فهرست مطالب

پژوهش های اعتقادی کلامی - پیاپی 3 (پاییز 1390)

مجله پژوهش های اعتقادی کلامی
پیاپی 3 (پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عزیز جوانپور صفحه 7
    در قرن بیستم تحولات مهم و قابل توجهی در فلسفه علم رخ داد و در یک نگاه کلی، چهار گفتمان عمده در این حوزه شکل گرفت، که عبارتند از: پوزیتیویسم و استقراءگرایی، ابطال گرایی کارل پوپر و برنامه پژوهش لاکاتوش، ساختارگرایی و نسبیت گرایی تامس کوهن و هرمنوتیک.
    با چیره شدن هرمنوتیک بر عرصه فلسفه علم، تحول اساسی در زمینه روش شناسی در قرن بیستم به وقوع پیوست. هدف از نگارش این مقاله آن است که نشان دهد آیا هرمنوتیک می تواند به عنوان روش در علوم دینی مورد استفاده قرار گیرد؟ نگارنده با طبقه بندی دیدگاه-ها و رویکردهای گوناگون اصحاب هرمنوتیک، بر این فرض و مدعی است که نظریات هرمنوتیکی استعداد این را دارند که به عنوان قواعد روشی در علوم دینی، هم در مقام داوری و قضاوت و هم در مقام کشف و گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند؛ گرچه این استعداد هنوز فعلیت کامل نیافته است.
    کلیدواژگان: فلسفه قرن بیستم، هرمنوتیک، علوم دینی، تفسیر متون دینی
  • احمد حبیبیان* صفحه 31
    هدف اصلی نوشتار حاضر این است که دریابیم: دیدگاه امام خمینی (ره) درباره نحوه کثرت یافتن جهان چیست؟ پاسخی که امام خمینی به این سوال می دهد این است که: ذات اقدس الهی در مقام احدیت، ذاتی است غیر قابل شناخت، چرا که در آن جایگاه، خداوند متعال نه اسمی دارد و نه رسمی. آن چه موجب شد که این وحدت صرف، قدم به عرصه کثرت بگذارد، تجلی ذات بر ذات و در مرحله بعدی، تجلی ذات بر اسماء و صفات بود. با این تجلی ها است که مفاهیمی چون: اسم اعظم، حقیقت محمدیه (ص)، تعین، مشیت، قول تکوینی و دیگر مفاهیم عرفانی در تصویر کثرت مندی جهان شکل می گیرند؛ و امام در آثار عرفانی خود به ویژه مصباح الهدایه، دیدگاه خود را در نحوه تکثر جهان توضیح می دهد.
    کلیدواژگان: کثرت، وحدت، تجلی، تعین، ظهور، بطون، مشیت، محبت، خلافت، نبوت
  • یوسف حیدری چناری* صفحه 53
    «انسان»، محور اصلی بسیاری از مسایل فلسفی، کلامی و عرفانی می باشد. وجود نظریات مختلف و حتی ضد و نقیض راجع به انسان، پرداختن و بازشناسی انسان شناسی اندیشمندان عالم اسلام مثل ابن سینا را جهت پاسخ به سوالات و ابهامات این مساله ضرورت می بخشد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به تبیین و بررسی اندیشه های ابن سینا در باب انسان می پردازد. انسان شناسی ابن سینا در دو مرتبه و مرحله قابل طبقه بندی است؛ مرحله اول، فلسفی و نظری محض است که در آن به انسان و ابعاد وجودی او با نگاه و کنکاشی عقلی و فلسفی نگریسته شده است. عمده مباحث او در علم النفس کتب فلسفی اش همچون شفا و نجات و اشارات در این مرتبه انسان شناسی می باشد. مرحله دوم که نقطه اوج انسان شناسی او هم محسوب می شود، مرحله اشراقی و شهودی است. ابن سینا در رسائل عرفانی خود همچون رساله حی ابن یقظان، رساله الطیر و رساله سلامان و ابسال و در نمط های آخر اشارات و تنبی هات و جاهائی از کتاب مباحثات و کتاب شفا با نگرشی اشراقی و عرفانی به بحث از انسان پرداخته است. مساله عمده این تحقیق این است که آیا این دو مرحله انسان شناسی ابن سینا با هم سازگاری و پیوند دارند یا نه بلکه با هم اختلاف و تضاد دارند؟ که اثبات و مشخص گردید میان این دو مرتبه انسان شناسی ابن سینا ارتباط و پیوند وجود دارد. صرف نظر از اختلاف در نحوه و روش بیان و ساختار کلمات واصطلاحات در این دو مرحله، یک سخن و پیام درباره انسان ارائه داده است؛ هم در علم النفس آثار او و هم در آثار و رسائل عرفانی او انسان شناسی واحدی را شاهدیم که در آن اشراق و معرفت و کمال نفس آدمی با اتصال به عقل فعال میسر می شود.
