فهرست مطالب

تاریخ ایران - سال پنجم شماره 2 (پیاپی 70، تابستان و پاییز 1391)

مجله تاریخ ایران
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 70، تابستان و پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین احمدی، عبدالرسول خیراندیش صفحه 1
    یکی از جریان های فرهنگی سنتی و کمتر شناخته شده، جنبش فکری آذرکیوانیان است که توسط یک موبد زرتشتی به نام بهرام بن فرهاد معروف به آذرکیوان در اواسط دوره صفویه در ایران ظهور کرد.گرچه برخی از محققان وجود این شخصیت را از نظر تاریخی منکر شده اند، اما به استناد نوشته ها و آثار باقی مانده می توان وجود حقیقی و حضور تاریخی وی را توجیه کرد. او به سبب سخت گیری های مذهبی که بر جامعه دوره صفویه حاکم بود، از شیراز به هندوستان رفت و احتمالا به سبب داشتن دغدغه های ذهنی برای حفظ میراث دینی اسلاف خویش،به فکر پایه گذاری جریان فرهنگی جدیدی افتاد.جریانی که با ادعای بازگشت به سنت های فکری و فرهنگی ایران باستان و پیروی از حکمت اشراقی که توسط شیخ شهاب الدین سهروردی با تاثیرپذیری از حکمت خسروانی حکیمان ایران باستان در دوره اسلامی احیا شده بود،به بازتولید نمادها و سمبل های باستانی پرداخت.او تلاش کرد تا با بازخوانی آثار و اسناد ایرانی و متون اسلامی و تلفیق آنها با باورهای تسامح گرایانه و آموزه های همه ادیان و مذاهبی که در هندوستان دوران حاکمیت گورکانیان تبلیغ و ترویج می شد، هویت جدیدی را برای انسان ایرانی این دوران تعریف و ترسیم کند.
    این مقاله بر اساس روش توصیفی در پژوهش تاریخی و مبتنی بر بررسی متون ادبی به بررسی اجمالی باورها و اندیشه های این نحله فکری و تاثیر آن بر بخشی از جریان ادبی و تاریخ نگاری دوره زندیه و قاجاریه می پردازد.
    کلیدواژگان: آذرکیوان، صفویه، حکمت اشراق، حکمت خسروانی، تاریخ نگاری معاصر ایران، دساتیر
  • محمد علی اکبری صفحه 33
    کوشش سیاستگران برای نوسازی و بازآفرینی «ملیت» ایرانی، بر پایه نگرش ناسیونالیستی باستان گرا، یکی از مهم ترین راهبرد های دولت پهلوی محسوب می شود. این راهبرد، موجب شکل گیری و اجرای پروژه اساسی «ملت سازی» طی اولین دوره شد. زبان فارسی، نژاد آریایی، سرزمین آریان ها و پیشینه یکسان تاریخی را می توان به عنوان عناصر اصلی این پروژه قلمداد کرد. پروژه «ملت سازی»، مستلزم طراحی و به کارگیری برنامه های متنوع و گوناگونی در وجوه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود. سیاست های آموزشی و تهیه کتاب های درسی مورد نیاز جمعیت لازم التعلیم کشور یکی از امکانات فرهنگی مناسب برای پیشبرد پروژه ملت سازی به حساب می آمد.
    در میان متون درسی مختلف، درس «تاریخ» برای ایجاد زیرساخت های اندیشه ای لازم در جهت پذیرش ایده جدید ملت ایرانی، در بین جامعه نوجوان و جوان کشور، از بیشترین قابلیت برخوردار است. از این رو، قابل انتظار بود که از سوی آنان توجه ویژه ای نسبت به برنامه و مطلب درسی دروس تاریخ مبذول گردد.
