فهرست مطالب

فصلنامه علوم مدیریت ایران
پیاپی 25 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/02/02
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رمضان علی رویایی، قدرت الله طالب نیا، یحیی حساس یگانه، صابر جلیلی صفحه 1
    رفتارهای غیر حرف های به شکست های تجاری و رسوایی های مالی متعددی منجر شده است؛ کهدر این میان حسابرسان مستقل صورت های مالی چنین شرکت هایی به خاطر قصور در کشف یاگزارش اشتباه ها و تقلب هایی که منجر به چنین رسوایی هایی شده است، مورد سرزنش و انتقاد قرارمیگیرند. در این پژوهش رابطه بین رهبری مورد اعتماد و فرهنگ سازمانی اخلاق محور با رفتارهایکاهنده کیفیت حسابرسی مورد آزمون قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه حسابرساناجرایی در سطح ارشد و سرپرست شاغل در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایرانو سازمان حسابرسی می باشند. داده های حاصل از پرسش نامه های پژوهش با استفاده از ضریبهمبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت. یافته های حاصل ازآزمون فرضیه های پژوهش نشان می دهد، رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی تحت تاثیر شیوهرهبری و فرهنگ سازمانی اخلاق محور و فرهنگ سازمانی اخلاق محور تحت تاثیر سبک رهبریموسسات حسابرسی قرار می گیرد. بنابراین ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی اخلاق محور ضرورتیاجتناب ناپذیر برای موسسات حسابرسی محسوب می شود.
  • محمد رحیم اسفیدانی، طهمورث حسنقلی پور، علی اصغر ساجدیفر صفحه 21
    با افزایش شدت رقابت در بازارهای امروزی، ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مشتریان برای تداوم حیات سازمان ها ضروری می باشد، به همین لحاظ در بسیاری از سازمان ها بخصوص سازمان های خدماتی، توجه خاصی به مبحث کیفیت خدمات می شود. در این مقاله تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک شرکت های کارگزاری شهر تهران در ایجاد اعتماد و رضایت و وفاداری مشتریان مورد تحلیل قرار گرفته است. بر همین اساس، بر مبنای ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک ارائه شده در مدل مفهومی (کارایی، دسترسی به سیستم، قابلیت اطمینان، امنیت/ حفظ حریم خصوصی و کیفیت محتوای اطلاعاتی) پرسشنامه ای با هدف سنجش سطح اعتماد، رضایت و وفاداری مشتریان آنی از خدمات الکترونیک طراحی و پیمایش شده است. با کاربرد مدل سازی معادلات ساختاری برای تحلیل، پیشنهادهایی جهت بهبود کیفیت خدمات الکترونیک کارگزاری ها ارائه گردیده است. نتایح نشان دهنده آن است که کیفیت خدمات الکترونیک ارائه شده در شرکت های کارگزاری اثر مثبت و معنی داری براعتماد، رضایت و وفاداری مشتریان آنی دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات الکترونیک، اعتماد الکترونیک، رضایت مشتری، وفاداری مشتری، شرکت کارگزاری
  • منوچهر نجمی، هادی عطریانفر، میر مصطفی موسوی رضوی، حامد جعفری صفحه 45
    سازمان ها همواره به دنبال این مهم بوده اند که بتوانند در محیط رقابتی، از طریق فرآیندهای عملیاتی خود به خلق ارزش برتر برای مشتریان بپردازند. واحدهای بازاریابی و فروش، به عنوان دو رکن اساسی سازمان، نقش بسزایی در این ارزش آفرینی بازی می کنند. مقاله حاضر که حاصل یک پژوهش مروری- تحلیلی می باشد، با مطالعه ادبیات موجود در حوزه ارزش مشتری، حوزه های عملکردی بازاریابی و فروش و نیز مدل های مطرح شده برای ارتباط این دو واحد، به بررسی تعامل واحدهای بازاریابی و فروش در حوزه های اشتراک اطلاعات، پیوندهای ساختاری، قدرت، جهت گیری ها و دانش می پردازد و تاثیر آن را بر فرآیندهای عملیاتی خلق ارزش تحلیل می کند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که تعامل مثبت واحدهای بازاریابی و فروش در حوزه های مطرح شده، می تواند منجر به اثربخشی (افزایش کیفیت و محتوا) و بهره وری (کاهش زمان و هزینه) در فرآیندهای خلق ارزش می شود.