    کلیدواژگان: ابن سینا، انسان شناسی، انسان، نفس، عقل نظری و عملی، عقل فعال
  • عین الله خادمی، محمد کاظم نیک مرام صفحه 77
    این مسئله روشن است که غزالی با فلاسفه به مخالفت برخاسته است، با توجه به اختلاف اندیشمندان در تفسیر ماهیت این مخالفت، یکی از تفسیرهایی که خیلی زیاد مطرح می شود، این است که ماهیت این نزاع، نزاع دین با عقل، یاچالش دین با فلسفه، یا هماوری علم کلام با فلسفه است.
    شاید آنچه که باعث شده این متفکران چنین تفسیری بکنند، این باشدکه غزالی خودش را مدافع و حجت دین اسلام دانسته و از این موضع به تکفیر فلاسفه پرداخته است. اما نهایت استنباطی که ازآثارایشان می شود این است که او بعنوان یکی از علمداران دین، بعضی از عقاید برخی از فلاسفه، بویژه عقاید ابن سینا و فارابی را کفر تشخیص داده، نه اینکه بطورکلی عقل و تعقل و فلسفه را کفر بداند.
    البته تشخیص غزالی، بصورت یک قضیه جزئیه و بدون تعیین مصداق، می تواند درست باشد.
    اما هنگامی که غزالی، ابن سینا و فارابی را، بعنوان مصادیق کفر معرفی می کند؛ هم در صحت این تشخیص، و هم در استفاده از حربه تکفیر، بعنوان تنها راه حل مشکل، جای تردید و پرسش وجود دارد.
    هدف ازطرح این تردیدها و پرسشها، صرفا جلوگیری ازخلط مبحث، بوده نه بررسی صحت و سقم آنها.
    هدف نهایی این نوشتار، تبیین این نکته است که، ماهیت این هماوردی، بیشتر، از نوع هماوردی یک استنباط کلامی از دین (اسلام)، بایک استنباط فلسفی از همان دین است.
    کلیدواژگان: فلاسفه، متکلمان، عقل، نقل، غزالی، ابن سینا، دین، فلسفه، کلام، عقل آزاد، تعارض دین و عقل
  • سیدباقر سیدی صفحه 103
    از آنجا که مساله ی جواز و عدم جواز قضاوت توسط زنان یکی از مسائل مطرح کنونی است و دشمنان نیز آن را دستاویز حمله به اسلام و ارزشهای آن قرار می دهند، و در محافل فرهنگی و علمی نیز مورد توجه است، شایسته می نماید، نظریه قائلین به جواز قضاوت زن به تفصیل پیگیری شود، تا روشن گردد که جایگاه فقهی و ارزش و قوت علمی آن فتوا چیست؟ و آیا می توان این نظریه را همراهی نمود؟
    در این تحقیق با رجوع به اکثر کتب فقهی مشهور از قدما و متاخرین که در دسترس بود، به نقل و نقد دیدگاه های آنان پرداخته و سعی در جهت تبیین خدشه ای که قائلین بر جواز قضاوت زن، اجمالا در ادله ی عدم جواز تصدی مقام قضاوت توسط زنان وارد ساخته و آن را جایز شمرده اند، می شود.
    اصولا، قائلین بر اشتراط ذکورت به ادله ی چندچون، آیات، روایات، اصل و بویژه اجماع استدلال و استشهاد نموده اند، اما با تحلیل و ارزیابی انجام شده درباره ادله ای که در کلمات فقهاء عظام آمده می توانیم با اطمینان بیشتر بگوییم که اگر بدون پیش داوری در خصوص خاستگاه انسانی و جایگاه اجتماعی زنان و بدون منظور ساختن اصلی ظنی و تا اندازه ای سلیقه ای به عنوان مذاق شرع، همچون دیگر مسائل اجتماعی و تنها در چهارچوب ادله یاد شده، به بررسی شرط ذکورت در تصدی کار قضاوت نگریسته شود خواهیم دید دلیلی که بتواند عمومات و اطلاقات جواز قضاوت را تخصیص یا تقیید بزند در دست نداریم، و از این رو زن در صورتی که سایر شرایط مربوطه را دارا باشد، قضاوت او از نظر شرعی معنی ندارد بلکه عدم تصدی آن، به عنوان ترک وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، امری خلاف احتیاط خواهد بود.