    بر این اساس، در مقاله حاضر تلاش شده است: یکم، ابعاد و وجوه اساسی پروژه «ملت سازی» عصر پهلوی اول با تکیه بر اسناد و مدارک تاریخی تشریح شود؛ دوم، با بررسی برنامه و متون آموزشی تاریخ در مقاطع مختلف تحصیلات ابتدایی و متوسطه و با لحاظ کردن توزیع و پراکندگی زمانی لازم، تصویری حتی الامکان روشن از اهداف، مواد درسی و مطالب مندرج در کتاب های درسی تاریخ ارائه گردد؛ و سوم، تبیینی از نسبت و رابطه میان آموزش تاریخ در این متون و پیشبرد پروژه ملت سازی بیان شود.
    کلیدواژگان: ایران، پهلوی اول، پروژه ملت سازی، متون آموزش رسمی تاریخ
  • علی رضاییان صفحه 61
    تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در دهه های 420 و 430 قمری، همزمان بود با ضعف آل بویه، رشد فعالیت های اسماعیلیه، ورود صحراگردان ترکمن و غز در شرق ایران و رویارویی آنان با غزنویان. خلیفه عباسی، القائم، در طی قدرت یافتن طغرل سلجوقی بر آن شد تا قدرت او و به تبع آن گروه های سلجوقی را به رسمیت بشناسد. بنابر نظریه امارت استیلاء که ماوردی طرح کرده است، اگر فردی با زور بر قلمرویی مسلط می شد، در صورت دارا بودن شرایطی می توانست تاییدیه خلیفه را نیز به دست آورد. اما رفتار سوء نیروهای سلجوقی در هنگام تسلط بر شهرهای اسلامی و همچنین عملکرد آنان در هنگام حضور در بغداد این تصور را نزد عامه مردم و همچنین خلیفه ایجاد کرده بود که طغرل فاقد حداقل شرایط لازم برای تفویض حکومت است. ماوردی راه حلی نیز برای این وضع ارائه کرده بودکه بر اساس آن در صورت عدم کفایت حاکم استیلاءیافته، خلیفه می توانست از جانب خود برای وی نایبی تعیین کند تا برخورداری نایب از شرایط لازم، جبران کننده کمبود این شرایط در نزد حاکم مستولی باشد. بدین ترتیب خلیفه با اعلام عمیدالملک کندری وزیر طغرل به عنوان نایب خویش سعی کرد تا تفویض حکومت به طغرل را توجیه کند. این مقاله بر آن است تا مبتنی بر روش پژوهش تاریخی و با کاربست نظریه استیلاء ماوردی به بررسی ماهیت قدرت گیری سلجوقیان در برابر آل بویه بپردازد
    کلیدواژگان: حکومت استیلاء، ماوردی، خلیفه القائم، طغرل سلجوقی، عمیدالملک کندری
  • حسین زرینی صفحه 103
    سیاست های توسعه طلبانه عثمانی در دوره سلطان مراد سوم، پای خانات کریمه را با همه بعد مسافت به عنوان متحدان عثمانی، به تحولات تاریخ سیاسی ایران در دوره صفویه باز کرد. ضعف اقتدار مرکزی ایران در دوره حکومت سلطان محمد خدابنده موجب شد تا با مساعدت خانات کریمه، نتیجه نبردهای عثمانی و ایران بر سر شروان به نفع عثمانیان خاتمه یابد.خانات کریمه دو اسیر ارزشمند (برادران خان کریمه) به ایرانیان تسلیم کردند.از این دو یکی در دربار کشته و دیگری پس از مدتی زندگی در دربار و حبس در قلعه الموت موفق به فرار از ایران و پیوستن مجدد به عثمانیان شد. تاثیر حضور و نحوه رفتار دربار ایران با این دو اسیر در کنار عملیات نظامی آنان در قلمرو ایران موجب پر رنگ شدن نقش خانات کریمه در تاریخ ایران شده است. اقدامات خانات کریمه هر چند برای خود آنان جز غنائم جنگی دستاورد چندانی نداشت،اما در جدایی مقطعی قفقاز از ایران و تصرف بیست ساله آن توسط عثمانی ها تاثیر گذار بود. علیرغم اهمیت موضوع هنوز پژوهشی در این باره در ایران صورت نگرفته است.
