فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:11 Issue: 1, 2013

  • تاریخ انتشار: 1392/02/09
  • تعداد عناوین: 14
|
  • فاطمه قاسمی، حسین نهروانیان صفحات 1-10
    سابقه و هدف
    لیشمانیوز به انواع احشایی، جلدی وجلدی- مخاطی قابل تفکیک است. لیشمانیا ماژوریکی از عوامل لیشمانیوز جلدی می باشد. این مطالعه جهت بررسی اثر بیوشیمیایی داروی ال- آرژنین به عنوان پیش ساز اکسید نیتریک در موش های Balb/c آلوده به لیشمانیا ماژور و تاثیر مهار کنندگی ایندومتاسین بر پروستاگلاندین صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر روی موش های Balb/c و انگل لیشمانیا ماژور صورت گرفت. در این مطالعه 48سر موش Balb/c در6 گروه هشت تایی مورد استفاده قرار گرفت.1- گروه کنترل سالم که شامل موش های سالم2 – گروه کنترل آلوده، شامل موش های آلوده به لیشمانیا ماژور، تحت درمان با اتانول 3 – گروه آزمون، شامل موش های آلوده به لیشمانیا ماژور، تحت درمان با ایندومتاسین 4 – گروه کنترل آلوده، شامل موش های آلوده به لیشمانیا ماژور، تحت درمان با آب مقطر5- گروه آزمون شامل: موش های آلوده به لیشمانیا ماژور، تحت درمان با ال- آرژنین 6- گروه شاهد شامل موش های آلوده به لیشمانیا ماژور، تحت درمان با ایندومتاسین و ال- آرژنین انجام شد. میزان غلظت نایتریک اکساید بوسیله سنجش گرایس، اندازه گیری شد. و با استفاده از آزمون های آماری ANOVA One Way و Student›s t-test مورد آنالیز قرار گرفت. این مقاله برگفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
    یافته ها
    غلظت نایتریک اکساید در گروه4 μM/ml 37/22 ± 2/157، در صورتی که در گروه درمانی ال- آرژنین، ایندومتاسین یعنی گروه 6 این میزان به μM/ml 88/13 ± 06/62 کاهش یافت. آنالیز داده ها بیانگر اختلاف معنی دار در میزان نایتریک اکساید سرم خون مربوط به گروه شاهد و آزمون در اثر درمان با ال- آرژنین، ایندومتاسین می باشد. قطر زخم ها در گروه شاهد 25/1 ± 51/6 میلی متر بوده در حالی که در گروه تحت درمان به وسیله ایندومتاسین، این میزان به 95/0 ± 29/4 میلی متر کاهش یافت.
    بحث و
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که بکارگیری ایندومتاسین و ال- آرژنین موجب تغییر میزان پروستاگلاندین ونایتریک اکساید در میزبان وآشکار شدن نقش تعاملی آنها در فیزیوپاتولوژی موش های آلوده به لیشمانیا شد که شامل طول دوره بیماری، خصوصیات ماکروسکوپی واندازه زخم لیشمانیایی واسپلنومگالی می باشد.
    کلیدواژگان: لیشمانیا ماژور، نایتریک اکساید، ال، آرژینین، ایندومتاسین
  • زهرا بلوکی، علیرضا باهنر*، حسام الدین اکبرین، مهشید ناصحی صفحات 11-19
    سابقه و هدف

    میکوباکتریوم بویس را در ایجاد 10-5 درصد موارد سل انسانی به ویژه در اطفال و در مناطق دارای سطح بهداشت پایین دخیل می دانند. از آن جایی که حدود 25 درصد از انسان های مسلول در کشور مبتلا به فرم خارج ریوی سل (که عموما آن را به مایکوباکتریوم بویس نسبت می دهند) بوده و این میزان در حالت عادی نباید از 15 درصد تجاوز نماید؛ لزوم بررسی این نسبت بالای موارد سل خارج ریوی در کشور و ارتباط آن با میزان بروز سل گاوی در هر منطقه، ضروری به نظر می رسد.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر، مطالعه ای از نوع اکولوژیک می باشد که در شهرستان های پنج استان کشور با میانگین میزان بروز بالای سل خارج ریوی نسبت به کل کشور تعریف شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش همبستگی پیرسون مورد تجزیه و نحلیل آماری قرار گرفت. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.

    یافته ها

    در کل شهرستان های استان های مورد مطالعه «زابل» هر ساله بالاترین میزان بروز سل انسانی و سل خارج ریوی را به خود اختصاص داده و طی دوره مورد مطالعه، «سبزوار» به مدت 7 سال در کل شهرستان های مورد مطالعه، پایین ترین میزان بروز سل انسانی را داشته است ولی در مورد سل خارج ریوی پایین ترین میزان به شهرستان های استان کرمانشاه مربوط می شود. میزان بروز سل گاوی با سل خارج ریوی در استان های خراسان رضوی و کرمانشاه همبستگی منفی و در استان های سیستان و بلوچستان، گلستان و قم همبستگی مثبت نشان داد.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده از استان قم به دلیل تحت پوشش بودن بخش وسیع تری از دام های استان، به واقعیت نزدیک تر است. در این مطالعه 28 درصد موارد مسلول در شهرستان های استان های تحت مطالعه مبتلا به فرم خارج ریوی سل بودند که لزوم پیگیری علل فراوانی میزان بروز سل خارج ریوی امری ضروری به شمار می رود.

