فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 72، اردیبهشت 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/09
  • تعداد عناوین: 16
|
  • کریم الله حاجیان، عبدالرحیم قلی زاده پاشا، شبنم بزرگ زاده صفحه 7
    سابقه و هدف
    امروزه چاقی به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات بهداشت عمومی در کشورهای توسعه یافته و نیز کشور های در حال توسعه است و به یک نگرانی عمومی در سطح جهان تبدیل گردید. با توجه به افزایش شیوع چاقی و افزایش بروز سرطان پستان در دو دهه اخیر در زنان ایرانی، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین چاقی عمومی و چاقی مرکزی (شکمی) با خطر بروز سرطان پستان در زنان قبل و بعد از یائسگی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مورد- شاهدی بر روی 100 مورد بیمار جدید مبتلا به سرطان پستان با تشخیص هیستوپاتولوژیک و 200 شاهد همسان شده سنی با بیماران، انجام گردید. بیماران از بیمارستان های آموزشی شهید یحیی نژاد و شهید بهشتی و مرکز غربالگری سرطان بنیاد حریری بابل و شاهدان از کلینیک بیماران سرپایی یا اطرافیان بیماران انتخاب شدند. قد، وزن، دور کمر و دور باسن با روش استاندارد اندازه گیری شد و نمایه توده بدنی از روی وزن و قد محاسبه گردید. اطلاعات متغیر های دموگرافیک، باروری و برخی فاکتورهای شیوه زندگی طی مصاحبه حضوری از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک نسبت شانس تطبیق شده چاقی و چاقی مرکزی در خطر بروز سرطان پستان برآورد گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که 48 نفر (48%) از بیماران مبتلا به چاقی، 42 نفر (42%) دارای اضافه وزن و 45 نفر (45%) مبتلا به چاقی شکمی بوده اند. در مقابل شاهدان 27 نفر (5/13%) چاق، 62 نفر (31%) اضافه وزن و 28 نفر (14%) چاقی شکمی داشتند (001/0p<). میانگین وزن، نمایه توده بدنی و اندازه دور کمر در بیماران بطور معنی داری بیشتر از شاهدان در قبل و بعد از یائسگی بود (001/0p<). نسبت شانس تطبیق شده در خطر بروز سرطان پستان در افراد چاق و اضافه وزن در مقایسه با نمایه توده بدنی طبیعی به ترتیب 5/9=OR (9/26-4/3: CI 95%) و 9/28=)، OR 86-7/9: CI95%) بود. همچنین نسبت شانس تطبیق شده برای چاقی مرکزی 8/3 OR= (8/7- 9/1:CI 95%) برآورد گردید.
    نتیجه گیری
    اضافه وزن، چاقی و چاقی مرکزی با شانس ابتلا به سرطان پستان قبل و بعد از یائسگی همراه است. بنابراین، برای پیشگیری از سرطان پستان و عوارض ناشی از آن، اجرای برنامه مداخله ای برای کنترل چاقی و نیز اجرای برنامه های غرباگری سرطان پستان در زنان چاق و داری اضافه وزن ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، نمایه توده بدنی، اضافه وزن، چاقی، چاقی مرکزی (شکمی)، زنان
  • پروین عزیزنژاد روشن، یدالله زاهدپاشا، موسی احمدپور کچو، محمود حاجی احمدی، ایرج محمدزاده، افسانه ارزانی، صغری گلی روشن صفحه 16
    سابقه و هدف
    نوزادان در مقایسه با بالغین، نسبت به درد حساس ترند و درد عوارض کوتاه مدت و دراز مدت در آنان دارد. بنابراین تدابیری برای کاهش احساس درد نوزادان ضروری است. این مطالعه به منظور مقایسه اثر سوکروز، شیرمادر و کرمEMLA بر درد حاد ناشی از خونگیری در نوزادان ترم بستری در بیمارستان کودکان امیرکلا انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 120 نوزاد ترم مبتلا به هیپربیلی روبینمی انجام شد. تمام نوزادان در شرایط پایدار و مشابه بودند و بطور تصادفی در چهار گروه 30 نفری قرار گرفتند. در گروه اول (شاهد) مداخله ای صورت نگرفت، در گروه دوم و سوم دو میلی لیتر از محلول مورد نظر (سوکروز 25 درصد یا شیرمادر) بوسیله سرنگ در دهان نوزاد ریخته شد و در گروه چهارم پس از مصرف موضعی کرم EMLA خونگیری انجام شد. همزمان با سوزن زدن امتیاز DAN (Douleur Aigue Nouveau-nescale) و مدت زمان گریه انداره گیری و ثبت شد. شاخص های فیزیولوژی مورد نظر یعنی تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس و میزان اشباع هموگلوبین از اکسیژن در خون محیطی، ابتدا و پنچ دقیقه بعد از خونگیری بوسیله پالس اکسی متر اندازه گیری و ثبت شد.
    یافته ها
    میانگین امتیاز DAN در چهار گروه، شاهد، سوکروز، شیرمادر و کرم املا به ترتیب 62/2±63/31، 6/2±8/87، 4/1±63/5 و 06/3±27/6 بود (03/0=p). امتیاز DAN بین محلول سوکروز و گروه شاهد نسبت به سایر گروه ها ارتباط معنی داری نشان داد (05/0p<). در بررسی شاخص های فیزیولوژی فقط اختلاف آماری معنی داری در تعداد تنفس گروه سوکروز با گروه شاهد بلافاصله پس از مداخله مشاهده شد (029/0=p) ولی در سایر متغیرها (مدت زمان گریه، تعداد ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون شریانی) در چهار گروه اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که محلول سوکروز باعث کاهش شدت درد و تعداد تنفس (بلافاصله پس از مداخله) نوزادان میگردد، لذا با توجه به ارزان، سالم و سهل الوصول بودن محلول سوکروز نسبت به سایر روش ها قبل از فرآیند های تهاجمی مثل خونگیری توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: درد حاد، نوزاد ترم، شیرمادر، کرم EMLA، محلول سوکروز، امتیازDAN
  • لیلا حاجی وندی، سیمین منتظری، مینا ایروانی، مریم داوودی، محمدحسین حقیقی زاده صفحه 24
    سابقه و هدف
    یکی از مشکلات مامایی القاء زایمان در مواردی است که ختم حاملگی ضروری است. از این رو روش هایی که سبب آمادگی سرویکس و القاء زایمان می شوند، همیشه مدنظر بوده اند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آمپول دگزامتازون داخل عضلانی بر شروع دردهای زایمانی در حاملگی های پس از موعد می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سو کور بر روی 100 نفر از زنان نخست زا مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین اهواز انجام شد. بیماران بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه مطالعه، دگزامتازون عضلانی به صورت تک دوز 8 میلی گرم 12ساعت قبل از شروع اینداکشن تجویز شد. در گروه کنترل 2 سی سی نرمال سالین با همین فاصله داده شد. سپس دو گروه مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    بیماران دو گروه از نظر سن مادر، مشخصات دموگرافیک، نمره بیشاب اولیه، آپگار دقیقه اول و پنجم و دفع مکونیوم اختلاف معنی داری نداشتند. میانگین نمره بیشاب پس از تزریق در گروه مطالعه 32/1±23/7 و در گروه کنترل 89/0±98/2 بود (0001/p<). میانگین فاصله زمانی القاء تا شروع فاز فعال در گروه مطالعه برابر با 68/0±1/3 ساعت و در گروه کنترل 3/1±2/4 ساعت بود (001/0p=).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که دگزامتازون داخل عضلانی از طریق بهبود نمره بیشاب، سبب شروع دردهای زایمانی در حاملگی های پس از موعد می شود.
    کلیدواژگان: دگزامتازون، درد های زایمانی، حاملگی پس از موعد
  • شهناز برات، مریم جوادیان، زینت سادات بوذری، شیما سام، سیده محدثه طاهری اطاقسر صفحه 30
    سابقه و هدف
    با افزایش طول عمر، زنان یائسه یک سوم عمر خود را بعد از یائسگی می گذرانند. به همین دلیل فرآیند تغییرات جسمانی و روانی- اجتماعی در این دوران اهمیت بسزایی دارد. هدف از این مطالعه تعیین عوامل موثر بر فرآیند زندگی در زنان یائسه می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 700 نفر از زنان یائسه 60-40 ساله با یائسگی طبیعی و بدون استفاده از درمان هورمونی که به صورت تصادفی – خوشه ایدر شهر بابل انتخاب شدند، انجام گردید اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای شامل دو بخش جمع آوری گردید. بخش اول به بررسی عوامل دموگرافیک و وضعیت یائسگی شرکت کنندگان پرداخته و بخش دوم سوالات مرتبط با فرآیند زندگی با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی دوران یائسگی (MENQOL) در دو حیطه روانی – اجتماعی و جسمی بوده است. پس از جمع آوری اطلاعات متغیرها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سن یائسگی زنان 55/1±57/48 سال بود. میانگین نمره کیفیت زندگی در حیطه روانی – اجتماعی 52/6±07/23 و در حیطه جسمی 99/7±38/55 بوده است. ارتباط معنی داری بین سطح تحصیلات، وضعیت اقتصادی و سن، با دو بعد روانی – اجتماعی و جسمی کیفیت زندگی وجود داشت)05/0(p<. همچنین بین بعد روانی – اجتماعی و جسمی با وضعیت تاهل و بین بعد روانی – اجتماعی با استعمال سیگار توسط خود فرد یا افراد خانواده، رابطه معنی دار دیده شد)05/0(p<.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که وضعیت اقتصادی، سطح تحصیلات و سن روی فرآیند زندگی زنان یائسه تاثیر می گذارند.
    کلیدواژگان: یائسگی، کیفیت زندگی، وضعیت اقتصادی، سطح تحصیلات
  • فرزانه میرمحمدی، حجت درخشانفر، حمید کریمان، مصطفی علوی مقدم تهرانی، حمیدرضا حاتم آبادی، علی شهرامی، محمدرضا ملکی ورکی صفحه 36
    سابقه و هدف
    آریتمی قلبی از عوارض بالقوه کشنده سندرم های حاد کرونری می باشد. اختلالات یون منیزیم یکی از علل مهم ایجاد کننده این آریتمی ها است. این تحقیق با هدف بررسی ارتباط سطح سرمی منیزیم با بروز آریتمی های قلبی بیماران مبتلا به سندرم های حاد کرونری انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کوهورت بر روی 124 نفر از افراد مراجعه کننده به بخش اورژانس و CCU بیمارستان امام حسین تهران انجام شد، بیماران در دو گروه هایپو منیزمیک و نرمومنیزمیک بررسی شدند (در هر گروه62 نمونه). متغیرهای مورد بررسی شامل اطلاعات دموگرافیک بیماران، تشخیص اولیه نوع سندرم حاد کرونری، سطح منیزیم، بروز آریتمی قلبی، منشا و سرعت آن بودند. در بدو ورود بیماران، سطح سرمی منیزیم اندازه گیری شده و سپس بیماران از نظر بروز آریتمی به مدت 72 ساعت پیگیری و دو گروه با هم مقایسه گردید.
    یافته ها
    17 نفر (7/24%) در گروه هیپومنیزیمی و 8 نفر (9/12%) در گروه نرمومنیزیمی آریتمی قلبی داشتند که ارتباط آماری معنی داری بین سطح سرمی منیزیوم و آریتمی قلبی وجود داشت (044/0p=). اما ارتباط آماری معنی داری بین سطح سرمی منیزیم و نوع آریتمی قلبی، سرعت آریتمی قلبی و نوع سندرم حاد کرونری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که سطح سرمی پایین منیزیم با بروز آریتمی های قلبی همراه است.
    کلیدواژگان: سطح سرمی منیزیوم، آریتمی قلبی، سندرم های حاد کرونری
  • اسماعیل فتاحی، سید غلامعلی جورسرایی، علی اکبرمقدم نیا صفحه 42
    سابقه و هدف
    دورسبان (کلروپیریفوس)، از متداول ترین سموم ارگانوفسفره ای است که برای کنترل آفت گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. مکانیسم اصلی این گونه ترکیبات، مهار آنزیم کولین استراز بوده و ممکن است بر روی سیستم تولید مثلی، تاثیر منفی داشته باشند. با توجه به استفاده آن در کشاورزی و ضرر احتمالی این سم، تاثیر آن بر روی هورمون های جنسی و تغییرات بافتی در بیضه موش سفید کوچک مورد مطالعه قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه تجربی، 40 سر موش نر بالغ آزمایشگاهی به چهار گروه مساوی شامل کنترل، شم، آزمایشی1 و 2 تقسیم شدند. حیوانات در گروه های تجربی، سم دورسبان را با دوز مکررmg/kg 15 وmg/kg 30 به صورت داخل صفاقی به مدت یک ماه (پنج روز اول هفته) دریافت نمودند. به گروه شم روغن زیتون تزریق گردید. گروه کنترل تزریقی نداشتند. با تهیه برش های بافتی از بیضه، رده های مختلف سلولهای اسپرماتوژنیک و سلولهای لایدیگ و قطر لوله های اسپرم ساز با استفاده از عدسی چشمی مدرج اندازه گیری شدند. قطر بیضه نیز توسط میکرومتر اندازه گیری شد. هورمون های گونادوتروپین و تستوسترون با استفاده از روش radioimmunoassay بدست آمدند. سپس داده ها تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان هورمون های گونادوتروپین و تستوسترون در گروه های آزمایشی 1 و 2، کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل و شم پیدا نمود (05/0p<). تعداد سلولهای اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت های اولیه و ثانویه، اسپرماتیدها و سلولهای لایدیگ، قطر بیضه و قطر لوله های اسپرم ساز نیز کاهش معنی داری را در گروه های آزمایشی 1 و 2، نسبت به گروه کنترل و شم و همچنین در گروه آزمایشی2 نسبت به گروه آزمایشی 1، نشان داد (05/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که احتمالا سم دورسبان، می تواند باعث کاهش هورمون های جنسی شده و با تخریب بافت بیضه، یکی از عوامل ناباروری تلقی گردد.
    کلیدواژگان: دورسبان، بافت بیضه، اسپرماتوگونی تستوسترون، گنادوتروپین
  • سیدغلامعلی جورسرایی، اباذر اکبرزاده پاشا، یوسف رضا یوسف نیاپاشا، ابراهیم سرابی، محمد فرجی، رضا علیزاده نوایی صفحه 51
    سابقه و هدف
    با شکل پذیری اسپرم در زمان بلوغ، آنتی ژن روی آنها، همانند یک سلول بیگانه در برابر سیستم ایمنی، عمل می کند. با وارد شدن اسپرم به داخل سیستم عروق خونی، آنتی ژنها در معرض سیستم ایمنی بدن قرار گرفته و باعث تولید آنتی اسپرم آنتی بادی می شوند. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر دریافت داخل صفاقی اسپرم، بر روی بافت بیضه رت در نسل دوم انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت تجربی، آزمایشگاهی بر روی رتهای بالغ از نژاد آلبینوس که حدود 3 ماه سن و وزنی برابر300 -250 گرم داشتند، انجام شد. اسپرم های بدست آمده از 8 سر رت های نر، به صورت داخل صفاتی به 12 سر رتهای ماده، طی چهار مرحله و با رعایت فاصله یک هفته، تزریق شد. سپس تحت شرایط Coupling، از بافت بیضه فرزندان تولد یافته نر (24 سر از نسل دوم) بعد از رسیدن به سن بلوغ، نمونه برداری صورت گرفت. با تهیه برش های بافتی و رنگ آمیزیH&E، قطر مجاری اسپرم ساز، تعداد سلولهای ژرمینال و سلولهای لایدیگ با استفاده از صفحه مدرج اندازه گیری شده و با گروه کنترل مقایسه گردید.
    یافته ها
    میانگین تعداد سلولهای ژرمینال، در نمونه های کنترل و نسل دوم به ترتیب 9/0±5/9 و 1/1±2/8 بود (001/0p<). میانگین سلولهای لایدیگ نیز، 74/2±63/7 در گروه کنترل و 21/2±55/6 در رت های نسل دوم شمارش گردیدند (001/0p<). قطر مجاری اسپرم ساز در نسل دوم بطور معنی داری (47/0±7/3)، بیشتر از گروه کنترل (025/0±62/1) بدست آمد (001/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که تزریق داخل صفاقی اسپرم (آنتی ژن) در بدن رت مادر، می تواند باعث افزایش قطر مجاری اسپرم ساز، کاهش سلولهای ژرمینال و کاهش سلولهای لایدیگ در فرزندان آنها شود.
    کلیدواژگان: آنتی اسپرم آنتی بادی، بافت بیضه، جنین، رت
  • حسن مروتی، حسین نجف زاده*، هاجر عزیزیان صفحه 59
    سابقه و هدف

