فهرست مطالب

مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران
سال چهاردهم شماره 6 (پیاپی 66، بهمن 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سعید سعیدی نیا، حاجیه شهبازیان، زیور شیرین پور صفحه 517
    مقدمه
    هدف پژوهش حاضر، بررسی سه روش درمانی (داروهای ضدتیروئید، ید رادیواکتیو و جراحی) در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئیدی و مقایسه ی یافته های آن ها بود.
    مواد و روش ها
    ابتدا سابقه ی پزشکی 1022 بیمار (سال 84-1378) بررسی گردید و داده های تن سنجی، زمان شروع بیماری و تخمین وزن تیروئید در حین معاینه، قبل و بعد از درمان، آزمون های عملکرد تیروئید، زمان بروز عود، زمان بروز هیپوتیروئیدی و عوارض جانبی ناشی از هر شیوه ی درمانی استخراج و آنالیز شد.
    یافته ها
    در گریوز، یوتیروئیدی بدون عوارض جانبی پس از درمان طولانی مدت با داروهای ضدتیروئید 6/39% در مدت 16±31 ماه پی گیری، پس از درمان با ید رادیواکتیو 18% در مدت 11±30 ماه پی گیری و پس از درمان جراحی 7% در 13 ماه پی گیری مشاهده گردید که از نظر آماری معنی دار بود (001/0>(P. در گواتر مولتی ندولار سمی، یوتیروئیدی پس از 19±29 ماه پی گیری بعد از درمان با ید رادیواکتیو 33% و پس از 12±18 ماه پی گیری پس از جراحی 29% بود که از نظر آماری معنی دار نبود (363/0=P). عوارض جراحی در گواتر مولتی ندولار سمی، 36% به دست آمد. در آدنوم توکسیک، یوتیروئیدی پس از درمان با ید رادیواکتیو 70٪ در مدت10±27 ماه پی گیری و پس از جراحی 75% در مدت 8±16 ماه پی گیری به دست آمد (502/0=P). عوارض جراحی در بیماران آدنوم توکسیک عمل شده مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    درمان طولانی مدت با داروهای ضدتیروئیدی اقدام ارجح درمانی در گریوز است. در گواتر مولتی ندولار سمی با توجه به میزان عوارض جانبی بالای ناشی از جراحی ید رادیواکتیو درمان ارجح است.
    کلیدواژگان: هیپرتیروئیدی، هیپوتیروئیدی، ید رادیواکتیو، گریوز، گواتر توکسیک مولتی ندولر، آدنوم توکسیک
  • فاطمه مهرآذین، عبدالحسین شیروی، پروفسور صالح زاهدی اصل، اصغر قاسمی صفحه 524
    مقدمه
    در بررسی های مختلف در کم کاری تیروئیدی کاهش سنتز اکسید نیتریک (NO) گزارش شده است. مصرف نیترات با افزایش متابولیت های NO یعنی نیترات و نیتریت (NOx) در سرم همراه می باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح NOx در سرم و بافت های قلب، آئورت و ریه در زاده های موش های صحرایی مبتلا به کم کاری تیروئید جنینی بود.
    مواد و روش ها
    کم کاری تیروئید در موش های ماده با استفاده از پروپیل تیواوراسیل در آب آشامیدنی (از ابتدا تا انتهای حاملگی) القا گردید. زاده های نر گروه کم کار تیروئید و کنترل، تا زمان بلوغ نگه داری و به 4 گروه تقسیم شدند: گروه های کنترل و کم کاری تیروئید با تزریق نیترات سدیم (10 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن) و گروه های کنترل و کم کاری تیروئید بدون تزریق. غلظت NOx نمونه های سرم و بافت آن ها با روش گریس بررسی گردید.
    یافته ها
    NOx در سرم یک ساعت بعد از تزریق نیترات در هر دو گروه به بیشینه میزان خود رسید. بعد از ساعت اول NOx سرمی در هر دو گروه کاهش یافت و شیب این کاهش در گروه کم کاری تیروئید جنینی بیشتر بود. در قلب و آئورت، غلظت NOx در گروه کم کاری تیروئید جنینی به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود. به دنبال تزریق نیترات، در گروه کنترل غلظت NOx تنها در قلب و ریه افزایش یافت، ولی در گروه کم کاری تیروئید جنینی در هر سه بافت افزایش مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    متابولیسم NOx در موش های بالغ با کم کاری تیروئیدی جنینی با گروه کنترل متفاوت می باشد و هورمون های تیروئیدی در متابولیسم NOx نقش اساسی دارند که خود را در زمان بلوغ نشان می دهد.
    کلیدواژگان: هیپوتیروئیدی جنینی، اکسید نیتریک، موش صحرایی