    کلیدواژگان: خانات کریمه، عثمانیان، صفویان، قفقاز، شروان
  • کورش صالحی صفحه 119
    یعقوب لیث بخش وسیعی از قلمرو شرقی خلافت اسلامی تا مرزهای دارالحرب (دارالکفر) را از نظارت عباسیان و امیران وابسته به آنان خارج کرد. حضور صفاریان توام با برداشته شدن فشار مستقیم فاتحان و مهاجران مسلمان بر سرزمین های آن سوی رودخانه سند بود. بسیج نیروهای اجتماعی ضدخلافت مرکب از عیاران، مطوعه، خوارج و دیگر سپاهیان آن محدوده، همچنین دوری قلمرو صفاریان از مرکز خلافت و موفقیت یعقوب در برپایی و سازماندهی حکومتی با آرایش نظامی، خواسته یا ناخواسته به ایجاد یک سپر دفاعی بر دروازه های شمال غربی هندوستان انجامید. این رویداد بزرگ فرصتی مناسب در اختیار هندیان گذاشت که بتوانند جامعه خود را بازسازی کرده و جریان نفوذ اسلام به قلمرو خود را بیشتر از یک قرن دیگر، به تاخیر بیاندازند. حتی شهرهایی که در آن محلات اسلامی پدید آمده بود به تدریج جذب جامعه هندی شده و مردمان ساکن آن، طریق مردمان بومی را حداقل در ظواهر و آداب و رسوم و نه عقاید، در پیش گرفتند و یا به کانون بحران های داخلی شرق جهان اسلام وارد شدند. از مجموع حملات صفاریان به سوی رقیبان شان تنها جنگ با رتبیلان در سرحدات هندوستان جهت شرقی داشت. این مقاله با روش تاریخی می کوشد تا تاثیر صفاریان در توقف جریان فتوح و مهاجرت های جنگی اعراب به هندوستان را مورد بررسی قرار دهد. دستاورد مقاله نشان می دهد که تجزیه دامنه متصرفات خلافت عباسی در شرق قلمرو اسلامی با پیدایش صفاریان سرعت بسیاری به خود گرفت و این روند باعث طولانی شدن و عوض شدن مسیر نفوذ مسلمانان از مسیر اقدام نظامی دستگاه خلافت در سند و هند شد، اما راه را برای ورود پیروان مذاهب مخالف با خلافت عباسی مانند اسماعیلیان هموار کرد.
    کلیدواژگان: صفاریان، رتبیلان، یعقوب لیث، فتوح اسلامی، عباسیان، هندوستان
  • عزیز طالعی قره قشلاق، محمدتقی امامی صفحه 137
    آذربایجان در تحولات تاریخی دوره سلجوقی همانند اکثر ادوار تاریخ ایران جایگاه و اهمیت برجسته ای داشته است. با بررسی و مطالعه در منابع اصلی و مهم دوره سلجوقی روشن می گردد که از نیمه اول قرن پنجم ه.ق. گروه های وسیعی از عناصر ترکمن (که غز یا اغوز نیز نامیده می شدند) به آذربایجان در نزدیکی مرزهای بیزانس سرازیر شدند. از همین دوره اهمیت ویژه آذربایجان به عنوان پایگاه اصلی ترکمنان و دولت سلجوقی آغاز شد. این پژوهش برآن است به این پرسش پاسخ دهد که آذربایجان در فتح آناتولی در دوره سلجوقی چه نقشی ایفا کرد؟ روش این پژوهش و جهت گیری شیوه گردآوری داده ها، تاریخی تحلیلی است و دست آورد آن نشان می دهد که منطقه آناتولی درهمسایگی آذربایجان ایران از جمله نواحی مهم و مقصد در عرصه مهاجرت قبایل ترکمن وسیاست توسعه ارضی سلجوقیان بود. اما تصرف آناتولی بدون دسترسی به آذربایجان میسر نبود. به عبارت دیگر آذربایجان کلید فتح آناتولی و حتی قفقاز برای سلجوقیان بود.