    کورکومین دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و اثر محافظتی بر کبد دارد. از طرفی غده آدرنال در متابولیسم کربوهیدرات ها، ایمنی بدن و هماتولوژی نقش دارد و کبد را متاثر می نماید. در صورت کم کاری یا برداشت غده آدرنال در برخی از شرایط و تاثیر آن بر کبد و با توجه به مصرف فراوان زردچوبه بعنوان چاشنی غذایی، هدف از این مطالعه بررسی تغییرات بافت کبد در موشهای آدرنالکتومی شده و تاثیر کورکومین بر این تغییرات می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی 25 سر موش صحرایی ماده نژاد ویستار در 5 گروه شامل شاهد، تیمار شده با کورکومین (بدون آدرنالکتومی)، آدرنالکتومی شده و آدرنالکتومی شده تحت درمان با کورکومین و شم تقسیم شدند. هر دو غده آدرنال تحت بیهوشی با ایجاد برش دوطرفه در پشت موشها برداشت شدند و محل برش بخیه گردید. کورکومین با دوز 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت 21 روز به صورت داخل صفاقی تزریق شد. در پایان از کبد موشها نمونه گیری و مقاطع بافتی تهیه شده با میکروسکوپ نوری بررسی گردید و تعداد سلول های تغییر شکل یافته، سلول های کوپفر و حضور سلول های التهابی شمارش و ارزیابی شد.