    کلیدواژگان: سل گاوی، سل، انسان، پایش بوم شناسی، ایران
  • الیاس ابراهیم زاده، سید محمد علوی، فرشید صمصامی خداداد صفحات 20-26
    سابقه و هدف
    در روش های دروغ سنجی مغزی که در سال های اخیر به عنوان یک جایگزین برای سیستم های دروغ سنجی کلاسیک مطرح شده اند، کارتشخیص بین افراد راستگو و دروغگو با بررسی سیگنال های مغزی ثبت شده در طی آزمون خاص دروغ سنجی انجام می شود. این مقاله با هدف بالا بردن کارایی و ارائه روشی توانمند به منظور تشخیص فرد گناه کار در سیستم های دروغ سنجی با استفاده از سیگنال های مغزی ارائه شده است.
    مواد و روش ها
    روش استفاده شده مبتنی براستخراج مولفه شناختی P300 از سیگنال مغزی است. بدین منظور ابتدا پروتکل آزمون بر اساس روش Odd-ball (باز شناسی چهره مخفی شده) طراحی گردید. این آزمون بر روی 16 فرد اجرا شد و سیگنال های مغزی آنها ثبت گردید. سپس، بعد از پیش پردازش به استخراج دامنه P300 از سیگنال مغزی هریک از افراد و در نهایت از طریق روش مقایسه دامنه Bootstrapped Amplitude Difference (BAD) به جدا سازی افراد گناه کار و بی گناه پرداخته شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهند که روش پیشنهادی 7 فرد از میان 8 فرد گناه کار و 8 فرد از میان 8 فرد بی گناه را به طور صحیح تشخیص داده است وصحت 75/93 % را گزارش می کنند بنا بر این روش پیشنهادی توانمندی لازم جهت تمایز بین افراد خطا کار و بی گناه را داراست.
    بحث و نتیجه گیری
    غنای اطلاعاتی بالای سیگنالهای مغزی و ارتباط مستقیم آنها با فعالیتهای شناختی مغز، و همچنین توانمندی روش پیشنهادی با توجه به نتایج بدست آمده، دلایل کافی جهت استفاده از چنین روشی برای تشخیص فرد گناه کار از بی گناه را فراهم می آورد. علاوه بر این، میزان توانایی فرد برایکنترل پارامترهای سیگنال مغزی و ایجاد حالات دروغین نیزدر این روش کمتر از روش های قبلی است.
    کلیدواژگان: سیستم دروغ سنجی، سیگنال مغزی، مولفه شناختی P300
  • زهره جنابزاده جهرمی، پروین زارعیان*، حبیب الله جوهری، حسین کارگر جهرمی صفحات 27-31
    سابقه و هدف

    مدل های حیوانی ایجاد استرس، مدل مناسبی برای بررسی اختلالات متابولیک و هورمونی ایجاد شده بدنبال استرس است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر استرس بی حرکتی و جراحی برغلظت گرلین پلاسما و میزان مصرف غذا و وزن بدن است.

    مواد و روش ها

    40 سر موش صحرایی ماده در 4 گروه قرار داده شدند. گروه کنترل: بدون استرس. گروه شاهد: داروی بیهوشی و آنتی بیوتیک تزریق شد. گروه جراحی: تحت جراحی قرار گرفته و 7 روز بعد از آنها نمونه گیری شد. گروه بی حرکتی: 7 روز تحت استرس بی حرکتی قرار گرفتند. در روز هفتم مستقیما از قلب حیوان خونگیری انجام شد. غلظت گرلین در سرم با روش الیزا اندازه گیری شد. در روز اول و هفتم وزن بدن اندازه گیری و مقدار تغییر در وزن بدن در این مدت محاسبه گردید. مقدار غذای مصرف شده روزانه اندازه گیری شد. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.

    یافته ها

    استرس جراحی تاثیر معنی داری بر غلظت گرلین سرم نداشته است. ولی استرس بی حرکتی (به مدت 7 روز) موجب افزایش معنی دار سطح گرلین خون نسبت به گروه کنترل گردید (19/1 ± 20/10 در مقابل 98/1 ± 85/18 پیکوگرم بر میلی لیتر). استرس جراحی و بی حرکتی تاثیر معنی داری بر وزن بدن نداشت. استرس بی حرکتی موجب افزایش معنی دار مصرف غذا نسبت به گروه کنترل گردید (80/165 گرم در مقابل 95/2 ± 52/267 گرم در هفته).

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به اینکه در این تحقیق فقط استرس محدود کننده موجب افزایش سطح هورمون گرلین و مصرف غذا گردید، بنابراین بنظر می رسد اثر استرس بر سطح گرلین سرم و مصرف غذا وابسته به نوع استرس است. با توجه به تفاوت نتیجه این تحقیق در رابطه با اثر استرس بر وزن بدن با نتایج برخی از مطالعات گذشته لزوم تحقیق بیشتر در نمونه های انسانی و حیوانی در هر دو جنس و با BMI مختلف احساس می شود.

