فهرست مطالب

اقتصاد پولی، مالی - پیاپی 3 (بهار و تابستان 1391)

نشریه اقتصاد پولی، مالی
پیاپی 3 (بهار و تابستان 1391)

  • 218 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/01/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • منصور زراءنژاد، ابراهیم انواری صفحه 1
    در دهه های اخیر نبود انضباط پولی و مالی در کنار وجود انواع نا اطمینانی در مدل سازی و تجزیه و تحلیل داده های آماری، عدم دست یابی به اهداف مشخص را در پی داشته است. در این تحقیق ضمن تشریح مدل تعادل عمومی پویای1 تصادفی کینزینی جدید، اجزای مدل و توابع نهایی برای اقتصاد ایران استخراج شده است. سپس از نتایج برآورد پارامترهای مدل برای بررسی نا اطمینانی با استفاده از روش بیزینی استفاده شده است. این مدل برای اقتصاد ایران با وابستگی به درآمدهای نفتی تنظیم شده است. به دلیل انطباق با شرایط وابسته به نفت اقتصاد ایران، بخش مالی به صورت بخش دولت، شوک مخارج و اثرات تغییر منابع درآمدهای دولت شامل مالیات و درآمدهای نفتی در نظر گرفته شده است. برای ساده شدن مدل با فرض کوچک بودن کشور در بازار نفت، قیمت نفت برای اقتصاد داخل به صورت برون زا در نظر گرفته شده است. با توجه به تبدیل درآمد حاصل از فروش نفت خام به پول داخلی، نوسانات دلارهای نفتی و نرخ ارز بر اساس تغییرات حجم پول داخلی بررسی شده است. نتایج توابع عکس العمل آنی متغیرهای تولید غیر نفتی و تورم نشانگر مطابق انتظار بودن مدل تئوری با مشاهدات واقعی است. بر اساس نتایج تابع سیاستی با افزایش تورم، شکاف تولید و حجم نقدینگی، افزایش نرخ بهره یکی از بهترین راه ها برای کاهش بی ثباتی است. بر اساس نتایج نا اطمینانی مدل، عملکرد سیاستی و عکس العمل های سیاست گذاران با بهبود همراه بوده است. نا اطمینانی مدل در تصریح قواعد سیاستی منطبق با شرایط تعهدی بوده است. همچنین در حالت وجود دوره های ماندگاری تورم در اقتصاد ایران پاسخ های با وزن بیشتر در دوره اول، پاسخ های بهینه نسبت به حالت پارامترهای مطمئن بوده است.
    کلیدواژگان: نااطمینانی پارامتر، باشد، سیاست های پولی و مالی، مدل تعادل عمومی پویای تصادفی، تابع هزینه رفاهی، کنترل بهینه
  • فرزانه نصیرزاده، امین رستمی صفحه 28
    ارزیابی سودآوری شرکت ها در تصمیم گیری استفاده‎کنندگان اطلاعات مالی اهمیت به سزایی دارد. پژوهش حاضر ارتباط بین نسبت های نقدینگی نوین و نسبت های مبتنی بر صورت جریان وجه نقد را با سودآوری (معیارهای مالی و مبتنی بر بازار) مورد بررسی قرار می دهد.
    نمونه آماری این پژوهش 108 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های 1380 الی 1388 است. شیوه آماری مورد استفاده داده های تابلویی است و برای آزمون هر یک از فرضیه ها سه مدل بر اساس متغیر های وابسته تخمین زده شده است.
    نتایج نشان می دهد بین نسبت های نقدینگی نوین و مبتنی بر جریان وجه نقد همبستگی وجود دارد ولی هر کدام دارای محتوای اطلاعاتی متفاوتی هستند و نمی توان این دو را جایگزین یکدیگر نمود و ارائه آن ها در کنار یکدیگر می تواند نتایج بهتری داشته باشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها حاکی از آن است که شاخص های نوین نقدینگی و نسبت های مبتنی بر صورت جریان وجه نقد (به جز نسبت پوشش نقدی جاری) با تمامی معیار های ارزیابی سودآوری (معیارهای مالی و مبتنی بر بازار) رابطه معناداری دارند و به خوبی می توانند تصویر مناسبی از سودآوری و بازده شرکت ها ارائه دهند.
