فهرست مطالب

نشریه صنایع الکترونیک
سال دوم شماره 3 (پیاپی 7، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • پرویز امیری، جمیل صدوقی صفحه 7
    در این مقاله ایده اضافه کردن یک بافر ولتاژ با انرژی کافی برای یک رگولاتور با افت ولتاژ کم (LDO) مطرح می گردد. بافر ولتاژ پیشنهادی اضافه شده، شامل یک مدار افزایش جریان می شود که ویژگی روشن شدن سریع و خاموشی اتوماتیک را دارد و می تواند بصورت لحظه ای یک جریان اضافی برای شارژ و دشارژ خازن بزرگ گیت ترانزیستور قدرت فراهم نماید. بافر ولتاژ همچنین قادر است که Slew Rate (SR) در گیت ترانزیستور قدرت را افزایش دهد، بنابراین جریان خاموشی LDO بصورت ثابت در حالت پایدار، در سطح کمی باقی می ماند. به علاوه مدار افزایش جریان پیشنهادی یک شبکه فیدبک موازی خازنی است که پهنای باند حلقه LDO را بهبود می بخشد. بافر ولتاژ پیشنهادی اعمال شده به یک LDO، با ترانزیستورهای BJT طراحی و شبیه سازی شده است. LDO، با ولتاژV 3 عمل کرده و ولتاژ خروجی روی V2 تنظیم می شود. ماکزیمم جریان 100mA بوده و جریان خاموشی (Iq) اندازه گیری شده 4uA است. انحراف گذرای بار ولتاژ تنظیم شده نیز کوچک است. با استفاده از نتایج شبیه سازی و ساخت نمونه آزمایشگاهی به صورت برد مدار چاپی می توان مشاهده نمود که بافر ولتاژ پیشنهادی می تواند بصورت موثر اسپایک های ولتاژ گذرا را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: فیدبک، برد مدار چاپی، شبیه سازی، بافر ولتاژ، رگولاتور با LDO، کوپلینگ خازنی، منابع تغذیه
  • امیر چگینی، مجید علیزاده، حمیدرضا ناجی صفحه 21
    در این مقاله معماری نوینی برای پیاده سازی زیر سیستم جمع آوری اطلاعات و کنترل محموله در ماموریت های فضایی ارائه شده است. جمع آوری اطلاعات از محموله های مختلف در ماهواره ها و مانیتور نمودن وضعیت هر محموله و زیر سیستم یکی از فعالیت های مهم در ماهواره به حساب می آید، که نقش حیاتی را در حفظ ماموریت و بقای ماهواره ایفا می نماید. این زیر سیستم اطلاعات مورد نیاز را از کلیه محموله ها و زیر سیستم های مختلف ماهواره جمع آوری نموده و پس از تبدیل به بسته هایی مطابق با استانداردهای موجود جهت ارسال به زمین آماده می نماید. در این میان همزمانی ارسال اطلاعات و هماهنگی با کامپیوتر مرکزی ماهواره و زیر سیستم مخابرات ماهواره بسیار مهم می باشد. در این مقاله معماری نوینی ارائه شده است که زیر سیستم جمع آوری اطلاعات و کنترل محموله به صورت مستقل از کامپیوتر مرکزی عمل می نماید و به این ترتیب میزان حجم پردازشی کامپیوتر مرکزی ماهواره به شدت کاهش می یابد. در ارائه این معماری نوین از روش های جدید پیکربندی سخت افزار مانند روش پیکربندی جزیی پویا استفاده شده است. در انتهای این مقاله، معماری پیشنهادی با استفاده از زبان توصیف سخت افزار VHDL بر روی بستر سخت افزاری از خانواده virtex-4 از شرکت Xilinx پیاده سازی گردیده و نتایج آن جهت صحت سنجی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: معماری، پردازش اطلاعات بر روی برد، پیکر بندی جزیی، کامپیوتر مرکزی ماهواره
  • احسان دانش نیا، مهرزاد نصیریان صفحه 37
    یکی از مسائل مهم در بهره وری از ماهواره ها، هدایت، کنترل و ردیابی ماهواره توسط ایستگاه های زمینی است. نرم افزار شبیه ساز مسیر ماهواره از الزامات ردیابی توسط واحد کنترل آنتن های زمینی است. مسیر ماهواره در مدار در طول زمان دستخوش اختلالات و اغتشاشات مختلفی می شود. هدف از این مقاله، ارائه ی روابط مورد نیاز برای شبیه سازی مسیر ماهواره به کمک الگوریتم SGP4 و تحلیل خطای این مدل با مدل میدان جاذبه نامنظم زمین(J2 model)و مدل دو جسم(two body model) در طول 3 هفته می باشد.نتایج تحلیل خطا و تست های تجربی با استفاده از این الگوریتم، نشان از دقت قابل قبول آن برای استفاده در آنتن هایی با حداقل بیم 4 درجهدر طول این زمان دارد. این کار برای اولین بار در ایران صورت گرفته و نتایج آن به صورت عملی در ایستگاه های هواشناسی استفاده شده است.
