حامل های ویروسی با استفاده از وکتورهای آماده، سلول هایHEK-293T، شاتل های لنتی ویروسی با پایه هایHIV وFIV حامل ژن GFP به عنوان کنترل، وFIV وHIV حامل ژن Nerve growth factor))NGF تولید شدند. سپس سوپرناتانت سلول های HEK-293T حاوی ویروس های ساخته شده در معرض سلول های مزانشیمی مغز استخوان موش قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج نشان داد که سلول های مغز استخوان تیمار شده با وکتور HIV-NGF، NGF را بیان کردند. اما پس از تیمار با وکتور FIV-NGF، فاقد این توانایی و قادر به بیان NGF نبودند. نتایج بیان NGF توسط نتایج انتخاب سلول ها، به وسیله آنتی بیوتیک، مورد تایید قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    لنتی ویروس های مشتق از FIV در مقایسه با لنتی ویروس های مشتق از HIV جهت آلوده سازی و بیان ژن خارجی در سلول های مزانشیمی مغز استخوان مناسب نیستند.
    کلیدواژگان: لنتی ویروس های HIV based و based FIV، سلول های مزانشیمی مغز استخوان موش، NGF
  • سید محمد علی یثربی، حسن ذوالفقاری، ژیلا عجبی فرشباف صفحه 221
    هدف
    این مطالعه به بررسی اثر تمرین سرعتی و تمرین سرعتی همراه با مصرف مکمل ویتامینE و C بر لیپوپروتئین کم چگال اکسیدشده (LDL-ox)، مالون دی آلدئید (MDA) و فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) پرداخته است.
    مواد و روش ها
    40 نفر داوطلب پسر سالم مشغول به تحصیل در مراکز تربیت معلم مشهد (میانگین قد 40/5 ± 171 سانتی متر، سن 9/1± 19 سال و وزن 4/4 ±73 کیلوگرم) به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی به چهار گروه 10 نفری سرعتی، سرعتی+مکمل، کنترل و مکمل تقسیم شدند. دو گروه سرعتی و سرعتی+مکمل، برنامه تمرین 8 هفته ای دوهای تکراری کوتاه انجام دادند. دو گروه سرعتی+ مکمل و مکمل روزانه به میزان 500 میلی گرم ویتامین C و 400 واحد ویتامین E، شش روز در هفته دریافت نمودند. در ابتدای تحقیق و پس از 72 ساعت از آخرین جلسه، نمونه های خونی جمع آوری شدند. از روش آنالیز کوواریانس (MANCOVA) برای مقایسه گروه ها استفاده شد.
    نتایج
    فعالیت آنزیم GPX بین گروه سرعتی با گروه کنترل، گروه سرعتی با گروه مکمل، گروه سرعتی+ مکمل با گروه کنترل و گروه سرعتی+ مکمل با گروه مکمل تفاوت معنی داری نشان داد. مقادیرMDA تنهادرگروه سرعتی+ مکمل کاهش معنی داری داشت. همچنین در مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تک تک گروه هاتغییرات معنی داری درمقادیر LDL-oxمشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    تمرینات سرعتی می تواند از طریق افزایش فعالیت برخی آنزیم های ضداکسایشی، سبب مقابله بهتری با اکسیدان های تولید شده در طول زمان استراحت شود.
    کلیدواژگان: پراکسیداسیون لیپیدی، آنتی اکسیدانت، تمرین سرعتی، ویتامین E و C
  • علی پرچمی، رحمت الله فتاحیان دهکردی صفحه 231
    هدف
    هدف از این مطالعه مقایسه ی توزیع کمی و ویژگی های بافتی سلول های پانت روده ی کوچک در گوسفند و بز بود.