    کلیدواژگان: شاخص های نوین نقدینگی، شاخص فراگیر نقدینگی، شاخص دوره تبدیل وجه نقد، شاخص مانده نقدی خالص، نسبت های مبتنی بر جریان وجه نقد، سودآوری
  • سعید عیسی زاده، زینب شاعری صفحه 53
    صنعت بانکداری یکی از مهم ترین بخش های هر اقتصادی محسوب می شود؛ زیرا بانک ها به عنوان واسطه منابع مالی در کنار بورس و بیمه از ارکان بازارهای مالی شمرده می شوند. حتی در اقتصادهایی که بازارهای مالی پیشرفته ای دارند، بانک ها در کانون فعالیت های مالی و اقتصادی قرار دارند و نقطه اتکایی برای اهرم سیاست های پولی به حساب می آیند. به خاطر نقش اساسی نظام بانکی در اقتصاد کشورها، کارایی آن همواره مورد توجه بوده است، این کارایی تحت تاثیر شرایط مختلف محیطی و نهادی می باشد.
    بنابراین با توجه به اهمیت کارایی نظام بانکی مقاله مذکور هدف خود را بررسی تاثیر شرایط ثبات و پایداری اقتصاد کلان به عنوان یکی از مهم ترین عوامل محیطی موثر بر کارایی صنعت بانکداری قرار داده است. لذا در این مقاله ابتدا کارایی صنعت بانکداری کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا با استفاده از روش پارامتری و داده های ترازنامه سیستم بانکی کشورها در طی دوره 2008-1995 به دست می آید. به منظور برآورد کارایی و نیز تشخیص عوامل موثر بر آن از فرم خطی – لگاریتمی تابع هزینه مرزی تصادفی ترانسلوگ و روش تابع مرزی تصادفی استفاده شده است. در مرحله بعد به منظور بررسی تاثیر شاخص های ثبات اقتصاد کلان از روش داده های تابلویی (روش اثرات تصادفی) استفاده شده است. شاخص های مورد استفاده در بررسی شرایط اقتصاد کلان تورم و تولید ناخالص داخلی سرانه می باشد.
    بر اساس نتایج مدل برآورد عوامل موثر بر کارایی با استفاده از روش داده های تابلویی، کارایی بانک ها با شاخص تورم رابطه منفی و با تولید ناخالص داخلی سرانه رابطه مثبت دارد. به عبارت دیگر افزایش ثبات و پایداری اقتصاد کلان تاثیری مثبت و معنی دار بر میزان کارایی نظام بانکی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا دارد.
    کلیدواژگان: کارایی، روش پارامتری، توابع مرزی تصادفی، تورم
  • اشکان رحیم زاده، محمود هوشمند، احسان فضل الهی صفحه 86
    مشخص گشتن این موضوع که در کشورمان سیاست پولی (نقدینگی پیش بینی شده و پیش بینی نشده) می تواند در رفع کمبود تولید موثر باشد یا خیر، در تصمیم گیری های اقتصادی حائز اهمیت است.
    هدف این مقاله ارزیابی عوامل موثر بر رشد اقتصادی در ایران در قالب مدل رشد درون زا با استفاده از روش های سری زمانی در طی دوره (87- 1357) می باشد.
    نتایج نشان می دهد که نسبت سرمایه گذاری خصوصی به واقعی با وقفه، نسبت سرمایه گذاری دولتی به واقعی با وقفه، رشد نیروی کار موثر و رشد نقدینگی پیش بینی شده پس از دو وقفه تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی داشته اند. این در حالی است که رشد نقدینگی پیش بینی نشده تاثیر معنی داری بر رشد اقتصادی ایجاد نکرده است.
    کلیدواژگان: نقدینگی پیش بینی شده، نقدینگی پیش بینی نشده، رشد اقتصادی، رشد درون زا
  • حسین عسگری آلوج، ناهید مالکی نیا، اعظم قزلباش صفحه 106
    این مقاله در مورد بررسی کارائی سیستم بانکی در طرح بنگاه های زود بازده و کارآفرین دربخش تعاون با استفاده ازمدل (DEA) می باشد. پرسش تحقیق این است که آیا در اشتغالزایی بخش تعاون از طریق اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک زود بازده و کار آفرین کارائی بانک های تجاری بیشتر است یا بانک های تخصصی؟
    جهت پاسخ، نمونه ای مشتمل بر9 بانک عامل استان اردبیل انتخاب و با استفاده ازروش (DEA)، مدل فضای امکان تولید بازده به مقیاس ثابت (CRS)، بازده به مقیاس متغیر (VRS)، بازده به مقیاس افزایشی ((IRS، بازده به مقیاس کاهشی (DRS) و مدل های بهینه سازی (ورودی محور و خروجی محور) کارآیی عملکرد بانک های عامل استان اردبیل محاسبه گردید.
