فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک - سال بیست و ششم شماره 1 (پیاپی 98، بهار 1392)

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال بیست و ششم شماره 1 (پیاپی 98، بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/12
  • تعداد عناوین: 9
|
  • رضی الله جعفری جوزانی، غلامعلی مقدم صفحه 2
    این مطالعه باهدف بررسی وضعیت آلودگی ناشی از ویروس لکوز گاو در استان آذربایجان شرقی و تعیین عوامل خطرساز انجام شده است. بدین منظور از تعداد 624 راس گاو از نقاط مختلف استان اقدام به خون گیری و ثبت مشخصات شد و حضور پادتن ضد ویروس با روش های سرولوژیک مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاکی از فراوانی 11% بیماری است. از میان عوامل خطرساز اندازه گله، سیستم گاوداری و سن حیوان با وقوع بیماری ارتباط معنی دار دارند. تفاوت معنی دار از دیدگاه آماری بین فراوانی بیماری بین دو نژاد هلشتاین و سرابی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: لکوز گاو، عوامل خطر ساز، آذربایجان شرقی، هلشتاین، سرابی
  • احمدعلی محمدپور، ایرج کریمی، شهلا بندری صفحه 9
    جهت این تحقیق تعداد 96 جفت غده آدرنال به تعداد مساوی از گوسفندان و بزهای نر در دو سن شش ماه تا یک سال و یک سال تا 5/1 سال از کشتارگاه بروجن جمع آوری و به آزمایشگاه بافت شناسی دانشکده منتقل گردید. پس از تشریح و جدا نمودن بافت های اضافی روی نمونه ها، وزن آنها تعیین و طول، عرض و ضخامت هر یک از غدد آدرنال چپ و راست با استفاده از کولیس اندازه گیری شد. جهت مطالعات هیستومتری پس از مقطع گیری و رنگ آمیزی نمونه ها با هماتوکسیلین – ائوزین، نواحی قشری و مرکزی هر غده با استفاده از روش میکرومتری مورد بررسی قرار گرفت. در انتها نتایج بدست آمده بین آدرنال چپ و راست و دو سن مورد مطالعه، با استفاده از آزمون تی مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین پارامترهای آدرنال چپ و راست اختلاف معنی داری در حیوانات وجود دارد. متوسط وزن و طول آدرنال چپ بزرگتر از آدرنال راست در هر دو حیوان بود. در مقایسه سنین شش ماه تا یک سال در گوسفند و بز اختلاف معنی داری بین طول و عرض در دو حیوان مشاهده شد. ضخامت و وزن غده آدرنال چپ در گوسفندان بزرگ تر بز بود و اختلاف بین آنها معنی دار بود (05/0 >P). در بررسی هیستومتری مشخص شد که بین کپسول و قسمت مرکزی غده اختلاف معنی داری وجود دارد و در گوسفند بزرگتر از بز بود. بقیه پارامترها در دو سن و بین دو گونه نیز مقایسه شد و مشاهده شد که بین کورتکس و ناحیه فاسیکولاتای غده آدرنال چپ اختلاف معنی داری وجود دارد و در گوسفندان یک تا یک و نیم سال بزرگتر از بزهای هم سن بود و در گوسفند و بزهای شش ماه تا یک سال نیز این مسئله صادق بود.
