فهرست مطالب

نشریه طب کار
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 9، زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/01/19
  • تعداد عناوین: 10
|
  • نسرین صادقی، مریم عسکری مقدم *، حسین رهدار، حمیدرضا تولیده ای صفحه 1
    مقدمه

    وضعیت های بدنی نادرست مانند زانوزدن، خمیدن و پیچیدن حین برداشت محصول در زعفران کاران باعث ایجاد اختلالات اسکلتی– عضلانی می شود. پایین بودن سطح آگاهی در خصوص وضعیت صحیح بدن حین کار یکی از مشکلات کشاورزان می باشد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش حفظ وضعیت صحیح بدن حین کار و اصلاح وضعیت بدنی زعفران کاران است.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع کارآزمایی نیمه تجربی و نمونه ها شامل 30 نفر از زعفران کاران بودند که به روش آسان نمونه گیری شدند. وسایل مورد استفاده عبارتند از: پمفلت آموزشی، دوربین و چارت ارزیابی سریع کل بدنREBA (Rapid Entire Body Assessment). پس از مراجعه به مزارع زعفران، از تمام زوایای بدن نمونه ها حین کار عکس برداری شد و سپس طبق روش REBA به قسمت های مختلف بدن کد داده شد و پس از ورود کدها به جداول مربوطه، امتیاز نهایی محاسبه گردید. پس از دو هفته آموزش روش صحیح کار با استفاده از پمفلت، ارزیابی تکرار و سپس اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزار SPSS ورژن 16 شد. نهایتا تاثیر آموزش بر پوسچر توسط آزمون آماری ویلکاکسون و تی تست بررسی شد.

    یافته ها

    تعداد(درصد) افراد دارای وضعیت های متوسط (نیازمند تغییر در آینده نزدیک) و بسیار نامناسب (نیازمند تحقیق بیشتر و اجرای تغییر به زودی) قبل از مداخله 9(30%) و 21(70%) بود که بعد از مداخله به 15(50%) و 15(50%) تغییر کرد و این تغییر از نظر آماری معنادار بود(003/0P=).

    نتیجه گیری

    طبق نتایج این مطالعه، پوسچرهای نامناسب کشاورزان در اثر آموزش تغییر کرده و در وضعیت بهتری قرار گرفت. پس مداخله آموزشی می تواند یک روش مناسب در اصلاح وضعیت بدنی و نهایتا کاهش ناراحتی های اسکلتی-عضلانی باشد.