    نتایج مطالعه نشان می دهد با وجود بازدهی ثابت و متغیر و بازدهی افزایشی وکاهشی به مقیاس میانگین، کارآیی بانک های تجاری ازبانک های تخصصی بیشتر بوده ومیانگین کارآیی سیستم بانکی با فرض وجود بازدهی متغیربه مقیاس، بیشتراست.
    کلیدواژگان: بنگاه های کوچک زودبازده و کارآفرین، تحلیل پوششی داده ها، کارآیی
  • شمس الله شیرین بخش، تکتم امینی*، جواد هراتی صفحه 130

    در این مقاله با استفاده از داده های سال های 1990 تا 2006 مربوط به 52 کشور و در قالب یک الگوی پانل به بررسی تاثیر اندازه دولت بر رفاه اجتماعی (شاخص توسعه انسانی) پرداخته شده است. شاخص توسعه انسانی از میانگین سه شاخص، امید به زندگی، تحصیلات و تولید ناخالص داخلی محاسبه گردیده است. علاوه براین برای اندازه گیری اندازه دولت از دو متغیر سهم مخارج مصرفی و مخارج سرمایه گذاری دولت از تولید ناخالص داخلی (GDP) استفاده شده است. برای بررسی اثر اندازه دولت بر شاخص توسعه انسانی دو معادله مجزا با استفاده از دو شاخص سهم مخارج مصرفی و سرمایه گذاری و در چارچوب الگوی پانل با اثرات ثابت مورد برآورد قرار گرفته است.
    نتایج حاصل از برآورد الگوی اثرات ثابت بیانگر آن است که هر دو متغیر سهم مخارج مصرفی و سرمایه گذاری دولت از تولید ناخالص داخلی دارای اثر مثبت و معنی داری بر شاخص توسعه انسانی بوده، ولی در طول زمان از میزان این اثر کاسته می شود. علاوه بر این نتایج بیانگر آن است که تحقق اثر کامل حاصل از تغییر یک واحد در مخارج سرمایه گذاری در مقایسه با مخارج مصرفی مدت زمان بیشتری به طول می انجامد. به طوری که تحقق نیمی از تاثیر کامل یک واحد تغییر در مخارج مصرفی بر شاخص توسعه انسانی (HDI) در حدود 06/2 سال و نیمی ازتاثیر کامل یک واحد تغییر درمخارج سرمایه گذاری حدود 15/2سال به طول می انجامد.

    کلیدواژگان: رفاه اجتماعی، شاخص توسعه انسانی، مخارج مصرفی دولت، مخارج سرمایه گذاری دولت، الگوی داده های تابلویی
  • محمدحسین مهدوی عادلی، علی کاظمی، شیرین فیض محمدی صفحه 151
    نگاه ویژه به سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ادبیات اقتصادی و به ویژه در کشورهای در حال توسعه حاکی از اهمیت پرداختن به بحث های مرتبط با آن می باشد. همچنین بررسی ارتباط بین سرمایه گذاری مستقیم خارجی و دیگر متغیرهای مهم اقتصادی برای سیاست گذاران اهمیت دارد. یکی از این متغیرها صادرات می باشد که در کشور ما همواره در برنامه های توسعه به آن توجه زیادی می شود.
    بر این اساس در این پژوهش رابطه بین سرمایه گذاری مستقیم خارجی و صادارت (به تفکیک صادرات نفتی، غیر نفتی و کل صادرات) بین سال های 1352 الی 1387 و با استفاده از روش همجمعی بررسی شده است.
    نتایج حاکی از وجود یک رابطه کوتاه مدت مثبت بین سرمایه گذاری مستقیم خارجی و صادرات غیر نفتی می باشد در حالی که ارتباط بین سرمایه گذاری مستقیم خارجی و صادرات کل و همچنین صادرات نفتی منفی می باشد. در بلند مدت ارتباط بین سرمایه گذاری مستقیم خارجی و صادرات کل و همچنین صادرات غیرنفتی منفی و ارتباط سرمایه گذاری مستقیم خارجی و صادرات نفتی مثبت می باشد.