    مواد و روش ها
    10 راس گوسفند سالم بالغ (5 نر و 5 ماده) و 10 راس بز سالم بالغ (5 نر و 5 ماده) از نژاد لری بختیاری در کشتارگاه شهرکرد انتخاب شدند. مقاطع بافتی تهیه شده با میکروسکوپ نوری و الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    سلول های پانت در نواحی گوناگون کریپت های لیبرکوهن توزیع شده بودند و گرانول ها در ناحیه ی عمقی بزرگ تر و فراوان تر بوده، شمار این سلول ها از بخش ابتدایی دوازدهه به سوی بخش انتهایی روده ی تهی، به تدریج افزایش و از بخش انتهایی روده ی تهی به سوی بخش انتهایی ایلئوم کاهش یافته بود. در همه ی نواحی، شمار سلول های پانت در بز بیش تر از گوسفند بود. در سطح میکروسکوپ الکترونی، گرانول های متراکم در سیتوپلاسم راسی سلول های پانت یافت شدند. تراکم این گرانول ها و نیز تراکم ریزپرزهای سطحی سلول ها در روده ی تهی بیش ترین و به سوی دوازدهه و ایلئوم کمترین مقدار بود. در سه ناحیه ی روده ی تهی، میانگین مساحت گرانول های سیتوپلاسمی در گوسفند به طور معناداری بیش تر از بز بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که از دید میکروسکوپ نوری و الکترونی مشابهت فراوانی بین ساختار سلولی پانت بین دو گونه وجود دارد.
    کلیدواژگان: گوسفند، بز، سلول پانت، میکروسکوپ نوری، میکروسکوپ الکترونی
  • فریبا امینی، الهام عابدینی صفحه 237
    هدف
    در این پژوهش اثر تنش شوری بر جوانه زنی بذر، آناتومی برگ و ساقه و پارامترهای رشد در گیاهان ده و شصت روزه گونه Salsola arbuscula مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    بذر گیاه Sasola arbuscula در دو محیط WA (حاوی 0، 100، 200، 250 و300 میلی مولار سدیم کلراید) و MS (حاوی 0، 100، 200، 250، 275 و 300 میلی مولار سدیم کلراید)، در شرایط در شیشه کشت و به ترتیب گیاهان 10 و 60 روزه به منظور بررسی جوانه زنی بذر و فاکتورهای رشد استفاده شدند. آناتومی برگ گیاه دو ماهه نیز بررسی شد. درصد جوانه زنی در محیط MS (حاوی0، 100، 200، 250، 300، 350 و 400 میلی مولار سدیم کلراید)، همچنین درصد جوانه زنی پس از احیا در محیط MS (حاوی 300، 350 و 400 میلی مولار سدیم کلراید) نیز مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج به دست آمده کاهش درصد جوانه زنی و قدرت احیا در این گیاه را نشان داد. با افزایش غلظت سدیم کلراید پارامترهای رشد و آناتومی در گیاهان ده و شصت روزه تغییرات گسترده ای را نشان داد.
    نتیجه گیری
    گیاه Salsola arbuscula هالوفیت می باشد که در غلظت های اولیه شوری نسبت به شرایط کنترل رشد بهتری را نشان می دهد. همچنین برخلاف گیاهان گلیکوفیت محتوای آبی خود را در طول تنش حفظ کرده و از قدرت احیا در جوانه زنی برخوردار می باشد. این ویژگی ها به حفظ نسل گیاه کمک می کند.
    کلیدواژگان: آناتومی، رشد، جوانه زنی، سدیم کلراید، Salsola arbuscula
  • مجید مهدیه صفحه 251
    هدف
    حرکت آب از عرض غشاهای سلولی با حضور پروتئین هایی بنام کانال آبی یا آکواپورین تسهیل می شود. کانال های آبی غشاپلاسمایی گیاهان به دو گروه PIP1s و PIP2s تقسیم می شوند که فعالیت انتقال آب متفاوتی را نشان می دهند به طوری که PIP1s غیرفعال بوده، در حالیکه PIP2s افزایش قابل توجهی را در ضریب نفوذپذیری آبی اسموتیک غشاء (Pf) موجب می شود. این تفاوت در فعالیت انتقال آب آن ها می تواند ناشی از مکان متفاوت آن ها در سلول باشد. هدف از این تحقیق بررسی مکان درون سلولی دو کانال آبی NtPIP1;1 (عضو گروه PIP1s) و NtPIP2;1 (عضو گروه PIP2s) در سلول های زنده مزوفیل برگ گیاه توتون است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی توالی cDNA دو کانال آبی به توالی ژن کد کننده پروتئین فلورسانت سبز (GFP) متصل گردید و به طور موقتی در پروتوپلاست های تهیه شده از مزوفیل برگ توتون بیان شدند. سپس با استفاده از طول موج برانگیختگی نور آبی مکان درون سلولی این دو کانال آبی در زیر میکروسکوپ فلورسانس بررسی شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که NtPIP1;1 در ساختارهای غشایی داخل سلول باقی مانده در حالی که NtPIP2;1 به غشا پلاسمایی منتقل می شود. بیان همزمان وکتور های حامل توالی NtPIP1;1-GFP و HDEL-YFP (نشانگر شبکه اندوپلاسمی متصل به پروتئین با فلورسانس زرد) در پروتوپلاست ها نشان داد که NtPIP1;1 در مکان هایی مشابه با HDEL (لیزین- آسپارتیک اسید- گلوتامیک اسید-لوسین) در سلول قرار می گیرد.