  • مرضیه بخشایش کرم، علیرضا دباغ منش، استاد محمدحسین دباغ منش، استاد غلامحسین رنجبر عمرانی صفحه 531
    مقدمه
    کتواسیدوز دیابتی یکی از علت های مهم موربیدیتی و مرگ و میر در بیماران دیابتی بوده و هدف پژوهش حاضر به دست آوردن داده های مقایسه ای در زمینه ی فاکتورهای ایجاد کننده ی کتواسیدوز دیابتی، علایم، نشانه های بالینی و پیش آگهی در بالغین و کودکان بود.
    مواد و روش ها
    به صورت اتفاقی پرونده ی 300 بیمار بستری شده با تشخیص کتواسیدوز دیابتی در بیمارستان نمازی شیراز بین سال های 1389-1386 انتخاب، و ضمن ارایه ی داده ها، از عوامل زمینه ای ایجادکننده، علایم و نشانه های بالینی، سطح قند خون، مقادیر الکترولیتی، اسمولاریتی و PH بیماران در هنگام بستری و یافته های درمان های انجام شده و عوارض پیش آمده، گزارش گردید.
    یافته ها
    متوسط سن بیماران 45/17±56/19 سال بوده، و 34% اولین تظاهر دیابت خود را با کتواسیدوز دیابتی نشان داده بودند. مهم ترین فاکتورهای زمینه ای شامل عفونت و حذف انسولین می باشد. میانگین قندخون 184±524 میلی گرم در صد میلی لیتر، میانگین پتاسیم خون 1/1±76/4 میلی اکی والان در لیتر، میانگین سدیم خون 38/10±8/135 میلی اکی والان در لیتر، اسمولاریته ی سرم 18±311 میلی اسمول در کیلوگرم و PH 16/0±1/7 به دست آمد. هیپوناترمی در1/45% و هیپرکالمی در 9/19% دیده شد. به طور معنی داری موارد شدید اسیدوز در بچه ها شایع تر از بالغین بود. علایم بالینی اصلی شامل پرنوشی و پرادراری، حالت تهوع و استفراغ و درد شکم بود و میزان مرگ و میر 5% بود که بیشترین علت مرگ عفونت کنترل نشده می باشد.
    نتیجه گیری
    عفونت و حذف انسولین مهم ترین علت شناخته شده بود و به طور معنی داری اسیدوز در بچه ها در بدو بستری شدت بیشتری در مقایسه با بالغین داشت.
    کلیدواژگان: علت های زمینه ساز، ویژگی های بیوشیمیایی، علایم بالینی، کتواسیدوز دیابتی
  • کوروش سایه میری، آقا سجاد علیزاده، مرتضی متدین، فریدون عزیزی صفحه 538
    مقدمه
    بیماری های قلبی عروقی اولین علت مرگ و میر در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران می باشند. تعیین عوامل خطرساز این بیماری ها و اهمیت آن ها در بروز سکته ی قلبی نقش مهمی در برنامه ریزی برای کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری ها دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل خطرساز سکته ی قلبی و نقش آن ها در تعیین زمان نسبی سکته ی قلبی با استفاده از توزیع وایبول بود.
    مواد و روش ها
    در پژوهش کوهورت قند و لپید تهران، 5187 مرد و زن فاقد بیماری قلبی عروقی و بالای 30 سال مورد بررسی قرار گرفتند. متغیرهای سن، جنس، فشار خون سیستولی، دیاستولی، سیگار، قند خون ناشتا، تری گلیسرید و کلسترول LDL در شروع پژوهش اندازه گیری شدند و سکته ی قلبی در طول 5/6 سال پیگیری به عنوان پی آمد اصلی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از توزیع وایبول و مدل خطرات نسبی کاکس آنالیز شدند.
    یافته ها
    در طول دوره ی پیگیری 83 نفر (53 نفر مرد و30 نفر زن) دچار انفارکتوس میوکارد شده بودند، میزان چگالی بروز سکته ی قلبی در نمونه ی مورد پژوهش 0025/0 بود. در مدل چند متغیره رگرسیونی وایبول، متغیرهای قند خون ناشتا، جنس مرد، فشار خون سیستولی و سیگار به ترتیب مهم ترین متغیرهای پیش بینی کننده ی سکته ی قلبی بودند. مدل رگرسیونی وایبول، نشان داد افرادی که دارای قند خون ناشتایی بالاتر از 126 میلی گرم در صد میلی لیتر می باشند، زمان بروز سکته ی قلبی در آن ها 87/2 برابر زودتر از افراد طبیعی رخ می دهد.
    نتیجه گیری
    شاخص های قند خون ناشتا، جنس، سن، کلسترول، فشار خون سیستولی و دیاستولی، و سیگار مهم ترین فاکتورهای پیش بینی کننده ی حمله ی قلبی هستند.
    کلیدواژگان: پیش بینی زمان سکته ی قلبی، عوامل خطر، توزیع وایبول
  • ندا قاسم نژاد، پروین میرمیران*، گلاله اصغری، فریدون عزیزی صفحه 548
    مقدمه

    پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط غلظت کلسترول HDL با فاکتورهای تغذیه ای و شاخص های تن سنجی در افراد با غلظت پایین کلسترول HDL انجام شد.

    مواد و روش ها

    مطالعه ی مقطعی توصیفی- تحلیلی حاضر روی 138 فرد بزرگسال با اضافه وزن و کلسترول HDL کمتر از 40 میلی گرم در صد میلی لیتر صورت گرفت. غلظت کلسترول HDL سرم پس از 14 ساعت ناشتایی اندازه گیری گردید. فعالیت بدنی، بافت چربی و عضلانی، قد، وزن، دور کمر و دور باسن با روش های استاندارد اندازه گیری و نمایه ی توده ی بدن، نسبت های دور کمر به دور باسن، و دور کمر به قد محاسبه گردید. دریافت غذایی به وسیله 3 پرسش نامه یادآمد خوراک 24 ساعته ارزیابی گردید.

    یافته ها

    میانگین±انحراف معیار سنی افراد 6/13±6/46 سال و 61% آن ها مرد بودند. پس از تعدیل برای عوامل مداخله گر، ارتباط معنی داری بین غلظت کلسترول HDL با دریافت انرژی و درشت مغذی ها و ریزمغذی ها دیده نشد. در میان عوامل تغذیه ای مورد بررسی، دریافت کلی اسیدهای چرب چند غیر اشباع (012/0=P و 213/0=β) و لینولئیک اسید (046/0=P و 148/0=β)، آلفا لینولنیک اسید (044/0=P و 136/0=β) و دوکوزا هگزانوئیک اسید (035/0=P و 165/0=β) ارتباط معنی داری مستقیمی با غلظت کلسترول HDL خون داشت. هم چنین، آنالیز رگرسیون خطی، ارتباط معکوس غلظت کلسترول HDL خون را با افزایش وزن (041/0=P و 224/0-=β)، دور کمر (050/0 =P و 187/0- =β) و نسبت دور کمر به دور باسن (036/0=P و 236/0- =β) نشان داد.

    نتیجه گیری

    غلظت کلسترول HDL خون با برخی از فاکتورهای غذایی و تن سنجی ارتباط معنی داری داشت.

