فهرست مطالب

نشریه صنایع الکترونیک
سال دوم شماره 2 (پیاپی 6، تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نامرئی سازی پهن باند برای اجسام با شکلهای متنوع با استفاده از شبکه خط انتقال و فراماده
    محمد دانایی فر، منوچهر کامیاب، امیر جعفر قلی صفحات 7-20
    در این مقاله روش استفاده از خطوط انتقال و ساختارهای فراماده برای نهان سازی ارائه شده است. خطوط انتقال باعث می شود که امواج الکترومغناطیس درون شبکه خط انتقال اطراف شیء کوپل شده و بدون اینکه اسکترینگی در جهت جلو و عقب اتفاق بیافتد، از شیء عبور کند. استفاده از خطوط انتقال بدون بار، پهنای باند زیادی را برای ما فراهم می کند. با استفاده از ساختاری جدید که دارای فضایی خالی در مرکز ساختار نهان سازی است، امکان قرار گرفتن اشیاء با ابعاد بزرگ تر ایجاد شده است. با استفاده از روشی جدید، در این مقاله تلاش شده است که کیفیت نهان سازی ارتقا یابد. برای این منظور از فراماده درون ساختار استفاده شده است. این محیط با قرار دادن میله های باریک در ساختار خط انتقال ایجاد شده و پهنای باند را افزایش داده است.
    کلیدواژگان: فراماده، خطوط انتقال، نهان سازی
  • نیما کوچمشکی، آزاده ظریف لولویی، محمود فتحی صفحات 23-42
    برای تشخیص انحرافات ناگهانی خودرو نیاز به تشخیص خودرو می باشد. نکته حایز اهمیت در تشخیص خودرو استفاده از تکنیک های پایدار در برابر تغییرات است. در این نوشتار، به منظور تشخیص خودروها از ویژگی تقارن استفاده شده که این ویژگی در برابر تغییرات نور پایدار است. همچنین روشی موثر برای برخورد با مشکل همپوشانی خودروها است. برای یافتن خط تقارن خودروها از روش تشخیص سریع خط تقارن استفاده شده است. این روش به کمک تبدیل هاف و استفاده از پیکسل های لبه، خط تقارن هر شی را بدست می آورد. همچنین الگوریتم بهبود روش تشخیص سریع خط تقارن در این نوشتار پیشنهاد گردیده است. این الگوریتم به منظور رفع خطاهای ناشی از عمق تصویر ارایه گردیده که الگوریتم تشخیص سریع خط تقارن قادر به رفع آن نبوده است. به منظور ردیابی خودرو ها از فیلتر کالمن استفاده شده است. آزمایشات انجام شده نشان داده است که روش پیشنهادی قادر می باشد با دقت 52/95% تعداد زیادی خودرو را در یک جاده ردیابی کند.
    کلیدواژگان: تبدیل هاف، فیلتر کالمن، همپوشانی، الگوریتم بهبود تشخیص سریع خط تقارن، ردیابی خودرو، تشخیص خودرو
  • محمد ملکشاهی، اسفندیار مهرشاهی صفحات 43-60
    در این نوشته تکنیک جدیدی برای طراحی مدارات محافظ گیرنده بر اساس پارامترهای اسکترینگ بیان شده است. در این روش هدف رسیدن به بیشینه توان قابل تحمل است که معمولا برای رسیدن به این هدف نیاز به آنالیز توان و بهینه سازی آن می باشد. در این مقاله روشی ارائه شده که بدون نیاز به آنالیز توان و تنها با تحلیل پارامترهای S می توان مدار محافظی با قابلیت تحمل توان بالا و مشخصه بسامدی انتخابگر طراحی نمود.
    کلیدواژگان: تحمل توان، پارامترهای S، توان تلفاتی، مدار محافظ گیرنده، پین دیود
  • فرهاد معصومی، یاسر نوروزی، مجید اخوت صفحات 61-73
    در این مقاله، آشکارسازی اهداف گسترده در رادارهای با توان تفکیک بالا مورد مطالعه قرار گرفته و یک آشکارساز جدید بر مبنای نقاط اسکترینگ قوی در حضور نویز گاوسی مختلط پیشنهاد شده است. آشکارساز پیشنهادی، دو آستانه ای است. آستانه اول آشکار ساز، مراکز اسکترینگ قوی هدف را تعیین می کند و در مرحله بعد مراکز تعیین شده به منظور تصمیم گیری در مورد حضور یا عدم حضور هدف در تشکیل آزمون نسبت درست نمایی تعمیم یافته(GLRT)مورد استفاده قرار می گیرند. آشکارساز پیشنهادی با آشکارساز های متعارف، در مدل های مختلف هدف مورد مقایسه قرار گرفته و نتایج حاصل از شبیه سازی حاکی از عملکرد خوب این آشکارساز است. شایان ذکر است که این آشکارساز دارای ویژگی نرخ ثابت هشدار کاذب(CFAR) می باشد.