    کلیدواژگان: قضاوت زن، ذکورت، تفاوت، نقصان
  • عباس مصلایی پوریزدی، ملیکا کردلویی صفحه 131
    ولایت مانند حقیقت و وجود دارای مراتب و مدارجی است. ولاء تصرف یا ولاء معنوی بالاترین مراحل ولایت است، نوعی اقتدار و تسلط فوق العاده تکوینی است. بررسی معانی لغوی و اصطلاحی واژه ولایت، زمینه فهم دقیق و درست معانی ولایت که در قرآن و روایات در حق نبی و امام به کار رفته است را آماده می سازد. ازحیث معنای لغوی و اصطلاحی کمتر واژه ای همانند ولایت دارای گستره معنایی است.
    ولایت در لغت به معنای قرب، نزدیکی، محبت و سرپرستی است، علامه طباطبایی ضمن حفظ معنای قرب در لغت ولایت، امارت و تصرف را نیز از دل آن استنباط می کند. یکی از اسمای حسنای خدای سبحان «ولی» است و تنها «ولی» نیز اوست انسان برای اینکه ولی خدا شود، باید به معرفت و اخلاص برسد تا مظهر نام مبارک «الصمد» و نام والای «ولی» که از اسمای حسنای حق است در او متجلی شود، زیرا منشا ولایت الهی صمدیت خدای سبحان است. تصرفات خاص ولی الله در عالم به خاطر قرب او به خدا است که به اذن خدا این مقام را دریافت کرده است.
    در این مقاله سعی شده است دیدگاه های علامه طباطبائی در باب ولایت بیان شود.
    کلیدواژگان: ولی، ولایت تکوینی، ولایت تشریعی، قرب، اولیاء، علامه طباطبائی، المیزان
  • سید محمد نورالهی، محمدتقی شاکر اشتیجه صفحه 155
    از مسئله شهادت، چگونگی و آثار شهادت گروهی از برگزیدگان از انسانها در قرآن برداشت های مختلفی صورت گرفته است که عمده دیدگاه ها معطوف به ثمر بخشی شهادت انبیاء و اوصیاء در آخرت و صحنه قیامت می باشد، اما به نظر می رسد با وجود شواهدی متقن قرآنی، روائی باید پذیرفت که مسئله شاهد بودن گروهی از انسانها در دنیا و آگاهی یابی الهی ایشان از اعمال و باطن امور انسانها دارای پیامد دنیوی و زمینه تحقق امری مهم و اساسی است که بنای آفرینش و دستگاه عظیم و مستحکم ارسال انبیاء و نصب اولیاء بر آن استوار و قوام یافته است یعنی موضوع هدایت و کمال بخشی و رساندن هر چیز به سرانجام شایسته او، امری که خداوند متعال تنها خود را تحقق بخش آن دانسته است. نقش شاهدان بر اعمال انسان ها در این میان واسطه بودن ایشان در تحقق گونه ای از هدایت الهی است، هچنان که انبیاء واسطه هائی الهی میان انسانها و خداوند سبحان در دریافت و انتقال پیام های خداوند متعال در عرصه هدایت تشریعی می باشند.
    در این نوشتار با بررسی تفاسیری که در ذیل آیات مربوط به شهادت صورت گرفته پس از نقل و نقد برخی از دیدگاه ها، نظر برگزیده مبرهن گردیده است.
    کلیدواژگان: قرآن، هدایت شاهد، دنیا
|
  • Aziz Javanpoor Page 7
    In The 20th century, the important developments in the history of science are: the first debate, positivism and Inductivism, the second debate, Karl Popper’s Refutationism and Lakatos’s research program, the third debate, Thomas Kuhn’s structuralism and relativism; and the forth debate, Hermeneutics. After dominating Hermeneutics in the field of philosophy of science, a fundamental development occurs in it’s methodology this paper is going to deal with the question whether Hermeneutics can be considered and used as a methodology in religious knowledge? The article claims that hermeutics can be used as methodology in religious sciences. It should be emphasize that such possibility has not fully put in practice yet.
    Keywords: Philosophy in 20th century, Hermeneutics, epistemology, interpretation
  • Ahmad Habibian* Page 31
    This study is mainly about Imam Khomeini’s view regarding the world’s multiplicity. According to him the Divine essence as unity is unrecognizable since there is no Divine attributes. The reason of multiplicity in the realm of absolute unity is the manifestation of the Divine essence on itself and the next step is the manifestation of Divine essence on Divine attributes. These manifestations can make some concepts as: The Greatest name of God, Muhammadan reality (peace be upon him), determination, Divine Will, genetic argument, and some other mystical concepts about multiplicity of the world. Moreover, Imam Khomeini explains his view about the issue of multiplicity in his mystical books, particularly Mesbaholhedayeh.