    کلیدواژگان: ارزش مشتری، فرآیند خلق ارزش، بازاریابی و فروش، تعامل و ارتباط میان واحدهای بازاریابی و فروش
  • مهدی قنواتی، منصور صمدی صفحه 71
    شرکت های کوچک و متوسط دارای ویژگی های منحصربفردی هستند که عملیات بازاریابی را در آنها نسبت به سازمان های بزرگتر متمایز می کند. این ویژگی ها ممکن است به کمک رفتارها و خصوصیات ذاتی مدیران و مالکان آنها یا به کمک اندازه شرکت یا مراحل توسعه بنگاه معین گردد. به همین دلیل در این مقاله تاثیر دو مفهوم کلیدی گرایش بازار و فرهنگ سازمانی بر عملکرد این شرکت ها آزمون می شود. برای انجام این کار از پیمایش مقطعی، مدلسازی معادلات ساختاری و روش نمونه گیری دردسترس از مدیران شرکت های کوچک و متوسط استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد گرایش بازار تاحدودی برخاسته از فرهنگ سازمانی است و هر دو تاثیر مثبت اما غیرمعنی داری بر عملکرد مالی شرکت ها دارند. نتایج آزمون مدل در شرکت های کوچک و متوسط مسیر فرهنگ سازمانی- گرایش بازار-عملکرد مشتری-عملکرد مالی را تایید می کند. در ادامه نتایج مسیرهای ارتباطی میان متغیرهای تحقیق در شرکت های کوچک و متوسط با انواع بزرگتر مقایسه شده است.
    کلیدواژگان: گرایش بازار، فرهنگ سازمانی، عملکرد مالی، عملکرد مشتری و عملکرد مالی
  • کاظم روانستان، حسن علی آقاجانی صفحه 89
    مدیریت کیفیت زنجیره تامین به عنوان یک رویکرد سیستمی برای بهبود عملکرد سازمان ها تعریف می شود که فرصت های ایجاد شده به وسیله ارتباطات پایین دست و بالادست با تامین کنندگان و مشتریان را در سازمان جاری می سازد. در تحقیق حاضر به بررسی یکپارچگی مدیریت کیفیت جامع و مدیریت زنجیره تامین و تاثیر آنها بر عملکرد صنایع ریخته گری قطعات خودرو در ایران می پردازیم. مدل مفهومی تحقیق از ادغام چندین مدل مفهومی که در گذشته توسط محققان مختلف ارایه شده، حاصل شده است و جامعه آماری این تحقیق نیز شرکت های تولید کننده قطعات خودرو به روش ریخته گری در ایران می باشد. با توجه به اینکه جامعه آماری مذکور محدود بوده است لذا به جای استفاده از نمونه برداری، کل جامعه مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق فرضیه های مدل مفهومی با تحلیل های آماری و استفاده از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Amos مورد آزمایش قرار گرفتند. یافته های این تحقیق نشان داد که رویکردهای مدیریت کیفیت جامع و مدیریت زنجیره تامین با یکدیگر همبستگی داشته و هر یک نیز بر عملکرد سازمانی تاثیر گذار هستند. بنابراین مدیران ارشد باید در جهت دست یافتن به مزیت های رقابتی نسبت به رقبای خود این رویکردها را در سازمان مستقر نموده تا به منفعت های ناشی از آنها دست یابند.
    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت کیفیت زنجیره تامین، عملکرد
  • صادق شکرزاده، زهرا صباغیان، محمدحسن پرداختچی، محمود ابوالقاسمی صفحه 113
    دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی و تسهیم دانش، قدرت برتر برای سازمانها است. بدین جهت مطالعه پیرامون عوامل موثر بر تسهیم دانش امری ضروری است. این مقاله با هدف بررسی تاثیر استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی و فرهنگ سازمانی دانش آفرین بر تسهیم دانش و نیز شناخت تاثیر تعدیلی فرهنگ سازمانی دانش آفرین بر رابطه بین استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی با تسهیم دانش در سازمان انرژی اتمی ایران انجام گرفت. نمونه پژوهش 328 نفر از کارشناسان سازمان بودند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه برای گردآوری داده ها و در راستای تحلیل از روش تحلیل عاملی استفاده شده است. یافته ها تاثیر معنی دار استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی و فرهنگ سازمانی دانش آفرین را بر تسهیم دانش نشان داد. همچنین نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی دانش آفرین بر رابطه بین استراتژی آموزش و توسعه منابع انسانی با تسهیم دانش، در جهت کاهش همبستگی تاثیر تعدیلی داشت.
