فهرست مطالب

مطالعات پیشگیری از جرم - پیاپی 21 (زمستان 1390)

فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم
پیاپی 21 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بهزاد رضوی فرد* صفحه 9
    تشکیل دادگاه های کیفری بین المللی ویژه و یا تاسیس دیوان کیفری بین المللی لاهه نشانه هایی از منظم و هدفمندتر شدن حوزه حقوق بین الملل است. دوری از قواعد عرفی و معاهداتی و دست زدن کشورها به قانون گذاری های جمعی در حوزه حقوق بین الملل کیفری حکایت از وقوع تحولات تازه دارد. از این رو امروزه می توانیم از همه نهادها و ابزارهای کیفری که در حقوق داخلی مورد استفاده و بحث قرار می گیرند، در اینجا نیز سخن بگوییم؛ از جرم، مجرم، کیفر و آیین رسیدگی. کارکردهای کیفر هم به همین ترتیب بخشی از حقوق کیفری بین المللی است که تا به اینجا مبتنی و متاثر از حقوق های کیفری داخلی شکل گرفته و امروز مورد توجه حقوقدانان کیفری و قاضیان بین المللی قرار گرفته است. سخن از کارکردهای سنتی همچون ترس آفرینی و سزادهی در حوزه حقوق بین الملل کمابیش متاثر از مدل ها و فلسفه حقوق کیفری داخلی است اما به نظر کارایی شان به همان اندازه نبوده یا حداقل در نتیجه آن، تردید هست. کارکردهای نوینی همچون مبارزه با بی کیفری و توجه به ترمیم حقوق بزه دیدگان، امروزه در دستور کار قرار گرفته و امید است منجر به تقویت جایگاه حقوق بین الملل کیفری و همچنین تقویت صلح و امنیت بین المللی گردد.
    کلیدواژگان: کیفر، حقوق بین الملل کیفری، کارکرد، کارکرد ارعابی، کارکرد سزادهی، مبارزه با بی کیفری، ترمیم خسارت بزه دیدگان، سنت گرایی، اصلاح و بازپذیری، صلح وآشتی
  • محسن صوفی زمرد* صفحه 39
    چون پیشگیری از جرم تامین کننده امنیت و از مولفه های مهم امنیت انسانی است، به خودی خود دارای وجهه حقوق بشری است؛ اما تاکید بیش از حد پلیس بر تدابیر وضعی، مانند به کارگیری نظارت های ویدئویی به منظور کاهش فرصت ارتکاب جرم، حوزه های عمومی و خصوصی افراد را که مصون از دخالت دولت فرض شده اند، به شدت دست خوش تعرض و تحدید (محدودسازی) قرار خواهد داد. به علاوه، تاکید ویژه پلیس بر مفاهیم نظم و امنیت و ایجاد ثبات و آرامش در جامعه به عنوان اصلی ترین نیاز هر جامعه بشری حریم خصوصی افراد را با چالش های جدی مواجه خواهد ساخت. زیرا نظارت و مراقبت بی مورد پلیس به محدودترشدن آزادی های اساسی و مشروع افراد که لازمه زندگی مصون از تعرض و نیز مشارکت فعال شهروندان در اداره عمومی کشور است منجر خواهد شد. در این مقاله ضمن تبیین مفاهیم حریم خصوصی و گونه های تعرض به آن در نظارت ویدئویی سعی شده است راهکارهایی پیشنهاد شود تا پلیس به موازات پیشگیری از جرم، حریم خصوصی افراد را محترم شمرده و میزان مداخلاتش در این زمینه به مقدار کمینه و در حد ضرورت باشد.