    Keywords: Multiplicity, Unity, Manifestation, Determination, Appearance, Disapperance, Divine Will, Affection, Caliphate, Prophethood
  • Yousof Heidary Chenary* Page 53
    Human being is the main concern and focus in philosophical, theological and mystical discussions. Historically, undrestanding of man can be traced back to greece and socrates. This paper aims to deal with Avicenna` s views on man. The main argument is to demonstrate the follouing cl
    Aim
    Avicenna`s undrestanding of man is philosophically and mystically the same. His views on human being are divided into stages: philosophical and mystical. What is concluded here is that both views argue that the prefection of the soul will be achieved throgh its attachment to active intellect.
    Keywords: Avicenna, Anthropology, Man, Soul, theoretical, practical Reason, Prefection, Active Intellect
  • Eynollah Khademi, Mohammad Kazem Nikmoradi Page 77
    It is clear that Ghazali opposed philosophers. Considering the arguments of the intellectuals about the clarity of this opposition, the most popular explanation is the opposition of religion with wisdom, religion with philosophy, or theology with philosophy. Probably the reason for this interpretation is that Ghazali regarded himself as the defendant of Islam, so he excommunicated philosophers. The final inference out of his books reveals that he, as one of the standard-bearers of Islam considered some philosophers’ ideas, particularly Ibn Sina and Faraby as blasphemy, but it does not mean he believed wisdom, thought and philosophy were totally disbelief. His recognition, of course, as a single issue without extension can be true. While Ghazali introduces Ibn Sina and Farabi’s ideas as aspects of disbelief, there are doubts about the accuracy of this view, and the use of excommunication as the only solution to the problem. The discussion here is not for investigating the truth or falsity of these doubts, but preventing confused reasoning. The aim of this study is to clarify the issue that the opposition is mainly between a theological and a philosophical deduction of Islam.
    Keywords: Philosophers, Theologians, Wisdom, Narration, Ghazali, Ibn Sina, Religion, Philosophy, Theology, Free Wisdom, Controversy of Religion, Wisdom
  • Sayyed Bagher Sayyedi Page 103
    This study is an attempt to investigate women’s permission to pass a judgment in the court which is a current trend and has always been important for Islam’s opponents to refer to it targeting Islamic values. Here we have investigated the scientific and legal bases of this religious order (women are not authorized to judge) and we want to see whether this view can be followed. We have considered different important sources available to critically analyze literature in this regard. Those who believe in the necessity of masculinity of a person who passes a judgment refer to various sources, narrations, consensus of arguments to support their own claim. However, analyses made on the arguments of religious authorities revealed that there is no logical reason disallowing women to pass judgment. We can conclude that taking an unbiased look at this issue, for women possessing the related requirements, judgment cannot be denied. Rather we can allow them to pass a judgment to fulfill their responsibility of “joining the right and forbidding the wrong”.
    Keywords: Women's Judgment, Masculinity, Difference, Deficiency
  • Abbas Mosallaee Poor, Malika Kordlooee Page 131
    Velayat has stages and rank, like fact and existence. Authority vela or spiritual vela is the highest step of velayat.it is a kind of super domination in object. to study on concepts and meanings of velayat, make it to understand better the word velayat in Quran and hadith which are mainly about prophet and imam. Other words may hardly have expanded meaning such as velayat. Velayat means being close, kind and supervisor. Allameh Tabatabaee besides that meaning also extracts governance and authority. Vali is one of god’s names human being should leads a clean life in order to be god’s vali. In this paper, authors tend to show “velayat” fram Allame Tabatabaie’s point of view.
    Keywords: Vali, Takvvini velayat, Religious Velayat, Closeness, Valees, Allameh Tabatabaee, Almizan
  • Seyed Mohammad Nourollahi, Mohammad Taghi Shaker Ashtijeh Page 155
    There are different interpretations about the matter of attestation and its quality in Koran mainly related to the benefits of prophets and legatees’ testimony in the Judgment Day. However, according to some factual evidence from Koran and Tradition it seems true that the issue of witnesses in this world and their divine awareness about humans’ deed have some consequences in the world and provide the foundation for the creation of the world, the mission of messengers, and the appointment of God’s saints which mean guidance and perfection is only achievable by God, the Greatest. The witnesses have intermediary roles in the achievement of a sort of Divine Guidance as well as prophets who are Divine agents between humans and the Pure to receive and transfer God’s messages in the legislative guidance. This study first explains about different interpretations written under holly verses about attestation and then clarifies the selected one.
    Keywords: Koran, Guidance of Witness, World