    کلیدواژگان: آموزش و توسعه، استراتژی، تسهیم دانش، منابع انسانی
  • رضا شافعی صفحه 133
    شرکتهای تولیدی برای حضور بهتر در بازار به یک نظام اثربخش در فعالیت های بازاریابی خود نیاز دارند. آن ها به منظور شناسایی میزان مطلوبیت روش های بازاریابی از سنجه های گوناگونی استفاده می کنند. این سنجه ها غالبا تجربی هستند. بر این اساس استفاده از مدل های ارزیابی ساختاریافته میتواند این شرکتها را بطور کارآمدتری یاری نماید. در پژوهش حاضر با بررسی شرکتهای مواد غذایی، متدی اثربخش از مرکب مهمترین سنجه های نظام بازاریابی برای اینگونه موسسات تولیدی معرفی می گردد. روش تحقیق از نوع توصیفی وجامعه آماری پژوهش تمامی شرکتهای تولیدی مواد غذایی در تهران اند که از طریق نمونه گیری تصادفی تعداد 95 شرکت، برای جمع آوری اطلاعات از مدیران عالی و فروش و بازاریابی آنها انتخاب شده اند. براساس نتایج بدست آمده مهمترین سنجه نظام بازاریابی شرکتهای تولیدی در صنعت مواد غذایی، عوامل مرتبط با سنجش بازار و نوآوری تعیین گردیدند. در میان متغیرهای فرعی نیز سنجه ارزیاب سهم بازار، بیشترین اهمیت را دارا می باشد.
    کلیدواژگان: مدیریت بازاریابی، سنجه های ارزیاب عملکرد نظام بازاریابی، شرکت های تولیدی مواد غذایی
|
  • Page 1
    Recently, unprofessional behaviors resulted in many financial scandals and business failures. Many individuals blamed external auditors for failing to detect and report errors and fraud that led to the failures. This study examines the relationship between authentic leadership and ethical organizational culture with reduced audit quality practices. Questionnaire was distributed among all senior auditors employed in the auditing organizations and Iran Association of Certified Public Accounting. Findings of the research show that the poor authentic leadership and ethical organizational culture negatively affected audit quality practices and ethical organizational culture is affected by authentic leadership.
    Keywords: audit quality reduced practices, authentic leadership theory, ethical organizational culture, unprofessional behavior
  • Page 21
    Creating and maintaining long term relationships with customers is vital for the survival of organizations. So, in many organizations, especially service organizations, special attention is paid to service quality. In this article studies the impact of perceived electronic service quality in creating customers’ trust, satisfaction and loyalty in Tehran’s brokerage firms. In conceptual model consisted of constructs; efficiency, system availability, reliability, privacy and information quality. The research results indicate that there is a positive relationship between the perceived electronic service quality and level of online customers’ trust, satisfaction and loyalty in brokerage firms.
    Keywords: electronic services quality, online trust, customer satisfaction, customer loyalty, the brokerage firm
  • Page 45
    Organizations have always been trying to create superior customer value in competitive environment via their operating processes. Marketing and sales departments, as two vital units of organizations, play an important role in value creation process. This study examines marketing and sales interaction in domains of information sharing, structural linkage, power orientation and knowledge and analyzes the impact of this interaction on the operating process of value creation. The findings suggest that positive interaction between these departments results in higher productivity, thus creates higher customer value.
    Keywords: customer value, value creation process, marketing, sales, interaction, relationship between marketing, sales departments
  • Page 71
    It is well documented that SMEs have unique characteristics that differentiate them from conventional marketing in large organizations. These characteristics may be determined by the inherent characteristics and behaviors of the owner/manager; and they may be determined by the inherent size and stage of development of the enterprise. For this purpose, in this article the effect of two critical concepts, market orientation and organizational culture, on performance will be tested in Iranian SMEs. In order to do that cross-sectional survey, structural equation modeling and convenient sampling from Tehran province SMEs managers was used to test hypothesises. The findings indicate that market orientation is a response partially derived from the organizational culture and both of them have insignificantly positive effect on performance.
    Keywords: market orientation, organizational culture, financial performance, customer performance
  • Page 89
    This study examines the integration of total quality management and supply chain management and their impact on organization performance in Iran’s automotive casting industry. A conceptual model was designed to test the research hypothesises. The survey included all automotive casting manufacturers in Iran. The findings show that TQM and SCQM are positively correlated and both affect organizational performance. This findings suggest that managers of these manufacturing companies can apply TQM an SCQM approaches to achieve competitive advantages.
    Keywords: total quality management, supply chain management, supply chain quality management, organization performance
  • Page 113
    This study aimed to investigate The impact of HRD strategies and knowledge builder culture on knowledge sharing processin Iran Atomic Energy Organization. The survey sample was 328 experts from IAEO. The result of the study shows that HRD strategies and knowledge builder culture had significant impact on knowledge sharing process. It also indicates that knowledge builder culture had a mediating impact on the relationship between HRD strategies and knowledge sharing processes.
    Keywords: human resource development, knowledge sharing, strategy, training
  • Page 133
    In order to actively attend in local and international markets, companies need an effective marketing system. Therefore managers and experts have to use marketing measures to evaluate their markets. We argue that the structured marketing measures is an effective model for improving their company’s performance. We surveyed 95 marketing and sales managers of food companies in Tehran. Finding show that market and innovation related factors are The most important measures for evaluating marketing performance. The model can applied for assessment of marketing performance in local industrial firms.
    Keywords: marketing management, marketing performance metrics, food companies