    کلیدواژگان: گرلین، استرس بی حرکتی، استرس جراحی، وزن بدن، مصرف غذا
  • تشخیص اگزوتوکسین باکتری استافیلوکوکوس ارئوس توسط نانوحسگر زیستی مبتنی بر نانوسیلیکای متصل به آنتی بادی
    حامد اهری، ودود رضویلر، بهروز اکبری ادرگانی، عباسعلی مطلبی، آراسب دباغ مقدم، امیرعلی انوار، شاپور کاکولکی، سیما عشقی صفحات 32-38
    سابقه و هدف
    دیگر با استفاده از روش های سنتی قادر به تشخیص سموم تولید شده در مواد غذایی نمی باشیم. طراحی سنسورهای انتخابی و هوشمند یکی از بزرگترین انقلاب های صنعت کنترل کیفی مواد غذایی می باشد. هدف از این پژوهش طراحی سنسور با استفاده از تکنولوژی نانو جهت شناسایی استافیلوکوک آرئوس بود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، سنسوری برپایه اتصال آنتی بادی به نانوذرات سیلیکا با اندازه متوسط 10 نانومتر به صورت پودر جامد با برند نوترینو به عنوان پایه جذب برای تشخیص توکسین باکتری استفاده گردید. سوسپانسیون حاصل از نانوسیلیکای عامل دار متصل به آنتی بادی، در مجاورت نمونه های آب مقطر آلوده به توکسین استافیلوکوکوس ارئوس با غلظت 6 10 مولار قرار داده شد تا اتصال بین آنتی ژن توکسین با آنتی بادی انجام شود. در نهایت به وسیله اسپکتروفتومتری، میزان جذب نوری جهت اتصال آنتی ژن به آنتی بادی متصل به نانوذرات سنجیده شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده حاکی ا زآن است که توکسین تا رقت4- 10 قابل ردیابی می باشد ونیز عامل تعیین کننده میزان حساسیت این نوع سنسور خلوص مومقدار آنتی بادی مصرفی جهت اتصال به نانوسیلیکا می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    این پژوهش نشان می دهد که نانوذرات از ویژگی منحصر به فردی در کاربردهای بیوآنالیز برخوردارند و می توان گفت که سرعت و حساسیت بالا ونیز ازلحاظ مقرون به صرفه بودن اقتصادی، از جمله عوامل مهم در برتری نانوحسگرهای زیستی نسبت به روش های قدیمی و مرسوم آزمایشگاهی در کنترل کیفیت مواد غذایی می باشند. این نوع حسگرها خصوصا برای مواقع بحرانی و اضطرار قابل کاربرد هستند.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس ارئوس، اگزوتوکسین، نانو حسگر
  • عاطفه صفاری، سیدمحمود امین مرعشی، فاطمه اسمی، پری ناز امام وردی صفحات 39-44
    سابقه و هدف
    یکی از مهمترین مباحث مطالعات اخیر، استفاده از نانوذرات در بهبود خواص ضدباکتریایی رزین های دندانی بوده است. نانوذرات تیتانیوم دی اکساید، به عنوان فیلرهای تقویت کننده در رزین کامپوزیت های دندانی و اپوکسی پیشنهاد شده اند. در مطالعه حاضر بر آن شدیم تا با افزودن نانوذرات تیتانیوم دی اکساید به یک نوع گلاس یونومر نوری، خواص ضدباکتریایی آن را بر علیه استرپتوکوک موتانس مورد بررسی قرار دهیم.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آزمایشگاهی جمعیت مورد مطالعه به پنج گروه گلاس یونومر نوری حاوی به ترتیب صفر (گروه کنترل)، نیم، یک، سه، پنج درصد وزنی نانوذرات تیتانیوم دی اکساید تقسیم شد.15 عدد دیسک (3 عدد از هر گروه آزمایشی) از گلاس یونومر آزمایشی داخل قالب های پلاستیکی یکسان جهت تست دیسک دیفیوژن کیور شد. سپس اثر ضدباکتریایی آنها در محیط شکلات آگار بر علیه باکتری استرپتوکوک موتانس مورد بررسی قرار گرفت. جهت انجام تست تماس مستقیم، 15 عدد میکروتیوپ حاوی گروه های رزینی (3 دیسک از هر گروه آزمایشی) تهیه شد و اثر ضدباکتریایی آنها مورد بررسی قرار گرفت. از آزمون های کروس کال والیس و من ویتنی یو برای مقایسه گروه ها استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین قطر هاله عدم رشد باکتری اطراف دیسکهای حاوی نانوذرات اندکی بیشتر از گروه کنترل بود. در تست تماس مستقیم در گلاس یونومر های حاوی نانوذرات تیتانیوم دی اکساید، در زمان های 3، 6 و 24 ساعت تعداد باکتری کمتری بر سطح گروه های رزینی حاوی درصد بیشتر نانوذرات رشد کرده بود، بین چهار گروه مختلف حاوی نانوذرات اختلاف زیادی وجود نداشت ولی در مقایسه با گروه کنترل کاهش رشد باکتری مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    اگرچه کاهش رشد باکتری در هر دو تست انجام شده در مقایسه با گروه کنترل رویت شد، خاصیت ضدباکتریایی نمونه های حاوی نانوذرات با یکدیگر تفاوت چشمگیری نداشت، در عین حال این ویژگی در تماس مستقیم با باکتری اثر خود را بیشتر نشان داد.
    کلیدواژگان: نانوذرات تیتانیوم دی اکساید، باکتری استرپتوکوک موتانس، سمان گلاس یونومر نوری
  • بیژن رضاخانیها، سهیلا سیروس بخت، پویا رضاخانیها صفحات 45-50
    سابقه و هدف
    از آنجا که شیوع بالایی از واریکوسل در مطالعات گذشته در نیروهای نظامی و پس از دوره های آموزش نظامی گزارش شده است. این پژوهش با هدف مقایسه میزان شیوع بیماری واریکوسل در یگان موزیک دژبان با پرسنل پاپور یگان ترابری ارتش که از نظر میزان ایستادن و استفاده از مانور والسالوا تفاوت دارند انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به صورت مقطعی - تحلیلی بود. 42 نفر از افراد گروه موزیک و 31 نفر از افراد یگان ترابری نمونه پژوهش بودند. پس از گرفتن رضایت نامه آگاهانه، داوطلبان وارد مطالعه شدند و بعد از توضیحات کامل راجع به بیماری واریکوسل و پرسشنامه آن، فرم پرسشنامه به صورت جداگانه به هر یک از آنها داده شد. سپس افراد به صورت جداگانه مورد معاینه قرار گرفتند و اطلاعات مربوط به سن، وزن و سابقه خدمتی آنها جمع اوری شد. داده ها به وسیله آزمون تی مستقل و مربع کای با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 13 مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که میزان فراوانی واریکوسل در یگان موزیک دژبان مرکز (گروه مورد) بیشتر از یگان ترابری (گروه کنترل) بود (P=0/032). ضمنا در این مطالعه میزان فراوانی واریکوسل در بیضه چپ در افراد یگان موزیک (26 %) بیشتر از افراد یگان ترابری (6 %) بود. میزان واریکوسل در مجموع دو گروه، 87 درصد واریکوسل در بیضه چپ و 13 درصد در بیضه راست مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    میزان فراوانی واریکوسل در گروه موزیک نسبت به پرسنل یگان ترابری تاثیر مانور والسالوا و ایستادن طولانی مدت را بر روی فراوانی بیماری واریکوسل تایید می کند. ضمنا این میزان فراوانی از واریکوسل در گروه یاد شده نسبت به میزان فراوانی واریکوسل در جمعیت جامعه افزایش قابل توجهی را نشان می دهد که قابل تعمل می باشد.
    کلیدواژگان: واریکوسل، مانور والسالوا، موسیقی، کارکنان نظامی
  • محسن صحرایی اردکانی، علی محمد شاهی، ایرج میرزایی دیزگاه صفحات 50-50
  • زهرا رضاسلطانی، شریف نجفی، سیروس عزیزی، بیژن فروغ، نفیسه ملکی *، حمیدرضا فاتح صفحات 53-60
    سابقه و هدف

