فهرست مطالب

مدیریت تولید و عملیات - سال سوم شماره 2 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1391)

مجله مدیریت تولید و عملیات
سال سوم شماره 2 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی محتشمی، لعیا الفت صفحه 1
    یکی از دغدغه های مهم برای تصمیم گیرندگان هر سازمان تولیدی، تصمیم گیری در مورد خرید قطعات (برون سپاری) و یا ساخت قطعات توسط کارخانه است که موضوع بحث بسیاری از مطالعات تا کنون بوده است. به این منظور این پژوهش سعی بر آن دارد تا به ارائه یک روش شناسی مناسب جهت حل این مسئله بپردازد. روش شناسی مطالعه حاضر توانایی بررسی تصمیم ساخت یا خرید را در حالت عدم قطعیت در برداشته و جهت این منظور از تحلیل شبیه سازی و رویکرد منطق فازی بهره می برد. این مطالعه به ارایه یک روش TOPSIS گروهی جدید می پردازد که این روش توسعه یافته روش های پیشین می باشد ضمن این که برای استفاده از شبیه سازی، روش پیشنهادی این مطالعه قابلیت بررسی خطوط تولیدی با زمان های تصادفی که از توابع توزیع عمومی پیروی می کنند را دارا می باشد. به عبارت دیگر روش پیشنهادی این مطالعه این امکان را فراهم می آورد که زمان پردازش ماشین ها، زمان های بین خرابی ماشین ها و زمان های تعمیر ماشین ها از توابع توزیع عمومی (نرمال، یکنواخت، گاما و. .. ) پیروی کنند، نه صرفا زمان های قطعی یا نمایی. روش شناسی حاضر تنها به ارایه راه کار ساخت یا خرید قطعات نمی پردازد، بلکه در مورد قطعاتی که ساخت آنها از چندین مرحله تشکیل شده و چندین تامین کننده، قادر به تامین آن می باشند، به ارایه راه حل مطلوب در مورد درجه ساخت توسط کارخانه (از برون سپاری کامل تا ساخت کامل) و انتخاب تامین کننده مناسب (در صورت خرید) می پردازد.
    کلیدواژگان: ساخت، خرید، سیستم های صف، شبیه سازی، تصمیم گیری های چند معیاره، منطق فازی
  • علی مروتی شریف آبادی، سید عبدالعزیز یونسی فر، حسین آقاباقری، محمدکاظم کشورشاهی صفحه 23
    مدیریت و اداره صحیح چالش های پیش روی سازمان ها، از مهمترین آرمان هایی است که هدفش برخورد موفقیت آمیز با تغییرات محیطی مداوم، پویا و غیر قابل پیش بینی است و سازمانی چابک شناخته می شود که بتواند چنین مدیریتی داشته باشد. در این پژوهش، پرسشنامه ای بر اساس معیارها، زیرمعیارها و مولفه های چابکی طراحی و با استفاده از تکنیک FAI به سنجش میزان چابکی بخش های مختلف فولاد آلیاژی یزد پرداخته شد. سپس برای مقایسه و رتبه بندی واحدها از تکنیک اینتروال فازی الکتره استفاده شد. شایان ذکر است که این ارزیابی در یک محیط فازی انجام گرفت. در نهایت، برای پیدا شدن موانع چابکی هر کدام از واحدها، یک ماتریس چهاربعدی پیشنهاد شد که از طریق آن نقاط ضعف و قوت آنها شناسایی و استراتژی های مناسب برای برنامه ریزی و تصمیم گیری در بخش های مختلف ارائه شد.
    کلیدواژگان: سیستم تولید چابک (AMS)، رویکرد فازی، شاخص فازی چابکی (FAI)، روش های MCDM، تکنیک INTERVAL FUZZY ELECTRE
  • هادی مختاری، عیسی نخعی کمال آبادی*، سید حسام الدین ذگردی صفحه 41