    کلیدواژگان: سرمایه گذاری مستقیم خارجی، صادرات نفتی، صادرات غیر نفتی، روش همجمعی
  • مجید دلاوری، سجاد بصیر صفحه 169
    دست یابی به نرخ رشد اقتصادی بالا یکی از اهداف مهم هر نظام اقتصادی به شمار می رود. امروزه اقتصاددانان پذیرفته اند که ثبات اقتصادی یک شرط لازم ولی نه کافی، برای رشد اقتصادی بالاست در حالی که بی ثباتی اقتصادی یکی از عوامل مهمی است که افقهای رشد اقتصادی را محدود می کند. هدف از این مقاله بررسی چگونگی تاثیرگذاری سه متغیر وضعیت بودجه دولت، نرخ تورم و حاشیه نرخ ارز به عنوان شاخص های ثبات اقتصادی بر رشد اقتصادی در کشور می باشد. برای دست یابی به هدف مورد نظر از مطالعه تجربی صورت گرفته در کشور اسپانیا، مدل سانچز (1998)،استفاده شده است.
    نتایج نشان می دهد که تاثیر نسبت کسری بودجه واقعی دولت به GDP بر نرخ رشد اقتصادی طی دوره مورد مطالعه (1385-1352)، درکوتاه مدت و بلند مدت منفی و معنی دار می باشد همچنین تاثیر نرخ تورم و حاشیه نرخ ارز بر نرخ رشد اقتصادی در ایران منفی می باشد. طی دوره مورد مطالعه نیز تاثیر نسبت مخارج مصرفی دولت به GDP بر رشد اقتصادی منفی و بالاخره تاثیر نسبت مخارج سرمایه گذاری دولت به GDP بر رشد اقتصادی مثبت ارزیابی می شود. از آنجا که تاثیر هر سه شاخص بی ثباتی بر رشد اقتصادی در ایران منفی می باشد. می توان نتیجه گرفت که بی ثباتی اقتصادی یکی از عوامل مهمی است که چشم انداز رشد اقتصادی را تاریک می کند.
    کلیدواژگان: کسری بودجه، تورم، حاشیه نرخ ارز، رشد اقتصادی
  • محسن پورعبادالهان کویچ، حسین اصغرپور، فیروز فلاحی، حسن عبدی صفحه 189
    با توجه به نقش صادرات کالاهای صنعتی در توسعه صادرات غیر نفتی و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشور، شناخت عوامل موثر بر صادرات این گونه کالاها ضروری است. در همین راستا سرمایه انسانی نقش تعیین کننده ای در توسعه صادرات کالاهای صنعتی دارد.
    از این رو، در مطالعه حاضر با استفاده از روش داده های تابلویی، تاثیر سرمایه انسانی بر صادرات زیر بخش های صنعتی (در سطح کدهای دو رقمی ISIC) طی دوره زمانی 1386- 1379 مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، صادرات زیر بخش های صنعتی تابعی از متغیر های غیر قیمتی شامل شاغلان دارای تحصیلات عالی، ارزش افزوده صنعتی و تقاضای داخلی کالاهای صنعتی و متغیر های قیمتی شامل نرخ ارز اسمی و رابطه مبادله در نظر گرفته شده است.
    یافته های تجربی نشان می دهد که سرمایه انسانی و ارزش افزوده صنعتی تاثیر مثبت و معنی دار بر صادرات کالاهای صنعتی ایران داشته و تاثیر تقاضای داخلی کالاهای صنعتی منفی و معنی دار بوده است. همچنین نرخ ارز اسمی و رابطه مبادله به ترتیب دارای تاثیر مثبت و منفی بر صادرات کالاهای صنعتی بوده است.