    کلیدواژگان: ارگونومی، REBA، آموزش، زعفران کاران، وضعیت بدنی
  • فرزانه رحیم پور، فیاض سعیدی، علی فضلی، صابر محمدی صفحه 8
    مقدمه
    کار در شیفت های در گردش باعث اثرات منفی فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی بر زندگی فردی پرستاران می شود که این موضوع به دلیل تاثیر بر وضعیت سلامت بیماران می تواند بر وضعیت سلامت کل جامعه نیز تاثیرگذار باشد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط کیفیت خواب با سلامت عمومی در پرستاران یکی از بیمارستان های آموزشی شهر بابل انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی– تحلیلی مقطعی 240 پرستار به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه فردی، پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ-28) و نیز پرسش نامه کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) جمع آوری شدند. اطلاعات به دست آمده توسط آمار توصیفی و شاخص های مرکزی و آمار استنباطی شامل آزمون های آماری مجذور کای و Kruskal-Wallis با کمک نرم افزارSPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    به طور کلی وضعیت سلامت عمومی 7/36% از پرستاران مطلوب، 1/58% تا حدی مطلوب و 2/5% نامطلوب بود. همچنین وضعیت کیفیت خواب 3/34% از پرستاران در وضعیت خوب و 7/65% مابقی در وضعیت نامطلوب قرار داشت. بین کیفیت خواب و سلامت عمومی پرستاران ارتباط معناداری وجود داشت (001/0>P)، همچنین بین تعداد شیفت های شب و کیفیت خواب ارتباط آماری معناداری مشاهده شد(001/0>P).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های حاصل از پژوهش به نظر می رسد سیاستگذاری های مناسب در کشور برای بهبود کیفیت خواب پرستاران ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: سلامت عمومی، شیفت کاری، بی خوابی، پرستاران
  • مرضیه عباسی نیا، فاروق محمدیان، محمدرضا منظم، سمیه محمودخانی، مهدی اصغری، نوید قائمیان صفحه 14
    مقدمه
    خستگی یکی از عوامل بروز عوارض و بیماری ها و ایجاد حوادث ناشی از کار بوده و باعث کاهش بازدهی در کار می گردد. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت خستگی کارگران شرکت نورد و تولید قطعات فولادی استان تهران و مقایسه میزان خستگی در دو شیفت ثابت و در گردش بود.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بوده که بر روی 180 کارگر شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در دو شیفت ثابت (شیفت صبح) و در گردش (شیفت شب) صورت گرفته است. جمع آوری اطلاعات در این مطالعه به صورت حضوری و با استفاده از چک لیست استاندارد، انجام پذیرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بالاترین میزان خستگی در کارگران شیفت ثابت و شیفت در گردش به ترتیب با امتیاز 6 و 7 و سطح خستگی 4 قرار دارد. با استفاده از آزمون من ویتنی میانگین امتیاز تمام نشانه های مرتبط با خستگی در کارگران شیفت در گردش از شیفت ثابت بیشتر بوده و از نظر آماری این تفاوت معنادار می باشد. مقایسه بین وظایف از نظر میزان خستگی با استفاده از آزمون کروسکال والیس نشان داد که بیشترین میزان خستگی در قسمت انبار بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که میزان خستگی در کارگران مورد مطالعه بسیار بالاست و با استفاده از تمهیداتی مانند کاهش ساعات کاری، استراحت و نرمش در حین کار، توجه کافی به نیازهای انسانی کارگران و بهبود نظام کاری می توان این معضل را کاهش داد.
    کلیدواژگان: خستگی، شیفت کاری، شرکت تولید قطعات فولادی
  • مهدی قاسم خانی، مهسا سیدزاده، سعید اشراقی صفحه 22
    مقدمه
    بیو آئروسل ها ذرات هوابردی هستند که در فعالیت های شغلی و غیرشغلی تولید می شوند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تراکم بیوآئروسل های باکتریایی در صنعت تولید دخانیات است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی- تحلیلی تراکم بیوآئروسل ها در دو سالن سیگارت سازی و بسته بندی و محیط خارجی آن با روش استاندارد 0800 سازمان NIOSH نمونه برداری و مورد سنجش قرار گرفت و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS آنالیز گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه بالاترین تراکم بیوآئروسل ها به مقدار CFU/m327 به باسیل های گرم منفی اختصاص یافت. همچنین بالاترین میانگین تراکم بیوآئروسل ها در سالن سیگارت سازی به مقدار CFU/m33/23±39 بود. نتایج نشان داد اختلاف میانگین تراکم بیوآئروسل ها در سالن سیگارت سازی با سایر محیط ها از نظر آماری معنی دار بود(05/0>P).