    در این تحقیق، مساله زمانبندی تولید سفارش های یک سازنده، با معیار کمینه سازی زمان بیکاری ماشین ها، مدل سازی شده و سپس یک رویکردی تحلیلی به منظور حل آن طراحی شد. در مساله پیشنهادی، تولیدکننده تعدادی سفارش را در ابتدای افق برنامه ریزی از مشتریان دریافت می نماید، که هر کدام از آنها به دو مرحله عملیات مجزا برای تکمیل نیاز دارند. در راستای کاهش هزینه موجودی هنگام ساخت، محدودیت عدم انتظار بین عملیات بین دو مرحله تولیدی لحاظ شده است. پس از اثبات معادل بودن زمانبندی ناشی از کمینه سازی زمان کل بیکاری ماشین ها، با زمانبندی حاصل از معیار حداکثر زمان تکمیل کارها، مفهومی با عنوان «زوج سفارش» تعریف، و الگوریتمی به منظور تعیین زوج سفارش های بهینه بر مبنای مدل مساله تخصیص متقارن ارائه شد. بر اساس زوج سفارش های تشکیل شده، کران بالایی بر مبنای سهم کل زوج سفارش های از زمان کل بیکاری ماشین ها استخراج شد. همچنین حالات مختلف بهبود کران بالای توسعه داده شده، در 12 وضعیت بالقوه که در تعیین توالی دو زوج سفارش ممکن است، بررسی و میزان بهبود کران بالا، در هر حالت اثبات شد. در نهایت، یک الگوریتم حل ابتکاری، بر اساس نتایج حاصل از بهبودهای زوجی توسعه داده شد و همچنین، یک مثال عددی در راستای اثبات کابرد رویکرد پیشنهادی بررسی و تحلیل شد.

    کلیدواژگان: زمانبندی سفارش ها، رویکرد حل تحلیلی، کران بالا، مساله تخصیص متقارن
  • مهشید آبادیان، سیدمحمود زنجیرچی، میرمحمد اسعدی صفحه 59
    خدمات تکنولوژی DSL امروزه به عنوان یکی از کلیدی ترین روش های دسترسی سریع به اطلاعات در اینترنت مورد توجه بخش بزرگی از جامعه قرار گرفته است. هدف این تحقیق، ارائه متدولوژی نوینی با رویکرد تحلیل شکست و آثار آن و تحلیل پوششی داده های فازی است که به شناسایی آیتم های شکست کیفیت خدمات DSLمی پردازد. کاربرد تکنیک تحلیل شکست در خدمات بدین شکل از نوآوری های تحقیق حاضر است. باتوجه به ابهام ارزیابی توسط خبرگان، ازتئوری فازی در این تحقیق بهره گرفته شده است. بدین منظور، موارد خطا در حوزه DSL یکی از مراکز ارائه دهنده اینترنت شناسایی و با استفاده از معیار اولویت ریسک در حالت ریسک افزاینده ارزیابی شد. در نهایت، بر اساس رتبه بندی انجام شده مهمترین خطاها شناسایی می شوند. رتبه بندی آیتم های شکست نشان دهنده این نکته بود که افت سرعت خط به علت اوج ترافیک، پهنای باند محدود شرکت زیرساخت و یا به علت ویروسی بودن سیستم مشترک و مشکل خط داخلی مشترک دارای برترین اولویت است.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، تحلیل شکست و آثار آن، تحلیل پوششی داده ها، روش یو، نظریه فازی
  • حسین رضایی دولت آبادی، رضا صالح زاده*، محمدرضا عطارپور، هادی بالویی جام خانه صفحه 77

    هزینه یابی هدف با ادغام نیازهای مشتری، ویژگی های فنی و اطلاعات هزینه در مرحله طراحی محصول و حذف کارکردهای فاقد ارزش افزوده، نقش مهمی در مراحل مختلف چرخه حیات محصول بازی می کند. از تکنیک هایی که می توان برای اجرای موفقیت آمیز فرایند هزینه یابی هدف استفاده کرد، QFD و مهندسی ارزش هستند. هدف از این مقاله، ارائه مدل تلفیقی از روش های هزینه یابی هدف، QFD و مهندسی ارزش است تا به وسیله آن نقش هزینه یابی هدف در مدیریت هزینه های تولیدی بررسی شود، همچنین، مشخصات کیفیتی که باعث برآورده شدن نیازهای مشتری خواهد شد، ارتقا یابد.، یافته ها نشان می دهد که تلفیق هزینه یابی هدف، QFD و مهندسی ارزش فن موثری در مدیریت هزینه های فرایند تولید می باشد. نتایج این تحقیق، بیانگرآن است که تلفیق این سه تکنیک باعث خواهد شد تا شرکت از نظر هزینه به یک مزیت رقابتی دست یابد.

