فهرست مطالب

بورس اوراق بهادار - پیاپی 19 (پاییز 1391)

فصلنامه بورس اوراق بهادار
پیاپی 19 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حبیب مروت صفحه 5
    تشخیص فرایند حاکم بر بازدهی های بازار سهام به منظور اخذ تصمیم بهینه و کاهش هزینه ریسک اهمیت فراوانی برای سرمایه گذاران و سیاست گذاران مالی دارد. در این تحقیق تلاش شده است تا با استفاده از بازدهی های روزانه بازار سهام تهران وجود حافظه بلندمدت، ساختار فراکتالی و پایداری در این شاخص بررسی شود. به منظور آزمون فرضیه بازار فراکتالی در بازار سهام تهران با استفاده از سه روش تحلیل R/S کلاسیک، تحلیل R/S اصلاح شده و مدل ARFIMA نمای هرست برآورد شد. با وجود اینکه در هر سه روش فرض صفر مبنی بر کارایی بازار در برابر فرض وجود حافظه بلندمدت و پایداری در داده ها رد شد، اما از آنجائی که نتایج تحلیل R/S در صورت وجود همبستگی های کوتاه-مدت دارای تورش می باشد بعد از رفع همبستگی های کوتاه مدت با استفاده از مدل ARMA، مشخص شد که بازدهی های روزانه سهام تهران دارای حافظه بلندمدت، ساختار فراکتالی و پایدار نمی باشند بلکه دارای حافظه کوتاه مدت می باشند. از آنجائی که روش R/S نمای هرست را بیش از حد برآورد می کند از شبیه سازی مونت کارلو برای تعیین مقادیر بحرانی آماره آزمون استفاده شد
    کلیدواژگان: نمای هرست، تحلیل R، S، ARFIMA، مونت کارلو
  • پرویز پیری صفحه 27
    تغییرات قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تاثیر متغیرهای مختلفی است که بعضا فراتر از سطح شرکت ها و حتی بازار است. بسیاری از نظریه پردازان بازارهای مالی معتقدند با استفاده از نماگرهای ساختاری بازار می توان تغییرات قیمت سهام را پیش بینی کرده و از آنها در تصمیم گیری استفاده کرد. در این مقاله، اثر محرک های ساختاری بازار (شامل عمق، حجم، روند بازار و اندازه شرکت) بر قیمت سهام در شرکت پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از داده های ماهیانه بین سال-های 1389- 1379، مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور با بهره گیری از روش تجزیه و تحلیل رگرسیونی و الگوی داده های ترکیبی و آزمون های تشخیصی دیکی فولر تعمیم یافته، فیلیپس پرون و فیشر و آماره هایF و t، آزمون فرضیه های تحقیق انجام شده است. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که متغیرهای عمق بازار، اندازه شرکت ها و روند کلی بازار، با تغییرات قیمت سهام دارای رابطه معنی دار بوده و در مدل تخمینی وارد شده اند. به علاوه نتایج حاصل از مطالعه ادبیات موضوعی حاکی از آن است که یافته مذکور، با نتایج حاصل از برخی تحقیقات انجام شده در جهان همخوانی دارد.
    کلیدواژگان: محرک های ساختاری، عمق بازار، اندازه، حجم و روند بازار
  • یحیی حساس یگانه، اعظم ولی زاده لاریجانی، امیر محمدی صفحه 43
    تحقیقات گذشته بیان کرده اند که تخصص صنعت حسابرس موجب بهبود کیفیت حسابرسی می گردد و این بهبود محتوای اطلاعاتی اقلام تعهدی و به خصوص جزء اختیاری آن را افزایش می دهد. از این رو تعداد 117 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در طی دوره زمانی 1380 الی 1389، به منظور بررسی این موضوع مورد آزمون قرار گرفتند. در این تحقیق، ضریب واکنش سود در شرکت هایی که توسط حسابرسان متخصص صنعت، رسیدگی شده اند با شرکت هایی که توسط حسابرسان متخصص صنعت رسیدگی نشده اند، مورد مقایسه قرار گرفت. در این تحقیق از رویکرد سهم بازار به منظور تعیین حسابرس متخصص صنعت بهره گرفته شده است. نتیجه این تحقیق نشان داد که بین محتوای اطلاعاتی اجزای تعهدی و نقدی سود در شرکت های با حسابرس متخصص صنعت نسبت به دیگر شرکت ها تفاوت معنی داری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: تخصص صنعت، اقلام تعهدی اختیاری، ضریب واکنش سود، کیفیت حسابرسی، کیفیت سود