    یافته ها

    میانگین سلول های دفرمیته از 5/0±6/21 در گروه شاهد به 5/3±8/52 در گروه آدرنالکتومی رسید (0001/0p<). میانگین سلول های کوپفر در گروه شاهد 27/0±4/5 و در گروه آدرنالکتومی 2/3±6/15 بود (0001/0p<). با تجویز کورکومین تعداد این سلول ها و تغییرات بافت کبد بطور معنی داری کاهش یافت.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان داد که کورکومین بعنوان آنتی اکسیدان طبیعی اثر محافظتی بر بافت کبد دارد و می تواند تغییرات حاصل از آدرنالکتومی در بافت کبد را کاهش دهد.

    کلیدواژگان: کبد، آدرنالکتومی، کورکومین، موش صحرایی
  • مرجان حشمتی، محمدرضا جلالی ندوشن، علی دواتی، سمیرا کاظم صفحه 65
    سابقه و هدف
    پولیپهای بینی ضایعات غیر طبیعی هستند که از هر قسمتی از مخاط بینی یا سینوسهای اطراف بینی منشا می گیرند و در اثر التهاب مزمن غشاهای مخاطی بینی و سینوسها بوجود می آیند. این مطالعه به منظور مقایسه بیان Ki67 در اپیتلیوم پولیپ و مخاط ملتهب غیر پولیپوئید بینی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 88 نمونه بیمار مبتلا به پولیپ بینی و 12 نمونه مخاط ملتهب غیر پولیپوئید در بیماران با سینوزیت مزمن که به بیمارستان شهید مصطفی خمینی تهران مراجعه کرده بودند، انجام شد. نمونه ها به روش ایمونوهیستوشیمی با آنتی بادی منوکلونال برای بررسی بیان ki67 رنگ آمیزی شدند و درصد رنگ پذیری نمونه های بافتی از نظرki67 به صورت درجه 1 (ضعیف)، درجه 2 (متوسط) و درجه 3 (شدید) بر اساس در صد سلولهای مثبت تعیین شد و در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    در گروه پولیپ 14 نمونه (9/15%) دارای درجه رنگ پذیری یک، 51 نمونه (58%) درجه دو و23 نمونه (1/26%) درجه سه بودند. در گروه سینوزیت 8 نمونه (7/66%) دارای درجه رنگ پذیری یک و 4 نمونه (3/33%) درجه دو بودند و هیچ کدام درجه سه نبودند. بین دو گروه مورد و شاهد از نظر درصد سلولهای ki67 مثبت ارتباط معنی داری وجود داشت (001/0p<).
    نتیجه گیری
    ki67 به عنوان یک آنتی ژن تکثیری در سلول اپیتلیوم پولیپ بینی به مراتب بارزتر از مخاط ملتهب غیرپولیپویید می باشد و بیان آن می تواند در ایجاد پولیپ موثر باشد.
    کلیدواژگان: پولیپ بینی، سینوزیت، Ki67
  • سمیه برزگر امیری، سهیلا ابراهیمی وسطی کلایی*، مهرداد ساروی، مهرانگیز بالغی، علی بیژنی صفحه 70
    سابقه و هدف

    التهاب نقش مهمی در شروع و پیشرفت بیماری های قلبی - عروقی دارد. بر اساس شواهد بالینی و تجربیات حیوانی انجام شده احتمال دارد منیزیوم در پدیده التهاب دخالت داشته باشد. هدف از این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین سطح سرمی منیزیوم و پروتئین واکنشی C در بیماران مبتلا به بیماری شریان کرونر بستری در بخش مراقبت های ویژه قلب انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه مقطعی بر روی 100 بیمار (45 مرد و 55 زن) مبتلا به بیماری شریان کرونر بستری در بخش مراقبت ویژه قلبی بیمارستان آیت الله روحانی شهرستان بابل، انجام شد. ابتدا اطلاعات دموگرافیکی افراد توسط تکمیل پرسشنامه ثبت گردید، سپس سطح سرمی منیزیم، پروتئین واکنشی C، LDL، HDL، تری گلیسرید و کلسترول تام در اولین روز بستری با روش اسپکتروفتومتری اندازه گیری گردید.