    کلیدواژگان: هزینه یابی هدف، مدیریت هزینه، QFD، مهندسی ارزش، طراحی محصول
  • مهدی کرباسیان، مهدی دشتی صفحه 89
    هدف از این مقاله، توسعه مدل های چهارگانه پراکندگی چند نوعه با درنظر گرفتن تسهیلات موجود و ترکیب آنها با مدل تحلیل پوششی داده ها، به منظور انتخاب نقاطی با حداکثر پراکندگی و حداکثر کارایی است. در مرحله ایجاد مدل های ترکیبی نمی توان از مدل های کلاسیک تحلیل پوششی داده ها استفاده نمود، زیرا مدل های مذکور به گونه ای هستند که می باید برای هر واحد تصمیم گیری یک مدل برنامه ریزی خطی حل نمود؛ حال آنکه در مسائل مورد بررسی از قبل مشخص نیست که کدام واحد کاندید انتخاب می شود. از این رو، در این مقاله از مدل تجمیع همزمان تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. در راستای رسیدن به یک تصمیم خوب با توجه به شرایط مساله از برنامه ریزی آرمانی فازی برای یکپارچه سازی اهداف استفاده شده است. همچنین، در این مقاله پس از معرفی مدل های پیشنهادی، یک مثال، به همراه نتایج عددی ارائه می گردد.
    کلیدواژگان: پراکنده سازی تسهیلات چند نوعه، تحلیل پوششی داده ها، برنامه ریزی آرمانی فازی
  • شهریار عزیزی، مریم بسحاق صفحه 111
    این پژوهش با مطرح کردن پنج سوال، به شناسایی موانع اصلی و فرعی گسترش فروش اینترنتی در ایران و اولویت بندی آنها پرداخته است. این پژوهش از نوع آمیخته و از شاخه اتصال داده های کیفی و سپس کمی با تاکید بر مرحله کمی است. با تحلیل محتوای مصاحبه ها با مدیران هفت فروشگاه اینترنتی، فهرستی شامل 45 مانع جزئی شناسایی شد. این موانع در قالب نه طبقه مانع فرعی و چهار طبقه مانع اصلی طبقه بندی شد. در مرحله کمی، پرسشنامه ای 51 سوالی حاوی شش سوال جمعیت شناختی و 45 سوال تخصصی طراحی شد. نتایج بخش کمی نشان داد که موانع اصلی فروش اینترنتی به ترتیب اهمیت عبارتند از: حقوقی دولتی، فرهنگی، زیرساختی و مدیریتی. یافته ها همچنین، نشان داد، موانع فرعی فروش اینترنتی به ترتیب اهمیت عبارتند از: قانونی، دولت، مخابراتی، جامعه، نیروی کار، حمل و نقل، مالی، مشتریان.
    کلیدواژگان: فروش اینترنتی، ایران، موانع، پژوهش آمیخته
|
  • Ali Mohtashami, Laaya Olfat Page 1
    Decision making on making/buying problem has always been a challenge to decision makers. In this paper a methodology has been proposed to resolve this challenge. This methodology is capable of evaluating making/buying decision making under uncertainty. For uncertainty, the fuzzy logic and simulation approaches have been used. The proposed methodology can be applied to parts with multi stage manufacturing processes and different suppliers. Therefore this methodology provides a scale for decision making from full outsourcing to full manufacturing and with selecting appropriate supplier.
    Keywords: Making, Buying, Queuing systems, Simulation, Multiple Criteria Decision Making, Fuzzy logic
  • Ali Morovati Sharifabadi, S.Abdolaziz Younesifar, Hossein Aghabagheri, Mohamadkazem Keshvarshai Page 23
    The purpose of this article is to propose a technique for agility evaluation and ranking production units using verbal variables set and if-then rules. First, organization’s agility level has been evaluated by Fuzzy Agility Index (FAI), and then, production units of the organization have been ranked by Interval Fuzzy ELECTRE technique. By the use of this technique, all of the alternatives have been evaluated based on non-rating comparisons and those of ineffective have been removed. In the next stage, a four dimensional matrix has been proposed as a facilitating tool for decision making process and achievement of manager's goals. In fact, appropriate strategies have been determined for planning and decision making, according to available conditions and ideal situations.
    Keywords: Agile Manufacturing System (AMS), Fuzzy logic, Fuzzy Agility Index (FAI), MCDM methods, Interval Fuzzy ELECTRE technique
  • Hadi Mokhtari, Isa Nakhai Kamal Abadi, Seyed Hessameddin Zegordi Page 41