  • احمد احمدپور، سحر اجاغ، مریم اکبریان فرد، حامد آراد صفحه 65
    در فضای رقابتی کسب و کار امروز، تلاش برای تصاحب بازار و جریان رقابت پیرامون آن، رفتارهای مشارکت کنندگان بازار را تحت تاثیر قرار داده است. عوامل و راهبردهای مختلفی برای تعیین سهم بازار در این محیط رقابتی استفاده می شود تا شرکت ها را با فرصت های رشد بهتری رو به رو سازد. از طرفی تداوم حیات اقتصادی مستلزم تلاش جهت بدست آوردن سهم بیشتری از بازار تولید و فروش است که این موضوع بر افزایش درآمد شرکت ها و تغییرات در بازده حقوق صاحبان سهام بی اثر نیست. در بیشتر بررسی ها، عامل فروش شرکت در مقایسه با رقبا به عنوان مهمترین عامل در تعیین سهم بازار تعیین شده است. طبیعتا کسب سهم بیشتری از بازار فروش مستلزم بکارگیری استراتژی های برتر است. در بررسی حاضر اثرات تغییر در سهم بازار شرکت بر بازده حقوق صاحبان سهام با توجه به فاکتورهای قیمت و عامل قدرت (مومنتوم) مطرح شده توسط کارهارت مابین سال های 1383 الی 1387 برای 87 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان می دهد که بازده حقوق صاحبان سهام فعلی و آتی تحت تاثیر تغییرات در سهم بازار است اما علی رغم برقراری رابطه مزبور، در بازه ای سه ساله، رابطه میان متغیرها پایدار نبود و با گذشت زمان (بیش از دو دوره مالی) عملکرد فعلی تاثیر کمتری در عملکرد آتی داشت که نشان دهنده نوسانات بازار سرمایه و تغییرات ناگهانی سهم بازار است. بررسی نشان می دهد که ارزش گذاری درآمدهای فعلی، با تغییرات در سهم بازار در مدل مبتنی بر بازده اضافی غیر عادی، رابطه دارد و بر اساس مدل مبتنی بر قیمت نیز برقراری این رابطه تایید گردید، اما آثار قیمت سهام نتایج قابل اعتمادتری را در اختیار قرار می دهد که گویای اثرگذاری تغییرات سهم بازار بر قیمت است.
    کلیدواژگان: سهم بازار، عامل قدرت، بازده حقوق صاحبان سهام، فروش، فرصت های رشد شرکت
  • عادل آذر، علی صالح آبادی، حامد تاجمیر ریاحی صفحه 85
    نهادهای مالی با توجه به اهمیت آن در گسترش و پیشرفت بازار سرمایه از اهمیت خاصی برخوردارند. با توجه به ماهیت خدماتی بودن این موسسات به خصوص کارگزاری ها، معیارها و روش های رتبه بندی بر اساس ویژگی های مختلف آنها از میزان سرمایه تا قابلیتهای فناوری اطلاعات مدنظر واقع شده است. شرکت های کارگزاری از جمله مهمترین نهادهای مالی در بازار سرمایه به حساب می آیند. ارائه شاخص های عملکرد حرفه ای برای این شرکت ها بر اساس معیارهای مطرح در ادبیات مالی اسلامی امری ضروری در جهت هر چه کاراتر کردن بازار سرمایه ایران به شمار می رود. در این مقاله با استفاده از ادبیات موضوع مالی اسلامی در کشورهای دیگر در مورد شاخص های عملکردی نهادهای خدماتی مالی اسلامی و نظرسنجی از صاحب نظران بازار سرمایه ایران شاخص های عملکرد حرفه ای استخراج و بر اساس آن شرکت های کارگزاری با استفاده از مدل های BCC، CCR و AP رتبه بندی شدند. در این مقاله مشخص شده است که کارگزاری ها از سه بعد مطرح در ادبیات مالی اسلامی قابل بررسی هستند و هر کدام از ابعاد طبق نظر خبرگان دارای شاخص های عملکردی متفاوتی است. بازده به مقیاس کارگزاری ها بر اساس نتایج بدست آمده ثابت و حدود نیمی از کارگزاری ها بر روی مرز کارا قرار دارند.