    نتیجه گیری
    کانال آبی NtPIP2;1 به غشاء پلاسمایی سلول مستقر شده در حالی که NtPIP1;1 در داخل شبکه آندوپلاسمی باقی مانده و به غشا پلاسمایی منتقل نمی شود و به همین دلیل فاقد فعالیت انتقال آب است.
    کلیدواژگان: آکواپورین، پروتئین فلورسانت سبز، پروتئین فلورسانت زرد، توتون، کانال آبی
  • مهری عسکری، شیما حسین خانی هزاوه صفحه 259
    هدف
    در این مطالعه اثرات ریزوبیوم بر رشد گیاه یونجه تحت شرایط آلودگی SO2 هوا ارزیابی شده است.
    مواد و روش ها
    گیاهان 35 روزه (تلقیح نشده، تلقیح شده با ریزوبیوم بومی و استاندارد) به مدت 6 روز متوالی، هر روز 2 ساعت تحت تیمار غلظت های مختلف گاز SO2 (0، 5/0، 1، 5/1 و 2ppm) قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج کاهش معنی دار سطح برگ، طول ساقه، عمق ریشه و وزن تر و خشک برگ، ساقه و ریشه گیاهان تحت غلظت های بالای گاز را نشان داد. تعداد برگ در تمام غلظت ها، تغییر معنی داری را نشان نداد. تلقیح گیاه یونجه با باکتری ریزوبیوم اثرات منفی غلظت های بالای گاز دی اکسیدگوگرد را به طور معنی داری کاهش داد. در این بررسی اثرات مثبت باکتری بومی چشمگیرتر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصله بیانگر اثرات مخرب غلظت های بالای آلودگی SO2 هوا روی رشد گیاهان و اثرات مثبت تلقیح باکتریایی در مقاومت نسبت به تنش آلودگی دی اکسیدگوگرد هوا می باشد.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، ریزوبیوم، رشد، یونجه
|
  • Page 193
    Aim
    In accordance with the limited studies about effect of coenzyme Q10 ingestion on exercise-induced response of biological indices, this study was conducted to identify the effect of short-term coenzyme Q10 supplementation on serum total creatine kinase (CK), leukocytosis, thrombocytosis, and blood lipid profile in inactive men after one bout aerobic exercise.
    Material And Methods
    Twenty healthy inactive men (aged 22-26 years, 13-16% body fat, and VO2max 38-42 ml/kg/min) in a randomized and double-blind design were allocated in two equal groups: supplement and placebo groups (intake 2.5 mg/kg/day Coenzyme Q10 or dextrose). After 14-days supplementation, all subjects were participated in an aerobic exercise with 75% VO2max on the treadmill for 30 minutes. Blood samples obtained before Q10 supplementation along with before and after the exercise protocol. Data were analysed using repeated measure ANOVA, Bonferroni and independent t test (P<0.05).
    Results
    Results showed that short-term coenzymQ10 supplementation has no significant effect (P<0.05) on all of parameters (except TG and HDL). Aerobic exercise significantly increased CK, aggregation platelets and leukocytes number, whereas caused decreasing serum TG and LDL and triglycerides (P<0.05). Finally, platelet aggregation and leukocytosis in the supplement group were less than placebo group after aerobic exercise (P<0.05).
    Conclusion
    The present results showed that 14-days coenzyme Q10 supplementation can improved basal blood lipid profile and reduced leukocytosis and thrombocytosis in inactive men induction aerobic exercises.