    نتیجه گیری
    در سالن سیگارت سازی به علت انجام فرآیند های مربوط به آماده سازی و فرآوری تنباکو میانگین تراکم بیو آئروسل ها از سایر مکان ها بالاتر بود. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که میزان تراکم آلودگی بیوآئروسلهای باکتریایی در سالن های سیگارت سازی و بسته بندی از حدود مجاز راهنمای سازمان ACGIH پائین تر است و کیفیت هوای سالن های مورد بررسی در این کارخانه از نظر تراکم آلودگی بیوآئروسل های باکتریائی در شرایط مناسبی قرار دارد
    کلیدواژگان: بیوآئروسل های باکتریایی، سیگارت سازی، تنباکو، باکتری های گرم منفی و گرم مثبت، رطوبت نسبی
  • علی کرمانی، عادل مظلومی، جبرائیل نسل سراجی، فریبا قاسم زاده صفحه 29
    مقدمه
    خطاهای انسانی یکی از مهم ترین مباحثی است که در جهان امروزی اهمیت زیادی داشته و در مشاغل وابسته به گروه پزشکی از جمله پرستاری، به منظور پیدا کردن رهیافت هایی برای شناسایی و کاهش آنها بسیار حائز اهمیت است. تحقیق حاضر بدین منظور و برای اولین بار در ایران با استفاده از روش های استاندارد انجام شد.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع کیفی و به صورت مقطعی و با تکنیک SHERPA انجام شد. ابتدا هدف و روش کار برای پرستاران آموزش داده شد و با حضور در محل و مشاهده فعالیت ها و مصاحبه با آنها، وظایف و زیروظایف مربوطه مشخص و آنالیز سلسله مراتبی وظایف HTA(Hierarchical Task Analysis) انجام شد. در مرحله بعد، خطاهای هر کدام از وظایف مشخص شده بر اساس چک لیست SHERPAشناسایی و ارزیابی ریسک انجام و برگه کار تکمیل و آنالیزهای مربوطه صورت گرفت.
    یافته ها
    در مجموع، تعداد 231 خطا مربوط به65 وظیفه از وظایف پرستار شناسایی شد که 3/59% از این خطاها از نوع عملکردی، 55/25% از نوع بازبینی، 33/4% از نوع بازیابی، 16/2% از نوع ارتباطی و 66/8%از نوع انتخابی بود و همچنین بیشترین درصد خطاها از نوع عملکردی و کمترین درصد خطاها مربوط به نوع ارنباطی بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج و ارزیابی ریسک انجام شده، خطاهای عملکردی (با بیشترین درصد فراوانی) و خطاهای بازبینی (با بیشترین درصد سطح ریسک نامطلوب) باید در اولویت جهت کنترل و کاهش خطاها قرار گیرند. ضمنا با توجه به اینکه روش SHERPA می تواند محدوده کاملی از فعالیت ها را پوشش داده و فاکتورهایی مثل ارتباط با بیمار و همراهانش و با بخش های دیگر را که در این بخش مهم هستند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، در نتیجه این روش برای بررسی خطاها می تواند مناسب باشد.
    کلیدواژگان: خطای انسانی، روش SHERPA، ارزیابی ریسک، پرستار، اورژانس
  • ابوالفضل برخورداری، محمدحسین مصدق، مریم خیرمند صفحه 44
    مقدمه
    بنزن و اتیل بنزن از آلاینده های مهم هوای داخلی بوده لذا در محیط های اداری می تواند حتی در مقادیر جزیی مخاطراتی برای کارکنان شاغل ایجاد نماید. هدف از این مطالعه ارزیابی و تعیین مقادیر این آلاینده ها در هوای واحدهای اداری بیمارستان های شهرستان یزد بود.
    روش بررسی
    در یک پژوهش مقطعی در آذر ماه 1390، طبق دستورالعمل انستیتو ملی و بهداشت حرفه ای 3700NIOSH، 18 نمونه از هوای واحدهای اداری دو بیمارستان دولتی شهرستان یزد با کیسه تدلار نمونه برداری، جمع آوری و با استفاده از دستگاه گاز کروماتوگرافی با دتکتور یونش شعله ای (GC/FID) آنالیز و سنجش گردید. سپس داده ها با نرم افزارSPSS16 تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین غلظت بنزن بر حسب میکروگرم بر مترمکعب به ترتیب در هوای محیطی اتاق های مدیریت (28/1±09/1)، حسابداری (25/0±59/0) و کارگزینی (56/0±4/0) در بیمارستان های مورد مطالعه بیشترین مقدار را نشان داد. میانگین غلظت اتیل بنزن بر حسب میکروگرم بر مترمکعب به ترتیب در هوای اتاق های کارگزینی (56/0±45/0)، مدیریت (16/0±17/0) و حسابداری (00/0±06/0) بالاترین مقدار به دست آمد. تفاوت معنی داری بین میانگین غلظت ترکیبات بنزن و اتیل بنزن در واحد های مختلف مورد مطالعه وجود نداشت(05/0P>). میانگین غلظت این آلاینده ها در محیط های اداری بازسازی شده و با تراکم کاری بالا بیشتر بوده و از نظر آماری اختلاف معنی داری نشان می دهد(05/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه بیانگر ایمن بودن فضای اداری بیمارستان ها از نظر غلظت بنزن و اتیل بنزن می باشد و در هنگام بازسازی و تغییر دکوراسیون، غلظت آلاینده ها افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: ترکیبات آلی فرار، بیمارستان، محیط اداری، گاز کروماتوگرافی، کیفیت هوای داخلی