    کلیدواژگان: سرمایه انسانی، صادرات کالاهای صنعتی، داده های تابلویی، ایران
|
  • Mansor Zarra Nezhad, Ebrahim Anvari Page 1
    In recent decades adopting unreasonable monetary and fiscal policies and uncertainty in model-making and analysis of data, has become unsatisfactory in macro goals. In a new Keynesian dynamic stochastic general equilibrium (DSGE) model to study Iran economy, uncertainty is modeled as uncertainty about the true structural parameters that characterize the economy. In particular, the policymaker does not know the true numerical values nor the statistical distribution of the fiscal and monetary policy. The model considers the dependence of Iran economy to oil export. Oil sector and oil export revenues have been modeled as a separate sector and one of the government budget resources, respectively. Like in other New Keynesian DSGE model, firms face nominal rigidities and the intermediate-good sector is monopolistically competitive. Impulse response function of shocks show that non-oil output increases in response to productivity, oil revenues, money growth rate and government expenditure shocks. The finding shown that a policymaker that follows a control approach under uncertainty sets interest rates less aggressively to react against fluctuations in inflation or the output gap than in the case of absence of uncertainty. Model uncertainty has the potential to change importantly how monetary and fiscal policy should be conducted, making it an issue that can not be ignore. In main result, policy performance can be improved if the discretionary policymaker implements an optimum policy in the model. In effect, a fear of model uncertainty can act similarly to a commitment mechanism. When there is uncertainty about the persistence of inflation, it is optimal for policy makers to respond more aggressively to shocks than if the parameter were known with certainty, since the avoid bad outcomes in the future.
    Keywords: Uncertainty, parameter uncertainty, monetary, fiscal policies, DSGE model, optimum control, Welfare Cost function
  • Farzaneh Nassir Zadeh, Amin Rostami Page 28
    Appraising the profitability of the companies is very important in the decisions of financial information users. In this study, the relationship between modern liquidity indexes and cash flow ratios with profitability (financial and market-based measures) are examined. This study includes 108 companies of Tehran Stock Exchange during 2001-2009. The statistical method used to test the hypothesis is panel data approach; and three models (based on the dependent variables) are estimated for each hypothesis. The results show that modern liquidity indexes and cash flow ratios have correlation with together but they have different information contents and they can not be substitutes for each other and presenting both of ratios together will provide better results. In addition the results from testing hypothesis show that modern liquidity indexes and cash flow ratios (except the CFOTCL) have significant association with all profitability measures (Financial and market-based measures) and can present a good picture of profitability and firms return.
    Keywords: Modern Liquidity Indexes, Comprehensive Liquidity Index, Cash Conversion Cycle, Net Liquidity Balance, Cash flow ratios, Profitability
  • Saeid Eisazadeh, Zeinabshaeri Page 53
    Banking system is one of the important sections in the economy. In economies those stock exchange and other financial intermediaries are inefficient this rule is vital. In this regard the efficiency of banking system should be mentioned in the economy.This paper examines empirically the effect of macroeconomic stability on efficiency in the Middle East and North Africa (MENA) banking industry for the years 1995 to 2008 by Using panel data method. We use bank level data to study the efficiency of banks in MENA countries and provide possible explanations for the difference in the efficiency levels of banks. We find that banks, on average, could save 20 percent of their total costs if they were operating efficiency. Through the stochastic frontier approach (SFA) method we measure the cost efficiency of different banks in MENA including Iranian banks. Then we investigate the impacts of macroeconomic State on the efficiency level of banking industry. In this study are as inflation rate and GDP per capita. The findings show that, the stability macroeconomic stability has increased efficiency during the period of study.
    Keywords: efficiency, stochastic frontier approach, inflation
  • Ashkan Rahimzadeh, Mahmood Hoshmand, Ehsan Fazle Elahi Page 86
    This subject is important for economic decisions that can be effective monetary policy (Anticipated and Unanticipated Liquidity) in resolve of output shortage?The aim of this paper analyses the effective factors on economic growth in Iran by Using time series methods and in (1978-2008) period endogenous growth model.Results show that the ratio of private investment to real GDP(-1), ratio of government investment to real GDP(-1), the effective labor growth and anticipated Liquidity growth have a positive effect on economic growth. But the effect of unanticipated Liquidity growth on economic growth isn’t significant.
    Keywords: Anticipated Cash, Unanticipated Cash, Economic Growth, Endogenous Growth
  • Hosein Asgari Alouj, Nahid Maleki Nia, Azam Ghezelbash Page 106
    This research is about the efficiency of the banking system in small and medium enterprises on the development of cooperation with (DEA). The question of this Research is that: is the efficiency of commercial banks more than specialized banks in job creation of the cooperative sector through facility payment to small and medium enterprises?To answer, a sample consisting of nine operating banks in Ardabil province was selected and theix efficiency was calculated by using DEA method, constant returns to scale (CRS), variable returns to scale (VRS), decreasixy returns to scale (IRS), decrease returns to scale (DRS) models and optimization models (input shaft and output shaft). The Survey results show the average efficiency of commercial banks are more than specialized banks with constant returns to scale, variable returns to scale, increasing returns to scale, decreasing returns to scale models. The average efficiency of banking system with variable returns to scale are more than the average efficiency of banking system with constant returns to scale.