    کلیدواژگان: رتبه بندی، معیارهای مالی اسلامی، تحلیل پوششی داده ها، شرکت های کارگزاری
  • سید عباس هاشمی، نوید خالقی * صفحه 105

    پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین محافظه کاری با دقت و دفعات پیش بینی سود می پردازد. به منظور دستیابی به این هدف، دو فرضیه تدوین شده و جهت آزمون این فرضیه ها، نمونه ای از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1381 لغایت 1387 انتخاب گردید. همچنین در این پژوهش به منظور اندازه گیری محافظه کاری از معیار مبتنی بر اقلام تعهدی و BTM و برای آزمون فرضیه ها از روش رگرسیون خطی چند متغیره و مدل داده های ترکیبی استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین محافظه کاری حسابداری و دفعات پیش بینی سود رابطه معکوس وجود دارد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که با افزایش میزان محافظه کاری، دفعات پیش بینی سود کاهش می یابد. لکن در خصوص وجود رابطه بین محافظه کاری و دقت پیش بینی سود، شواهدی یافت نشد.

    کلیدواژگان: محافظه کاری، پیش بینی سود، ارزش بازار شرکت و عدم تقارن اطلاعاتی
  • زینب فلاح تفتی صفحه 119
    خصوصی سازی بنگاه ها و شرکت های دولتی در دو اسلوب کلی، خصوصی سازی همراه با واگذاری مالکیت شرکت ها و خصوصی سازی بدون واگذاری مالکیت در کشورهای مختلف جهان اجرایی گردیده است. طرح توزیع سهام عدالت به عنوان طریقه ای از خصوصی سازی همراه با واگذاری مالکیت با هدف توانمند سازی مردم کم برخوردار و توزیع ثروت در جامعه، خیل عظیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده است. سیاست خصوصی سازی بنگاه ها و شرکت های دولتی در قالب طرح توزیع سهام عدالت زمانی می تواند به اهداف مقرر قانونی خود چون تامین عدالت اجتماعی بیانجامد که دارندگان سهام عدالت بتوانند حقوق خویش را به صورت کامل استیفا نمایند؛ امری که جز در سایه آشنایی دارندگان سهام با حقوق مالی و همچنین حقوق غیرمالی ایشان محقق نمی گردد. از طرف دیگر، ورود برخی شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس اوراق بهادار و پذیرش تعدادی در فرابورس دغدغه متولیان بازار سرمایه را برای بسط فرهنگ سهامداری میان این قشر از سهامدارن را دو چندان نموده است. بنابراین ضمن بررسی مقررات حاکم بر بازار سرمایه درخصوص شرکت های سرمایه گذاری استانی به بررسی ضوابط حاکم بر شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی می پردازیم. در این مقاله علاوه بر تبیین حقوق مالی دارنده سهام عدالت چون حق انتقال سهام، حق دریافت سود، حق دریافت حقوق و مطالبات با لغو عضویت و... همچنین حقوق غیر مالی چون حق عضویت، حق اخذ تصمیمات برای اداره شرکت و حق نظارت به ارائه راهکاری متقن جهت حل مسائل و مشکلات دارندگان سهام عدالت می پردازیم.
    کلیدواژگان: سهام عدالت، شرکت سرمایه گذاری استانی، شرکت تعاونی عدالت شهرستانی، بازار سرمایه، حقوق مالی و غیرمالی
|
  • Habib Morovat Page 5
    In this article, we test Fractal Market Hypothesis (FMH) using the daily returns in Tehran Stock Exchange. We estimated Hurst exponent using three approaches such as classic R/S analysis, modified R/S analysis and ARFIMA model. Without removing short term dependencies in returns, we rejected null hypothesis (Efficient Market Hypothesis), but after removing the short-term dependencies using ARMA model, we found that there is no long-term dependencies, fractal structure and persistence in returns. The R/S analysis overestimates the Hurst exponent; so, for determining critical values of testing statistics we used Monte Carlo simulation.
    Keywords: Hurst Exponent, R, S Analysis, ARFIMA, Monte Carlo
  • Parviz Piry Page 27
    The variation of stock prices in capital market is influenced by many factors which are beyond firms, market and investors control. Many of stock market theorists believe that the fluctuation of stock prices can be predicted by market drivers and indicators. This paper examines the effects and the relationship of "structural indicators" on stock price variation of Tehran Stock Exchange (TSE) companies with using monthly data from 2000 until 2011. We applied multiple regression method with using panel data (t and F tests) to test research hypothesis. Our research show that: there are meaningful relationship between market depth, firm size and market trend with stock price variations. Our findings are consistent with some previous studies around the world.