    کلیدواژگان: مورفولوژی، بافت شناسی، غده آدرنال، گوسفند، بز
  • کتایون فتاحی طاری، هادی ارشاد لنگرودی، عیسی گلشاهی صفحه 16

    هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان پروتئین وچربی گوشت دونوع ماهی قزل آلای پرورشی تولید شده در ایران و قزل آلای رنگین کمان فرانسوی به منظور تعیین کیفیت گوشت آنها بود. بدین منظور 3 تیمار شامل: تیمار اول: گروه وزنی پایین (100 گرمی)، تیمار دوم: گروه وزنی متوسط و بازارپسند (250 گرمی) و تیمار سوم: گروه وزنی بالا (450گرمی) در نظر گرفته شد و از هرکدام (10 نمونه) و در کل 60 نمونه ازگوشت قسمت خوراکی (تنه) هردو نوع نژاد تولید داخل (پرورشی) و فرانسوی (پرورشی) به تعداد مساوی نمونه برداری شد. نمونه ها بلافاصله بعد از صید برای انجام آنالیز ترکیبات شیمیایی جهت تعیین (درصد پروتئین، درصد چربی) به آزمایشگاه انتقال داده شد. جهت تعیین چربی از روش سوکسله وجهت اندازه گیری پروتئین از روش کجلدال استفاده شد و در بخش نتایج، میزان چربی به دست آمده در قزل آلای رنگین کمان ایرانی برای میانگین های وزنی 100 و250 و450 گرمی بر حسب درصد به ترتیب 88/4، 18/5، 96/5 اندازه گیری شد و در نوع قزل آلای رنگین کمان فرانسوی برای میانگین های وزنی 100 و250 و 450 گرمی به ترتیب 33/4، 05/5، 21/6 به دست آمد، در نهایت معلوم گردید که هر دو نوع ماهی های فوق از نظر در صد چربی مشابه بوده و اختلاف مقادیر چندان معنی دار نبود (05/0>P) و کلیه نمونه های ایرانی و فرانسوی در رده ماهیان با چربی متوسط 5-10 درصد قرار گرفتند. میزان پروتئین به دست آمده در قزل آلای رنگین کمان ایرانی برای میانگین های وزنی 100و250 و450 گرمی به ترتیب 26/19، 51/18، 52/17 حاصل شد و میزان پروتئین به دست آمده در قزل آلای رنگین کمان فرانسوی برای میانگین های وزنی100 و250 و450 گرمی به ترتیب 16/21، 05/21، 67/20 به دست آمد. که علت کاهش میزان پروتئین با افزایش وزن را شاید بتوان در این مسئله جستجو نمود که هرچه وزن بالاتر می رود ضریب تبدیل غذایی بیشتر شده و در کل ماهی غذای کمتری می خورد و مربوط به متابولیسم ماهی و کاهش سوخت و ساز آن و در نتیجه افزایش وزن وکاهش اسیدهای آمینه دانست. و معلوم شد ماهی قزل آلای رنگین کمان فرانسوی در مقایسه با نژاد ایرانی دارای میزان پروتئین بیشتر بوده است،مقایسه نمونه ها نشان داد که از نظر درصد پروتئین اختلاف معنی داربود. (05/0>P)پس می توان نتیجه گرفت که هر چندگوشت ماهی قزل آلای رنگین کمان ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار است ولی قزل آلای رنگین کمان فرانسوی از نظر میزان پروتئین واسیدهای آمینه مورد نیاز نسبت به قزل آلای تولید داخلی (ایرانی) ارجحیت داشت (05/0>P).

    کلیدواژگان: قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) فرانسوی، قزل آلای رنگین کمان تولید داخل، کیفیت گوشت، چربی، پروتئین، میانگین وزنی
  • عبدالکریم زمانی مقدم، حسین طهماسبی، میلاد عادل، عبدالله کیانی سلمی صفحه 22
    بیشتر پرندگان ممکن است گونه های لیستریا را در روده های خود بدون علامت و با شیوع متغیر حمل کنند و به انسان منتقل نمایند. جنس لیستریا دو گونه بیماری زا به نام های L. monocytogenes و L. ivanovii دارد. از این دو، L. monocytogenes به عنوان عامل سقط، انسفالیت، سپتی سمی در انسان و حیوانات شناخته شده است. L. ivanovii یک پاتوژن حیوانی است و گاها در انسان نیز ایجاد عفونت می کند. در این مطالعه به ارزیابی آلودگی به L. monocytogenes و L. ivanovii در پرندگان وحشی قفسی شهرکرد به روش واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) پرداخته شد. تعداد 103 نمونه ی مدفوعی از پرندگان وحشی قفسی از نقاط مختلف شهرکرد به وسیله ی سواب استریل جمع آوری گردید. سواب ها مستقیما درون محیط لیستریا اینریچمنت براث1 قرار داده شدند. پس از غنی سازی، نمونه ها بر روی محیط پالکام2 آگار کشت داده شدند. سپس نمونه ها با استفاده از روش PCR جهت بررسی وجود L. monocytogenes و L. ivanovii مورد ارزیابی قرار گرفتند. در هیچ کدام از نمونه ها L. monocytogenes و L. ivanovii یافت نشد. نتایج این مطالعه نشان داد پرندگان وحشی قفسی این منطقه احتمالا نقشی در انتقال L. monocytogenes و L. ivanovii ندارند.