    یافته ها

    براساس نتایج بدست آمده میانگین سطح سرمی منیزیم در مردان(mg/dl 05/0±2) به صورت معنی داری کمتر از زنان (mg/dl 04/0±14/2) بود (05/0p<). بعد از همسان سازی نمونه ها از نظر سن، BMI و فاکتورهای خطر مشخص شد سطح سرمی منیزیم در گروه بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد (AMI)(mg/dl 04/0±9/1) به صورت معنی داری پایین تر از بیماران مبتلا به آنژین صدری(UA)(mg/dl 04/0±2/2) است (001/0>p). هم چنین بین سطح سرمی منیزیم و CRP همبستگی منفی دیده شد. طوریکه با افزایش مقدار سرمی منیزیوم مقدار CRP کاهش یافت (01/0>p و 703/0- =r). هم چنین بین سطح سرمی منیزیم و مقدار CRP و مدت زمان بستری شدن بیماران نیز ارتباط معنی داری دیده شد (به ترتیب 55/0- =r، 01/0=p و 5/0=r، 01/0=p).

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد با افزایش سطح سرمی منیزیوم شدت التهاب و طول دوره بستری در بیماران مبتلا به بیماری شریان کرونر کاهش می یابد. از این رو احتمال دارد اندازه گیری و تصحیح سطح سرمی منیزیوم در بهبود شرایط بالینی این افراد دخالت داشته باشد.