    فاشئیت پلانتار یک وضعیت دردناک شایع می باشد که در صورت عدم درمان صحیح می تواند منجر به کاهش عملکرد و فعالیت های فیزیکی بیمار شود. از آنجایی که درمان های معمول بعضا نتایج کوتاه مدت دارند و یا با عارضه همراه هستند در این مطالعه درمان با شوک ویو و تزریق موضعی کورتیکواستروئید مقایسه شده است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی آینده نگر یک سویه کور با کد اخلاق 1032 می باشد. از میان بیماران مراجعه کننده به دو کلینیک شهر تهران در سال 1390 که شرایط ورود به مطالعه را داشتند 37 پا برای هر گروه درمانی (در کل 74 پا) انتخاب شدند. روش تصادفی کردن بیماران به صورت بلوک شده با تغییر سایز بلوک انجام شد. گروه اول تحت تزریق موضعی متیل پردنیزولون و لیدوکائین 2 درصد و گروه دوم تحت درمان با امواج شوک قرار گرفتند. پرسش نامه ای از مشخصات دموگرافیک بیمار و متغیرهای مربوط به بررسی در بدو مراجعه، یک هفته، یک ماه و سه ماه بعد از مداخله ثبت شد. با استفاده از آزمون مربع کای و داده های کمی پیوسته به تی زوجی و تی ارزیابی شد. این مقاله برگرفته از پایان نامه دستیاری است.

    یافته ها

    در هر دو گروه سه ماه بعد از مداخله شدت علایم در فاکتورهای درد در حین ایستادن و درد صبحگاهی و عملکردهای روزانه، بالا رفتن از پله ها و فعالیت های ورزشی شرایط مطلوبتری داشتند. در اکثر فاکتورها در گروه کورتیکواستروئید درمقایسه با گروه شوک ویو به ویژه درکوتاه مدت (تا یک ماه اول بعد ازمداخله) شرایط بهتر بود (p<0/05) که این برتری به تدریج کاهش یافت.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به مطالعات قبلی و یافته های مطالعه فعلی به نظر میرسد در درمان فاشئیت پلانتار، شوک ویو می تواندگزینه جایگزین مناسبی برای کورتیکواسترویید باشد.