    کلیدواژگان: آذربایجان، آناتولی، قبایل ترکمان، غزها، سلجوقیان، بیزانس (روم)
|
  • Hossein Ahmadi, Abdol Rasoul Khairandish Page 1
    One of the less-known traditional cultural movements، Azarkeivanian، emerged in the middle of the Safavid era in Iran by a Zoroastrian priest، Bahram Ben Farhad (also known as Azarkeivan). Although some scholars have questioned the historicity of such a character، one can justify his real existence and his historical presence by citing the extant remains of records and documents. Due to the religious fundamentalism prevalent at the time of the Safavids، he left Shiraz for India، and it was probably there that، having been concerned with the preservation of thte religious heritage of his predecessors، he thought of founding a new cultural movement. The movement that had claimed a revival of the intellectual and cultural traditions of the ancient Iran and a compliance with the theosophic wisdom – which، having been influenced by the Khosrowani wisdom of the sages of the ancient Iran in the Islamic era، had been revived by Shaykh Shahabaddin Suhrawardi – now reproduced ancient signs and symbols. It was، ths، Azarkeivan who – through rereading Iranian works and archives and Islamic texts as well as merging them with the more permissive beliefs and all those cults and religious doctrines prevelant and promoted in India in the reign of Gurkaniyans، tried to define and develop a new Iranian Identity. Employing a descriptive approach in the historical research based on an analysis of literary texts، the present article has an overview of the beliefs and views as well as the impact of this particular intellectual movement on a part of the literary and historiographical movements of the Qajar and the Zand period.
    Keywords: Azarkeivanian, The Safavid, Theosophic Wisdom, Khosrowani Wisdom, Contemporary Iranian History, Dsatir
  • Mohammad Ali Akbari Page 33
    The renovation and recreation of the Iranian «nationality»، on the basis of the archaic and nationalist-oriented attitudes، was one of the basic infrastructural strategies of the Pahlavi state. This strategy caused the formation of an important project، named «nation- building». Therefore، we can take for granted the Persian language، the Arian race، the Arian homeland، and historical background as the major elements of this project. The nation-building project was، undoubtedly، bound to the designation and application of different programs in political، social، economic، and cultural fields، of which، educational policies and preparation of textbooks، in need for the enrolling population، were the best and the most suitable ones. History، as a lesson، is of enough capacity to be used as an infrastructural thought-maker for the acceptance of the new project by young people. Thus، it was common that they would have paid special attention to «history» among all the other classical lessons. In this article، the writer aims to provide: firstly، the basic elements and various aspects of the nation-building project in the Pahlavi (the first era)، on the basis of archival and historical documents; secondly، a clear picture of the educational objectives، lesson materials، and contents of textbooks by studying the programs of the primary and secondary levels of education; and finally، the relations between the teaching of history and pushing forward the nation-building project.
    Keywords: Iran, Pahlavi (The First Era), Nation, building Project
  • Ali Rezaeian Page 61
    Social and political developments in Iran in 420s And 430s (AH)، conincided with the ineptness of the Buwayhid (Ale Boye)، the expansion in the activities of the Ismailis، arrivals of the Turkmen and Ghaz Bedouins in the East Of Iran and their confrontation with the Ghaznavids. After the Seljuk Tugrul’s coming to power، The Abbasid caliph، Al-Qaem، decided to recognize the Seljuk groups. According to the theory of the emirate ascendency that had been proposed by Maverdy، if a person took control of a territory by force، they could gain the caliph’s approval only if they met certain requirements. Yet، the misdemeanor of the Sejuk forces in the course of the invasion of Islamic cities next to their actions in the course of their presence in Baghdad had led the public as well the caliph to believe that Tygrul was not least competent to be delegated the state. Yet، Maverdi had offered a solution to this problem suggesting that in case of incompetence، the caliph could assign a deputy (Nayebi) in his place so that the deputy’s competence might counteract the incompetence of the could-be governor. Accordingly، acknowledging Amidolmolk Kandari، Tugrul’s minister، as his deputy، the caliph tried to justify the delegation of the state to Tugrul. Utlizing methods of a historical research and applying Maverdi’s theory، the present article aims at investigating the essence of the the Seljuk’s rise to power against the Buwayhid (Ale Boye).