    Keywords: Coenzyme Q10, Creatin kinase, Platelet aggregation, Lipoproteins
  • Page 201
    Aim
    Study of gynoecium and female gametophye is important in botany and plant taxonomy. This research was done for studying the developmental stages of ovule in Ranunculus arvensis and comparing with other reported taxa in this family.
    Material And Methods
    Flowers and young buds were collected in different developmental stages, fixed in FAA70 and stored in 70% ethanol. Specimens were sliced using microtome after dehydration and embedding in the paraffin wax and stained. Developmental stages of ovule and embryo sac were studied and photographed using a light monitoring microscope.
    Results
    Results showed that the ovule is anatropous, unitegumic with 4 or 5 layers and full-nucellus. Embryo sac development is followed monospori and polygonum type. Increasing of antipodal cells and in some cases increasing of synergids were observed. Also their nuclei were polyploid. Archeosporial cells were surrounded by callosic wall after their formation. Megaspore's tetrads had linear and T-shaped ornamentations. Embryo sac was large with irregular shape and considerably grows longitudinal in its maturation step.
    Discussion
    Results showed that although the overall pattern of ovule development in the studied species is similar to previous reports, but the tetrad arrangement, increasing of antipodal and synergid cells, and the presence of Hypostase, Postament and Nucellar Cap is the specific characteristic for this species.
    Keywords: Embryo sac, Gynoceium, Megagametophyte, Ranunculus arvensis
  • Page 211
    Aim
    In this study, gene transfer efficiency of human lentiviral vector (HIV) into rat bone marrow stromal cells was compared with that of the feline lentiviral vector (FIV).
    Material And Methods
    To produce lentiviral vectors, a triple transfection with a shuttle vector, a backbone which carries either the GFP gene as a control or the NGF gene, and an envelope vector was performed using calcium-phosphate method in HEK-293T cell line. Supernatants of HEK-293T cell line containing the produced viruses were then exposed to bone marrow stromal cells (BMSCs) of the rat.
    Results
    While bone marrow stromal cells infected with HIV-NGF showed a relatively high immunoreactivity of NGF, those infected with FIV-NGF did not express NGF. Furthermore, BMSCs infected with FIV-NGF viruses containing antibiotic resistant gene could not survive in the culture media containing the antibiotic.
    Conclusion
    FIV based lentiviral vectors may not have a desirable efficacy for gene transfer into bone marrow stromal cells.
    Keywords: øFeline immunodeficiency virus lentiviral vector, Human immunodeficiency virus lentiviral vector, Bone marrow stromal cells, NGF
  • Page 221
    Aim
    This study was to determine the effects of sprint training and vitamins E and C supplementation on LDL-ox and MDA levels and GPX activity.
    Material And Methods
    40 untrained healthy male students(age 19± 1.9, weight 73 ± 4.4) divided into 4 groups: sprint training (SP) sprint training with vitamins E and C supplements (SP-SUP), vitamins E and C supplements (SUP) and control (CON) groups (n=10 each group). Blood samples were collected before exercise. The SP and SP-SUP groups participated 8 weeks sprint training period. At the same time, SUP and SP-SUP groups received vitamins E (400 U/day) and C (500 mg/day) six days per week. Blood samples were collected, before training period and after 72 hours from last session of training period. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) used to compare groups results.
    Results
    There was significant difference between GPX activity. Also, there were differences between MDA levels within groups. The LDL-ox level changes were not significant.
    Conclusion
    According to the results, anti-oxidative defense by enzymes such as GPX can increases by sprint training. Sprint training has selectional effect on by-products of oxidants and can improve anti-oxidative stress in rest.
    Keywords: Lipid peroxidation_Antioxidant_exercise_Vitamin E C
  • Page 231
    Aim
    The aim of the present study was to compare quantitative distribution and histological characteristics of Paneth cells of small intestine in sheep and goats.
    Material And Methods
    Ten healthy adult sheep and 10 healthy adult goats (5 male and 5 female in both sexes) of the Lori Bakhtyari breed were selected from Shahrekord abattoir. Prepared tissue sections were analyzed at both light and electron microscopic levels.