    کلیدواژگان: سندرم حاد کرونر، التهاب، پروتئین واکنشی C، منیزیوم
  • جلال عبدالعلی زاده، جعفر مجیدی ذوالبنین، محمد نوری، بهزاد برادران، ابوالفضل برزگری، یدالله امیدی صفحه 79
    سابقه و هدف
    سایتوکاین تراپی، یکی از راهکارهای اصلی برای کنترل بیماری های التهابی شدید است. با توجه به اهمیت TNF-? در بسیاری از بیماری های التهابی و اتو ایمیون، این سایتوکاین یک هدف جذاب برای بسیاری از محققین بوده و بعنوان یکی از کاندیدهای مهم برای سایتوکاین تراپی مطرح است. یکی از راهکارهای مقابله با آثار زیانبار TNF-? استفاده از آنتی بادی های مونوکلونال است. یکی از تکنیک های مهم برای تهیه و تولید آنتی بادی های مونوکلونال تکنیک فاژ دیسپلی می باشد. هدف از این مطالعه تهیه و تولید آنتی بادی مونوکلونال بر ضد TNF-? می باشد.
    مواد و روش ها
    به منظور جداسازی قطعات کوچک نواحی متغیر آنتی بادی (scFv) از کتابخانه فاژی Tomlinson تکنیکBiopanning با استفاده از پلیت های الایزا انجام شد. پس از کوت نمودن پروتئین TNF-? در ته چاهک ها، کتابخانه فاژی اضافه شد. پس از مرحله شستشو، فاژهای اختصاصی با استفاده از تریپسین جدا و در باکتری TG1 تکثیر گردید. این پروسه جهت بدست آوردن فاژهای نوترکیب بسیار اختصاصی تا پنج بار تکرار گردید. ارزیابی کلون های بدست آمده حاوی قطعات کوچک آنتی بادی بر ضد TNF-? با استفاده از تست های مونوکلونال فاژ الایزا،PCR، RFLP، توالی یابی و وسترن بلات انجام گرفت.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل توالی ها با استفاده از نرم افزار های بیوانفورماتیکی نشان داد که پلاسمیدهای جدا شده از کلون های واکنشگر با TNF-? حاوی اینسرت بودند. بعلاوه تفاوت این توالی ها بیشتر در سه منطقه دا،غ دیده می شود که می تواند در فعالیت پروتئین تاثیر گذارد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که با استفاده از تکنیک آنتی بادی فاژ دیسپلی آنتی بادی مونوکلونال نسل چهار بر ضد TNF-? با موفقیت تولید می شود.
    کلیدواژگان: فاژ دیسپلی، TNF، ?، آنتی بادی مونوکلونال، قطعات مناطق متغیر آنتی بادی تک زنجیره ای (scFv)
  • نادر نوابی، محمدرضا زارعی، فریده فلسفی، بهنام صادقی صفحه 88
    سابقه و هدف
    در زمینه نقش کمبود عناصر خونی در ایجاد زخمهای آفتی دهان مطالعات زیادی انجام گرفته که نتایج متناقضی در پی داشته است. این تحقیق به منظور جستجوی نقش اتیولوژیک فاکتورهای خونی آهن، فولیک اسید و ویتامین ب 12 در آفت دهانی عود کننده انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به روش مرور ساختار یافته و متاآنالیز صورت گرفته است. پس از تعیین دقیق سوال پژوهشی بانک های اطلاعاتی، با کلید واژه های مربوطه در بازه زمانی مورد نظر مورد جستجو قرار گرفت. پس از بررسی مقالات یافت شده، 24 مقاله وارد مطالعه گردید و با چک لیست های معتبر مورد ارزیابی کیفیت قرار گرفت. سپس اطلاعات مورد نیاز از مطالعات استخراج و طبقه بندی شد و در انتها متا آنالیز برای هر طبقه انجام شد.
    یافته ها
    متاآنالیز انجام شده نشان داد که شیوع کمبود سطح خونی فریتین، فولات سرم، فولات گلبولهای قرمز، هموگلوبین، آهن سرم و ویتامین B12 در بیماران مبتلا به آفت معنی دار است (1/0p<). در مطالعات مداخله ای نسبت بهبودی زخمهای آفتی دهان پس از تجویز آهن معنی دار بوده است (1/0p<).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج حاصله، فاکتورهای خونی (فریتین، فولات سرم، فولات گلبولهای قرمز، هموگلوبین، آهن سرم و ویتامین B12) در بروز و عود زخمهای آفتی نقش قابل توجهی دارند و تجویز مکمل آهن برای بیماران مبتلا به زخمهای آفتی سودمند می باشد.
    کلیدواژگان: عناصر خون ساز، متا آنالیز، آفت های راجعه
  • غلامعلی جلودار، الهام کرمی صفحه 96
    سابقه و هدف
    گیاه پنج انگشت به طور سنتی برای درمان مشکلات هورمونی زنان استفاده می شد. این مطالعه جهت بررسی اثر عصاره میوه این گیاه بر فولیکولهای تخمدان پس از القاPCOS) (poly cystic ovary syndrome، انجام گردید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 48 موش صحرایی نژاد Sprague dawley (وزن 20±200 گرم و سن 10هفته) که سیکل جنسی منظم داشتند به چهار گروه 12 تایی: کنترل (دریافت آب مقطر)، شم، PCو PT تقسیم شدند. به گروه های PC و PT جهت القاء PCOSبه مدت 28 روز لتروزول (mg/kg 1) با گاواو خورانده شد. گروه های شم و PT (پس از القاءPCOS) به مدت 30 روز عصاره گیاه را با دوز mg/kg 365 از طریق گاواژ دریافت کردند. در پایان دوره تمامی موش ها کشته شده و بافت تخمدانهای آنها پس از تهیه مقاطع بافتی و رنگ آمیزی با روش هماتوکسیلین - ائوزین مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج کاهش معنی داری را در تعداد فولیکول های پری آنترال((Preantral follicle، PAF، آنترال (Antral follicle، AF) و جسم زرد در گروه PC در مقایسه با سایر گروه ها نشان داد (05/0p<). اما تفاوت معنی داری در تعداد فولیکول های اولیه بین گروه ها مشاهده نشد. همچنین قطر AF، ضخامت لایه تکا در فولیکول ها و لایه تونیکا آلبوژینای تخمدان در گروه PC افزایش معنی داری را نسبت به گروه های دیگر نشان داد (05/0p<). اما ضخامت لایه گرانولوزا در گروه PC نسبت به سایر گروه ها کاهش معنی داری یافت (05/0p<). درمان با گیاه پنج انگشت سبب افزایش تعداد فولیکول هایPAF، AF و جسم زرد (64/0±42/6 در مقابل 18/0±3)، کاهش تعداد فولیکول های کیستی (42/0±28/1 در مقابل 49/0±66/5)، کاهش ضخامت تونیکا آلبوژینای تخمدان، کاهش ضخامت لایه تکا و افزایش ضخامت لایه گرانولوزا در AF شد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که گیاه پنج انگشت در دوز مصرفی اثرات مثبتی بر وضعیت فولیکول های موجود در تخمدان در سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد.
    کلیدواژگان: سندرم تخمدان پلی کیستیک، هیستولوژی تخمدان، موش صحرایی، پنج انگشت
  • فریدا عابسی، علیرضا میرشکار، ندا بابایی، حسین حیدری، ایرج محمدزاده صفحه 103
    سابقه و هدف
    کیست احتباسی مخاطی سینوس ماگزیلا، یک نوع کیست کاذب مخاطی است که به ندرت با علائم و نشانه های بالینی همراه می باشد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع کیست احتباسی خوش خیم مخاطی سینوس فک بالا و برخی ریسک فاکتورهای مرتبط با آن می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 700 کلیشه پانورامیک بیماران مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در طول یکسال انجام شد و شیوع این ضایعه، محل آن و برخی از عوامل مانند جنسیت، سابقه آلرژی، ماه، سال و مصرف دخانیات بررسی شد.
    یافته ها
    شیوع کیست احتباسی (9/8-1/5 95%: CI) %7 در مردان به طور معنی داری بالاتر بود (05/0>p) همچنین ارتباط معنی داری بین داشتن آلرژی فصلی و استعمال دخانیات با شیوع این کیست مشاهده شد (05/0>p) ولی ارتباط معنی داری بین ماه های سال با شیوع کیست احتباسی خوش خیم مخاطی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که کیست احتباسی در مردان شیوع بیشتری داشته و آلرژی فصلی و استعمال دخانیات نیز در بروز آن نقش دارند.
    کلیدواژگان: کیست احتباسی خوش خیم مخاطی، رادیوگرافی پانورامیک، سینوس ماگزیلا
  • محمدرضا کاردان، مهرانگیز امیری، علی شبستانی منفرد، حسن اشرفیان، راضیه تهمتن، فریبا سامانی، نجمه اسدی، شقایق فهیمی صفحه 108
    سابقه و هدف
    حادثه فوکوشیما نگرانی هایی را در رابطه با انتشار مواد رادیواکتیو در جهان و افزایش پرتوگیری ها بدنبال داشته است. هدف از مطالعه حاضر مقایسه سطح تابش پرتوهای گامای زمینه در شهرستان بابل در شمال ایران، قبل و بعد از حادثه می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه به منظور دوزیمتری محیطی از مناطق مختلف شهری و روستایی در 182 نقطه شهرستان بابل با روش استاندارد دوزیمتری آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شده و با نتایج دوزیمتری قبل از حادثه که با همین روش در همین نقاط در سال 2010 به منظور بررسی همراهی بین سطح تابش پرتوهای گامای زمینه در شهرستان بابل با فراوانی سرطان انجام شده بود، مقایسه شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین آهنگ دوز تابش زمینه مربوط به پرتوهای گامای محیطی در زمان پس از وقوع حادثه 76/17±06/37 nSv/hr معادل 33/0 mSv/y می باشد که با زمان قبل از حادثه 96/12±62/60 nSv/hr معادل 53/0 mSv/y در همین مناطق تفاوت معنی داری از خود نشان نمی دهد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که حادثه فوکوشیما بر سطح پرتوهای گامای زمینه در شهرستان بابل در شمال ایران اثر قابل توجهی نداشته است.
    کلیدواژگان: حادثه فوکوشیما، پرتوهای گامای زمینه، شهرستان بابل
  • حسن محمودی نشلی، عباس هادی پور، سیده خانم بنی هاشمی، مریم بهکار، معصومه حسین زاده سلجوقی، زهرا علی نتاج، سیدعلی بنی هاشمی، محمد میکانیکی صفحه 112
    سابقه و هدف
    افراد تالاسمی ماژور بدون پیوند مغز استخوان مجبورند همیشه خون تزریق کنند و به خاطر افزایش بار آهن ناشی از تزریق خون دچار عوارض متعدد می گردند. با انجام پیوند مغز استخوان این افراد نیاز به تزریق خون نخواهند داشت. نتایج هفت مورد پیوند مغز استخوان در بیمارستان امیرکلا گزارش می گردد.
    گزارش موارد
    از بین بیماران تالاسمی داوطلب هفت بیمار، دارای دهنده باHuman Leukocyte Antigen(HLA) سازگار بودند. چهار نفر (57%) دختر و سه نفر (42%) پسر بودند. میانگین سن بیماران 58/5±86/10 سال بود. دهنده های پیوند سه مورد خواهر، دو مورد برادر، یک مورد خاله و یک مورد پدر بودند. در چهار مورد (57%) سلولهای بنیادی از مغز استخوان و سه مورد (42%) از Peripheral Blood Stemcell (PBS) بوده است. هیچ موردی از شکست در پیوند یا پس زدن پیوند مشاهده نشد. یک مورد بیماری پیوند علیه میزبان Graft Versus Host Desease (GVHD) حاد شدید (درجه IV) اتفاق افتاد. میانگین مدت بستری بیماران(32/10±71/37) روز بود. میانگین مدت پیگیری بیماران پیوند شده بعد از پیوند (133/152±14/353) روز بود. همه بیماران غیروابسته به تزریق خون شدند. آخرین کایمریسم در همه آنها بیشتر از 90% می باشد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که بیماران تالاسمی ماژور، با پیوند مغز استخوان غیر وابسته به تزریق خون شده و هیچ موردی از شکست در پیوند یا پس زدن پیوند رخ نداد.
    کلیدواژگان: پیوند مغز استخوان، بتا تالاسمی ماژور، بیماری پیوند علیه میزبان، شکست در پیوند
|
  • K. Hajian, A. Gholizadehpasha, Sh. Bozorgzadeh Page 7
    Background And Objective
    Both obesity and breast cancer risk increased dramatically during two recent decades in Iranian women. The aim of the study was to investigate the association of obesity and central (abdominal) obesity with breast cancer risk in pre- and postmenopausal women.
    Methods
    In this case- control study، 100 new patients with histological confirmation of breast cancer and 200 age-matched controls were recruited. The patients were selected from Yahyanejad and Shahid Beheshti hospitals and also Hariri cancer screening center in Babol، Iran. The controls were selected from outpatient clinic or patient''s relatives in the same hospitals. Height، weight، waist circumference (WC) and hip circumference were measured by standard method at time of diagnosis and body mass index is calculated by weight and height. Demographic، fertility factors and some life style data were collected by interview using questionnaires. The adjusted odds ratio and abdominal obesity in breast cancer risk were estimated by logistic regression model.
    Findings
    The results showed that 48 (48%) patients were obese، 42 (42%) were overweight and 45 (45%) had central obesity while the figures for controls were 27 (13. 5%)، 62 (31%) and 28 (14%)، respectively (p<0. 001). Weight، body mass index (BMI) and WC were significantly greater in cases compared with controls in pre and postmenopausal women (p<0. 001). The adjusted odds ratio for overweight and obesity were 9. 5 (95% CI: 3. 4-26. 9) and 28. 9 (95% CI: 9. 7-86) compared with normal BMI respectively and the adjusted odds ratio for abdominal obesity was 3. 8 (95% CI: 1. 9-7. 8).
    Conclusion
    Overweight، obesity and central obesity increase breast cancer risk in pre and postmenopausal women. These findings imply a multiple strategy of obesity prevention for breast cancer control and also to perform breast cancer screening in overweight and obese women.
    Keywords: Breast cancer, Body mass index, Overweight, Obesity, Central obesity, Women