    کلیدواژگان: لیستریا، پرندگان وحشی قفسی، PCR، سپتی سمی
  • وحید نعمان صفحه 26
    150 نمونه خون از گاوها در منطقه ای از اصفهان تهیه شد.DNA استخراجی از نمونه های خونی توسط آغازگر اختصاصی A. centrale سویه آموری که بر اساس ژن 16S rRNA طراحی شده بود با روش Nested-PCR مورد بررسی قرار گرفت. گسترش های خونی از نظر A. centrale منفی بودند. نتایج نشان می دهند که از 150 نمونه مورد آزمایش با پرایمر اختصاصی A. centrale سویه آموری 2 نمونه (33/1درصد) مثبت بودند. این گزارش اولین تشخیص ملکولی A. centrale سویه آموری در گاوهای ایران است.
    کلیدواژگان: Anaplasma centrale سویه آموری، 16S rRNA gene، Nested، PCR، گاو، ایران
  • مریم عضدی، عیسی ابراهیمی، ابراهیم متقی، وحید مرشدی صفحه 30
    در صنعت آبزی پروری بنا به دلایل مختلف از جمله حمل و نقل، دوره های قبل از صید، رقم بندی و... ماهیان ممکن است محرومیت غذایی را تجربه کنند. در طی دوره های گرسنگی برخی از گونه های ماهیان پروتئین ماهیچه و برخی دیگر لیپید را به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می کنند. بنابراین، با توجه به نقش اساسی دوره های گرسنگی بر ترکیب بیوشیمیایی بدن، مطالعه حاضر در پاییز 1389 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان به مدت 1 ماه انجام پذیرفت. پس از 3 هفته سازگاری تعداد 120 قطعه ماهی با میانگین وزنی 73/2 ± 39 در قالب طرح کاملا تصادفی در بین 12 تانک 100 لیتری توزیع شد. گروه شاهد در تمام مدت آزمایش تا حد سیری تغذیه شد و سایر تیمارها به ترتیب دوره های 5، 7 و 10 روز گرسنگی را تجربه کردند. در پایان دوره های گرسنگی (روزهای 6 و 8 و 11) از هریک تیمارها همزمان با تیمار شاهد برای اندازه گیری میزان رطوبت، خاکستر، پروتئین و چربی نمونه برداری صورت گرفت. نتایج حاصل نشان داد که دوره های کوتاه مدت گرسنگی هیچ اثر معنی داری (05/0P). همچنین میزان خاکستر لاشه در تیمار 10 روز گرسنگی به طور معنی داری (05/0>P) بالاتر از تیمارهای 5 روز و 7 روز گرسنگی بود. به طور کلی تحقیق حاضر نشان داد که در زمان ایجاد استرس های غیرقابل پیش بینی از جمله حمل ونقل، رقم بندی و... اعمال گرسنگی با توجه به اینکه اثرات قابل توجهی بر ترکیب لاشه ندارد، می تواند روش مناسبی برای کم کردن متابولیسم ماهی باشد.