    Results
    Paneth cells were distributed in the crypts of Liberkühn, theirs granules were larger and more numerous in deep and cells number showed an increase the proximal of the deudenum towards the distal part of the jujenum followed by a decrease from the proximal of the ileum towards its distal part. In all regions, Paneth cells were more numerous in goats than to sheep. In electron microscopic level, dense granules were found in the apical cytoplasm. Numerical density and surface microvilli of granules were greatest in the jejunum and lowest in duodenum and ileum. In all three regions of jejenum, area of cytoplasmic granules was significantly greater in sheep than in goats.
    Conclusion
    The result showed that paneth cellular structure is almost similar between two species in light and electron microscope levels.
    Keywords: Sheep, Goat, Paneth cell, Light microscopy, Electron microscopy
  • Page 237
    Aim
    In this study, the effects of NaCl on seed germination leaf and stem anatomy and growth parameters were investigated in 10 and 60 days-old of Salsola arbuscula species.
    Material And Methods
    The species seeds were cultivated in WA (0, 100, 200, 250, 300 mM NaCl), and MS (0, 100, 200, 250, 300, 350 mM NaCl) in vitro media. Then 10 and 60 days-old plants were used for studying seed germination and growth parameters. In addition to leaf anatomy of 60 days-old plants in MS (0, 100, 200, 250, 300, 350 mM NaCl) and after recovery in MS (300, 350, 400 mM NaCl), germination percentages were also investigated.
    Results
    Results showed decline in germination percentage and ability of recovery in germination percentage. Also growth and anatomical parameters showed wide varieties in 10 and 60 days-old plants with increasing NaCl concentration.
    Conclusion
    S. arbuscula is a halophytic plant that shows a better growth in low concentration of NaCl than control. Also the species protects its water content along the stress condition on the contrary glocophytes and has germinating ability. These characters help to survival of the species.
    Keywords: Anatomy, Germination, Growth, NaCl, Salsola arbuscula
  • Page 251
    Aim
    Movement of water across cellular membranes is facilitated by the presence of water channels named aquaporins. Plant plasma membrane intrinsic proteins (PIPs) fall into two groups, PIP1s and PIP2s that exhibit different water channel activities. So PIP1s are inactive, whereas PIP2s induce a marked increase in the membrane osmotic water permeability coefficient, Pf. This difference may be due to their subcellular localization. The aim of this research was to determine the subcellular localization of NtPIP1;1 and NtPIP2;1 in living tobacco cells.
    Material And Methods
    In this experimental study, NtPIPs cDNA sequences were fused to green fluorescent protein gene and expressed transiently in tobacco mesophyll protoplasts. Then, cellular localization of aquaporins was investigated using fluorescent microscope under blue excitation wavelength.
    Results
    When expressed alone, NtPIP1;1 fusion protein was retained in the internal membrane structures, whereas NtPIP2;1 was found in membrane structure within the cell. To identify the internal structures containing NtPIP1;1 fusion proteins, NtPIP1;1-GFP was co-expressed in tobacco protoplasts with the YFP::HDEL protein, an ER marker. As shown, NtPIP1;1-GFP and YFP::HDEL colocalized.
    Conclusion
    NtPIP2;1 was transported to plasma membrane, but NtPIP1 was retained in the ER of tobacco protoplasts so showed no water transport activity.
    Keywords: Aquaporin, Green Fluorescent Protein, Yellow Fluorescent Protein, Tobacco, Water Channel
  • Page 259
    Aim
    In this study, effects of Rhizobium on alfalfa plant growth under the SO2 pollution were evaluated
    Material And Methods
    35 days plants (non-inoculated and inoculated with native or standard Rhizobium) exposed to the different concentration of SO2 (0, 0.5, 1, 1.5 and 2ppm) for 6 consecutive days for 2 hours per day.
    Results
    Results indicated significant decrease of Leaf area, stem length, root depth and fresh and dry weight of leaf, stem and root under high concentration of SO2. Number of leaves at all concentrations showed no significant change. Inoculation of alfalfa with Rhizobium significantly reduced the negative effects of high concentration of SO2. In this study, positive effects of native bacteria were impressive.
    Conclusion
    The results indicate the harmful effects of high concentrations of SO2 pollution on growth of plants and the positive effects of bacterial inoculation on resistance to air SO2 pollution stress.
    Keywords: Alfalfa, Growth, Rhizobium, Air pollution