    کلیدواژگان: فاشئیت پلانتار، کورتیکواسترویید، شوک ویو
  • شهریار صادقی، محمدحسین لشگری صفحات 61-65
    سابقه و هدف
    در سالهای اخیر استفاده از مواد مصنوعی (مش) برای ترمیم فتق کشاله ران بطور قابل توجهی افزایش پیدا کرده، و از طرفی منافع استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکسی در طی ترمیم باز فتق کشاله ران با مش هنوز به طور قطع مشخص نمی باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر تک دوزآنتی بیوتیک پروفیلاکسی بر بروز عفونتهای کشاله ران متعاقب ترمیم فتق با مش می باشد.
    مواد و روش ها
    در یک کار آزمایی بالینی شاهددار دوسویه کور تصادفی با کد اخلاق 0409 میزان عفونت در 204 بیمار مقایسه شد. بیماران با استفاده از مش پرولن به صورت انتخابی تحت ترمیم اولیه فتق کشاله ران قرار گرفتند. سن، جنس، نوع فتق، محل فتق، ثبت شدند. عفونت در روز سوم و دهم بعد از عمل جراحی ارزیابی و تمام عوارض ثبت شد. نتایج یا استفاده از آزمون منتل – هانزل – کای – اسکوار و مدل آماری رگرسیون لوجستیک مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    عفونتهای سطحی محل عمل جراحی در 2 بیمار (% 2) از گروه آنتی بیوتیک و 3 بیمار (% 9/2) از گروه دارونما ایجاد شد. (P=0/5) عفونت عمقی محل عمل جراحی در هیچ گروهی وجود نداشت تمام بیماران به صورت سرپائی با درناژ ساده زخم و آنتی بیوتیک خوراکی تحت درمان قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    تجویز تک دوز آنتی بیوتیک قبل از عمل جراحی برای ترمیم فتق کشاله ران با مش به طور قابل توجهی خطر عفونت زخم را در این جمعیت کاهش نداد. نتایج ما استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکسی برای ترمیم فتق کشاله ران با استفاده از مش را حمایت نمی کند.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک پروفیلاکسی، عفونت زخم جراحی، فتق اینگوینال، مش جراحی
  • مصطفی شاهرضایی، محمدحسین لشگری، بنفشه درمنش، مسعود حافظی، محمدعلی صاحب الزمانی صفحات 66-75
    سابقه و هدف
    در دنیای مدرن و ماشینی امروزی، انسان در معرض طیف وسیعی از بیماری ها و آسیب های بافت استخوانی قرار دارد. اغلب این آسیب ها با روش های رایج پزشکی قابل درمان هستند ولی برخی از آنها غیرقابل درمان و یا ناعلاج تلقی می شوند.اینها اغلب ضایعاتی هستند که در آنها بخش وسیعی از بافت استخوان از بین رفته و مکانیسم های طبیعی بدن قادر به بازسازی بافت صدمه دیده نیست. درمان چنین آسیب هایی به عهده شاخه ای از علوم پزشکی موسوم به طب ترمیمی است. یکی از ابزارهای طب ترمیمی پیوند سازه های شبه استخوانی ساخته شده به روش مهندسی بافت است.
    مواد و روش ها
    مهندسی بافت استخوان از سه جز اصلی سلول، داربست و فاکتور رشد بهره می گیرد. به کارگیری سلول بنیادی مزانشیمی به عنوان عامل سلولی در طراحی داربست مهندسی، فرآیند ساخت سازه استخوانی را به مقدار زیادی تسهیل وحوزه مهندسی بافت استخوان را متحول کرده است. این تاثیرات سلول بنیادی مزانشیمی مرهون توان خودنوزایی، پتانسیل بالای تمایز به استخوان و عدم تحریک سیستم ایمنی است. کشت سلول های استخوان زا روی داربست متخلخل می تواند یک راه حل جدید برای پیوند استخوان با استفاده از سلول های مزانشیمی خود شخص باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    تحقیقات درون تنی و نتایج بالینی حاصله نیز نشان داد که درمان ضایعات با این استراتژی کاملا قابل اعتماد است. دانشمندان بر این تلاش اند تا با توسعه این استراتژی و انجام ابتکارهای جدید همچون استفاده از نانو ذرات یا داربست های نانوساختار به روش های درمانی نوینی برای درمان انواع صدمات و ضایعات بافت اسکلتی بدن درآینده ای نزدیک دست پیدا کنند. واژه های کلیدی:
    کلیدواژگان: مهندسی بافت استخون، سلول های بنیادی، داربست، ضایعات ارتوپدی
  • حمزه شاه علی، بیتا روحانی صفحات 76-82
    سابقه و هدف
    از زمان تسخیر هوا، فضا و دریا ها یکی از مهم ترین نگرانی ها عدم آشنایی با مخاطرات ورود به محیط های نامتعارف بوده است. بدن انسان از نظر آناتومی و فیزیولوژی جهت زیست در خشکی های سطح زمین تطابق یافته است و ادامه حیات در سایر محیط ها نیازمند ایجاد تغییرات و استفاده از امکانات ویژه ای می باشد. هدف از این مطالعه شناخت این مخاطرات وچگونگی مقابله و پیشگیری از آنها است که از ابتدای قرن گذشته سرلوحه تحقیقات پژوهشگران بوده است.
    مواد و روش ها
    مقاله حاضر از نوع مروری (Review Article) و حاصل مجموعه اطلاعات و داده های گردآوری شده در خصوص جو کره زمین از کتب و مقالات علمی معتبر موجود در این زمینه می باشد.
    یافته ها
    درد و حساسیت دندانی بدنبال تغییرفشار بارومتریک را «بارودنتالژیا» می نامند. پرسنل هوایی و دریایی نظامی بدلیل مواجهه با مانورهای سریع، وضعیت های خاص و شرایط نامتعارف گروه پرخطر محسوب می شوند. سه تئوری در توجیه پاتوفیزیولوژی این بیماری ارائه گردیده است: تئوری التهابی، آمبولی گازی و هوای محبوس. درد اغلب به صورت ناگهانی شروع شده و شدت آن قابل پیش بینی نیست. اخذ تاریخچه بیماری، معاینات بالینی و استفاده از روش های پاراکلینیک به تثبیت تشخیص کمک می نماید.حفظ بهداشت دهان و معاینات مکرر دندانپزشکی گروه پرخطر در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است.
    بحث و نتیجه گیری
    بارودنتالژیا نسبتا نادر است اما وقوع آن طی ماموریت های حساس و پیچیده می تواند موجب به خطر افتادن سلامت پرسنل پروازی و دریایی و بنابراین انهدام تجهیزات و شکست عملیات شود. لذا دقت کافی در پیشگیری و ایجاد شرایط مطلوب و بستر مناسب جهت انجام تحقیقات در این زمینه بسیار ارزشمند خواهد بود.
    کلیدواژگان: طب هوا و فضا، باروتروما، درد دندانی، پیشگیری و کنترل
  • هایده حائری، کتایون زیاری*، کامیاب علیزاده، بابک وثوقی صفحات 83-87

    لیومیوماتوزیس داخل وریدی تومور خوش خیم ناشایعی با منشا عضلات صاف جدار عروق اغلب محدود به عروق لگنی می باشد. گرچه به ندرت گسترش داخل ورید اجوف تحتانی و قلبی نیز دیده می شود. ما در اینجا خانم جوان 25 ساله G2/P2 با لیومیوماتویس داخل وریدی منشا گرفته از رحم را با گسترش به دهلیز راست معرفی می کنیم که طی دو مرحله جراحی با موفقیت درمان شد و 18 ماه بعد از عمل هیچ گونه مشکل و یا علایم عود نداشت.
    در یک خانم جوان با سابقه لیومیوم و یا هیسترکتومی با علایم قلبی و بخصوص توده قلبی، باید لیومیوماتوزیس داخل وریدی را مد نظر داشته باشیم.