    کلیدواژگان: ردیابی ماهواره، پارامترهای ردیابی، زمان اعتبارمدل SGP4
  • اصغر ابراهیمی، حسین رعنایی، پیام الیاسی، احمد سلمان اغلی صفحه 53
    در این مقاله، نانو کریستال نقطه کوانتومی اصلاح شده MQD GaN/AlGaN و نانو کریستال ناهمگون نقطه کوانتومی-چاه کوانتومی QDQW GaN/AlGaN/GaN/AlGaN را با روش آنالیز عددی المان محدود مورد بررسی قرار داده ایم. شبیه سازی ها برای تراز l=0،n=1 و m=0 که اعداد کوانتومی اصلی، اوربیتال و تراز مغناطیسی هستند، انجام شده اند. اثرات تغییر لایه های شعاعی همچون شعاع کل، شعاع هستهGaN، شعاع پوسته و شعاع سدهای AlGaN بر روی طول موج و ضریب گسیل نوری مورد مطالعه قرار گرفته اند. پنجره طول موج 330 تا 410 نانومتر که توسط ایندو ساختار آشکارسازی شده، امکان آشکارسازی نور لیزرهای حالت جامد فرابنفش بلند (که معمولا در طول موج های 349، 351، 355و 375 نانومتر تولید می شوند) را فراهم می سازد. همچنین ایندو ساختار، دارای کاربردهای فراوانی در تجهیزات پزشکی، ارتباطات راه دور و سیستم های پردازشی (به عنوان ذخیره کننده های نوری) می باشند.
    کلیدواژگان: نقطه کوانتومی، چاه کوانتومی(QDQW)، شبیه سازی، نقطه کوانتومی اصلاح شده (MQD)، روش المان محدود (FEM)، فرابنفش بلند
  • سعید علیایی، مرتضی رضازاده صفحه 65
    در این مقاله روشی مبتنی بر شبکه های عصبی برای بهبود پاسخ خروجی آشکارسازهای چهارربعی مورد استفاده در سیستم های کنترلی که از لکه نوری دایره ای بهره می گیرند، پیشنهاد شده است. در این روش به کمک یک شبکه عصبی RBF، در ابتدا داده-های تولید شده از خروجی های جریانی آشکارساز چهارربعی مورد استفاده قرار گرفته و سپس با توجه به خروجی خطی مورد نظر، این داده ها به شبکه اعمال شده تا شبکه مورد آموزش قرار گیرد. در ادامه با تغییر تعداد کلاسترها و همچنین تغییر تعداد داده های آموزشی شبکه برای داشتن پاسخ بهینه، برنامه ریزی و نتایج پاسخ خروجی شبکه با خروجی مستقیم آشکارساز مقایسه خواهد شد. همین موارد به کمک یک شبکه عصبی MLP نیز انجام شده و با تغییر تعداد نرون های لایه میانی آن، پاسخ بهینه به دست می آید و در نهایت پاسخ های دو شبکه با یکدیگر بررسی و مقایسه می شود.
    کلیدواژگان: خطی سازی، شبکه عصبی MLP، کلاستر، شبکه عصبی RBF، کنترل و تعیین موقعیت، آشکارساز نوری چهارربعی
  • معصومه صفخانی، نصور باقری، مجید نادری صفحه 77
    در این مقاله امنیت پروتکل SEAS[1] که یک پروتکل احراز هویت در سیستم های RFID است، مورد تحلیل قرار می گیرد. تنها هدف امنیتی که پروتکل SEAS مطرح می نماید، احراز هویت واحد RFID برای بازخوان می باشد که ما در این مقاله نشان می دهیم که پروتکل در برآورده نمودن این هدف ناموفق بوده است. بنابراین، استفاده از پروتکل SEAS برای احراز هویت در هیچ کاربردی توصیه نمی شود.
    در این مقاله یک حمله جعل واحد RFID بر علیه پروتکل SEAS مطرح می شود. حمله جعل واحد RFID، حمله ای است که موجب می شود، بازخوان حمله کننده را به عنوان یک واحد RFID معتبر و قانونی احراز هویت نماید و برای او دسترسی فراهم نماید. احتمال موفقیت حمله جعل واحد RFID ارائه شده در این مقاله که تا آنجایی که ما اطلاع داریم اولین حمله به این پروتکل است، «1» و پیچیدگی آن تنها دو بار اجرای پروتکل SEAS می باشد.
    کلیدواژگان: احرازهویت، RFID، حمله جعل واحد RFID، واحد RFID، بازخوان