    In this paper, the problem of received order scheduling by a manufacturer, with the measure of maximum completion times of orders, has been formulated and then an analytical approach has been devised for its solution. At the beginning of a planning period, the manufacturer receives a number of orders from customers, each of which requires two different stages for processing. In order to minimize the work in process inventories, the no-wait condition between two operations of each order is regarded. Then, the equality of obtained schedules is proved by machine idle time minimization, as objective, with the schedules obtained by maximum completion time minimization. A concept entitled “Order pairing” has been defined and an algorithm for achieving optimal order pairs which is based on symmetric assignment problem has been presented. Using the established order pairs, an upper bound has been developed based on contribution of every order pair out of total machines idle time. Out of different states of improving upper bound, 12 potential situations of order pairs sequencing have been also evaluated and then the upper bound improvement has been proved in each situation, separately. Finally, a heuristic algorithm has been developed based on attained results of pair improvement and a case study in printing industry has been investigated and analyzed to approve its applicability.

    Keywords: Order scheduling, Analytical solution approach, Upper bound, Symmetric assignment problem, Printing Industry
  • Mahshid Abadian, Seyed Mahmood Zanjirchi, Mir Mohammad Asaadi Page 59
    DSL technology services are regarded as a key factor for fast access to data in the large part of population. In this research, a new methodology is presented using fuzzy failure modes and effect analysis and data envelopment analysis to identify the failures of DSL services. The innovation of research includes the application of FMEA in services. Fuzzy logic has been used to contrast with the ambiguity of the evaluations. Therefore, the failure modes in the field of DSL in one of the ISPs have been identified and evaluated by RPN at multiplicative risk. Finally based on the ranking, the most important failures have been identified. The ranking of failure modes indicates that the drop in line speed is the top priority due to high traffic, limited bandwidth of infrastructure companies, viral systems and the problem of internal line.
    Keywords: Service quality, Failure Modes, Effects Analysis, Data Envelopment Analysis, Fuzzy theory
  • Hossein Rezaei Dolatabadi, Reza Salehzadeh, Mohammad Reza Attarpour, Hadi Baloei Jamkhaneh Page 77

    Target costing by integrating customer requirements, technical attributes and cost information into the product design phase and eliminating the non-value added functions, plays a vital role in different phases of the product life cycle. Quality Function Deployment (QFD) and Value Engineering (VE) are two techniques which can be used for applying target costing, successfully. The purpose of this paper is to propose an integrated model of target costing, QFD and VE to explore the role of target costing in managing product costs while promoting quality specifications meeting customers’ needs. Findings indicate that the integration of target costing, QFD and VE is an essential technique in managing the costs of production process. Findings also imply that integration of the three techniques provides a competitive cost advantage to companies.

    Keywords: Target costing, Cost management, QFD, Value engineering, Product design
  • Mahdi Karbasian, Mahdi Dashti Page 89
    In this paper, four different multiple-type dispersion facilities location modeling formulations have been developed, which utilize efficiency measures of Data Envelopment Analysis to find optimal and efficient facility location patterns. While the problems studied previously do not clearly indicate which candidate is elected by a unit, simultaneous DEA approach has been used for analysis. In these models, existing facilities are considered. These models with two objectives, considerabely match the real world problems. Since these four models are multiobjective, a fuzzy goal programming approach has been applied to solve the four problems. In this paper, after introducing the proposed models, an example, with the results of numerical calculations has been presented.
    Keywords: Dispersion problems, Multiple type facilities, Fuzzy goal programming, Data Envelopment Analysis
  • Shahryar Azizi, Maryam Boshagh Page 111
    This research based on providing five questions has tried to identify and prioritize the main and sub inhibitors of internet selling boosting in Iran. A mixed method research (QUAN) has been used in this research. In the qualitative phase, individual in-depth interviews have been done with seven e-shop managers. In this phase, 45 detailed inhibitors have been detected. These 45 inhibitors have been categorized in nine sub categories and four main categories. In the quantitative phase a 51-items questionnaires has been designed including six demographical and 45 specialized questions. Findings of the quantitative phase reveal that the main obstacles include legal, cultural, infrastructural and managerial inhibitors. In addition, sub category inhibitors include legal, governmental, telecommunication, society, human resource, transportation, financial and customer related.
    Keywords: e, selling, Iran, Inhibitors, Mixed method