    کلیدواژگان: لیومیوماتوزیس داخل وریدی، ورید اجوف تحتانی، دهلیز راست
|
  • F. Ghasemi, H. Nahrevanian Pages 1-10
    Background
    Leishmaniasis is one of the health problems in. This study is designed to inhibit PG production by Indomethacin and induce NO by L- Arginine precursor in L. major infected Balb/c mice.
    Materials And Methods
    This was an experimental study. Animals، Male inbred Balb/c mice were used in this study. The total number of animals used in this experiment was 48 Balb/c mice، divided into 6 groups (n =8 mice/group) including Group 1 (naive)، Group 2 (L. major + 0. 4% Ethanol)، Group 3 (L. major + Indomethacin)، Group 4 (L. major + DW)، Group 5 (L. major + L- Arginine) and Group 6 (L. major + Indomethacin + L- Arginine). In addition to serum، liver and spleen suspensions were investigated for NO induction by using Griess microassay. The data was analyzed by Analysis of Variances (ANOVA) and Student’s t-test using Graph Pad Prism Software.
    Results
    The results indicated that production of NO was inhibited in infected Balb/c mice by L. major as compared with naive animals (Group 1). INDO as inhibitor PG (Group 2) showed their ability to elevate RNI levels in infect animals. INDO showed anti-leishmanial activity، as these compounds reduced the lesion sizes (P<0. 001). INDO as inhibitor PG (Group 3) showed ability to decrease PG levels in infect animals.
    Conclusion
    Our data may indicate a possible role for L-Arg and INDO as novel drug targets for the treatment of cutaneous leishmaniasis in mouse model.
    Keywords: Leishmania major, Nitric Oxide, Indomethacin, L, Arginine
  • Z. Boluki, Ar. Bahonar, H. Akbarein, M. Nasehi Pages 11-19
    Background

    Mycobacterium bovis is responsible for 5-10 % human tuberculosis all around the world. It especially infects children and people living in weak health-care regions. Currently، 25% of people with tuberculosis in Iran are afflicted by extrapulmonary tuberculosis (often related to M. bovis) that has exceeded standard amount. This investigation is an effort for studying human tuberculosis and bovine tuberculosis in Sistanobalouchestan province that has the maximum incidence rate of human tuberculosis in Iran.

    Methods

    In this ecological study، human tuberculosis data were provided from Tuberculosis and Leprosy Office of Ministry of Health and Medical Education. The bovine tuberculosis data were received from Veterinary Organization of the Islamic Republic of Iran.

    Results

    Among all studied towns in Sistanobalouchestan province، “Zabol” had the highest amount of extrapulmonary tuberculosis and total human tuberculosis for each year and “Zahedan” had the highest incidence rate of bovine tuberculosis. Meanwhile، all types of tuberculosis have been decreased within this ten years period.

    Conclusions

    This study has shown in all towns of Sistanobalouchestan province human tuberculosis has a high incidence rate. Bovine tuberculosis had an indeterminate way and in last 4 years، the incidence rate has not been reported. Further studies including microbiological experiments and detection of precise species of infecting bacteria are strongly recommended for upcoming researches.

    Keywords: Tuberculosis, Bovine, Human, Ecological Monitoring, Iran
  • E. Ebrahimzadeh, S.M. Alavi, F. Samsami Khodadad Pages 20-26
    Background
    In Brain-based lie detection systems which have been recently introduced as substitutes for classic lie detection systems، the procedure for recognition of guilty and innocent subjects is done by inspection of brain signals which are acquired during the specific Polygraph test. With the aim of increasing the performance، this paper presents a powerful method for detection of Guilty persons in lie detection systems using brain signals.
    Materials And Methods
    It was an experimental study. The employed method is based on the extraction of P300 components from brain signals. In this way، the test protocol was designed based on Odd-ball method، firstly. This test was done on 16 people and their brain signals were acquired. After preprocessing، P300 amplitude was extracted for each person from brain signals، and finally Guilty and Innocent persons were classified by comparing amplitude through Bootstrapped Amplitude Difference (BAD) method.
    Results
    The obtained results show that the proposed method has detected correctly 7 out of 8 guilty persons and 8 out of 8 innocent persons. Also، the validated results show the promise of the proposed approach in discrimination of guilty subjects from innocent subjects by the accuracy of 93. 75%.
    Conclusions
    Knowing the existence of precious information in brain signals and their relation with brain''s cognitive activities and also considering the performance of the proposed method، there are enough reasons to use the proposed approach for detection of guilty persons from innocent ones. Further، in comparison with previous methods، the impact of man ability to control brain signal parametersand creating incorrect feelings has been reduced through the proposed method.
    Keywords: Lie Detection, Electroencephalography, Event, Related Potentials, P300
  • Z. Genabzadeh Jahromy, P. Zareian, H. Johary, H. Kargar Jahromy Pages 27-31
    Background

    Animal models of stress are a good for studying the stress induced disorders. The present study investigated the effect of immobilization and surgery stress on plasma ghrelin concentration، food intake and body weight.

    Materials And Methods

    This was an experimental study. 40 adult female rats were divided into 4 groups. Control group: no stress. In sham Group anesthetic and antibiotic drugs were administered. Surgery group rats were subjected surgery stress. Immobilization group rats were subjected to immobilization stress for 7 days. On the seventh day، blood samples were obtained directly from the animal’s heart. Serum Ghrelin concentrations were measured by ELISA. The changes in body weight during 7 days were recorded. Food intake was measured daily.

    Results

    Surgical stress had no significant effect on serum ghrelin concentrations but immobilization stress caused a significant increase in blood levels of ghrelin. Surgery and immobilization stress had no significant effect on body weight. Immobilization stress caused a significant increase in food intake.

    Conclusion

    The effect of Stress on serum ghrelin level and food intake depends on the kind of stress.