    کلیدواژگان: حریم خصوصی، حقوق بشر، نظارت ویدئویی، پلیس
  • غلامرضا جلالی*، محمدرضا جلالی صفحه 69
    از جمله مشکلات جوامع امروز بحث روان گردی حاصل از مصرف مواد روان گردان است که دامنه ای گسترده تر از زیان های ناشی از مصرف و اعتیاد را در بر می گیرد. رابطه مواد مخدر با بزهکاری یک رابطه علی و معلولی است. بالا رفتن آمار جرایم، طلاق، قتل، خودکشی و سایر بزهکاری ها خبر از بالا رفتن تعداد معتادان و رخنه آن ها در گروه های جوان و نوجوان جامعه می دهد. شناخت جامع و مانع پیامدهای استعمال این مواد و تاثیری که بر شخص مصرف کننده و اطرافیان او می گذارد نقش زیادی بر انتخاب شیوه پیشگیری و چگونگی مبارزه نهادهای حقوقی با مصرف این مواد دارد. این شناخت موجب درک بهتر نظام فکری تدوین کنندگان قانون جزا و ستادهایی چون پیشگیری اجتماعی است تا با جلوگیری از مصرف ناصحیح این مواد، از ارتکاب جرایم مرتبط با آن پیشگیری شود. برای دست یابی به این شناخت می توان از روش های تحقیق در جرم شناسی استفاده نمود. برای همین منظور، جرم شناس به بررسی عواقب و نتایج یک رفتار می پردازد، نتایجی که ممکن است خود آن هم یک انحراف یا یک رفتار مجرمانه باشد. ما نیز در این مقاله به این موضوع پرداختیم و با توجه به آثار مواد روان گردان نه تنها بر جسم بلکه بر روان آدمی، جرایم بعدی حاصل از مصرف روان گردان ها (روان گردی)، را بررسی نمودیم و سرانجام به این نتیجه خواهیم رسید که با سرلوحه قراردادن چنین هدفی، می توان به اهداف بسیاری رسید.
    کلیدواژگان: انحراف، پیشگیری، جرم شناسی، روان گردان، روان گردی
  • امیر حمزه سالارزایی*، فاطمه جان جان صفحه 99
    بررسی تدابیر قرآن کریم در ارتباط با پیشگیری و مقابله با جرایم، تحت عنوان سیاست جنایی اسلام موضوع این مقاله است که با بیان توصیفی و تحلیلی، حول مبانی قرآنی این سیاست بحث می کند و مشخص می کند که راهکار اسلام در مقابله با جرایم تنها شیوه تقابلی، مجازات و برخورد با مجرم بعد از وقوع جرم نیست؛ بلکه منطقه وسیعی از عملکرد افراد در حوزه شخصی و اجتماعی را شامل می شود و در طرح ریزی این سیاست، به انسانیت انسان و تربیت و اصلاح او توجه بیشتری شده است زیرا برنامه اسلام، سعادت تمام بشریت است و مشخصه این سیاست را می توان کارآمد بودن آن در تمام اعصار دانست. چگونگی این امر وابسته به حفظ و تحکیم مصالح فرد و اجتماع مطابق با مقتضیات زمان و مکان است.
    کلیدواژگان: سیاست جنایی، مصالح و مفاسد، اصلاح، پیشگیری، مجازات
  • فرزانه مرادی صفحه 119
    در بحث پیشگیری از جرم، رابطه مسکن و جرم را از دو جهت می توان مورد توجه قرار داد:1-رابطه مسکن بزه دیده و جرم که موضوع بررسی «پیشگیری وضعی» است و در بحث «طراحی محیطی» به آن پرداخته می شود.
    2-رابطه مسکن بزهکار و جرم که موضوع بررسی «پیشگیری اجتماعی» است و موضوع مورد نظر در این مقاله است.
    به نظر می رسد با توجه به تاثیر محیط در رفتار انسان مسکن فرد به عنوان جزئی از محیط اجتناب ناپذیر، نمی تواند در رفتار او به طور کلی و ارتکاب رفتار مجرمانه از سوی او به طورخاص، بی تاثیر باشد. در مورد چگونگی تاثیر «مسکن» بزهکار در ارتکاب جرم از سوی او باید گفت که عامل مسکن نامناسب باعث ایجاد یا فعال کردن برخی عوامل موثر در جرم می شود، چنان که مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها با فعال کردن عامل تقلید پذیری و یادگیری رفتار مجرمانه، خانه های نمور و کثیف به دلیل تمایل فرد به گذراندن وقت بیشتر در خارج از خانه، با فعال کردن عامل نداشتن خانواده منسجم و تاثیر هم نشینی های بد، خانه های فاقد تهویه مناسب با افزایش نقش آلودگی در ارتکاب اعمال نا بهنجار و... در ارتکاب جرم موثر خواهند بود. علاوه بر آن ها مسکن نامناسب با ایجاد احساس فقر در وجود فرد و تمایل او به بهتر کردن اوضاع، تاثیر فقر در رفتار مجرمانه را افزایش داده، باعث ارتکاب چنین رفتاری خواهد شد.