    Keywords: Government Ascendency, Maverdy, Al, qaem caliph, The Seljuk Tugrul, Amidolmolk Kandari
  • Hossein Zarrini Page 103
    Despite all the distances involved، Ottoman expansionist policies in the Sultan Murad III era opened the way for Crimean khanate (as Ottoman allies) into the transitions in the political history of Iran in the Safavid era. Inadequacy of Iran’s central authority during the reign of Sultan Mohammad Khodabandeh made the battles between Iran and Ottoman Empire over Sharwan to end، through the help that came from Crimean khanat، with the victory of Ottomans. Crimean khanate surrendered two valuable captives (Crimean Khan Brothers) to Iranians، one of whom was killed in the court and the other، after a period of time spent there and a spell of imprisonment in the Alamut Castle، managed to flee from Iran and to rejoin Ottomans once more. The effect of the presence of these two captives at the court of Iran and they way they were treated there as well as their militaristic manoeuvres in Iran’s territories has highlighted the role of Crimean khanate in the history of Iran. Although the measures Crimean khanate took، had no significance for them except the spoils of war، it was most influential in the separation of Caucasus from Iran and its 20 year capture by the Ottomons. Yet، despite all its significance، the issue has been left unexplored، hence the purpose of the present study.
    Keywords: Crimean Khanate, Ottomans, The Safavids, Caucasus, Sharwan
  • Kurosh Salehi Page 119
    Ya''qub-i Laith Saffarid reclaimed a large part of the eastern Islamic Caliphate jurisdiction to the borders of Dar-ol-harb (Dar-ol-kofr) from the the Abbasids and their dependents princes. The presence of the Saffarids meant dismissal of the direct pressure of the Muslim conquerors and immigrants on the territories across the Indus. Mibilization of Anti-Caliphate social forces including Ayaran، Motavaeh، Khawarij and other troops of the area، the distance between the Saffarid’s territories from the centre of caliphate as well as Ya’qhub’s success in establishing and organizing a government with a highly armed militia، advertantly or inadvertently، led to the formation of a defensive shield upon the north-west portals of India. Such a significant event opened up an opportunity for Hindus to rebuild their community and to postpone the penetration of Islam into their territories for more than a century. Even those cities in which Islamic communities had emerged were gradually assimilated into the Hindu community so that the citizens either followed the looks، customs and rituals، if not the beliefs، of the indigenous people or entered into the domestic crisis of the East Islamic World. Among all the Saffarid assaults on their enemies، it was only the war with the Ratbilan that was within the borders of India and was، thus، directed to the east. Applying a historical method، the present paper investigates the influence of the Saffarids on the cessation of the Arab conquests and migrations to India. The findings also demonstrate that the breakdown of the circle of conquered territories of the Abbasid Caliphate in the east Islamic terrain speeded up with the emergence of the Saffarids. Although such a trend prolonged and even changed they way Muslims، through militaristic measures of the caliphate system، penetrated into India and Indus، it also paved the way for the emergence of the devotees of other opposing religions such as thte Ismailis who were at odds with the Abbasid caliphate.
    Keywords: The Saffarids_The Ratbilan_Yaqhub e Laith_Islamic conquests_The Abbasids_India
  • Aziz Taleei Garah Ü Gheshlagh_Muhammad Taghi Emami Khoei Page 137
    Like other periods in the history of Iran، Azarbaijan has had a significant role in the historical developments of Iran، especially in the history of the Seljuk. By studying and analyzing the main sources on the history of the Seljuk، it becomes clear that from the first half of the 5th A. H. large groups of Turkmen (variedly termed as Ghoz or Oghooz) immigrated to Azarbaijan near the borders of Byzantium. From this very period، Azarbaijan has significantly functioned as the main base of the Turkmen and the Seljuqids. This study aims to answer the question that what role Azarbaijan played in the conquer of Anatolia، which was a part of the Byzantium Empire then? This study is based on a historical - analytical method. The results of the study indicated that Anatoli had a significant role both in the emigration of of the Turkmen from Azarbaijan to Anatolia and the expansion of the Seljuqs'' territories in Anatolia.
    Keywords: Azarbaijan, Anatolia, Turkmen tribes, the Seljuqs, Byzantine