    کلیدواژگان: کلسترول، HDL، انرژی، پروتئین، کربوهیدرات، چربی
  • علی نویدیان، فتیحه کرمان ساروی، محمود ایمانی صفحه 556
    مقدمه
    باورهای خودکارآمدی شاخص پیش بینی کننده ی دامنه ی وسیعی از رفتارهای بهداشتی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ی خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به کنترل وزن با اضافه وزن و چاقی انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع مورد شاهدی است. از بین کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1391 تعداد 101 نفر با نمایه ی توده ی بدن 25 و بالاتر به عنوان گروه افراد چاق، و 101 نفر با نمایه ی توده ی بدن کمتر از 25 و بیش از 18 به عنوان گروه افراد با وزن طبیعی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسش نامه ی خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به کنترل وزن «Weight-Efficacy of Life style questionnaire» با تایید اعتبار به روش تحلیل عاملی، روایی همگرا و واگرا و ضریب پایایی به روش بازآزمایی (93/0) جمع آوری، و توسط نرم افزار SPSS (نسخه ی 15) و با استفاده از آزمون های آماری تی، آنالیز واریانس و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین نمره ی خودکارآمدی کنترل رفتار خوردن در موقعیت های توام با فشار اجتماعی، دسترسی به مواد غذایی و تجربه ی هیجان های مثبت در گروه افراد چاق به ترتیب (18/9،02/8، 10/10) به طور معنی داری کمتر از گروه اضافه وزن (80/10،74/10،64/11) و کنترل (20/11، 02/10،53/12) بود.
    نتیجه گیری
    خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به کنترل وزن به ویژه در موقعیت های سه گانه ی فشار اجتماعی، دسترسی به مواد غذایی و تجربه ی هیجان های مثبت در افراد چاق نسبت به افراد با وزن طبیعی پایین تر بود. بنابراین، توجه به افزایش و حمایت از خودکارآمدی فرد در برنامه های کاهش وزن ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به کنترل وزن، افزایش وزن، چاقی
  • مریم نورشاهی، صالح زاهدی اصل، منا صحت صفحه 564
    مقدمه
    مولکول چسبان درون سلولی نوع 1 (ICAM-1) یکی از مهم ترین فاکتورهای جدید در پیش بینی بیماری های قلبی عروقی می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ICAM-1 پلاسما با شاخص های آمادگی قلبی تنفسی و تن سنجی به عنوان روش های غیرتهاجمی بود.
    مواد و روش ها
    از میان تمام مردان و زنان غیریائسه ی دانشگاه، 127 آزمودنی (72 مرد- 55 زن)، سالم و غیرسیگاری با میانگین های سنی 75/5±62/36 سال، VO2max72/6±32/27 میلی لیتر بر کیلوگرم وزن بدن در دقیقه و نمایه ی توده ی بدن 59/3±68/25 کیلوگرم بر مترمربع به وسیله ی پرسش نامه ی پزشکی انتخاب شدند. نمونه های خونی برای اندازه گیری ICAM-1 در حالت ناشتا جمع آوری گردید. سپس ارزیابی VO2max با دستگاه گاز آنالیزور روی نوارگردان و اندازه گیری فاکتورهای تن سنجی (BMI، WHR و PBF) در هر یک از آزمودنی ها در آزمایشگاه انجام گردید. در زنان برای کنترل دوره ی عادت ماهیانه، خون گیری در فاز فولیکولار (روز 3 تا 8 از شروع قاعدگی) و آزمون دویدن روی نوارگردان در فاز لوتئال (روز 6 تا 9 از شروع این فاز) انجام شد. داده ها به وسیله ی آزمون آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد بین ICAM-1 با VO2max، نمایه ی توده ی بدن، و درصد چربی بدن ارتباط معنی داری وجود ندارد (05/0
    کلیدواژگان: مولکول چسبان درون سلولی نوع 1، نمایه ی توده ی بدن، VO2max، نسبت دور کمر به دور لگن، درصد چربی بدن
  • محسن ابراهیمی، فرهاد رحمانی نیا، ارسلان دمیرچی، بهمن میرزایی صفحه 572
    مقدمه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر فعالیت هوازی با شدت کم و زیاد بر انرژی دریافتی، اشتها و هورمون های تنظیم کننده ی انرژی انجام شد.
    مواد و روش ها
    16 زن سالم غیر فعال (سن 46/1±50/22 سال، قد 30/4±160 سانتی متر، وزن 25/4±83/57 کیلوگرم و درصد چربی بدن 79/1±26/28) به صورت تصادفی به دو گروه فعالیت با شدت کم (55% بیشینه ضربان قلب ذخیره به مدت 45 دقیقه)، و فعالیت با شدت زیاد (75% بیشینه ضربان قلب ذخیره به مدت 30 دقیقه) تقسیم شدند. آزمودنی ها به صورت تقاطعی متعادل، دو شرایط آزمایشی 5 روز کنترل (بدون فعالیت ورزشی) و 5 روز فعالیت را پشت سر گذاشتند. آزمودنی ها غذای مصرفی خود را در طول هر 5 روز وزن کرده، و در برگه ی روزانه ثبت نمودند. اشتهای آزمودنی ها هر روز صبح با مقیاس دیداری ثبت گردید. نمونه ی خون در صبح روز 6 در حالت ناشتا پس از شرایط کنترل و فعالیت اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    تغییر معنی داری در انرژی دریافتی مطلق و نسبی، هورمون گرلین و لپتین مشاهده نشد (05/0P>). کاهش معنی داری در غلظت انسولین (007/0P=) در گروه شدت کم مشاهده گردید. میل به خوردن (02/0P=) و تصور از خوردن (03/0P=) در گروه شدت زیاد به طور معنی داری افزایش یافت. زنان گروه شدت کم 23% و زنان گروه شدت زیاد 14% از انرژی مصرفی فعالیت را با افزایش غذای دریافتی جبران نمودند.