    کلیدواژگان: گرسنگی کوتاه مدت، ترکیب لاشه، قزل آلای رنگین کمان، Oncorhynchus mykiss
  • مریم خوش اقبال، جمیله پازوکی، محمود معصومیان صفحه 37
    آلودگی انگلی ماهی حلوا سفید Pampus argenteus صید شده از منطقه شمال غربی جزیره قشم مورد بررسی قرار گرفت. نمونه برداری در دو فصل تابستان و زمستان 1388 انجام شد و تعداد 62 عدد ماهی حلوا سفید توسط تور ترال کف میگو (Bottom Trawl) صید گردید. نمونه ها به صورت تصادفی و در کلاس های طولی مختلف انتخاب و پس از نگهداری در یخ به صورت منجمد به آزمایشگاه منتقل شدند. پس از یخ زدایی و ثبت اطلاعات زیست سنجی از جمله وزن، طول کل، طول استاندارد، طول چنگالی، بررسی های انگلی با استفاده از استریو میکروسکوپ و میکروسکوپ نوری بر روی پوست، باله، آبشش و سایر اندامهای داخلی ماهیان صورت گرفت. در این تحقیق از 62 عدد ماهی بررسی شده، 55 عدد (7/96 درصد) از آن ها، آلوده به 5 گونه از انواع انگل های منوژن، دیژن و نماتود بودند. از ماهی حلوا سفید منوژن های Bicotyle sp1، Bicotyle sp2 و. Heteromicrocotyla sp، دیژن. Neolepidapedoides sp، نماتود. Camallanus sp جدا و تا حد جنس شناسایی گردید.تشخیص گونه ای انگل های شناسایی شده با کمک کلیدها و اطلاعات موزه ای امکان پذیر است و احتمال می رود برخی از آن ها گونه ای جدید باشند. تمامی انگل ها برای اولین بار است که از ماهی حلوا سفید در ایران گزارش می شود. ماهی حلوا سفید به عنوان میزبان جدید برای انگل های. Heteromicrocotyla sp و. Neolepidapedoides sp در دنیا معرفی می گردد.
    کلیدواژگان: خلیج فارس، منوژنه آ، دیژنه آ، نماتودا
  • معصومه نظری، ابراهیم میرزامحمدی، امیر رشیدی صفحه 46
    هدف از این پژوهش برآورد پارامترهای ژنتیکی صفات قبل از شیرگیری و زندهمانی گوسفند ایرانبلک بود. بدین منظور به ترتیب از 6344 رکورد وزن تولد و زندهمانی و 5264 رکورد وزن شیرگیری، افزایش وزن روزانه از تولد تا شیرگیری و نسبت کلیبر که طی سالهای 1363 تا 1389 توسط ایستگاه اصلاح نژاد عباسآباد مشهد جمعآوری شده بود استفاده گردید. برای برآورد پارامترهای ژنتیکی صفات قبل از شیرگیری و زنده مانی از مدل دام و برای برآورد ضریب وراثت پذیری صفت زندهمانی از مدلهای دام، پدری و آستانهای استفاده شد. پارامترهای ژنتیکی با روش (REML) برآورد شدند. جهت تعیین مدل مناسب برای هر صفت از معیار AIC استفاده شد وراثت پذیری مستقیم وزن تولد، وزن شیرگیری، افزایش وزن روزانه و نسبت کلیبر به ترتیب 01/0±05/0، 03/0±12/0، 03/0±11/0 و 03/0±10/0 و وراثت پذیری مستقیم زنده مانی با مدل دام و پدری به ترتیب01/0±09/0، 01/0±07/0 بود، که پس از تصحیح به 22/0 و 17/0 افزایش یافت. همچنین برآورد وراثت پذیری زنده مانی بره ها با مدل آستانه 08/0±21/0 بود. همبستگی ژنتیکی بین وزن تولد- وزن شیرگیری، وزن تولد- افزایش وزن روزانه، وزن تولد- نسبت کلیبر، وزن تولد- زندهمانی، وزن شیرگیری- افزایش وزن روزانه، وزن شیرگیری- نسبت کلیبر و افزایش وزن روزانه- نسبت کلیبر به ترتیب 98/0، 99/0، 64/0، 47/0، 96/0، 31/0 و 92/0 برآورد شد.