  • P. Aziznejad, Y. Zahed Pasha, M. Ahmadpour Kacho, M. Haji Ahmadi, I. Mohammadzadeh, A. Arzani, S. Goliroshan Page 16
    Background And Objective
    Newborns are more sensitive to pain than adults and are more susceptible to the short and long term complications of pain. So، it is necessary to use procedures for reducing pain in newborns. The present study was done to assess the effects of oral sucrose، breast milk and EMLA cream on acute pain during venipuncture in hospitalized term neonates in Amirkola pediatric hospital، Babol، Iran.
    Methods
    This clinical trial study was performed on 120 full term neonates with hyperbilirubinemia. All neonates were in the same and stable conditions. They were randomly allocated in four groups (30 persons in each group). In group one (control) no intervention done; group two and three received 2 ml of 25% oral sucrose and in group four، EMLA cream was used. Along with venipuncture، the scale of DAN (Douleur Aigue Nouveau-ne scale) and crying time was measured and recorded. Physiologic indicators (heart rate، respiratory rate and arterial blood oxygen saturation) at first and five minutes after venipuncturing was measured and recorded by pulse oximeter.
    Findings
    Average DAN scale in four groups of control، sucrose، breast milk and EMLA cream were 31. 63± 2. 62، 87. 8± 2. 6، 5. 63±1. 4، 6. 27±3. 06، respectively (p=0. 03). Douleur Aigue Nouveau-ne scale between sucrose group and control group in comparison to other groups showed meaningful relationship (p<0. 05). In reviewing physiologic indices، there was meaningful statistical difference in respiratory rate between sucrose group and control group immediately after intervention (p=0. 029) but there was not any significant difference in other variables (crying time، heart rate and arterial blood oxygen saturation) in four groups.
    Conclusion
    Oral sucrose decreases the severity of pain and respiratory rate immediately after intervention in neonates. Considering oral sucrose as an inexpensive، safety and easy to get method compared to other methods، so it is recommended to use it before venipuncture procedure.
    Keywords: Acute Pain, Term neonate, EMLA cream, Sucrose solution, Douleur Aigue Nouveau, ne scale
  • L. Hajivandi, S. Montazeri, M. Iravani, M. Dawoodi, M.H. Haghighizade Page 24
    Background And Objective
    One of the problems in midwifery is labor induction in the cases in whom the termination of pregnancy is necessary. Thus، the methods for cervical ripening and labor induction have always been considered. The aim of this study was to determine the effect of intramuscular dexamethasone on onset of labor in postdate pregnancy.
    Methods
    This single-blind، randomized clinical trial study was performed on 100 nulliparous women who referred to Amir Al Momenin hospital in Ahvaz. The patients were randomly divided into two groups. Single dose of intramuscular dexamethasone (8 mg) was administered to study group 12 h before induction. The controls were given 2 cc of normal saline at the same interval.
    Findings
    A significant difference was not seen between two groups according to age، demographic characteristics، initial Bishop score، first and fifth minute Apgar score and meconium. Mean of Bishop score after injection in study and control groups was 7. 23±1. 32 and 2. 98±0. 89، respectively (p<0001). The mean time interval of induction to the onset of active phase in study and control groups was 3. 1±0. 68 h and 4. 2±1. 3 h، respectively (p=0. 001).
    Conclusion
    The results of this study showed that intramuscular dexamethasone by improving Bishop score causes the onset of labor pains in postdate pregnancies.
    Keywords: Dexamethasone, Labor pain, Postdate pregnancy
  • Sh. Barat, M. Javadian Kotenaei, Z. Bouzari, Sh. Sam, S.M. Taheri Otaghsar Page 30
    Background And Objective
    With increasing life expectancy in women، they spend one third of their life after menopause. For this reason، the process of physical and psychosocial changes is very important in this stage of life. The aim of the present study was to assess the factors affecting life process of postmenopausal women.
    Methods
    This cross sectional study was performed on 700 postmenopausal women of Babol (Iran) aged between 40-60 years with natural menopause and without using hormone therapy by random and cluster sampling method. Data collection tool was a questionnaire consisting of two parts. First part assessed demographic factors and menopausal status of participants and second part was the questions related to life process by menopause specific quality of life (MENQOL) questionnaire in psychosocial and physical domains. After gathering information، the variables were assessed and compared.
    Findings
    The mean menopause age in Babol town was 48. 57±1. 55. The mean score of life quality in psychosocial and physical domains was 23. 07±6. 52 and 55. 38±7. 99، respectively. There was a significant relationship between psychosocial and physical dimensions of quality of life with age، education level and economic level (p<0. 05). Also، there was a significant relationship between psychosocial and physical dimensions and marital status and between psychosocial dimension and smoking by individuals and family members (p<0. 05).
    Conclusion
    The results of the study showed that educational level، economic level and age effect on life process of postmenopausal women.
    Keywords: Menopause, Quality of life, Economic level, Educational level
  • F. Mirmohammadi, H. Derakhshanfar, H. Kariman, M. Alavi Moghaddam Tehrani, H.R. Hatamabadi, A. Shahrami, M.R. Maleki Verki Page 36
    Background And Objective
    Cardiac arrhythmia is a potentially fatal complication of acute coronary syndromes. Researchers believe that the magnesium disturbance is an important factor causing the arrhythmias. This study aimed to investigate the relationship between serum magnesium levels and the incidence of cardiac arrhythmias in patients with acute coronary syndromes.
    Methods
    This observational study was performed as a cohort، 124 goal-oriented patients were evaluated (two groups of hypomagnesemia and normomagnesemia، 62 subjects in each group. Variables included patient demographics، primary diagnosis of acute coronary syndrome، magnesium levels، cardiac arrhythmia and its rate and origin. At first، serum magnesium levels were measured and then the patients were followed up for incidence of cardiac arrhythmias for 72 hours، and two groups were compared with each other.
    Findings
    In this study، 17 subjects (24. 7%) in hypomagnesemia and 8 patients (12. 9%) in normomagnesemia group had cardiac arrhythmia showing a statistically significant difference (p=0. 044). However the magnesium level was not related to subgroup of arrhythmia and its rate، also magnesium level was not related to the type of acute coronary syndromes.
    Conclusion
    According to the obtained results، it may be concluded that there is a significant association between serum magnesium level and cardiac arrhythmia among this patients.
    Keywords: Serum magnesium level, Cardiac arrhythmia, Acute coronary syndromes
  • E. Fattahi, S.G.A. Jorsaraei, A.A. Moghadamnia Page 42
    Background And Objective
    Dursban is the most common organophosphate pesticides that used for control of pests. The main action of this compound is inhibition of cholinesterase enzyme، which adversely effects on reproductive system. Due to the use of pesticides in agriculture and the possible damage، the effect of this toxin on the sexual hormones and changes of testis tissue in mice was studied.
    Methods
    In the experimental study، 40 adult male mice were divided into four equal groups including control، sham، experimental (1and 2) groups. In the experimental groups، animals were intraperitoneally injected with consecutive doses of 15mg/kg and 30mg/kg dursban for one month (five days per week). The olive oil was injected to sham group and control received no injection. Testes tissue sections were prepared to investigate possible changes occurring in the category of spermatogenic، Leydig cells and seminiferous tubule by eye piece (calibrated ocular lens). Diameter of testis was measured by micrometer. Levels of gonadotropin hormones and testosterone were assayed by radioimmunoassay. Then data were analyzed.
    Findings
    Levels of gonadotropin hormones and testosterone in experimental (1 and 2) groups were significantly declined compared to control and sham group (p<0. 05). The number of spermatogonia، primary and secondary spermatocyts، spermatids، Leydig cells، diameter of testis and seminiferous tubule diameter in the experimental (1 and 2) groups compared to control and sham group and also in the experimental 2 group compared to experimental 1 group were decreased (p<0. 05).
    Conclusion
    These results demonstrated that dursban can cause the decrease of sexual hormones and damage of testes tissue that is pushing people toward infertility.
    Keywords: Dursban, testis tissue, Spermatogonia, Testosterone, Gonadotropin
  • S.G.A. Jorsaraei, A. Akbarzadeh Pasha, Y.R. Yousefnia Pasha, E. Sarabi, M. Faraji, R. Alizadeh, Navaei Page 51
    Background And Objective
    When the sperm finds its final form at maturity، its antigen acts as a foreign cell against an immune system. With the sperm entrance into the blood vessel system، the immune system is exposed to antigens، and anti-sperm antibodies can be produced. The aim of this study was to evaluate the effect of intraperitoneal sperm injection on rat testis tissue in second generation.
    Methods
    This experimental- laboratory study was performed on adult Albino rats of 3 months of age and weight approximately 250 to 300 grams. Sperms obtained from 8 rats، were injected into 12 female rats، during 4 stages at one week interval. Then under coupling، the testes of male offspring born (24 rats of the second generation) were biopsied after reaching the age of maturity. Tissue slices were prepared and stained with H&E. Seminiferous tubule diameter، number of germ cells and leydig cells were measured by using the eyepiece and compared with control group.
    Findings
    Average number of germ cells in control and second generation was 9. 5±0. 9 and 8. 2±1. 1، respectively (p<0. 001). Average leydig cells were counted 7. 63±2. 74 in the control group and 6. 55±2. 21 in second generation rats (p<0. 001). Diameter of seminiferous tubules in the second generation (3. 7±0. 47) was significantly higher than the control group (1. 62±0. 025) (p<0. 001).
    Conclusion
    Intraperitoneal injection of sperm (antigens) in the body of the mother rats can cause changes including the increase in seminiferous tubule diameter and decrease in germ cells and leydig cells in their offspring.
    Keywords: Antisperm antibody, Testis tissue, Embryo, Rat
  • H. Morovvati, H. Najafzadeh, H. Azizian Page 59
    Background And Objective