    Keywords: Structural Factors, Market depth, Firm Size, Market Trend, Market Volume
  • Yahya Hassa Yeganeh, Azam Valizadeh Larijani, Amir Mohamadi Page 43
    Prior studies suggested auditor's industry specialization results in improving audit quality. This improvement increases accruals, information content with emphasis on its discretionary portion. Thus, 117 listed companies in Tehran Stock Exchange during 1380 to 1385 were tested to investigate this subject. This study compared earnings response coefficient in companies audited by industry specialist auditors with this scale in other companies. Also, this study used from market portion approach for indentifying industry specialist auditor. The result showed that there is no significant difference between the information content of earning discretionary accrual portion in companies with specialist auditor and other companies.
    Keywords: Industry Specialization, Discretionary Accrual Items, Earnings Response Coefficient, Audit Quality, Earning Quality
  • Ahmad Ahmadpour, Sahar Ojagh, Maryam Akbaryanfard, Hamed Arad Page 65
    In competition environment, the perpetuity of economic life entails of effort for acquiring greater share of market that is not ineffective of increasing in firms earning and changes in return on equity. In most researches, the sale of firm in comparison with other competitors is considered as the main factor to determine the market share and achieving more share of sale market in comparison with scope of competitor’s sale is entailed to use the prevalent strategies. In these research effects of change in firm's market share on return on equity is studied considering the price and momentum factors between 2004 to 2008 for 87 accepted firms in Tehran stock exchange. The result show that the current and future return on equity is affected by change in market share, but nevertheless of remain of that relation in 3 years, research variables has not enough predictability and with pass of time (more 2 financial periods) current performance has small effect in future performance that communicative of swings in capital market and sudden change in market share. Research show that valuation of current earnings with market share changes in regression model based on abnormal excess return, and based on regression model based on price that relation in conformed, but the stock price effects has trusty result that show effecting market share on price.
    Keywords: Market Share, Momentum Factor, Return on Equity, Sale, Growth Opportunities
  • Adel Azar, Ali Salehabadi, Hamed Tajmir Riyahi Page 85
    Brokerage firm are considered as one of the most important financial institutions in the capital market. Identifying professional performance indicators of these firm based on Islamic criteria is necessary to make the capital market in Iran, more efficient. In this study, using the literature of Islamic finance in other countries about the performance indicators of financial service institutions, and the view point of Iranian capital market experts, the professional performance indices based on Islamic criteria are elicited and brokerage firm are evaluated using Data Envelopment Analysis, which is one of the nonparametric methods. It should be mentioned that the models of BCC, CCR and AP, that are the basic models in DEA, were used in this study. This study has identified three Islamic dimensions of brokerage firms, namely, social responsibility, transparency and legitimacy of an organization such that, according to expert's view, all of them have different performance indicators. Results of rhis study revealed that brokers have the constant returns to scale.
    Keywords: Ranking, Islamic Finance Criteria, Data Envelopment Analysis, Brokerage firms
  • Seyed Abbas Hashemi, Navid Khaleghi Page 105

    The purpose of the present study is to investigate the relationship between conservatism and the Specificity and Frequency of Earnings Forecasts. To do this, two hypotheses were specified. To test hypotheses, a sample was selected among the listed companies in Tehran stock exchange (TSE) during 1381-1387(2002-2008). Also, to measure conservatism, the measure of accruals and BTM based was used and the method of multivariate linear regression and the model of panel data were applied. The results showed that, there is a negative relationship between accounting conservatism and Frequency of Earnings Forecasts. Therefore, it could be concluded that when the rate of accounting conservatism increases, Frequency of Earnings Forecasts decreases. But as far as the relationship between accounting conservatism and the Specificity of Earnings Forecasts is concerned, no evidence was found.

    Keywords: Conservatism, Management Earnings Forecast, Market Value of Company, Information Asymmetry
  • Zeinab Falah Tafti Page 119
    The plan of justice share aimed at empowering the deprived people and distributing wealth in the form of cooperative companies has covered the large number of the population in our country. The Policy of development through the formation of cooperative sector companies can obtain high goals of cooperation in countries such as poverty reduction and social justice, when the justice share holders can achieve their rights; something that only holders of shares in the shadow of familiarity with the financial rights and non-financial rights but there are some problems in the ways of achieving of their right. This paper reviews and explains the financial rights of the holder such as the right to transfer shares of justice shares, the right to receive benefits, the rights to cancel the membership and non-financial rights as well as membership fees, the right of decisions for the right to monitor corporate governance through litigation with the Chamber and the Ministry of Cooperatives to provide a mechanism for solving problems of stock holders.
    Keywords: Justice Shares, Equity, Justice County Cooperative Company, Financial Fights, Non, financial rights