    کلیدواژگان: مدل آستانه، محیط مشترک، وراثت پذیری، همبستگی ژنتیکی
  • رضا پیله چیان لنگرودی صفحه 55
    سیستم های ترشح پروتئین در همه موجودات زنده ازجمله در باکتری های گرم منفی و اندامک های یوکاریوتیک منشعب از آنها وجود دارد. بر خلاف سایر موجودات زنده، باکتری های گرم منفی از تعدادی سیستم های ترشح پروتئین مستقل از یکدیگر برخوردارند. حداقل چهار تیپ سیستم ترشحی که انتقال پروتئین به خارج از غشاء سیتو پلاسمی یا قرار دادن پروتئین در غشاء سیتو پلاسمی را عهده دارند، در باکتری های گرم منفی وجود دارد. مقایسه سیستم های متفاوت باکتریائی با یکدیگر پیشنهاد میکند که علیرغم تشابهات بیوژنیک، مکانیستیک و تکاملی، هر یک مستقل از سایرین عمل میکند. از این میان مسیر های اتوترانسپورتری با توجه به سادگی آنها مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند. به نمایش در آوردن(دیسپلی) پروتئین یا پپتیدی با عملکردی متفاوت از پروتئین های سطح سلولی سلول های زنده باکتریائی، چالشی است که دانشمندان و محققین علوم بیوشیمی و بیوتکنولوژی به صورت مداوم با آن روبرو هستند. سیستم اتودیسپلی براساس مکانیسم ترشحی خانواده اتو ترانسپورترها توسعه یافته است. مقاله حاضر به معرفی روش های جدید بیان پروتئین ها به روش اتودیسپلی و بر مبنای روش ترشح اتوترنسپورتر، در سطح سلول های باکتریائی پرداخته و قابلیت های بالقوه مختلف این روش و نیز کاربرد آن در تولید واکسن های نوترکیب جدید را شرح می دهد.
    کلیدواژگان: اتودیسپلی، ترشح پروتئین، سطح سلولی، اتو ترانسپورتر
|
  • R. Jafari Joozani, Gh.A. Moghaddam Page 2
    The objective of this study was to explore the status of bovine leukemia virus infection and to determine the related risk factors in East Azarbaijan province. In this regard blood samples were taken from 624 head of cattle and in meanwhile the specifications of each animal were recorded. The presence of antibodies to the virus was evaluated by serological methods. The results showed that the overall frequency of the disease in the province is 11%. From different type of risk factors; herd size، herd system and age are significantly associated to the frequency of the disease. There is no significant relationship between the breeds (Sarabi & Holstein) and the frequency of the disease.
    Keywords: Bovine leukosis, Risk factors, East Azarbaijan, Holstein, Sarabi
  • A. A. Mohammadpour, Karimi I., Bandari S Page 9
    Ninety six pairs of adrenal glands from Lori – Bakhtiari sheep and goat، aged 6 month to 1 year and 1 – 1. 5 year from borujen abattoir were collected. After collecting the glands and weighting them، some parameters such as: length، wide and thickness of left and right side by caliper device were measured. In histological studies، after tissue preparation and staining with H&E، cortical zones and medullae of glands were recognized and the size of zones with micrometry method were determined. At result، data between left and right adrenal glands and two ages were analyzed and compared by t- student test. There was a significant difference between dimensions of left and right adrenal glands. The mean weight and length of left adrenal gland was greater than right in two animals. Also in aged 6 month to 1 year there was a significant difference between mean length and width of right adrenal glands in two animals. The thickness two and width of left adrenal gland in sheep were larger than goat and the difference was significant (P<0. 05). Histological studies revealed that، there was a significant difference in size of capsule، medulla and these parameters in sheep were greater than goat. By comparing the other parameters between two aged in two animals، there was a significant difference in cortex of left adrenal gland and zona fasiculata in aged 1- 1. 5 years in sheep was larger than aged 6month to 1 years in goat.