  • محمدحسین داوری، امیرهوشنگ مهرپرور، مهرداد مستغاثی، مریم بهاءلو، مهناز پورشفیعی صفحه 54
    مقدمه
    نوبت کاری باعث به وجود آمدن عوارض بسیاری بر سلامت می شود که مهم ترین علت ایجاد این عوارض اختلال در ریتم سیرکادین می باشد. نوع الگوی نوبت کاری از نظر رو به جلو یا عقب بودن آن و یا طول هر دوره نوبت کاری بر شدت این عوارض موثر می باشند. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه عوارض دو الگوی نوبت کاری در صنعت کاشی بر سلامتی می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی در زمستان 1390 بر روی 203 کارگر نوبت کار شاغل در دو کارخانه کاشی استان یزد با الگوهای متفاوت نوبت کاری، گروه یک با الگوی رو به جلو و کوتاه مدت (2صبح2عصر2شب) و گروه دو با الگوی رو به عقب و طولانی مدت (6شب6عصر6صبح)، انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه حاوی اطلاعات کاری و پزشکی کارگران شامل معاینه فیزیکی و انجام آزمایشات بیوشیمیایی بود.
    یافته ها
    شیوع علائم قلبی و فشار خون بالا در گروه یک به طور معناداری پایین تر از گروه دو بود. اختلاف در مصرف سیگار، وجود چاقی و شیوع قند خون ناشتای بالا در دو گروه، از نظر آماری معنادار نبودند. علائم در گیری دستگاه گوارش در دو گروه نشان دهنده وجود اختلاف معنادار در شیوع سوءهاضمه، نفخ شکم، سوزش سردل و یبوست می باشد. درد مفاصل و گرفتگی عضلانی نیز در گروه یک به طور معناداری کمتر از گروه دو بود
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بیشتر علائم بیماری های قلبی، اسکلتی- عضلانی و گوارشی در گروه دارای نوبت کاری رو به عقب نسبت به گروه رو به جلو، این گروه بیشتر در معرض ابتلا به این دسته از بیماری ها هستند.
    کلیدواژگان: نوبت کاری، ریسک فاکتورهای قلبی عروقی، عوارض گوارشی، عوارض اسکلتی، عضلانی، کارخانه کاشی
  • ناصر هاشمی نژاد، غلامحسین حلوانی، مجتبی مقدسی، فرزانه ذوالعلی، مهدیه شفیعی زاده بافقی صفحه 63
    مقدمه
    به منظور حفظ و صیانت نیروی انسانی نیاز است که سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست که متکی بر اصل «پیشگیری قبل از وقوع» می باشد، در پروژه ها اعمال شود. هدف از این تحقیق بررسی مغایرت های ایمنی و تعیین ارتباط ریسک ارزیابی شده با شاخص های حادثه می باشد.
    روش بررسی
    در یک پژوهش توصیفی-تحلیلی، بر روی 30 شغل در پروژه ساخت کارخانه آگلومراسیون، پس از دسته بندی خطرات مشاغل در لیست مقدماتی خطر (PHL: Preliminary Hazard List)، شدت و احتمال ریسک تعیین و کد ارزیابی ریسک اولیه محاسبه شد. ریسک های قابل قبول از لیست مقدماتی خطر حذف و مابقی برای اقدامات اصلاحی وارد فرم PHA (Preliminary Hazard Analysis) گردید و سپس کد ارزیابی ریسک ثانویه تعیین شد. همچنین شاخص های عملکرد ایمنی سالیانه در این مشاغل محاسبه و در نهایت آنالیز آماری صورت گرفت.
    یافته ها
    در میان مشاغل مختلف، بالاترین ضریب تکرار حادثه و بیشترین میزان ریسک مربوط به شغل جوشکاری و بیشترین روز از دست رفته کاری مربوط به شغل نصاب اسکلت فلزی بود. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معکوس و کاملا معناداری بین کدهای ارزیابی ریسک اولیه و شاخص های عملکرد ایمنی نشان داد. همچنین معادله رگرسیون خطی مشخص کرد که به ازای یک واحد افزایش ارزیابی ریسک اولیه، میزان ضرایب تکرار حادثه، شدت حادثه و شاخص تکرار- شدت به ترتیب 9/14، 37/110 و 24/1 کاهش می یابد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نرخ بالای بروز حوادث و وجود ریسک های غیر قابل قبول در این پروژه به نظر می رسد لازم است که هرچه سریعتر نسبت به بررسی دقیق مغایرت های ایمنی و رفع آن اقدام گردد.