    نتیجه گیری
    5 روز فعالیت هوازی با شدت کم و زیاد اثر معنی داری روی تعادل انرژی زنان ندارد. بنابراین به زنان توصیه می گردد برای کنترل وزن، همراه با ورزش رژیم غذایی خود را نیز کنترل نمایند.
    کلیدواژگان: انرژی دریافتی، اشتها، هورمون های تنظیم کننده ی انرژی، فعالیت ورزشی هوازی
  • وحید حمایت خواه جهرمی، سمانه ذوالقدر، منا خواجه ای، حسین کارگر جهرمی صفحه 580
    مقدمه
    اکسی متولون یک استروئید آنابولیک آندروژنیک فعال خوراکی است و می تواند سبب ناهنجاری هایی مانند سرطان ریه، نامنظمی دوره ی تخمدانی و سرطان کبد گردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوارض ناشی از اکسی متولون بر غلظت هورمون های LH، FSH و تستوسترون در موش های صحرایی نر بالغ است که مادران آن ها تحت تیمار این دارو در دوره های مختلف بارداری و شیردهی قرار گرفته اند.
    مواد و روش ها
    از 56 سر موش صحرایی ماده و 14 سر موش صحرایی نر با سن 120-110 روز و با وزن 20±200 گرم استفاده گردید. حیوانات به گروه های کنترل، حلال 1 (حاملگی 21 روز)، حلال 2 (حاملگی شیردهی 42 روز)، حلال 3 (شیردهی 21 روز)، تجربی 1 (حاملگی 21 روز)، تجربی 2 (حاملگی شیردهی 42 روز) و تجربی 3 (شیردهی 21 روز) تقسیم شدند. گروه های حلال از DMSO (دی متیل سولفواکساید) با غلظت 5/99% استفاده کردند و در گروه های تجربی داروی اکسی متولون با غلظت 10 میلی گرم بر کیلوگرم به روش درون صفاقی استفاده گردید. غلظت هورمون ها به روش رادیو ایمیونواسی اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میزان LH در گروه های تجربی حاملگی شیردهی و شیردهی وFSH، در گروه های تجربی حاملگی شیردهی و شیردهی، و هم چنین تستوسترون در گروه تجربی حاملگی شیردهی نسبت به کنترل کاهش معنی داری نشان دادند.
    نتیجه گیری
    اکسی متولون در این دوز به احتمال زیاد سبب کاهش LH، FSH و تستوسترون شده که در نهایت سبب اختلال در سیستم تولیدمثلی موش های صحرایی نر گردیده است.
    کلیدواژگان: اکسی متولون، تستوسترون، FSH، LH، موش صحرایی
  • حسین دلشاد، فریدون عزیزی صفحه 586
    مقدمه
    حادثه ی اخیر نیروگاه هسته ای ژاپن که در بیست و پنجمین سالگرد حادثه ی نیروگاه اتمی چرنوبیل اتفاق افتاد، سبب شد تا پی آمدهای پزشکی به دست آمده از تشعشعات هسته ای یک بار دیگر مورد بررسی و مطالعه ی دقیق قرار گیرند. سوخت نیروگاه های هسته ای ایزوتوپ اورانیوم یا پلو تونیوم می باشد و در صورت بروز حادثه، عناصر رادیواکتیو وارد محیط می شوند. تاکنون بحرانی ترین حادثه در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال 1986 میلادی و در نیروگاه هسته ای فوکوشیما ژاپن در 11 مارس سال 2011 میلادی اتفاق افتاده اند. عمده ترین خطر مربوط به حوادث نیروگاه های هسته ای، بروز سرطان تیروئید در کودکان می باشد که می توان از آن با تجویز ید پایدار در ساعت های اولیه پس از بروز حادثه پیشگیری نمود. تجویز زود هنگام ید دارای اهمیت ویژه است زیرا 6 ساعت پس از تماس، تجویز ید کم تاثیر خواهد بود. در سال 1986 میلادی تاثیر چنین روش پیشگیری به خاطر عدم اطلاع از خاصیت سرطان زایی ید رادیو اکتیو، مورد تردید بود. امروزه هیچ گونه تردیدی در مورد پروفیلاکسی یدور پتاسیم توام با محدود نمودن مصرف غذاهای آلوده وجود ندارد.
    کلیدواژگان: نیروگاه هسته ای، تشعشع، سرطان تیروئید
|
  • Dr. Saeed Saeedinia, Drs., Hajieh Shahbazian, Drs. Zivar Shirin Pour Page 517
    Introduction
    The aim of this study is to evaluate anti-thyroid drugs, radioactive iodine and surgery for treatment of patients with hyperthyroidism.
    Materials And Methods
    Medical records of 1022 patients who referred to endocrinology clinic between 1999 to 2005 were evaluated. Demographic information, onset of disease, thyroid gland weight based on to clinical examinations before and after treatment, thyroid function tests, onset for relapse, onset for hypothyroidism, and side effect for treatment methods were recorded. Statistical analysis was done.
    Results
    For Grave's disease, after long term treatment with anti thyroid drugs and a 31±16 month follow up, there were 39.6% euthyroid cases without side effects; after treatment with radioactive iodine and a 30±11 m follow up there were 18% and after treatment by surgery and a 13 m follow-up there were 7% cases, difference was statistically significant (P<0.001). In TMNG, there were 33% euthyroid cases after treatment with iodine radioactive; and a 29±19 months follow up and after surgery there were 29% after 18±12 months of follow up. There were no significant changes (P=0.363). Surgery complications were 36%. In patients with toxic adenoma, there were 70% euthyroid cases after treatment with radioactive Iodine and a 27±10 m follow up, and for surgery there were 75% such cases after 16±8 months of follow up (P=0.502). Surgical complications were not seen in patients treated for toxic adenoma.