    Keywords: Morphology, Histology, Adrenal gland, Sheep, Goat
  • Katauon Fattahi Tari, Hadi Ershad Langeroodi, Issa Golshahi Page 16

    The object of this study was detecting protein and lipid contents on two types on Iranian Oncorhynchus mykiss & Franciscan Oncorhynchus mykiss for detect better samples on quality. In this research two methods were used for determining lipids (suxeleh) and proteins (kajheldal). Results have revealed the lipid contents in Iranian samples were 4. 88، 5. 18 and 5. 96 and in Franciscan samples were 4. 33، 5. 05 and 6. 21 respectivcy. there were not significant difference in Lipid contents (p<0/05). In this study range of Lipid contents were the same in all fishes. Fishes had 5-10. /. middle range of Lipid content. and protein contents in Iranian samples were 19. 26،18. 51،17. 52 respectively and for Franciscan samples in three treatmens 21. 16،21. 05،20. 67 respectively. Protein content had significantly difference in these sampels (Iranian&Franciscan). The survey have in Franciscan Oncorhynchus mykiss the amount of protein is more Iranian Oncorhynchus mykiss، so Franciscan Oncorhynchus mykiss is better than Iranian Oncorhynchus mykiss.

    Keywords: Iranian Oncorhynchus mykiss, Franciscan Oncorhynchus mykiss, Meat quality, Protein, Lipid
  • A. Zamani Moghaddam, H. Tahmasby, M. Adel, A. Kiani Salmi Page 22
    Most birds probably can carry Listeria spp. asymptomatically in their intestines with varying prevalence and can transmit the pathogens to human. The genus-listeria has two pathogenic species namely، L. monocytogenes and L. ivanovii. L. monocytogenes is a well-known cause of abortion، encephalitis and septicaemia in man and animals. L. ivanovii is an animal pathogen and in rare cases cause human infection. Hence، This study was conducted to determine the occurrence of pathogenic L. monocytogenes and L. ivanovii in wild cage birds faeces from Shahrekord. Altogether 103 samples of bird faeces were collected with sterile cotton swabs from different areas of Shahrekord، Iran. Swabs were placed directly into Listeria enrichment broth. Secondly enrichments were streaked on Palcam agar. Then evaluated to detect L. monocytogenes and L. ivanovii by polymerase chain reaction (PCR) method. Neither L. monocytogenes nor L. ivanovii were found in birds of this study. The present result suggested that wild cage birds may have no role in the transmission of L. monocytogenes and L. ivanovii in the region.
    Keywords: Listeria, Wild cage birds, PCR, Septicaemia
  • Noaman, V Page 26
    One hundred and fifty blood samples were prepared from cattle of a region in Isfahan. The extracted DNA from blood cells were analyzed by A. centrale (Amori strain) specific Nested-PCR using primers derived from 16S rRNA gene. All blood smears were negative for A. centrale like structures. The results showed that 2 of total 150 blood samples (1.33%) were A. centrale (Amori strain) positive by specific primers based on 16S rRNA gene. This report is the first molecular detection of A. centrale (Amori strain) from cattle in Iran.
    Keywords: Anaplasma centrale (Amori strain), 16S rRNA gene, Nested, PCR, cattle, Iran
  • M. Azodi, E. Ebrahimi, E. Motaghi, V. Morshedi Page 30
    In aquaculture، fishes might experience periods of food deprivation during pre-harvesting، transporting and sorting. In during starvation، some fish utilize muscle protein as a major energy source and some fish utilize primarily lipids. With respect to vital role of starvation periods on body composition، the current study was carried out for one month in autumn 2010 at research farm of Isfahan University of Technology. After adaptation for three week to experimental conditions، 120 experimental fish، with initial body weight of 39±2. 73 g were randomly distributed in twelve 100 L fiberglass tanks and were subjected to 4 different feeding regimes: C، control (fed four times daily); D1 (5 days starvation); D2 (7 days starvation) and D3 (10 days starvation). At the end of starvation periods، Samples for the analyses of body composition (protein، lipid، moisture and ash) was collected. The results indicated that different starvation periods did not affect moisture، protein and lipid values between the treatments and the control group (P> 0. 05). Ash value varied significantly (P < 0/05) between the control and the fish starved for 7 and 10 days. Also، ash value in the fish starved for 5 and 7 days were significantly lower (P< 0. 05) than the fish starved for 10 days. It could be conclude that during occurrence unpredictable stress such as transporting and sorting، food deprivation could be appropriate method for reducing metabolism in this species، with respect to body composition of rainbow trout were not significantly affected by short-term starvation.