    کلیدواژگان: ارزیابی ریسک، Preliminary Hazard Analysis، شاخص حادثه، ایمنی کارگران
  • توکل حیدری شایسته، اکرم رنجبر صفحه 75
    مقدمه
    گونه های فعال اکسیژن، اتم ها یا مولکول هایی هستند که به خاطر وجود الکترون تک در بدن موجودات، بسیار واکنش پذیرند و آسیب های جبران ناپذیری را به ماکرومولکول های بدن آنان مانند DNA، پروتئین ها، لیپیدها و کربوهیدرات ها وارد می سازند. در بدن سیستم های خاصی برای مقابله با آسیب حاصل از رادیکال های آزاد به وجود آمده است که به نام سیستم های دفاع آنتی اکسیدانی معروفند، زمانی که میزان تولید رادیکال های آزاد بیشتر از ظرفیت سیستم دفاع آنتی اکسیدانی باشد، استرس اکسیداتیو (Oxidative Stress) به وجود خواهد آمد. در حالت عادی در یک فرد سالم بین تولید رادیکال های آزاد و سیستم دفاع آنتی اکسیدانی توازن برقرار است اما اگر فردی در مواجهه با عواملی مانند آلاینده های محیطی، شغلی، داروها و هر ماده سمی قرار بگیرد تولید رادیکال های آزاد در بدن وی افزایش یافته و این تعادل به هم می خورد. هدف از این مطالعه مروری اشاره به برخی از ترکیبات شیمیایی القاء کننده استرس اکسیداتیو مانند آزبست، آفت کش ها، فلزات، پرتوهای اشعه X در بخش های رادیولوژی و گازهای بیهوشی در اتاق عمل می باشد که این مواد می توانند به عنوان عوامل خطر برای کارکنان مراکز مذکور باشد.
    روش بررسی
    در این بررسی با هدف بررسی میزان استرس اکسیداتیو در مشاغل مختلف، بانک های اطلاعاتی: Google Scholar، Pub Med، Scopus از سال 1960 تا 2012 با کلید واژه های «Oxidative stress» and Jobs با روش جستجوی موضوعی بررسی شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل کلیه مقالات چاپ شده در زمینه استرس اکسیداتیو و مشاغل، تعداد (60n=) مقاله از کل مقالات انتخاب و در نگارش این مقاله مورد استفاده قرارگرفت.
    یافته ها
    نتایج مطالعات مختلف نشان داد که بسیاری از افراد شاغل در مراکز گوناگون که مواجهه با آلاینده ها دارند مستعد به ایجاد استرس اکسیداتیو می باشند.
    نتیجه گیری
    مطالعات نشان می دهند که در افراد شاغل در این گونه محیط ها، استرس اکسیداتیو ایجاد شده منجر به انواع اختلالات و بیماری ها می گردد، لذا به این گونه افراد توصیه می شود که سیستم های دفاع آنتی اکسیدانی بدن خود را تقویت نموده و رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان مانند سبزیجات و میوه های بیشتری را مصرف نمایند و همچنین از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند.
    کلیدواژگان: گونه های فعال اکسیژن، آنتی اکسیدان، مشاغل، استرس اکسیداتیو
  • سید عباس حسنی، حسین مبارکی، زینب مقدمی فرد صفحه 92
    مقدمه
    ارگونومی علم اصلاح و بهسازی محیط کار، شغل و تجهیزات و تطابق آن با قابلیت ها و محدودیت های انسان است. بدون شک بکارگیری ملاحظات ارگونومیک و آموزش در این زمینه در هر سازمانی نقش به سزایی در مدیریت بهره وری آن سازمان دارد. عدم رعایت این ملاحظات منجر به کاهش انگیزه و بازده نیروی انسانی، افزایش میزان جابجایی و غیبت کارکنان و در نهایت کاهش اثربخشی، کارآیی و بهره وری سازمان می گردد.
    روش بررسی
    این مقاله در قالب بررسی مروری و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتیElsevier، Ovid و Google scholar در سال 1391 به انجام رسیده است.
    یافته ها
    رعایت نکات ارگونومیک باعث کاهش مشکلات اسکلتی-عضلانی و بهبود کارایی و بهره وری کارکنان می گردد.
    نتیجه گیری
    اگر محیط کار به گونه ای باشد که فرد در آن احساس ناراحتی، خستگی و کسالت نماید و به او آسیب نیز وارد شود، در نهایت نارضایتی و بیماری را برای او به دنبال خواهد داشت. این موضوع باعث اختلال در کار، کاهش بهره وری و بازده کار خواهد شد. شناخت و رعایت اصول ارگونومیکی در محیطی مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باعث کاهش این گونه مسائل خواهد شد.
    کلیدواژگان: ارگونومی، بهره وری، وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی
|
  • Nasrin Sadeghi, Maryam Askarimoghaddam, Hossein Rahdar, Hamidreza Tolide, Ie Page 1
    Background