    Curcumin has anti-oxidant effects and protects liver tissue. On the other hands، adrenal gland has several functions including carbohydrate metabolism، immunity and hematology and affects liver structure. Regarding to decreasing adrenal function in some pathologic conditions and consumption of curcumin as food additive; the aim of present study was to evaluate histological and histomorphometrical changes in liver tissue after adrenalectomy and effect of curcumin on these changes.

    Methods

    In this study، 25 female Wistar rats were divided into 5 groups: control، treated with curcumin، adrenalectomised، adrenalectomised treated with curcumin and sham. Bilateral adrenalectomy was carried under anesthesia and muscles and skin were sutured. Curcumin was intraperitoneally administrated 100mg/kg for 21 days. At the end، the liver was sampled; tissue sections were prepared and examined by light microscope. The number of injured hepatocytes، Kupffer and inflammatory cells was counted and evaluated.

    Findings

    The mean of injured cells was 21. 6±0. 5 and increased to 52. 8±3. 5 in adrenalectomized group (p<0. 0001). The mean of Kupffer cells was 5. 4±0. 27 and increased to 15. 8±3. 2 in adrenalectomized group (p<0. 0001). The number of these cells and liver changes was significantly decreased by curcumin.

    Conclusion

    The results of this study showed that the curcumin can improve liver changes after adrenalectomy.

    Keywords: Liver, Adrenalectomy, Curcumin, Rat
  • M. Heshmati, M.R. Jalali Nadoushan, A. Davati, S. Kazem Page 65
    Background And Objective
    Nasal polyps are abnormal growths from the lining of the nose or paranasal sinuses. They occur due to chronic inflammation of the mucous membranes of the nose and sinuses. In this study، we evaluated Ki-67 expression in nasal polyp epithelium and non-polypoid nasal inflamed mucosa.
    Methods
    This cross-sectional study with descriptive and analytical aspects were done on 88 nasal polyps and 12 non-polypoid nasal inflamed mucosa in Shahid Mostafa Khomeini hospital، Tehran-Iran. One tissue section was stained with monoclonal Ki67 antibody by immune histochemistry method and the percentage of ki67 staining tissue samples for grade 1 (weak)، grade 2 (moderate) and grade 3 (severe) based on the percentage of positive cells was determined and compared in two groups.
    Findings
    In case group، 14 (15. 9%)، 51 (58%)، and 23 (26. 1%) showed I، II، and III staining grade، respectively. In sinusitis group، 8 (66. 7%) and 4 (33. 3%) showed I، II staining grade، respectively. There was significant statistical correlation between the two groups regarding the percentage of ki67-positive cells (p<0. 001).
    Conclusion
    It seems ki67 expression is greater in epithelial cells of nasal polyps than non-polypoid nasal inflamed mucosa. Ki67 expression can be effective in causing polyp.
    Keywords: Nasal polyp, Sinusitis, Ki, 67
  • S. Barzegar Amiri, S. Ebrahimi Vosta Kalaee, M. Saravi, M. Baleghi, A. Bijani Page 70
    Background And Objective

    Inflammation plays an important role in the initiation and progression of cardiovascular disease. Based on clinical evidence and animal experiments have been preformed، magnesium may be involved in inflammatory processes. The objective of this study was to determine whether serum magnesium (Mg) level is associated with C-reactive protein (CRP) in patients with coronary artery disease (CAD) hospitalized in CCU.

    Methods

    This cross sectional study was performed on 100 patients (45 males and 55 females) with coronary artery disease who were admitted in CCU ward in Ayatollah Roohani hospital، Babol، Iran. Demographic data were recorded by completing a questionnaire. Serum magnesium، CRP، LDL-C، HDL-C، TC and TG and CRP within first day of admission was measured with a spectrophotometer.

    Findings

    According to the obtained results the mean of serum level magnesium in males (2±0. 05 mg/dl) was less than females (2. 14±0. 04 mg/dl) (p<0. 05). After making matched for age، BMI and risk factors were determined serum magnesium levels in patients with myocardial infarction (AMI) (1. 9±0. 04 mg/dl) significantly was lower than patients with angina (UA) (2. 2±0. 04 mg/kg) (p<0. 001). Also، inverse correlation was found between serum magnesium and CRP so that CRP values decreased as increasing the amount of serum magnesium (r=-0. 703، p<0. 01) and significantly correlation between serum level magnesium and CRP with duration of hospitalization was observed (r = -0. 55، p=0. 01 and r = 0. 5، p=0. 01، respectively).

    Conclusion

    It seems that with increasing serum level of magnesium، severity of inflammation and duration of hospitalization in patients with coronary artery disease was reduced. Probably، measurement and correction of magnesium concentration is involved in improving their clinical conditions.