    کلیدواژگان: شبیه سازی مونت کارلو، آزمون نسبت درست نمایی تعمیم یافته، اهداف گسترده، نرخ ثابت هشدار کاذب، رادار با توان تفکیک بالا
  • میلاد عطایی، عبدالرضا نبوی صفحات 75-90
    در این مقاله بر حسب سایز ترانزیستورها و بهره ی بازخورد اسیلاتور، نقطه هایی را پیدا می کنیم که بهره هسته فعال اسیلاتور در آنها بیشینه باشد. برای پیاده سازی بهره هسته فعال از یک ترانسفورماتور استفاده کرده ایم. این ترانسفورماتور را به شکلی در مدار قرار می دهیم که هم زمان، هم بهره لازم برای بازخورد نوسان ساز تامین گردد و هم قسمتی از خازن های پارازیتی حذف شوند. به این نحو در اسیلاتور کارکرد، رنج تنظیم و نویز فاز به ترتیب%70 و 5dB بهبود پیدا خواهد کرد و مشخص خواهد شد که در حالت عمومی با خطی سازی اسیلاتور در موج میلی متری می توانیم حتی کاهش بیشتری در نویز فاز داشته باشیم و براساس این موضوع اسیلاتور را تا جای ممکن خطی می کنیم. شبیه سازی ها برای اسیلاتور طراحی شده درفناوری CMOS - 0/18? m بعد از بدست آوردن پارامترهای پارازیتی Layout نشان می دهند که این اسیلاتور دارای نویزفاز -89dB/Hz در آفست 1MHz و پهنای باند قابل تنظیم 1/9GHzدر اطراف بسامد57 GHz و توان خروج - 10/5 dBm می باشد.
    کلیدواژگان: عناصر پارازیتی، نویز فاز، خطی سازی، اسیلاتور، موج میلی متری
  • سعید علیایی، علی بیدرنگ صفحات 91-108
    استفاده از آشکارسازهای نوری چهار ربعی و اثر جانبی، دو روش مهم برای تعیین موقعیت یک جسم متحرک است. در این مقاله به طراحی و شبیه سازی مدار الکترونیک سامانه کنترل کننده و همچنین مقایسه روش جدید حالت تاخیر زمانی جریان بین الکترودها با حالت اختلاف ولتاژ بین الکترودهای آشکارسازهای حساس به موقعیت اثر جانبی پرداخته شده است. در این مقایسه چندین ویژگی مفید و منحصر به فرد از حالت تاخیردار نسبت به حالت اختلاف ولتاژ مشاهده می شود که از آن جمله می توان به خطی تر بودن پاسخ، مستقل بودن موقعیت از دامنه و فرکانس، تاثیر ناپذیری پاسخ از روشنایی پس زمینه و عدم نیاز بهنجارسازی سیگنال اشاره کرد. همچنین در این مقاله، حالت تاخیر زمانی و اختلاف ولتاژ بر روی چند نوع آشکارساز اثرجانبی عملی بررسی و مقایسه می شود.
    کلیدواژگان: آشکارساز نوری اثر جانبی، تعیین موقعیت، کنترل موقعیت، تاخیر زمانی
  • جواد عباسی آقاملکی، حمید حسنپور، علیرضا احمدیفرد صفحات 109-128
    در این مقاله روشی جهت مکان یابی یک گردشگر بر روی نقشه با استفاده از تصویر تهیه شده از نقشه محلی، ارائه شده است. جهت یابی و مکان یابی توسط مسافرین و گردشگران یکی از مشکلات سفر به حساب می آید، خصوصا اگر گردشگر با زبان محاوره ای محل بازدید آشنا نباشد. در این پژوهش تصویر تهیه شده با تصویر شهر مورد نظر که در حافظه تلفن همراه ذخیره شده، انطباق می یابد.در اینجا با استفاده از الگوریتم قدرتمند و پرکاربرد IFT: Scale Invariant Feature Transform یک سری نقاط کلیدی از تصاویر استخراج شده و فرآیند انطباق میان آنها مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت روشی جهت راستی آزمایی انطباق ها ارائه شده است. با توجه به کیفیت دوربین تلفن همراه که ممکن است در زمان عکس برداری حاوی نویز باشد، تاثیر نویز تصاویر بر روی نتیجه کار نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: انطباق تصویر، نقاط کلیدی، دوربین تلفن همراه، مقیاس نامتغییر