    کلیدواژگان: محیط، مسکن بزهکار، رفتار مجرمانه
  • ابراهیم رجبی* صفحه 135
    بی تردید، حضور اجتماعی فزاینده زنان از یک سو موجب گونه گون شدن بزهکاری و بزه دیدگی آنان و از سوی دیگر سبب ورودشان به پهنه فعالیت ها و شغل های پلیسی – کیفری – قضایی شده است. امروزه، منزلت انسانی افراد – به ویژه حیثیت انسانی زنان و کودکان – در حقوق وضع شده داخلی و بین المللی جایگاه رفیعی دارد؛ چنان که پای بندی دولت ها به قواعد ضامن این منزلت، معیاری برای سنجش میزان اعتقاد قانونی – عملی آن ها به این مقوله در گستره داخلی و جهانی است.
    بر این اساس قانون گذار کیفری برای حمایت از منزلت انسانی افراد به طورکلی و بزه دیدگان و بزهکاران در فرایند کیفری به طورخاص از ساز و کارهای شکلی و ماهوی حقوق کیفری استفاده می کند. گفتنی است، با توجه به این که بخش مهمی از جرایم مواد مخدر و روان گردان را زنان انجام می دهند و به لحاظ الزامات شرعی و قانونی برای مقابله با این دسته از مجرمین نقش پلیس زن درخور توجه است؛ بدین سان، الزامی کردن حضور افسران زن در اجرای برخی از وظایف محول شده به پلیس به ویژه بازجویی و تحقیق از زنان و دختران بزه دیده و مجرم، دستگیری و تفتیش بدنی زنان – به ویژه در مورد مواد مخدر جاسازی شده -نقل و انتقال و امور نگهبانی زنان بازداشت شده و حمایت از زنان وکودکان بزه دیده تبیین می شود.
    کلیدواژگان: پلیس زن، حقوق شهروندی، مواد مخدر و روان گردان، کرامت مداری، دادرسی عادلانه
  • سوزان استون، کریستین پیپر ترجمه: فیروز محمودی جانکی*، رسول عابد صفحه 159
    مقاله حاضر، ترجمه فصل اول کتاب کیفردهی و مجازات از دو نویسنده انگلیسی به نام های سوزان استون، استاد حقوق و کریستین پیپر، استاد تمام حقوق دانشگاه برونل انگلیس است. نویسندگان در این کتاب به بررسی مبانی و نظریه های توجیه گر مجازات می پردازند. فصل اول این کتاب درباره کیفرشناسی نوین یا سیاست عوام گرایی در کیفر است. فصل های دیگر این کتاب به بررسی نظریه سزادهی و بازدارندگی می پردازند. فصل دوازده آن درباره نظریه بازدارندگی و مدیریت خطر است که سیاست های نوین کیفرشناسی در تحمیل کیفر است. همچنین برخی از فصل های این کتاب به موضوع نظریه فایده گرایی و عدالت ترمیمی می پردازند. گفتنی است که نظریه های موجود در این کتاب، وابسته به نظام کیفری خاصی نیست و مبتنی بر اصول کلی است. با این وجود، مقررات و مثال هایی که برای فهم نظریه ها به کار رفته، بیشتر درباره کشور انگلیس است.
    فصل اول این کتاب که در قالب یک مقاله به زبان فارسی ترجمه شده و پیش روی شما قرار دارد، درباره کیفرشناسی نوین است. کیفرشناسی شاخه ای از علوم جنایی است که درباره توجیه کیفر و انواع آن بحث می کند. توجیه مجازات در کیفرشناسی و چرایی تحمیل آن بر مجرم مبتنی بر نظریه های علمی از جمله اصلاح و درمان یا بیمار بودن مجرم است که هر یک آزمون خود در دوره های مختلف کیفری را پس داده اند. کیفرشناسی نوین، به عنوان نظریه نوین توجیه گر مجازات، دچار گسست معرفت شناختی از نظریه های علمی شده است. به این معنا که در کیفرشناسی نوین، نظام های کیفری به سوی استفاده گسترده از مجازات پیش می روند و با سرکوب گری از راه کیفر، سعی در به دست آوردن رضایت عمومی مردم دارند؛ شیوه های سرکوب گرانه غیر علمی که در عین آسان بودن کاررفت آن، به عنوان ابزار مناسبی برای فریب عوام به کار می رود. مردمی که از کیفر علمی و آثار آن و همچنین آمار جرایم، اطلاعاتی ندارند.
|
  • Behzad Razavi Fard* Page 9
    The formation of special international Criminal courts or the establishment of the international Criminal court of the Hague are signs of the fact that the field of international law is getting more disciplined and goal oriented. Avoiding customary and conventional rules and resorting to collective legislations by many countries in the field of international Criminal law indicate that new developments are taking place. Therefore, today we can also speak here about all of the Criminal institutions and instruments which are used and discussed in domestic law; about crime, criminal and procedural law. In the same manner, the functions of retribution are also a part of international Criminal law which have been shaped so far on the basis, and under the influence, of domestic Criminal laws and have become the focus of the attention of international Criminal jurists and judges. The discussion about traditional functions such as terrorizing and retribution in the field of international law is still influenced by the models and philosophy of domestic Criminal law. However, their efficiency does not seem to be the same, or at least are in doubt. Nowadays, novel functions like fighting against the lack of retribution and attention to the compensating of the rights of the victims of crime have been put on the agenda and will hopefully lead to the strengthening of the role of international Criminal law as well as the reinforcement of international peace and security.