    Keywords: Acute coronary syndrome, Inflammation, C, reactive protein, Magnesium
  • J. Abdolalizadeh, J. Majidi Zolbanin, M. Nouri, B. Baradaran, A. Barzegari, Y. Omidi Page 79
    Background And Objective
    Cytokine therapy is a fundamental step for the control of the most severe inflammatory diseases. Considering the importance of TNF-? in most of autoimmune and inflammatory diseases، it has been as an attractive target for many researchers and is an important candidate for cytokine therapy. Using monoclonal antibodies is a major approach in contrast to deleterious effects of TNF-. Antibody phage display technology is a major technique for the preparation of monoclonal antibodies. Our goal in current study was production and preparation of monoclonal antibody against TNF-.
    Methods
    For Biopanning technique، we used ELISA plates for isolation of single chain variable fragments (scFv) from Tomlinson library. After coating of TNF-? protein in the wells، phage library was added. Specific phages were eluted using Trypsin after washing process and amplified in TG1 cells. Five rounds of panning were conducted for obtaining high specific phages. The evaluation of selected clones was done through monoclonal phage ELISA، PCR، RFLP and western blotting methods.
    Findings
    Analysis of sequences using bioinformatic softwares showed that separated plasmids from TNF-? reactive clones contained insertions. Furthermore، most of variations are seen in three hot regions which can affect protein function.
    Conclusion
    The results of this study showed that forth generation of monoclonal antibodies against human TNF-? were successfully produced.
    Keywords: Phage display, TNF, ?, Monoclonal antibody, Single chain variable fragment
  • N. Navabi, M.R. Zarei, F. Falsafi, B. Sadeghi Page 88
    Background And Objective
    There are several studies related to the role of the hematologic agents in the etiology of recurrent aphthous stomatitis (RAS) which results have controversies. This study was carried out to investigate the etiologic role of iron، folic acid and vitamin B12 in RAS.
    Methods
    In this systematic review and meta analysis study، databases were searched with specific keywords in mentioned period of time after determining research question. At the end، 24 articles were identified and included in this study. All studies were critically appraised. Data were extracted and stratified and meta-analysis was done for all extracted data.
    Findings
    Meta analysis showed that prevalence of low level of hematinic agents (ferritin، serum iron، hemoglobin، serum folate، RBC folate and vitamin B12) in patients with RAS was significant (p<0. 1). In interventional studies، healing of RAS after prescription of iron supplement was significant (p<0. 1)
    Conclusion
    Based on the gained results، hematologic deficiencies of ferritin، serum iron، hemoglobin، serum folate، RBC folate and vitamin B12 have a notable role in the etiology and recurrence of aphthous ulcers and ordering iron supplements for RAS patients is beneficial.
    Keywords: Hematologic agents, Meta analysis, Recurrent Aphtha
  • G.A. Jelodar, E. Karami Page 96
    Background And Objective
    Vitex agnus castus is used as alternative medicine for treatment of endocrine disorders in women. This study was carried out to evaluate the effect of vitex agnus castus in ovarian histomorphology in rat with induced polycystic ovary syndrome (PCOS).
    Methods
    In this study، 48 Sprague Dawley rats (200±20 g & 10 weeks ages) with normal estrous cycles were randomly divided into four groups: Control (received distilled water)، Sham، PC and PT. To develop PCOS letrozol was administrated (1mg/kg) by gavage for 28 days to the PC and PT groups. Sham and PT (after induction of PCOS) groups received 365 mg/kg vitex agnus-castus extract orally by gavage for 30 days. At the end of experiment، rats were sacrificed، both of ovaries were dissected out، and prepared section of ovaries stained with Hematoxylin-eosin for histological study.
    Findings
    A significant decrease in number of preantral follicles (PAF)، antral follicles (AF) and corpus luteum was observed in PC group compared to other groups، but number of primary follicles did not show significant difference between groups. Diameter of antral follicles، thickness of theca of follicle and tunica albuginea of ovary increased significantly in PC group compared to other groups. However thickness of granulosa layer decrease in PC group compare to other groups. Treatment by vitex agnus castus resulted to increase number of PAF and AF، corpus luteum (6. 42±0. 64 vs. 3±0. 18)، decrease number of cystic follicles (1. 28 ±0. 42 vs. 5. 66±0. 49) and decrease thickness of theca of follicle and tunica albuginea of ovary and increase thickness of granulosa layer of AF.
    Conclusion
    The results of this study showed that vitex agnus castus in administrated dose has positive effect on the condition of ovarian follicles in the experimental PCOS.
    Keywords: Polycystic ovary syndrome, Ovarian histology, Rat, Vitex agnus castus
  • F. Abesi, A. Mirshekar, N. Babaee, H. Heidari, I. Mohammadzadeh Page 103
    Background And Objective
    Mucous retention cyst (MRC) of maxillary sinus is a kind of the mucus pseudocyst. It rarely causes any sign or symptom. The purpose of this study was to determine the prevalence and some associated risk factors of MRC.
    Methods
    In this study، panoramic radiographs of 700 patients referring to oral and maxillofacial radiology department of dental school of Babol University of medical sciences were examined for one year and mucous retention cyst prevalence and some associated risk factors such as sex، site of occurrence، allergy، month and smoking habit were evaluated.
    Findings
    The prevalence of this lesion was %7 (CI %95 5. 1-8. 9) and was significantly higher among men (p<0. 05). Also there was significantly correlation between seasonal allergy and smoking with MRC (p<0. 05) but there were no significantly correlation between month with MRC.
    Conclusion
    The results of this study showed that the prevalence of MRC was more in men. Seasonal allergy and smoking also can cause MRC.
    Keywords: Mucous retention cyst, Panoramic radiography, Maxillary sinus
  • M.R. Kardan, M. Amiri, A. Shabestani Monfared, H. Ashrafian Amiri, R. Tahamtan, F. Samani, N. Asadi, Sh. Fahimi Page 108
    Background And Objective
    Fukushima nuclear accident has produced concerns about radioactive distribution and subsequent exposure to ionizing radiation. The aim of the present study was the comparison between local gamma rays level before and after accident in Babol in north of Iran.
    Methods
    In this cross sectional study، the environmental dosimetry was performed in 182 local health centers in Babol according to International Atomic Energy Agency standard protocol and the results were compared with similar previous survey in similar areas which was done at 2010 for determining of association between local external gamma rays and frequency of cancer in Babol، Iran.
    Findings
    Results showed that there was no significant increase in local gamma ray level before (60. 62±12. 96 nSv/hr =0. 53 mSv/y) and after (37. 06±17. 76 nSv/hr =0. 33 mSv/y) accident in Babol in the areas under the study.
    Conclusion
    The results of this study showed that Fukushima nuclear accident has not significantly changed the local gamma rays level in Babol in northern Iran.
    Keywords: Fukushima nuclear accident, Local gamma rays, Babol
  • H. Mahmoodi Nesheli, A. Hadipour, S.K. Banihashemi, M. Behkar, M. Hoseinzadeh Saljoghi, Z. Ali Nattaj, S.A. Banihashemi, M. Mikaniki Page 112
    Background And Objective
    Without bone marrow transplantation (BMT)، ? - thalassemia major (? -TM) patient needs regular blood transfusion. Iron deposition after blood transfusion causes many unwanted effects. BMT obviates the need for blood transfusion in? -TM. In this study، bone marrow transplantation in seven? -thalassemia major patients in Amirkola children hospital was reported. CASES: Among? -thalassemia major patients for doing BMT seven patients [4 girls (57%) and 3 boys (42%)] had human leukocyte antigen (HLA) matched donors. Mean age of patients was 10. 86±5. 58 years. Three donors were sisters، two donors were brothers، one donor was father and one donor was aunt. Hematopoietic stem cells (HSCs) collected from bone marrow (4=57%) and peripheral blood stem cells (PBSc) (3=42%). There was no engraftment failure or graft rejection. One patient suffered from acute graft versus-host disease (GVHD) (stage IV). Mean duration of hospitalization was 37. 71±10. 32 days. Mean duration of follow up was 353. 14±152. 133 days. At present all patients are alive، disease free and independent blood transfusion. Chimerism in all of them was more than %90 in the last assessment.
    Conclusion
    The results of this study showed that all studied patients became independent to blood transfusion after BMT. There was no engraftment failure or graft rejection.
    Keywords: Bone marrow transplantation, ?, thalassemia major, Graft versus host disease, Graft failure