    Keywords: Ghrelin, Immobilization, Stress, Psychological, Surgical Procedures, Operative, Body Weight, Food Intake
  • Detection of Staphylococcus aureus Exotoxin by Nanobiosensor Designing with Anti body-linked Nanosilica
    H. Ahari, V. Razavilar, B. Akbari, Aa. Motallebi, A.D. Moghaddam, A. Anvar, Sh. Kakoolaki, S. Eshghi Pages 32-38
    Background
    We are no longer able to detect the toxins produced in food products using the traditional techniques. This is due to the fact that the isolation time for food products is not cost-effective and even in most of the cases. Hence with the advent of nanotechnology، the design of selective and smart sensors is one of the greatest industrial revelations of the quality control of food products. The aim of this study was to Methods and Materials: This was an laboratory experimental study. In this technique، based on the bacterial antibody connection to nanoparticle، a sensor was used. In this part of the research، as the basis for absorption for the recognition of bacterial toxin، medium sized silica nanoparticles of 10 nano meter in form of solid powder were utilized with Notrino brand. Then the suspension produced from agent-linked nanosilica which was connected to bacterial antibody was positioned near the samples of distrilled water، that were contaminated with Staphylococcus aureus bacterial toxin with the density of 10-3، so that in case any toxin exists in the sample، a connection between toxin antigen and antibody would be formed. Finally، the light absorption related to the connection of antigen to the particle attached antoibody was measured using spectrophotometry.
    Results
    The results indicate that the sensor، up to 10-4 of density is detectable. Additionally، the sensitivity of the sensors were examined after 60 days، the sensor by the 56 day had confirmatory results and started to decrease after those time periods.
    Conclusions
    This research revealed that the nanoparticles have specialized characters for bioanalysis. More accelerations and sensitivity and less costs are important characters for biosensors in comparison to routine and classical laboratory techncs in food control laboratories. These kinds of sensors are recommended for food control in crisis.
    Keywords: Biosensing Techniques, Staphylococcus aureus, Exotoxins, Nanotechnology
  • A. Saffari, M. Amin Marashi, F. Esmi, P. Emam Verdi Pages 39-44
    Background
    The use of nanoparticles in improvement antibacterial property of dental resins is one of the most important issues in recent studies. Studies which added these particles to resin materials have reported desirable results in decreasing bacteria’s growth. Titanium dioxide nanoparticles have been proposed for reinforcing fillers in dental resin composites and epoxy. The aim of this study was to evaluate the effect of adding titanium dioxide nanoparticles into a light cure glass ionomer on antibacterial properties of this resin against streptococcus mutans.
    Materials And Methods
    In this in-vitro study، samples were divided into 5 light cure glass ionomergroups which contain respectively of 0 (as control group)، o. 5، 1، 3، 5 weight percentage of nano-titanium dioxide. 15 discs (3 from each experimental group) were cured in plastic frames with 2mm thickness and 8mm diameter، for disc diffusion test. Then antibacterial properties against streptococcus mutans were studied in chocolate agar culture. For Direct Contact Test، 15 micro-tubes containing resin groups (3 discs from each experimental group) were prepared and their antibacterial effect were evaluated after 3، 6 and 24 hours. The data was analyzed by Kruskal-Wallis Test and Mann-Whitney Test.
    Results
    In Disc Diffusion Test the amount of antibacterial effect around discs، containing 0. 5 nanoparticles was similar to halo around the other discs containing nanoparticles، and it was little more than control group. In Direct Contact Test، glass ionomers containing nanoparticles، number of bacteria was diminished on surface of resin groups that contain more percentages of nanoparticles at 3، 6 24 hours،. Four experimental groups did not reveal any significant difference، but it was diminished in compare to control group.
    Conclusions
    However the growth of bacteria in both tests in comparison with control group was decreased، antibacterial property of samples that contain nanoparticles doesn’t show any significant difference. This property was more significant in direct contact with bacteria.
    Keywords: Glass Ionomer Cement, Streptococcus mutans, Titanium dioxide nanoparticles
  • Bijan Rezakhaniha, Soheila Sirousbakht, Pouya Rezakhaniha Pages 45-50
    Background
    The prevalence of varicocele in employees of musician and transport units of AJA University of medical sciences was evaluated.
    Materials And Methods
    In a cross-sectional study 42 musician and 31 individuals from transport unit of AJA University of medical sciences enrolled. The varicocele was evaluated in left and right testis. The prevalence and grad of varicocele were analysed by χ 2 and P<0. 05 was statistically considered significant.
    Results
    The results showed that the prevalence of varicocele in the musician unit (31%) was significantly higher than in the transport unit (10%) (P=0. 032)، and in the left testis was significantly higher than the right testis. The grad of varicocele in the musician unit was also significantly higher than the transport unit.
    Conclusion
    It seems that the prevalence and grad of varicocele in the left testis are higher than in the right testis and are also high in musicians who their activities are accompany with valsalva manoeuvre.
    Keywords: varicocele, Valsalva Maneuver, Music, Military Personnel
  • Mohsen Sahraee Ardakani, Ali Mohammad Shahi, Iraj Mirzaee Dizgah Pages 50-50
  • Ali Mohammad Shahi, Mohsen Sahraee Ardakani, Ali Omrani Nava Pages 52-52
  • Z. Rezasoltani, Sh. Najafi., S. Azizi, B. Forough, N. Maleki, Hr. Fateh Pages 53-60
    Background

    Plantar Fasciitis is a common musculoskeletal disorder، which can reduce physical activity of the affected person. The usual treatments have short-term effects or they can cause adverse effects. In this study the injection of corticosteroid and shock wave therapy have been compared.

    Materials And Methods

    This was a prospective، randomized and single blind clinical trial. In the physical medicine and rehabilitation clinic of two clinic in Tehran، through the year 2011، 37 feet were randomized to each treatment group. The first group received 40mg methylprednisolone and 2 cc lidocaine 2% and the second group was treated with 3 sessions of rESWT (2000 pulses، 10 Hz، 2. 5 bar) weekly apart. The data was gathered by a questionnaire، 1 week، 1month and 3 months after the intervention. Chi-square، T-test and mann-witney U test was used for data analyzing.