    Conclusion
    The first step in the treatment of Grave's is long-term treatment with anti-thyroid drugs. In TMNG, radioactive iodine therapy is preferred, because of the high rate of complications effects for surgery.
    Keywords: Hyperthyroidism, Hypothyroidism, Radioiodine, Graves's disease, Toxic multi, nodular goiter, Toxic adenoma
  • Dr. Marzieh Bakhshayesh Karam, Dr. Ali Reza Dabbaghmanesh, Prof. Mohammad Hossein Dabbaghmanesh, Prof. Gholamhossein Ranjabar Omrani Page 531
    Introduction
    Diabetic ketoacidosis (DKA) is a major cause of morbidity and mortality in diabetic patients. The aim of this study is to provide comparative information and to determine the common precipitating factors, clinical manifestations, and outcome of diabetic ketoacidosis in children and adult diabetic patients.
    Materials And Methods
    Data retrieved from case records, of 300 randomly selected children and adult diabetic patients with DKA admitted in Nemazee Hospital, Shiraz, Iran between March 2007 and March 2011 with respect to precipitating factors, clinical features, osmolality, blood glucose, serum electrolytes, and arterial PH at admission, and their outcomes were analyzed and compared.
    Results
    The mean age of the study population was 19.59±17.45 y. Thirty four percent with new-onset diabetes presented with diabetic ketoacidosis. The most precipitating events identified were infection, and insulin omission. The mean blood glucose, serum potassium, serum sodium, osmolality, and pH at admission were 524±184 mg/dL, 4.76± 1.1 mEq/L, 135.8± 10.38 mEq/L, 311±18 mOsm/L, and 7.10±0.16, respectively. Hyponatremia and hyperkalemia occurred in 45.1% and 19.9%, respectively. Severe acidosis was much more common in younger than older individuals the typical symptoms including polydipsia and polyuria, nausea and vomiting, abdominal pain, and body weight loss. Mortality rate was 5%, the most common cause of death being uncontrolled infection.
    Conclusion
    Results showed that infection and insulin omission are the major identifiable causes of DKA, which compared to its adult form is a much more common problem amongst pediatric admissions.
    Keywords: Precipitating factors, Biochemical characteristics, Clinical manifestation, Diabetic ketoacidosis
  • Dr. Kourosh Sayehmiri, Mr. Sajjad Alizadeh, Dr Morteza Motedayen, Dr Fereidoun Azizi Page 538
    Introduction
    Cardiovascular diseases rank first among causes of death in Iran and most other countries. Determination of the risk factors of these diseases and their importance in the incidence of myocardial infarction is very important in formulating preventive programs for these diseases. This study was designed to evaluate the relationship between the risk factors of heart diseases and the time to event for myocardial Infarction using the Weibull model.
    Materials And Methods
    In the TGLS study, 5183 men and women, aged over 30 years, without cardiovascular disease from the East of Tehran were studied. Data were analyzed using Weibull distribution and Cox proportional hazard models.
    Results
    During 6.5 years of follow up, a total of 83 new cases of MI (53 men and 30 women) accured. Cumulative incidence of MI was 0.0025. The Weibull multivariate regression model, showed significant relationships between FBS, sex, SBP and smoking and MI Wiebull regression models, showed that FBS levels over 126 mg/dl, adjusted for age, sex, LDL, SBP, DBP, HDL and TG, decrease time to MI by 2.87 compared to normal persons.
    Conclusion
    Variables of FBS, age, sex, LDL, SBP, DBP, HDL, TG, and smoking are the most important predictive factors of Myocardial Infarction.
    Keywords: Prediction Time, Myocardial Infarction, Risk Factors, Weibull distribution
  • Neda Ghasemnejad, Dr Parvin Mirmiran, Golale Asghari, Dr Feraidoun Azizi Page 548
    Introduction