    Keywords: Small, Medium Enterprises (SME), DEA, Efficiency
  • Shamsollah Shirinbakhsh, Toktam Amini, Javad Harati Page 130

    In this paper the effect of government size on social welfare (HDI) with using of time series data in period 1990-2006 in 52 countries as well as, a panel model is investigated. Human development index (HDI) is calculated with average of three indices: Life Expectancy Index, Education Index and GDP Index. In addition, two variables of government consumption expenditures as a share of GDP and government investment expenditures as a share of GDP for calculating variable of size of government are used. The impact government consumption and investment expenditures on the HDI with using of two separate equations and a panel model with fixed effects are estimated. Results suggested that government consumption and investment expenditure has a positive and significant effect on the HDI, but it reduced over time. In addition, the impact of a change in government investment expenditures takes longer to be fully realized than does the impact of a change in government consumption expenditures, such that half of the full impact of a change in government consumption expenditures on HDI is realized within 2.06 years, and half of the full impact of a change in government investment expenditures is realized within 2.15 years.

    Keywords: Social Welfare, Human Development Index, Government Consumption Expenditure, Government Investment Expenditure, Panel Date Model
  • Mohammad Hossein Mahdavi Aadeli, Ali Kazemi, Shirin Feiz Mohammadi Page 151
    Foreign direct investment (FDI) plays a crucial role in the economic literature, especially in developing countries. It is also an important factor for policy makers to analyze the relation between foreign direct investment and other important economic variables. One of these variables is export which is always mentioned in Iran's economic development programs. In this study, the relation between foreign direct investment and export (with the separation of oil exports, non-oil exports and total exports) between the years 1974 To 2009 has been analyzed by using cointegration method. The results showed a positive relation between foreign direct investment short-term positive relation between ng costs.en advertising intensity and profitability and a optimizations study we used theand non-oil exports in short-term. While the relationship between foreign direct investment and total exports and oil exports are negative. In the long-term, Although the relation between FDI and total exports and also non-oil exports is negative, the relation between FDI and oil exports is positive.
    Keywords: foreign direct investment, oil exports, non, oil exports, cointegration method
  • Majed Delavare, Sajad Basir Page 169
    To day reaching a high economic growth rate is one of the main and important aim of any economic system. Today the economists accept that economic stability is a necessary issue, but is not enough for the economic growth, while economic instability is one of the main elements, which restrict economic growth. The aim of this research is analysis of the effect of stability index of economy on economic growth in the country and to reach the mentioned aim Spain has been used.The main results obtained are as follows: The effect of real Budget Deficit ratio to GDP on economic growth rate at the time of study (1973-2006)on short and long run is negaitive and meaningful. The effect of inflation and exchange rate has negative impact on the economic growth of Iran during the study the short and long run. During the study the effect of government consumption expenses ratio to GDP on economic growth is negative and finally the effect of government Investment expenses to GDP on economic growth is positive.In as much the effect each of three indexes economical instability on economic growth of Iran has been negative and the result show
    Keywords: Budget deficit, Inflation, exchange rate. Economic growth
  • Mohsen Pourebadollahan Covich, Hossein Asgharpur, Firouz Fallahi, Hassan Abdi Page 189
    Regarding the importance and high proportion of Iranian Manufacturing Industrie's export in nonoil export basket, and their impact on economic growth, it is essential that effective factors on the Manufacturing Industrie's export be investigated. This paper investigates the impact of human capital on the export of Iranian industries, using a panel data set of 2-digit ISIC manufacturing industries, over the period 2000-2007. Using the number of workers with higher education degree (as a proxy for human capital), the results show that human capital, manufacturing value added and nominal exchange rate have positive and significant effects on the export of the manufacturing industries. In addition, the domestic demand of manufacturing goods and terms of trade have significant negative effects on these industries export. Therefore, any effort to expand the higher education is highly recommended.
    Keywords: Human Capital, Manufacturing Industrie's Export, Panel Data, Iran