    Results

    In both groups 3 months after the intervention the severity of the symptoms were greatly improved. In short-term (1 month) corticosteroid effect was superior to shock wave’s one (p<0. 05). This superiority declined through the time. In other words، the effects of the two treatments measured in the functional scale، didn’t differ significantly 3 months after the initiation of the treatment (p>0. 05)

    Conclusion

    Shock wave therapy can be an alternative treatment for plantar fasciitis.

    Keywords: Fasciitis, Plantar, Shock Wave, Corticosteroid
  • Shahryar Sadeghi, Mohammad Hossein Lasghari Pages 61-65
    Background
    Use of prosthetic material for inguinal hernia repair has been increased dramatically. Although the use of prophylactic antibiotic for open prosthetic inguinal hernia surgery is controversial، the aim of this study was to determine the effect of antibiotic prophylaxis in prevention of groin infection after hernioplasty with prolen mesh.
    Material And Methods
    In a prospective، randomized، double- blind placebo- controlled clinical trial wound infection rate in 204 patients was evaluated. The patients were underwent primary inguinal hernia repair electively using prolen mesh from September 2008 to December 2010. Age، gender، type and site of hernia was recorded. Infection was evaluated 3 and 10 days after operation. All complications were recorded. The result was analyzed using mantel hanszel، chi-square and logistic regression.
    Results
    Superficial surgical site infection detected in 2 cases (2%) from the antibiotic group and 3 cases (2. 9%) in placebo group (P=0. 5). There was not deep surgical site infection in both groups. Simple drainage and oral antibiotic performed for 5 infected cases.
    Conclusions
    Preoperative administration of single- dose antibiotic for tension- free iguinal mesh hernioplasty did not markedly decrease risk of wound infection in our study. So we don’t recommend use of antibiotic prophylaxis for tension free mesh hernioplasty.
    Keywords: Antibiotic Prophylaxis, Hernia, Inguinal, Surgical Mesh, Surgical Wound Infection
  • Mostafa Shahrezaie, Mohammad Hossein Lashgari, Banafshe Dormanesh, Masoud Hafezi, Sahebalzamani Mohammad Ali Pages 66-75
    Background
    In today’s modern and mechanical world، humans are exposed to a wide range of bone tissue diseases and injuries. Most of these injuries can be treated using conventional medical methods، but some are considered incurable or refractory. These injuries are often those in which large parts of bone tissue have been destroyed and natural body mechanisms are not able to rebuild the damaged tissue. A branch of medical sciences called the regenerative medicine is responsible for treating such injuries. One of the tools of regenerative medicine is the transplantation of bone-like structures made by tissue engineering method.
    Results
    Bone tissue engineering is benefitted from three main parts including the cell، the scaffold and the growth factor. The use of mesenchymal stem cells as the cell factor in the design of engineering scaffold، has been greatly facilitated the construction process of bone structures and revolutionized the field of bone tissue engineering. Such effects of mesenchymal stem cells are due to their self-renewal ability and high potential to differentiate into bones while not stimulating the immune system. The culture of osteoblasts on porous scaffolds can be a new solution for bone transplantation using the person’s own mesenchymal cells.
    Conclusions
    In-vivo studies and the obtained clinical results also showed that treating injuries using this strategy is completely reliable. Scientists try to attain modern treatment methods to treat different kinds of skeletal tissue injuries of the body in the near future through developing this strategy and employing new innovations such as the use of nanoparticles or nanostructured scaffolds.
    Keywords: Tissue Engineering, Bone, Bones Stem Cells, Tissue Scaffold, Orthopedics, Wounds, Injuries
  • H. Shahali, B. Rohani Pages 76-82
    Background
    Since aerospace and oceans have been captured، the most important concerns were unfamiliarity with hazards of entering into unknown environments. From anatomical and physiological point of view، human body compatible with living on the earth. Thus human survival at other conditions necessitous specific equipment’s. Identification of those hazards and how to prevent and cure was the purpose of this article.
    Materials And Methods
    This review article is a collection of data and knowledge regard to earth atmosphere from credible and scientific books and articles.
    Results
    Tooth pain following barometric pressure changes، named barodontalgia. Military air and naval forces due to face agile maneuvers and special conditions are high-risk population. Three pathophysiological hypotheses suggested: 1. Inflamatory، 2. Gas embolism، and 3. Trapped air. Pain often occur suddenly and unpredictable. Patient profile، clinical examination and paraclinical procedures help to make net diagnosis. Oral hygiene and periodical dental examinations of high-risk population are critical prevention methods.
    Conclusions
    Barodontalgia is rather rare but its emersion on complicated (critical) air and naval task forces can lead to human and equipment hazards. Therefore، sufficient attention in prevention and creation of optimal conditions for researches will be valuable.
    Keywords: Aerospace medicine, Barotrauma, Toothache, Prevention, Control
  • Haydeh Haeri, Katayoun Ziyari, Kamyab Alizadeh, Babak Vosoghi Pages 83-87

    Intravenous leiomyomatosis is an uncommon non-malignant tumor which originates from the smooth muscle cells. It is usually confined to the pelvic venous system. Rarely it can afflict intracaval and intracardiac extension. We report a case of young 25 years old woman، G2/P2; with intravenous leiomyomatosis originate from the uterus and extending into right atrium. It was successfully treated through a two-stage surgical approach. In conclusion، we should consider intravenous leiomyomatosis with cardiac extension in patient with uterus leiomyoma، hysterectomy، cardiac symptoms، and cardiac mass.

    Keywords: Leiomyomatosis, Vena Cava, Inferior, Heart Atria