    This study aimed at assessing the association of HDL-C level with nutritional factors and anthropometric indices in subjects with low HDL-C levels.

    Materials And Methods

    This descriptive analytical cross-sectional study was conducted on 138 overweight adults with HDL-C < 40 mg/dL. After 14-h fast, HDL-C levels were measured. Physical activity level, fat mass, lean mass, height, weight, waist and hip circumference were measured using standardized protocols, and body mass index, waist-to-hip ratio, and waist-to-height ratio were calculated. Dietary intakes were assessed using three 24-h dietary recalls.

    Results

    The mean±SD age of participants (61% males) was 46.6 ±13.6 years. After adjustment for confounding factors, no significant association between HDL-C level and intakes of energy or, macro-and micro nutrients were observed. Among the nutritional factors studied, intakes of total polyunsaturated fatty acid (β= 0.213, P=0.012), linoleic acid (β= 0.148, P=0.046), alpha linolenic acid (β= 0.136, P=0.044) and docosahexaenoic acid (β= 0.165, P=0.035) were found to have significant positive associations with HDL-C levels. Also linear regression analysis showed an inverse association between HDL-C levels and weight (β= -0.224, P=0.041), waist circumference (β= -0.187, P=0.050) and waist to hip ratio (β= -0.236, P=0.036).

    Conclusion

    HDL-C level had significant associations with some of the dietary and anthropometric factors.

