فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 51 (اردیبهشت و خرداد 1392)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 51 (اردیبهشت و خرداد 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/01
  • تعداد عناوین: 29
|
  • جمشید پایندانی صفحه 2
  • مریم قنبری بیجاربنه صفحه 4
    اهمیت تلفیق اصول مختلف علم و تکنولوژی اطلاعات برای درک سیستم اطلاعاتی بوده که به دقت در دنیای حقیقی کار می کند. چنین سیستمی باید توسط تلفیق اصول مختلف بدست آید وقتی پوشش همه بخشها در علم و تکنولوژی اطلاعات توسط یک شخص یا گروه مشکل باشد. برای تامین مشارکت محیط گروهی مستقل برای یادگیری بر اساس پروژه ارائه شد. این محیط شامل کارگاه صد ساعته و بخش اجتماع WS100H.NET است. تکنولوژی بسیار منظم، نقش شناخت و محاسبه برابر بطور موفق برای کسانی ارائه شده بود که فرآیند مشارکتشان مستقل بود.
  • سحر حقیقی جدید صفحه 9
  • مژینه سادات میر ارض گر صفحه 11
  • محمد طالقانی، فریبا اسماعیل پور صفحه 12
    در دنیای رقابتی کنونی حفظ مشتریان دیروز و جذب مشتریان جدید اساسی ترین فاکتور جهت بقا و ادامه حیات هر سازمانی در مسیر رو به رشد می باشد.این مهم تحقق نمی یابد مگر در سایه رضایت مشتریان کنونی که خود میتواند یکی از مولفه های نیرومند آمیخته ترفیع جهت جذب مشتریان جدید باشد. اولین گام در جذب رضایت مشتری تولید محصولاتی با کیفیت مطلوب مشتری و یا حتی فراتر از انتظار وی میباشد.باید در نظر داشت که تولید محصولاتی با کیفیت بالا بدون در نظر گرفتن هزینه های کیفیت که در نهایت مشتری متقبل آن می شود،نمی تواند انتظارات مشتری را برآورده کند.بنابراین کیفیت بالا در کنار قیمت پایین که در پی هزینه های معقول محقق می شود باید سرلوحه همه فعالیتهای هر سازمانی باشد که علاقه مند به ادامه حیات است.
  • فرهاد نصیری فقیر سمیعی صفحه 20
  • مهرداد گودرزوند چگینی، محمد طالقانی، شیوا حسنی مقدم صفحه 22
    هر چند نقش مدیریت کیفیت جامع(Total Quality Management) به عنوان فرآیندی موثر برای بهبود عملکرد سازمانی به اثبات رسیده است، اما ارزش آن فقط از طریق فرآیند اجرای جامع و سنجیده شناخته می شود. هدف این مقاله ترسیم جنبه های کلیدی پیاده سازی تحولات وسیع سازمانی به نحوی است که هر عامل تحولی بتواند بطور سنجیده و معقول و با موفقیت TQM را به اجرا درآورد. در واقع، TQM سیستم های گسترده برای تحول در مقیاس وسیع است و اصول راهنما و ملاحظات مربوط به این مقیاس تحول در این مقاله ارائه خواهد شد.
  • احمد انصاری گیلانی صفحه 32
  • اسدالله سقطی جلالی صفحه 33
    افراد به دلایل گوناگون از هم متمایز می شوند و یکی از این تمایز ها در گروه خونی آن هاست. به عنوان مثال فردی که گروه خونی A+ دارد نمی تواند از فردی که گروه خونی B- دارد خون دریافت کند زیرا بدنش به شدت واکنش نشان می دهد. در مورد مواد غذایی نیز همین مساله وجود دارد یعنی برخی مواد غذایی که بدن برخی افراد به خوبی می پذیرد با دستگاه گوارش برخی دیگر سازگار نیست. هرچند دستگاه گوارش قدرت سازگاری بالایی دارد اما اگر بدانید چه موادغذایی با بدن شما سازگارتر است نیازی نیست بی دلیل دستگاه گوارش خود یا فرزندتان را خسته کنید.