    Keywords: Punishment, International Criminal law, Deterrent function, Retributory function, Fighting against the escape of Punishment, Compensating damage of the victims of crime, Traditionalism, Correction, rehabilitation, Peace, reconciliation
  • Mohsen Soufi Zomorod* Page 39
    Crime prevention has its own human right aspects since it brings security and human security. The police emphasis on situational counsels, such as using surveillance cameras in order to reduce crime commission, may bring threats and invasions to the people’s privacy. In addition, too much emphasis on rhythm and security on behalf of the police could encounter the people’s privacy with serious challenges; Because this surveillance may restrict the legal freedoms. In this paper, regarding the definition of privacy and assaults to the privacy through surveillance cameras, mechanisms are offered in order to respect the people’s privacy along with crime prevention.
    Keywords: Privacy, Human Rights, Surveillance, Police
  • Gholamreza Jalali*, Mohammadreza Jalali Page 69
    Today, one of the most common problems of the societies is the usage of narcotic and drugs and its consequences. There is a causal relationship between drugs and delinquency. The increment of crimes, divorce, murder, suicide and other crimes is a consequence of addicts and their penetration in other juvenile societies. Being aware of the consequences of using drugs and its effects on the consumer and others affects the choice of prevention. This knowledge helps the Criminal law legislators to prevent drugs abuse and its subsequent results. In order to achieve this goal, criminology investigation methods could be used. So, the criminologist studies the consequences of criminal behaviors which could be a deviation or criminal behavior itself. Regarding the effects of drugs on the human body and esprit, next crimes as consequences of drugs usage are discussed in this paper.
    Keywords: Deviation, Prevention, Criminology, Narcotics
  • Amir Hamzeh Salarzaei*, Fatemeh Janjan Page 99
    The policies of holly Quran about crime prevention in the name of Islam criminal policy and a descriptive analysis of this policy is presented in this paper. It is believed that the criminal punishment after the crime commission is not the only solution for the problem. Also, Islam involves a wide range of people’s functions in personal and social regions. For planning such policy, humanity and correction in of high attention. Islam programs bring bliss to the human and the specifications of such policies are its efficiency during all eras. This issue is related to the preservation of individuals and society expedient with time and place.
    Keywords: Criminal Policy, Expedient, Correction, Prevention, Punishment
  • Farzaneh Moradi* Page 119
    The relationship between housing and crime could be discussed with two aspects of crime prevention:1-The relationship between the house of victim and crime that could be categorized in “situational prevention” and is discussed in environmental planning.2- The relationship between the house of criminal and the crime that could be categoriazed in “social prevention” and is discussed in this paper. It is assumed that the person’s house as a part of inevitable environment could affect his/her criminal and total behavior. Inappropriate house may cause or activate some factors affecting the crime. For instance, imitative apartments, ugly and dirty houses with their discouragement, the lack of a unit family, the effect of bad mates, and the lack of good air condition could be effective in crime commission. In addition, bad house inspires a sense of poverty in person and his/her tendency for improving the situation causes such behaviors.
    Keywords: Environment, Criminal House, Criminal Behavior
  • Ebrahim Rajabi * Page 135
    Undoubtedly, the women’s social activities and attendance have caused different crimes. As a result, women have become engaged with many policing and Criminal jobs. Today, the people’s altitude, especially women and children, is of high importance both in domestic ant international aspects. The governments’ attention toward the laws that guarantee these issues is a measure of their lawful belief domestically and internationally.Therefore, the Criminal legislator uses Criminal law mechanisms in order to protect the human altitude. Since a big part of Narcotic and Drug Crimes are committed by the women, the role of policewoman is critical in order to encounter such criminals. So, the role of police woman in criminal and victim inspections, arresting and physical detection, transportation and guarding the arrested women is discussed.
    Keywords: Policewoman, Citizen Rights, Narcotic, Drugs