    Keywords: HDL, C, Energy, Protein, Carbohydrates, Fat
  • Ali Navidian, Fatihe Kermansaravi, Mahmod Imani Page 556
    Introduction
    Self-efficacy beliefs are the predicting indices of a wide range of health behaviors. The present study was conducted to study the relationship between weight-efficacy of life style and overweight and obesity.
    Materials And Methods
    In this case-control study, 101 individuals with BMI ≥ 25 as the obese group and 101 persons with BMI between 18-25 as the normal group were selected using convenience sampling from among the administrative staff in Zahedan University of Medical Sciences in 1391. Data was gathered using the "Weight-Efficacy of Life style questionnaire", the reliability of which had been evaluated by test–retest and its validity was assessed using different methods such as factor analysis, convergent and divergent validity. Data were analyzed by spss software (version 15) and using t test, ANOVA and logistic regression tests.
    Results
    Mean scores of Weight-Efficacy of Life style in three settings of social pressure, access to food and positive emotions in the obese group were higher than those of the normal group.
    Conclusion
    Weight- Efficacy of Life style in the obese group compared to the normal weight individuals is low, especially in the three settings of social pressure, access to food and positive emotions. Enhancing and supporting the self efficacy in weight loss programs seem to be of crucial importance.
    Keywords: Weight, Efficacy of Life style, Overweight, Obese
  • Dr Maryam Nourshahi, Dr Saleh Zahedi Asl, Mona Sehhat Page 564
    Introduction
    Inter cellular adhesion molecule -1 (ICAM-1) is an important new factor which can predict cardiovascular disease (CVD). Accordingly, the purpose of this study was to investigate the correlation between plasma concentrations of inter cellular adhesion molecule–1 (ICAM-1) and cardiorespiratory fitness and anthropometric indices as noninvasive methods.
    Materials And Methods
    From all among the male and female university personnel, 127 (72 men and 55 women) healthy and nonsmoker subjects (age: 36.62±5.7 years, VO2max:27.32±6.72 ml/kg.min) were selected using a medical questionnaire. Anticubital veinblood samples were taken in fasting status at rest. VO2max was then evaluated on a treadmill with gas analyzer and measurement of anthropometric factors (BMI, WHR and PBF) were measured in all the subjects in the laboratory. Serum ICAM-1 were measured by ELISA method. In women, controlling for their menstrual cycle, blood sampling was taken in follicular phase (3-8 days after onset of their menstrual period) and VO2max test was performed in 3-9 days (i.e., in the luteal phase). Data were analyzed using the Pearson correlation and multinomial regression.
    Results
    The results showed that there were no significant correlations between ICAM-1 and VO2max, BMI, or PBF (P>0.05), wheares there was a signicant positive correlation between WHR and ICAM-1 in middle aged individuals (P=0.01). In addition, because of a strong correlation observed between VO2max and WHR (P=0.00), this factor could be used with WHR for more complete models in predicting the plasma concentration of ICAM-1.
    Conclusion
    Findings showed that visceral fat tissue, compared to other factors, is more effective in predicting ICAM-1 concentrations.
    Keywords: Intercellular adhesion molecule – 1_BMI_VO2max_WHR_Body fat percent
  • Dr Mohsen Ebrahimi, Dr F. Rahmani, Nia, Dr A. Damirchi, Dr B. Mirzaie Page 572
    Introduction
    The purpose of this study was to investigate the effects of low and high intensity aerobic exercises on energy intake, appetite and energy-regulating hormones.
    Materials And Methods
    Sixteen sedentary women (age 22.50±1.46 yr, height 160±4.30 cm, weight 57.83±4.25 kg, fat percent 28.26±1.79) were randomly divided into two groups, of low (55% MHRR for 45 min/day) and high (75% MHRR for 30 min/day) intensity. All subjects participated in two experimental durations, two days apart; five days control with no exercise, and five days exercise. Subjects dietary intakes were recorded using a food diary and self-weighed intakes during each of the five days. The visual analogue scale (VAS) was completed at each morning in a fasted state. Levels of acylated ghrelin, insulin, leptin, and glucose were measured in the morning on the 6th day in fasting status after control and exercise conditions.
    Results
    No significant changes were found in absolute and relative energy intakes, level of acylated ghrelin and leptin between the two durations (p>0.05). However, insulin concentration reduced significantly after the exercise duration in the low-intensity exercise group (p=0.007). Also, the desire to eat (p=0.02) and prospective food consumption (p=0.03) increased significantly during exercise days in the high-intensity exercise group. Exercise-induced energy deficits were compensated by 23% and 14% in low and high-intensity exercise groups respectively.
    Conclusion
    Five consecutive days exercise with low and high intensities do not create a negative energy balance and it is recommended that women need to increase energy expenditure and decrease energy intake concurrently for weight control.
    Keywords: Energy Intake, Appetite, Energy, regulating hormone, Aerobic exercise
  • Dr Vahid Hemayatkhah, Samaneh Zolghadri, Mona Khajehei, Hossein Kargar Page 580
    Introduction
    Oxymetholone is an active nutritional anabolic steroid – androgenic which can result in some abnormalities such as lung cancer, ovarian cycle irregularity and liver cancer. The aim of this study is to investigate oxymetholone induced complications in levels of testosterone, LH, FSH hormones in mature progeny male rats, whose mothers were treated by oxymetholone during different pregnancy and lactation periods.
    Materials And Methods
    In this study we used fifty six female rats and fourteen male rats aged 110-120 days, weighing were approximately 200±20g. The animals were divided into groups including control, solvent 1 (pregnancy- 21 days), solvent 2 (pregnancy- lactation- 42days) solvent 3 (lactation – 21 days), experimental 1 (pregnancy 21 days) experimental 2 (pregnancy- lactation- 42 days), and experimental 3 (lactation-21 days). Solvent groups used DMSO with 99.5% concentration and experimental groups used oxymetholone with 10 mg/kg concentration by intra peritoneum method. Hormone concentrations were measured by the radio immunoassay method.
    Results
    The rate of LH indicated significant decrease in experimental groups of pregnancy-lactation and lactation. FSH levels in the experimental groups of pregnancy-lactation and lactation and also testosterone in the experimental groups of pregnancy-lactation decreased compared to the control group.
    Conclusion
    Oxymetholone in these doses most probably results in decreased LH, FSH and testosterone concentrations, leading to disturbances in the reproductive system of wistar.
    Keywords: Oxymetholone, Testosterone, FSH, LH, Rat
  • Dr Hossein Delshad, Dr Feridoun Azizi Page 586
    Introduction
    On the 25th anniversary of the Chernobyl power plant accident, interest was rekindled by the recent Japan nuclear disaster, and the medical consequences from the fall out are once again under scrutiny. In a nuclear power plant, the fuel, is an isotope of either Uranium or Plutonium. In the event of an accident, radioactive elements escape into the environment. By far the most dramatic accidents occurred at the Chernobyl nuclear power plant in 1986 and at the Fukushima nuclear power plant of Japan on March 11, 2011. A major health hazard of a nuclear accident is childhood thyroid cancer which can be avoided if stable iodine is administered as prophylaxis during the hours immediately following the accident and particularly in young children. Early administration of iodine is critical because it is not as useful if taken six hours after radiation exposure. Prior to 1986 the usefulness of this prophylaxis was controversial since there was limited data on is potential carcinogenic risks. At present, however there is no doubt that prophylaxis with potassium iodide (KI) with limited consumption of contaminated food is not harmful and useful if administered promptly.
    Keywords: Nuclear Power Plant, Radiation, Thyroid Cancer