    Improper body positions such as kneeling, bending and twisting during saffron harvest, cause skeletal disorders. Low levels awareness about the true position of the body during work, is one of the problems of saffron workers. The purpose of this study, was training the correct body position in saffron pickers during work.

    Methods

    This is a semi experimental study. Ssubjects were 30 saffron pickers who were selected by simple sampling method. Devices includes: educational pamphlet, camera and Rapid Entire Body Assessment (REBA) chart. Pictures from all postures of the ssubjects during work were taken, and all parts of the body scored upon the REBA method, and calculated after entering codes into tables. After two weeks training about correct work position using pamphlet, the assessment was repeated. Finally, using SPSS (version 16) with Wilcoxon and T-test, the data was analyzed.

    Results

    REBA assessment showed that the number (percent) people with moderate status (requiring a change in the near future) and those with very poor condition (needs more research and implement changes quickly) before the intervention was 9 (30%) and 21 (70%) changed to 15 (50%) and 15 (50%) respectively. This change was statistically significant. (P=0.003)

    Conclusion

    This study shows that improper postures of farmers could be changed to better condition. Corrected postures training could be an appropriate interventional method to decrease MSDs risk factors.

    Keywords: Ergonomics, REBA, Education, Saffron pickers, Physical positions
  • Farzane Rahimpoor, Fayaz Saeedi, Ali Fazli, Saber Mohammadi Page 8
    Background
    Shift working causing negative effects of physiological, psychological and social life of nurses. Because of impact on patient health status can also influence the general population health. This study reviews the effects of insomnia on public health of nurses in a educational hospital of Babol city.
    Methods
    In this research as a descriptive, analytical and cross sectional study, 210 nurses are considered. The data was collected from individual questionnaires, General Health Questionnaires (GHQ-28) and Pittsburgh Sleep Quality Questionnaires (PSQI). The collected data was analyzed by Chi square test and Spirman correlation test and Kruskal-Wallis.
    Results
    and
    Discussion
    Overall findings of our research showed that general health of 36.7 percent of the nurses was desired, 58.1 percent was near the normal and 11.2 percent was poor. Sleep quality status of 34.3 percent of the nurses was good and others (65.7percents) were poor. The relation between sleep quality and public health of nurses was significant (P<0.001) also the relation between sleep quality and night shifts was significant.
    Conclusion
    According to findings from our research, it seems appropriate policy must be done to improve sleep quality of nurses.
    Keywords: public health, shift working, insomnia, nurses
  • Marziye Abbassinia, Farogh Mohammadian, Mohammadreza Monazam, Somaye Mahmoodkhani, Mahdi Asghari, Navid Ghaemian Page 14
    Background
    High levels of fatigue in the workplaces can lead to reduced productivity, and increase the risk of accidents and injuries. Purpose of this study was to assess and compare the fatigue levels among fixed-dayshift and rotating-shift workers of a rolling mills and steel production company in tehran.
    Methods
    The study included 180 workers with fixed- and rotating-shift schedules. The method involved in our survey data collection was using standard questionnaires by face-to-face surveys.
    Results
    Results showed that maximum level of fatigue for both groups is 4. Fatigue level between fixed-day shift and rotating-shift workers was statistically significant; the degree of fatigue was higher in rotating shift workers. All symptoms associated fatigue in rotating shift workers were more severe than other, and statistically was significant. Comparison between tasks showed the most exhausting task is warehouse.
    Conclusion
    Results show that level of fatigue is high in the company's personnel, so adopting proactive measures such as reducing working hours, doing regular rest and exercise during working time, paying sufficient attention to humanitarian needs and improving work system can be helpful.
    Keywords: Fatigue, Shift works, Steel Production Company
  • Mahdi Ghasemkhani, Mahsa Seyedzadeh, Saeed Eshraghi Page 22
    Background
    Bioaerosols are airborne particles that with occupational and non-occupational activities generated and were found in the air. This study aimed to determination of bacterial bioaerosols in a tobacco industry.
    Methods