  • محمدرضا جلالی صفحه 44
  • معصومعلی سلیمیان، فریدون کردزنگنه صفحه 49
    هدف پژوهش حاضر بررسی اجرای نظام مدیریتی یکپارچه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (پالایشگاه نفت تهران) در چهار بعد فرایندی، سیاسی-اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه کارکنان پالایشگاه نفت تهران (رسمی و پیمانی) می باشند که این تعداد 1090 نفر است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. بدین منظور با استفاده از فرمول هایی که برای داده های کیفی مناسب می باشند تعداد نمونه 121 نفر تعیین گردید که این تعداد به روش طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه ها بین نمونه آماری توزیع و پس از پاسخگویی جمع آوری گردیدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه نظام مدیریت یکپارچه، از نوع محقق ساخته می باشد. سوالات پرسشنامه با طیف پنج نقطه ای لیکرت تنظیم و با روش آلفای کرونباخ ضریب پایانی قابل قبول و عالی تعیین گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی (محاسبه فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و روش های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، چند متغیره، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون t گروه-های مستقل) با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده های تحقیق نشان می دهد که به صورت معنی داری (با درجه اطمینان 95 درصد) اجرای نظام مدیریت یکپارچه در پالایشگاه نفت تهران در ابعاد فرایندی، سیاسی-اجتماعی، فرهنگی موفقیت آمیز نبوده است.
  • ابراهیم حمیدی صفحه 64
  • مهندس عادل سلیمانی صفحه 67
  • فرهاد روشنفکر صفحه 68
  • اسدالله اسدی هریس صفحه 70
  • طاهره جعفری، محمدهادی منصوری صفحه 73
    مقاله حاضر برگرفته از بخشی از تحقیقی با عنوان «بررسی عوامل موثر بر هویت اجتماعی زنان» می باشد که به روش پیمایش صورت گرفته و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه از یک نمونه 383 نفری از بین زنان 18 تا 64 ساله شهر شیراز جمع آوری گردیده است. در این تحقیق ضمن بررسی وضعیت تاریخی زنان از نظریه آنتونی گیدنز جهت تبیین هویت اجتماعی آنان استفاده شده است. طبق این نظریه شاخص هایی نظیر: پایگاه اقتصادی اجتماعی، اعتماد به نفس، گستره شبکه ارتباطی، میزان رضایت از خود در اجتماع و میزان عقلانیت، عوامل موثر بر هویت قومی می باشند. نتایج تحقیق نشان می دهد که متغیرهای مستقل (پایگاه اقتصادی اجتماعی، اعتماد به نفس، گستره شبکه ارتباطی، میزان رضایت از خود در اجتماع و میزان عقلانیت) حدود نیمی از واریانس متغیر وابسته (هویت قومی) را تبیین می کنند و واریانس باقیمانده را عواملی غیر از متغیرهای مستقل تبیین می کند، بنابراین به نظر می رسد مدل نظری انتخاب شده جهت سنجش متغیر وابسته مدل مناسبی بوده است.
  • سید مهدی میرحسینی زواره صفحه 79
    پیچیدگی های روانشناختی انسان از یک سو و تفاوت های ذاتی و اکتسابی انسان ها از نظر علایق، ارزش ها و الویت ها و تمایلات فردی و تفاوت های دیدگاهی ناشی از سوابق تحصیلی،تجربه های کاری و توانایی های شغلی و تخصصی از سوی دیگر، وجود تعارض و بروز اختلاف در محیط های کاری و روابط فیمابین افرادرا به امری طبیعی و غیر قابل اجتناب مبدل کرده است.برقراری ارتباط موثر به عنوان ویژگی مهم سازمان های سالم نیز به خاطر پاره ای متغیر های فردی ماهیت مکانیسم های ارتباطی در سازمان ها غالبابا موانعی همراه است و موجبات بروز اختلاف نظر ها را فراهم می کند. این پدیده طبیعی سازمانی بر خلاف تصور غالب، در واقع و همیشه نا مطلوب و مخرب نیست بلکه در بسیاری از موارد می تواند موجب ابزار شکوفایی استعداد های فردی و اعتلای سازمان ها شود و اصولا گر چه شدت تعارض می تواند به عامل اختلاف و مانع پیشرفت مبدل شود،وجود تعارضات کنترل شده غالبا دلیلی بر سلامت محیط خواهد بود.
  • مهندس مهران رضاپور صفحه 84