    Keywords: Short, term starvation, Body composition, Rainbow trout, Oncorhynchus mykiss
  • Maryam Khosheghbal, Jamileh Pazooki, Mahmoud Masoumian Page 37
    Parasitic infection of Pampus argenteus was examined from northwest of Qeshm Island. A total of 62 specimens were caught in summer 2008 and winter 2009 by bottom trawl and the specimens were selected randomly in different length classes and immediately deep frozen. All samples were transferred to laboratory، after measuring fish weight and length، parasitological survey implemented by stereo and light microscopes on gills، skin، fins and internal organs. A total of 62 specimens only 55 fish (% 96/7) were infected by monogenean، digenean and nematod parasites. Separated parasites of the fishes are: Monogenea: Bicotyle sp1.، Bicotyle sp2.، Heteromicrocotyla sp.، Digenea: Neolepidapedoides sp. Nematoda: Camallanus sp. All speciemens in this study are reported for the first time in Iran from P. argenteus and Pampus argenteus are introduced as a new host for Heteromicrocotyla sp. and Neolepidapedoides sp.
    Keywords: Persian Gulf, Monogenea, Digenea, Nematoda
  • Masume Nazari, Ebrahim Mirzamohamadi, Amir Rashidi Page 46
    The aims of this research were to estimate of genetic parameters for pre-weaning traits and lamb survival in Iran-black sheep. For this purpose 6344 records for birth weight (BW) and lamb survival (LS) and 5264 records for weaning weight (WW)، average daily gain (ADG) and Kleiber ratio (KR) were available، which collected by Abbasabad Animal Breeding and Rearing Station، over the period from 1984 to 2010. For pre weaning traits only animal model، and for lamb survival animal، sire and threshold model were fitted. Direct heritability for BW، WW، ADG and KR were 0. 05±0. 01، 0. 12±0. 03، 0. 11±0. 03 and 0. 10±0. 03، respectively. Genetic parameters were estimated by using of REML procedures. Akaike’s information criterion (AIC) test was used to choose of the most suitable model. Heritability estimate for lamb survival with animal and sire model was 0. 09±0. 01 and 0. 07±0. 01، which after correction was increased to 0. 22 and 0. 17. Also، the estimation of heritability from threshold model was 0. 21±0. 08. Therefore، underlying heritability obtained from animal and sire models are not deviated from the heritability estimate from the threshold model. The genetic correlation between BW-WW، BW-ADG، BW-KR، BW-SL، WW-ADG، WW-KR and ADG-KR were 0. 98، 0. 99، 0. 64، 0. 96، 0. 99، 0. 31 and 0. 92 respectively.
    Keywords: Common litter effects, Genetic correlation, Heritability, Threshold model
  • R. Pilechian Langroudi Page 55
    Protein secretory systems are found in all living organisms including gram negative bacteria، and eukaryotic cell’s organelles that are derived from these bacteria. Unlike all other living organisms، gram negative bacteria have different protein secretory systems. At least there are four different independent secretory systems، which are responsible to transport the secreted proteins to the milieu or insert them into the bacterial cell surface. Comprising these systems in bacteria suggests that، beside the biogenic، mechanistic and evolutionary similarities، each acting independently. To display a protein or peptide with a distinct function at the surface of a living bacterial cell، is a challenging exercise with constantly increasing impact in many areas of biochemistry and biotechnology. Autodisplay system is developed based on autotransporters. This article introduces autodisplay protein expression based on autotransporters، on the bacterial cell surface، and their different potential applications and also in vaccine production.
    Keywords: Autodisplay, Protein secretion, Cell surface, Autotransporter