    In this cross sectional study, bioaerosols were measured with standard methods and data were statistically analyzed by using SPSS software.
    Results
    The highest mean ± SD concentration of bioaerosols to 26.5 CFU/m3 was known Gram-negative Bacillus. Also, the highest mean ± SD concentration of bioaerosols was 39±23.3 CFU/m3 in the cigarette unit. The mean maximum temperature in outdoor was 35 oC and relative humidity in packing unit was 68.7%.
    Conclusion
    In unit cigarette due to the process of preparing and processing tobacco the mean concentration of bioaerosols were higher of other places. The results show that the concentration of bacterial bioaerosols in all places was lower of guidelines for the assessment of bioaerosols in the indoor environment ACGIH and indoor air quality aspect bacterial bioaerosols is in good condition.
    Keywords: bacterial bioaerosols, unit cigarette, tobacco, airborne, Gram, negative
  • Ali Kermani, Adel Mazloumi, Jebraeel Naslseraji, Fariba Ghasemzadeh Page 29
    Background
    Human error is one of the most important issues in the world and studying these errors among medical occupations like physicians and nursing works to find solutions for identifying and controlling them became imperative. Therefore, current study was conducted with the aim of identification and evaluation of human error using SHERPA (Systematic Human Error Reduction and Prediction Approach) technique among nurses working at the emergency section of an educational hospital in Iran.
    Methods
    This study was a cross sectional descriptive study conducted using SHERPA method. First, the aim and methodology of the study was explained to the nurses and then the task and subtasks of the nursing activity were determined through interview with the nurses and also by observation of their activities. A job analysis of nursing activity was implemented by HTA (Hierarchical Task Analysis) technique, at the next stage. Finally, the error types for each task and subtasks were determined, based on the SHERPA guideline and, worksheet was finally completed for each of the related error types.
    Results
    In total, 231 errors were indentified among 65 tasks of the nurses’ clinical activity who worked in the emergency section. The highest percentage of the errors was belonged to the action error with 59.3%, and the rest were 25.55% for checking, 4.33% for retrieval, 2.16% communication, and 8.66% selection errors. Accordingly, the highest percentage of errors was belonged to the action error and the lowest one to communication errors.
    Conclusion
    According to the findings in this study, action errors (with highest frequency) and checking errors (with highest unacceptable risk level) should be control and prioritized for error reduction program. Meanwhile, SHERPA technique can completely cover medical activities of the nurses; and factors such as communication with patient which is not considered in other techniques, can be analyzed using this method.
    Keywords: Human error, SHERPA, Nurses, Risk assessment, Emergency
  • Lfazl Barkhordari, Mohammadhosein Mosadegh, Maryam Khairmand Page 44
    Background
    Benzene and ethyl benzene are important indoor air pollutants, even in low amounts in office environment may cause risk for staff. The purpose of this study was to evaluate and determine the amounts of these pollutants in the office environment air of Yazd hospitals.
    Methods
    In a cross-sectional study, 18 samples of the air in office units of two hospitals were collected in December 2011. Methods of sampling and measurement were in accordance with the guidelines of the National Institute of Occupational Health (NIOSH), using Tedlar bag and gas chromatography with flame ionization detector (GC/FID) were performed. The data were analyzed by SPSS (version 16).
    Results
    The highest average of benzene concentration was seen in management office (1.09±1.28 µg/m3), accountancy (0.59 ± 0.25 µg/m3) and personnel rooms (0.40 ± 0.56 µg/m3. For ethyl-benzene, the highest concentration was observed in personnel room (0.45±0.56 µg/m3), management office (0.18±0.16 µg/m3) and accountancy rooms (0.06±0.00 µg/m3). No significant difference was found between the mean concentration of benzene and ethyl benzene compounds in the office departments (P> 0.05). The mean concentrations in reconstructive office departments was higher than others and it had significant differences (P<0.05).
    Conclusion
    Concentrations of benzene and ethyl-benzene in all office sections of hospital Was in Safe Range. However the concentration of these substances was increased during reconstruction and new decoration.
    Keywords: Volatile organic compounds, Hospitals, Office environment, Gas chromatography, Indoor air quality